پزشکی و سلامت بیماری‌ها

نخود، غذای فراموش شده

nokhod_tabaye

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نخود، غذای فراموش شده”

نخود، غذای فراموش شده

اسلاید 1: www.tabaye.ir

اسلاید 2: نخود، غذای فراموش شده

اسلاید 3: نخود یکی از بهترین حبوبات برای غذای انسان است.آنچنان که در طب سنتی بر مصرف نخود تاکید شده است درباره هیچ یک از حبوبات تاکید نشده است.اما متاسفانه امروزه، نخود بسیار کمتر از گذشته در سفره ایرانیان دیده می شود.

اسلاید 4: در کتب قدیم سه نوع از نخود را شرح داده اند که عبارتند از:1.حمص یا حمص ابیض یا حمص بستانی یا نخود سفید که نوع کشت شده است.2.حمص بری که نوع وحشی است.3.حمص الاسود یا نخود سیاه.

اسلاید 5: خواص نخود در طب سنتی ایران:نوع بری آن (کمتر مورد استفاده است):پاک کننده و بازکننده انسداد جگر،طحال و کلیه،پاک کننده زخمهای چرکی و قوبا،نرم کننده ورم های بناگوش و غدد جنسی،خارج کننده چرک از زخم های چرکی و جراحت سرطان ( ضماد آن با عسل) است.

اسلاید 6: خواص نوع بستانی نخود (که امروز مورد استفاده است):ملین طبع، مقوی حرارت غریزی و مقوی ریه و کمر،تولید کننده خون صالح،قابلیت تغذیه زیاد، اشتها آور،تغذیه کننده ریه و معده، اثر غذایی آن در ریه بیشتر از سایر حبوبات می باشد.در گرفتگی صدا اگر همراه با تب نباشد، خوردن آن با شیر و در صورت وجود تب با آب مفید می باشد.خیسانده آن در سرکه به مدت یک شب جهت کشتن کرم معده بسیار مفید است.

اسلاید 7: خواص نوع بستانی نخود (که امروز مورد استفاده است):آشامیدن آب پخته آن با نمک (نخودآب)، تکه کننده اخلاط لزج و باز کننده انسداد ها است.ادرارآور، برطرف کننده درد سینه وعفونت ریه می باشد.خیسانده آن در آب مقوی قوه جنسی، و خارج کننده کرم شکم و مقعداست.خوردن گرماگرم برشته آن جهت بواسیر خونی تایید شده است،آب خیسانده آن در تحلیل ورم لثه و درد آن موثر است.

اسلاید 8: روغن نخود: در درجه سوم گرم و خشک است.تند و با قدرت نفوذ بالا، مقوی مو و قدرت جنسی، تسکین درد دندان و لثه، موثر در دردهای سرد است.آشامیدن آن باعث رفع لک های صورت می شود.روغن نخود حالت روان و رنگ قهوه ای تیره داشته و در دمای 15- درجه منجمد می شود.مالیدن روغن نخود به زیر شکم باعث تقویت نیروی جنسی می گردد.

اسلاید 9: مضرات نخود:مضر زخم مثانه، دیر هضم و مولد نفخ می باشد.مصلحات نخود:زیره، جوارش کمونی، شوید، گلقند و در افراد گرم مزاج خشخاش وسکنجبین ساده.

اسلاید 10: غذایی با نخود:یکی از غذاهای مغذی که سرشار از پروتئین گیاهی، ویتامین ها و مواد معدنی است هموس می باشد که در کشورهای عربی جزء غذاهای اصلی می باشد.گیاه خواران هموس را جانشین گوشت می کنند.این غذا از نخود پخته و کره کنجد که تاهینی نامیده می شود درست می شود.طرز تهیه هموس به قرار زیر است:حدود 300 گرم نخود را کاملا پخته تا نرم گردد آب آن تقریبا تمام شود.سپس آب دو عدد لیمو ترش را به آن اضافه کرده و در مخلوط کن کاملا له کنید.سپس 100 گرم کنجد و یک چهارم سیر له شده و جعفری و نمک و مقداری روغن زیتون به آن اضافه کرده و همه را به هم زده تا کاملا مخلوط شود.

اسلاید 11: قرمزه نخودچی:قرمزه نخودچی از نمونه غذاهای سنتی و قدیمی در اصفهان می‌باشد که در حال حاضر کمتر پخت می‌شود.مواد لازم برای 4 نفر:گوشت گوسفند چرخ شده و بدون چربی: 130 گرم (گوشت باید بدون چربی باشد تا از وا رفتن قرمزه ها جلوگیری شود.)آرد نخودچی: 1 پیمانهنمک و فلفل: به مقدار لازمزردچوبه: 1 قاشق چای‌خورینعناع خشک: 2 قاشق مربا خوریرب گوجه فرنگی: 1قاشق غذاخوریآب: 5 پیمانهپیاز متوسط خرد شده: 1 عددپیاز متوسط رنده شده: 1 عدد

اسلاید 12: طرز تهیه قرمزه نخودچی:1 - در یک کاسه بزرگ گوشت چرخ شده، آرد نخودچی، پیاز رنده شده، نمک، فلفل، زردچوبه و 1 قاشق از نعناع را با یکدیگر مخلوط کنید.2 - 1 پیمانه سرخالی از آب را آرام آرام به مخلوط گوشت افزوده و با دست ورز دهید تا وقتی بدست نچسبد.3 - از مایه گوشت به اندازه گردو برداشته و گرد کرده، در بشقابی با فاصله بچینید و کنار بگذارید. 4 - در قابلمه متوسطی پیاز خرد شده را با کمی روغن ریخته و روی حرارت متوسط قرار دهید تا نرم شود، سپس کمی زردچوبه، فلفل، نمک، مابقی نعناع و رب گوجه فرنگی را افزوده و مقداری تفت دهید، آب را افزوده و اجازه دهید بجوش آید.5 - قرمزه های آماده شده را آرام داخل آب جوش انداخته و بدون در به مدت 2 دقیقه بجوشانید، سپس درب قابلمه را گذاشته و حرارت را ملایم‌تر کنید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت یا کمی بیشتر قرمزه ها پخته شوند. قرمزه نخودچی را داخل ظرف مورد نظر کشیده و همراه با ترشی لیته و نان تازه سرو نمایید.

19,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید