motore_mashin

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [7 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “موتور خودرو”

موتور خودرو

اسلاید 1: 1

اسلاید 2: موتور ماشینگردآورنده: مژگان ملکیبهار 932

اسلاید 3: تعریف خودرو ،اتومبیل یا ماشین و به زبان فارسی دری «موتِر» به وسیله نقلیه چرخداری گفته می‌شود که موتور خود را حمل می‌کند.خودروبه وسایلی گفته می‌شود که بدون ارتباط با وسیله دیگر و به کمک نیروی ماشینی خود، قادر به حرکت باشد.اصولاً برای تمام وسایلی که دارای منبع قدرت باشند و به خودی خود بتوانند حرکت کنند، می‌توان واژه خودرو را بکار برد. لیکن کاربرد این واژه در زبان ما دارای محدوده مشخصی است که معمولاً به وسایل متحرکی گفته می‌شود که همگی دارای حرکت بوده و با زمین در تماس هستند.3

اسلاید 4: تاریخچه اختراع خودرو به کارل بنز نسبت داده می‌شود. او در سال ۱۸۸۵ موفق به ساخت اولین خودرو با موتور احتراقی گردید.. چندی از مقاطع بسیار مهم و تحولات اساسی در تاریخچه خودرو:سال ۱۷۶۷ میلادی: ساخت اولین وسیله نقلیه خودروئی قابل استفاده توسط کانسال ۱۸۷۶ میلادی: ساخت موتور چهارزمانه توسط اتو و لانگنسال ۱۸۸۳ میلادی: ساخت موتور کاربوراتوردار با دور زیاد توسط دیملرسال ۱۸۸۴میلادی: ساخت اولین موتور سیکلت با قدرت ۲/۱ اسب بخارتوسط دیلمرسال ۱۸۸۵ میلادی:ساخت اتومبیل سه چرخه با دستگاه اشتعال برقی توسط بنزسال ۱۸۹۳ میلادی: ساخت کاربراتورردولف دیزلسال ۱۹۰۰ میلادی: طراحی ساختمان کلی اتومبیل به نحوی که امروزه هم رایج استسال ۱۹۲۴ میلادی: ساخت یک خودرو با استفاده از موتور دیزل توسط کارخانه بنزسال ۱۹۵۷ میلادی: ساخت موتور وانکل4

اسلاید 5: دسته بندی خودروها روشهای مختلفی برای دسته بندی خودرو ها مورد استفاده قرار میگیرد که معروفترین این روشها عبارتند از عبارتند از :دسته بندی از نوع موتور ( درون سوز – برون سوز) دسته بندی از نظر نوع سوخت )بنزین – گازوییل - ..) دسته بندی از نظر سیستم کاری موتور ( چهار زمانه – دوزمانه ) دسته بندی از نظر تعداد مسافر یا حجم بار ( سواری - سبک ..... سنگین) دسته بندی از نظر محل مورد استفاده ( شهری – بیابانی – چند منظوره و..) دسته بندی از نظر شکل موتور ( ایستاده یا خطی – خوابیده – وی شکل یا خورجینی _ستاره ای ...) و.... 5

اسلاید 6: ساختمان واجزای اصلی خودروهامولد قدرت (موتور)سیستم انتقال قدرت گروه فنربندی وسیستم تعلیق شاسی و بدنه گروه هدایت پذیری چرخ ها وفرمانگروه مدارات الکتریکی (تجهیزات برقی)6

اسلاید 7: 1. مولد قدرت (موتور)درواقع دسته مولد قدرت فقط موتور خودرو را شامل میگردد.موتور یک کلمه انگلیسی است و معنای آن جنباننده یا محرک می‌باشد. وسیله ای ک تولیدقدرت می‌کند، ولی به تنهایی قادر به تولید کار نمی‌باشد. به زبان ساده‌تر موتور وسیله‌ای که با استفاده از منابع انرژی بخصوص ، انرژی جنبشی تولید می‌کند. نوع موتور منابع انرژی اولیه متفاوت هستند. مثلا برخی از موتورها ، انرژی موجود در مواد نفتی را به انرژی جنبشی تبدیل می‌کنند و برخی دیگر انرژی الکتریکی را و ...). لیکن در حال حاضر از کلمه موتور به عنوان وسیله تولید انرژی جنبشی استفاده می‌شود. در یک موتور در حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ قطعه متحرک وجود دارد که همه نیاز به روغن کاری دارند با توجه به درست کار کردن سیستم روغنکاری ولی باز هم عمر مفید یک خودرو ۸ سال کار و یا پیمودن۱۵۰۰۰۰کیلومترمسافت است.7

اسلاید 8: تاریخچه موتورایده ساخت موتور به زمانهای دور باز می‌گردد، چنانکه قبل از سالهای 1700 میلادی تلاشهایی جهت مسافت موتورها به شکل امروزی انجام پذیرفته بود (هر چند که موتورهای ساده آبی که انرژی جنبشی آب را به حرکت چرخشی تبدیل می‌کردند از زمانهای بسیار دورتر ساخته شده و مورد استفاده قرار می‌گرفتند). لیکن اولین تجربه موفقیت آمیز در این زمینه ، در سال 1769 اتفاق افتاد. در این سال جیمز وات توانست یک موتور بخار اختراع کند که قابلیت استفاده از انرژی محبوس در سوختهای مختلف نظیر چوب و ذغال سنگ را داشت. فعالیت‌های انجام شده توسط دانشمندان در طراحی و ساخت موتور و پیشرفت‌های حاصله را می‌توان مختصرا این‌گونه بیان کرد. ساخت موتورهای بنزینی – انژکتوری در سال 1936 ساخت موتورهای توربینی اتومبیل در سال 1950 ساخت موتور پیستون گردان وانکل در سال 1957 8

اسلاید 9: ساختمان موتورساختمان موتورها بسیار گوناگون ولی در عین حال از لحاظ اصول کلی بسیار مشابه است. مثلا همه موتورهای احتراقی دارای یک محفظه برای فشرده کردن سیال می‌باشند که سیلندر نام دارد. یا اینکه همگی دارای یک قطعه متحرک رفت و برگشتی می‌باشند که پیستون نام دارد و ... لیکن ساختار موتورهای برقی متفاوت است. 9

اسلاید 10: اجزای موتورپیستونپیستون: قطعه ای استوانه ای شکل که از جنس آلیاژ آلومنیوم است ودر داخل سیلندر بالاوپایین میرودوحرکت رفت و برگشت دارد که زمان های خودرو (مکش ، تراکم ، انفجار و تخلیه ) را به وجود می آورد. ضمنا نیروهای تراکمی و انبساط ناشی از احتراق را تحمل میکند.10

اسلاید 11: طرز کار پیستونهمانگونه که ذکر شد پیستون اولین قطعه متحرک موتور است که باعث می‌شود تا انرژی آزاد شده از احتراق سوخت در دسترس قرار بگیرد. بدین منظور پیستون با حرکات خود ابتدا باعث ورود هوا و یا مخلوط هوا و سوخت به داخل سیلندر می‌شود (در هنگام حرکت به سمت پایین) ، سپس باعث فشرده شدن مخلوط مذکور می‌گردد و در ضمن به نحو رضایت بخشی از نشت کردن گازها جلوگیری می‌کند (در هنگام حرکت رو به بالا) ، پس از عمل احتراق انرژی آزاد شده توسط پیستون جذب شده و با کمک شاتون به میل لنگ منتقل می‌گردد. و در نهایت پیستون باعث بیرون راندن گازهای ناشی از احتراق از محفظه سیلندر می‌گردد. 11

اسلاید 12: اجزای موتورسیلندراستوانه ای است تو خالی که از بالا به  وسیله سرسیلندر مسدود شده و از طرف پایین با حرکت پیستون حجم ان مرتبا تغییر می کند(درواقع پیستون ها در داخل آنها حرکت می کند.) اصلی ترین بخش یک موتور، سیلندر موتور است که پیستون درون آن حرکت می کند. موتور ها براساس تعداد سیلندر متفاوتند. موتور های چمن زنی معمولا تک سیلندر هستند و موتور های خودروها داری انواع چهار، شش و هشت سیلندر می باشند. 12

اسلاید 13: نحوه قرار گرفتن سیلندر ها نسبت به هم به سه شکل می باشد1- موتور های خطی که همه سیلندر ها در یک خط قرار می گیرند.13

اسلاید 14: نحوه قرار گرفتن سیلندر ها نسبت به هم به سه شکل می باشد2- موتور های خورجینی (وی شکل) که سیلندر ها به صورت حرف V نسبت به هم قرار گرفته اند.14

اسلاید 15: نحوه قرار گرفتن سیلندر ها نسبت به هم به سه شکل می باشد3- موتور های تخت که سیلندر ها در جهت مقابل یکدیگر قرار میگیرند.15

اسلاید 16: اجزای موتورسرسیلندرقطعه ای است که محفظه ای احتراق و سوپاپ ها روی آن قرار دارند و معمولا میل بادامک نیز روی آن قرار دارد.این قطعه که به عنوان درپوش در بالای بدنه سیلندر بسته می شود تا محفظه احتراق را به وجود اورد معمولا در روی سرسیلندر جای شمع و جای سوپاپ وغیره قرار دارد.16

اسلاید 17: اجزای موتورمیل لنگقطعه ای است که قدرت تولیدی موتور را به صورت دور یا گشتاور به سیستم انتقال قدرت منتقل می کند.میل لنگ دارای شکل فضایی خاصی است که با توجه به تعداد لنگ‌هایش با یکدیگر تفاوت می‌کنند. ساده‌ترین میل‌لنگ ، میل‌لنگ یک موتور تک سیلندر است. که دارای یک لنگ در وسط و دو تکیه گاه در طرفین است. .وظیفه:(تبدیل کننده حرکت رفت و برگشتی به حرکت چرخشی است.)چرخش میل لنگ می تواند پیستون را به بالا و پایین حرکت دهد.17

اسلاید 18: اجزای موتورشاتونشاتون یک کلمه فرانسوی است (Chatom) به همان شکل در زبان فارسی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و معنای آن عبارتست از میله‌ای که در موتور ارتباط میان پیستون و میل لنگ را برقرار میکند.رابط بین پیستون و میل لنگ که حرکت خطی پیستون را به حرکت دورانی میل لنگ تبدیل می کند .این میله که اتصال دهنده پیستون به میل لنگ است با توجه به زاویه ای که دارد هم میل لنگ و هم پیستون را به حرکت در می آورد.18

اسلاید 19: طرز کار شاتونهمانگونه که می‌دانید در موتورهای پیستونی حرکت ایجاد شده در اثر سوختن ماده سوختنی به شکل بالا و پایین رفتن پیستون می‌باشد. لیکن ما در استفاده از قدرت موتورها به توان چرخشی نیاز داریم. جهت تبدیل حرکت رفت و برگشتی پیستون به حرکت چرخشی در موتور از شاتون و پس از آن از میل لنگ استفاده می‌شود..19

اسلاید 20: اجزای موتورسوپاپ هاسوپاپ یک کلمه فرانسوی (Soupape) است که در زبان ما به همان شکل اصلی استعمال می‌گردد. معنی دقیق آن دریچه است. لیکن معنی رایج آن عبارت است از یکی از قطعات موتور(قارچی شکل) که روی سیلندر موتور قرار می‌گیرد و ورود هوا(وسوخت) و خروج دود را کنترل می‌کند. البته در مواردی به دریچه‌های موجود در تلمبه‌های آب نیز اطلاق می‌گردد. بطور کلی هر چیزی که ورود و خروج چیز دیگری را کنترل کند می‌توان یک سوپاپ تلقی شود. به عنوان مثال می‌توان درهای ورودی خودکار در فروشگاههای بزرگ نام برد. باز شدن و بسته شدن دریچه های سوخت و گاز خروجی در زمان مناسب باید رخ دهد و در زمان تراکم و احتراق هر دو سو پاپ باید کاملا بسته بوده و هیچگونه نشتی نداشته باشند.20

اسلاید 21: انواع سوپاپ هاسوپاپ هوا : از لحاظ اندازه مقداری بزرگتر از سوپاپ دود است و در دمای پایین‌تری کار می‌کند.سوپاپ دود : به علت تماس مداوم با احتراق یا گازها داغ ناشی از احتراق دمای بالاتری دارد. و البته از لحاظ اندازه هم کوچکتر است. 21

اسلاید 22: اجزای موتورمیل سوپاپمیله ای است که بادامک ها روی آن قار گرفته است و برای باز کردن سوپاپ ها به کار می رود و انرژی اولیه خود را از میل لنگ می گیرد.میل بادامک ها= میل بادامک وظیفه چرخاندن شفت را در سر سیلندرهای موتور بر عهده دارد و در نتیجهء بالا رفتن برآمدگی های آن ،سوپاپ های بالای هر اتاقک احتراق باز و بسته می شوند. این کار اجازه می دهند که هوای تازه وارد و گازهای حاصل از سوختن بنزین خارج شوند.22

اسلاید 23: اجزای موتورشمعشمع تامين كننده جرقه اي است كه باعث احتراق مخلوط هوا و سوخت مي شود . اولین عمل موثر شمع درموتور اتومیبل (یا انواع موتور)، آتش زدن مخلوط هوا و سوخت دراحتراق داخلی موتور است. جرقه شمع باید در زمان مناسب (که مخلوط هوا و بنزین درون سیلندر متراکم شده) رخ دهد تا موتور به درستی کار کند. اين جرقه بايد در زمان صحيح صورت گيرد تا باعث شود ساير اجزا به درستي عمل كنند.23

اسلاید 24: عملکرد موتوردر حقیقت، عملکرد موتور چهار مرحله است که به اختصار به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:در مرحله اول، سوپاپ ورود هوا باز شده و با حرکت رو به پایین پیستون، مخلوط هوا و سوخت وارد سیلندر می‌شود.در این مرحله، سوپاپ‌ها بسته شده و با حرکت رو به بالای پیستون، مخلوط هوا و سوخت به شدت فشرده می‌شود.وقتی که پیستون به بالاترین سطح خود رسید، با جرقه زدن شمع، احتراق انجام می‌شود و نیروی حاصل از احتراق، پیستون را با فشار بسیار بالا به پایین هدایت می‌کند.در مرحله آخر نیز سوپاپ خروجی باز شده و با حرکت رو به بالای پیستون، تمامی گازهای حاصل از احتراق، از سیلندر خارج می‌شوند. این چرخه چهار مرحله‌ای، به سرعت در موتور تکرار شده و موتور روشن می‌شود. گفتنی است، در خودروها، برای افزایش توان خروجی، از موتورهای 4، 6، 8، و یا 12 سیلندر استفاده می‌شود.24

اسلاید 25: اساس عملکرد موتور موتور های مکانیکی کلا از نظر احتراق به دو دسته تقسیم میشوند:احتراق داخلی(درونسوز)احتراق خارجی(برونسوز)موتور بخار، بنزینی، دیزل، الکتریکی، جت و موشک.در هر یک از این موتورها انرژی ازسوختهایی چون زغال سنگ، بنزین و گازوئیل بدست می‌آید.همه موتورها، موتورهای درون سوز هستند.به این معنا که سوخت درون موتور می‌سوزد.موتور بخار، تنها موتور برون سوز است. 25

اسلاید 26: موتورهای درون‌سوز (موتورهای احتراق داخلی)موتور درون سوز یا موتور احتراق داخلی ترجمه عبارت انگلیسیIntrer combustion Enginوبه موتورهایی گفته می‌شود که مخلوط سوخت واکسیدکننده (معمولا هوایانیتروژن)در داخل محفظه موتور(سیلندر) واکنش داده وسوزانده می‌شود(بوسیله جرقه)اثر احتراق گازهای داغ با دما و فشار بالا حاصل می‌شوند و در اثر انبساط این گازها قطعات متحرک موتور به حرکت در آمده و کار انجام می‌دهند.هر چند غالباً منظور از به‌کار بردن اصطلاح موتورهای درون‌سوز موتورهای معمول در خودروها می‌باشند با این حال موتورهای موشک و انواع موتورهای جت نیز شامل تعریف موتورهای درون‌سوز می‌شوند. موتور درون‌سوز یک وسیله گردنده‌است که در خودروها، هواگردها، قایق موتوری، موتورسیکلت‌ها و صنایع کاربرد دارد. بدون بهره‌گیری از موتورهای درون‌سوز، اختراع و ساخت هواپیماها ممکن نبود. تا پیش از پرواز نخستین هواپیمای جت در سال ۱۹۳۹، نیروی محرکه تمام هواپیماها در واقع توسط موتورهای درون‌سوز تأمین می‌شد. 26

اسلاید 27: تاریخچه موتورهای درونسوزنخستین موتور درون‌سوز چهارزمانه توسط «ان.ای.اتو» (نیکلاس اوگوست اوتو)مخترع آلمانی و در سال ۱۸۷۶ ساخته‌شد. که اصول کار موتور در حال حاضر اصول کار موتورهای رایج است. از آن تاریخ به بعد تحول چندانی در ساختمان این موتوها از لحاظ کارکردی اتفاق نیافتاده است. بلکه مدلهای مختلف و انواع پیشرفته‌تری ساخته شده‌اند که با نمونه اولیه بسیار مشابهند. البته در سال 1957 موتوری توسط «وانکل» ساخته شد که اگرچه اصول موتورهای اتو را به کار می‌برد لیکن ساختمان آن متفاوت است. e است. و به موتورهایی گفته می‌شود که سوخت در داخل محفظه موتور سوزانده می‌شود.27

اسلاید 28: انواع موتورهای احتراق داخلیاین موتورها را به 2دسته کلی موتور چهارزمانه و موتورهای دوزمانه می‌توان تقسیم کرد. اصول کاری این موتورها مشابه است. لیکن نحوه عمل آنها به علت تفاوت‌های ساختاری اندکی متفاوت است.موتور چهارزمانه :این موتورها در واقع همان موتورهایی هستند که توسط اتو اختراع شدند و وجه تسمیه آنها اینست که این موتورها برای هر انفجار (مرحله تبدیل انرژی سوخت به انرژی مکانیکی) می‌بایست چهار مرحله مکش ، تراکم ، انفجار و تخلیه را انجام دهند.موتورهای دوزمانه :مخترعین هم عصر اتو اعتقاد داشتند که وجود تنها یک مرحله توان در دو دور چرخش موتور ، زیان بزرگی است. بنابراین توجه خود را به موتوری معطوف کردند که در هر دور چرخش دارای یک انفجار بود. این کار با ترکیب کردن مراحل انفجار و دم و بازدم به عنوان یک مرحله و ترکیب تخلیه و تراکم به عنوان مرحله بعدی صورت می‌گیرد.28

اسلاید 29: معیارهای دیگر جهت طبقه بندی موتورهای احتراق داخلی روش دیگر برای طبقه بندی این موتورها (اعم از دوزمانه یا چهار زمانه) ذکر کردن تعداد سیلندرهای این موتورهاست. در این موتورها سیلندرها که در واقع واحدهای تولید انرژی مکانیکی می‌باشند در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. بر این اساس موتورهای متنوعی ساخته شده‌اند که انواع متداول آنها می‌توانند یک سیلندر، دو سیلندر، سه سیلندر، چهار سیلندر، شش سیلندر، هشت، ده و دوازده و در مواردی بیست وچهار سیلندر باشد.29

اسلاید 30: انواع مختلفی ازموتورهای احتراق داخلی وجودداردDiesel engines (موتور های دیزلی)Gas turbine engine (موتور های توربین -گاز)HEMI engines (موتور های همی)Rotary engines (موتور های دوّار)Two-stroke engines (موتور های دو زمانه)هر کدام از موارد فوق مزایا و معایب خاص خود را دارند.30

اسلاید 31: موتوربرونسوز(احتراق خارجی)موتورهایی هم هستند که به آنها احتراق خارجی میگویند.موتور احتراقی در سال ۱۸۶۰ میلادی به‌وسیله یک بلژیکی به نام اتین لونوار اختراع شد. پس از آن، روند تکامل صنعت خودروسازی تداوم یافت و در بین سال‌های ۱۸۶۰ تا ۱۹۷۰ میلادی در اروپا اختراعات مختلفی به وسیله چند تن از مهندسان انجام گرفت.نخستین خودرو با موتور برون سوز یک موتور کوچک بود که بر روی یک گاری کوچک نصب شد. این خودرو را زیگفرد مارکوس در سال ۱۸۷۴ میلادی در شهر وین ساخت. موتور این وسیله نقلیه، موتور بخاری یا موتور برون سوز نام گرفت. اما به‌تدریج موتورهای برونسوز تبدیل به موتورهای درونسوز گردیدند.31

اسلاید 32: موتوربرونسوز(احتراق خارجی)موتور های بخار (steam engine) قطارها و کشتی های قدیمی از این نوع هستند، در این موتور ها سوخت ها شامل: (زغال سنگ ، چوب ، نفت ، و یا هر چیزی که بسوزد) در خارج از موتور باعث تولید بخار می شوند و بخار برای حرکت مورد استفاده قرار می گیرد. در این موتور ها مصرف سوخت بسیار بالاتر است و حجم موتور نیز باید بسیار بزرگ باشد به همین خاطر است که شرکت هایی همچون جنرال موتور و فورد هرگزموتور های احتراق خارجی تولید نکردند.دراصل به موتور های گفته می شود که احتراق در خارج از محفظه ی سیلندر صورت گیرد. مانند ماشین بخار و موتور استرلینگ.32

اسلاید 33: دسته بندی موتورها از نظر مصرف سوختموتورهای بنزینی: یک موتور بنزینی مخلوط هوا و گاز را مکش می کند و آنرا متراکم می کند و بعد مخلوط را با جرقه مشتعل می کند .موتورهای دیزلی:یک موتور دیزلی فقط هوا را می گیرد و آنرا متراکم می کند و بعداً سوخت را به داخل هوای متراکم تزریق میکند . گرمای حاصل از متراکم شدن هوا موجب مشتعل شدن خود به خودی سوخت می شود .33

اسلاید 34: تفاوت موتور های دیزلی و موتور های بنزینیتفاوت اصلی موتورها ی دیزلی با موتورهای بنزینی در نحوه سوخت رسانی و نحوه اشتعال سوخت است ، در موتورهای بنزینی سوخت در کاربراتور با هوا مخلوط شده و یا توسط انژکتور به هوا اضافه می شد ولی در موتورهای دیزلی هوای خالص وارد سیلندر شده و به حدی متراکم می گردد که با پاشش سوخت درون محفظه آتشین سیلندر احتراق خود به خود آغاز می شود . همچنین در موتورهای بنزینی نیاز به تشکیلات جرقه زنی از قبیل کوئل – دلکو – وایر های فشار قوی – شمع – مگنت – یا سیستم های جدیدتر سنسور های الکترونیکی جهت تعیین زمان جرقه می باشد ولی در دیزل احتراق خود به خود بوده و نیاز به موارد فوق نمی باشد ، ( در موتورهای جدید دیزل برای بهبود کیفیت احتراق در کنار انژکتور درون سیلندر یک شمع هم جهت ایجاد به موقع جرقه تعبیه شده است )نسبت تراکم موتور های بنزینی۸:۱ تا ۱۲:۱ است، در حالیکه نسبت تراکم موتور های دیزلی ۱۴:۱ به بالا مثلاً ۲۵:۱ است . نسبت تراکم بالای موتور های دیزلی منجر به بهتر شدن بازده می شود .موتورهای دیزلی و بنزینی عمده‌ترین انواع موتورهای درونسوز هستند.34

اسلاید 35: اصول کلی کار موتورهای چهارزمانه1.مکش: به داخل کشیدن هوا یا مخلوطی قابل احتراق در سیلندر2.تراکم: متراکم ساختن مخلوط وارده به سیلندر توسط پیستون 3.احتراق یا انفجار: شعله‌ور ساختن مخلوط متراکم‌شده، انبساط گازهای سوخته شده و تولید قدرت4.تخلیه: خروج پسماند احتراق35

اسلاید 36: تفاوت موتور بنزینی و دیزل در سیکل چهارزمانهتفاوت موتور بنزینی و دیزل از لحاظ مراحل چهارگانه بالا، در مرحله احتراق است. در موتور بنزینی، سیستم تغذیه و تنظیم سوخت، مخلوط هوا و ماده سوختنی را فراهم می‌کند و به داخل محفظه سیلندر می‌فرستد. این کار بر اثر ایجاد خلأ در سیلندر به واسطه پایین رفتن پیستون انجام می‌شود. پس از ورود مخلوط، پیستون آن را فشرده می‌کند. این مخلوط در لحظه‌ای مناسب به وسیله جرقه‌ای الکتریکی مشتعل می‌شود. این امر، باعث آزاد شدن انرژی و راندن پیستون به سمت پایین می‌شود. به همین دلیل، موتور بنزینی، موتور احتراق جرقه‌ای نیز نامیده می‌شود.در موتور دیزل، هوای خالص در سیلندر موتور متراکم‌ می‌شود. سپس به منظور جلوگیری از اشتعال پیش‌رس، سوخت به داخل هوای متراکم تزریق می‌شود. زمانی که سوخت تزریق می‌شود، به دلیل فشار و دمای بالا، خودبه‌خود محترق می‌شود. تا زمانی که پاشش سوخت ادامه می‌یابد عمل احتراق نیز ادامه دارد. به همین دلیل، موتور دیزل، موتور احتراق تحت فشار نیز نامیده می‌شود.36

اسلاید 37: 2- سیستم انتقال قدرت خودروتوان تولید شده در موتور خودرو به واسطه سیستم انتقال نیرو از موتور خودرو به چرخهای آن منتقل می‌شود. این مجموعه وظیفه دارد قدرت تولیدی موتور را به چرخها انتقال دهد که شامل جعبه دنده(گیربکس = gear box) یا مبدل گشتاور و سرعت، ،کلاچ و دیفرانسیل می باشد.37

اسلاید 38: سیستم انتقال قدرتجعبه دنده(گیربکس) :گیربکس یکی از اعضای سیستم انتقال قدرت می باشد وظیفه گیربکس تبدیل دور و گشتاور بوده ،گیربکس وظیفه دارد که گشتاور (قدرت) و دور موتور را تغییر داده و دور را کم قدرت را زیاد یا بلعکس دور را زیاد و قدرت را کم کند. 38

اسلاید 39: سیستم انتقال قدرتکلاچ: دومین عضو به کار رفته در خط انتقال قدرت است که وظیفه آن قطع و وصل قدرت بین موتور و جعبه دنده است و خود به سه نو ع : * هیدرولیکی * مکانیکی * الکتریکی متداول است این مجموعه خود از اعضایی تشکیل شده از جمله صفحه کلاچ – دیسک – فنر های خورشیدی – آسیابک - بلبرینگ و .....کلاچ دستگاهی است که به وسیله آن راننده هر زمان که بخواهد می‌‌تواند موتور را از جعبه‌دنده جدا نماید، یعنی موتور بچرخد بدون اینکه دنده‌ها در جعبه‌دنده بچرخند و در نتیجه خودرو حرکت نماید.39مجموعه کلاچ اصطکاکی یک صفحه ای با فنر خورشیدی

اسلاید 40: سیستم انتقال قدرتدیفرانسیلديفرانسيل وسيله‌اي است كه گشتاور انتقالي از موتور را دو قسمت مي‌كند تا هر قسمت جداگانه چرخي را به گردش درآورد. ديفرانسيل سه كار را انجام مي‌دهد: 1. فرستادن قدرت موتور به چرخها 2. عملكرد به عنوان آخرين مرحله كاهش دنده در خودرو 3. انتقال قدرت به چرخها در حاليكه چرخها با سرعتهاي متفاوت گردش مي‌كنند.(اسم ديفرانسيل برگرفته از اين وظيفه آن است) 40

اسلاید 41: 3- فنربندی وسیستم تعلیقسیستم تعلیق شامل فنر و کمک فنر می باشد:فنر ( Spring ) : قسمتی از سيستم تعليق می باشد که وزن خودرو را ساپورت کرده ، ارتفاع خودرو را در حد استانداردش ثابت نگه داشته و ضربات جاده را نيز دفع می نمايد . فنرها که اغلب ميله ها يا حلقه های فولادی انعطاف پذيری هستند ، به شاسی و اتاق خودرو اجازه می دهند تا بدون اخلال در حرکت خودرو ، دست اندازها را يکی پس از ديگری پشت سر بگذارد کمک فنر يا Damper ) ا Shock Absorbe) کمک فنری که در شرايط مناسب قرار داشته باشد به سيستم تعليق اجازه می دهد تا نوسان به وجود آمده را به يک يا دو سيکل تقليل داده ، حرکت بيش از حد را تعديل نموده و وزن وارد بر چرخها را در حالت تعادل و چسبيده به جاده قرار دهد . با کنترل فنر و حرکات سيستم تعليق ، اجزاء ديگر سيستم در وضعيت درست خود فعاليت خواهند کرد و همين امر تنظيم چرخهارا نيز به صورت ثابت در حالت صحيح خود ، نگه می دارد .کمک فنر عموما شامل يک پيستون با سوراخهای ريز می باشد که در درون يک استوانه حاوی سيال هيدروليکی حرکت ميکند ، که عبور تحت فشار سيال از سوراخها ، منجر به حرکت ملايم پيستون در استوانه می گردد . 41

اسلاید 42: 4- شاسی وبدنهشاسی(فریم)- قطعه ساختاری و حامل بار که بدنه موتوردار خودرو را حمل می کند، پس در نتیجه توسط    سیستم تعلیق پشتیبانی می شود.شاسی  دراصل یک چهار ضلعیا ست و از فولاد سخت به شکل ناودانی ساخته می شودکه قسمتهایی مثل موتور و سیستم  انتقال قدرت و سیستم  فنربندی وسیستم ترمز و فرمان روی ان نصب میشود. 42

اسلاید 43: 5- هدایت پذیری چرخ ها و ترمزطرز کار ساده و مقدماتی ترمز : زمانی که راننده به وسیله پای خود روی پدال ترمز فشار می آورد و این فشار باعث جلو رفتن پیستون پمپ اصلی ترمز شده و پیستون روغن ترمز موجود در سیلندر ترمز که جلوی پیستون قرار دارد را تحت فشار قرار داده و هم زمان با حرکت خود در داخل سیلندر انرا با فشار زیاد از طریق لوله های فولادی رابط که در مقابل فشارهای جانبی بسیار مقاوم می باشد را به سمت سیلندر چرخها رانده و به این وسیله باعث جابجائی پیستونهای داخل سیلندر چرخ شده و پیستونها فشار خود را به کفشکهای ترمز منتقل کرده و کفشکها را به کاسه چرخ می چسباند واضح است که این عمل باعث به وجود امدن اصطکاک بین کاسه و کفشکها شده و انها را از حرکت باز ویا حرکت ان را کند می کند.43

اسلاید 44: سیستم ترمزسیستم  ترمز اتومبيل از مجموعه قطعات زیر تشکیل شده است توضیح کامل هر یک از قطعات در بخش فنی سایت می باشد ا - پدال ترمز   2-سیلندر اصلی که شامل میله فشاری و تشتکی های عقب و جلو و فنر برگردان پیستون و سوپاپ کنترل فشار و مجاری روی سیلندر می باشد3-لوله های فشار قوی انتقال روغن 4-سوپاپهای کنترل هیدرولیکی 5-سیلندر ترمز چرخها شامل  پیستون و تشتکی و فنر و پیچ هوا گیری6-لنت ها7-کاسه چرخ در ترمزهای کاسه ای8-دیسک در ترمزهای دیسکی 9-بوستر یا افزاینده قدرت10-ترمز دستی 44

اسلاید 45: مدارات الکتریکی(تجهیزات برقی)تجهیزات برقی: شامل مجموعه باتری ، سیستم راه اندازی ، سیستم شارژ ، جرقه،دینام .....گروه مدارات الکتریکی: از باتری‌های ۲۴،۱۲،۶ ولتی برای راه اندازی و روشن کردن موتور استفاده می‌شود سیستم جرقه زنی را تا ۳۰۰۰۰ولت افزایش داده برای جرقه زنی موتور اماده می‌کند در این گروه همچنین چراغهای روشنایی و علایم و برف پاکن‌ها و بخاری و دیگر وسایل الکتریکی نصب شده‌است.45

اسلاید 46: مدارات الکتریکی(تجهیزات برقی)باتری : باتری ها مولد هایی هستند که انرژی شیمیایی را تبدیل به انرژی الکتریکی میکنند.وظایف باتری:تامین برق مورد نیاز در زمانی که موتور خاموش استتامین برق لازم جهت استارت زدنکمک به سیستم شارژ در زمانی که تعداد مصرف46

اسلاید 47: مدارات الکتریکی(تجهیزات برقی)دینام خودرو: توسط میل لنگ نیرو میگیرد و تولید کننده جریان الکتریکی برای موتور و شارژ باتری است.47

اسلاید 48: تایرتایر یا چرخ باید اصطکاک  لازم را با  سطح جاده  ایجاد نماید  نقش تایر یا چرخ  در جاده های بارانی و برفی حساس می شود در هوای خشک  وجاده عادی  تایر  صاف اصطکاک  مناسب تری  را  ایجاد مینماید اما شیارهای روی تایر یا چرخ زمانی بکار میرود که سطح جاده با اب در تماس باشد.آخرین قسمت سیستم انتقال قدرت48

اسلاید 49: منابعhttp://www.carbibles.com/http://www.carparts.com/http://auto.howstuffworks.com/کتاب کارکرد اجزای ماشین (انتقال نیرو) نوشته کتاب تراکتورها و ماشین های کشاورزی نوشته داود منصوری راد49

اسلاید 50: با تشکر از توجه شما 50

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید