سایر آموزش

نحوه برخورد آتش نشانان به عنوان مسئول اصلی پاسخ گویی به حوادث شیمیایی

nahve_barkhorde_atash_neshanan_be_onvane_masole_aslie_pasokh_goe_be_havadese_shimiae

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نحوه برخورد آتش نشانان به عنوان مسئول اصلی پاسخ گویی به حوادث شیمیایی”

نحوه برخورد آتش نشانان به عنوان مسئول اصلی پاسخ گویی به حوادث شیمیایی

اسلاید 1: نحوه برخورد آتش نشانان به عنوان مسئول اصلی پاسخ گویی به حوادث شیمیاییآمادگی پاسخ گوییآموزش تهیه تجهیزاتLabaling استفاده از کدهای شناسایی اولیهاستفاده از مدارک فنی خصوصاً بصورت نرم افزاری مشاوره با متخصصینآماده سازی و آموزش دیگر نیروهای پاسخگوو تجهیز آنان به وسائل مورد نیاز

اسلاید 2: آموزشچه نوع آموزشی برای آتش نشانان مورد نیاز است :آتش نشانان نحوه مقابله با مواد شیمیایی خطرناک مانند L.P.G ، بنزین ، الکل و ... را در طی دوران آموزش خود فرا می گیرند.آتش نشانان نحوه استفاده از دستگاههای تنفسی هوای فشرده را فرا می گیرند و در اکثر حریقها و حوادث از آن استفاده می کنند.آتش نشانان استفاده از وسائل حفاظت فردی عمومی آتش نشانان را آموزش دیده و از آنها استفاده می کنند. (اورکت حریق ،شلوار حریق ، دستکش حریق ، چکمه ، کلاه ایمنی ، دستگاه تنفسی)

اسلاید 3: 4.آتش نشانان نحوه بکارگیری مواداطفایی و کنترل کننده حوادث شیمیایی را آموزش می بینند از جمله : - نحوه استفاده از بطرق مختلف - استفاده از Foam آتش نشانی و وسایل مربوطه - استفاده از پودرهای خاموش کننده و CO2 - استفاده از روشهای دیگر

اسلاید 4: دیگر چه آموزشهایی مورد نیاز است ؟نظربه فراوانی و تنوع مواد شیمیایی خطرناک که هر روز به تنوع آنها نیز افزوده می شود شناخت هر یک از این مواد به تخصص خاص نیاز دارد .نحوه برخورد با هر یک از این مواد با مواد دیگر متفاوت خواهد بود .هر یک از این مواد ممکن است به تجهیزات و وسایل خاص نیاز داشته باشد .هر یک از این مواد ممکن است بطریق خاصی رفع آلودگی شوند .

اسلاید 5: لذا آیا یک نفر آتش نشان که باید با تمام شکلها و حالتهای آتش سوزی حوادث آشنا باشد و به آنها پاسخ گو باشد می تواند بدون داشتن و دانستن شیوه های خاص تخصصی با حوادث شیمیایی برخورد نماید . - آیا دانستن خصوصیات هر یک از مواد شیمیایی خطرناک امکان پذیر است ؟ حتی برای آتش نشانان نابغه .لذا یک آتش نشان باید ضمن داشتن آموزشهای عمومی و تخصصی که قبلاً به آن اشاره شد آموزشهای دیگری را نیز در رابطه با حوادث شیمیایی خطرناک بگذراند. از جمله: - دانستن مفاهیم اولیه شیمی و فیزیک - دانستن علائم شیمیایی ( علائم نه گانه سازمان ملل ) - دانستن کدهای بین المللی ( کد سازمان ملل gas ، کلر ) - استفاده از سیستم های شناسایی مواد خصوصاً از طریق نرم افزاری - شناسایی و توانایی استفاده از تجیزات خاص فردی لباس های Gas Tight Suit ،Chemical Suit - I.C.S صحنه

اسلاید 6: حال فرض کنیم یمک کامیون حامل مواد شیمیایی خطرناک حامل مایع خطرناک واژگون شده و سبب انتشار مایع در مرکز شهر که محل رفت و آمد و تردد مردمان زیادی استو فرض اینست که تمام تجهیزات و امکانات فراهم است : 1- آتش نشانان به محل می رسند. 2- بالطبع در مکان و فاصله مطمئن پارک خواهند کرد . 3- فرمانده نیرو بلافاصله دستور استفاده از تجهیزات عمومی حفاظت فردی را می دهد . 4- محیط را بررسی اولیه می نماید . 5- سعی دارد موضوع را سریع بررسی نماید . الف – آیا جان کسی در خطر است ؟ ب-نوع مایع چیست ؟ 6- حدود یک دقیقه وقت دارد تا با استفاده از وسائل حفاظت فردی عادی نسبت به جان افراد درگیر از جمله راننده ، کمک راننده و ... اقدام نماید . 7- در طی این مدت با بررسی صحنه و با توجه بهنوع کامیون ، رنگ ، بو ، مایع و علائم ظاهری دیگگر اطلاعات مفیدی کسب نماید . 8- از جمله علائم مفید پیدا کردن لوزی خطر که بروی کامیون نصب شده می باشد .مانند : 9- آتش نشانان با دیدن این علائم بلافاصله متوجه خطر اصلی می شودو گزارشات لازم را ارسال خواهند نمود تا کمک های متناسب به محل برسند. 10- تخلیه مردم و جلوگیری از آلودگی بیشتر باید انجام شود .

اسلاید 7: آیا این علامت برای پی بردن به خطر کافیست ؟ خیر - نوع و فرمول مایع مشخص نشده است ؟ چرا؟ - اگر مایع قطبی باشد باید از کف مخصوص استفاده کرد ؟ - اگر مایع قطبی نباشد می توان از کفهای عادی استفاده شود ؟ - در صورت آتش گرفتن آیا باید آتش را خاموش کرد یا خیر ؟ - نحوه برخورد با آن چگونه باید باشد ؟ -با این کد می توان کلیه خصوصیات مایع را بدست آورد که به آن M.S.D.S می گویند -آیا اطلاعات کافی است ؟ خیر زیرا شرایط محیط به گونه ای است که نمی توان فقط از دستور العملهای کلیشه ای استفاده نمود . - پس چه کار باید کرد ؟ کمک گرفتن از متخصصین مربوطه داخلی و خارجی. داخلی : فرخوان متخصصین مربوطه. خارجی : Hot Line - آیا M.S.D.S اطلاعات کامل دارد و صد درصد قابل اطمینان است ؟ خیر زیرا کلیه افرادی که M.S.D.S را تهیه می کنند در پایان یک جمله را نمی نویسند : ” این اطلاعات ، اطلاعاتی است که تا کنون بدست آمده است .امکان دارد در شرایط دیگر رفتار این ماده تغییر کند .لذا هیچگونه مسئولیتی در قبال آن پذیرفته نیست .“ M.S.D.S - راهنمائی های حکی را انجام دهید .مثلا محل را تخلیه کنید . - از وسائل حفاظتی نوع A استفاده کنید .

اسلاید 8: مشکلات پوشیدن لباسهای نوع A ( Gas Tight Suit ): - حدود 8 تا 10 کیلوگرم وزن دارد . - دستگاه تنفسی را باید با آن پوشید . - در پوشیدن و در آوردن لباس حتماً باید افراد دیگگر همکاری کنند . - در هنگام در آوردن لباس امکان آلودگی فرد و یا افرادی که رفع آلودگی را انجام میدهند می باشد . - یک دستگاه سیلندر دستگاه تنفسی کافی نمی باشد . - استفاده از خط هوارسانی خود خطراتی را به همراه دارد . - تبادل دمای بدن به سختی انجام می پذیرد . - باید حداقل یک تیم کامل لباس بپوشند . - یک تیم دیگر Stand By باشند .

اسلاید 9: تخلیه مردم - مردم در مواردیکه اثرات آسیب رسان ماده شیمیایی خیلی سریع ظاهر می شود به سختی محل را ترک می کنند . - در حوادث گاز کلر بسرعت محل را ترک می کنند ولی در رابطه با منو اکسید و یا واژگون شدن تانکر بنزین حساسیت کمتری از خود نشان می دهند . - سرقت - رادیو - نیروهای پشتیبان و همکار باید مجهز به وسایل حفاظتی باشند که امکان آن بسیار مشکل است خصوصا در حوادثی مانند پخش گاز کلر

اسلاید 10: رفع آلودگی - توان اندک نیروهای همکار آتش نشان - نداشتن متولی - معمولاً سازما ن حفاظت محیط زیست باید پاسخگو باشد . - امکانات کافی برای رفع آلودگی علمی وجود ندارد . - امکانات بیمارستانها و مراکز درمانی - رفع آلودگی محیط - رفع آبودگی پرسنل - رفع آلودگی خودروها ، تجهیزات

اسلاید 11: I.C.S مدیریت بحران

اسلاید 12: سلسله مراتباعلام وضعیت از طرف مرکز مدیریت بحران و اعلام آن به نماینده سازماناعلام وضعیت از طرف نماینده سازمان به ستاد فرماندهیاعلام وضعیت از طرف نتماینده سازمان در ستاد بحران شهرداری منطقهاعلام وضعیت از طرف ستاد به ایستگاههای مربوطهنماینده سازمان در ستاد بحران منطقه شهرداری باید سعی نماید اعلام وضعیت را به ستاد فرماندهی سازمان اعلام نماید زیرا ستاد در جریان کل وضعیت سازمان قرار دارد .دیگر نمایندگان سازمان در ستاد های بحران دیگر ارگانها نیز باید اعلام وضعیت را به ستاد اعلام نمایند.ثبت و ضبط کلیه ماموریتها

اسلاید 13: هفتمین مانور سراسری بحران در شهر تهرانمانور در سطح E3 برگزار می شود .E3 : مجموعه شرایط ( امکانات موجود-میزان و نوع درخوواست مشتریان و شرایط محیطی) بگونه ای است که کنترل بحران از حد توان تجهیزات و پرسنل و امکانات سازمان یا مجموعه سازمانی خارج است ، نیاز به نیروی کمکی خارج از سازمان یا مجموعه سازمانی وجود دارد ، اما نیروها تحت مدیریت بحران سازمان وارد صحنه می شوند . استفاده از حداقل نیروی کمکی خارج از سازمان یا مجموعه سازمانی ، را در سطح E3 قرار می دهد . اما سیستم مدیریت بحران سازمان یا مجموعه سازمانی هنوز توان مدیریتی دارد .

اسلاید 14: - تقریباً با توان و پتانسیل ونیروهای موجود می توان بر این بحران فائق آمد . - امکان دارد در برخی از موارد از کمکهای استانهای معین برخوردار باشند . ( برای استفاده از کمکهای استان معین هیچ گونه برنامه خاصی وجود ندارد .) - در این مانور در بیش از 100 نقطه اعلام و ضعیت خواهد شد و نیروهای سازمان باید برای پاسخگویی اعزام شوند . - برخی از نقاط دارای شرایط ویژه ای می باشند . مانند منطقه 12 که مانور شیمیایی توسط وزارت دفاع برگزار خواهد شد منطقه 13 که هلی برد توسط یک ارگان نظامی در ساختمان بلند و با استفاده از نیروهای هلال احمر برکزار خواهد شد . - برخی از مناطق مستقیماً برمرکز مدیرت بحران تصویر مستقیم خواهند داشت . - آقای دکتر قالیباف در مرکز مدیریت بحران حضور خواهند داشت . - نماینده بحران سازمان جناب آقای تیموری نیزدر صحنه حضور خواهند داشت . - معاونین در ستاد فرماندهی حضور خواهند داشت. - کلیه مظایف معاونین و قسمتهای طی نامه ای از طرف آقای تیموری به آنان ابلاغ شده است . - مدیران عملیات برای انجام این عملیات توجیح شده اند . - ستاد فرماندهی برای انجام این عملیات توجیح شده است . برخی از مناطق و همچنین ستاد در خواست استفاده از نیروهای غیر شیفت را داده اند که انجام می پذیرد . - اکثر تجهیزات و وسایل و خودروهای مورد نیاز در سازمتن موجود است و از آنها استفاده خواهد شد. - بحث تغذیه اضطراری ، موتور سیکلت ، بنزین باید انجام شود . - در چند منطقه اردوگاه اسکان برقرار خواهد شد و نیروهای سازمان مسئول ایمنی آن می باشند . - در طی برگزرای مانور سازمان کما کان ماموریت های اصلی خود را در صورت نیاز انجام خواهد داد.

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید