صفحه 1:
اد الرحمن ن الرحيم
ae... تربيتى
نوشته: جرالد, ال. گوتک
cub Sl par ror 4iS> tor yi
صفحه 2:
۱9 Ne Ren peter see
استاد گرامی : سرکار خانم معافی مدنی
۱
زهرا يورشعبان
کی
صفحه 3:
زان-زاى روسو
زادة ۲۸ ژوئن ۱۷۱۲ -
۱
صفحه 4:
زندکینامه ژان ژاک روسو
ژانژاکروسو", اندیشمند و نويسندهي بزرگف رلنسوودر "
۸ زوتنسا ۱۷۱۲ در شهر "تین" سویس از خانوادهلي
فرلنسویو پروتستانبه دنیا مد و در شبدوم ژونيهي
۷۰ در قصر "آرمین وویل در حوا لپ اریسدر گذشت
زانزاک, اندکیپساز به دنیا آمدن مادر خود را از دسبداد"
و بستگانش از او پرستار عم ردند. پدرشساعتساز
بود و تاده ساگیاز او ن گهدار: د و كتابهائزيادى
به او ماد تابا خولندنلنها, نيرويخرد و اندیشهلش
پرورشیابد. روسو دلبستگيزیادعبه کتاب زندگیمردان
.بزرگ, نوشتهي "پلوتارک داشت
پس از چندی. پدر روسو "ژان ژاک" ده ساله را به برادرش,
.که یک کشیش پروتستان بود. سپرد
ژان ژاك در آن دهکده با طبیعت خو گرفت و ويژگيهاي روحی
.او یعنی عشق به طبیعت و درخت و سبزه و صحرا پدیدار شد
صفحه 5:
I ز گذراندن زندگيهاي گوناگون با جدیت بت میشتکاي ستودني,
بل ذانستیها کسب دانش در رشته ree کون و بررسي
.دقیق نویسندگان و فلاسفه و منتقدین [ -خردهگیران ] پرد
سو در سال ۱۷۳۹, نخستین کتاب خود را در وصف دهکدهای که در
.آن زندگی میکرد, نوشت
GSE از دلنشتگنهاي. رزونوه موتیفن ابود
در سال PA رونمو يا درگر فیلسووان عم روشنگری. همراه شد و
به نوشتن مقالاتی در را داخت. او
با شرکت وبزنده شدن در مسابعهي: آخادمن "دیزون " در سالن۱۷۵۰۰
و نوشتن نخستین رسالهي >29 برندهي جايزهي نخست این آکادمی
در سال ۱۷۵۸ کتاب "امیل" ر منتشر کرد کر خشم پارلمان
ole a Sib, را تست یم بسنو زان یکت و aut
از اين مان Soot تسوب ap Sig) at cs ag
.به بعد. آرامش و راحتی نسبی از او گرفته شد
۳1 سالهاى أواركى» روحيدي او را به شدت متاثر كرده بود و
پیش بهنرجد جنون رنه رگا eS oad Be
آشفتگيهاي مازوخیستی و پارانویً دو وتان زند
.همه بر ضد او توطثه میکنند
صفحه 6:
در ماه مه ۱۷۶۷ وارد فرانسه شد. او در این زمان کتاب
"اعترافات " خود را در ملک "پرنس دوکنتی" به پایان
رسانیده بود. در پاریس در اتاق كوچكي زندگي ميکرد و از
کپ کزجن تتهای موسیقن:و پاتیسون بسیاز کمیبه
زحمت روزگار ميگذراند. مدت هشت سال زندگی کمابیش
آرامى داشت و آوازهي او در همهي اروپا پیچیده بود. تا
اینکه در روز دوم ژوثيهي ۱۷۷۸ به دلیل ي مغزی, در
.منزل خود در نزدیکی پاریس چشم از جهان فروبست
برخی از همزمانان او همچون "مادام دوستال" بر اين باور
بودند که او خودکشی کرده است. "رویاهای گردشگر تنها":
اثر خيالبافانهي ناتمام او و کتاب پرآوازهي "اعترافات" که
شرح زندگی شصت و شش سالهي اوست, پس از مرگش
.به جاب رسيدند
صفحه 7:
کتایهای ژان ژاک روسو بر این پایهاند:
گ فتگویی ی یرامونم وسیقیمدرن(۱۷۴۳) +
۰ رساه دربارهي دلنشو هنر (۱۷۵۰)
۰ غییگ وعروستا, لپرا (۱۷۵۲)
٠ نارسیس یا عاشقخود, کمدعاجرا شده از سوي
بازیگرانل وئیپ انزدهم در ۱۸ دسامبر ۱۷۵۲
گفتار دربارهي منشاء نابرابرعمیانلنسانها (۱۷۵۵)
۰ نامهاعبه دالشبر دربارهي تتاتر (۱۷۵۸)
۰ نامههایاخلاقی(۱۷۵۸)
۰ ژولییا | وئیز جدید (۱۷۶۱)
۰ قرارداد اجتماعی(۱۷۶۲)
٠ اعبلب] قریی۲ ۷۶۲
٠ نامههاییاز کوهستان(۱۷۶۴)
۰ اعترلفات(۱۷۷۰-۱۷۶۵)
۰ رویاهاگردشگر تنهاء که ناتمام ماند
صفحه 8:
افذیشههای روسو
اندیشههاعاو در زمینههاعسیاسی ادبیو تربیتی تأثیر بزرگییرد
معاصرانك ذاشتاكر جه روسو از نخستینروشنگرانیاسنکه مفهوم
"حقوق بشر" را به كونهاهروشزيه كار كرفنتولئنزد او ازلمين
.مقهوم تنها مقوانبه مقدار محدود سخربه میانآورد
برخماز پ ژوهشگرانتاریخ اندیشه, وعرا در ادامهي سندف کریعصر-
روشنگرین میلنند, بلکه اندیشهی او را بیشتر در نقد فلسفهی
رو
.ارزیابی میکنند
براعروسو جشم بوشولنساناز آزادی به مانند چشم پوشیاز منش
لنسانیو "حقب_شر5 استاز آزادعبه مثابهي آزادعاراده, ن مه وانچشم
پوشیکرد. چرا که لینآزادی پ-یششرط لنسانب ودنو آیین!خلاقلنسانی
به شمار ممود. لنسانب راعاو تنها هنگامیلنسانبه معناعراستین
کلمه استکه آزاد باشد. براعروسو, همهی لنسانها از بدو زلیشآزاد
و برلبرند. او مچوید:
."لنسانآزاد زاده مشود و همه چا در بند است
از دید روسو, لنسان آزادطبیعیرا با آزادیشهروندوچایهجا مرکند و در-
ازاي"حقوق" نامحدودیکه از دسنموهد, امنیتحقوقرو تتضمینما کیت
.شخصیرا به چنگمآورد
صفحه 9:
يم مه
حملات حکیمانه
لفراد سستراده هميشه منتظر معجزه ها و رویدادهایشگفت
لنگیزند اما
.افراد قوی , خود آفریننده معجزه ها و رویدادهای شگفت انگیزند
بزرگترینت_فاونلنسانو حیوان, ف هم و انديشه نیستب لکه اراده و-
]=
ختیار
5-0
.لجساسدل: باافر از منطقلاست
. لیمانداشتنبه ت-ولناییهایخویش, نیمیاز موفقینو کامیابیاست
.هر کسل طفب هار میخولهد باید دشوارعزمستانرا تحملکند-
صفحه 10:
مضامین طبیعت گرایانه آموزش و پرورش
طبیعتو لمور طبيعت1
معرفتش: بیعنگ رلیانه-2
ارزششناسیو ارزشها -3
رشد و تکامللنسان4
نظر طبیعنگرا درباره برنامه درسیت5
رلبطه معلم و شاگرد-6
صفحه 11:
٩ بيه و طیبه
.در این نظریه طبیعت و طبیعی دو عنصر کلیدی هستند
ناتورالیستها بیش از آنکه درصدد تفسیر متافیزیکی طبیعت
برآیند «درصدد یافتن مفهوم مردم شناختی انسان در حالت طبیعی
طبیعت گرایی در تقابل با رئالیسم مذهبی است و با ماوراءالطبیعه
.و القای عقیده مذهبی مخالفت می کند
هرچند ناتورالیست های مختلف نسبت به طبیعت دیدگاه متفاوتی
داشته اند اما هميشه طبیعت را منبع رشد و توسعه انسان می
.دانند
طبیعت گرایان ,انقلابیونی بودند که نظام های موروثی و پادشاهی
.زا موزد سوال قرار دادند
وظيفه آموزش و يرورش اين است که
افراد را ae ييروى از طبيعت انسانى
.خود وزندگ گی طبق مقتضیات آن آماده کند
صفحه 12:
در معرفت شناسی,طبیعت گرایی,به صورتی که به
دست فیلسوفان عصر روشنگری مدون شد.با
واقع گرایی ارسطویی تفاوت ريشه ای نداشت.در
.حقیقت ناتورالیسم صورت اولیه رئالیسم بود
ولی از نظر تربیتی,ناتورالیسم با روش تربیتی مبنی
بر لفاظی اختلاف ريشه ای داشت.کانون توجه
ناتورالیسم را تجربه حسی تشکیل میداد.از پیروان
اين نظریه (اتیان و پستالوتسی) بودند که منشاء
خطا را در انتزاع عقلی و نظریه پردازی می دیدند
.که بر ادراک حسی مبتنی نباشد
صفحه 13:
عنوان کشف بزرگ پستالونسی آنشاوونگ بود که به
معنای تشکیل مفاهیم روشن بر مبنای ادراک
حسی است.هرچند وجه مشترک این شیوه با
مربی سوئیسی(پستالوتسی) مفهوم سازی است
ly درس عینی پستالوتسی مبتنی بر تدریس
.بصورت شماره و نام اشیاء بود
از دانش آموزان انتظار می رفت که صورت و نام
اشیاء را به خاطر آورند و شمارش و نامگذاری
کنند.بر خلاف توستیها که در جستجوی اصول اولیه
بودند طبیعت گرایان بر تجارب اولیه و ملموس
تأکید می کردند.
صفحه 14:
به نظر طرفداران متأخر ناتورالیسم در آموزش
وپرورش این آموزش که از راه حواس صورت می
گیرد دلالتهای باوری برای آموزش و پرورش
دارد.فرانیس بارکر به مطالعة کودکان از طبیعت بر
اساس مشاهدات میدانی و گردش علمی تأکید می
.كرد
در اين روش كودكان در برخورد با طبيعت و اشياء
تجارب دست اول بدست می آورند و از طریق کار
ویروژه و انجام آزمایشات, فعالانه برخورد می
کنند.ویلیام هرد,نیز روش پروژه را که دربرگیرنده
نوعی طبیعت گرایی است ابداع نمود. هولت عقیده
دارد که کودکان ضمن تجسس محیط خویش,واقعیت
.خويش را می شناسند
صفحه 15:
ارزش شناسی؛آرزش و طبیعت
a نی
به نظر ناتورالیستهابارزش ها از تعامل انسان با محیط
سرچشمه می گیرد. توجه به این عقیده,غرایز آدمی
باند انزاز و3 و بر مبنای عزت نفس طبیعی يا أنچه که
وسوء به آن عنوان خویشتن دوستی داده است صورت
یگ نه بر مبنای خود پسندی ۱
به عقیده روسو, أنسان نخستین که آداب و وسوم و
.تکلفات اجتماعی آلوده اش نساخته, نیک است
روسو هم تيدكاة كالونى را که انسان ها یا به باه به
re گناه ازلی پست می شمارند و Yay Syl
کاتولیکی را که آدمی را که به دلیل طبیعت
موروثی از معنویت محروم میداند را مردود لو
صفحه 16:
روسو انسان را ذاتاً شرور نمی داند و معتقد است که
شر از جامعه فاسد نشأت می گیرد.بچه هنگام تولد پاک
است و ذاتاً نیک است, اگر قرار باشد آموزش ویرورش
افراد پاک و نیک پرورش دهد بلید از انگیزها و تمایلات
.طبیعی کودکان پیروی BS
روسو در نظریه اخلاق خود به صورتی که بیان شده,به
وضعیت ابتدایی افراد به عنوان خاستگله روابط اخلاقی
توجه می کند.انسان طبیعی به کمک تجربه به تعامل
خود با محیط می پردازند نه از طریق الفاظ, فلسفی و
انسان طبیعی يا «وحشی نجیب» صریح و بی تکلف
است.انسان هایی که در اجتماع زندگی می کنند در طی
فرایندهای اجتماعی شدن در محیط هی فاسد.افراد
مبادی آداب اما نقش بازان سلطه گر هستند.
صفحه 17:
از نظر پستالونسی اخلاق از ارضای نیازهای بنیادین آدمی
است.همانطور که ارضای نیازهای کودک از طریق آ
غذا از طرف ما در موجب امنیت خاطر کودک ميشود.
انب فى
کودک این حس را به اعضای خانواده و سپس به جامعه و
در نهایت به خداوند منتقل می کند.از عشق به خود نوعی
اخلاق طبیعی به وجود می آید که حس برابری انسان را
پرورش میدهد.
به عقیده ناتورالیستها,آموزش و پرورش که به قصد
پرورش اهداف تحقق می یابد هم جنبه مثبت دارد و هم
منفی.
آموزش و پرورش سلبی, راه را بر عناصر تباهی آوری که
در پرورش اخلای ظیوعت گرابانهدحالت aS Gases
صفحه 18:
آموزش و پرورش مذهبی,به ویژه اگر با روش از بر
کردن دستورات اخلاقی,در قالب پرسش و پاسخ یا
موعظه باشد موثر نیست زیرا الفاظ جایگزین
عواطف و عمل می شود.
وجه مثبت آموزش و پرورش برای رشد اخلاق
شامل ابراز غرایز بنیادی و ارزشمند انسانی
است.لذت و رنجی که به صورت پیامد عمل عاید
شخص می شود,پاداش يا تنبیه اوست.
صفحه 19:
رسد و دمو انسان:
طبیعت گرایان در تدوین نظریه های تربیتی خویش به
طبیعت انسان توجه می کنند تا رمز و راز و راه و
رسم آموزش و پرورش را دریابند.انسانها از طفولیت
تا پیری مراحلی از رشد را بروز می دهند. هر محله
رشد هنگامی آ غاز می شود که فرد آمادگی
فیزیولوژیک و روانی ویژه آن مرحله را حاصل کرده
شد.
طبیعت گرایان بر اين باورند که آموزش و پرورش بايد
در خور مراحل رشد انسان باشد.آنها "تناسب "یا
آمادگی را به عنوان آماده کردن فرد برای ایفای
نقش اجتماعي و اقتصادی خاصی در نظر نمی
گيرند , بلکه آن را با توجه به میزان آمادگی و رشد
فرد به مفهوم صحیح تعبیر می کنند.
صفحه 20:
طبیعت گرایی و برنامه درسی:
وا رتاليستها كه در فصلهاى بيش خوانديم هنم و
نظری به عنوا ) گنجینه خرد آدمی و موضو: sly wh)
Ow, خرد ورم ستاب فراوان بودند د ققايل : طبیعت
گرایان tI ان فروش ,اين معارف را به
صورت | ات مس روت a, شدت لفاظانه صورت بندی کرده اند
و اینها با طبیعت میانه آی ندارند.چون این معارف از فضايل
طبیعی و ابتدایی انسانها که ؛ قوجب فى شوند كه مبدم 2
روشی تج علوم برخى أز اراد
به رشد خودپسندی می انجامد . را خاطر ارزش ذا
ار >19 wos زیرا از 0 ای
لثنان #لكه به تور كستب قدريت و عقت استفاده مق
آنه مع معتقد ‘ae که Be اين نیع[ و پرورتر بر بر بادگیری رن
cit كننده متفعل تبديا
وه eins اک بايد متضمن آن باشد که
sig 0 9 و شوند, از حواس خويش استفاده
کنند و به ایی بپردازند.
به عقیده ناتورالیستها تعليم و 3 وإقعت . سر آمادگی و ce
است. casuals ای
توق اند و معتقدتد es ee عوض يأدكرفة
عات اتب نامه ايد تال + نها
PF مرا mone درسی اد
Lys قرا من گیرند که و رغبت یادگیری أن را دارند؟
صفحه 21:
معلم و شاگرد:
دیدگاه از دیدگاه ناثوراليسيها_معل معلم در درجه اول کسی است که با
cae محیط را درک می کند در طییعت دخالت نمی کند
3 كم نقش تربيتى محيط رإمدرى مى كند در طربعت دخالت نمي کند و
پادگیری را از طریق تحریک او به کاویدن و بلیدن از راه تعامل با محیط
خویش , ترغیب می کند.
2. معلم به عنوان پروزش دهنده که برای بادگیری عجله ندارد
فردی صبور »سهل انکار و بی ازار است.
که ها اکتشافی است از خود شکیبایی زیادی نشان می دهد
۳ عرضه نمی کند لک ادا پس بگذارد و گرد
وتات مت
<. معلم» را یبا نامرئی یادگیری است.
1111110000
و از اين راه منش د را
Galea جريان باذ كير و تنظية کننده مخيط | ند
ی بر خلاف شیوه als ست اتفال fe See es Sea
قير مستفيم به تدريس مى بردازد و بر کتاب ,محفوطات و گردآوری
ات ادبی ار
صفحه 22:
**يكى از وجوه آموزش و پرورش طبیعت
eal
بی تکلفی است *
در حالی که ایدئالیستها و رئالیستها مدرسه را به عنوان نهاد
رسمی تعلیم و تربیت تعریف می کردند , طبیعت گرایان
یل مدرسه به محیط آرام یادگیری ,
ند.انها علیه مفهوم سنتی مدرسه یعنی
محلی برای مطالعه رسمی موضوعات آکادمیک , مبارزه
wo کردند.
” اميل " شاگرد روسو در کتابش , توسط مربی ساده گیری
در مزرعه ای در روستا , در محیطی بسیار ارام هدایت مى
شد.
موسسات تربیتی پستالوتسی , به صورت مکانهایی شبیه
خانه طرح ریزی می شدند نه همچون موسسات رسمی.
صفحه 23:
از دیدگاه ناتور الستها:
*کودک " وحشی نجیبی " است , انسانی ابتدایی که
تباهیهای جامعه فاسد , سرشت او را نیالوده است.
* نیازها و غرایز کودک باید به عنوان مواد خام , برای
تداوم تربیت مورد اعتماد قرار گیرند.وقتی که این
نیازها مبنای عمل واقع شوند, تجربه های حسی را
موجب خواهند شد که روابط مستقیمی را با محیط
برقرار می سازند.
صفحه 24:
مهمترينٍ polis بر گرفته از ناتورالیسم:
1 یادگیر يرى كووكان بايد از تجريه يهاى حسى محيط آثان
مرجم کل مسا كلامى همجون
7 کودکی دوران شایسته ات درس ورد
رشدو: نسان أست , بر درسي و روش
تدریس باید از غرایز کودکان الهام
د. کودکي و نوجوانی یکبار
شد انیا هستند که فر کدام از آنها نا مکی 235
و تمرینات یادگیری مخصوص به خود دارند.
4 مدرسه نباید از محیط زندگی کودک مجزا تلقی شود
بلکه باید ادامه آن محسوب گردد.
صفحه 25:
با تشكر از حسن توجه شما دوستان گرامی