صفحه 1:
موانع آموزش کار آفر ین
+ وم ها
ea,
وسلره كارائي در دانشكاه هذ
7 دکتر سعید جعفري مقر 0
عضو هيات علمى دانشكده كارا" یداه Dg
با تشكر از همكارى و اظهار نظر استادان:
دکتر محمود احمدپور داریانی» دکتر سیدمصطفی رضو
دکتر جهانگیر یداللهی فارسی» دکتر مصطفی
دکتر محمدرضا زالی ّ
صفحه 2:
as 3 5
نگاهی به روند آموزش کار آفربنی در جهان
مطالعه و شناسایی افراد جسور نوآور و باانگیزه دارای محدودیت های مالی kth
در سال های ۱۹۳۳ تا ۱۹۳۵ در آلمان و حمایت از آنان (تاسیس اولین
آموزشکده برای تربیت اين افراد)
این آموزشکده ها بین ۱۹۳۷ تا ۱۹۶۰ در انگلیس و بین ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۳
در آمریکا دایر شد. افراد در این دانشکده ها طی دوره های کوتاه مدت؛
ضمن بیان مسائل خود از روانشناس, رفتارشناس جامعه شناس و استاد
۶ دورد هی گرفتند.
اولین موسسه در توکیو در سال ۱۹۵۲ میلادی آغاز به کار کرد. در 1۹0۸
آموزش و پرورش ژلپن با پیاده کردن یک طرح توانست در حین تحصیلبه +
دانش آموزان خود آموزش دهد که چگونه در پی کسب سود باشند.
سپس آموزش کارآفرینی در دانشگاه های زلپن آغاز شد و در دهه های بعد
به شدت گسترش یافت.
۰ تا 1۹۷۸ ۱۳۰ دانشکده کارآفرینی در امریکا ايجاد شور تراد
این دانشکده ها در ۱۹۸۵ به ۲۵۲ رسید (در دو گرایش بازرگانی و مهندسی)
صفحه 3:
y 4
صفحه 4:
طرح کاراد
* شروع: ۱۳۷۹ آغاز برنامةٌ سوم توسعه
* پیگیری و اجرا: در سطح وزارت صنایع و معادن» وزارت جهاد
علوم. تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی
* واگذاری مسوولیت پیگیری اجرا و امور ستادى كن از سوى
وزارت علوم در اواخر ۱۳۷۹ به سازمان سنجش آموزش کشور
* توزیع و ابلاغ اعتبار بین ۱۳ دانشگاه مجری طرح
* برگزاری کارگاه ها و سمینارهای کارآفرینی
* تههیه فیلم. نوار و نرمافزار کارآفرینی
* ايجاد سايت (Home Page) 1,5
* خرید کتب مقالات و منابع مرجع کارآفرینی |
* گنجاندن درس اختیاری کارآفرینی(۲ واحد) در دانشگاه ها
صفحه 5:
موانع اساسی آموزش کا رآفرینی در دانشگاه ها
* ناشناخته بوذن مفيهوم؛ اهميت و منافع 2
مختلسسف ۰ 9 ت
ی 3
* ساختار و مقررات موجود آموزش عالی
* برنامه درسی و تدریس
* مدیران دانشگاه
* استادان
* دانشجویان
* محیط کسب و کار کشور 2
MY) 12/24/24 00
* سایر موانع فرهنگی و محیطی yee
صفحه 6:
ناشناخته بودن مفهوم اهميت و منافع کارآفرینی برای
طبقات مختلف جامعه
Availability ©, ی
Entreprene ip 7۳
* جند درصد از اعضاى هيات علمى دانشكاه هابا معناى واقعى 1
كارآفرينى آشنا هستند؟ /
* جند نفراز معلمان کشور؟ چند نفر از تحصیل کرده های کشور؟
اختصاص دارد؟
* جه حجمى از برنامه های صدا و سیما به این موضوع اختصاص دارد؟ 7
* صاحبان کسب و کارهای ما تا چه اندازهبا کارآفرینی آشمنا هستند ۳
و مبانی آن را در کسب و کار روزانه خویش به کار می گیرند؟
* کارآفرینان کشور تا چه اندازه مورد تقدیر قرار می گیرند؟
* پدران و مادران چقدر با مفهوم کارآفرینی آشنا هستند و 72
. فرزندان خود را به تلاش در این مسیر تشویق و هدایت می,کنن؟ پر
صفحه 7:
ساختار و مقررات موجود
* ساختارهای درینی دانشگاه برای تبدیل دانش آموزجه کارآفرین ay
طراحی نشده است (رویکرد دانشگاه حل مسائل جامعه نیست»
فقدان محیط یادگیری واقعی).
* نهادینه نشدن کارآفرینی در وزارت علوم و جدی گرفته نشدن
شورای مرکزی کارآفرینی (ناکارامدی شورای سیاستگذاری»
دوره گنونی و سابق
* نامناسب بودن نظام های مدیریتی مانند استخدام و ارتقاء که
مشوق اساتید برای نوآوری و تلاش در مسیر کارآفرینی نیست.
* وابستگی دبیرخلنه طرح کارادبه افراد (سازمان سنجش؟ سازمان
۷ يزوهشس هاى علمى» wes ,5( 12/24/24
صفحه 8:
برنامه درسی و تدریس
* فقدان رویکرد بین رشته ای و کاربردی در ساختار برنامه های
درسی موجود
* دشواری نوآوری (در محتوای دروس؛ روش های تدریس؛ محیط
آموزش و ..) با وجود مقررات و ضوابط صلب و انعطاف ناپذیر موجود
* جهت تدریس دروس دیگر خلاف توسعه خلاقیت هاست.
* دشواری ها و پیچیدگی های ماهوی نهفته در کاربردی کردن دروس
Wa) طراحی کیس های بومی و تدریس آن)
* برنامه ریزی آموزش کارآفرینی توسط افرادی که خود تحصیل
کرده و متخصص این رشته نمی باشند.
* در سایر دروس انگیزه نزدیکی به بازار فراهم نمي شود (منند
آموزش شنا است که نیاز آن در یک جا ایجاد می شود و آموزش آن در جایی دیگیا
۱ Ces
12/24/24
صفحه 9:
مدیران &
هرفن
* عدم اعتقاد مدیران به نقش کلیدی دانشگاه در توسعه 1
کشور
* نگرش غیرکاربردی مدیران دانشگاه
* توجیه نبودن گروه ها و شوراهای آموزشی نسبت به 6۳
اهمیت آموزش کارآفرینی (حداقل در حد ۲ واحد موجود)
* عدم اعتقاد به آموشتنی بودن کارآفرینی
' * عدم استفاده مدیران دانشگاه از مشاوران خارجه ۳
صفحه 10:
استادان ©
* ناآشنایی استادان با مفهوم کارآفرینی (bs
* فقدان نگرش کارآفرینانه (نوآورانه» فرصت جویانه.
مخاطره جویانه و .)
؟ نگاه محدود و ر شته محور
" فقدان انگیزه (برای ارتباط با صنعت» دعوت از استاد مدعو و کارآفرین؛
بازديد» جایزه و نوآوری های دیگر)
* فقدان مهارت های لازم (مهارت ارتباط موثر با بازاه مهارت
کار بین رشته ای» مهارت تیم سازی, مهارت تدریس با استفاده
مطالعات موردی و پروژه های عملی)
" تعداد بسیار اندک استادان +۳۳۵6۲۵6۵۱ د ۳۳26۵06
(academic
" برج عاج نشینی استادان (لیا در محیط مقدس علم آموزی بلید بردانژیجو
تکوس حگوند تول جمعکند؟)
صفحه 11:
دانشجو
* هدف ؟
* آینده؟
* نیازهای آموزشی و پژوهشی ؟
* اجتناب از آموزش های غیر اجباری
* اجتناب از مباحث مبهم و ناشناخته
* اامیدی از توانایی کارآفرینی در محیط کسب و کار کنونی
* عدم اعتماد به نفس کافی (به دلیل فقدان دانش. نگرش»
تجربه و مهارت ایجاد کسب وکار)
12/24/24
Gikues
صفحه 12:
محیط کسب و کار کشور
* پرای کشت گیاه: محیطی با دماء نور. رطوبت. خاک غنی» آب و
مراقبت های ویژه لازم است.
برای کسب وکار:
* سازگاری فرهنگ موجود کشور با فرهنگ کارآفرینی
* سیاستگذاری بلند مدت دولت در سطح کلان برای: (راه حل ها)
* فرهنگ سازی و آموزش کارآفرینی از خانواده تا دانشگاه
* ایجاد زیرساخت های قانونی (شفافیت. کارآمدی و انعطاف پذیری)
* تسهیل مراحل قانونی راه اندازی کسب و کار و کاهش بوروکراسی
* توسعه نهادهای مالی و بیمه در مسیر توسعه کارآفرینی در کشور
* کمک به بهبود فضای رقابتی در اقتصاد کشور
oe 7 تعامل موثربا اقتصاد جهانى (ورود تدريجى به عرصم يرقابت
جهانی)
صفحه 13:
سایر عوامل فرهنگی و محیطی
* برخی تفسیرهای اعنقادی نادرست مبنی بر عدم نلاش
برای بهبود وضعیت مالی و تشویق قناعت كرايى
* تفکر نادرست تقابل علم و ثروت
* ريشه دار شدن فرهنگ حقوق بگیر بودن به دلایل 4
مختلف در جامعه
* ضعف خانواده و مدرسه در پرورش خلاقیت و نوآوری»
توفیق طلبی» جسارت و مخاطره پذیری» کار تیمی و ...
٠
12/24/24
صفحه 14:
انقلاب نوبن آموزشی
عباس عدالت/ بنیاد دانش و هنر/ امپریال کالج لندن
٩ سهریور ۱۳۸۳
-محور آموزش - دانش آموز با استفاده از رایانه و شبکه
- مهمترین روش های آموزشی
.١ پژوهش مسئولانه» مستقل و گروهی دانش آموز
۲. همکاری های گروه های پژوهشی بین مدارس شهر روستاء در
سطح کشوری و بین المللی با استفاده از شبکه
۳ گفتگوی تمدن ها در میان دانش آموزان در سطح بين المللى
صفحه 15:
as =e ‘ . 5
مهمترین روندهای انقلاب آموزشی
. شکسته شدن مرز میان آموزش و پژوهش
۲. شکسته شدن مرز میان رشته های مختلف علوم و فرهنگ
۳ شکسته شدن مرز میان آموزش ابتدلیی راهنملیی متوسطه
و عالی
> نیاز مبرم به آموزش مادام العمر
صفحه 16:
خلاقیت و نظام سنتی آموزشی
- نظام امتحان گرا؛ کنکورگر؛ نمره ۲۰ گرا و
شاگرد اول گرا مانعی اساسی در يرورس و )
شکوفایی خلاقیت جوانان
- ضرورت جایگزین نمودن لین نظام با روشهای 1
نوین آموزشی بر پایه مطالعه و پژوهش گروهی و *
استفاده از شبكه ا
- در شرليط کنینی. آموزشهای ضمنی با استفاده از
رایلنه و اینترنت حلقه انتقال در راه تغییر نظام
آموزشی است.
صفحه 17:
موانع ريشه ای در خلاقیت پروری جوانان
- بخش اساسی نیروی کودکان و نوجوانان ما درنتیجه تنش ها و
تضادهای روحی, خانوادگی و اجتماعی از میان می رود.
- فرهنگ قللب بر جامحه: دز سررئقن ديكرانمحكيرى وعدم
مسئولیت پذیری ملنع ایجاد محیط امن و آرام جهت تفکر و
تمرکز ذهن است که برای خلاقیت پروری حیاتی است.
- این ناهنجاریها ريشه در آسیب دیدگیهای کودکان در خانواده
دارد:
* میزان کودک آزاری طبق آمار وزارت بهداشت (سال ۸۲: ۵۰7
* میزان زن آزاری بنا به آمار وزارت کشور (سال 0۸۳: 1۰1
* میزان مجادلات و منازعات خانوادگی ؟
صفحه 18:
نتایج آسیب دیدگی کودکان
- اختلال در ترشحات غدد کلیوی (آدرنالین و کورتیزول): آماده ۱
باش دائمی
- افت ترشحات سروتونین (سازمانده واکنشهای احساسی): زود
رنجی ‘
- اعتیاد به ترشحات مواد مخدر درونی بدن: میل به تکرار فاجعه
- توقف رشد عاطفی کودکان
- ترس و ناامنی درونی, ناهنجاری های احساسی و رفتاری
- ضربه ريشه ای به خردگرایی و خلاقیت
- کلیه شواهد و دلایل تاریخی بر آن گواه اند که اين آسیب دیدگی
میراث حملات و حکومتهای ۲۰۰ ساله مغول و تیموری در ایران
و انتقال نسل به نسل co از طریق خشونت در خانواده و جامعه
و ريشه دوانیدن آن در تاریخ کشور ماست.
صفحه 19:
راهكارهاى رشد خلاقيت
- جهاد ملى با آسيب ديدكى كودكان:
کودک آزاری» زن آزاری» منازعات خانوادگی
- آموزش عمومی, آموزش معلمین, مدیران» کودکان و Wal در زمینه
آسیب دید گی
- تشهیق پژوهشهای علوم اجتماعی-سیاسی, روانشناسی» آسيب
شناسی, مردم شناسی و تعلیم و تربيت
- تبدیل آسیب دیدگی به خلاقیت: بالا رفتن آگاهی آسیب دیده از
جراحات روهی- رولنی و سعی در خویشتن داری, مسئولیت پذیری:
و شناخت و درک لین جراحات بجای پرخاشجویی یا مظلوم گرایی!
امکان ترمیم زخمهای درونی را از طریتق خلاقیتهای علمی» فنی»
فرهنکی هنری تولیدی يا اجتماعی به وجود می آورد.
- استفاده از ظرفیت شبکه و رسانه های چندگونه در آموزش های
جنبی در زمینه آسیب دیدگی در جهت حل بزرگترین ملنع توسعه |
اجتماعی و خلاقیت پروری در تاریخ بعد از مغول در ایران
صفحه 20: