کسب و کار اقتصاد و مالی

نظام پولی و مالی بین الملل

nezame_puli_va_maliye_beinolmalal

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نظام پولی و مالی بین الملل”

نظام پولی و مالی بین الملل

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 2: عنوان مقاله :نظام پولی و مالی بین الملل

اسلاید 3: صندوق بین المللی پول (IMF ) و بانک جهانی (WB)مقدمه :در خلال جنگ جهانی دوم سیاستمداران و دولتهای بزرگ جهان دریافتند که بروز بحرانهای عظیم مالی و حتی منازعات سیاسی و جنگهای خانمان سوز ناشی از فقدان یک نظام همکاری و همیاری بین المللی در جهان میباشد.در سال 1944کنفرانسی در برتون وودز امریکا برگزار شد.شرکت کنندگان در این کنفرانس عبارت بودنداز:وزیران دارایی و اقتصاددانان از 44کشور جهان.در همین دوران جهت نظم بخشیدن به وضع پولی و مالی بین المللی چهار طرح به ترتیب از سوی کینز –وایت –دولت فرانسه و دولت کانادا ارائه شد.طرح اقای جان مینارد کینز که در ان زمان مشاور خزانه داری بریتانیا بود تحت عنوان اتحادیه پولی (پایاپای) بین المللی ارائه شد. اقای هاری دکستر وایت نیز معاون خزانه داری ایالات متحده امریکا بود و طرح خود را تحت عنوان پیش نویس اولیه ی پیشنهاد تاسیس صندوق تثبیت ملل متحده و بانک ترمیم و توسعه ملل متحد و متفق ارائه کرد.طرح دولت فرانسه تحت عنوان ”روابط بین المللی ”ارائه شد و طرح دولت کانادا ”اتحادیه ی مبادلات بین المللی ” نام داشت.

اسلاید 4: زمینه های پیدایش :1.هرج و مرج ناشی از جنگ های اول و دوم جهانی در روابط اقتصادی بین کشورها2.بحران تورم سال های بین جنگ جهانی در اروپا3.بحران بزرگ اقتصادی سال های 1929-19334.سیاست فقیرکردن کشورهای همسایه از طریق تنزیل پول ملی و وضع محدودیت های تجاری و غیر تجاری در واردات

اسلاید 5: عمده ترین تصمیمات این کنفرانس عبارت بودند از:پایه گذاری نظام با ثبات نرخ مبادلهایجاد صندوق بین المللی پولایجاد بانک جهانیهدف از تاسیس صندوق بین المللی پول رفع مشکلات پولی کوتاه مدت ممالک عضو بود در حالی که بانک جهانی به منظور رفع گرفتاریهای مالی بلند مدت ایجاد گردید.

اسلاید 6: طرح های مقدماتی تاسیس :-طرح وایت متخصص پولی بانک مرکزی اروپا- دنباله رو کلاسیک ها - انتشار واحد پولی طلای بین المللی- پیشنهاد تاسیس صندوق تثبیت پول ملل متحد 2-طرح کینز از انگلستان- استواری نظام پولی کشورها به عواملی چون درآمد ملی ، جمعیت ، توسعه روابط بازرگانی- انتشار واحد پولی بین المللی بانکور

اسلاید 7: ثبات نرخ مبادله :اعضای کنفرانس برتون وودز با تعیین یک ارزش اسمی برای پول کشورهایشان بر مبنای طلا یا دلار امریکا موفق به ایجاد ثبات در نرخ مبادله ی ارزها شدند.

اسلاید 8: اهداف صندوق بین المللی پولهدف اولیه تاسیس صندوق بین المللی پول عبارت بود از جلوگیری از برقراری مجدد محدودیت های بازرگانی بین المللی از یک طرف و ممانعت از نوسانات شدید نرخ مبادله به شکلی که در دوران بین دو جنگ جهانی شاهد آن بودیم.طبق اساسنامه صندوق بین المللی پول سایر اهداف عبارتند از :تقویت همکاریهای بین المللی از طریق فراهم ساختن امکانات مشورتی و همکاری اعضاء درباره ی مسائل پولی بین المللیتسهیل رشد متوازن تجارت بین المللی و از طریق کمک به افزایش سطح اشتغال و در آمد و توسعه ظرفیتهای تولیدتقویت ثبات ارزی و ترتیبات ارزی و اجتناب از تضعیف رقابتی ارزش پول ملیتقویت نظام چند جانبه پرداختها برای معاملات جاری و یافتن راههای حذف محدودیتهای ارزی که مانع رشد تجارت جهانی می شودتامین منابع مالی برای اعضاء به طور موقتیافتن راههایی برای کاهش دوره و میزان عدم توازن در پرداختهامقرر صندوق در شهر واشنگتن پایتخت آمریکا است واگر چه از موسسات وابسته به سازمان ملل متحد به شمار میاید ولی به موجب اساسنامه از استقلال کامل اداری برخوردار است.

اسلاید 9: عضویت:عضویت در صندوق بین المللی پول برای هر کشور عضو سازمان ملل که در مناسبات خارجی خود استقلال داشته و اساسنامه صندوق را پذیرفته باشد بلامانع است.

اسلاید 10: ارکان تشکیلات صندوق بین المللی پولهیئت مدیره:عالی ترین مرجع تصمیم گیری در صندوق بین المللی پول می باشد.جلسات هیئت به صورت عادی و یا فوق العاده معمولاهر ساله تشکیل می گردد. وظیفه هیئت مدیره بررسی وضع کلی اقتصاد جهانی و بررسی مشکلات سیستم پولی بین المللی و مسائلی نظیر اینها است.هیئت اجرایی :بر اساس اساسنامه اداره امور و عملیات کلی صندوق بر عهده ی هیئت اجرایی است که مرکب از 22نفر میباشد.این هیئت لااقل هفته ای یکبار به ریاست مدیر عامل تشکیل جلسه می دهد و کلیه ی امور جاری صندوق را تصدی و هدایت می کند.مدیر عامل:مدیر عامل توسط هیئت اجرایی و برای مدت 5 سال انتخاب میشود . مدیر عامل بالاترین مقام کارکنان اجرایی صندوق است و ریاست هیئت اجرایی را بر عهده دارد ولی نمی تواند یکی از اعضای هیئت اجرایی باشد.

اسلاید 11: حق برداشت مخصوصکمبود نقدینگی بین المللی به ویژه بعد از جنگ جهانی دوم یکی از معضلات تجارت بین المللی شده بود . بنابراین حق برداشت مخصوص در واقع یک نوع دارایی یا ذخیره ی پولی بین المللی است که توسط صندوق ایجاد شده و پشتوانه ی آن موافقت کشورهای شرکت کننده در طرح مذکور است. همچنین حق برداشت مخصوص به عنوان واحد محاسبه در صندوق به کار برده می شود و کلیه معاملات و دفاتر صندوق بر اساس آن محاسبه و نگهداری می گردد.در سال 1974 تصمیم گرفته شد که ارزش حق برداشت مخصوص در رابطه با ارزهای 16 کشور (روش سبد ارزی) محاسبه شود و در این حالت ارزش هر واحد حق برداشت مخصوص معادل 120635دلار آمریکا منظور گردید که در حقیقت همان ارزش دلار طلای 1944 در سال 1974 بوده است. 16 کشوری که ارزهای آنها در سبد ارزی مزبور منظور گردیده بود عبرت از کشورهایی بود که صادرات آنها سالهای 1972-1968بیش از یک درصد از تجارت جهانی کالاها و خدمات را تشکیل می داد و ضرایب داده شده به سهم هر ارز در حق برداشت مخصوص نیز بر اساس حجم تجارت طی 5 سال و موجودی پول هر کشور در سایر کشورهای عضو انتخاب گردید.

اسلاید 12: کاربرد حق برداشت مخصوصکمبود ذخایر مالی تعداد زیادی از کشورهای در حال توسعه به ویژه در سالهای اخیر باعث محدودیت شدید در ظرفیت واردات و تقلیل در افزایش روند تجارت و پرداختهای آنان گردیده و اثرات منفی بر روی سطح سرمایه گذاریها و تولید آنها گذارده است. آنچه که کشورهای در حال توسعه جهان از طریق صادرات بدست می آورند صرف باز پرداخت اصل و فرع وامهای آنها می گردد.”حق برداشت مخصوص“می تواند سهم زیادی در تسریع بهبود اقتصادی < موفقیت سیاستهای تعدیل و تسهیل موانع موجود در پرداختهای کشورهای در حال توسعهو ارتقای تجارت بین المللی و تنوع در بافت ذخایر و بهبود موازنه بین نقدینگی مشروط و غیر مشروط داشته باشد.یکی از خصوصیات ”حق برداشت مخصوص“ این خواهد بود که از اهمیت استقراض از منابع دیگر در نظام مالی بین المللی کاسته و بنابراین آسیب پذیری این نظام را کاهش می دهد.

اسلاید 13: منابع مالی صندوق بین المللی پولصندوق بین المللی پول منابع مالی خود را از طریق روشهای زیر تامین می نماید:1. قاچ ذخیره:این قاچ شامل آن گونه وجوهی است که اعضا نزد صندوق نگاه داشته و از محل پرداختهای اعضای صندوق بابت سهمیه شان به صورت طلا و ارز تامین شده است. استفاده از این ذخایر بدون قید و شرط است و به صرف مواجه بودن کشور عضو با کسری موازنه پرداختها قابل برداشت است.2. قاچهای اعتباری:در صندوق چهار قاچ اعتباری وجود دارد که میزان هر یک معادل 25 درصد سهمیه هر یک از اعضا می باشد. چنان که هر عضو می تواند تا 100درصد سهمیه خودش در صندوق به صورت اعتبار استفاده کند. شرط استفاده از قاچهای اعتباری آن است که کشورهای عضو علاوه بر روبرو بودن با مشکل تراز پرداختها اجرای سیاستهای پیشنهادی صندوق را بپذیرند.3. تسهیلات مالی اضافی:صندوق وامهای بیشتر و دراز مدت تر نسبت به قاچ های اعتباری از طریق تسهیلات مالی اضافی در اختیار اعضا قرار می دهد . کشورهایی مشمول این نوع تسهیلات می شوند که تراز پرداختها یشان ناشی از عوامل ساختاری و سازمانی در اقتصاد ملی آنها باشد. صندوق در پرداخت این گونه وامها شرایط دشوارتری را به کشور وام گیرنده تحمیل می کند. کشورهای واجد شرایط می توانند تا 140 درصد سهمیه خودشان از این محل وام بگیرند. مدت باز پرداخت این وامها بین 5/7تا 10 سال است.

اسلاید 14: 4. منابع گسترش یافته صندوق:صندوق بین المللی پول از طریق منابع گسترش یافته خود به کشورهایی وام می دهد که از طریق قاچهای اعتباری و تسهیلات مالی اضافی نتواند مشکلات تراز پرداختهای خودشان را بر طرف کنند. وامهایی که از این طریق داده می شود علاوه بر مشروط بودن به صورت مرحلهای و نظارت شده است. در حال حاضر هر کشور میتواند برای مدت 3 سال و سالانه 95 تا 115 درصد و یا طی 3سال کلا 285 تا 345 درصد سهمیه خودش در صندوق از محل منابع گسترش یافته وام بگیرند.5. حساب حق برداشت مخصوص:هر کشور عضو به نسبت سهمیه اش در صندوق در حساب حق برداشت مخصوص اعتبار دارد و می تواند از این اعتبار در صورت کسری تراز پرداختها و یا تقلیل ذخایرش بدون قید و شرط استفاده کند.باز پرداخت این وامها مدت معینی ندارد لیکن صندوق انتظار دارد با بهبود وضعیت موازنه پرداختهای کشور وام گیرنده باز پرداخت وام صورت بگیرد. نا گفته نماند که به این گونه اعتبارات صندوق بهره تعلق می گیرد.6. منابع دیگر صندوق:این منابع قرار احتیاطی و تسهیلات مالی جبرانی است که فقط به کشورهای صادر کننده ماد اولیه و مواد خام اختصاص دارد و قرارداد عمومی استقراض که مختص کشورهای صنعتی است.

اسلاید 15: پس به طور خلاصه می توان گفت : 1.بانک بین المللی ترمیم وتوسعه تاسیس شد2.دلار واحد پول بین المللی شد3.کشورهای عضو پول خود را به دلار یا طلا تعیین نمودند4.امریکا تعهد به تثبیت برابری دلار و طلا نمود(هر اونس طلا،35 دلار )ساختار سازمانی :1.تعداد کشور های عضو در بدو تاسیس 45 کشور بودند که ایران هم جز آن ها بود2.در سال 2011اعضا به 187 کشور رسید3.تمامی کشورهای عضو سازمان ملل به استثنای کره شمالی ، کوبا ، آندورا ،موناکو ، لیختن اشتاین ، نارو ، تایوان ، فلسطین و جمهوری صحرا عضو این سازمان هستند4.مقر صندوق در واشنگتن با 2500 کارمند از 158 کشور 5.یک صندوق وابسته به سازمان ملل متحد البته با استقلال کامل6.کشور های عضو در 24 گروه با خصایص اقتصادی و سیاسی مشابه طبقه بندی و هر گروه را کشوری رهبری می نماید7.گروه ایران (+الجزایر + غنا + افغانستان + مراکش + پاکستان + تونس )

اسلاید 16: ارگان های تصمیم گیرنده :الف)شورای حکام (هیات مدیره ):- بالاترین مقام صندوق ، از ترکیب وزیر دارایی یا رئیس بانک مرکزی - وظایف آن بررسی فعالیت های سالانه صندوق ،پذیرش عضو جدید ، تعیین شرایط عضویت ، اخراج یک عضو و...- جلسات شورای حکام به طور سالیانه برگزار می شود و هر سال نزدیک به 3 روز اجلاس خواهند داشت- جلسات آن 2 سال در واشنگتن و یک سال در یک کشور عضو برگزار می شود

اسلاید 17: ب)شورای اجرایی :- در بدو تاسیس 12 عضو داشت اما اکنون 24 عضو دارد- 5 کشوری که بیشترین سهام را دارند (امریکا ، انگلستان ، فرانسه ، آلمان و ژاپن ) اعضای دایم و 19 عضو دیگر به صورت انتخابی هر دو سال انتخاب می شوند- هر هفته جلسه دارند- از آنجایی که جلسات شورای حکام سالی یک بار برگزار می شود ، تصمیمات این شورا در اداره تصمیمات بسیار موثر است

اسلاید 18: ج)مدیر عامل :از طرف مدیران اجرایی به مدت 5 سال انتخاب می شودهم اکنون خانم کریستین لاگارد از کشور فرانسه

اسلاید 19: بانک جهانی (WB) :بانک بین المللی ترمیم و توسعه که به بانک جهانی شهرت یافته است بزرگترین سازمان مالی بین المللی است که در زمینه تامین مالی توسعه اقتصادی کشورهای در حال رشد فعالیت می کند.هدف اولیه از تاسیس بانک مزبور کمک مالی به بازسازی و ترمیم کشورهایی بود که در جنگ جهانی دوم خسارت دیده بودند.بانک بین المللی ترمیم و توسعه که به بانک جهانی شهرت یافته است بزرگترین سازمان مالی بین المللی است که در زمینه تامین مالی توسعه اقتصادی کشورهای در حال رشد فعالیت می کند.هدف اولیه از تاسیس بانک مزبور کمک مالی به بازسازی و ترمیم کشورهایی بود که در جنگ جهانی دوم خسارت دیده بودند.

اسلاید 20: اهداف اولیه این بانک طبق اساسنامه عبارت بودند از:کمک به باز سازی و توسعه ی کشورهای عضو از طریق تسهیل سرمایه گذاریهای تولیدی در آن کشورها و باز سازی اقتصادکشورهایی که در خلال جنگ آسیب دیده یا از بین رفته اند. انطباق مجدد و هدایت تسهیلات و وسایل تولیدی با نیازها و احتیاجات زمان صلح و تشویق امر گسترش تسهیلات و منابع تولیدی در کشورهای در حال توسعهاعطای وام به کشورهای عضو از منابع بانکتشویق سرمایه گذاریهای خارجی در کشورهای عضو بانک از طریق تضمین اصل و بهره سرمایه گذاریها و مشارکت در اعطای وام و تسهیلات مالی مناسبکمک به رشد متوازن و بلند مدت تجارت بین المللی و حفظ تعادل در موازنه پرداختها از طریق تشویق سرمایه گذاریهای بین المللی.اعطای وام از سوی بانک مستلزم متقاعد شدن بانک به صرف وام جهت افزایش بهرهوری کشور وام گیرنده و نیز اطمینان از توانایی باز پرداخت وام است.

اسلاید 21: شرایط عضویت:اعضای اصلی بانک همان اعضای صندوق بین المللی پول هستند که عضویت بانک و اساسنامه آن را پذیرفته اند . عضویت در بانک برای همه اعضای صندوق بین المللی پول امکان پذیر است. شرایط عضویت را هیئت رئیسه بانک تعیین می کند.

اسلاید 22: ارکان و تشکیلات بانک جهانی:بانک جهانی نیز مانند صندوق بین المللی پول دارای تشکیلاتی متشکل از هیئت نمایندگان – هیئت مدیره و مدیر عامل میباشد.هیئت نمایندگان به عنوان مهمترین رکن تشکیلاتی بالاترین مرجع تصمیم گیری در بانک میباشد هیئت مدیره به عنوان یکی دیگر از ارکان اصلی تشکیلات بانک اداره بانک را بر عهده دارد و برای انجام وظایف خود دارای اختیارات و قدرتی است که از سوی هیئت نمایندگان به وی تفویض شده است. اعضای هیئت مدیره بانک وظیفه حمایت و حفظ منافع کشور متبوع خود و یا گروهی از کشورها که مدیر انتخابی آنها می باشند و همچنین نظارت و تصمیم گیری درباره سیاستهای بانک و ارزیابی کامل پروژه های تولیدی و سرمایه گذاریهای بانک می باشد.ریاست بانک به عنوان مسئول اداره بانک توسط اعضای هیئت مدیره انتخاب می شود و حق نظارت عالیه بر پروژه ها و حق پیشنهاد اعطای وام به طور کامل به کشورهای عضو در اختیار وی می باشد.

اسلاید 23: سرمایه ها و منابع مالی بانک جهانیسرمایه بانک از مجموع سهام تعهد شده اعضا که متناسب با توان اقتصادی و مالی آنها می باشد تامین گردیده است . علاوه بر مجموع سرمایه اولیه و دریافت حق عضویت ها منابع استقراض از بازارهای مالی و دولت ها از دیگر روشهای تامین منابع مالی بانک جهانی محسوب میگردد.انتشار سهام بین مردم به پولهای غیر از دلار و سپرده گذاریهای سهام و اسناد خزانه در بانکهای مرکزی کشورها و یا سازمان های عمومی و دولتی و حتی فروش اوراق قرضه از مهمترین روشهای تامین مالی و استقراض بانک جهانی به حساب می آید.وامهای بانک جهانی اکثرا به منظور اجرای پروژههای معینی به کشورهای عضو اعطا می گردد و باز پرداخت آن بعد از اتمام پروژه آغاز می شود.مدت باز پرداخت به خصوصیات هر پروژه بستگی دارد و بر اساس طول عمر مفید هر پروژه تقسیط می گردد که معمولا 25 سال است. نرخ بهره بانک جهانی کمتر از نرخ بهره بازار است. علاوه بر شرایط بانک طرحهای مورد نظر هم بایستی از نظر فنی – اقتصادی و مالی توجیه پذیر باشند.بانک جهانی علاوه بر وامهای پروژه ای در صورت بروز حوادث طبیعی به منظور جلوگیری از بروز و رفع وقفه در روند توسعه و نیز برای خرید مواد اولیه و تجهیزات به منظور تقویت امکانات تولیدی به کشورهای عضو وام می دهد.

اسلاید 24: تعداد آرای هر کشور عضو با مقدار سرمایه تعهد شده آن در بانک ارتباط مستقیم دارد.هر عضو دارای 250 رای به علاوه یک رای اضافی برای هر سهم از سرمایه بانک است. ارزش یک سهم معادل یک صد هزار دلار است.در نتیجه کشوری که سرمایه اش 100میلیون دلار است جمعا 1250رای دارد.در سال 1988 ایالات متحده امریکا به تنهایی دارای 149000سهم از مجموع 850000سهم می باشد یعنی حدود 18 درصد آرا تنها متعلق به ایالات متحده آمریکا بوده است. کمترین تعداد سهام در همین سال به تعداد381 رای متعلق به کشور لائوس بود که معادل 4درصد کل آرا بوده است.

اسلاید 25: موسسات وابسته به بانک جهانی :به منظورگسترش فعالیتهای بانک جهانی و نیز ایجاد نوعی تقسیم کار دو موسسه وابسته به این بانک تاسیس شد:شرکت مالی بین المللی:شرکت مالی بین المللی به منظور اعطای وام به شرکتها و موسسات صرفا خصوصی کشورهای عضو تاسیس شد. دولت ایران در سال 1335 به عضویت شرکت مالی بین المللی درآمد.موسسه بین المللی توسعه:به منظور دادن وامهایی با شرایط آسان به دول فقیر جهان تاسیس شد. منابع مالی این موسسه عمدتا از محل پرداخت کمک بلا عوض ممالک ثروتمند و نیز واریز قسمتی از سود بانک جهانی به حساب این موسسه تامین می شود.وامهای موسسه مذکور بدون بهره است و با کارمزد بسیار نازل و برای دورههای بسیار طولانی 40 تا 50 ساله اعطا می شود.

اسلاید 26: نظام پولی بین المللی و بحران مالی جهانی :من امروز شما را به اینجا دعوت کردم زیرا شما در عالم صنعت و تجارت و بانکداری بین المللی رهبر آمریکا هستید.“جانسون رئیس جمهور ایالات متحده خطاب به صاحبان سرمایه در آمریکا در جلسه ی ۱۸فوریه ۱۹۶۵ در کاخ سفید”The Department of State Bulletian. March 1.1965,p.283***آیا فکر می کنید این جمله را جانسون در رودربایستی مهمانانش به زبان آورده است؟ یعنی فکر می کنید جنس این جمله از جنس همان جملات کلاسیک تعارفات ایرانی است که: “شما که مهمان نیستید، صاحب خانه اید”؟اشتباه نکند. سیستم فدرال رزرو آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم دست به یک بازی خطرناک زده است:

اسلاید 27: در جریان جنگ جهانی دوم ۷۳ درصد ذخائر طلای جهان در آمریکا تجمع پیدا می کند. اروپا (به خصوص انگلستان، آلمان، فرانسه، ایتالیا،…) قادر به پشتوانه سازی پول ملی خود با ذخائر طلا نیستند. سیستم پولی این کشورها در اثر چاپ بی رویه اسکناس بدون پشتوانه در دوران جنگ کاملا از هم پاشیده است و تورم مفید برای حکومت در حال تبدیل شدن به تورم فروپاشنده است. هیچ چاره ای برای اقتصاد اروپای غربی وجود ندارد. برای بازسازی کشورها نیاز واردات و صادرات گسترده است که این خود نیاز فوری به چرخش سریع مالی دارد. اروپا نمی تواند جایگزینی بهتر از “تنها پولی در جهان که دارای پشتوانه طلا است” _ یعنی دلار _ برای پشتوانه سازی پولی خود انتخاب کند.آمریکا به عنوان پیروز جنگ جهانی دوم، به عنوان بزرگترین بستانکار سیستم اقتصادی جهانی، به عنوان تنها کشور دارای سیستم پولی ملی که دارای پشتوانه است، به عنوان کشور دارنده ی یک سیستم تولیدی ویران نشده در جنگ جهانی، به عنوان یک کشور دارای تکنولوژی، به عنوان… دست اش را می گذارد روی گلوی اروپا که: وظیفه ی حفظ نسبت ۳۵ دلار آمریکا در برابر یک اونس تروی طلا به عهده ی شما هم هست. در نتیجه آمریکا فقط بدهکاری های آلمان و ژاپن را به طلا وصول می کند، بر واردات از اروپا تعرفه های سنگین می بندد، نرخ بهره ی سنگن تری از آمریکا در اروپا برای پرداختهای مالی وضع می گردد، از همه مهتر اینکه آمریکا برای پرداختهای خود از دلار استفاده می کند.

اسلاید 28: همه چیز به خوبی و خوشی در حال جلو رفتن است که پوند انگلیس زمین می خود… نرخ برابری پوند در برابر ارز کشورهای خارجی به نصف می رسد و برای تبدیل به دلار به جای یک پوند در برابر ۴٫۷ دلار، با ۲٫۴ دلار معاوضه می گردد… انگلستان برای جلوگیری از فروپاشی مالی یک میلیارد دلار از صندوق بین المللی پول وام می گیرد اما ظاهرا فراموش کرده است که نظام این صندوق بعد از ۴ سال پول ملی خود انگلستان را برای دریافت طلا تحویلش می دهد… انگلستان مجددا یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار از این صندوق وام می گیرد… نظام مالی جهانی در حال فروپاشی است… یک جای کار می لنگد… یکی از بازیگران اصلی دارد دور از چشم بقیه کاری می کند… بله ایالات متحده آمریکا … هیئت حاکمه آمریکا برای دخالت در شبه جزیره کره ترجیح داده است به جای ذخائر طلا به چاپخانه دلار رجوع کند… چرخه ی اقتصادی کشوری که اسکناس هایش در حکم پول جهانی عمل می کند دچار اختلال می شود و جهان را به فکر فرو می برد… در دو سوی اقیانوس اطلس جنگ لفظی تمام عیاری در می گیرد… اقتصاد دانان و سیاستمداران دو سوی اقیانوس اطلاس روبه روی هم می ایستند… طرح خیالی “تریفین” آمریکایی برای ایجاد پول جهانی کاغذی با تعهد بین المللی بدون پشتوانه طلا، توسط “ژاک روئف” در این سوی اقیانوس اطلس با طرح “بازگشت دوباره به پایه زر” پاسخ داده شد… برخلاف تریفین که سعی می کرد با جداول پیچیده اعداد و ارقام ثابت کند هیچ خطری متوجه دلار به عنوان پول بین المللی نیست “ژاگ روئف” در یک تخته سیاه و به سادگی ثابت کرد که اگر نرخ برابر دلار با طلا (یعنی نسبت ۳۵ دلار آمریکا در برابر یک اونس تروی طلا) به دو برابر (یعنی نسبت ۷۰ دلار آمریکا در برابر یک اونس تروی طلا) تغییر نیابد آمریکا نمی تواند تراز تجاری خود را با ذخائر طلای موجود اش مثبت کند و تمام دست و پا زدن جانسون در کنگره و قانون ده ماده ای مالیات یکنواخت کننده بهره نمی تواند کسری مداوم تراز پرداخت ایالات متحده را از میان ببرد.

اسلاید 29: پرزیدنت مارشال دوگل اما این جنگ دو سوی اقیانوس اطلس را از مجلات و روزنامه ها و محیط های آکادمیک به سیاست کشاند. دوگل ضمن سخنرانی خود در فوریه ۱۹۶۵ گذاشت توی کاسه ی آمریکا! او انتقاداتی را به نظام پولی جهانی ا به دلیل سلطه دلار بر نظام مزبور و ایجاد مزایای غیر موجهی به شریک ماورا اقیانوس اطلس کشورهای اروپای غربی به دلیل این سلطه وارد ساخت.اظهارات پرزیدنت دوگل یک هفته ی بعد توسط پرزیدنت جانسون در کنگره جواب داده شد. سرمایه مالی آمریکا نظری جز این نداشت: خفه کردن بحران بحران دلار به وسیله کلیه امکانات ممکن، بدون سر درآوردن از ماورای مرزهای نظام موجود. این امر هدف برنامه ی ده ماده ای جانسون نیز بود. نشریات اکونومیست علیه سیاستهای فرانسه دردفاع از پشتوانه ی زر برای پول در مقاله ای تحت عنوان « آیا لنین بهتر از روئف نمی دانست؟» با لحنی جدی از لنین فاکت می آورد:«پس از پیروزی پرولتاریا یا انقلاب سوسیالیستی در یک مقیاس جهانی می توان از طلا برای ساخت توالت های عمومی استفاده کرد.»اما هیئت تحریریه اکونومیست نمی دانستند که لنین در دنباله ی این مطلب درباری سیاست های مربوط به زر، پیش از انقلاب سوسیالیستی چه می گوید.

اسلاید 30: برای اولین بار در تاریخ امپریالیسم _به مثابه بالاترین حالت سرمایه داری _ در سال ۱۹۶۵ صدور سرمایه با مشکلات و تضادهای درونی _ و نه بیرونی _ نظام سرمایه داری برخورد می کند. نظام اجتماعی تولید و توزیع با طبیعت خصوصی تملک سود _ یعنی ثمره ی کار تمامی جامعه _ در تعارض قرار گرفت.اما سرمایه مالی نشان داد که نه تنها هیچ تعهدی به مردم یک کشور ندارد که هیچ تعهدی به حکومت یک کشور هم ندارد. صاحبان سرمایه مالی به پرزیدنت جانسون اطمینان دادند که همه با هم برای پیشرفت کشور دوشادوش هم تلاش خواهند کرد اما سرمایه مالی همچنان از آمریکا فرار می کرد!در کل نیمه ی نخست دهه ۷۰ میلادی هیئت حاکمه آمریکا نتوانست مانع از خروج ذخاتر طلا از این کشور بشود.در ۲۱ سپتامبر ۱۹۴۹ هنگامی که ایالات متحده یک موجودی زر ۲۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری داشت سپرده های فدرال رزرو و اسکناسهای در گردش آن به ۴۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بالغ می گردید یعنی پشتوانه آن به میزان ۵۷٫۵ درصد توسط زر تامین شده بود.در ۳۱ دسامبر ۱۹۶۴ اندوخته زر ایالات متحده به ۱۵ میلیارد دلار سقوط کرد در حالی که سپرده ها و اسکناسهای در گردش به ۵۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار افزایش یافت. یعنی پشتوانه زر آن به ۲۷٫۵ درصد رسید.اگر یک میلیارد و پانصد میلیون دلار دیگر از ذخائر طلای ایالات متحده کم می شد عملا قانون نقض می شد و پشتوانه زر به زیر ۲۵ درصد می رسید.محافل حاکمه آمریکا کار کاملا ساده ای کردند: اگر قانون با اوضاع و احوالی که پدید می آید موافق نبود بدا به حال قانون!!!

اسلاید 31: آنان خیلی ساده قانون مربوط به پشتوانه زر سپرده ها را ملغی کردند و به این وسیله راهی برای تورم باز کردند. محافل حاکمه آمریکا تصمیم داشتند با آزاد کردن ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار زر به عنوان پشتوانه ی سپرده های داخلی و افزایش آن به ۶ میلیارد دلار از این راه آمادگی ایالات متحده را برای ادامه ی استفاده از زر خود برای حفظ قابلیت تبدیل دلار در گردش جهانی را نشان بدهند، ولی تمام آنچه عملا نشان داده شد آن بود که شالوده ی زر دلار منقبض و محدود شده است.

اسلاید 32: لیست سازمان های پولی و مالی بین المللCENTO دفتر مرکزی شماره ۱ صندوق بین‌المللی پول در واشینگتن دی سی در ایالات متحده آمریکادر ادامه :

اسلاید 33: علامت اختصاریعنوان انگلیسی سازمانعنوان فارسی سازمانردیفIMF International Monetary Funصندوق بین المللی پول ۱GATTGeneral Agreement on Tariff and Tradeموافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت۲SDRSpecial Drawing Rightحق برداشت مخصوص ۳GADGeneral Arrangement to Borrowترتیبات عمومی برای دریافت وام ۴SAFSStructural Adjustment Facilitiesتسهیلات تعدیل ساختاری ۵ESAFEnhanced Structural Adjustment Facilityتسهیلات تعدیل ساختاری گسترده ۶ERMExchange Rate Mechanismنرخ مبادله ارز اروپا ۷CIACentral Intelligence Agencyسازمان مرکزی اطلاعات آمریکا(سیا) ۸IBRDInternational Bank for reconstruction and Developmentبانک بین المللی ترمیم و توسعه ۹MDBMultilateral Developing Bankبانک های توسعه چند جانبه ۱۰

اسلاید 34: IDAInternational Development Associationموسسه بین المللی توسعه ۱۱ADsBAsian Development Bankبانک توسعه آسیا ۱۲IFCInternational Finance Corporationشرکت مالی بین المللی ۱۳ICSIDInternational Center for Settlement of Investment Disputesمرکز بین المللی حل اختلافات سرمایه گذاری ۱۴MIGAMultilateral Investment Guarantee Agencyموسسه بین المللی تضمین چند گانه سرمایه گذاری ۱۵OEDOperations Evaluation Deptاداره ارزش یابی عملیات ۱۶AAAAmerican Arbitral Agencyمجمع داوری آمریکا ۱۷ICCInternational Chamber of Commerceاتاق بازرگانی بین المللی ۱۸BISBank for International Settlementبانک تسویه بین المللی ۱۹OEECOrganisation of European Economic Cooperationسازمان اروپایی همکاری اقتصادی ۲۰

اسلاید 35: OECDOrganisation for Economic Cooperation and Developmentسازمان همکاری اقتصادی و توسعه ۲۱UEPUnion of European Paymentsاتحادیه اروپایی پرداخت ها ۲۲EMAEuropean Monetary Agreementقرارداد پولی اروپایی ۲۳ECSCEuropean Cool and Steel Companyجامعه اروپایی زغال سنگ و فولاد ۲۴UNCTADUnites National Conference on Trade and Developmentکنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد(انکتاد) ۲۵ITCInternational Trade Centerمرکز تجارت بین المللی ۲۶UNDPUnited Nations Development Programبرنامه توسعه ملل متحد ۲۷ECOSOCUnited Nations Economic and Social Councilشورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل ۲۸WTOWorld Trade Organisationسازمان تجارت جهانی ۲۹TRIPSTrade Related Intellectual Property Rightsحقوق مالکیت معنوی در تجارت ۳۰

اسلاید 36: GATSGeneral Agreement on Trade Servicesقرار داد عمومی تجارت خدمات(گاتس) ۳۱TNCTrade Negotiations Committeeکمیته مذاکرات تجاری ۳۲GNSGroup Negotiating on Servicesگروههای مذاکره درباره خدمات ۳۳EFTAEuropean Free Trade Associationاتحادیه تجارت آزاد اروپا ۳۴ICJInternational Court of Justiceدیوان عدالت بین المللی ۳۵UNDCPUnited Nations Drug Control Programبرنامه ملل متحد برای کنترل بین المللی مواد مخدر ۳۶FAOFood and Agriculture Organisationسازمان خواربار و کشاورزی ۳۷WFPWorld Food Programبرنامه غذای جهانی ۳۸ILOInternational Labour Organisationسازمان بین المللی کار ۳۹ICAOInternational Civil Aviation Organisationسارمان بین المللی هواپیمایی کشوری(ایکائو) ۴۰

اسلاید 37: UPUUniversal Postal Unionاتحادیه جهانی پست ۴۱EDIExchange Date Informationداده های علم اطلاع رسانی ۴۲IAEAInternational Atomic Energy Agencyآژانس بین المللی انرژی اتمی ۴۳NPTNuclear Non-Proliferation Treatyمنع تکثیر صلاح های هسته ای۴۴UNIDOUnited Nations Industrial Development Organisationسازمان توسعه صنعتی ملل متحد۴۵IFADInternational Fund for Agricultural Developmentصندوق بین المللی توسعه کشاورزی ۴۶ECOEconomic Cooperative Organisationسازمان همکاری اقتصادی(اکو) ۴۷CENTOCentral Treaty Organisationسازمان پیمان مرکزی(سنتو) ۴۸RCDRegional Cooperation for Developmentهمکاری منطقه ای توسعه ۴۹EFTAEuropean Free Trade Associationاتحادیه تجارت آزاد اروپا۵۰

اسلاید 38: OPECOrganisation of Petroleum Exporting Countriesسازمان کشور های صادر کننده نفت(اوپک)۵۱ASEANAssociation of South-East Asian Nationsآسه آن۵۲APECAsian Pacific Economic Cooperationسازمان همکاریهای اقتصادی کشور های آسیا و اقیانوسیه(اَپک)۵۳OICOrganization of Islamic Conferenceسازمان کنفرانس اسلامی۵۴IDBIslamic Development Bankبانک توسعه اسلامی۵۵Eu&SCEuropean Coal and Steel Companyجامعه اروپایی فولاد و زغال سنگ۵۶EuratomEuropean Atomic Energy Communityجامعه انرژی اتمی اروپا۵۷SAARCSouth Asian Association for Regional Corporationاتحادیه جنوب آسیا برای همکاری های منطقه ای (سارک)۵۸NAFTANorth American Free Trade Agreementپیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی(نفتا)۵۹OASOrganization of American Statesسازمان کشور های قاره آمریکا۶۰

اسلاید 39: MFNMost Favoured Nation Clauseملل کاملة الوداد۶۱RATsRegional Agreement Treatiesتوافقنامه های تجاری منطقه ای۶۲BIACBusiness and Industry Advisory Committeeکمیته مشاوره صنعتی و تجاری۶۳

اسلاید 40: با تشکر از حوصله شما تهیه کننده :احمد مهدیلو

17,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید