مدیریت و رهبری

نظام پیشنهادات Suggestion Systems

صفحه 1:
Suggestion Systems © ۱۸۵۲ Is

صفحه 2:
عنوان مراحل استفاده پیچیدگی

صفحه 3:
نظام پيشنهادها یکی از کارآمدترین ‎on‏ های دستیابی به کایزن (بهبود مستمر) می باشد. اين نظام در واقع شیوه ای است که از طریق آن می توان به یافته های ذهنی و انديشه سرمایه های انسانی در حل مسايل و ايجاد سوالات جدید و راه حل های ‎Gee‏ » در راستای فرهنگ تغییر و بهسازی مستمر سازمان دست يافت. به عبارت ديكرء نظام بيشنهادهاء ا أزداناين ويه كريش. انداختن انديشه است و از اين رهگذر. سازمان أماركى رود يه 0 بلوغ و ترويج روحيه مشاركت را پیدا می کند. نظام پيشنهادها. چیزی به وجود نمی آورد بلکه امکان می دهد تا آرمان ها از طریق تفکر, بارور گردند و سازمان به پیشرفت های حیرت انگیز نایل آید. آنچه در نظام پيشتهادها به عنوان اهداف آرمانی و در حقیقت به عنوان فلسفه به کارگیری آن مطرح است. افزایش توان سازمان در مقابل خواست های متفیر مصرف کنندگان خدمات با محصولات آن بنگاه از طریق !2 نهادن به فضایل و توانایی های انسان ‎hal ae‏ کارکنان با اهداف سازمان و نهایتا به کارگیری صحیح تجربه, انديشه, آرا آنها در هر رده شغلى و در هر بکش سازمانی است. ابن نظام ابزارى كارامد براى استقرار روجيه مشكل يابى و يهيود طليى در كاركتان و ميارزه با روحيه خمودكى و بی تفاوتی کارکنان است. از طزيق اين نظام افزايش سطح همكارى و همدلى بين مديران وكاركنان ميسر شده و زميته براى كسترش يادكيرى و خلاقيت در كاركنان و همجنين بکارگیری آنها توسط مدیران در سازمان فراهم مى كردد. فلسفه اجراى نظام بيشنهادها به طور كلى فلسفه به كاركيرى نظام بيشتهادها را مى توان به صورت زير بيان كرد: - ارج نهادن به فضايل و توانايى هاى انسان در محيط كار و يرخورد با مشكلات كار - افزایش حس تعلق سازمانی در کارآنان - همسوکردن اهداف کار آنان با اهداف بنگاه - اشاعه فرهنگ مشارکتی و همکاری جمعی در حل مشکلات و بهیود روايط كارى و رقتار ازمانی

صفحه 4:
فلسفه لین نظام در نهایت دو گروه مدیران و کارکنان را از دو دیدگاه می نگرد و با هر یک سخنی جداگانه, اما مربوط به هم می گوید. از یک سو خطاب به مدیران می گویدکه باید همواره از تخستن در برج عاج و کشیدن یوار به دور ود و بستن درها خوداری کنیم و بلیدهمیشه درها با به روى افكار و عقايد تازه باز بكذاريم و از تغييرات و نوآورى ها استقبال کنیم. بی اعتنایی به اندیشه های نو و بهره نگرفتن از ابداعات و های جدید, برابر است با ایستایی و درنك. و ایستایی نیز در گذر زمان به معنای عقب ماندن و به قهقرا رفتن است. حال آن که عکس این رفتار, نموداری از پیشرفت کارها و کامیابی در رسیدن به اهداف, ترقی و تعالی خواهد بود. این نظام از سوی دیگر به کارکنان و کارگران می گوید که در تمام امور سازمان با ارائه افکار و عقاید تازه حتی آگر کوچک و جزئی به نظر پزسند مشارکت کند. در آين زمینه نمی توان انتطار داشت که کارها هميشه قرین موفقیت باشد. آگر گاهی پيشنهاد شما به دلایلی که مهمتر از همه غیر عملی بودن آن است به اجرا گذاشته نمی شود دلسرد نشوید. زیرا همین موضوع که شما توانسته اید متوجه مشکل بشوید و برای راه حل ن هم بیندیشید حاکی از آن است که فردي کنجکاو, نکته بین. صاحب انديشه و بیتش و ابتکار هستید و با ادامه اين روش, بار دیگر حتمً پیشنهادی موفقیت آمیز خواهید داشت. اهداف نظام پيشنهادها 1 ارج نهادن به شخصیت وجودی کارکنان و پاسخ به نیازهای ثانویه افراد 2 بهبود روابط کار از طریق افزایش اعتماد متقابل بین مدیریت و کارکنان 3. بهبود محصول, کاهش ضایعات و تلفات, کاهش هزینه هاء کاهش بوروکراسی و افزایش بهره وری از طریق بهبود فرآیندهای عملیاتی و سیستمها و نظایر آن . ایجاد انگیزش در کارکنان برای ترغیب آنان به مشارکت در فعالیتهای مختلف شرکت افزايش روحيه همكارى و تعلق بين كاركنان و شركت همسو سازی هدف های کارکنان با اهداف شرکت سالم سازی محیط و جلوگیری از جو اظهار نظرهای غیر رسمی. روانسازی امور . افزایش رضایت ارباب رجوع 1.مکتوب و مستند نمودن مشکلات و موانع موجود و استفاده از تجربه کارکنان در حل آنها اطاط يا 6 8

صفحه 5:
چگونگي اجراي نظام پیشنهادات: براي اجرا و عملي تمودن نظام پیشنهادات در هر سازمان و شرکتی يك روش واحدي وجود ندارد هن سازماني بنا به موقعیت خود. نظام پیشنهادات متتاسب با تيازهاي خود را طراحي و اجرا مي نماید. اقدامات و فعاليتهاي لازم براي استقرار نظام پيشنهادات به شیح زیر مي باشد: الف: بستر سازي براي استقرار نظام پیشنهادات: براي اجراي خوب نظام پيشنهادات بستر سازي و آماده سازي مدیران و کارکنان امري ضيوري است با توجه به اينکه نظام فوق بر اساس خواست و اراده کارکنان صورت مي‌گیرد و يك وظیفه شغلي و كاري نبوده و به مشارکت داوطلباته كاركتان يستكي دارد با ابلاغ آثينتامه. دستورالعمل و بخش نامه عملي نمي‌شود بلکه باید به طريفي کارکنان را تشویق و ترغیب نموده براي بسترسازي مي توان مراحل زید را در سازمان اجرا نمود: - آگاهي و اطلاع رساني مناسب یه کارکنان و مدیران مياني و اجرايي - برگزاري جلسات توجيهي در سطح مدیران - برگزاري جسلات آموزشي در سطح مدیران و کارکنان - تشويق و ترغيب کارکنان با بیان مزایا و منافع اجراي نظام فوق یجاد ارتباط و اعتماد متقابل بین کارکنان و مدیران - ندوين و ابلاغ أثيننامه اجرابي نظام براي كليه واحدها و قسمتها - محدود نكردن بيشنهادات در زمينه هاي خاص - تدوين فرم مشخص و مكان معين براي ارائه بيشنهادات ب: تعيين كروه (كميته) يا شوراي نظام بيشتهادات: براي اجراي نظام بيشنهادات يايد كميته يا شورايي برای پذیرش پیشنهاد در سازمان تعبین گردد. بهتر است انتخاب کمیته دموكراتيك باش يعني نمايندگاني از کارکنان و مدیران در این کمیته حضور داشته باشند تا مسائل و نيازهاي کارکنان. مدیران و سازمان در اجراي پيشنهادات لحاظ گردد. البته در سازمانهاي مختلف این کمیته ممکن است به نامهاي گروه, تیم یا شوراي پذیرش پيشنهادات تشکیل شده باشد. ولي ترکیب اعضاي کمیته یا گروه پذیرش مي‌تواند به صورت ذیل باشد:

صفحه 6:
- مقام مجاز یا نماینده تامالاختیار وي - دو تفر ساینده کارکنان زبا رای گیری مستقیم] -يك تفر تماندهمدبران با راي گیری مستقیم) - کارشناس متخصص به تناسب موضوع پيشنهاد شده - دبیر کمیته یا گروه ام اراس طم عط ]اود ولو منت ‎Calls ll siya ans‏ تقمیم شاه و بي ‎SS ata‏ وظایف کمیته نظام پیشنهادات: - رسيدگي (درخواست اصلاح, تصویب, رد) به پیشنهادات رسیده - تعبین مدت زمان اجراي آزمایش پیشنهاد ارائه شده - ارجاع پيشنهادات رسیده به گروه کارشناسی و واحدهاي اجرايي - تصويب يا رد نهايي پيشتهادها پس از اجراي آزمایش - سیاست‌گذاري, تعیین خط مشي, تصویب و اصلاح آئین نامه‌هاي مربوطه تعبین پاداش به پيشنهاد دهندگان, حق الزحمه کارشناس و همکاران اجرايي - ارزيابي و انتخاب بهترین پيشنهاد در هر سال - نظارات بر اجراي بهتر نظام پیشنهادات در سازمان چ- روش ارائه پیشنهاد: براي ارائه پيشنهادات توسط همکاران بهتر است فرمي متناسب با نیاز هر سازماني طراحي و در اختیار قسمتها و واحدها قرار دهد. با فرمها را ميتواند از دبيرخاته نظام پيشنهادات گرفته و پس از تکمیل پیشنهاد خود به دبیرخانه ارسال تماید. و دبیر نیز موظف است که اعلام وصول پيشتهاد را در اسیع وقت به پيشنهاد دهنده اعلام تماید. پس از وصول پیشنهاد دبیرخانه به بررسي پیشنهاد مي‌پردازد در صورتي که پیشنهاد تكراري یا نتها به بیان مشکلات پرداخته و راه‌حل اجرايي ارائه نکرده باشد. طي نامه اي به پیشنهاد دهنده اطلاع دهد. در صورت غير تكراري بودن براي بررسي بيشتر در كميته پيشنهادات طرح نماید.

صفحه 7:
د- روش بررسي پیشنهادات: کلیه پیشنهادات که قابل طرح در کمیته باشد در جلسه مطرج مي‌گردد ممکن است پیشنهاد ارائه شده نیاز به بررسي و اظهار نظر کارشناس بآشد که در این صورت پیشنهاد به گروه کارشناسي و واحدهاي تخصصي ارجاع داده مي شود که پس از ‎ap‏ ‏نظر آنها دوباره در جلسه مطرح گردیده و در صورت تصویب یا عدم تصویب تشویق ‎ga‏ دی و معنوي و علت عدم تصویب به پيشنهاد دهنده ابلاغ مي‌گردد باید نتیجه بررسي پیشنهاد ‎Late‏ به پیشنهاد دهنده اعلام گردد تا پیشهاد دهندگان انگیزه براي ارائه پيشنهادات داشته باشند. 0- تعیین و پرداخت پاداش براي پیشنهاد دهندگان: در نظام پیشنهادات پاداش مالي و بازخورد سرع که هر دو از اهرم‌های انگیزش مهم هستند باید پيش‌بيني شده باشد اگرچه پاداش‌هاي مالي ممکن است رقم اندك باشد ولي بیشتر صورت نمادین دارد. در سازمانهايي که روابط فرد با سازمانش رابطه بده و بستان است پرداخت پاداش مالي, خلاقیت, تفکر و روحیه مشارکت افراد ‎abs)‏ ارانه پنشتهادات بیشتر تقمیتامي‌نماید. الب هر سازمانی می‌توانه:معیار و شاعمي برای تعیین و پرداخت پاداش مالي در نظر بگیرد به عنوان مثال مي‌تواند درصدي از صرفه جويي‌هايي که در آثر ارائه پیشتهاد حاصل شده به عنوان پاداش در نظر گرفته شود و با درصدي از درآمد اضافي که حاصل پيشنهاد باشد یا از طریق امتیاز بندي پیشنهادات درصدي را تعیین و پرداخت تماید آلبته بهتر است قسمتي از پاداش در صورت تصویب و قسمتي دیگر را پس از اجراً و عملي شدن پرداخت نماید تا پيشنهاد دهنده براي مشارکت فعال انگیزه مناسب داشته باشد.

صفحه 8:
ابزارهای مرتبط Libs Different Point Of valine ‏نقطه نظرات‎ > نتایج مورد انتظار از اجراي نظام پیشنهادات: افزایش کمیت و کیفیت کالا و خدمات تولید شده صرفه‌جويي و کاهش هزینه ها ارتقاي بهره وري در سازمان بهبود روشهاي انجام کار ابداع روشهاي تازه ويا توليدات تازه افزايش خلاقيت و نواوري در سازمان افزايش رضايت مندي ‎SUS‏ به طور خلاصه مي‌توان گفت استقرار نظام بيشنهادات در هر سازماني مشاركت كاركنان را در تصميمكيريهاي سازمان بيشتر نموده و خلاقيت و نوآوريء انكيزه و روحيه رضايتمندي كاركنان را بهبود مي بخشد و بهبود و بالندكي فرد و سازمان را تقويت مينمايد | ۱ پیشنهادات : تكنيكي است که مي‌توان از فکر و انديشه هاي کارکنان براي مسئل بایق, چان ختي و خل متائل و مسکلاه شازمانی بیرهسننت. بر اشاس بظام :پیشنهادات کلب کارکنان از عالیترین رده سازماني تا پایین ترین سطح آُن مي‌توانتد پيشنهادات, ایده‌ها , ابتکارات و نظرات خود را براي رفع نارسايي‌هاي موجود در روند کاری و با بهیود روشهاي انجام کار و با افزايش كيفيت تولید ارائه دهند. البته نظام پيشنهادات فقط انتقاد نیست بلکه در آن راه چاره نیز ارائه مي‌گردد.

صفحه 9:
مان ۷ گرد کرک 0

صفحه 10:
براق كسب اطلاعات بيشتر به وب‌سایت ۱00۵۱5۰۲ مراجعه 0 MGtC Is

رایگان