آموزشعلوم انسانی و علوم اجتماعیکودک و نوجوانادبیات و زبانسایر

نام آوران دیروز، امروز، فردا ( درس نهم فارسی پنجم)

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 24 اسلاید موضوع پاورپوینت نام آوران دیروز،امروز و فردا است که یکی از موضوعات درسی فارسی پنجم ابتدایی است. این پاورپوینت شامل 24 اسلاید میباشد که به طور کامل شامل محتوای درس ، واژه های مهم همراه با معنی، واژه های مهم املایی، واژه های مخالف، واژه های هم خانواده، دانش زبانی، علائم نگارشی، تمرین های مربوط به درس، درک مطلب همراه با جواب، سوالات چهار گزینه ای میباشد و در آخر هم زندگی نامه ی نام آورانی همچون مصطفی احمدی روشن، مجید شهریاری، داریوش رضایی نژاد آورده شده است.

zari

صفحه 1:
درس نهم: نام آوران دیروز, امروز, فردا فارسی پنجم ابتدایی

صفحه 2:
درس نهم نام آوران دیروز » امروزفردا نوع نثر ساده و روان معنی واژه ها به ترتیب سطرها: موضوع: مطلب منظم: مرتب.نظم داده خوش‌نما: زیباه آراسته. چیزی که ظاهرش خوش آیند باشد. چیده شده بود: ردیف و مرتب شده بود. خیره می شدیم: ژل می زدیم. مزاحم(نه . مزاحمتان نمی شویم): به شما زحمت نمی‌دهیم. محو تماشا شدن: غرق تماشا شدن,. با تمام حواس و وجود تماشا کردن. (محو چیزی شدن): فقط به یک موضوع اندیشیدن» غرق در کاری شدن.

صفحه 3:
متوجه(متوجه خود کرد): توجهش را به خود جلب کرد. بزرگ مردان: مردان بزرگ دلاوران:جنگجویان. انسان های شجاع دیروز و امروز : گدشته و زمان حال كشمكش : ستيزه. جدال .دعوا جلب كرد: جذب كرد به سوى خود كشيد . فصل( فهرست مطالب فصل را نكاه كرد): قسمتى از كتاب معاصر: هم زمان؛ هم دوره فناوری: بهره گیری از ابزار های علمی و صنعتی جدید در کارهای صنعتی؛ کشاورزی» پزشکی و... هسته ای: مربوط به هسته‌ی اتم.اتمی جالب: جذاب. شایسته ی توجه لحن( لحنش را عوض کرد): آهنگ. نوع آهنگ گفتنش را تغفییر داد.

صفحه 4:
تعریف می‌کردند: بازگو می‌کردند. نقل می‌کردند. تصویر سیما: شکل چهره نگاه هایم به ... دوخته شده‌بود: به کنایه نگاه می‌کردم» ژل زده بودم فاگزیر: لازم. حتمی, آنچه که ضروری است. تحویل دادم: سپردم. چیزی را به کسی سپردم آن شاء الله : اگر خدا بخواهد. اگر ایزد بخواهد. روانه شدیم: حرکت کردیم. راهی شدیم افزون: بیشتر زياد خجسته: فرخنده. مبارک دمید: درخشید زشید: خوش قامت بهروزی: نیک بختی

صفحه 5:
محتوای درس پوریا و بهمن در یکی از روزهای بعداز ظهر به کتاب فروشی آقای فرهنگ می‌روند و کتابی را می‌بینند به‌نام « نام آوران دیروز » امروز و فردا». اين كتاب به جهره هاى بزرگ مردانی اشاره دارد که در گذشته زندگی می‌کردند همچنین از کسانی نام برده که در زمان ما زندگی می‌کنند. انسان های بزرگی که از عظمت علمی و فرهنگی سرزمینشان » دفاع کرده انده در روزگاران ما دانشمندانی بوده لند که برای بدست آوردن انرئی هسته ای . جانشان را فدا کرده‌اند. ایران بزرگ قطعا در آینده . دانشمندان بزرگی خواهد داشت که همچون گذشته و حال . نامش را سربلند و جاودانه می‌سازند.

صفحه 6:
وازههاى مهم املایی بعدازظهر_مطالعه_بچه‌های کوچه_بهمن_موضوع_صحبت_دقیقه_پز جاه ساله _ منظم_خوش‌نما_تصویر_خیره می‌شدیم_همان لحظه _ صاحب_این‌طوری _ ورق_ مزاحمتان _ محو_ غرق_ صدا_ متوجٌ_ چهره‌های رشید_دفاع مقذس_شهدا_فناوری_هسته‌ای_ مصطفی _ مقذم_مسعود_رضایی نژاد_ بقیّه _ بگذار_ صبر_ لحنش_ عوض - جلسه_ تعریف_ می‌خواست_ تصویر سیما_ برخاستم_ ناگزیر_ تحویل_ آن‌شاءاله _ جمع _ سپاسگزاری _ خداحافظی _ روانه

صفحه 7:
واژه های مخالف

صفحه 8:
هم خانواده ی واژه ها تعریف---------> معارف» غرف جمع- > جامع. مجامع

صفحه 9:
دانش زبانی( فضا سازی در سخن) به جمله های زیر توجه کنید: بعداز ظهر بود سک بعداز ظهر یکی از روزهای فروردین بود. ‎go 0‏ تقريباً ينجاه ساله بود .> مردى تقريباً ينجاه ساله و فردى خوش اخلاق و بسيار محترم بود. ‏کتاب ها را تماشا کردیم. ------->کتاب ها را که خیلی منظم و خوش نما چیده شده بودند. تماشا کردیم. ‏تمام جمله های سمت راست. کوتاه هستند و جمله های سمت چپ. ‏گسترش یافته می‌باشند. کوتاهی جمله ها اطلاعات اندکی به ما ‏می‌دهند. مثلا جملمی « کتاب هارا تماشا کردیم» خبر زیادی به ما ‏نمی‌دهد اما در جملمی گسترش یافتمی مقابل آن . فضای بیشتری ‏توصیف شده است و اطلاعات کامل تری از آن, دریافت می‌کنيم. ‎

صفحه 10:
گاهی با افزودن کلملتی که زمان, مکان, موقعیّت یا چگونگی فضا را بیان می‌کنند» نوشته را گویاتره گیراتر و گسترده‌تر می‌سازیم. به این شیوه‌ی نوشتن در داستان. فضاسازی می‌گوییم.

صفحه 11:
به دو متن زیر توجه کنید: الف) على يس از قفل كردن درء به سمت پله ها رفت. از پله ها پایین رفته و به پارکینگ رسید. دوچرخه اش را که کم باد بود.باد زد و ركاب زنان از پارکینگ . خارج شد. ب) اقامت موقتی ما در بیابان برای بررسی گرمای خشک و کم باران منطقه و همچنین طوفان شن و آسمانی بدون حتّی یک تکه ابر بود تنها می‌توان گفت خورشید کور کننده . می‌تابید.رود های بزرگی از شن و ماسه های روان ۰ همه‌جا را فرا می‌گرفت. در نوشته ی قسمت «لف» ۰ هیچ کدام از جزئیات به کار رفته. کمکی به داستان سازی (فضاسازی) نمی‌کند. تنها لازم است.,بنویسیم: علی با دوچرخه از پارکینگ بیرون آمد وارد خیابان شد.

صفحه 12:
در نوشته ی > واژه ها به عبارت ها و جمله ها کمک کردند تا گسترش پذیر شوند؛ مانند: «خشک و کم باران» برای «گرما» یا «موقتی ما در بیابان» برای «قامت» که مقخمن؛کنتنهنی:کان و موقفتتت انست«ذر حقرقتا فضاسازی را به‌وجود آورده‌اند. جمله های کوتاه زیر را گسترش دهید: ‎a‏ کتاب را بستم-----> کتاب ارزشمند حافظ را بعد از مذّت طولانی مطالعه کردن. بستم. ‏مادرش را دید سس مادرش را ذرخال خرید کردن ‏از تره‌بار فروشی دید.

صفحه 13:
علایم نگارشی نوشتاری. بخش درک متن درس نهم ۱- نقطه(.): کاربرد نقطه در زیر آمده است: الف) در پایان جمله ها به جز جمله های پرسشی و تعجبی؛ مانند: آبن‌سینا؛ یکی از دانشمندان بزرگ است. ب) پس از حرفی که به صورت نشانه ی اختصاری به کار رفته باشد؛ مانند: ارسطو در سال ۳۲۲ ق.م ( قبل از میلاد مسیح)» دررگذشت. ۲- وبرگول (): ویرگول. نشانه ی مکث کوتاه است و آن را بیشتر در موارد زیر به کار می برند: الف) میان عبارت ها پا جمله های غیر مستقل که در مجموع . جمله ی کاملی را تشکیل می‌دهند؛ مانند: ندرا کة-حساتب» پاک ستاو محانبنه چه پاک است: ب) بين دو کلمه که ممکن است خواننده آن ها را با کسره‌ی اضافی بخواند؛ مانند: ماء در راه حقء قدم برمی‌داریم. يدرء حسن را سرزنش كرد.

صفحه 14:
۳- علامت پرسشی(؟): کاربرد علامت «؟» به قرار زیر است: الف) در پایان جمله های پرسشی؛ مانند: آيا به مدرسه رفته‌ای؟ ب) گاهی علامت سول را برای نشان دادن شک. در داخل پرانتز می‌آورند ؛ مانند: جمعیّت جهان از مرز شش میلیارد نفر (؟) گذشته است. یعنی» مطمئن نیستم که از شش میلیارد بیش تر است یا نه. هر یک از این نشانه ها به شما کمک می‌کند تا متن را با لحن مناسب بخوانید و آن را بهتر درک کنید.

صفحه 15:
تمرین های مربوط به کتاب درسی ۱- بهمن در بعد از ظهر یکی از روزهای بهاری به کتاب فروشی رفت. Moot ew ؟- در فصل دوم ‎lS‏ در مورد نام أوران ديروز مطالبى نوشته شده‌بود. Hew Yee ۳- دلاوران دوران هشت سال دفاع مقدس, از نام آوران معاصر کشورمان ese He ‏هستند.‎

صفحه 16:
۴- آقای فرهنگ کدام کتاب را برای بچّه ها مناسب دانست؟ کتاب« نام آوران دیروزه امروز ؛ فردا» ۵- شناختن بزرگ مردان و دلاوران گذشته و امروز: جه کمکی به ما می‌کند؟ اگر ما گذشته و امروز را خوب بشناسیم. می توانیم در آینده ی نزدیک» خودمان هم یکی از نام آوران ایران شویم,

صفحه 17:
۶- از نام آوران دیروز چه کسانی را می‌شناسید؟ از شاعران می‌توان « رودکی, فردوسی ۰ سعدی . حافظ و ۰ نام برد. از دلاوران و پهلوانان می‌توان« آریوبرزن. میرزا کوچک خان جنگلی. تختی ۰ دکتر مصدّق و ...» نام برد. ۷- به نظر شماء مقصود از « نام آوران فردا» چه کسانی ‎fas‏ ‏کودکان امروز که در آینده به عنوان دانشمندان و بزرگان آرزشمند » ایران را به سر بلندی خواهند رساند.»

صفحه 18:
سوآلات چهار گزینه ای ب با ‎plas‏ واژه ها کامل می‌شود؟ دمید ۱- ابیات زیر » به ترت (ؤايراق سس اميق بر بامت بنگر کزین ره پر خون خجسته رسید)) الف) سرای- خورشید- نوری ب) خانه- خورشید- پیروزی ج) سرای- سپیده- خورشید د) کاشانه ی- سپیده- آزادی ۲- نام شاعر ( تخلص) هوشنگ ابتهاج چیست؟ الف) آفتاب ب) مهتاب ج) سايه د) نور Peal wal gar oily axe pg ‏در عبارت‎ ( بزرگان و نام آوران تاریخ معاصر. نظرم را جلب کردند. نام دانشمندان و شهدای هسته ای رابه دقت خواندم. تصمیم گرفتم پول هلیم را جمع کنم و در اولین فرصت. آن کتاب را بخرم.)) ‎ake ll‏ "ب)پنج ‏ چ) شش د) هفت

صفحه 19:
۴- رابطه ی ( پاختر) با ( خاور) مانند رابطه ی .... با...... است. الف) گلگون با سرخ رنگ ب) جاودان با ماندگار ج) آزادی با اسیری د) بهروزی با نیک بختی ‎plas jo -۵‏ گزینه . همه ی واژه ها از یک قسمت ساخته شده اند؟ ‏الف) سپیده- افزون- یادگار ب) عاشقان- خورشید- بهروزی ج) فناوری- کتابخانه- قفسه ‏د) اتحاد- شکوه- منظم

صفحه 20:
آتشتابی با چهره‌های سرشناس تاریق ابران وجمان

صفحه 21:
مصطفی احمدی روشن ‎٩‏ دی ۳۲(۱۳۹۰سال) ‏ درگذشت ‎ ‏تهران ‏تهران ‏تهران ‏لیرانی ‏دانشگاه صنعتی شریف ‏ . محل تحصيل مدیر بخش بازرگانی پیشه تاسيسات عسته إلى نطدر ‏۱ مقاله « ا5ا) آثار ‏فيه مذهب ‏یکی از شخصیت های منصب ‏برنامه ی هسته ای فاطمه كاشانى همسر ‏علیرضا احمدی روشن فرزندان ‎

صفحه 22:
شهریاری, دومین دانشمند ترور برنامه ی هسته ای ۸ آذر ۱۳۸۹ تهران آرامگاه امام رضا صالح بن عوسي الکاظم تهران تهران 717 قیزیکدان سازمان انرژی اتمی ایران رس درگذشت آرامگاه

صفحه 23:
داریوش رضایی نژاد آبدانان ‎lal‏ ‏لیرانی ‏دانشجوی دکتری مهندسی برق صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی شهره پیرانی

صفحه 24:

10,000 تومان