علوم مهندسی معماری و عمران

موسیقی در معماری

موسیقی در معماری

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “موسیقی در معماری”

موسیقی در معماری

اسلاید 1: موسیقی در معماریاستاد راهنما : محققین :

اسلاید 2: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 3: گوته:یک فیلسوف برجسته،از معماری به عنوان ((موسیقی خاموش))یاد میکند.

اسلاید 4: معماری موسیقی جامد است . همان موسیقی است كه در عالم غیر مادی جریان دارد و معماری ایرانی مصداق بارز و عینی در جهان مادی دستگاهها و نغمه های موسیقی ایرانی است . میتوان عنوان نمود که هر بنایی علی الخصوص بناهایی که جایگاه ویژه ای را در فرهنگ ما دارا می باشند هر کدام تداعی کننده موسیقی در دستگاه خاص خود می باشد.

اسلاید 5: در بیشتر پژوهش هایی که تا به امروز در مقایسه تطبیقی میان فضای موسیقی و معماری صورت گرفته،به معیارهای ظاهری بسنده شده و پژوهشی در زمینه رابطه مفهومی و محتوایی میان این دو هنر به طور جدی صورت نپذیرفته است.بارزترین و پراهمیت ترین وجه پیوندی میان این دو هنر است که موجبات رابطه ای عمیق را از دوران پیش از مدرن میان این دو هنر فراهم می کرده و آن مقولۀ فضا است.

اسلاید 6: به طور کلی دو گونه برخورد در بررسی رابطۀ میان موسیقی و معماری از گذشته تا امروز وجود داشته است.برخورد شکلی((uniformity و برخورد مفهومی(unity)*برخورد شکلی خود شامل دو گونه بررسی لایه های بیرونی و درونی است.

اسلاید 7: برخورد شکلی با بررسی لایه های بیرونیاین نوع رویکرد، برخوردی صرفاً شکلی بوده که تنها به بررسی لایه های بیرونی می پردازد. از ساده ترین نوع این برخوردها میتوان به نسبت دادن خط آسمانِ کوه و بناهای مذهبی بهاوج و حضیض به کار رفته در میزان های موسیقی اشاره داشت.* یکی از رویکردهای معاصر ترجمۀ صوت به فرمِ قابل رؤیت است.*فلامکی و دیگران 1387 ، 143و144

اسلاید 8: یکی از راه های این ترجمه استفاده از روشی است که توسط یک فیزیک دان آلمانی به نام «اِرنست چِلادنی *» در سال 1787 اختراع شد. او ابتدا ماسه های ریزی را بر روی یک سطح شیشه ای پخش کرد، سپس آن را توسط ارتعاشات ویولن به نوسان درآورد. این نوسان ها باعث می شد ماسه ها نقش های متنوعی به خود بگیرند (تصویر 1). یکی دیگر از راه های تبدیل موسیقی به معماری ترجمه فاصله زمانی اصوات به اعداد است. «واسیلی کاندینسکی *» و «پُل کِله *» دو هنرمندی بودند که تلاش کردند موسیقی را از این طریق به فرمی قابل رؤیت تبدیل کنند. آنها سمفونی شماره 5 بتهوون * را برای این منظور انتخاب کرده و نهایتاً به مجموع های از دیاگرام های تصویری دست پیدا کردند .(Jormakka, 2009: 21-23)تصویر 1. شکل گیری نقش های متنوعی از ماسه ها توسط نوسان های حاصل از ارتعاشات ویولن.مأخذ : 21 : .Jormakka, 200

اسلاید 9: از دیگر پژوهش های معاصر مطرح شده در این زمینه نتایج یک پروژه طراحی دیجیتالی توسط «کریس تِنسن *» است. او یک نرم افزار پارامتریکی شامل اعداد و نسبت ها را برای تولید 48 فرم مجازی بر اساس پیش درآمدهای کتاب اول «یوهان سباستیان باخ*»، طراحی کرد : (Christensen, 2005 )؛ )تصویر 2( و در نهایت جدیدترین پژوهش معاصر توسط «مارتین واتنبرگ *» انجام شده است. او برای ترجمه مشهورترین آثار موسیقی جهان به نمودار، از دیاگرام های قوسی شکل استفاده کرده است. او در این بررسی اثبات میکند روابطی که در قطعه های دوران پیش از مدرن وجود دارد برخلاف دوران پس از مدرن، از لایه های فراوانی برخوردار است و آنها را با دیاگرام های حاصل از چند قطعه مشهور مدرن نیز قیاس کرده است. (Wattenberg, 2009: 5,6 )؛ (تصویر 3). تصویر 2. استفاده از یک نرم افزارپارامتریکی شامل اعداد و نسبت ها برای تبدیل پیش درآمدهای کتاب اول باخ به فرمهای مجازی. مأخذ : .Jormakka, 2009: 25تصویر 3. دیاگرا مهای قوسی ترسیم شده توسط مارتین واتنبرگ پژوهشگر معاصر، برای نمایش ساختار موسیقی در یک قطعۀ مدرن (تصویر بالا) سونات سل ماژور باخ (تصویر میانی) و فورالِیز بتهوون (تصویر پایین) مأخذ : www.bewitched.com

اسلاید 10: از سردر بازار قیصریه كه وارد میدان می شوید اگر با موسیقی ایران آشنا باشید احساس می كنید كه دستگاه شور را برای شما زمزمه میكند اول طاقنماهای موزون را میبینید و این در آمد شور است كه در چند پرده نزدیك به هم نواخته میشود.

اسلاید 11: آرام آرام پیش می روید تا به عالی قاپو می رسیم كه همان شهناز است بعد به زیر افكن و قرود می آید و میرسد به مسجد شاه كه همان گوشه اوج است و بعد مسجد شیخ لطف الله كه گوشه سلمك را تداعی میكند تا دوباره میرسد به سر در قیصریه .بی شك یكی ار عمده دلایل سحر انگیزی فضاهای ایرانی همین پیوند با موسیقی است.

اسلاید 12:  تصویربخشی از ورودی بازار قیصریه اصفهان  در میدان نقش جهان. 

اسلاید 13: معماری، ایجاد فضای مادی و معنوی می کند، ولی موسیقی فقط فضای معنوی ایجاد می کند. به عبارت دیگر موسیقی، معماری زمان است و معماری، موسیقی مکان.

اسلاید 14: ریتم به تکرار منظم یا هماهنگ خطوط، اشکال، فرمها یا رنگها گفته می شود، و شامل نظریه بنیادی تکرار است که به عنوان تدبیری برای سازماندهی فرم ها و فضاها در معماری محسوب می شود. تقریبا تمامی انواع بناها از اجزائی تشکیل شده اند که بالطبع تکرار می گردند. تیرها و ستونها تکرار می شوند تا دهنه های تکراری سازه و مدول های فضا را تشکیل دهند. درها و پنجره ها به طور مکرر سطح بنا را سوراخ می کنند تا ورودی نور، هوا، مناظر و مردم را به ان میسر سازند. تکرار فضا ها اغلب برای تامین نیاز های عملکردی مکرر یا مشابه در برنامه ی بنا حاصل می شود.

اسلاید 15: ریتم و چگونگی آن در بناهای مختلفاستفاده از یک شکل هندسی برای ایجاد ریتم اسفاده از یک شکل ناهمگون وایجاد ریتمتکرار عناصر مشابه= دایره – مربع – مستطیل تکرار مثلث قائم زاویه در پوسته رویی و تکرارمستطیل در پوسته زیری تکرار ستون در نما تکرارفرم مستطیل به عنوان پلان( سایت مجموعه) تکرار فرم حباب و ایجاد ریتم متناوب ریتم موجود در طبیعت تکرار ستونها وایجاد ریتم تکرار ستونهای سنگی

اسلاید 16: تکرار ریتم در سی و سه پُلِ اصفهان

اسلاید 17:

اسلاید 18: تطبیق نتِ یک قطعه در دستگاه ماهور و ریتم خطوط در نمای پُلِ خواجو اصفهان

اسلاید 19: Court water wall خانه ای که هنگام باران ساز میزندطراحان:خانم آنت پُل(مجسمه ساز)کریستف روسنهآندرهکشور:آلمان

اسلاید 20: طراحان این ساختمان خود در این بنا زندگی میکنند،این خانه جالب در آلمان طراحی شده است. ساختمانی که زمان باریدن باران صدای موسیقی از آن بلند میشود یکی از جاذبه های موسیقی میباشد. این هنرمندان نمای ساختمان را با مقداری وسایل مختصر از جمله لوله و قیف طوری طراحی کرده اند که وقتی باران میبارد،آب از روی پشت بام وارد این لوله ها میشود و صدای دلنشینی بلند میشود.

اسلاید 21:

اسلاید 22:

اسلاید 23: cargo guitar محلومه گیتارطراحان:مارسلو ارتورتگریتاکاهیرو فوکوداسارا والنتهکشور:ژاپن

اسلاید 24: این بنا کاملا از وسایل بازیافتی ایجاد شده است.

اسلاید 25:

اسلاید 26: کانتینر + گیتار=کارگو گیتار

اسلاید 27:

اسلاید 28: هندسه قرار دادن تارها در کارگو گیتار

اسلاید 29: stretto house خانه استرتوطراح:استیون هالکشور:ایالات متحده آمریکاشهر:دالاس – تگزاسسال ساخت بنا:1989-1992

اسلاید 30: این بنا جهت ایجاد اقامتگاهی خصوصی،برای یک جمع هنری ساخته شده است. در این بنا کاملا از ریتم در سقف ها استفاده شده است.

اسلاید 31:

اسلاید 32:

اسلاید 33:

اسلاید 34: The hive apartement آپارتمان کندوطراحان:معماران گروه ITNکشور:استرالیاشهر:ملبورن VIC

اسلاید 35: این ساختمان یک پروژه مشترک بین معماران و یک مهندس گرافیک است.

اسلاید 36: فضاهای داخلی آپارتمان کندو

اسلاید 37: فضاهای خارجی آپارتمان کندو

اسلاید 38: این ساختمان کاملا تحت تاثیر موسیقی هیپ هاپ طراحی شده است.

اسلاید 39: The symphonic house خانه سمفونیکطراحان:دیوید هاناوالتبیل کلوزکشور:ایالات متحده آمریکاشهر:ساحل شمالی دریاچه میشیگان

اسلاید 40: در یک آزمایش مشترک بین دیوید ناوالت (معمار) و بیل کلوز (نصاب و راه اندازی کننده تکنولوژی صوتی) ساخته شده است.

اسلاید 41: ادغام سایت،دید،صدا موضوعات اصلی در طراحی این خانه است. هدف از ایجاد این بنا بوجود آوردن احجام معماری بصورت سازهای موسیقی است.

اسلاید 42: Experience music project موزه پروژه تجربه موسیقیطراحان:فرانک اُ گریکشور:ایالات متحده آمریکاشهر:واشنگتنسال:2000

اسلاید 43: *این بنا شامل چندین گالری نو آورانه و کلیسا میباشد. *توسط ماکروسافت و بنیانگزارانی مانند پُل آلن در سال 2000 تاسیس شده است. *از زمان تاسیس تا کنون 46 نمایشگاه برگذار کرده است. *14000 فوت مربع زیر بنا دارد. *دارای آزمایشگاه صدا و همچنین آلات موسیقی راک اند رول است. *بزرگترین صفحه Led جهان در یکی از غرفه های این نمایشگاه است. *شامل نمایشگاه موسیقی،آثار علمی تخیلی و تالار مشاهیر است. *یک موزه پیشرو غیر انتفاعی است. *به EMP Museum مشهور است.

اسلاید 44:

اسلاید 45: The piano house خانه پیانو!طراحان:شرکت huainan fangkai decoration project coکشور:چینشهر:منطقه هوی در شهر هوای نایسال:2007

اسلاید 46: *این ساختمان ترکیبی از موسیقی و هنر است. *راه ورود به ساختمان از پله برقی تعبیه شده در ویالون است. *ساخت و طراحی توسط دولت *مکانی است که دانشجویان موسیقی از کالج های محلی میتوانند در آن موسیقی تمرین کنند. *ترکیبی از ویالون و پیانو

اسلاید 47:

اسلاید 48: Giant muscal recycled موزه پروژه تجربه موسیقیطراحان:شرکت معماری مالکاکشور:ایالات متحده آمریکاشهر:صحرای سنگ سیاه سفید نواداسال:2012

اسلاید 49: *واقع در black rock city *از سیلندرهای غول پیکر کاغذی تشکیل شده است. *این سیلندرها با ریتم موسیقی خاصی در کنار هم قرار گرفته اند.

اسلاید 50:

اسلاید 51: Lativian hotel هتل لتیوینطراحان:لیوا بانکاج باسینسکشور:لتونی

اسلاید 52: *در این بنا تمامی نماها به رنگ سیاه است. *امواج چوبی خارجی از ریتم موسیقی الهام گرفته اند. *فضاهای داخلی این هتل نیز بر اساس موسیقی ساخته شده است.

اسلاید 53: Coca-colas beat bax جعبه کوکا کولاطراحان:گروه آینده لندنآصیف خانپرنیلا اوهرستدیکشور:انگلیسشهر:لندن

اسلاید 54: معماران لندنی Pernilla & Asif از طرح خود برای یک پاویون (سازه ساده و مستقل) آهنگین مانند یک ابزار موسیقی برای پارک المپیک 2012 لندن رونمایی کردند . دیوارهای مدور Coca-Cola Beatbox توسط بالشتک های پلاستیکی ETFE پوشیده شده اند که نسبت به حرکت و لمس حساس هستند . همانطور که بازدیدکنندگان به ساختمان نزدیک می شوند ، هر بالشتک صداهای متفاوتی که قبلأ از مجموعه ای از آهنگ های ورزشی المپیکی توسط دی جی های بریتانیایی و تهیه کنندگی مارک رنسون ضبط شده اند ، منتشر می کنند . یک سطح شیبدار در قسمت پشت پانل ها به سمت پشت بام پاویون می رسد که نمای پانورامیک از سراسر پارک ارائه می کند.

اسلاید 55:

اسلاید 56: منابع:Popsci.comInhabitat.comDesignbuildsource.comyazdrasa,.irOddmusic.comWorldlesstech.comWikipedia.comdithyrambalina.com

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید