صفحه 1:
شناسنامه درس
٠ نام درس: تنظیم بودجه
۰ تعداد واحد درسی: 3 واحد
* نام تهیه کننده پاورپوینت: دکتر محمدعلی
سرلک
Foro
ات 1
صفحه 2:
sie ese
SWE لومس
فصل اول:
کلیات بودجه و نقش دولت در اقتصاد
صفحه 3:
Se td
oe
فصل اول:کلیات بودجه و نقش دولت در اقتصاد
مقدمه:
بودجه آثینه تمام sli کلیه برنامه ها و
فعالیت های دولت برای یک سال مالى به
شمار no
ا تا 1۱
صفحه 4:
بودجه و نقش دولت در اقتصاد
=D
I دولت ز عم
زمينه اصلى عملكرد بودجه به شمار مى
ید.
صفحه 5:
td و
<“
فصل اول:کلیات بودجه و نقش دولت در اقتصاد
سیر تحول وظایف دولت
در ابتدا وظایف دولت ها محدود به برقراری
ل ۱
بعد حدود وظایف دولت ها افزایش یافت.
5-5
OY ea enone
صفحه 6:
one 7 oh
فصل اول:کلیات بودجه و نقش دولت در اقتصاد
نظریه های اقتصادی در مورد نقش دولت در
اقتصاد
*دوره اول :دخالت محدود دولت در اقتصاد
*دوره دوم:دخالت گسترده دولت در اقتصاد
*دوره سوم خصوصی سازی ودخالت محد ود
دولت در اقتصاد
CW ١
صفحه 7:
فصل اول:کلیات بودجه و نقش دولت در اقتصاد
صفحه 8:
td و
<“
فصل اول:کلیات بودجه و نقش دولت در اقتصاد
1- نقش تخصیصی دولت:
استفاده از کلیه
منابع و و امکانات جهت تولید کالاها و خدمات
تعیین می شود.
ا تا 1۱
صفحه 9:
Se td
فصل اول:کلیات بودجه و نقش دولت در اقتصاد
۳ نقش توزیعی دولت: -2
مبین تعدیل هائی است که در وضع درامد و
تروت جامعه
صورت می گیرد تا توزیع نهائی آن ها عادلانه
دد.
ا تا 1۱
صفحه 10:
1 td
“<
فصل اول:کلیات بودجه و نقش دولت در اقتصاد
3- نقش تئبیتی دولت:
به وضع پایدار در
قيمت ها , رشد مطلوب در تولیدات و اشتغال
و تناسب در تراز
پرداخت ها وضع شده است.
5-5
OY ek eM noeee
صفحه 11:
Se td
فصل اول:کلیات بودجه و نقش دولت در اقتصاد
رقت قانونی دولت:
به تدوين و حفظ مقررات eer
اقتصادی مبین نقش
قانونی دولت wo باشد.
ا تا 1۱
صفحه 12:
se ee
فصل اول:کلیات بودجه و نقش دولت در اقتصاد
هايش هم شامل تعيين موارد دخالت دولت و
هم مرتبط با جكونكى و حسن انجام امور
ا تا 0500
صفحه 13:
داتسیا ماو
فصل اول:کلیات بودجه و نقش دولت در اقتصاد
نقش های دولت
بهبود برابری: رفع نارساتی های عمومی: حداقل
حمایت ازفقیران: عرضه کالاهای عمومی:
جرنمه فر زدانی *دفاع و برقرارى نظم وقانون.
*حوادث طییمی حقیق مالکیت
“مديريت اقتصاد كلان
“بهداشت عمومى
عرحه مه اجتاعی: | رهم بنلاعات ناشن |" نی اتعصار آثار خارجی: متوسط
*بيمه هاى باز توزیعی | “بيمه *سیاست ضد تراست. *آموزش پایه.
*بیمه بیکاری. (بهداشت,بازنشستگی) | نظیم صنایع همگانی | * حفاظت از محيط زيست
*مزاياى خانواده *تنظیم مالی (cite)
احمایت از مصرف کننده
تجدید توزیع: هماهنگ کردن فعالیت بخش خصوصی: فعال
“باز توزيع دارائى ها. تقییت بازارها
“ابتكارهاى كروهى
صفحه 14:
شام امه
5
فصل اول:كليات بودجه و نقش دولت در اقتصاد
وازه بودجه
وازه بودجه در ابتدا به معنى كيف جرمى
حاوى صورت مخارج ودر آمدهاى دولت» و
بعدها به معنى صورت مخارج ودر آمدهاى
دولت به كار رفت .
كروتن 9
ات e@Modir.com
صفحه 15:
Se td
فصل اول:کلیات بودجه و نقش دولت در اقتصاد
تاریخچه بودجه
موضوع تهیه و پیشنهاد بودجه و اجرای آن و
هذا دادر شارقار كال واتار تراسا
تهیه و اجرای بودجه».امر جدیدی مى باشد.
كروتن 9
ات e@Modir.com
صفحه 16:
Se td
فصل اول:کلیات بودجه و نقش دولت در اقتصاد
تاریخچه بودجه در ايران
سابقه بودجه در ایران به پس از انقلاب
مشروطه بر می
1
صفحه 17:
Se td
فصل اول:کلیات بودجه و نقش دولت در اقتصاد
ضرورت بودجه و بودجه نویسی
بودجه بندی فرایند تخصیص منابع محدود به
نیازهای نامحدود
و استفاده بهینه از منابع می باشد.
1
صفحه 18:
Se td
فصل اول:کلیات بودجه و نقش دولت در اقتصاد
اهمیت بودجه:
بودجه مهمترین عامل مستقل و پویا در سطح
کلان اقتصادی است که جهت اداره و پیشرفت
کشور به کار گرفته می شود.
كروتن 9
ات e@Modir.com
صفحه 19:
se ese
فصل اول:کلیات بودجه و نقش دولت در اقتصاد
نیاز سازمان ها به بودجه بندی
سازمان ها به سه دلیل به بودجه بندی نیاز
دارند.
نشان دادن مفهوم مالی برنامه ها 1
شناساندن منابع مورد نیاز اجرای برنامه 2
ها
کسب معیارهای سنجش»,نظارت و کنترل 3
نتیجه ها در مقایسه با برنامه
5-5
OY ea enone
صفحه 20:
داتسیا ماو و
<“
eee ee فصل
: ها و مفاهیم مهم cls
امنيت و عدالت
٠ تحول وظايف ادارى
O نظريه دولت - زاندارم,
= نظریه دولت ols, a
۰ اقتصاد با مکانیزم بازار
فن بودجه نویسی
ا تا 1۱
صفحه 21:
Se ee: سم
ا نام درس. فراکردتنظیم تا کنترل بودجه, تهیه کننده . دکتر محمد علی سرلی
فصل دوم:
تعاریف و اصول بودجه
صفحه 22:
56 3113
فصل دوم:تعاريف و اصول بودجه
تعاريف بودجه
در سير تكوينى بودجه سه دسته تعريف از
بودجه ارائه شده است:
الف) تعاريفى كه بر جنبه سياسى بودجه
تاكيد دارند
تاكيد دارند
سس«
۱ & Ad
صفحه 23:
ee ع9
فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه
دارند:
بر این اساس بودجه یکی از اصیل ترین ر
جریانات سیاسی جامعه است که نظارت بر آن
, به ابزاری جهت تفکیک قواى سه كانه تبديل
no شود.
BY Cok: eee
صفحه 24:
Se ooh
فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه ۱
ب)تعاریفی که بر جنبه های اقتصادی و مالی
تاکید دارند:
نظریه های بودجه از بطن نظریه های
اقتصادی زاده شده است.بودجه شاهرگ حیات
که در شریان های آن cul دولت
مالى و اقتصادى جارك است. wlio
BY Cok: eee
صفحه 25:
se ee
فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه
ج)تعاریفی که بر جنبه های برنامه ای و
مدیریت بودجه تاکید دارند:
ماهیت برنامه ای بودجه تاکید دارند.
ا تا 1۱
صفحه 26:
one ee
فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه
1-ج)تعاریف برنامه ای بودجه:
بودجه »برنامه مالی دولت برای یک سال
مالی است که حاوی پیش بینی درامد ها و
سایر منابع تامین اعتبار و براورد هزینه ها
برای انجام عملیاتی است که منجر به حصول
به اهداف قانونى مى گردد.
ا تا 0500
صفحه 27:
Se td
فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه
2-ج)اجزاء بودجه کل کشور:
بودجه عمومی دولت -1
دولتی sl شرکت a> ou -2
بودجه موسساتی که تحت عنوانى غير از -3
عناوین فوق در بودجه منظور می شود.
5-5
OY ea enone
صفحه 28:
Se td
فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه
3-ج) بودجه عمومی دولت
شامل دو جزء است:
بودجه عادی برای وزارتخانه ها و 1
موسسات دولتی
بودجه عمرانی برای اجرای برنامه های 2
ا تا 1۱
صفحه 29:
Se td
فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه
سایر تعاریف بودجه:
1 بودجه سندی است که هزینه ها را به
اهداف مرتبط می کند
2 بودجه شرحی از کالاها وخدمات مورد
خریداری دولت ule یک سال است
ا تا 1۱
صفحه 30:
Se td
فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه
اصول بودجه:
اصل سالانه بودن بودجه
*اصل جامعیت
اصل وحدت بودجه
*اصل تخصیص و عدم تخصیص
Lol’ انعطاف پذیری بودجه
*اصل میب بودن در آمدها
*اصل تحدیدی بودن هزینه ها
9 Pere
OY (LD ee
صفحه 31:
Se td
فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه
اصل سالانه بودن بودجه
دخل وخرح دولت برای یکسال پیش بینی
ميشود ویکبار ae ae مورد تصویت
يارلمان قرار ب
ا تا 0500
صفحه 32:
Se td
فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه
مبین این است که بودجه باید به صورت کامل
و برای همه دستگاههای دولتى به صورت يكجا
تهیه و به مجلس تقديم گردد.
ا تا 0500
صفحه 33:
Se td
فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه
اصل وحدت بودجه
بر اساس این اصل تمام برنامه هاءفعالیت ها
و طرح های دولت و دخل و خرح ان باید در
سندی واحد ارائه دد.
ا تا 1۱
صفحه 34:
فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه
iar aaa
as شاملیت در بودجه به معنی تهیه بودجه
صورت تفصیلی می باشد.
صفحه 35:
Se td
فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه
مبین اين است که تمام ارقام منظور در
بودجه باید به همان وضع و ترتیبی که در
بودجه تعیین شده وصول يا به مصرف برسد.
CW ١
صفحه 36:
one td
فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه
اصل انعطاف پذیری بودجه
مدیران دستگاه های دولتی مجازند در قالب
مکانیزم اصلاح
a> dq ءتغییراتی جزئی در بودجه مصوب
سالانه به عمل آورند.
5-5
OY ea enone
صفحه 37:
Se td
فصل دوم تعاريت و اسول يودجد
اصل تخمينى بودن در امدها
درآمدهاى ييش بينى شده در بودجه جنبه
تست دارد و وصول
آن ها نیازمند مجوز قانونی می باشد.
ie مرجع
eModir.com ©
صفحه 38:
Se td
فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه
اصل تحدیدی بودن هزینه ها
اعتبارات مصوب برای هر نوع هزینه تا حد
همان اعتبار مصوب قابل خرج است؛نه بیشتر
كم 5
ا تا 0500
صفحه 39:
Se td
فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه
اصل تعادل
مبين اين است که بودجه نباید کسری داشته
باشد و منابع درآمدى آن بايد با جمع هزينه
ا تا 0500
صفحه 40:
ee ع9
فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه
ارزیابی نظریه های مختلف در خصوص تعادل
در بودجه دولت
no توان آنها رابه 3 گروه تقسیم کرد:
الف)رعایت توازن سالانه در بودجه(نظریه
های کلاسیک ها)
ب)عدم تعادل در بودجه دولت
ج)حمایت از تعادل در بودجه ,ولی نه به
صورت سالانه
5-5
OY ea enone
صفحه 41:
Se ooh
فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه
الف)رعایت توازن سالانه در بودجه( نظریه
های کلاسیک ها)
دلایل حمایت از این نظریه:
1-ایجاد تعادل سالانه در بودجه دولت؛مانند
2-کسری بودجه دولت باعث ایجاد تورم
میشود
3-اجبار دولت به cule, ال ند بودجه
DOU peat ne
صفحه 42:
se ese
فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه ۱
ب)عدم تعادل در بودجه
کسر بودجه,به خاطر تزریق پول به
جامعه,تقاضا برای کالاها و خدمات را افزایش
داده و باعث تحریک اقتصادمی شود اما مازاد
بودجه كاركرد معكوس دارد.
ا تا 0500
صفحه 43:
٠ فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه
ود el 5
سالانه
بودجه دولت باید در یک دور تجاری چند ساله
متوازن شود.
صفحه 44:
فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه
واژه ها و مفاهیم مهم:
*اصول بودجه
Tol’ بودجه
*متمم بودجه
*توازن سالانه
*بودجه چند دوازدهم
صفحه 45:
Se ee: سم
ا نام درس. فراکردتنظیم تا کنترل بودجه, تهیه کننده . دکتر محمد علی سرلی
طبقه بندی بودجه
صفحه 46:
Se td
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
مقدمه
طبقه بندی بودجه» زمینه لازم را برای تجزیه
و تحلیل و تصمیم گیری فراهم می کند.
كروتن 9
ات e@Modir.com
صفحه 47:
se ese
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
اهداف طبقه بندی بودجه ای
گیری
2-بهبود مدیریت
3- -فراهم نمودن اطلاعات لازم جهت تجزیه و
تحلیل عملیات اقتصادی دولت .
4-فراهم ae eat لازم برای نظارت بر
عملیات دولت
55
OY ea enone
صفحه 48:
Se td
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
طبقه بندی بودجه در سیر تکوین بودجه
به موازات تکامل اهداف و تعاریف بودجه,
طبقه بندی های مختلف بودجه ,پدیدار شده
أاست
كروتن 9
ات e@Modir.com
صفحه 49:
Se ooh
فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه 1
انواع طبقه بندى بودجه اى
1-طبقه بندی درآمدها و سایر منابع اعتبار
2-طبقه بندی هزینه ها
3-طبفه بندی عملیاتی
4-طبقه بندی سازمانی
5-طبقه بندی اقتصادی
ا تا 1۱
صفحه 50:
ن_ فصل سوم:طبقه At gt gt
طبقه بندی درآمد ها وسایر منابع تامین اعتبار
1-درآمد عمومی
2-درآمد اختصاصی
3-درآمد شرکت های دولتی
صفحه 51:
Se td
فصل سوم:طبقه بندی بودجه _ِ
درامد عمومی
شامل درآمدهای وزارتخانه ها 3 موسسات
دولتی و سود سهام دولتی و دراد
حاصل از انحصارات و مالکیت ت می باشد.
ا تا 1۱
صفحه 52:
Se td
فصل سوم:طبقه بندی بودجه _ِ
درامد اختصاصی
درآمدهایی است که به موجب قانون ؛برای
مصارف خاص در بودجه کل کشور تحت عنوان
. درآمد اختصاصى منظور مى گردد
كروتن 9
ات e@Modir.com
صفحه 53:
Se td
فصل سوم:طبقه بندی بودجه _ِ
درآمد شرکت های دولتی
عبارت است از درآمدهایی که در قبال ارائه
دد.
ا تا 1۱
صفحه 54:
se ee
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
سایر منابع تامین اعتبار
شامل مبالغى است كه تحت عنوان
وام»انتشار اوراق قرضه,برگشتی از پرداخت
های سالهای قبل و عناوین مشابه در قانون
بودجه
ا تا 1۱
صفحه 55:
Se td
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
طبقه بندی هزینه ها
طبقه بندی هزینه ها ,عملیات دولت را در
قالب خدمات و کالاهایی که خریده است
ا تا 1۱
صفحه 56:
Se td
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
طبقه بندی هزینه ها در ایران
در بودجه عمومى دولت هزينه ها به چهار
تعدادى “ماده “ و نيز ow فصل هر فصل
اكرات أن تقسیم شده است
ا تا 0500
صفحه 57:
فصل سوم:
|طبقه بندی بودجه
ا فصول هزينه ها
Pape Sa aa
1-هزینه های جاری
2-هزینه sl سرمایه ای
3-پرداختهای انتقالی
صفحه 58:
Se td
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
1-هزینه های جاری
ها و VIS هزینه های جاری در مقابل دریافت
خدماتی که برای اجرای عملیات و وظایف
جاری سازمان دولتی ضروری است
هزینه می شود.
5-5
OY ea enone
صفحه 59:
Se td
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
انواع هزینه های جاری
هزینه های جاری معمولا شامل هزینه های
اداری می باشد. sl پرسنلی و هزینه
ا تا 1۱
صفحه 60:
Se td
فصل سوم:طبقه بندی بودجه 1
هزينه هاى يرسنلى
هزينه هايى هستند كه تحت عناوين مختلف
حقوق »دستمزده مزایا ء,یاداش»اضافه كار و
امثال آن ها به کارکنان شاغل در سازمان
های دولتی پرداخت wo شود.
ا تا 1۱
صفحه 61:
Se td
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
هزینه های اداری
هزینه هایی است که برای استفاده از خدمات
خاص,نگهداری اموال منقول وغیر
منقول,» تسهیلات و تهیه مواد و لوازم مصرف
شدنى ويا نظارت پرداخت میشود.
5-5
OY ea enone
صفحه 62:
هزینه های سرمایه ای
مخارجی هستند که موجب ایجاد يا افزایش
اعوال و داراتی های تایت مشود
صفحه 63:
Se td
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
انواع هزینه های سرمایه ای
خرید ساختمان»خرید زمین»خرید ماشین
آلات»خرید کالای مصرف نشدنی» سرمایه
گذاری در بخش های عمومی و خصوصی و ..
ا تا 1۱
صفحه 64:
Se td
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
پرداخت های انتقالی
ار ی ایس كه بك صورت تک طظ رده ار
جانب دولت به افراد و واحدهای مختلف
پرداخت میشود.
ا تا 1۱
صفحه 65:
Se td
فصل سوم :طبقه بندی بودجه
انواع يرداخت هاى انتقالى
بازيرداخت اصل و فرع بدهى ها و وام هاى
دريافتى, کمک های بلاعوض به بخش
خصوصی,پرداخت دیون سالهای قبل 9
دد.
ا تا 1۱
صفحه 66:
ee ع9
سس سس تست ت)]
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
طبقه بندی هزینه ها بر اساس مواد هزینه
در این طبقه بندی» هزینه های مربوط به هر
فصل, برنامه يا فعالیت ,بر حسب نوع هزینه
Siw Boys cy ala میشوندکه هزینه های
متجانس و متشابه در طبقه واحدی قرار
ee
BY Cok: eee
صفحه 67:
Se td
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
طبقه بندی عملیات
در این طبقه بندی» اعتبارات و هزینه های
ها به صورت yl دولت با توجه به هدف
وطایف, رنامه هارطر ها وفعالیت های
مختلف ييدش بینی می شود.
5-5
OY ea enone
صفحه 68:
Se td
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
اصول طبقه بندی عملیات:
1- کلیه وظایف, خدمات»فعالیت ها, و عملیات دولت
باید در طبقه بندی منظور گردد
2-طبقه بندی» معمولا به صورت هرمی است که
وظایف کلی دولت در قسمت فوقاتی و وظایف
جزئی در قسمت تحتانی آن قرار می گیرد.
3-آن دسته از خدمات و عملیات دولت که نمی توان
داد »,در طبقه بندی جداگانه ای طبقه بندی میشوند
۰ ءاعتبارات مربوط به
تت 00
صفحه 69:
Se td
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
طبقه بندی عملیات در ایران
عناوین اصلی طبقه بندی عملیات در ایران
عبارتند از:
1-امور
2-فصل
3-برنامه
4-فعالیت و طرح
ا تا 1۱
صفحه 70:
Se td
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
امور
مجموعه ای از کوشش های سازمان يیافته
همگن است که بخش عمده و قابل ملاحظه
از وظايف دولت را در بر میگیرد asl
BY Cok: eee
صفحه 71:
Se td
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
فصل
مجموعه وظایف مشخصی است که حاوی
برنامه های به هم مرتبط بوده و برنامه ریزی
دراز مدت و ميان مدت براى نيل به هدفهاى
اساسىى در قالب ان انجام مى كبرد
5-0
OY ea enone
صفحه 72:
Se td
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
مجموعه ای از عملیات مرتبط به هم است که
اجزای انها قسمتی ازهدفهای اساسی فصل
را در چهارچوب سیاستها و خط مشیها تامین
ا تا 1۱
صفحه 73:
سد ب 7 Se
فصل سوم:طبقه بندى بودجه
فعاليت و طرح
به منظور دستيابى به قسمتى از اهداف
برنامه صورت میگیرد.
ا تا 1۱
صفحه 74:
Se td
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
فعالیت:
که برای تحقق بخشیدن به هدف های برنامه
سالانه طی یک سال اجرا میشود و هریته آن
از محل اعتبارات جاری تامین میشود
مرجع الکتروتیکی
۱2 © Gyicryserde
صفحه 75:
Se td
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
طرح:
بر اساس مطالعات توجیهی فنی و اقتصادی
L 3 اجتماعی, توسط دستگاه اجرایی انجام
مبشود.
ا تا 1۱
صفحه 76:
انواع طرح Ee :
1-انتفاعى 2- غير انتفاعى
مطالعاتى
صفحه 77:
Se ooh
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
رفاه slp انجام برنامه sly طرحی است که
اجتماعی و عملیات زیر بنائی و پا احداث
ساختمان و تاسیسات جهت تسهیل کلیه
وظايف دولت اجرا ميشود.
ا تا 0500
صفحه 78:
se ese
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
طرح عمرانی انتفاعی:
طرحی است که در مدت معقول پس از شروع
به بهره برداری, علاوه بر تامین هزینه های
جاری و استهلای alo pw به تبعیت از سیاست
دولت سود مناسبی را نیز عاید نماید
ا تا 1۱
صفحه 79:
Se td
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
طرحی است که بر اساس قرارداد بین
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و یا
سایر دستگاههای اجرایی با موسسات
و مطالعاتی ؛اجرا میگردد
5-5
OY ea enone
صفحه 80:
Se td
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
طبقه بندی سازمانی
در این طبقه بندی »اعتبارات و هزینه ها بر
مصوب می sb دهنده و اجرا کننده برنامه
5-5
OY ea enone
صفحه 81:
se ese
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
طبقه بندی سازمانی در ایران
واحدهای سازمانی منظور در بودجه کل
كشور به شرح ذيل ميباشد:
1-وزارتخانه ها
2-موسسات دولتى
3-شرکتهای دولتی 3 بانكها
وت و نهادهای عمومی غير دولتی
د فته کی و باررکانت وابسته به
as سس .211001
صفحه 82:
Se td
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
fo
ee oe eee
آيد و در راس آن وزیر فرار صگیرد.
ا تا 0500
صفحه 83:
Se td
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
2-موسسه دولتی
واحد سازمانی مشخصی است که به موجب
2۱ یکی فدای مت pls pe; gall gals
اداره ميشود 3 عنوان وزارتخانه ندارد.
كروتن 9
ات e@Modir.com
صفحه 84:
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
كرك 7711777772370100
reall 0 موق تیه دولتی مستقل
ب :موسسه دولتی وابسته
صفحه 85:
31121 56
فصل سوم:طبقه بندى بودجه
موسسات دولتى مستقل:
منظور موسساتى است كه براى انجام
ا مى ايند كه مشخصا با وظايف
و ماموريتهاى هيجكدام از وزارتخانه ها ارتباط
و وابستگی ندارند. 3
مرجع آلکترونیگی
Gyicryserde © ۱2
صفحه 86:
se ee
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
انواع موسسات مستقل در ایران:
-سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
-سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی
-سازمان انرزی اتمی ایران
-کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
-نهاد ریاست جمهوری
كروتن 9
ات e@Modir.com
صفحه 87:
se ese
فصل سوم:طبقه بندی بودجه ۱
ب) موسسه دولتی وابسته
موسسای که وطایف هر یک ار آنها بحتی ار
وظایف یک وزارتخانه بخصوص است كه بنا انه
دلایل و شرایطی , در قالب یک انگاره
تشکیلاتی علیحده سازماندهی و اداره
مبشوند.
5-5
OY ea enone
صفحه 88:
Se td
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
3-شرکت دولتی
واحد سازمانی مشخصی است که با اجازه
قانون به صورت شرکت ایجاد و بیش از پنجاه
متعلق به دولت باشد Ol aslo yas درصد
5-5
OY ea enone
صفحه 89:
se ee
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
4-موسسات و نهادهاى عمومى غير دولتى
واحدهاى سازمانى مشخصى هستند كه با
اجازه قانون به متظاور انجام وظایف و
كدماتى که چم عسومی دار یا شا
ميشود.
ا تا 0500
صفحه 90:
Se td
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
pou موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی در
-شهردار و شرکتهای تا
احمر حمهوری abel Salis
3 -سازمان تامین اجتماعی
4-بنياد نو ils ان انقلاب اسلامی
5-کمبته امداد امام خمینی (ره
2 ا اسلا
7-بنياد ب مى
8-بنیاد 15 > a
صفحه 91:
ee ع9
۱ فصل سوم:طبقه بندی بودجه
5-موسسات انتفاعى و 0517 وابسته به
دولت
صورت ti Se ل حساب
تقسیم سود ندارند و مازاد درآمدهای آن ها به
درآمد عمومی واریز میشود .
8 5
e@Modir.com ات
صفحه 92:
فصل سوم:طبقه بندی بودجه.
gor Bur emer re) ire errr eI 7
به دولت در ایران:
سازمان بنادر و کشتیرانی
سازمان صنایع دفاع
سازمان صنایع ملی
صفحه 93:
Se ad اسشكه A>
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
طبقه بندی اقتصادی
طبقه بندی اقتصادی عملیات دولت »اطلاعاتی
را که جهت بررسی آنار اقتصادی عملیات
دولت مورد نیاز است در اختیار میگذارد.
میپردازد.
5-5
OY ea enone
صفحه 94:
Se td
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
انواع حساب ها در طبقه بندی اقتصادی:
1-حسابهای سرمایه ای
2-حسابهای جاری
3-حسابهای موسسات بازرگانی
4-سایر حسابها
5-5
OY ea enone
صفحه 95:
Se td
فصل سوم:طبقه بندی بودجه
وازه ها و مفاهيم مهم :
۰طبقه بندی درامدها
«طبقه بندی هزینه ها
ءطبقه بندی عملیاتی
*طبقه بندی سازمانی
sau adil’ اقتصادی
BY Cok: eee
صفحه 96:
els pee
فصل چهارم:
سیکل بود جه و سازمانهای بود جه ای(بازیگران بودجه)
صفحه 97:
WZ
«> td
535
فصل جهارم:سيكل بود جه و سازمانهاى بود جه اى(بازيكران بودجه)
سيكل بودجه
بودجه از جهار مرحله تشكيل ميشود كه در
مجموع این چهار مرحله , دور بودجه ای
یاسیکل بودجه نامیده میشود
ا تا 1۱
صفحه 98:
We td
Es
ZS
فصل جهارم:سيكل بود جه و سازمانهاى بود جهاى(بازيكران بودجه)
مراحل بودجه(سیکل بودجه)
1-تهیه وتنظیم و پيشنهاد بودجه
2-تصویب بودجه
3-اجرای بودجه
4-نظارت و کنترل بودجه
ا تا 1۱
صفحه 99:
WZ
Zs td
فصل چهارم.سیکل بود جه و سازمانهای بود جهای(بازیگران بودجه)
سازمانهای بودجه ای(بازیگران بودجه)
سازمان های بودجه ای ایران وابسته به یکی
از قواى سه كانه مي باشند.
مرجع الكتروتيكى
ات 00
صفحه 100:
2 های وج سس a
*دیوان محاسبات
صفحه 101:
WZ
داتسیا ماو 21
فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جهای(بازیگران بودجه)
سازمان های بودجه وابسته به قوه مجریه:
“هيات دولت
*شورای اقتصاد
* وزارت اموراقتصادی ودارائی
*خزانه
*سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
*کمیته های برنامه ریزی استان و شهرستان
كاهو >
|
علوم عدبريت ابران
صفحه 102:
td كلاد
2“
Fs
فصل جهارم:سيكل بود جه و سازمانهای بود جهای(بازیگران بودجه)
سازمان های بودجه وابسته به قوه قضائیه
*سازمان بازرسی کل کشور
مرجع الكتروتيكى
ات 00
صفحه 103:
داتسیا ماو ات
فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جهای(بازیگران بودجه)
الف:نقش قوه مقننه در تدوین سیاستهای
اقتصادی 3 مالی
نقش اساسی در بررسی لایحه بودجه کشور
دارد و علاوه بر آن, دیوان محاسبات مجلس به
تحقق اهداف دیوان محاسبات کشور کمک
مینماید
ا تا 1۱
صفحه 104:
We td
Es
ZS
فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جهای(بازیگران بودجه)
1-الف)دیوان محاسبات
دیوان محاسبات کشور نهاد نظارت کننده از
طرف “ملت “بر درامدها و هزينه هاى دولت
است.
ا تا 0500
صفحه 105:
Se td
oe
فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جهای(بازیگران بودجه)
اهداف دیوان محاسبات
1-کنترل عملیات و فعالیتهای مالی کلیه
وزارتخانه sla موسسات و شرکت های دولتی
2-بررسی و حسابرسی وجوه مصرف شده و
درآمدها 3 ساير منايع تامین اعتبار در ارتباط
با سیاستهای مالی تعیین شده
3-تهیه و تدوین گزارش حاوی نظرات در مورد
گزارش تفریغ بودجه و ارائه vl به
مت
Say
e@Modir.com © Gyicryserde
صفحه 106:
SZ ooh
فصل چهارم.سیکل بود جه و سازمانهای بود جهای(بازیگران بودجه)
اقتصادی
1-ب) هیات دولت: لایحه بودجه سالیانه پس از
جمهور جهت تصویب به مجلس شورای
اسلامی تقدیم میگردد.
مرجع الكتروتيكى
ات 00
صفحه 107:
1 td
Es
ZS
فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جهای(بازیگران بودجه)
2-ب)شورای اقتصاد
هدف شوای اقتصاده هدایت و هماهنگ کردن
ا تا 1۱
صفحه 108:
lsh و
3
فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جهای(بازیگران بودجه)
اعضای شورای اقتصاد کشور:
1-وزیر امور اقتصادی و دارایی
2-وزیر کار وامور اجتماعی
3-وزیر جهاد کشاورزی
4-وزیر بازرگانی
5-وزیر صنایع و معادن
6-وزیر نفت
7-وزیر نیرو
8-رئیس کل بانک مرکزی
خی سازمان مدیریت و برامه ریزی کشور
7 ar
CO ات Oe
صفحه 109:
lsh و
فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جهای(بازیگران بودجه)
وظایف شورای اعتضاد
guard هدقهای کلی برنامه های عمرانی کشور
2-بررسى خط مشى ها و سياستهاى اقتصادى و اجتماعى جهت طرح در هيات
وزيران
lyse ol all oes eeu re geld حي طرح زر هنات وربران
epee oa ماش piles لو سه كن كور
ere ی ی رت ۳ 320
6 که
hye oe SRS شور te Seki دز نميه با
7-تصویب اصول و سیاستها و ضوایط مربوظ به sei وام از محل اعتبارات
عمرانى به ات د شركتهاى د Stee ات بخش عمو
ور رو وان وه
هرد
8-تصویب اه ل و سیاستها و ضوایط مربوط به اعطای وام و با متتارکت دولت
در سرمابه گذاری موسسات آز طريق ت اعتباری
تخصصی به پ 00 اد ارمان مد بریت و برنامه
رى كشو
صفحه 110:
td و
<“
فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جهای(بازیگران بودجه)
3-ب) وزارت امور اقتصادی و دارائی
وظایف بودجه ای این سازمان به شرح زیر است:
1-همكارى با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
در رابطه با ييش بينى درامدها و ساير منابع اعتبار
بودجه
ae نمودن منابع مالی براى اجراى برنامه هاى
دولت
3-نظارت بر پرداخت های خارجی دولت و نگهداری
حساب انها
4-وصول کلیه درآمدهای دولت 3 انجام كليه يرداخت
7 زان كل
ا 0
صفحه 111:
oe ese
ب
فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جهای(بازیگران بودجه)
5
خزانه یک سازمان مالی بسیار وسیع است که
وظیفه آن دریافت کلیه عایدات دستگاههای
دولتی و وابسته به دولت و پرداخت کلیه
مخارج نها در چارچوب بودجه دولت میباشد.
مرجع الكتروتيكى
ات 0
صفحه 112:
فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جهای(بازیگران بودجه)
4-ب)سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
Roar pana yea ey mas ecules
1انجام مطالعات وبررستی های اقتصادی و اسماعی به متظور بربامد
ریزی و تنظیم بودجه و تهیه
گزارش های اقتصادی و اجتماعی
1 مه دراز مدت یا تبادل نظر با دستگاه های اجرایی و تسلیم
نم
0
4-1بیشنهاد خط مشى ها و سياست هاى مربوط به بودجه كل كشور به
شورای
5-1تهیه و تنظیم بودجه کل کشور
1 ظارت مشتمر بر آحرای برنامه ها و پیسرفت سالانه آن ها
ار ار مر كل 3
1-ارزشیایی کارایی و عملکرد دستگاه های اجرایی و گزارش آن به
که باید در شورای اقتصاد مطرح شود
OY CC een
صفحه 113:
داتسیا ماو ات
+
فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جهای(بازیگران بودجه)
وظایف رسیدگی سازمان مدیریت و برنامه
ریزی کشور:
الف)رسیدگی به بررسی بودجه عمومی
دولت(پیشنهادی وزارتخانه ها و موسسات
دولتی
ب)رسیدگی و بررسی بودجه پیشنهادی
شرکتهای دولتی
ا تا 1۱
صفحه 114:
Se ooh
Es
Fs
فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جهای(بازیگران بودجه)
5-ب)کمیته برنامه ریزی استان و شهرستان
تنظیم بودجه سازمانهایی که از نظام بودجه
استانی پیروی میکنند از طریق کمیته برنامه
SH استان انجام میشود .
مرجع الكتروتيكى
ات 00
صفحه 115:
داتسیا ماو ات
فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جهای(بازیگران بودجه)
5-ب)انواع کمیته های برنامه ریزی استان و
شهرستان
کمیته برنامه ریزی استان شامل 4 کمیته زیر
1 ستاد بودجه ریزی امور اجتماعی
2 ستاد بودجه ریزی امور تولیدی
3- ستاد بودجه ریزی امور زیر بنایی
4._ستاد هماهنكى درآمدهاى كشور
مرجع الكترونيكى
موم © eModir.com
صفحه 116:
فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جهای(بازیگران بودجه)
اعضای کمبته برنامه ریزی استان:
1 استاندار (رتیتس کمبته]
2-رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان که دبیر کمیته نیز میباشد
3- مدیر کل صنایع و معادن
4-مدیر کل امور اقتصادی و دارایی
5- مدیر کل جهاد کشاورزی
6 مديران عامل سازمات آت منطقه اى و برق منطقه isl
ee 2 و ترابری
8-مدیر کل آموزش و پرورش
9-رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان
-10 مدیر کل مسکن و شهرسازی
1 مدیرکل فرهنگ وارساد انتلامی
2-مدیر کل کار و امور اجتماعی
3- یک نفز از اعضای هبات علمی دانشگاه ها و با کارشتاسان برنامه
مرجع الکتروتیکی
علوم عدبريت ابران
eModir.com ©
صفحه 117:
1 td
Es
ZS
فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جهای(بازیگران بودجه)
27
las مدقت
BY Cok: eee
صفحه 118:
داتسیا ماو ات
فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جهای(بازیگران بودجه)
ج) نظارت قوه قضائیه از طریق سازمان
بازرسی کل کشور
بازرسی کل کشور که وابسته به قوه قضائیه
اس کر مالك ole jlo ae
های دولتی نظارت دارد و با متخلفان دولتی
برخورد قانونی مینماید.
ا تا 1۱
صفحه 119:
iS ooh
“<
ZS
فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جهای(بازیگران بودجه)
انواع بازرسی سازمان بازرسی کل کشور:
الف)بازرسی مستمر بر اساس برنامه منظم
در تمام دستگاه هایی که از بودجه تغذیه
us
ب)بازرسی فوق العاده و خارج از برنامه بر
اساس اخبار و گزارشات
ا تا 1۱
صفحه 120:
فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جهای(بازیگران بودجه)
تکات مورد توجه سازمان بازرسی کل کشور:
1-کشف موارد عدم رعایت انضباط مالی در
دستگاههای دولتی
2- عدم واریز درآمدها به حساب خزانه دولت
3-به کارگیری نیروها ی بازنشسته و
بازخریدی علیرغم ممنوعیت قانونی
4-پرداخت حق ماموریتهای بی مورد
ا تا 1۱
صفحه 121:
Se td
فصل چهارم.سیکل بود جه و سازمانهای بود جهای(بازیگران بودجه)
واژه ها و مفاهیم مهم:
ءسیکل بودجه
*پيشنهاد بودجه
*تصویب بودجه
a> dq "اجرای
*کنترل بودجه
۱
صفحه 122:
رو
يام ZAMS
نام درس فراکردتنظیم تا کنترل بودجه, تهيه كننده : دكتر محمد على سرلف
تنظیم و پیشنهاد بودجه
صفحه 123:
one ee
فصل پنجم:تنظیم و پیشنهاد بودجه
تنظیم و پیشنهاد بودجه
بر آساس اصل 52 فانون اساسی. بودجه
سالانه كشور “از طرف دولت مهمه و برای
ر سید و تصویب به مجلس شورای اسلامی
تسلیم گردید
ا تا 1۱
صفحه 124:
Se ooh
فصل پنجم:تنظیم و پیشنهاد بودجه
اقدامات مرتبط با تهیه و تنظیم بودجه در
ایران:
2 تهیه گزارش اقتصادی سالانه
3 بخشنامه بودجه
4 تهیه و تنظیم بودجه در دستگاهها
5 بررسی بودجه
١ i li شورای اقتصاد
OU Aco OER
صفحه 125:
se ee
فصل پنجم:تنظیم و پیشنهاد بودجه
1-پیش بینی مقدماتی بودجه
اولین حرکت درزمینه درآمد های سال
بعد »دردفتر اقتصاد کلان سازمان مدیریت و
برنامه ریزی و با همکاری بانک مرکزی »
وزارت دارایی و وزارت نفت آغاز میشود.
ا تا 1۱
صفحه 126:
Se ooh
; فصل بنجم:تنظيم و بيشنهاد بودجه
2-تهیه گزارش اقتصادی سالانه
گزارش اقتصادی که حاوی پیش بینی های
کلی تعادلهای اساسی اقتصاد درسال oul
است ؛ توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی
کشورتهیه و به شورای اقتصاد داده شود .
ا تا 1۱
صفحه 127:
Se td
فصل پنجم:تنظیم و پیشنهاد بودجه
بخشنامه بودجه -3
بخشنامه بودجه حاوی سیاستها و خط مشی
sb راهنما در تهیه و تنظیم بودجه
دستكاههاى اجرائى می باشد
ا تا 0500
صفحه 128:
ae ee
فصل پنجم:تنظیم و پیشنهاد بودجه
4-تهیه و تنظیم بودجه در دستگاهها
باارسال بخشنامه بودجه و فرمها و
دستورالعملهای مربوطه » کاربودجه نویسی
در دستگاه le اجرائی با توجه به مفاد
بخشنامه اسان سم شود .
مرجع الكترونيكى
ات 0
صفحه 129:
Six ese
5
امج جحت ند ار يروو و ا
فصل جهارم:سيكل بود جه و سازمانهای بود جهای(بازیگران بودجه)
5- بررسی بودجه
درسازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور »
درخواست بودجه های جاری وعمرانی
هروزارتخانه حسب مورد در یکی از کمیته
های چهارگانه طرح و مورد رسیدگی
فرارمیگیرد.
ا تا 1۱
صفحه 130:
فصل چهارم.سیکل بود جه و سازمانهای بود جهای(بازیگران بودجه)
کمیته های چهارگانه بررسی بودجه در
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور:
1- ستادهماهنگی درآمدهای کشور
2- ستاد بودجه ریزی اموراجتماعی
3- ستادبودجه ریزی امور تولیدی
- ستادبودجه ریزی امور زیربنائی
ا تا 1۱
صفحه 131:
Se اعد e Zs
es
فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جهای(بازیگران بودجه)
انواع بررسی بودجه :
1- بررسی برنامه ها
2- بهبود مدیریت
ا تا 1۱
صفحه 132:
Se td
فصل پنجم:تنظیم و پیشنهاد بودجه
1-بررسی برنامه ها
برنامه ها و عملیات دستگاه ها باید درسطوح
بالاتر مورد بررسی وتجزیه و تحلیل قرارگیرد
و هماهنگ شود.
ا تا 0500
صفحه 133:
Se td
فصل پنجم:تنظیم و پیشنهاد بودجه
2-بهبود مدیریت
سازمان مدیریت با وادار ساختن دستگاه هابه
صرفه جوثی » موجبات بهبود مدیریت را
فراهم wo سازد .
ا تا 1۱
صفحه 134:
td
Es
56
فصل ينجم:تنظيم و بيشنهاد بودجه
6-ارائه بودجه به شوراى اقتصاد
سازمان مديريت و برنامه ريزى كشور يس از
بررسى بودجه د ه هاى اجرائى نتيجه كار
ار
ie مرجع
eModir.com ©
صفحه 135:
Se ooh
فصل ينجم:تنظيم و بيشنهاد بودجه
7-تهيه لايحه بودجه و ارسال آن به هیئت
دولت
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
براساس مصوبات شورای اقتصاد لایحه بودجه
کل کشور را تدوین می نماید و آن را جهت
تصویب به دولت ارائه می دهد.
CW ١
صفحه 136:
ی 56
نام درس : فرآگردتدطيم تا کنترل پردجه سس تهبه کننده . کنر محمد. علي سرلک
فصل پنجم:تنظیم و پیشنهاد بودجه
لایحه بودجه
يس از تصویب لایحه بودجه در هیئت وزیران »
لایحه بودجه کل کشور همراه با گزارش
اقتصادی » توسط رئيس جمهور به
كروتن 9
ات e@Modir.com
صفحه 137:
صفحه 138:
Se td
فصل پنجم:تنظیم و پیشنهاد بودجه 1
alg ely
ييام بودجه كه هنكام تقديم بودجه به مجلس
توسط رئيس جمهور به صورت شفاهى
خوانده مى شود »,حاوی نکات عمده سياست
بيشنهادى و شرايط اساسى برآوردها SiG
5-0
OY ea enone
صفحه 139:
متن لایحه بودجه
متن لایحه بودجه شامل یک ماده واحده و
تبصره هامی باشد.
صفحه 140:
تا از پیوست ۰ های بودجه همان اسناد
صفحه 141:
one ese
فصل پنجم:تنظیم و پیشنهاد بودجه
بودجه شرکتهای دولتی
شرکتهای دولتی بودجه خود را براساس
دستور العمل تهیه و تنظیم a> dq شرکتهای
دولتی تنظیم و پس از تصویب مجمع عمومی
vl را به سازمان مدیریت ارائه می کنند.
كروتن 9
ات e@Modir.com
صفحه 142:
Se td
فصل پنجم:تنظیم و پیشنهاد بودجه
واژه ها و مفاهیم مهم:
a> 29: *بخشنامه
*بررسی بودجه
“لايحه بودجه
بودجه مايب“٠
ا تا 0500
صفحه 143:
شتا امه
درم اک نا کتر محمد. علي سرلی
نأ فراکر دتنظیم تا کنترل بودجه تهیه کننده : دکتر مت لک
مر نویه د لی سرا
+ كد دج
ًا نام درس : فراكردتنظيم تا
فصل ششم:
تصويب بودجه
صفحه 144:
شام امه 56
فصل ششم:تصویب بودجه
بودجه و دموکراسی
انتقال حق تصویب بودجه به مردم یا
نمایندگان آنها در مجلس یکی از مصداق های
دموکراسی می باشد.
1
صفحه 145:
Se td
ke
فصل ششم:تصویب بودجه
اهمیت لایحه بودجه
لایحه بودجه مهم ترین لایحه ای است که
دولت به مجلس می دهد.لایحه بودجه حاوی
سیاست ها و برنامه های دولت می باشد.
1
صفحه 146:
Se td
فصل ششم:تصویب بودجه ۳
صلاحیت مالی و بودجه ای مجلس
دهد تا:
درآمدهای لشن يده بده را تامین كدر 1
پرداخت کند. L 29> مورد لزوم sb هزینه 2
نوکت 9
ات CO
صفحه 147:
فصل ششم:تصویب بودجه
خصایص قانون بودجه
ارقام مخارج لت » منشاء تعهدات دولت برای این
رج نمی ,
لايحه بودجه فقط برای استفاده دولت cul و قانونی
نيست كه اشخاص براى حقوق خود يا دعاوى دولت
بتوآنند از ان استفاده بكنند.
ارقامدرآمد مندرج در بودجه منشاء حقوقی مطالبات
دولت نیست
تصویب لایحه بودجچه وذکر ارقام درآمدءبرای دستگاه های
وصول کننده تکلیف ایجاد می کند.
موه هون 2 کل لاه به ملس می رود.
لایجع Jo بيد توسعط مجلس تصویب Eas
صفحه 148:
Se td
فصل ششم:تصويب بودجه
انواع بودجه تقديمى به مجلس
لايحه بودجه كل كشور .1
لوايح بودجه هاى موقت(یک تا سه ماهه) .2
لايحه متمم بودجه .4
1
صفحه 149:
Se td
ke
فصل ششم:تصويب بودجه
1- لايحه بودجه كل كشور
طبق اصل 52 قانون اساسی,بودجه سالانه
کل کشور از طرف دولت تهیه و برای
رسیدگی و تصویب به مجلس شورای
اسلامی تقدیم می گردد.
1
صفحه 150:
ee ع9
نام ,درس . فراگردتنظیم |i کنتر J ل يودجة نهیه کننده . دکتر محمد. علی SI ag
فصل ششم:تصویب بودجه
2- لوایج بودجه های موقت(یک تا سه ماهه)
در مواقعی که لایحه a> dq: کل کشور برای
سال بعد تا ايان سالك به تصویب ترسد,
درچنین مواقعی از لوایج قانونی اجازه
انجام هزینه های کشور برای مدت یک یا
دو يا سه ماه استفاده می شود.
1
صفحه 151:
Se ooh
فصل ششم:تصويب بودجه
3-لايحه اصلاح بودجه كل كشور
در مواقعى كه ضمن اجراى بودجه كل كشور
در طول سال مالى نياز
به تغیبر در بودجه باشد »این تغییرات از طریق
لایحه اصلاح بودجه به مجلس تقدیم می
شود.
1
صفحه 152:
Se td
SN a glee ISS نام درس. فراگردتنظيم تا کنترل بردجه سس تهیه کننده
فصل ششم:تصویب بودجه
4-لایحه Poko بوده
در صورتی که درآمدهای وصولی,بیش ازرقم
پیش بینی شده باشد دولت chs
وصول آن است :اما براى هزينه كردن
وجوه اضافى مكلف به ارائه الايحه متمم
بودجه است.
000 © $3
صفحه 153:
Se td
فصل ششم:تصويب بودجه
انواع بودجه تقديمى به مجلس
لايحه بودجه كل كشور .1
لوايح بودجه هاى موقت(یک تا سه ماهه) .2
لايحه متمم بودجه .4
1
صفحه 154:
فصل ششم:تصويب بودجه
شوردر لايحه بودجه
قانون بودجه به صورت يى شورى در مجلس
بررسی می شود.
صفحه 155:
se ee
فصل ششم:تصویب بودجه
تصویب بودجه در شرکتهای دولتی
بودجه پیشنهادی شرکت های دولتی ,پس از
اعمال نظرات سازمان مدیریت و تائید مدير
عامل وتصویب مجمع عمومی برای درج در
لایحه بودجه به سازمان مدیریت می رود.
كروتن 9
ات e@Modir.com
صفحه 156:
se ese
oe ke
۱ فصل ششم:تصویب بودجه
موارد خاص در تصویب بودجه:
1 امتناع مجلس از تصویب بودجه: که به معنی
مخالفت با دولت است
2 بودجه یک يا چند دوازدهم:در صورت عدم
تصویب به موقع بودجه ,دولت می تواند
تقاضای اعتبار موقت چند دوازدهم بدهد.
كروتن 9
ات e@Modir.com
صفحه 157:
Se td
فصل ششم:تصويب بودجه
وازه ها و مفاهيم مهم:
٠ اهميت لايحه بودجه
٠ طرح و لايحه
٠ شور در لايحه بودجه
٠ لوايح موقت
1
صفحه 158:
Se ee: سم
ا نام درس. فراکردتنظیم تا کنترل بودجه, تهیه کننده . دکتر محمد علی سرلی
فصل هفتم:اجرای بودجه
صفحه 159:
Se td
فصل هفتم:اجرای بودجه
اجرای بودجه
وصول درامدها و منابع تامین اعتبار ومصرف
اعتبارات مصوب برای نیل به اهداف
كروتن 9
ات e@Modir.com
صفحه 160:
one ee
فصل هفتم:اجرای بودجه
اجرای بودجه در مورد هزینه ها
شامل 4 مرحله است:
ابلاغ بودجه 1
مبادله موافقتنامه های فعالیت های جاری 2
وعمرانی
. تخصیص و تقسیط اعتبار
۰ مصرف اعتبارات
ا تا 1۱
bw
صفحه 161:
Se td
فصل هفتم:اجرای بودجه
ابلاغ بودجه
لايحه بودجه پس از تصویب مجلس و تائید
Be ise cee ae
جمهور ابلاغ و رئیس جمهور نیز آن را به کلیه
دستگاه sla اجرائی ابلاغ می کنند.
مرجع آلکترونیگی
Gyicryserde © ۱2
صفحه 162:
ee ع9
فصل هفتم:اجرای بودجه
مبادله موافقت نامه طرح و فعالیت
موافقت نامه سندی است مالی که به موجب
آن دستگاه اجرائی تعهد می نماید تا شرح
عملیات موافقت نامه را رعایت نموده و
سازمان مدیریت نیزتعهدمی نمایدبه تناسب
ا تا 1۱
صفحه 163:
Se td
فصل هفتم:اجرای بودجه
تخصیص اعتبار مصوب
تخصیص اعتبارعبارتست از تجویز استفاده از
مبالغ معینی از اعتبارات مهو ب سالانه در
دوره های زمانی مشخص
ا تا 1۱
صفحه 164:
فصل هفتم:اجرای بودجه
صرح اراد
در این مرحله مخارج دولت به عمل در مي آید.
صفحه 165:
فصل هفتم:اجرای بودجه
مواح مصرف اعتبارات:
1 تشخیص
2 تامین اعتبار
3 تعهد
4 تسجیل
5 حواله
arg درخواست 6
صفحه 166:
فصل هفتم:اجرای بودجه
1- تشخیص
مورد نیاز
دستگاه اجرائی
صفحه 167:
0 ۱ فصل هفتم:اجرای بودجه
2- تامين اعتبار
عبارت است از اختصاص تمام يا قسمتى از
براى هزينه معين
صفحه 168:
عبارت است از ايجاد دين بر ذمه دولت
صفحه 169:
فصل هفتم:اجرای بودجه
4-تسجیل
عبارت است از تعیین میزان بدهی ALL
پرداخت به موجب
مدارک اثبات کننده بدهی
صفحه 170:
فصل هفتم:اجرای بودجه
292 -5
مبين دستور برداخت رئيس دستكاه به دق
صفحه 171:
Se td
فصل هفتم:اجرای بودجه ۱
درخواست وجه -6
ذیحساب با تکمیل فرم درخواست وجه از
خزانه ,درخواست
می کند وجوه لازم به حساب بانکی دستگاه
واریز شود.
ا تا 1۱
صفحه 172:
فصل هفتم:اجرای بودجه
7- هزینه
عبارت است از پرداخت هائی است که به طور
قطع به
ذينفع صورت مى كيرد
صفحه 173:
و 56
فصل هفتم:اجرای بودجه
تنخواه گردان :
جزئی تعیین می گردد ودر نوبت های معين
معادل وجوه مصرفی:آن as L میزان اولیه
wo رسانند.
8 5
e@Modir.com ات
صفحه 174:
Se td
فصل هفتم:اجرای بودجه
: انواع تنخواه گردان
تنخواه گردان خزانه 1
تنخواه گردان استان 2
تنخواه گردان حسابداری 3
تنخواه گردان پرداخت 4
ا تا 1۱
صفحه 175:
1- تنخواه گردان خزانه
كه دراختيار وزارت دارائى قرار مي كيرد
صفحه 176:
فتم:اجرای بودجه
AGS sae
صاند کی خوانت در هر اسان 6 leas Iya كه
قرار میگیرد
صفحه 177:
3- م ع Sie ركه
که دراختیار ذی حساب قرار میگیرد
صفحه 178:
Se td
فصل هفتم:اجرای بودجه
تنخواه گردان پرداخت -4
رئیس دستگاه aL که از طرف ذیحساب و با
در اختیار
مامورینی که مجاز به دريافت تنخواه هستند
قرار میگیرد
ا تا 1۱
صفحه 179:
Se td
فصل هفتم:اجرای بودجه
پیش پرداخت:
پرداختی است که از محل اعتبارات مربوطه و
پیش از انجام کار به طرف مقابل صورت می
يرد
ا تا 0500
صفحه 180:
> اسشكه Se ad
فصل هفتم:اجرای بودجه
على الحساب
يرداختى است كه به منظور ادى قسمتى از
تعهد صورت مى كيرداز محل اعتبارات
مربوطه و پیش از انجام كار به طرف مقابل
صورت مى
ا تا 0500
صفحه 181:
Se bh >
فصل هفتم:اجراى بودجه
اجراى بودجه در مورد درامد ها
١ك درامدهادر عمل فمیر ار حصوت نت باید
دولت از طریق افزایش سایر منابع و یا
کاهش اعتبار هزینه اقدام کند .اگر درآمدها
بیشتر از مصوب شد نیاز به متمم دارد
ا تا 1۱
صفحه 182:
فصل هفتم:اجرای بودجه
روشهای انعطاف پذیری بودجه
1 اصلاح بودجه و متمم بودجه
2 اعتبارات ردیف های متفرقه
3 تبصره های بودجه
صفحه 183:
Se ooh
فصل هفتم:اجرای بودجه
مرحله اجرای بودجه در شرکت های دولتی
اجرای بودجه شرکت های دولتی شبیه اجرای
وزارت خانه ها است با این تفاوت ==
1 نیاز به تخصیص ندارد
2 منعطف تر است
3 صبتنی برسیستم حسایداری باررگانی است
ا تا 1۱
صفحه 184:
Se td
فصل هفتم:اجرای بودجه 1
معاملات دولتى
خريد و فروش كالا و خدمات در دستكاه هاى
دولتى تابع تشريفات معاملات دولتى و
بركزارى مناقصه و مزايده مى باشد.
ا تا 0500
صفحه 185:
ی چیزی در جای خود و بیش از حد
زم
صفحه 186:
فصل هفتم:اجرای بودجه
خرح كردن جيزى در غير محل خود
صفحه 187:
Se ooh
فصل هفتم:اجرای بودجه
لزوم رعایت انضباط ملی و پرهیز از اسراف
در تخصیص و مصرف
اعتبارات
اسراف 0 اتلاف منابع عی کردد و
بايد هم در تنظيم بودجه و هم در
مرحله Se erate آن كرفته شود.
ا تا 1۱
صفحه 188:
فصل هفتم:اجرای بودجه
واژه ها و مفاهیم مهم:
ابلاغ بودجه
*مبادله موافقتنامه
*تخصیص اعتبار
*تبصره های بودچه
“اسراف و تبذير
صفحه 189:
— 4 کننده . دکتر محمد. علي سرلی.
Ags 3 سحدر
نام درس : فراكردتنظيم تا SA gt JS
فصل هشتم:
كنترل بودجه
صفحه 190:
Se td
فصل هشتم:کنترل بودجه ۱
کنترل اجرای بودجه
كنترل اجراى بودجه ا یگ مجلس اس و
ككس كن استفاده كند.
ا تا 0500
صفحه 191:
صفحه 192:
فصل هشتم:کنترل بودجه
1 -نظارت وکنترل قوه له ۱237
به دو شکل است:
الف)نظارت مالی
صفحه 193:
Se td
فصل هشتم:کنترل بودجه
هدف این نوع نظارت که توسط ذي حساب یا
خزانه صورت مى كيردء عدم تجاوز دولت از
ا تا 0500
صفحه 194:
Se td
فصل هشتم:کنترل بودجه —
مبین بررسی چگونگی نتایج حاصل از پرداخت
مخارج است که این امر به عهده سازمان
ا تا 1۱
صفحه 195:
فصل هشتم:کنترل بودجه
يجيد
هه
گزارش توجیهی
تخصیص اعتبار
صفحه 196:
فصل هشتم:کنترل بودجه
5 -نظارت وکنترل قوه مقننه(تظارت 7
صفحه 197:
فصل هشتم:کنترل بودجه
الف)نظارت قضائی
aS به عهده دیوان محاسبات است j
۰
صفحه 198:
Se td
فصل هشتم:کنترل بودجه —
که به 2 شکل نظارت سیاسی(نظارت در
ضمن سال مالی)و نظارت در پایان سال مالی
از طریق رسیدگی به گزارش تفریغ بودجه
صورت می
5-5
OY ea enone
صفحه 199:
se ese
فصل هشتم:کنترل بودجه
هدفهای تفریغ بودجه
کنترل عملیات گذشته 1
فراهم نمودن اطلاعات لازم برای برنامه 2
ریزی های آینده
مقایسه اعتبارات مصوب با هزینه شده .
mW
٠ ارزیابی توانائی دولت در انجام وظایف
خود
ا تا 1۱
صفحه 200:
Se td
فصل هشتم:کنترل بودجه
ها و مفاهیم مهم: pole
wb نظارت
نظارت عملیاتی 9
نظارت قضائى 9
نظارت پارلمانی ٠
سیاسی o lbs ٠
تفریغ بودجه ٠
ا تا 1۱
صفحه 201:
داتسیا يامد
تر محمد علي سرلی
dala) نهیه کننده . دکتر محمد ع
نام درس : فراكردتنظيم تا كنترأ
فصل نهم: 35
روشهای تنظیم بو
صفحه 202:
Se td
فصل نهم:روشهای تنظیم بودجه
روش های پیش بینی درامدها
روش سال ما قبل آخر 1
روش حد متوسط 2
روش پیش بینی مستقیم .3
روش سنجیده منظم 4
ا تا 1۱
صفحه 203:
Se td
فصل نهم:روشهای تنظیم بودجه
ووو رار هر
در اين روش درامدهاى قطعى سال ماقبل
آخر به عنوان درامد
سال بودجه در نظر كرفته مى شود.
ا تا 0500
صفحه 204:
Se td
SU gle نام درس فراگردتنظيم تا کنترل بودجه سس تهیه کننده. دکتر محمد.
فصل نهم:روشهای تنظیم بودجه
_ روش حد متوسط 2
در این روش میانگین درآمدهای سه تا پنج
عنوان درآمد سال بودجه در نظر گرفته می
شود
ا تا 1۱
صفحه 205:
Se td
فصل نهم:روشهای تنظیم بودجه
روش پیش بینی مستقیم . 3
5 تیآ روش کار اسان 25-1 رت
تجارب خود
اقدام به پیش بینی درآمد برای دوره نی سم
ا تا 1۱
صفحه 206:
و 56
فصل نهم:روش های تنظیم بودجه
4 روش سنجیده منظم
در اين روش پیش ی دراد بر اساس تجزیه
و Tee
ررکم های نمونه صورت می
8 5
e@Modir.com ات
صفحه 207:
۱ فصل نهم:
روستهای برآوره هریته ها
بودجه متداول
بودجه ریزی افزایشی
بودجه برنامه ای
بودجه عملیاتی
صفحه 208:
Se td
فصل نهم:روشهای تنظیم بودجه
بودجه متداول
بودجه ای است که در آن اعتبارات هر
سازمانی به تفکیک فصول و موادهزینه
مشخص شده است
ا تا 1۱
صفحه 209:
Se td
فصل نهم:روشهای تنظیم بودجه
بودجه ریزی افزایشی
در این روش بودجه سال گذشته به عنوان پایه
ای برای مصارف جاری انتخاب و درصدی
افزایش سالانه در آن اعمال می شود
ا تا 1۱
صفحه 210:
Se td
فصل نهم:روشهای تنظیم بودجه
بودجه برنامه ای
بودجه ای است که در آن اعتبارات برحسب
وظایف,برنامه ها و فعالیت هایی که سازمان
دولتی در سال مالی اجرای بودجه برای نیل
به اهداف خود باید انجام دهد,پیش بینی شده
ا تا 1۱
صفحه 211:
Se td
فصل نهم:روشهای تنظیم بودجه
بودجه عملیاتی
بودجه ای است که بر اساس وظایف و
عملیات»و پروژه هائتى که سازمان های دولتی
تصدی آن را به عهده دارند»تنظیم می شود.
ا تا 1۱
صفحه 212:
one ee
فصل نهم:روشهای تنظیم بودجه
مقایسه بودجه برنامه ای و بودجه عملیاتی
بودجه برنامه ای فقط راهنمائی کننده است
در حالیکه بودجه عملیاتی هم راهنمائی کننده
ا تا 1۱
صفحه 213:
Se td
فصل نهم:روشهای تنظیم بودجه
بودجه بندی بر مبنای صفر
بودجه بندی بر مبنای صفر توجیه مجدد هر
فعالیت از صفر است و برطبق آن هزینه های
آینده به هزینه های گذشته ربطی ندارد.
5-5
OY ea enone
صفحه 214:
Se td
فصل نهم:روشهای تنظیم بودجه
نظام بودجه ریزی طرح و برنامه
در اين نظام ,ءطرح ها ,برنامه ها و پروژه ها
ل ده ae
دد
ا تا 1۱
صفحه 215:
واسشكه امود Se
فصل نهم:روشهاى تنظيم بودجه
وازه ها و مفاهيم مهم:
"بيش بينى درامدها
٠برآورد هزينه ها
*بودجه متداول
*بودجه برنامه ای
*بودجه عملیاتی
*بودجه بندی بر مبنای صفر
ا تا 1۱
صفحه 216:
ae lsh
نام درس فراکردتنظیم تا کنترل بودجه, نهیه کننده . دکتر محمد. علی سرلی
فصل دهم:
بودجه »اقتصاد و مدیریت
صفحه 217:
Se td
فصل دهم:بودجه »اقتصاد و مدیریت
استراتزی بودجه
در شرایط رکود اقتصادی دولت باید تقاضای
موتر را درجامعه افزايش و در شرایط تورم
باید تقاضای مونر را کاهش دهد.
ا تا 1۱
صفحه 218:
Se td
فصل دهم:بودجه »اقتصاد و مدیریت
ابزارهای بودجه ای
تصحیحی (تصحیح الگوی مصرف در
افراد), تعدیلی(جابه جائى قدرت خرید مردم و
رفع نابرابری ها ) و تشویقی(تشویق مردم به
پس انداز.سرمایه گذاری 3 تولید)می باشد.
5 9
اح 90
صفحه 219:
td
535
96
فصل دهم:بودجه »اقتصاد و مديريت
كسرى بودجه
كسرى بودجه زمانى وجود دارد كه مخارج
دولت از درامدهاى ان بيشتر باشد.
i a
e@Modir.com ات
صفحه 220:
سد ب 7 Se
فصل دهم:بودجه »اقتصاد و مديريت
انواع كسرى بودجه:
1. كسر بودجه ادارى
اقتصادى
3. كسر بودجه مربوط به ساختمان اقتصادى
ا تا 0500
صفحه 221:
Se td
فصل دهم:بودجه »اقتصاد و مدیریت
1-کسر بودجه اداری
این نوع کسر بودجه »ناشی از فقدان سازمان
صحیح اداری و حیف و میل مخارج اداری است
ا تا 1۱
صفحه 222:
Se ooh
فصل دهم:بودجه »اقتصاد و مدیریت
2- کسربودجه ناشی از اوضاع و احوال
اقتصادی
کاهش درآمدهای دولت از نظر اوضاع و
احوال اقتصادی,به دلیل عواملی هم چون
سیل زلزله و...می تواند باعث کسر بودجه
شود.
ا تا 1۱
صفحه 223:
Se td
فصل دهم:بودجه »اقتصاد و مدیریت
3-کسر بودجه مربوط به ساختمان اقتصادی
اين نوع کسر بودجه به دلیل عدم هماهنگی
بين دخل و خرج عمومی در بلند مدت بروز
ee
BY Cok: eee
صفحه 224:
فصل دهم:بودجه »اقتصاد و مدیریت
راههای 7 15 کسر بودجه
الف)دریافت وام از منابع داخلی
الف)دریافت وام از منابع داخلی
صفحه 225:
فصل دهم:بودجه »اقتصاد و مدیریت
الف)دریافت وام از منابع داخلی شامل:
1-الف)برداشت از سیستم بانکی:
2-الف)انتشار اوراق قرضه
صفحه 226:
se ee
فصل دهم:بودجه »اقتصاد و مدیریت ۱
ب) دریافت وام از منابع خارجی :
1-ب) دریافت وام از دولت های خارجی
کشورهای خارجی
3-ب) دريافت وام از موسسات بين المللی
5-5
OY ea enone
صفحه 227:
Se td
فصل دهم:بودجه »اقتصاد و مدیریت _ِ
آثار اقتصادی کسر بودجه
به nS آنار اقتصادی کسری بودجه دولت؛
علت چگونگی به وجود آمدن کسر بودجه و
نحوه تامین آن دارد.
ا تا 1۱
صفحه 228:
شام امه
فصل دهم:یودجه »اقتصاد و مدیریت
بودجه و سیاستگذاری
بودجه بیانگر سیاست دولت است وبودجه
ریزی يكى از ابزارهاى نظام سياسى است و
تحت مجموعه ابزار نظام سیاسی قرار دارد
كروتن 9
ات e@Modir.com
صفحه 229:
Se td
فصل دهم:بودجه »اقتصاد و مدیریت
بودجه و برنامه ریزی اقتصادی
بودجه به دلیل اختصاص دادن منابع و امکانات
مالی مورد نیازضامن اجرای کلیه برنامه
ریزی های اقتصادی به شمار
مى آید.
5-5
OY ea enone
صفحه 230:
3113 56
فصل دهم:بودجه »اقتصاد و مديريت
بودجه و مديريت
مدیریت بيان كر استفاده موتر و کارآمد از
منابع مادی و انسانی برای نیل به اهداف
url تعیین شده می باشد و هدف بودجه
استفاده صحیح از منابع مالی دولت wo باشد.
ae مرجع
eModir.com ©
صفحه 231:
Se td
فصل دهم:بودجه .اقتصاد و مدیریت
بودجه و فرایند مدیریت
بودجه و برنامه ریزی 1
بودجه و سازماندهی 2
بودجه و هماهنگی 3
بودجه و كنترل .4
ا تا 0500
صفحه 232:
Se td
فصل دهم:بودجه »اقتصاد و مدیریت
بودجه و برنامه ریزی
در برنامه ریزی هدف های سازمان و راه های
نیل به آن مشخص می شود.بودجه نوع برنامه
است که در آن میزان درآمدها و هزینه
sla یک دوره مشخص می شود
8 5
e@Modir.com ات
صفحه 233:
ae ese
فصل دهم:بودجه »اقتصاد و مدیریت
بودجه و سازمان دهی
باشد.بودجه از نقش مهمی در فرایند
سازمانی برخوردار می باشد.
ا تا 1۱
صفحه 234:
Se td
مار یت
بودجه و هماهنگی
هماهنگی فرایندی است که از طریق آن هدف
هم جهت می شود.بودجه وسله ای مناسب
برای هماهنگی فعالیت دستگاه های اجرائی
به شمار مى ايد
مرجع الكتروتيكى
ات 0
صفحه 235:
فصل دهم:بودجه »اقتصاد و مدیریت
بودجه و کنترل
بودجه نوعی استاندارد برای کنترل به
شمارمی آید
صفحه 236:
فصل دهم:بودجه »اقتصاد و مدیریت
بودجه و نظام اداری
بودجه یکی | عه های نظام ادا
(ane ۳ كد s م اداری
صفحه 237:
Se td
فصل دهم:بودجه »اقتصاد و مدیریت
سیر تکوین بودجه
بودجه به عنوان ابزارکنترل
بودجه به عنوان ابزاربرنامه ریزی
بودجه به عنوان ابزاررهبری(استراتژیک)
كروتن 9
ات e@Modir.com
صفحه 238:
+ ۳ 1
شیامه 96
فصل دهم:بودجه »اقتصاد و مدیریت
نظریه بودجه
به اعتقاد پروفسور وی.او.کی هيج نظریه
بودجه ای وجود نداردوباید ازمنظر نظریه های
اقتصادی ارزش نسبی,تجزیه و تحلیلروند
افزایشی هزینه آثر بخشی نسبی به بودجه
توجه نمود
1
صفحه 239:
Se td
فصل دهم:بودجه »اقتصاد و مدیریت
بودجه و حسابداری
بودجه با حسابداری ارتباط بسیار نزدیکی
دارد و بایکدیگر لازم و ملزوم می باشند
ا تا 1۱
صفحه 240:
و 56
فصل دهم:بودجه »اقتصاد و مدیریت
بودجه وکامپیوتر
کامپیوتر از نقش مهمی در مرحله تهیه و
تنظيم و نظارت بر بودجه برخوردار می باشد.
كروتن 9
ات e@Modir.com
صفحه 241:
واسشكه امود Se
فصل دهم:بودجه »اقتصاد و مديريت
وازه ها و مفاهيم مهم:
"استراتزى بودجه
“كسركه بودجه
*بودجه و برنامه ریزی
"بودجه و سازماندهی
بودجه و هماهنگی
*بودجه و کنترل
1
صفحه 242:
7
SE
Si< ek aot
فد 9 As
لیم تا mie
تر محمد. عل
نهیه کننده ..
Aad ga J
خردتنظیم تا کنترل بودج
.نام درس.. فراگردتا
نام درب
‘Be ايران
نج رای در
مشکلات بو
مسائل و
صفحه 243:
فصل یازدهم:مسائل و مشکلات بودجه ریزی در ایران
1-تخصیص اعتبارات جهت بقا دستگاه نه اجرای وظایف
کید ارت وه زر ارت رز را
و
روی هزینه های آتی
4-نا هماهنگی میان منابع و مصارف بودجه
5-وجود هزینه های پنهان در بودجه
6-انعطاف پذیری بیش از حد بودجه شرکت های دولتی
7-تقاضای بودجه اضافی
8 تعیین کی رای فاد روهای pal وه سا كاري
9-جدایی نظام تهیه از نظام کنترل بودجه و بی توجهی به
كارآيى هزينه ها در مرحله نظارت
صفحه 244:
96 td
فصل یازدهم:مسائل و مشکلات بودجه ریزی در ایران
واژه ها و مفاهیم مهم:
*انعطاف پذیری بودجه
*نظارت عملیاتی
“نظام یه کننده بودجچه
“نظام كنترل كننده بودجه
ا تا 0500