کسب و کاراستارتاپ و کارآفرینی

نظام ساماندهی و آراستگی محیط کار(5S)

فهرست معارفه نکاتی از ائمه و بزرگان در رابطه با نظم و ترتیب اهداف آموزشی دوره اهداف یادگیری دوره برای دانش پژوهان فصل اول: درک فلسفه ی وجودی ۵S مقدمه پیشگفتار تاریخچه ۵S تعریف و مفهوم ۵S اصول و اهداف ۵S فصل دوم: ارتباط ۵S با سایر نظام ها و سیستم های مدیریتی جایگاه ۵Sبهبود مستمر و ارتباط آن با ۵S در اجرای برنامه های کایزن بهره وری و ارتباط آن با ۵S جایگاه ۵S در سیستم های مدیریت کیفیت چرا ۵S خیلی زود توسط سازمان ها پذیرفته می شود؟ …..

محمد

98 صفحه
561 بازدید
08 شهریور 1401

برچسب‌ها

صفحه 1:
حضور شما بزر ‎reg‏ را به آموزش . خیرمقدم می گوئیم

صفحه 2:
دوره آموزشی نظام بیاماندهی و آراپیتکی محیط کار(59)

صفحه 3:
سرزمینم را می خواهم آباد کنم دلکم را می خواهم آباد کنم باغ آینده نسلی را می خواهم بنیاد کنم خس خشکیده خود را مى خواهم شمشاد كنم تیشه ات را بردار و بیاور ای دوست با تو می خواهم بر آستانه کوه یاد افسانه فرهاد کنم با تو آری باتو» مجتبی کاشانی

صفحه 4:
برنامه زمان بندی آموزش نظام ساماندهی و آراستكى محيط كار ‎٩‏ مهار فصل دوم: ارتباط 55 با سایر نظام ها و سیستم های * نکاتی از انمه و بزرگان در رابطه با نظم و ترتیب مدیریتی ‏© اهداف آموزشی دوره 7 جایگاه 55بهبود ستمر و ارتباط آن با 55 در اجرای * اهداف یادگیری دوره برای دانش پژوهان برنامه های کایزن ‎55 ‏بهره وری و ارتباط آن با‎ * ees ‎ ‏* مقدمه 5 ‎NY‏ * جایگاه 55 در سیستم های مدیریت * بيشكفتار 1 ‎oe‏ أى مديرد * تاريخجه 55 * جرا 55 خيلى زود توسط سازمان ها بذيرفته مى شودة * تعریف و مفهوم 55 ‏* اصول و اهداف 55

صفحه 5:
برنامه زمان بندی آموزش نظام ساماندهی و آراسنگی محیط کار فصل سوم: مبانی و اجزای 55 * تشریح اجزای 55 تریح کلی ساماندهی (561۲) 7 تشریح کلی نظم و ترتیب (56100) هفت اصل 561600 چیست؟ * تشریح کلی پاکیزه سازی (56150) ادامه فصل سوم: اصل پاکیزه سازی بر چه اصولی تأکید دارد؟ تشریح کلی استاندارد سازی ) ‎(Seiketsu‏ ‎Suna Seiketsu‏ تشریح کلی انضباط و فرهنگ سازی ‎((Seiketsnu‏ * شاخص ‎gla‏ اصلی انضباط و فرهنک سازی

صفحه 6:
برنامه زمان بندی آموزش نظام ساماندهی و آراسنگی محیط کار تشريح كلى باكيزه سازی (5۵150) اصل پاکیزه سازی بر چه اصولی تأکید دارد ‎Sang Seiketsu‏ تشريح كلى انضباط و فرهنك ‎(Shtsuke)sjlu‏ ‏شاخص های اصلی انضباط و فرهنگ سازی ویژگی ها و مزایای 55 © فوائد و نتایج اجرای 55 حلقه 55 جيست؟ كاركاه آموزشى شماره (1):جك ليست عمومى آرامنگی محیط کار فصل چهارم:آموزش کاربردی و گام به گام پیاده سازی 55 اجرای (561۳1) در محیط کار © چگونه محل کار خود را ساماندهی(561۳1) کنیم الكوى شناخت ضرورى ها از غير ضرورى ها در معیط کار ‎J‏ © کاربرد و اهداف ساماندهی © فعالیت های اجرایی در راستای پیاده سازی 561۳1 در محیط کار

صفحه 7:
برنامه زمان بندی آموزش نظام ساماندهی و آراستگی محیط کار © اجرای نظم و ترتیب (561600) راهنمای چیدن و نگهداری اقلام © چگونه معل کارمان را 561606 کنیم ف رآیند برقراری نظم و ترتیب اهداف و شاخص های نظم و ترتیب © فعالیت های اجرایی در راستای پیاده سازی 107 در معیط کار * کارگاه آموزشی شماره( نظم و ترتیب در محیط کار * پاکیزه سازی چکونه انجام می شودو مراحل اجرای 5150 چیست؟ کار گاه آموزشی شماره (۳):تهیه چک لیست مربوط به ساماندهی محیط کار جك ليست مربوط به * فكات مهم و ضرورى در اجراى ‎Seiso‏ * روش سه مرحله اى باكيزه سازى * اهداف و ويزكى هاى باكيزه سازى © فعالیت های اجرایی در راستای پیاده سازی 5650 در محيط کار * کارگاه آموزشی شماره(۴): تهیه چک لیست سازی محیط کار استاندارد کردن( 61105 5) چیست و مکانیسم اجرای ان چگونه است؟ * نقش کنترل دیداری 59 ‎Seiketsu‏ مربوط به با"

صفحه 8:
برنامه زمان بندی آموزش نظام ساماندهی و آراسنگی محیط کار اهداف استاندارد کردن چیست؟ فصل پنجم: نحوه استقرار و روش های پیاده سازی 55 7 فعالیت های اجرایی در راستای پیاده سازی © کلید موفقیت آمیز 55 55 ‏معیط کار + جدول شماتیک خلاصه ای از اصول‎ 79 Seiketsu کارگاه آموزشی شماره(۵):تهیه چک لیست ۰ نکته اساسی درباره 55 مربوطبه استاندارد کردن ‎CW‏ 7 مراحل اجراى انضباط و نكهدارى(عمانوخ]جى) * عوامل موثر در اجراى 55 در محيط كار سه نکته مهم 59 21 ‎Shitsuke gl‏ *_بسترسازی و توسعه فرهنگ نظام آراستكى در محيط كار اهداف انضباط و مشارکت * نیش بروشورهای تبیغاتی و نظام ها انکیزشی فعاليت هاى اجرايى در راستاى بياده سازک * اركان و تشكيلات نظام 55 در سازمان و اهم وظایف آن ها ‎haw yo Shitsuke‏ 3

صفحه 9:
برنامه زمان بندی آموزش نظام ساماندهی و آراسنگی محیط کار 5 اكات تليدى و تهم قر كوس اخرا وياد ماري برخى از اقدامات مفيد در توسعه فرهتى 55 ديدكاه كاركنان بس از اجراى 55 تصورات و اشتباهات غلط از نظام آراستگی 55 eee ای ن در اجرا و پیاده سازی 55 مراحل اجرا و بياده سازى 55(الكوى نمونه و بيشنهادى) © سوابق اجرای 55

صفحه 10:
نکاتی از ائمه در رابطه با پاکیزگی و نظم و ترتیب حضرت رسول اکرم (ص): " نظافت و پاکیزگی از ایمان است " حضرت رسول اکرم (ص): " خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد . بخشنده است و بخشش را دوست دارد و پاکیزه است و پاکيزگی را دوست دارد * حضرت علی(ع) در آخرین لحظات عمر با برکتشان فرمودند: "شما را به تقوی الهى و نظم در کارهایتان سفارش مى كنم" حضرت علی (ع) در نیج البلاغه می فرمایند: " هر کس دو روزش با هم برابر باشد» زیان کار است "

صفحه 11:
اهداف آموزشی دوره آشنایی با 55 * 55 سیستمی‌فکریو عملیاتیرلی‌بیشگیرواز لاف صطبع. بهیود کسیفیتلفزلیش رضلینک اوکنانو ایتقء بهره ووواست که از هلصلو یا زیر سیستم تسشکیلن ده لست‌لینسیستم ت-ااشی‌سازمان افته برل لنجاملصلاعانتت دریجوو مستمر می‌ساشد.

صفحه 12:
فصل اول درک فلسفه وجودی 55 eb

صفحه 13:
مقدمه: اغلب افراد جامعه ما فکر می کنند که خلنه داری و ساماندهی محیط خانه بايد توسط خانم یا زن خلنه و نظافت و ساماندهی محیط کار باید توسط خدمتکار و نظافتچی انجام پذبرد » بنابرلین لین واقعیت در فرهنگك کاری ماست ‏ یعنی باورهلیی داریم که مانع بهره وری است در عین حال خواستار و جویای بهره وری هستیم . 5 کف گر شانسانی)ستو مشا دکنهمگانرا می‌طلبد . 1 کنونسر ماستکه بسا تسوجد به فرمایش‌مولایمتقیان‌طوییکار و زند گی‌کسنيم که فردلیمان‌سهتر از لمروزمان باشد و در لیرشکر باشیم که کیفیتک ار و زندگیرا قدوب هبود بسخشيم و رلحهایبسهتریرا بسرلوبهبود کیفی رش فلوو زند گی‌جستجو کسنیم. جه هر حال در هر کجا که هستیم اداره . مدرسه . فروشگاه . کارخلنه یا هر محل دیگری سامان داشتن محیط کار ؛به خود ما بستگی دارد . لذا کسانی که خواهان آشنایی با اصول ساماندهی محیط کار هستند این دوره آموزشی به آنان کمک موثری می نماید .

صفحه 14:
پیشگفتار-1 سیستم 55 یکی از اصیل ترین ابزارها و روشهای نظام بهبود مستمر (کایزن) است . این سیستم بر پایه آموزش و جلب مشار کت کار کنان بنا نهاده شده است.. 5 مجموعه لعاز لستانداردها و فعا-لتهلییاستکه در قاسلیسکفظام فرهنگی‌مد بریتی و لیجاد محیطی‌سامانیافته - مرتب پساکیزه » زیبا . دلپذیر . خاقو متداوم تأكيد دارد . لین‌سیستم موجبایتقای‌سطح بسهره ویعو کیفینتر سازمانمی‌گردد . 55 بس رگرفته از حروفاولسنج کسلمه ژاپنیاستکه بسر لساس‌سظمو تسرتیبسحیط کار (و زند گیل ‎culos pa wl‏

صفحه 15:
پیشگفتار-2 ‎5S‏ نگیزه را برلىكاركنانبه ايمغانمي ]ورد . بسه لعتقاد ژاپنی‌ها 55 هدیه لعاست که از طرفکا کنانبه بکدیگر (مخصوصاً مدیریبکلدادد می‌شود . ‏سیستم 55 جزو ابزارهای بهبود مستمر (کایزن) است اما تفاوتش جا سایر سیستم های بهبود در زمان مشاهده نتلیج اجرا است .به لین ترتیب. که نتیجه ابزارهای بهبود بعد از مدت ها مشاهده می گردد ولی نتایج 55 بلافاصله قابل مشاهده است . ‏بسیاری از مشاوران کایزن معتقدند که اولین برنامه در راستای بهبود مستمر ؛ اجرای سیستم 5 است . ‎

صفحه 16:
تاریخچه بعد از پایان جنگ جهانی دوم » اقتصاد ژاپن و صنعت این کشور در ورطه نابودی قرار گرفته بود و با تلاش و کوشش سخت مردم این کشور مخصوصاً دراحیای دوباره صنایع ‎OT‏ ‏مرزوبوم » صنعت این کشور وارد مرحله جدیدی از توسعه و بهتر بگوئیم تبلهر دوباره شد در این راستا فعالیت های مختلفی از سوی کارشناسان و مهندسان ژاپنی شکل كرفت تا صنايع دوباره بازیافته خود را بر پایه دانش روز مهندسی بر پا کنند که در این راستا می توان از استفاده موثر از افراد متخصصی همچون دکتر ادوارد دمینگ در دهه پنجاه میلادی نام برد . با این سیر تحول که در ژاپن طی شد دیری نپائید که کارشناسان ژاپنی با استفاده از اندوخته هایی که از مشاوران برجسته آمریکایی و اروپایی بدست آورده بودند شروع به پایه گذاری سیستم ها ی مدیریتی و کاری مختلف در جهت ارتقاء سازمان های خود کردند که سیستم 5 یکی از عمده ترین فعالیت های آنان بود .

صفحه 17:
تعریف نظام ساماندهی و آراستگی (55) تعريف: مجموعه ای از استانداردها و فعالیتهایی که در قالب یک نظام فرهنگی ؛ مدیریتی و ایجاد محیطی سامان یافته ؛ مرتب.» پاکیزه . زیبا » دلپذیر ؛ خلاق و حفظ آن ‏ تأکید دارد . 2 0

صفحه 18:
اصول و اهداف 55 هدف نهایی بکارگیری 55 پیشگیری از ابلاف است و اصول اساسی این مفهوم به صورت زیر ‎ae ee Sort Seiri pale‏ ضروری ازضروری و چیدمان لوازم مورد ناز بطوریکه دسترسی به ‎Organize Seiton‏ يي آذهادر كوتاهرين زمان ميسر باشد. ‎Sapp eis‏ ‎Clean Seiso‏ نی وروی ‎nae‏ م بطوريكه هيج دگی و غیاری مشاهده نشود . تهیه و تدوین رویه ها و استانداردهای مشخص استندارد سازی ۱ ‏لیجاد فرهتكك . تهاديته كردن ساماتدهى هر سازمان با آموزش ‏اتفباط و نگهداری ‎Discipline Shitsuke‏ ‎ ‎

صفحه 19:
اهداف اجرای 55 2

صفحه 20:
فصل دوم تم هاي سپستم ها نظام ها و س با ساير نظام ها ارتباط 55 1 ی

صفحه 21:
بهبود مستمر و ارتباط آن با 55 آیا خواهان بهبود مستمر هستیم؟ ۱- آیا خواهان آن هستیم که برای نظارت بر کار ماشین آلات و تجهیزات وقت کمتری صرف کنیم؟ ۲- آیا دوست داریم با مازاد لوازم یدکی مهم مواجه نشویم؟ ۳- آیا خواهان آن هستیم که ماشین آلات در زمانی که به آن نیاز داریم و استفاده می کنیم . خراب نشود با کمتر خرابی داشته باشیم؟ ۴- آیا دوست داریم در محیط اداری برای بافتن مجموعه ای از اطلاعات یا اسناد مهم . زمان کمتری صرف کنیم؟ ۵- آیا می خواهیم با مشکل گم کردن پرونده یا نامه ای را به دلیل آنکه شخصی آن را برداشته و دیگر سر جای خود قرار نداده روبرو نشویم؟ ۶- آیا دوست داریم که مشتری را منتظر نگذاریم و هنگامی که نیستیم مشکلی پیش نیاید؟ ۷- آیا دوست داریم . می خواهیم . خواهان هستیم و ... برای رسیدن به خواسته های فوق و سایر موارد مشابه . اهرم مدیریتی 55 کمک موثر و مفیدی خواهد بود .

صفحه 22:
بهبود مستمر و ارتباط آن با 55 دنیا به سرعت در حال تخییر است در دنیایی زندگی می کنیم که سریعا در حال تغییر است . و در زمان تغییر . مدیریت نوین در جستجوی روش هایی برای مقابله . تطبیق و موفقیت در تغییرات است

صفحه 23:
بهبود مستمر و ارتباط آن با 55 در کشورهای مختلف دنیا الگوهای مختلفی برای مقابله و غلبه بر تغییرات به وجود آمده است : * كايزن در ژاین * نظام بيشنهادها * تولید ناب در اروپا مهندسی مجدد در آمریکا * چرخه دمینگ * مدیریت کیفیت فراگیر( ۲010) * 55 در ژلپن "*_کاربردهای گسترده فناوری اطلاعات(1۳ 7 مدییت دانایی ( ۵829600606 ‎(Knowledge‏ ‏* الكو بردارى ( ‎Benchmarking‏ * روش هاى خلاق حل مسئله و

صفحه 24:
بهره وری و ارتباط آن با 55 درییک معنای کلی بهره وری را حی توان استفاده حداکثر از منلبع موجود تعریف کرد از عواملی که برای تولید کالا و خدمات‌به کار می رود (نظیر نیروی کار . سرمایه و ...)به گنه ای استفاده کنیم که ستاده بیشتری بدست آید . در لین صورت بهره وری موجب کاهش هزینه ها . افزایش تولید اخدمت . بهبود کیفیت و ... می شود . از طرفی‌به نظر صاحب نظران . توسعه یافتگی کشورها را معلول سازمان های قوی و نهادهای اداری کارآمد و در عین حال سرمایه های انسانی و نیروی متخصص آنان می دانند لذا امروزه از تأکید بر سرمایه گذاری روی نیروی انسانی تأکید بیشتری می گردد . در همین راستا نظام آراستگی محیط کار یکی از نظام های جدید مدیریتی جهت توجه به نیروی انسانی و افزایش بهره وری است . در حقیقت <6 اهرم بسیار قوی برای استفاده حداکثر از منابع موجود است .

صفحه 25:
جایگاه 55 در سیستم مدیریت کیفیت 9001:2008 150 در استانداردهای جهانی مدیریت . الزامات متعددی وجود دارد که لازم الاجرا می باشند . ولی برای تحقق این الزامات . روش و تکنیک خاصی اشاره نشده است . دربین سیستم ها و روش ها . سیستم هایی نیز وجود دارد که مانند خود استانداردها . حالتی فراگیر و عمومی دارند و در هر سازمانی قابل پیاده سازی می باشند . از جمله این ابزارها ؛ سیستم 55 می باشد که اهمیت و جایگاه 5 رامی توان در بندهایی از استاندارد ایزو ‎٩۰۰۱‏ مشاهده نمود: بند ۴-۶ (محیط کار) بند ۳-۵-۷ (شناسایی و ردیابی) بند ۵-۵-۷ (نگهداری محصول) بند ۶-۷ (کنترل ابزارهای پایش و اندازه گیری) بند ۳-۶ (زیر ساخت) بند ۳-۸ (کنترل محصول نامنطبق) بند ۱-۵-۸ (بهبود مستمر) بند ۲-۵-۸ (اقدام اصلاحی) بند ۳-۵-۸ (اقدام پیشگیرانه؛ 8 6 6 6 ۵ 8 8 6 ۵

صفحه 26:
چرا 55 خیلی زود توسط سازمان های مختلف پذیرفته می شود ؟ لين دلايل عباوقتد فز عفاهيم و تكتيكث هاى اجرائى آن ساده بوده و براى همه قابل فهم و درتت ات همه افراد ؛ محيط كار تعيز و مرتب را دوست دارقق تایح آن خيلى زود براى همه قابل لمس و مشاهده است. فضا موثر ييشترى خلق مى شود عدت زمان جستجو كاهش مى يايد اجرای آن ستفل از ندز و نوع تجارت سازمان است محيط كار به كك مكان يهداشتى و إيمن تبديل مى کردد خطا و اثتباه كمتر اتقاق مى افتد اهمه افراد خود به خود متضبط مى شوتق. سومیه جرای ين برناه اتدكك اسست . ارضايت مصرف كنتدكان حاصل مى شود . عملكرد كارى شركت افزايش مى يابد

صفحه 27:
فصل سوم مبانى و اجزاي 55 ۳1 2 0

صفحه 28:
تشریح اجزای 55 واژه 55» مخفف پنج کلمه ژاپنی است که عبارتند از: (5) Seiri v یعنی جداکردن اقلام غیر ضروری از اقلام ضروری مورد نیاز و دور ریختن آنها | < — ‏(سی تون)‎ 561000 .C ۷ یعنی مرتب کردن اقلام ضروری و مورد نیاز به نحوی که به آسانی بتوان به آن ها دسترسی پیدا کرد .

صفحه 29:
تشریح اجزای 55 — < | © ۷ یعنی تمیز کردن کامل محیط کار بطوریکه هیچ جایی کثیف نباشد . © یعنی جلوگیری از بهم خوردن نظم و نظافت و حفظ و نگهداری آن تس (+ G) Seiso 2 ‎Seiketsu.‏ ( سیکت سو)

صفحه 30:
تشریح اجزای 55 [ @. . <)Shitsuke G يعنى دادن آموزش های لازم برایافزايش توانیی افرد جهت انجام امور مربوطه . 2 0

صفحه 31:
تشریح کلی ساماندهی توضیح کلی اجزای 55: (Seiri) ‏ساماندهی‎ ساماندهی به معنای مرتب کردن اشیاء بر اساس قواعد معینی است یعنی تشخیص ضروری از غیر ضروری . اتخاذ تصمیمات قاطع و اعمال مدیریت اولویتها برای رهایی از غیر ضروریها یعنی حذف غیر ضروریها از طریق شناسایی و حذف ‎fle‏ در همان مراحل اولیه پیش از تبمیل شدن آنهابه مشکلات . اولین قدم در ساماندهی . طبقه بندی اشياء و كارها بر اساس ميزان اهميت كن ها ست انجام خلنه تکلنی گسترده و دور ريختن اشياء زلئد وبى مصرف در لين ميان بسيار اهميت دارد زيراجس از لين كار مى توانيم مشكلات موجود را ريشه يلبى و علل آنها را كشف كنيم لين كار مهمترین بخش فعالیت 55 است .

صفحه 32:
ae 0 مت ليلد ‎(C1‏

صفحه 33:
تشریح کلی نظم و ترتیب توضیح کلی اجزای 55: نظم و تر تیب (561000) نظم و ترتیب یعنی قراردادن اشیاء ضروری در مکان های مناسب يا به ترتیب مطلوب ‏ به نحوی که بتوان از آن ها به بهترین وجه استفاده کرد و بکار بردن اشیاء مورد نیاز بدون انجام جستجوهای بیهوده . نکته اصلی استفاده از مدیریت کارکردی و حذف جستجو است . هنگامی که هر چیز با توجه به کارکرد آن . و با در نظر گرفتن کیفیت و ایمنی کار . در جای مناسب و مشخص قرار داشته باشد محل کار همواره منظم و مرتب خواهد بود . قرار گرفتن اشیاء بر اساس کارکرد آن ها به ترتیب زیر است : اشیانی را که استفاده نمی کنیم : دور می ریزیم . ۲ اشیائی را که استفاده نمی کنیم و ممکن است در آینده مورد استفاده قرار گیرند : به عنوان بر طرف ننده نیازهای احتمالی در جایی دور از دسترس قرار می دهیم ۳ اشیائی را که گاهی از آن ها استفاده می کنیم در محل کار قرار می دهیم .

صفحه 34:
تاحدى ضرورى علدت 8۰39

صفحه 35:
وقتی از کسی می خواهید که برایتان مدارک و با مستنداتی بیاورد , چه قدر می توانید منتظر بمانید بدون اینکه عصبانی شوید ؟

صفحه 36:
برای انبار کردن و ذخیره اقلام ؛ از روش " اولین وارده كالاها و اقلام و محل قرار كرفتن آن ها بايد بطور سيستماتيك برجسب كذارى = 530 ابزار و وسايلى را كه مرتب مورد استفاده قرار مى كيرد در ا ا 6 بزار و وسایل انحصاری و ويه را از وسايل عادى مجزا 4 ل لك و . ممکن ۰ قابل دسترسی باشند ۳۳ ira 1 ‏دسترمی و امتفاده باشد‎ +

صفحه 37:
تشریج کلی پاکیزه سازی توضیح کلی اجزای 55: پاکیزه سازی (56150): پاکیزه سازی در معنای عام کلمه همان تمیز کردن اشیاء است . از دیدگاه 55 پاکیزه سازی عبار تست از دور ریختن زواید و پاکیزه کردن اشیاء از الودگی هاست . پاکیزه سازی از دیدگاه 55 نوعی بازرسی است بعنوان مثال در المپیک توکیو افراد تیم والیبال ژاپن . دستمال هایی به کمر بسته بودند که با آن ها هر از چند گاهی عرق از پیشانیشان می زدودند . آن ها به خوبی می دانستند که چکیدن قطرات عرق بر روی زمین می تواند عاملی بالقوه برای سر خوردن و از دست دادن امتیاز و چه بسا شکست ان از اولويت در بازى ها باشد . بنابراين زمين واليبال در نظر آنان مكانى بود که با خاصى برخوردار بود .

صفحه 38:
تأکیدات اصلی پاکیزه سازی ال

صفحه 39:
پیام مدیریتی 55 هم‌ن‌ملینده سایمان‌شما در جامعه و هم بسهترینجذ بکننده نسرووانسانی سولی‌سایمان خولهد بود . باكيزه سازی‌می‌تولند تسلثیر چشمگیری‌سر میزلنوقفه کار . کسیفیت لیمنی روحیه کایکنانو میگر جنبه هایت ولید/ خدم‌تدلشته باشددر ولقع بکیاز لهدلف مهم جنبش55 حذفک ام لودگی‌ها و | مبانبسردن‌جزئی‌تسری‌خطاها و کاستی‌ها در نسقاط حساسو كليدئلستبسه هميرج ليل اكيزه سازی‌مستلزم حداکثر دقتو تسوچه مالست 2

صفحه 40:
تشریح کلی استاندارد سازی توضیح کلی اجزای 55: استاندارد سازی ‎uSeiketsu)‏ استاندارد سازی , عبارت است از کنترل و اصلاح دائمی»» ساماندهی , نظم و ترتیب و پاکی زگی است. و به این ترتیب . هم شامل پاکی زگی و نظافت شخصی و هم در بر گیرنده پا کیز گی محیط کار است . تأ کید اصلی در استاندارد سازی ‏ متوجه مدیریت دیداری و استاندارد کردن 2 مقررات است .

صفحه 41:
0# حفظ و تكهدارى استاندارد سازى وم طارص لس( 2 انجام ساماندهى مطلوب و جل و كيرى از بهم خوردن نظم و نظافت محیط و حفظ سلامت آن بطور مستمر و دائمی

صفحه 42:
ree ar ‏نگهداری شرایط محیط و افراد بصورت سازمان‎ 5 ene

صفحه 43:
. ae. 3 os as توضيح كلى اجزای 55: انضباط (6داکان6: انضباط یعنی آموزش و توانایی بر انجام وظیفه . از دید گاه 55 انضباط به معنی ایجاد توانایی لازم برای انجام امور به شیوه مطلوب است و به عبارت دیگر بعنی شکل دهی و ایجاد عادات صحیح به جای عادات نادرست . 2

صفحه 44:
درل آموزش تواأم با ترویج ۱ ‎eer ere)‏ تغيير عادت نادرست و ايجاد عادت مطلوب تمرین » تا آنجا که افراد طبيعتا كارشان را درست انجام ذهند آموزش ياكسازى : نظم و ترتيب و نظافت به افراد » براعه اينكه تك تك آن ها مستمرا اين كارها را به منظور حفظ . سلامت محيط كار انجام ذهند

صفحه 45:
1 ‏لیجاد عادتدر اجرلعن_ظام‎ ‏و‎ re Py emi Pete) دو شاخص اصلی ۱ يجاد يكتمحيط كاورودارلى. 2 006

صفحه 46:
بيام مدیریتی نکته: در یک مجموعه . اجرای 55 با یکی دو نفر امکان پذیر نیست . برای اجرای 5 ؛ مشارکت همگی افراد ضروری است . انجام هر یکت از کارهای لازم برای ایجاد اصلاحات به خودی خود امری ساده است اما سأله دشوار ؛ استمرار در انجام آن هاست که نیاز به اراده » پایداری و همکاری دارد . چنین مجموعه ای احساس هویت گروهی را در افراد شکل می دهد و فضای بهتری برای همکاری ایجاد میکند .

صفحه 47:
ویژگیها و مزایای 5 برخی از ویژگیهای 55 را می توان به این صورت جمع بندی کرد : مفاهیم و تکنیک های آن ساده بوده و برای همه قابل فهم و در ک است . نتایج آن خیلی زود و برای همه قابل مشاهده است . برنامه اجرایی آن نیاز به سرمایه گذاری نسبتا اند کی است . اجزای آن مستقل از اندازه ( بز رگ . متوسط . کوچک ) و نوع تجارت سازمان است . انسانها , به طور ناخود آ گاه تمیزی . نظافت , ایمنی و راحتی را دوست دارند و به همین دلیل » کار کنان یک شر کت در برنامه 55 علاقمند می شوند .

صفحه 48:
تجارت سازمان بيشتر شده و بازارهای بیشتری به دست ‎ren‏ mes ever ie ‏آنه افزايش مى بابد‎ . Ryerss ee nr re ‏افتخار می کنند‎ ر ‎Pere‏ ‏تفکرات سازمانی بهبود می ید Weyer re ‏و نقل کاهش می یابد‎ ۶ کلی زمان های تلف شده ؛ کاهش پیدا می کند

صفحه 49:
ویژگیها » نتایج و مزایای 5د و نهایتا : ‎ope ely SS‏ شرایط و محیط کار شده و از ایرولد: سطح بسهره ویعو کیفیستا بطور مرتبهتقاء می‌شهد. ‎SW

صفحه 50:
ویژگی ها و مزایای 5د مزایای 55: ایجاد یکك نظم فرا گیر زمینه سازی برقراری انضباط سازمانی زیبا سازی محیط کار بهداشتی شدن محیط کار و رفع آلودگی های آن ايمن شدن محیط کاری و کاهش حوادث کاری دسترسی آسانتر و راحتتر به اسناد , قطعات و سایر لوازم مورد نیاز و جلو گیری از کم شدن آن ها کاهش اشتباهات و دوباره کاری ها افزایش روحیه کار کنان بهبود روابط کار کنان کاهش خستگی و آزردگی روانی ناشی از کار فراهم شدن شرایط لذت بردن از کار 8 ۱۵ 5 ۱۵ ,۵ 8 86 ممم

صفحه 51:
6۵ 6 6 6 6 6 6 6 ۵ 6 ۲ ویژگی ها و مزایای 5د افزايش طول عمر ابزارآلات و ماشین آلات افزايش فرهنک مشار کت جویی کار کنان افزایش جذابیت محیط کار کاهش خرابی ماشین آلات تثبیت و بهبود کیفیت افزایش راندمان و کارایی کاهش هزینه ها کاهش زمان انجام کار کاهش وابستگی امور به اشخاص و امکان ایجاد گردش شغلی در سازمان کاهش طایعات ناشی از ابسامانی و درهم ریختگی جلو گیری از ضایع و فاسد شدن مواد فاسد شدنی

صفحه 52:
> <2 (ir Seiketsu دایره 5101501166 در مرکز .نیروی معرکه را تأمین می کند . همانطور که ملاحظه می کنید وقتی این دایره در جهت حرکت عقربه ساعت حرکت کند . سایر دایره ها نیز در همان جهت حرکت خواهند

صفحه 53:
فصل چهارم آموزش کاربردی و گام به گام پیاده سازي 55 - 22۷2۲5 لس — — عم كك ‎SL‏

صفحه 54:
نماي کلی اجرای ‎٩2۱8|‏ در محیط کار : اقلام پیرامون و ۳-3 rr) ‏ارجاع اقلام به صاحبان آن ها‎ Se a ‏ارسال براى اعلام‎ ‏نس عمومی یا محدوده‎ Reyer eee ‏بى ارزش » مشمول‎ oO) سازمانی یا دولتی براى فروش

صفحه 55:
چگونه محل کار خود را [][56 کنیم : ‎a‏ ماه ‎ery‏ م ‏به مزایده د ‎ ‎ ‏مى ‎ee‏ ‏برجسب شناسايى تكهدارى شود ‎

صفحه 56:
آموزش کاربردی و گام به گام پیاده سازی 55 کاربرد ساماندهی - موضوع مدیریت اولوبت ها - است . در این مدیریت برخلاف ضرب المثل معروف فارسی ( هر چیز که خوار آید یک روز به کار آید ) اصل بر رها کردن خویش از غیر ضروری ها است زیرا زان نگاهداشت آنها به مراتب بیشتر از فوائد احتمالیشان می باشد . SW

صفحه 57:
آموزش کاربردی و گام به گام پیاده سازی 55 نمونه فعالیتهای اجرایی در رابطه با ساماندهی : ۰ دور ریختن اشیایی که به آنها نیاز ندارید . مبارزه با علل آلودگی و نشت . خانه تكانى و تميز كردن محل . رفع عيوب و خرابيها . بازیینی پوششها و محفظه ها به منظور پیشگیری از نشت و آلودگی . تميز كردن كف محل كار . ساماندهی انبارها . حذف آلودگیها و گرد و غبار . SW

صفحه 58:
آموزش کاربردی و گام به گام پیاده سازی 55 قوانین انتظامات . در دسترس قرار دادن قوانین نظم . تشکیل کمیته انضباطی . توجیه کار کنانانارها بر حفظ اموال و نگهداری آنها. تدوین آئین نامه نحوه برخورد با ضایعات . تشکیل کمیته ضایعات . تدوین قوانین راهنمایی و رانندگی در ). پارک خودرو ها ) . فروش مرتب و منظم و گزارش دهی به کمیته 55 و مدبریت ارشد سازمان .

صفحه 59:
آموزش کاربردی و گام به گام پیاده سازی 55 نظم و ترتيب ) ‎seiton)‏ دومين 5 از 55 مى باشد و روى روش هاى نكهدارى و انبارش موثر و كارا تأكيد دارد . شما بايد در مورد هر يك از اشياء و اقلام اين سئوالها را از خود بيرسيد : ? What .. ? When. ? Where .. ?Why . ?Who ? How جواب این سئوالات چگونگی نظم دهی به محیط کار را مشخص می سازد .

صفحه 60:
در جدول زیر ۰ راهنمای کلی چیدن / نگهداری اقلام بر مبنای تعداد دفعات استفاده آمده است :ٍ ۱ خیلی ضروری نياز مرتب روزانه و بیش از یک . نزدیکترین محل به استفاده ۰ روی میز کار + کنار بار در روز دستگاه 5 ضروری پیش از یک بار در هفته محل نزدیک و قابل کشوهای میز کار + دسترسی به محل استفاده انبارهای پای کار ۴ سبتاضرورى بیش از يكك بار در ماه از محل استفاده با کمدها ‎US obi‏ اسایی مشخص ‏ . قفسه ها © كمتر ضرورى بیش از یکک بار در شش ماه دور از محل استفاده با کمدهای بایگانی + آدرس دهى انبارها

صفحه 61:
جكونه محل كارمان را (/0]إع5 كنيم : یاید نزدیک محل مورد استفاده قرار گیرد ‎Ea‏ باید با درج مشخصات واضح جداقه نهاری شود ‎ea‏ =

صفحه 62:
. هر چیز باید نام و مشخصات خودش را داشته باشد

صفحه 63:
آموزش کاربردی و گام به گام پیاده سازی 55 نمونه فعالیت های اجرایی در رابطه با نظم و ترتیب : 7 استقرار هر چیز در جای مشخص و مخصوص آن آوردن و بازگرداندن هر چیز در مدت ۳۰ ثانیه 7 استاندارد کردن امور بایگانی و پرونده ها 7 نشانه گذاری محدوده ها و محل استقرار اشیاء 7 نظم و ترتیب در تابلوهای اطلاع رسانی و اخبار 7 طراحی مناسب برای اعلانات بطوریکه خواندن آنها راحت و آسان باشد ذخیره سازی و استقرار کارکرد مواد و اشیاء مورد نظر

صفحه 64:
آموزش کاربردی و گام به گام پیاده سازی 55 پاکیزه سازی | تمیز کردن (56150) وقتی شما در هم ریختگی ها و آشغالهایی را که فضای کاری شما را حجره حجره کرده اند را حذف کردید و اقلام ضروری را مشخص کرده و جای آنها را نمودید , قدم بعدی تمیز کردن کامل محیط کار می باشد . پیگیری روزانه تمیز کردن به منظور ابقاء (نگهداری) اين بهبود یک ضرورت است . کارکنان در یک محیط کار تمیز و بدون در هم و برهمی احساس غرور و افتخار می کنند و قدم 5111806 (براق کردن) به آنها کمک می کند که احساس تملک و مالکیت در مورد تجهیزات و تسهیلات در آنها ایجاد شود . همچنین سبب می شود که کارکنان کم کم به تغییرات وضعیت تجهیزات و تسهیلات نظیر هوا . روغن و منافذ سرد کننده , لرزش و تکرار آلودگی . شکستگی . فرسودگی و درست در جای خود قرار نگرفتن توجه نشان دهند .

صفحه 65:
۳۳ ۱ pero مقایسه نتیج با استانداردها و 0 مراحل فوق انجام عمليات تميز كارى مطابق برنامه و در قالب کار گروهی ‎Ct eran‏ لسن ‎CT)‏

صفحه 66:
آموزش کاربردی و گام به گام پیاده سازی 55 در اجرای 56150 . نکات ذیل را نیز مورد توجه قرار دهید : ۱ منتظر نباشید که محلی کثیف شود و سپس آن را تمیز کنید . هرگز آشغال یا سایر چیزهای کثیف کننده را به محیط اطراف نیاندازید و جایی را کثیف نکنید . هميشه شرایطی را بوجود آورید که هیچوقت هیچ جایی یا هیچ چیزی کثیف نشود . 7 تمیز کاری را خودتان و از محیط کار خودتان (ترجیحا به صورت گروهی) شروع نمایید . ۲ وسائل و تجهیزات مورد استفاده خودتان را از نوع زیبا و قشنگ آن انتخاب کرده و هميشه آنها را همچنان زیبا نگهدارید تا روحیه کاری خودتان و همکارانتان بهبود پیدا کند . ۲ با گذاشتن چند گلدان یا تابلوی زیبا در محیط کار خود (در محل مناسبی که مزاحم کار شما یا همکارانتان نشود) . محیط کار خود را زیباتر نمایید.

صفحه 67:
روش سه مرحله ای پاکیژه سازی ‎el ah LOSE tee Teed‏ سيكت ‏باكيزه سازى هر يك از مكانهاى كارى و تجهيزات ‏پاکیزه سازی هر یک از قطعات و ابزارها و تشخیص و برطرف سازی عوامل ایجاد آلودكى ها ‎

صفحه 68:
آموزش کاربردی و گام به گام پیاده سازی 55 نمونه فعالیتهای اجرایی در رابطه با پاکیزه سازی : تمرینات سریع 55 ۲ مسئولیتهای فردی ۲ آسان سازی, پاکیزه سازی و بازبینی + فعالیتها و مسابقاتی برای تمیز کردن هرچه بهتر ۰ مسئولیت تمامی افراد برای پاکیزگی محل ( این موضوع در 55 ازاولویت برخوردار است ) ۶ انجام بازبینی و پاکیزه سازی, رفع مشکلات جزیی ‎vy‏ پاکیزه کردن محلهایی که اکثر افراد آنها را نمی بینند ‎ ‎

صفحه 69:
آموزش کاربردی و گام به گام پیاده سازی 55 پاکیزه سازی شامل تمامی موارد مطروحه در بخش ساماندهی و از بین بردن کثافت. گردوغبار, روغن ضایعات موجود در سطح محیط و محلهای ریختن زباله می شود . دستاورد کلیدی ده ee 2|

صفحه 70:
آموزش کاربردی و گام به گام پیاده سازی 55 استاندارد كردن ((0ا51غع»!1© 5 : وقتی که 35 اولیه 55به کار گرفته شدند. شما بلید روی استاندارد کردن بهترین عمل در محیط کاریتان تمرکز کنید .به کارشناسان و کارکنان اجازه بدهید که در توسعه چنین استانداردهایی سهیم باشند . کارکنان منلبع‌با ارزش اطلاعات مربوط جه کارشان هستند که اغلب از آنها چشم پوشی می شود . فکر کنید و در نظر بگیرید که شرکتهای مک دونللد.هات پیتزاء 181/1 و ایتش آمریکا چگونه می بودند. اگر استانداردهای کاری موثری در آنها وجود نداشت .

صفحه 71:
آموزش کاربردی و گام به گام پیاده سازی 55 پیام مدیریتی انجام فعالیتهای 55 برای یک بار بسیار آسان است . اما هنگامی که نوبت به استمرار و تکرار آنها می رسد کار بسیار دشوار می شود . با اين وجود این استمرار تنها راه چاره در برابر پسروی و برگشتن به جای اول است .

صفحه 72:
آموزش کاربردی و گام به گام پیاده سازی 55 در انجام 5616150 این چند فعالیت مطرح می گردند : ۱- ایجاد نگرش 55 در افراد : به لین مفهوم که افرادپس از سالها کارکردن درچک محیط سبه آن عادت کرده و همه چیز را در آن عادی عى بينند . بليد لین حس را در آنها تقویت کرد که‌با نگرش 5قبه همه چیز و SW همه جا نگاه کنند .

صفحه 73:
آموزش کاربردی و گام به گام پیاده سازی 55 توسعه استانداردسازی و صدور دستورالعملها : در بخش 56150 اشاره شد که در صورت نیاز . استانداردهای تمیزی مدون گردند . بحث اینجا ادامه همان مطلب است . اگر افراد در اجرای اصول 55 مشکل داشته باشند و ندانند دقیقا* ینکه اجرای 58 را نوعی شوخی و یا بازی کودکانهتلقی کنند . ید چه کاری انجام دهند لازم است دستورالعملهایی برای آنها مدون شده و در اختیار قرار گیرد . پیروی از قواعد و اجرای مقررات 55 برای افراد بسیار ساده و راحتتر شده و فر آیند استانداردسازی و حفظ و نگهداری 55 نیز تسهیل خواهد گردید .

صفحه 74:
آموزش کاربردی و گام به گام پیاده سازی 55 2- ایجاد فضایی دلپذیر در محیط کار : مهمترین اصل در اینجا . استفاده بهينه از رنگها و زيبلتر كردن هرجه بيشتر محيط كار است (ادلمه ©5©15) از رنكهليى براى ينك آميزى استفاده كنيد كه زيبا و شاد بوده و در افراد روحیه ایجاد کنند . توجه داشته باشيد كه قسمت عمده اى از وقت كاركنان شما در محيط كار مى كذرد . اين مسئله اهميت ايجاد روحيه در آنها را بيشتر مى كند .

صفحه 75:
آموزش کاربردی و گام به گام پیاده سازی 55 پیام مدیریتی بکوشیم سازمان را به مکانهایی شادتر و زیباتر تبدیل کنیم تا انگیزه برای کار کردن بیشتر شود .

صفحه 76:
آموزش کاربردی و گام به گام پیاده سازی 55 “0- ساده سازى فعالیتهای کنترلی و نمایش دادن آنها : این قسمت )5 ‎Seiketsu‏ در واقع مقدمه ای در ۷۵۷۵ - ۴۳۵۷۵ (خطا ناپذیر سازی) می باشد . در اینجا سعی می شود با استفاده از یک سری علائم اولیه . هم از بروز خطاها ( مخصوصا" خطای نیروی انسانی ) جلوگیری گردد و هم اجرای کنترلها تسریع گردد .

صفحه 77:
تعدادی از شواهد استاندارد سازی محيط کاری * راهروهای مشخص و براق و تمیز * محيط های کدینگ شده با رنگ * شعارها و پلاکاردهای آگاهی دهنده * جریان کاری یکپارچه * استاندارد نمودن مدارک و مستندات کاری SW

صفحه 78:
:Shitsuke ‏اجرای‎ » آموزش ه. تیم سازی / تقویت روحیه کار گروهی د. استفاده ال همه افراد در تدوین استانداردها و چک لیستهای اجرائی و ‎IS‏ + تشویق و تبلیغ و رعایت مقررات ثوسط همه کارکنان SW

صفحه 79:
آموزش کاربردی و گام به گام پیاده سازی 55 اهداف انضباط و مشارکت : ‎Gaile.‏ به برقرارى ارتباط به نحو صحيح و كنترل ‏ننيجه آن ‎

صفحه 80:
مر سازی 5 آموزش کاربردی و گام به گام پیاده سازی : ‏شارکت‎ ai ‏نمونه فعالیت های اجرایی در رابطه با انضباط ومشار‎ 4a 7 پوشیدن کفشهای ایمنی اقدامات اضطراری 7 مسئولیت فردی 2 دفترچه ها و کتابهای راهنمای 55 7 توجه به زیبایی ها و رعایت ظواهر

صفحه 81:
مدیم نحوه استقرار و روشهاي پیاده سازي 55 ze = PE

صفحه 82:
PTET) ‏محل کار خود را تماما" تمیز کنید‎ ۳ ‏بطوريكه هيجكونه كردوغبارى‎ Seiketsu ‏با تکرار سیستم های قبل » روی کف اتاقهاء ماشینها یا وسایل‎ 010000 ‏محل کار خود را بهره ور و‎ ‏در وضعیت مناسب‎ .نگهدارید 2 کالاهای ضروری را در محل کار مرتب کنید تا براحتی قابل دسترسی و استفاده باشد Shitsuke ۳ lil ‏افراد.‎ ‏از عادات پسندیده‎ 2011000 00 Sra es Ca way ۳ ‏كرده و از سازمان دور‎

صفحه 83:
جدول شماتیک خلاصه ای از اصول 55 استندارسازی ‎Seiketsu‏ اتضیط ‎Shitsuke‏ 1- تعيين معيارهابى براى حذف غير ضرورى ‎a‏ 2- بكاركيرى مديريت اولويت هاو تعيين ‎ern‏ 3- حذف علل آلودگی. 1- نظرو ترتب مح کار 2- استقرار و جاى دهى مناسب 3 ازتابهره ورى از طريق حذف زمان هاى دتلف شده براى جستجوى شيا 1 دستيبى به ميزان مطلوبى از باكيزى و حتف كامل الوداقى ها 2- شناسايى مشكلات جزبى از طريق بازبين 3- درك باكيزه سازى بعنوان توعى بازبين. استاداردهاى اجرايى براى تداوم 55 1- مشاركت كامل در ايجاد عادت صحيح و بيروى از مقررات 2- عادت به برقرارى ارتباط به نحو صحيح و كنترل نتيجه أن 1- حتف غير ضرورى هابر ‎١‏ مديريت اولويت هاو اساس معيار تعيين شدع مبارزه با علل 2 مبرزه باعل آلودگی مشعلات. 1 تعرین و رابت استفار و تخیر 2- مرتب كردن محل كار؛ تجهيزات ‏ سازى كاركردى و واشیا حذف نیز به سم بکارگیری 55 به هنگام لزوم کیزهسازی بهتر و دقیقتر 1- مديريت ديدارى خلاق مديريت ديدارى و 2- تشخیص و اقدام سيريع فعلیت های و 3- ثمليه كذارى با ردك ها. 1- اجراى يكى از فعاليت هاى 55 شکل دهی عدات ابه مدت يك دقيقة صحيح و انظباط هر 2 مسئولیت های فردی. محيط كار 3- تعرين عددات صحيح

صفحه 84:
دامنه کاربرد 55 دامنه فعالیتهای نظام آراستگی تمامی واحدهای سازمان .شامل فضاهای اداری,اماکن عمومی(از قبیل نمازخانه.رستوران.سرویسهای بهداشتی و... آزمایشگاه.فضاهای عمومی از جمله(پا کینگ.فضای سبز).انبارهاءسالن تولید.محلهای ورزشی شرکت و کلیه فضاها و ساختمانهای شرکت را شامل می شود . هیچ واحد از اجرای (55) مستثنی نیست هر چند که ممکن است این فعالیتها در همه واحدها همزمان شروع نگردد.

صفحه 85:
ارکان و تشکیلات نظام آراستگی 55 ‎a‏ مدیریت ارشد ‎5s wo J‏ ل دبیرخانه 55 ل کمیته راهبری تیم ممیزی 7 تیمهای اجرایی

صفحه 86:
اركان و تذ تشکیلات نظام آرا ستگر 55 ۰ مدیریت ارشد: اعتقاد مدیریت ارشد سازمان به این نظام باعث ایجاد شوروشوق در بین مسئولین پیاده سازی نظام آراستگی و همچنین کارکنان شرکت خواهد شد و اهم وظایف و مسئولیت ایشان در اين نظام عبارتست از : 7 _ سیاست گذاری و ارائه خط مشی کلی 55 در شرکت تصویب برنامه ها و بودجه سالیانه ۳ 7 مادی و معنوی افراد و واحدهای برتر در طی سال با پیشنهاد سایر ارکان ‎Soba! ۴‏ از نحوه انجام و پیاده سازی 55 در سطح شرکت(از طریق بازدید و چک لیستهای مدیریت) ‏7 تعیین اعضای کمیته راهبری (ممکن است فقط تعدادی از اعضای کمیته توسط ‏عامل انتخاب ‎ ‎ ‎

صفحه 87:
اركان و تذ تشکیلات نظام آرا ستگر 55 © دبير 55: بعد از مشخص شدن اعضاى كميته راهبرى . معمولا" ‎٠‏ ‏ان دبير كميته 55 انتخاب مى كنند . كه اهم وظايف اين فرد عبارتست از: * برنامه رتزق و تشكيل جلسات منظم با اعضاى كميته زاهيرى " ارائه پیشنهاد برنامه فعالیت سالیانه " ارائه گزارش اقدامات انجام شده 7 هماهنگی با تیم ممیزی جهت تدوین چک لیستهای میزی و برنامه ممیزی (نظارت بر عملکرد تیم ممیزی) ارائه نتایج ارزیابی و ممیزی واحدها برگزاری روز 55. جشن سالیانه و پاداش به افراد و واحدهای زی» اعضای کمیته راهبری و... تصمیمات گرفته شده در کمیته راهبری به همکاران و دبیرخانه 56 ال نظرات همکاران به کمیته راهبری " ارتباط تنگاتنگ و بسیار نزدیک با دبیرخانه 55 و ...

صفحه 88:
اركان و تذ تشکیلات نظام آرا ستگر 55 ” ") دبيرخانه 55: اين دبيرخانه عهده دار مسئوليت اجراى 55 در سازمان بوده و وظايف آن عبارتست از: از 7" هماهنگی در خصوص تشکیل و ثبت تیمهای اجرایی 55 در شرکت 7 برنامه ریزی جهت تقویت تیمهای اجرایی از قبیل اجرای آموزشهای تخصصی ,بازدید و نمایش فیلم " هماهنگی در خصوص اجرای فعالیتهای تبلیغاتی برای بستر سازی و گسترش فرهنگ 55 در شرکت " هماهنگی برای انجام امور ممیزی 55 7 بررسی میزان همکاری افراد یا واحدها در اجرای نظام آراستگی و استفاده از ابزارهای تشوبقی برای بقاء اين نظام و تداوم همکاریها نظرات همکاران به دبیر کمیته راهبری و بالعکس ارائه راهنماییهای لازم به همکاران در راستای نحوه انجام کار. مزایا و اهداف است اين نظام و.. v

صفحه 89:
اركان و تذ تشکیلات نظام آرا ستگر 55 “6) كميته راهبری : اعضاى اين كميته توسط مديريت ارشد و يا با انتخاب كاركنان شركت و يا هر دو حالت انتخاب مى شوند. و اهم وظايف اين كميته عبارتست از: " تدوین برنامه ها و خط مشی شرکت در رابطه با 55 " مشخص کردن اهداف کمی و کیفی استقرار نظام آراستگی " انتقال دیدگاهها و نقطه نظرات کارکنان به مدیریت ارشد و بالعکس حمایتهای مادی و معنوی از مجریان و همچنین افراد و واحدهای برتر " نظارت بر عملکرد دبير.دبيرخانه.ساير اركان اين نظام و...

صفحه 90:
اركان و تذ تشکیلات نظام آرا ستگر 55 ©) تيم مميزى : تيم مميزى.مستقل از واحدهاى سازمانى شركت است و مستقيما“ زير نظر كميته راهبرى و يا دبير 55 فعاليت مى كنند. و اهم وظايف تيم مميزى عبارتست از: ” بازديد از كليه واحدها و بخشهاى سازمان " تهیه و تدوین جك ليستهاى مميزى ربوط به كليه واحدها و بخشهاى شركت * انجام مميزى مطابق با دستورالعمل مميزى و براساس جك ليستهاى تهيه شده " استخراج امتیاز واحدها و رتبه بنى آنها از لحاظ درجه اجراى نظام آراستكى 7 پیشنهاد (درخواست) تشوبق و اعطای پاداش به افراد با واحدهایی که بیشترین همکاری و یا بالاترین امتیاز را آورده باشند 7 بررسی درخواست واحدها برای انجام ممیزی .به منظور ارزیابی آمادگی آنها برای ممیزی نهایی و...

صفحه 91:

صفحه 92:
اركان و تذ تشکیلات نظام آرا ستگر 55 ©) تيمهاى اجرايى : لين تيمها براى اجراى عملى فعالیتهای مربوطبه 55 در واحدهای مختلف تشکیل می کردند. مسئولیت تیمها با سرپرستان واحد مربوطه بوده و تیمها بلید در دبیرخلنه 55 ثبت گردند . تیمهای ثبت شده پس از فراگرفتن آموزشهای لازم . مشغول اجرای فعالیتهای 55 می SW گردند .

صفحه 93:
اهم وظایف کارکنان در اجراي 55 ۳ خصوص امکانات و منابع مورد نياز جهت اسلقرار و

صفحه 94:
مراحل اجرا و پیاده سازی نظام آراستگی 55 روش انجام کار و برنامه پیشنهادی برای اجرای موفقیت آمیز استقرار 55(الگوی پیشنهادی) ۱. آموزش,توجیه آشنا کردن و کسب موافقت مدیریت ارشد و مدیران و مسئولین ۲. بررسی و شنایایی وضعیت موجود سازمان و بازدید از کلیه بخشها بهمراه تهیه فیلم.عکس,گزارش و .. ۳. بسترسازی و تبلیغات در خصوص سیستم آراستگی محیط کار و مزایای آن از طریق پوسترهای آموزشی.شعارهای انتخابی و بروشورهای تبلیغاتی و .. ۴ تدوین خط مشی کلی شرکت برای پیاده سازی 55 ۵. ارانه آموزشهای لازم به کمیته راهبری -تیم ممیزی-اعضای دبیرخانه -دبیر 55-تیمهای اجرایی و کلیه کارکنان جهت آراستگی محیط کار ۶ تشکیل کمیته راهبری ۷ انتخاب دبیر كميته راهبری لدبیر 55) 55 ‏انتخاب اعضاء و محل دبیرخانه‎ A ۰ انتخاب تیمهای اجرایی

صفحه 95:
مراحل اجرا و پیاده سازی نظام آراستگی 55 ادامه روش انجام کار و برنامه پیشنهادی برای اجرای موفقیت آمیز استقرار 55 ۱ اجرای نظام آراستگی توسط کلیه پرسنل و مجربان در سازمان مطابق روش تعریف شده ۳ انجام پیش ممیزی و ارائه نکات اصلاحی و تکمیلی به تیمهای اجرایی جهت بهبود وضعیت موجود ۳ انجام ممیزی نهایی واحدها براساس چک لیستهای مربوطه و اراته گزارش مربوطه ۴ انتخاب بهترین افراد و تیمها و تشویق و اهداء جوایز .. ‏مستندسازی وضعیت پس از اجرای سیستم 55 با انجام فیلم برداری و عکس و‎ VD ۶. بهبود مستمر فعالیتها و اقدامات و تدوین برنامه های آینده ۷ اجرای سیستمهای انگیزشی از جمله تشکیل اردوهای یک روزه برای واحدهای مختلف در جهت بالا بردن فرهنگ کاری آراستگی محیط کار ۸ ارائه گزارشاتی از دستاوردهای استقرار این نظام در قالب برگزاری سمینار و جلسات پرسش و پاسخ

صفحه 96:
عواملی چند از آثار؛علل و شیوه رفع مشکلات درسازمانها : عدم کنترل بر فرآیندها فقدان سیستم اجرای صحیح سیستمهای مدیریت کیفیت از جمله 150 حاکمیت رابطه نبود ضوابط و دستورالعملهای انجام کار بايين بودن بازدهى كار عدم انكيزه اجرای سیستم های انگیزشی جستجوى بيش از حد براى ملزومات بى نظمى و نداشتن روش بايكانى صحيح اجراى سيستم 55 گم ‎Gos ot‏ و يرونده ها طولانی بودن زمان جلسات فقدان هدف در جلسات تهیه دستور کار جلسات و رهبری مناسب نارضایتی مراجعین سازمان طولانى بون مسير انجام كار نمودار جریان کار بالا رفتن هزینه های پرسنلی استخدام بی رویه و بدون برنامه. اصلاح ساختار سازمانی بهره وری نادرست از نبروی انسانی . ارجاع غلط كار به يرستل تعریف کاربرای پرسنل بى ميلى به قبول مسئوليت بي فويتى و عدم باور نتن ‎es‏ ‎cfs ‘ts CaS ode.‏ م و ری لماه دمم تا یگ ملاات:

صفحه 97:
5» فضايومناسب بهره ور ء فعال زيباء شاد ‎ee)‏ ا ا ل ‎are‏ Bee event cee te ere ve] ‏الات‎ eS ee esa eee Pee eee ere

صفحه 98:

29,000 تومان