علوم پایه محیط زیست و زیست‌شناسی

مکانیزم بیماریزایی سفیدک پودری در گندم

mechanisme_bimarizaeie_sefidake_podri_dar_gandom

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مکانیزم بیماریزایی سفیدک پودری در گندم”

مکانیزم بیماریزایی سفیدک پودری در گندم

اسلاید 1: مکانیزم بیماریزایی سفیدک پودری در گندمBlumeria graminis f.sp. Triticiتهیه کننده:مارال کلتهکیلینیک گیاهپزشکی رامیان

اسلاید 2: مقدمه :سفیدک سطحی یکی از بیماریهای مهم گندم در نواحی مرطوب، نیمه مرطوب و نیمه خشک دنیا است. این بیماری علاوه بر گندم، گیاهان دیگر خانواده غلات از جمله جو و یولاف را نیز آلوده می کند (Wiese ,1991) سفیدک سطحی گندم از قرنها پیش شناخته شده و در اغلب نقاط دنیا، جایی که گندم کشت می شود وجود دارد. در بررسی اثر عوامل جوی روی اپیدمی این بیماری گزارش گردیده که درجه حرارت از مهمترین عوامل در شیوع بیماری بوده و درصد رطوبت نسبی در مرحله قبلی قرار می گیرد. افزایش درجه حرارات باعث افزایش بیماری می گرددو رطوبت نسبی روی اسپورزایی قارچ عامل بیماری موثر می باشد

اسلاید 3:

اسلاید 4: وجود این بیماری در ایران ابتدا بوسیله منوچهری در سال 1343 و سپس شریف و ارشاد در سال 1345 ، محمدی دوستدار در سال 1346 و دفتری و بهداد در سال 1347 گزارش شده است (ارشاد، 1374) . در سالهای اخیر به دلیل کاشت ارقام اصلاح شده جدید که مقاوم به زنگ بوده ولی حساس به برخی از بیماریها از جمله سفیدک سطحی هستند، بویژه در استانهای مازندران و گلستان شیوع پیدا کرده است(بهروزین و فروتن، 1381).

اسلاید 5: علائم بیماری عامل بیماری قادر است کلیه اندامهای هوایی گیاه را آلوده سازد ولی شیوع آلودگی در سطح رویی برگ بیشتر از سطح زیری آن است. کلنی قارچ سفید رنگ بوده و به مرور زمان به رنگ خاکستری مایل به قهوه ای در می آید. همچنین در پشت برگ و در مقابل مسیلیوم های سفید، لکه های زرد رنگی بوجود می آید. روی کلنی های مسن اندام تولید مثل جنسی به رنگ قهوه ای مایل به سیاه دیده می شود (Wiese,1987).

اسلاید 6: عامل بیماری عامل بیماری، قارچ Marchel(EM.) Blumeria graminis(DS.)speer f.sp tritici است. قارچ Blumeria به دلیل داشتن میسلیوم ثانوی مو مانند و هوستوریم پنجه ای و فقط استفاده از تک لپه ای ها به عنوان میزبان از جنس Ersiphe متفاوت می باشد. همچنین سلول پایه کنید یوفور در قارچ Blumeria متورم، زواید سطحی کلیستو تسیوم کوتاه وسلولهای دیواره آن ضخیم و تیره می باشد. در قاعده آسک پارافیز وجود دارد

اسلاید 7: قارچ عامل بیماری تولید کلنی های سطحی می کند. هیف های قارچ جداره دار و به قطر 5-10 میکرو متر می باشد. کیندیوفورها کوتاه ساده و از سلول پایه ایجاد می شوند. کیندیوم های قارچ شفاف، یک سلولی ، تخم مرغی تا بیضوی شکل و از سلولهای شفاف انتهایی کنیدیوفورها به وجود می آیند.

اسلاید 8: کنیدی قارچ Blumeria فاقد فیبروزین است. کنیدی قارچ با ایجاد لوله تندش(Germ tube) ، اپرسوریوم(appressorium) و هوستوریوم(haustorium) در میزبان نفوذ ازآن تغذیه می کند(Kunoh,1995).کلیستوتسیوم(Cleistothecium) های قارچ کروی بوده و قطر آن 280-135 میکرو متر می باشد. زوائد آسکوکارپ برای چسبیدن به سطح میزبان و کرک ها به قارچ کمک می کند و موجب انتقال انها به سطوح مختلف گیاه میزبان می شود. آسک های قارچ استوانه ای، به تعداد فراوان در داخل آسکوکارپ تشکیل می شوند. هر آسک حاوی 8 آسکوسپور شفاف می باشد.

اسلاید 9: مکانیزم بیماریزایی قارچمراحل آلودگی شامل: تندش (جوانه زنی) اسپورتشکیل آپر سوریومنفوذ ایجاد و توسعه هوستوریوم در سلول میزبان تشکیل هیف و امتداد یافتن آن شروع تولید آپرسوریوم و هوستوریوم ثانویه رشد هیف در سطح میزبان با وجود ماده مترشحه

اسلاید 10: تندش (جوانه زنی) اسپور:

اسلاید 11:

اسلاید 12: تشکیل آپر سوریوم: آپرسوریوم قارچ پستانک مانند و فاقد لب می باشد در قارچهای سفیدک پودری اتصال و تولید اپرسوریوم با تولید موسیلاژ از اسپور همراه است این آنزیم علاوه بر اینکه به عنوان سیمان جهت اتصال اسپور عمل می کند، موجب فراهم آوردن یک سطح آب گریز در محوطه اطراف اتصال نیز می گردددوژن سنتز کیتین و ژنهای دیواره سلولی و MAP Kinase ها به طور مشخص در طول جوانه زنی کنیدی و تمایز اپرسوریوم نقش دارند.

اسلاید 13: هوستوریوم قارچ بیضوی و به ابعاد 30-10×10-5 میکرومتر، دارای زواید زیاد و پنجه ای شکل می باشد. غشاء پلاسمایی میزبان اطراف هوستوریوم توسعه یافته را می گیرد و ایجاد یک غشاء اضافی هوستوریومی می کند. هوستوریوم بواسطه داشتن هیف های نفوذی بسیار ریز، بدون نفوذ در غشاء پلاسمایی وارد سلولهای اپیدرمی برگ می شودنفوذ ، ایجاد و توسعه هوستوریوم در سلول میزبان

اسلاید 14:

اسلاید 15: نقش ماده مترشحه قارچ در نفوذ شامل: اتصالبستن جایگاه نفوذجلوگیری از خشک شدن به عنوان مخزن برای آنزیم های نفوذی است.قارچ عامل بیماری برای تغییر شکل تا مرحله نفوذ یک سری سیگنال ها را دریافت و ارسال می کند که در تمایز لوله تندش نقش دارد.نفوذ:

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید