صفحه 1:
نظام جديد آموزش كاركنان
( شهرداري و سازمانهاي وابسته )
صفحه 2:
دويه آموزشتوجيهى-0
دويه هع شير سح دويه هاى مشترك اذارى
دويه هاعشوآمويع-0 een
دويت هائغيومى- ©
ماعرنة دوره هاعبازآموزى_و أ دوريه هاى آموزشىسهبود مديريته ©
25211117
تا
pee 100000~ ۱۱
ic 221211 كي
ee ۲ ۲ 71111117
CLL ALLL eR LLU) شهرداری
۱۱۱۱۱۱ سازماتهاى تک
000 ل
[em ener,
مت
1
۱
و کار لخن کسواهیامه -
أسازو كار لمنكيزشى- ©
شاسنمه آمونشیج*
نویه
صفحه 3:
(a اهداف
-d افزايش كارائي و اثر بخشي در ارائه خدمات اداري و بهبود ميزان
ياسخكوئي به مردم
2- ارتقاء سطح كيفي سرمايه انساني بخش اداري شهرداري از طريق
افزايش سطح دانش و مهارت كاركنان آن
2- توسعه آكاهي هاي عمومي كاركنان شهرداري به منظور افزايش
کیفیت ارائه خدمات
توانمند سازي مدیران در زمینه هاي بهبود وظایف مديريتي
۰ 0 آماده سازي کارکنان شهرداري براي ارتقاء به رده هاي شغلي بالاتر
©- رشد فضائل اخلاقي » 2١
كاركنان شهرداري و سازمانهاي وابسته آن
ا ا ا ل
هاي استخدامي
صفحه 4:
ب ) ساختار
انواع دوره هاي آموزشي » ويژگي هاي آنها و جكونكي
برقراري ارتباط بين آنها » ساختار آموزش هاي نظام
أموزش كاركنان شهرداري و سازمانهاي وابسته را تشكيل
. مي دهد
ساختار دوره هاي آموزيشي كاركنان شهرداري با در نظر
گرفتن مقطع و ماهیت دوره ها Poe a renee irm Or el
: زیر تقسیم مي گردد
دوره هاينولموزي-)»
ل 0
3 هاي[مادم Sas jl
صفحه 5:
: ب ) دورم هاینو لموزی)
اين دوره ها با هدف ارائه دانش » مهارت و ايجاد بينش جديد
در كاركنان اجرا مي كردد . در حقيقت كاركنان براي اولين
بار در معرض محتواي اينكونه دوره ها قرار مي كيرند .
. اين دوره ها ممكن است در ابتدا يا حين خدمت ارائه كردد
صفحه 6:
3
: ا ل ل
اين كونه دوره ها براي رفع كاستي دانشي » مهارتي و ,
نكرشي كاركنان » ارائه مي كردد . اين آموزيش ها معمولاً
در امتداد آموزش هاي قبلي کارکنان بوده و كاركرد
يادآوري آموخته هاي قبلي را دارد . همچنین سعي دارد در
رفع كاستي هاي آموزش کارکنان در زمینه هايي که نتایج
ارزشيابي به آن اشاره نموده است » عمل نماید . اين دوره
ا د
صفحه 7:
ب ( دور م هايلمادم ساز و5
به آن دسته از دوريه هاي آموزشي اطلاق مي كردد كه فرد را
9
آینده آماده می کند . این دوره ها معطوف به مشاغل یا
مسئوليت هايي است كه در آينده ممكن است به فرد محول
0 2 ل ا rrr er Ete Ss
هاي سريرستي و مديريت و يا مشاغلي كه نتايج ارزشيابي
أن را توصيه نموده است »؛ مي باشد . اين دوره ها در حين
خدمت ارائه مي كردد و ممكن است قبل ان احراز يست
بالاتر ويا بر اساس نتايج حاصل از ارزشيابي کارکنان
۲
صفحه 8:
ج ) دوره هاي آموزشي
هر دسته از دوره هاي مذكور با عنايت به محتواي آن در زير
SOG See WEE COM STEED Se
دوره ۹
دورم هايشغلي-6
٠ دوره طيعمومي-©
دورم هاییهبود مدیریت.6۴
صفحه 9:
0
ا ا 0
الاستخدام ارائه مي كردد . هدف اين دوره آشنا ساختن كاركنان جديد
ا ا 0 ال App ets
neem ل ل ال Fete eee Cte PCE Rae
. جمهوري اسلامي ایرآن و نظام اداري شهرداري است
این دوره در زمره دوره هاي نوآموزي قرار دارد » مشخصات این
: دوره عبارتند از
زج ) هفل0/۵
1 EARS IED Ptr
رادر أن آغاز مي كند .
صفحه 10:
: ج ) محتولیدورم/6/6
آكاهي هاي عمومي در زمينه نظام جمهوري اسلامي ايران » قانون
اساسي جمهوري اسلامي ايران » تشكيلات دولت » نظام اداري و
| ا ل OED LS Seas
وابسته به آن تشكيلات شهرداري و وظايف آن » قوانين و مقررات
استخدامي أن + أشنابي با برنامه هاي توستعة و اضول و سياست هاي
حاكم بر شهرداري و نظام هاي وابسته به آن تشكيلات شهرداري و
وظایف آن » آشنايي با وظایف » مسئولیت ها ۰ حقوق و محيطي که
كارمند قرار است در آن مشغول به كار شود ء اخلاق كاركزاري و
eee ان
co PDE ee ee ا ال
معاونت برنامه ريزي و يزوهش شهرداري
صفحه 11:
3
ل كك
0 ا WOE.)
00
: ج ) مجريدوره/0)/©
neo ا د
أموزشي كه صلاحيت أنها به تاييد سازمان مديريت و es, و
. مراجع رسمي رسیده باشد =
OE Tee CB Eee Oa
نظري ( مسئوليت آشناي مستخدم با سازمان Crees
Ee ۳ 5 ۳ ازماني بر عهد دستگاه
: ج ) نحوه بركزاريدوره/0)/©
Or)
ج ) مدتدوره : 000 ساع9/6
صفحه 12:
: ج ) ملاكموفقييتدر دورهم/000/0
كسب حد نصاب نمره از آزموني كه در يايان دوريه به عمل
. مي آيد
: ج ) نظارتو ارزشيابيدوره/00/)1
نظارت و ارزشيابي دوره به منظور اطمينان از حسن اجرا و
دريافت باز خورد براي انجام اصلاحات لازم به عهده
. معاونت برنامه ريزي و يزوهش است
3
صفحه 13:
ج - دورم هاوشنغلی/ه
ROR Speen ا e wT
هايمشتريك اداري-1) 521
دوره ری
صفحه 14:
& و 4
Sars ee) si) ار در
Eevee ye fot ee ape eer Lem Ee Sent p ea
. در زیر گروه هاي نوآموزي و باز آموزي قابل تعریف است
: مشخصات این دوره ها عبارتند از
ل
ايجاد و توسعه دانش و توانمندي در شاغلان مشاغل مشترك اداري و
روز آمد كردن اطلاعات و توانايي هاي آنان با توجه به تغييرات
. علمي و فن آوري در زمینه شغل مورد تصدي
صفحه 15:
ج - محتولهدوره : ۱
eT Orn ae ل ۳/۱/۳0
مديريت آموزش - معاونت برنامه ريزي و يزوهش
: ج - زمانبركزارهدوره/60/01/2
. بدويا در طول خدمت مستخدم با رعايت تقدم شرايط احراز شغل
: ج - نوع دورم/0/2/©
دوره هايي که در ا ا است و یا نتایج
ارزشيابي كاركنان به طي آن اشاره كرده باشد الزامي بوده است و در
ا er rare
: ج- مجریدورد 59/4/6
ا ا ل ل ل ل 0
(OPC Wp Ey CIE ا COTS
. ريزي کشور رسیده باشد
صفحه 16:
7002000
ا ا ا ا ee ee ae
. مي شود
: ج- نحوم ee ae em
حضوري و غير حضوري
ey eee eee NDE SS ae Ea am
: ج- ملاكموفقيبتدورهم 0000/0/2
در دروس نظري کسب حد نصاب نمره از آزموني که در پایان دوره
توسط مجري دوره به عمل مي آید . در سایر دروس حسب نظر
دسر و مرس i
۱۹/۹
معاونت برنامه ريزي و پژوهش نظارت و ارزشيابي از دوره را به
.:غهده خواهد داشت
3
صفحه 17:
ج- دورم هاوشغليلختصاصي/2/©
به آموزش هایي اطلاق مي گردد که توانمندي هاي مورد نیاز مشاغل ویژه
يك يا جند دستكاه اجرايي را به شاغلين انتقال مي دهد Serer ree
زير كروه دوره هاي نوآموزي » بازآموزي و آماده سازي قابل تعريف
الت
: مشخصات أن عبارتند از
Vee eae
الف) ارتقاء سطح معلومات و مهارت هاي شغلي کارکنان و متناسب ساختن
SEE 2
. پیشرفت هاي دانش و فن آوري در زمینه مربوطه
۱ب ) آماده ساختن کارکنان براي پذیرش مسئولیت هاي جدید در آینده
صفحه 18:
ار Fle te
wean ۱
So SES Ten Te eS eS en nT eS hoes
زمره وظايف اصلي آن تلقي مي شود تهيه مي كردد كه يس از تأييد
. معاونت برنامه ريزي و يزوهش قابليت اجرا خواهد داشت
an ع
. بدويا در طول خدمت مستخدم با رعايت تقدم شرايط احراز شغل
: ج- نوع دورم9/6/8
هی ۱ ری
نتايج ارزشيابي كاركنان به طي آن اشاره كرده است الزامي بوده و در
كانه موارد اختياري امست
صفحه 19:
: ج- مجریدور 69/8/8
مراکز موسسات آموزشي که صلاحیت آنان به تأيید سازمان
مدیریت و برنامه ريزي کشور رسیده باشد
0
حسب نوع درس به صورت نظري يا عملي يا نظري- عملي
. اجرا مي شود
ال ee)
ج- مدتدورم : بر لساسنوع و ميزانمحتوليي,©/9/©
. آموزشيمشخصميگردد
صفحه 20:
3
: ج- ملاكموفقييتدر دورهم/ 2000/2/2
ee ا ا ات كك
ل ل ل 0 2
. نظر مجري و مدرس دوره خواهد بود
: ج- نظارتو ارزشيابيدورم/ 00/2/29
معاونت برنامه ريزي و يزوهش» بر دوره نظارت داشته و به
منظور دريافت بازخورد و انجام اصلاحات لازيم » از دوره
. ها ارزشيابي به عمل ERY re
صفحه 21:
ج دورم هایعمومی5
: دوره هاي عمومي به دو دسته زیر تقسیم مي گردد
BES ۹
ی
صفحه 22:
IC “ 2 5
EE Od ا ۹
به آموزش Er CECE Spe WED OnE EY ا ا 00
منظور رشد فضائل اخلاقي » فرهنگ پذيري سازماني و بهینه سازي
ا ارائه مي كردد
ae") ا ا ل 2
. قرار گیرد
٠. : مشخصات این دوره عبارتند از
Sr ae
آكاهي دادن به كاركنان در زمينه هاي فرهنك اسلامي به منظور رشد
00 ا ل CS EDEN eo
. کشور
صفحه 23:
ات
. حسب نیاز به دانش عمومي مورد نظر » تهیه مي گردد
Or wc an ل SS) eo ERE
سازمانهاي شهرداري SUS IED SLOCD TNT eS crepe tae)
. ( مدیریت آموزش ) مواردي که مدیریت آموزش اعلام 7 1
: ج- زمانبركزارهدوره/ 6/1/2
بدو و یا در طول خدمت مستخدم
ae ae لت
ات
مراكز موسسات آموزشي كه صلاحيت آنان به تأييد سازمان مديريت و
برنامه ريزي كشور رسيده باشد
صفحه 24:
AN Us eee ORT چ* +
eae Eee ges LOS SETS Dae cere
ج- نحوم بركزارهدوره : حضور وهو غير حضورولت/01/©
ل 2 ل ا لات ne Sree
ا ا 4
کسب حد نصاب نمره از آزموني كه در يايان دوره توسط مجري
. . بركزار مي كردد
: ج- نظارتو ارزشیابیدورم/40/0/9
نظارت و ارزشيابي دوره به منظور اطمينان از حسن اجرا و
دریافت بازخورد برراي انجام اصلاحات لازم به معاونت
. برنامه ريزي و يزوهش (مديريت اموزش) است
صفحه 25:
ST ke Pee nt) eC ا
BP Tee Se a cert Ete enc one Ce Sec
ی ey en Saree
حقيد ارائه مي كرد ١
PSTD ل ا ال ae")
0
. : مشخصات اين دوره عبارتند از
: ج- هفيت/ت/)
tee Sete SSeS OE Te 6: ا د ركه
. جدید
صفحه 26:
eye) a) ore +
. حسب نيان به دانش عمومي مورد نظر تهيه مي كردد
: ج- مسئولتدوينو طرلحيدوره/ ©/ 9/9
. معاونت برنامه ريزي و يزوهش
a ل
ES Re Rear CeO) ا ا
" ج-نوع دورد : لختیاری/6/9
: ج- مجریدورم/|/9/6
'مراكز موسسات آموزشي كه صلاحيت آنان به تأييد سازمان
مديريت و برنامه ريزي كشور رسيده باشد
صفحه 27:
Ye) Peay CO ج- شیوه :
. حسب نوع درس مي تواند به صورت نظري یا عملي اجرا شود
Sele SES TSE ee Ste 5 Serr en
: ج- مدتهوره//©/©
. مدت دوره را محتواي آن تعيين خواهد كرد
ال ۱۹
در مباحث نظرى كسب حد نصاب نمره از آزمونى كه در يايان
ا ال ۱
۱ ال ie
: ج- نظارتو ارزشيابىدورم/©/00/2
معاونت برنامه ريزي و يزوهش
صفحه 28:
ج- دورم هایآمو زشیی هبود مدیریب)
BIS SSES TE TES BE STS Tee ne re SEE
۱ ket SEE Tie Eels eet)
انسانى ؛ ادراكى و فنى ارائه مى كردد . اين دوره ها نوآموزى » باز
آموزی و آماده سازی قرار می گیرد که برای سطوح مختلف مدیریت و
. سرپرستی طراحی می گردد
: مشخصات این دوره ها عبارتند از
كك
ا ا ا ل ل لت ل لاك 0
اطلاعات و توانايى هاى آنان با ييشرفت هاى دانش و فن آورى در
. زمينه هاى برنامه ريزى » سازماندهى ٠ هدايت و ارزشيابى
صفحه 29:
1 TOD ewe Ares Gan)
کارکنان برای پذیرش مسئولیت در آینده .
ا لت
ج- مسئولتدوينو طرلحىدوره ها/*6/© :
معاونت برنامه ديزي و يزوهش
ج- زمانی رگزاریدورم/۳/6) :
قبل از انتصاب كاركنان به يست هاى مديريت و سريرستى و در
9
9/6 ج- نوع دورم : الرلمی- لختیار
ج- مجریدورم هایلمو زشیی یبود مدیری0/6 :
1 Se. SS le Sire rents
صفحه 30:
ا ا 0
. حسب محتواى دوره به صورت نظرى يا عملى ارائه خواهد شد
ا ۱( Sy Eee
Se Roe ae
. مدت دوره را محتوای دوره مشخص می نماید
at See can نك
٠ در دربوس نظريى كسب حد نصاب نمره از آزمونى كه در يايان
Cree ee eer ees SP Tre
. حسب نظر مجری و مدرس دوره خواهد بود
صفحه 31:
AVP) Us -e
0 Wer rr Sere ern ey)
منظور دریافت بازخورد انجام اصلاحات لازم » از دوره ها
ارزشیابی به عمل خواهد آورد .
تبصره :
آن دسته از دوره هاى آموزشى بهبود مديريت كه طى آن برياى .
مديران و كاركنان الزامى مى باشد » يس از تأييد سازمان
مدیریت و برنامه ریزی کشور. قابل اجرا می باشند .
صفحه 32:
د ) گواهینامه های آموزشی
دو نوع كواهينامه آموزيشى در نظام آموزشى كاركنان دولت
: پیش بینی شده است
د- كواهينامه هطيىكه در يايانهم يكاز دوره هايا/)
يودمانهاىوآلموزشىكوتاه مدتبه شركتكنندكازدر
. آموزش!عطاء میگردد
د- كواهينامه طيىكه از نظر استخدالمىويا يكوىاز/©
. مقاطع تحصيلىهمتراز مىكردد
صفحه 33:
گواهینامه نوع اول (0/د )
به كواهينامه هايي اطلاق مي كردد كه يس از اتمام هر دوره
یا پودمان آموزشي » به شركت كنندكاني كه در آزمون آن
دوره یا پودمان موفق شده اند اعطاء مي گردد . اين
کل ۱۳
. را بركزار مي كند به فراكيران اعطاء مي كردد
صفحه 34:
گواهینامه نوع دوم (/4 )
7 Tne Sere ye We eecrie oe
SEE SSL Se Soe SaaS
ساعت آموزشي مورد نیاز و پس از تأیید سازمان مدیریت و برنامه
ريزي به فراگیران اعطاء مي گردد .
ا
[Eker RSE ONE EEE ۳ wer)
معطوف به فعالیت هاي علمي - عملي بوده و به منظور ارتقاء
TENCE Toon 9
صفحه 35:
3
2 RT Spey
اين كواهينامه به آن دسته ان ۳5 هايي تعلق مي گیرد که
عمدتاً معطوف به اصول و مباني نظري و تخصصي شغل
بوده و نياز هاي تخصصي و نظري مشاغل را بر آورده مي
. سازد
ل 0
اين كواهينامه به آن دسته از آموزش هايي تعلق مي كيرد كه
Sa sD e ا ا te eee ew ee
اصول و مباني پژوهش در مشاغل را نیز به فراکیران
. آموزش مي دهد
صفحه 36:
ه ) ساز و کار اخذ گواهینامه ها
گولهینامه مهارتي-)
گولهنامه تخصصي-ه
ce eee ا eR PCLT pS
صفحه 37:
ه ) گولهینامه مهارتی/)
ES) Pe 0
الف ) دارا بودن مدرك تحصيلي دييلم متوسطه
: ب ) طي (0©)000 ساعت آموزش با شرايط زير
ا لت م
eek (OE ا ۱
oN ده 0 ©0) ساعت آموزش در طول يك سال
26
تذکر :
ارائه پیشنهادات جدید » ابتکارات و تالف و ترجمه کتب و مقالاتي که
eee 1۱۳
كرددء حداكثر مي تواند تا معادل 0000© ساعت آموزش براي فرد در
نظر گرفته شود .
صفحه 38:
2
0 ( کولهینامه تخصصی/ه
eter ECE SEC IP IS PS ee
الف ) دارابودن مدرك تحصيلي فوق دييلم
: ب ) طي 600000 ساعت آموزش با شرایط زیر
٠ حداقل ©/2© آموزش ها در زمينه آموزش هاي شغلي يا بهبود مديريت باشد
اك ا ا ا ل 0
۰ هر فرد مجاز به طي حداکثر 496 ساعت آموزش در طول يك سال است
نه رآ ۱
BES SECS BTS LoS Coey Ae TRIES Ie
رات تا مقاال 00 ساعت آموزشن براي فرد در نظر گرفته شود ..
صفحه 39:
ه) كواهينامه تخصصي- يزو هشيا/©
00 aula § 8) Gly 2 SY kul
الف ) دارا بودن مدرك تحصيلي لیسانس
ب ) طي 6000 ساعت آموزش با شرایط زیر
1 iy one a
. باشد
الل ا ا ا ل 0
ج ) اجراي يك طرح تحقيقي در زمينه شغل مورد تصدي معادل (00(0) ساعت
تذكر :
ارائه پیشنهادات جدید » ابتکارات و تألیف و ترجمه کتب و مقالاتي که موجب افزایش
0
معادل 60000 ساعت آموزش براي فرد در نظر گرفته شود
صفحه 40:
و ) ساز و کار انگيزشي
و) برخوردارياز يكمام حقوقو فوق!ا هاده شغلبه ازلهطيه /0
120) ساعتلموزش( به لستناد 3 arene an) 500
00 s 5۳/99۵ eee ele Neos
fo) ل D OFT POTN PAS LB KOT
| payee mgr ene a) ee
COS et srs SECs Stu ey nt
گر وم سایر مزلياواستخدلميمترتب مشابىه ane PORES OCD RE
ل فو قليسانسرفتار ميگردد » در لینحانت
تعجیلمنتفيميگردد
2
برجرع:
BSE
امه گنای شهرداري بشید در طول خدمت مي تراد سیف يکي
از كواهينامه هاي فوق الذكر را دريافت و در يك سطح 3 تحصيلي بالاتر
gti lias
صفحه 41:
كت آأموزشي
شناسنامه آموزشي کارکنان شهرداري كه شامل اطلاعات
يرسنلي كاركنان » عناوین دوره هاي آموزشي الزامي رشته
هاي شغلي » عناوين دوره هاي آموزشي اختياري و عناوين
بيشنهادات جديد » ابتكارات » تأليفات و ترجمه ها و ...
مي باشد متعاقباً معاونت برنامه ريزي و يزوهش اعلام
. مي گردد
اطلاعات این شناسنامه مبتاي صدور گواهینامه هاي مندرج
. در اين نظام خواهد بود
صفحه 42:
۹
٠ مديريت تشکیلات و بهبود روشها و اموزش پيگيري اجراي این
نظام را به عهده دارند .
٠» وظيفه برنامه ريزي و تدوين و طراحي دوره هاي آموزشي
حسب وظايف محوله در اين نظام را به عهده دارند .
Bye Beene STS ee SY Ieee Ne mG
ساير مراكز دولتي و غير دولتي كه صلاحيت آنها جهت اجراي
20 ل CS ENCE CrP STONE SES
كشور مي رسد مجرري دوره هاي آموزيشي اين نظام در دستكاه
. هاي ارجايي مي باشند
صفحه 43:
٠ سازمان مديريت و برنامه ريزي از طريق معاونت توسعه
مديريت و سرمايه انساني » معاونين بخشي و سازمان مديريت
و برنامه ريزي استان ها وظایف محوله دراین نظام را بر
EVO Ucr es NP ee rerm rg Cote gen) ۰
مي رسد انجام خواهد داد .
موسسه عالي و آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ريزي در
راستاي وظايف قانوني خود و وظايف بيش بيني شده در اين
نظام كليه امكانات خود را جهت توسعه آموزش هاي مديريت و
فنون اداري به كار خواهد كرفت .
Sad 6 ۱ ا ۱ ی
» تعاریف » مطالعات ات تطبيقي » آسيب شناسي نظام فعلي و جهار
جوب مفهومي نظام جديد آموزش كاركنان دولت و . .. متعاقباً
ارسال مي گردد .