علوم انسانی و علوم اجتماعی روانشناسی و روانپزشکی

ناهماهنگی شناختی – Cognitive Dissonance Festinger

48-Cognitive-Dissonance-Festinger

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ناهماهنگی شناختی – Cognitive Dissonance Festinger”

ناهماهنگی شناختی – Cognitive Dissonance Festinger

اسلاید 1: ناهماهنگی شناختیCognitive Dissonance FestingerMGTools.ir

اسلاید 2: عنوانناهماهنگی شناختینوعنظریهمراحل استفادهتجزیه و تحلیل / اجراموضوعتصمیم گیری و حل مسالهسطحفردیپیچیدگیمتوسط

اسلاید 3: ناهماهنگی شناختی در دانش روان‌شناسی٬ نوع استرس ذهنی یا ناهنجاری و احساس ناخوش‌آیندی‌است که بر اثر شرایطی همچون ایجاد (و القای) همزمان دو یا چند دیدگاه٬ عقیده٬ ارزش و یا اندیشه‌ی ناهمساز در یک فرد بوجود می‌آید. نظریه ناهماهنگی شناختی بر این اصل که افراد به دنبال سازگاری بین انتظارات خود و واقعیت خود هستند٬ پایه‌ریزی شده‌است. لئون فستینگر در تعریف نظریه‌ی ناهماهنگی شناختی می‌گوید که افراد رانه‌ای برای کاهش ناهماهنگی دارند. آن‌ها این کار را با تغییر در گرایش‌ها، اعتقادها و کنش‌هایشان انجام می‌دهند. عمومی‌ترین نظریه از میان تمام نظریه‌های هماهنگی و نظریه‌ای که گسترده‌ترین داده‌های تجربی را بوجود آورده است نظریه ناهماهنگی شناختی لئون فستینگر است. نظریه‌هایی که تاکنون بررسی شد به مسئله عدم توافق با دیگران، شامل فرد یا منبع اطلاعاتی می‌پرداخت اما این نظریه درباره عدم توافق با خود است. فستینگر معتقد است که تعارض میان دو عنصر شناختی در درون فرد، اساس تغییر نگرش را تشکیل می‌دهد. دو عنصر شناختی زمانی ناهماهنگی پیدا می‌کنند که تایید یکی موجب نفی دیگری می‌شود. این حالت زمانی پیش می‌آید که فرد باورهای متضاد یا حتی نگرش و رفتار مخالف هم داشته باشد. به عقیده فستینگر کسی که می‌داند دو عنصر شناختی ناهماهنگ دارد، حالت تنش ناخوشایندی احساس می‌کند. تعارض درونی در واقع با افزایش ناخوشایند برانگیختگی فیزیولوژیک بدن تجلی می‌کند. هر اندازه شناخت‌های مورد نظر مهم و انحراف آنها از یکدیگر بیشتر باشد، ناهماهنگی به همان اندازه بزرگتر خواهد بود. این حالت، علاوه بر کوشش برای کاهش ناهماهنگی، شخص فعالانه از موقعیت‌ها و اطلاعاتی که احتمال دارد ناهماهنگی را افزایش دهد، پرهیز می‌کند. می‌توان گفت نظریه ناهماهنگی شناختی از لئون فستینگر می‌تواند در شناخت یکی از شرایطی که ممکن است به تغییر نگرش منجر شود (ناهماهنگی) مفید واقع شود.

اسلاید 4: ابزارهای مرتبطسوگیری شناختی Cognitive Bias مزایااز مزایای این ناهماهنگی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت: می‌تواند بیشتر از دو شناخت را در یک زمان درنظر بگیرد. این نظریه اذعان دارد برخی از شناخت‌ها مهمتر از دیگران هستند و اهمیت شناخت، میزان ناهماهنگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ارائه راه‌حل‌هایی برای بازگشتن به هماهنگی.معایبرایج‌ترین کاربرد این نظریه در تبلیغات، همسو نشان‌دادن کالا یا خدمات مورد تبلیغ با شناخت‌های پیشین مخاطب و اجتناب از دادن اطلاعاتی است که مخاطب را دچار ناهماهنگی نماید. به عنوان نمونه، در حوزه سیاست، تحقیقات مربوط به انتخاب رئیس جمهوری، محققان نشان دادند که انتخاب یک کاندیدا از میان چند کاندیدا بدین صورت است که رای‌دهندگان به کسی رای می‌دهند که نگرش او در مورد مسائل مختلف به نگرش خود آنها نزدیک باشد.کاربردها

اسلاید 5: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 6: MGTools.irبرای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان