صفحه 1:
صفحه 2:
موی |
نصب توربوشارژر چه تاثیری بر راندمان موتور دارد
صفحه 3:
توربوشارژر
توربو شاریر توسط آلفرد بوچی (سوئیسی) که مهندس مکانیک بود. اختراع و مورد استفاده
قرار داده شد. اصلیترین چللش برای اختراع توربو شارژرتولید موتورهایی با ابعاد کوچک و
وزن کمتر با قدرت بیشتر بود. بدین منظور توربینی ساخته شد تا انرژی (تلف شده) حاصل از
خروج دود از اگزوز رابه صورت بهینه مورد استفاده قرار دهد. توربو شاریر کمپرسوری است
که با افزایش توان مکش هوای ورودی توسط موتور خودرو. موجب احتراق و توربو لنس
turbulans بهتر سوخت و در نتیجه افزایش قدرت موتور میشود. این وسیله از دو
توریین متصل به هم توسط یک شفت ساخته شده است. يك توربين مستقيماً متصل به
منيفولد دود است و توريين ديكرى به وسيله لوله رلبط به منيفولد هوا متصل است. جون
see ددغ دراد قا أر وان هلالطا بيت اراك
بنزین دچار خودسوزی میشود.
صفحه 4:
بدین منظور برای حل این مشکل از سیستم خنک کننده هوابه نام اینتر کولر که ما بین لوله
رلبط و منیفولد هوا نصب میشود استفاده میکنیم. این وسیله با کمک گازهای خروجی
992 کال میکند و ابدون اتلاف انرفی فعالیت میکند. اين سامانه بر خلاف سوير شار
موجب کاهش قدرت موتور خودرو نمیگردد. در واقع توربو شاریر با نیروی حاصل از گازهای
خروجی موتور عمل میکند. در حللی که سوپر شاریر با استفاده از نیروی گرفته شده از ميل
لنگ توسط تسمه یا زنجیر کار میکند. با استفاده از توربو شاریر میزان هوای وارد شده به
موتور افزليش مىيلبد كه منجر به بهبود قدرت یا راندمان و یا هر دو خواهد شد. معمولاً از
eee را و جرخه دیول برای موتورهاها احتزای داجلیل لکد یل
چند استفاده از ن در موتورهای احتراق خارجی نیز مفید میباشد. البته توربوشارژهای
الکتریکی هم موجود است که با انریٌی الکترسیته کار میکند وبیشتر در خودروهایی که
ار رود جوت مریگ نیز از انوم بوع استفادم ی شود
صفحه 5:
همچنین وسیله دیگری جهت وارد کردن هوای بیشتر به موتور وجود دارد که ازیک فن
زاسیون سوخت تشکیل شده که سوخت رابه ذرات نلنو تبدیل میکند و فن
باعث میشود که هوای زیادی با سوخت تركيب شود ودر نتيجه سوخت کامل میسوزد
ویک نانویود
وانرژی بیشتری تولید میشود. لین مجموعه بر روی همه خودروهای کاربراتوری وانژکتری
وگازسوز قابل نصب است. در موتور ویشکل معمولاً از ۲ توربو شارثر بهره میبرند که
هرکدام مخصوص نیمی از موتورها است. به لين سیستم 127100 LEWIN میگویند. البته
توربو شارثر چون ازخروجی موتور نیرو میگیرد پس در نتیجه خود مانعی در برابر خروج
دود خروجی میشود بدین منظور برای خارج شدن هرچه بهتر دود از هدرز دود استفاده
میکنند. هدرز متشکل از چند لوله با ابعاد و
See
خاص است که بر روی منیفولد دود
صفحه 6:
صفحه 7:
امین هوای موتورل(توریوشاوز یس سس
موتورهایی که توربو شارژ ندارد به عنوان موتورهای بدون توربو شارژ یا موتورهای معمولی یاد
می شوند زیرا در این موتورها به علت حرکت پیستون در داخل سیلندر عمل مکش هوا به
داخل سیلندرها انجام می شود به اين ترتیب هوای داخل سیلندر با فشار جو تامین می گردد
حتی در شرایط ایدال فشار هوای ورودی در داخل سیلندرها به فشار جو نمی رسد و در عمل
به مقدار قابل توجهی کمتر از آن می باشد توربو شارژ جریان هوای ورودی به محفظه
احتراق را تقویت نموده و باعث افزایش فشار ان به نسب دو برابر فشار جو می گردد این امر
سبب افزایش قدرت خروجی و گشتاور موتور از ۲۵ تا ۴۰ درصد بسته به طراحی توربو شارژ
لخر ی جر
صفحه 8:
How a turbocharger works
Turbocharger
ine
0
2
Cylinder
‘Turbine
Wheel
em
asa
Discharge
ow ott Meanie)
صفحه 9:
اجزای توربوشارژ
اجزای توربو شارژ عبارتند از توربین در سمت راست و کمپرسور در سمت دیگر (بستگی به
دید ( محور دوار در وسط حامل توربین و کمپرسور می باشد و از داخل دارای مجرلیی است
که در ان روغن به منظور روغنکاری و خنک کاری محور و یاناقان جریان دارد پوسته
محفظه توربین دارای پره های ثابت می باشد که به عنوان نازل های حلقوی عمل مى
بیده و سپس با
کنند گازهای خروجی موتور روی op های ثابت پوسته محفظه
سرعت بسیار زیاد روی پره های توربین برخورد می نماید .
صفحه 10:
صفحه 11:
انواع توربو شارژ
همه توربو شارژ ها به یک طریق عمل می کنند اما چگونگی ورود گازهای خروجی به داخل
توربین متفاوت می باشد سه نوع توربوشارژ وجود دارد این سه نوع عبارتند از نوع حلزونی
ساده و نوع حلزونی با افزایش سرعت و نوع ضربانی.
توربوشارژ حلزونی ساده
أين نوع توربوشارژ دارای یک معبر تنها می باشد که گازهای خروجی موتور را به چرخ توربین
منتقل می کند حلزون یک معبر مارپیچ در درون پوسته محفظه توربین می باشد که مقطع
أن ثابت نبوده و كاهش مى يابد اين تغيير به دلیل ثابت نگهداشتن سرعت گازهای خروجی
هنكام عبور از طول حلزن مى باشد كازهاى خروجى به طور بيوسته از حلزون عبور كرده و
وارد توربين مى شوند كازها از ميان يره هاى توربين عبور كرده و باعث جرخش توربين شده
و سيس توربين را ترك و وارد اكزوز مى شوند جرخ كميرسور به همراه توربين روى يك
شفت نصب شده است يره هاى كميرسور داراى انحنا بوده و تحت تاثير نيروى كريز از مركز
هوا را فشرده مى سازد هواى فشرده شده با سرعت زياد و فشار كم از لبه يره هاى كميرسور
جدا مى شود هوا از ديفيوز عبور نموده وارد قسمت حلزونى بوسته كميرسور مى شود اين امر
سبب می گرد از انکه هوا مستقیما وارد محفظه احتراق شود آن کاهش و فشار ان افزایش
یابد .
صفحه 12:
توربوشارژ حلزونی با افزاینده سرعت
) یا دو حلزون و دو
مجرا می باشد گازهای خروجی وارد منیفولد دود و از انجا وارد حلزونها شده اما بجای انکه
اين نوع توربوشارژ دارای یک حلزون و یک افزاینده سرعت (پره هاى ثاب
مستقیما وارد چرخ توربین شوند از پره های ثابت روی پوسته توربین عبور نموده و با زاویه
مناسب بسیار زیاد و با انرژی بالاتر با پره های توربین برخورد می نماید سمت کمپرسور توربو
شارژ همانطور که قبلا در نوع حلزونی توضیح داده شد عمل می کند
توربوشارژ نوع ضربانی
استفاده از این نوع توربوشارژ یک منیفولد دود نوع ضربانی را طلب می کند زیرا از ضر
دودهای حروجی که از سیلندرها موتوز خارج می شود استفادم می کند این آمز لبلب CANN
سرعت
صفحه 13:
توربوشارژ می شود
منیفولد نوع ضربانی دارای معبری از هر سیلندر می باشد که در آنتها به دو کانال اصلی
جداگانه تبدیل می شوند این دو کانال به دو کانال روی پوسته توربین می
پیوندند منیفولد دارای مقطع نسبتا کوچکی می باشد تا از ضربات بهره بیشتری ببرد زیرا در
منیفولد بزرگتر اتلاف بیشتر است شکل منیفولد به گونه ای طرح گشته تا از جریان
گازهای ازاد نیز به خوبی گازهای توده ای استفاده کند در حین شتاب گیری این
امر اجازه می دهد انرژی گازهای خروجی سریعا به توربین رسیده و شتاب موتور بهبود یابد
برای بهره بردن بهتر از گازهای توده ای سیلندرها بطور یک در میان با توجه به ترتیب
احتراق به یک کانال مرتبط گشته اند مثلا در یک موتور شش سیلندر که ترتیب احتراق
۱۵۰۳-۶۴ می باشد سیلندرهای ۱و۲و۲ به یک کانال و سیلندرهایٌ ۴و۵و۶ به رکانال
ديكر متصل مى كردند به اين 3
cs را
باعث مى شود توده هاى دود بيشتر از هم جدا باشند و
صفحه 14:
صفحه 15:
Turbine
Generator Compressor
صفحه 16:
A 2% |
ان كر Ly
۰