صفحه 1:
۲ a
بسم الله الرحمن الرحيم
صفحه 2:
مقدمه!!
در این بخش مکاتب و رویکردهای مختلف مشاوره
و روان درمانی مورد بحث و بررسی قرار میگيرد.
تا قبل از دهه ۱۹۵۰ تعداد نظریههای مشاوره و
روان مدای مه بو ماع نظریه
ce تحلیل گری فروید نشات میگرفت اما امروزه
eis ل ها لك سم
مشاوران بر مبناى نظريه اى خاص يا با تلفيق و
یکپارچه کردن رویکردهای مختلف مشاوره و روان
درملنی» اهداف. برنامه ها و نقش درمانی خود را
مشخص و اجرا می نماید.
صفحه 3:
در مطالعه و کاربرد نظریه ها باید به:
۱ اکولوژی یا بوم شناسی
۲ تعامل انسان با محیط زیست طبیعی
۴. بستر فیزیکی
۵ شرایط اقلیمی
۶ همچنین مسائل جنسیتی افکار و عقاید و
نگرش های مربوط به جنس زن و مرد که
منشاء اجتماعی دارند.
صفحه 4:
صفحه 5:
نگاهی به نظریات مطرح:
* رفتار درمانی
5 * درمان وجودی
ile SG 2 5 Ro
les كس سن روك لاني يجانى
* روانشناسى فردى -
0 *؟ شناخت درمانى
ae 27 , * واتد د 9۳
تفت ee د بر ار تا
OCIS Tea TOS ae
» كستالت درطل Sco ners
*؟ رويكرد اكبتا
صفحه 6:
روان تحليل كرى 26 31-72
ory
روان تحلیل گری در خلال سال های ۱۹۳۰ تا
۰ بانفوذترین نظریه درمانی بود.
L همفی نظریهپردازان مطرح در لین حيطه
اصولا آزملیش تحلیل گری فروید را تجربه کردهاند.
برخی از آنها عقاید فروید را کاملاً رد کرده اند و
بسیاری از عقاید خود را تا حدودی بر مبنای تحول
انسان و ساختار شخصیت در دیدگاه فروید تدوین
اند
به طور کلی نظریه ها معمولا با نظریه روان تحلیل
گری فروید مقایسه میشود.
صفحه 7:
ماهیت انسان
نظریه فروید به نظریه سایق معروف است و
بر پایه سایق های زبستی به خصوص
سایق های جنسی و آهمت اصل لت
استوار است.
برخی از اعضای بدن انسان در خلال
دوران مان يشلك رشد كارن امل لذت
تلقی می شوند. فروید به مراحل رشد
روانی جنسی معتقد بود.
صفحه 8:
مرحله دهانی .از بدو تولد تا حدود ۱۸ ماهگی طول میکشد و بر خوردن و مکیدن تمرکز دارد
مرحله مقعدی .بین ۱۸ ماهگی تا ۲ سالگی است و ناحیه مقعد منبع اصلی لذت میشود
از سنین حدود ۳ :ا ۵ با ۶ سالگی طول میگشه و منیع ارضای جضی از ناسیه مقعد به
و النى +ناحبه تناسلی منتقل میشود.
مرحله نهفتگی .یک دوره شش سال نسبتا آرامی است که از ۶ تا ۱۲ سالگی به بلوغ طول ميكشد
آغاز می شود و در سراسر زندگی
با شروع بلوغ و نوجوانی یعنی حدود ۱۲ سالگی در نوجوانا
a= سي .ادامه می یابد
صفحه 9:
نظربه شخصیت و مفاهیم نظری
فرويد سه نظام اصلی تشکیل دهنده
ساختار شخصیت رأ مطرح کرده است:
نهاد. من و فرامن
سطوح هوشیاری
فروید سه سطح برای هوشیاری قائل بود:
هوشیار نیمه هوشیار و ناهوشیار
صفحه 10:
من وسیله ای برای کنار آمدن و مقابله با
اضطراب در اختیار دارد و لن مکانیسم
عاط دقام Sel كد در شقاء pie
درسطح ناهشيارء واقعيت را انكار يا
تحريف مىكند.
استفاده كاه به كاه از مكانيسم هاى
دفاعى مى تولند در كاهش استرس نقش
داشته باشد.
صفحه 11:
صفحه 12:
اهداف مشاوره
عمده ترین وظیفه درمان آوردن مواد ناهوشیار
به هوشیار است یعنی فرد از افکار و احساسات
سرکوب شده خود آگاهی بيدا بكند.
فنون مشاوره
ا.تداعی آزاد
در تداعی آزاد هر آنچه رابه ذهنش میرسد بدون سانسهر بیان
میکند.
۲ تفسیر رویا ها
در تفسیر رویاها تصویرهای ذهنی موجود در یک رویا که ممکن
است معرفی انواع نیازها آرزوها پا تضادهای نا هشیار باشند
تفسیر می شوند.
۳. تحلیل انتقال
از جمله فنون روان تحلیل گری است احساسات و نگرش هایی
که بیمار به صورت ناهشیار بودنم دل دیگران به خصوص
انگر منتقل میکند مورد تحلیل قرار میگیرد.
۴.تحلیل مقاومت
گوتن: دامن بهقأوست پیماز واتخليال ان ببحياز مهم آننت
لغزش های کلامی و فراموشی از دیگر تمونههای بروز ناهشیار
هستند.
صفحه 13:
یونگ معتقد بود که ماهیت
فرد فرهنگ و نوع انسان مى
تواند دارای ارزش های مثبت
باشد و سلامت روانی و معنوی
1 ا اك سير طبيف رشن
ا war all Seo
يابد. يونك به دين و معنويت
بسيار علاقهمند بود.
صفحه 14:
نظریه شخصیت و مفاهیم نظری
از نظر یونگ مفهوم اصلی شخصیت وحدت یا کلیت است و
مظهر این کلیت روان است که افکار احساسات و رفتارهای
هشیار و ناهشیار را شامل می شود.
سطوح هوشیاری
پونگ در توصیف شخصیت فرد سه سطح برای هوشیاری
قائل بود:
* هوشیار, تاکید هوشیار برخود است .
* ناهوشیار شخصی. ناهشیار شخصی شامل افکار و
خاطرانی است که می توانتد به یاد آورده شود یا به
سطح هوشیاری duly
* ناهشیار جمعی. ناهشیار جمعی از مضامین يا موادی
گرفته شده است که برای نوع بشر جهان شمول است.
کین اگر ها تصویرهای ذعنی جهان شمولی
هستئدء که شکل دارنذ اما محتوا ندارد و آنها
را میتوان در hol اسطورهها و در بسیاری از
فرهنگ ها پیدا کرد که عمری هزاران سال
دارند برای مثال میتوان کهن الگوی تولد
مرک هرمن حتاو حود را نام رد
صفحه 15:
نگرش و کارکرد
201
اهداف مشاوره
به نظر یونگ هدف زندگی تفرد است, تفرد به معنای درک هوشیارانه از
واقعیت روانشناختی است که برای هر انسانی منحصر به فرد است.
فنون مشاوره
روش تداعی کلمات
روش هیپنوتیزم
روش تاریخچه بیمار
تحلیل ناهشیار
صفحه 16:
صفحه 17:
ae روانشناسی فردی
دیدگاه آدلر در مورد طبیعت و ماهیت انسان
دیدگاهی کلنگر است به همین دلیل است که
ادلر نظام وه Reseed, lh
افراد بشر موجودلتی غیر قلبل تقسیم اجتماعی
و هدف گرا هستند.
شخصیت فرد در سالهای اولیه و بر اساس
روابط آن در خانواده شکل میگیرد.
صفحه 18:
آدلر مفهوم وحدت شخصیت يا تمامیت فرد را به عنوان یک کل پیوسته و متحد
می پذیرد و به ساختار هلیی مانند هوشیار و ناهشیار همچنین نهاد من و فرامن
فروید معتقد نستاا
او بشر را در صحنه نبرد بین نیروهای روانی نمی نگرد و معتقد است که
رفتارهای معنای میان فردی دارد نه درون فردی.
علاقه اجتماعی عبارت است از نیاز بشر به تجربه کردن احساس تعلق و اينكه
همه افراد یک ظرفیت قکزی و یک علاقه اسماتی ۳ ۳۰ ۱
همکاری با دیگران برای صلاح عمومی.
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
اتعيين اهداف واق 3
تعيين اهداف واقعى * درك باور ها احساسات انگیزهها و اهداف
> مزه ف و رفتارهاى اشتباه
* غلبه بر نشانه های روان رنجوری و 5 در موردلهداف و رفتارهای 7
شناخت های غیر متطقی * تعیین اهداف جدید و استفاده از
انگیزه مراجعه برای مشارکت روشهای مختلف جهت تفییر
۲ ۶
designed by & freepik
صفحه 22:
secon by @ frp
برین معتقد است که انسانها شاهزاده به دنیا می آید
سپس والدینشان آنها را می پوسند و تبدیل به قورباغه
می کنند و لین نشاندهنده نظر مثبت به انسان و نظر
منفی او بهوالدین است.
او غریزه یا سایق را قبول نداشت و نیازهای انسان را
S| می نامید و معتقد بود که مهمترین آن ها
اشتیاق محرک اشتیاق سازماندهی
اشتیاق جایگاه است.
صفحه 23:
صفحه 24:
برن شخصیت را به سه بخش تقسیم
میکند و آنها را حالات مختلف من
میداند:
که * حالت من والدینی (والد)
a
GUS 3 ee
حالت من کودکی (کودک) *
JSS
] سید
5 ۲
انسانها با یکدیگر از
Be eat cll gk
خود ارتباط برقرار می کند
چنانچه فردی از طریق
ولد شود با فرد دیگر
صحبت کند او هم با والد
خود پاسخ در حد تبادلات
آن ها از نوع مکمل است؛
نقق وجود Jolt Sis elo
دارد مانند تبادل متناخ
7 تبادل نهان.
صفحه 25:
اهداف مشاوره ب 1
ترين هدف تحلی ١.تحليل ساختى
lols خودمختاری بیشتر ۲.تحلیل تبادلی
در برابر بيامهاى والديتى ۳تحلیل بازی
خود انكيختكى و صميميت
۰
designed by @ freepik
صفحه 26:
درمان شخص مجور
Oe ey
برای یگان بودن و گرلیش ذاتی انسان به رشد و
یکپارچگی تاکید داشت و معتقد بود که السانها
GIs خوب قابل اعتماد و منطقی هستند.
مفهوم خود مهمترین مفهوم شخصیت راجرز
است که مترادف من فرد است که در تعامل با
دیگران و محیط عمل می کند.
صفحه 27:
اهداف مشاوره
در درمان شخص محور هدف مشاوره شناخت
خود واقعی مراجعه است.
فنون مشاوره
همدلی
توجه مثبت نامشروط
همخوانی یا خلوص
صفحه 28:
صفحه 29:
گشتالت درمانی
۱ 7
yy گت ی اینکه یک کل
چیزی بیش از مجموع اجزای
2 خود است گشتالت درمانی به
فرد کمک می کند تا از خود و
گرا [کاهی سشتری بیدا کند
این تاکید هم بر آگاهی بدنی و
هم آكاهى روانی است el.
۱ اولیه درمانی این است که
مراجعان قادرند به خود تنظیمی
5 در محیط شان دست يابند.
صفحه 30:
صفحه 31:
صفحه 32:
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد یا درمان مبتنی بر پذیرش و
پایبندی که به اختصار درمان اکت 6-۲/نامیده میشوده نو
رفتار درملنی نجوبی مبتنی بر مایندفولنس Mindfulness)
ذهن آگاهی. توجه آگاهی) و بافتارگرایی است که بنیان. بخش
بزرگی از روانشناسی غرب را به چالش میکشد.
در طی این درمان. مراجعان از طریق شش فرایند اساسی
(بذيرشء همجوشی زدلبی شناختی, آگاهی از لحظه حال, خود
به عنوان زمینه. ارزش ها و اقدام متعهدلنه) هدلیت میشوند تا به
گشردگی برسند و تمام تجربیات: یعنی انواع گوناگون افکار و
احساسات, همانگونه که هستند. تجریه کنند.
ارزشها
اقدام متعهدانه
بودن در زمان حال
IN
SK
کسلش شناختی
خود به عنوان بافتار
صفحه 33:
هدف درمان پذیرش و تعهد ایجاد یک زندگی پربار و معنادار و در عين حال» پذیرش رنجی
اس که زندگی Bisel
تنها از طریق اقدامات مبتنی بر ارزش است که میتوانیم یک زندگی پربار داشته باشیم. البته
مادامی که برای ساختن ان زندگی تلاش میکتیم, با مولنع مختلقی در قالب «تحربدهای
شخصی > ناخواسته و ناخوشایند مواجه خواهيم شد (مکل افکاره تصورات. احساسات» ادراک»
نکانهها و خاطرات متقی).
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برای مدیریت این تجربههای شخصی از مهارتهای
مایندفولنس (توجه آگاهی/ذهنآگاهی) استفاده میکند.
صفحه 34:
مداخلات درمانی ادت ]۸0 حول محور دو فرآینه اصلی میحر حند:
*فرایش توانایی پذیرش تحربیات خصوصی ناخواسته که قابل کنترل نیستند. (افکار و هیجانات درونی)
*متعهد بودن و آقدام در جهت زندگی منطبق بر ارزش های شخصی:
مشاهدهگری متیر
sie alesis cas pag,
4 زندگیٍ مه
حالت همجوشی با افکار حالت فاصله گرفته از افکار
صفحه 35:
#خلاصهای از مداخلات درمانی روبکرد پذیرش و تعهد که توسط درمانگر اکتی صورت میگیرد
شفاف سازى و شئاخت راهبردهاى. معمول كنترل هيع
میا
سوت
ا
صفحه 36:
1. همجوشی زدایی با افکار(۲<65100)
میتوانید باورشان کنید با آنها بجنگید؛ يا به سادگی از وجود آنها آگاه باشید
ee
1
مس
من یه بیعرضهام! من اين فكر رو دارم كه يه بىعرضهام! من میدونم که فکری دارم که میگه:
- من یه بیعرضهام
همجوشى زدايى و
از افكارتان آكاه شويد و فقط آمدن و رفتن افكار را مشاهده كنيد 2
صفحه 37:
(Acceptance) 3.4; ۲
جا باز كردن برای احساسات. هیجانات ادراکات. تمایلات و سایر تجربیات شخصی بدون اينکه با آنها مبارزه
کنیم» از آنها اجتناب کرده یا بیث
پذیرش همچنین به معنای تملیل به روبرو شدن است. روبرو شدن با واقعیت موقعیت ها همانطور که هستند نه
آن طور که میخواهيم باشند.
از حد موردتوجه قرارشان دهیم. به آنها اجازه میدهد بروز پیدا کنند.
۳. تماس با لحظه حال ۳۵۳۵۳۰ ۳۲۵9۵۵۴ ۲6 ط1 (Living
آگاهی کامل از تجربیات حاضر با گشادهرویی. علاقه و پذیرش؛ و تمرکز و مشارکت کامل و لحظه به لحظه در هر
آنچه که در دست انجام است.
۴ خویشتن مشاهدهگر (خود به عنوان زمینه یا خود به عنوان Self as Context ) bab
رسیدن به یک حس عالی از خویشتن؛ تداوم حضور و سکونی که تغییرناپذیره هميشه حاضر و آسيبنايذ
از اين منظر مى توانيد به اين تجربه برسيد كه شما افكارء احساسات» خاطرات» تمایلات. ادراکات» تصورات؛ نقشها
يا جسم مادى خود نيستيد.
پدیدهها بهطور دائم
ير میکنند و جوانب فرعی شما هستند و ربطی به جوهرهی وجودی شما ندارند.
صفحه 38:
۵. ارزشها دوه 0۷10):
شفافسازی در خصوص مسائلی که اهمیت ویژهای در قلبتان دارند.
سوالات روشن کننده ارزش ها:
*ینکه میخواهید چگونه فردی باشید؟
*چه چیزی برایتان بیشترین اهمیت و معنا را دارد؟
*و اينکه در زندگی به دنبال چه چیزی هستید؟
*میخواهید عمرتان صرف چه چیزی بشود؟
۶ عمل متعهدانه ۸610۳ (Committed
هدف گذاری بر اساس ارزشها و انجام اقدامات موثر برای تحقق آن اهداف و ماندن در
مسیر ارزش be
صفحه 39:
رفتاردرماني
ehavioral therapy
صفحه 40:
مفاهیم * تقویت(مثبت و منفی)
نظری * تنبیه
اهداف * هدف اولیه. اصلاح رفتار است.
مشاوره * تغییر در رفتار موجب تغییر در افکار و عواطف(اطلاقات ذهنی) می شود.
ee * اقتصادهای ژتونی
فنون a ل * خاموشی
مان 8 cai ae * غرقه سازی
صفحه 41:
, 2 درمان وجودی
existential therapy
صفحه 42:
ماهیتانسان
.نحوه تجربه کردن زندگی توسط انسان در اين رویکرد مهم است
انسان ها در خلاء زندگی نمی کنند بلکه آنها هميشه در دنیایی با دیگران و در موقعیتی که بر تجربه
آنها تاثیر می گذارد زندگی میکنند. مشکلات باید در بافت. فرهنگی, اجتماعی و سیاسی مورد
.ملاحظه قرار گیرد
انسان گرایش به خلوت گزینی و فریب دادن خود در مورد زندگی و موقعیت خود در آن دارد. ظرفیت
.درك خود و دیگران به هنگام روبرو شدن با واقعیت و تلاش برای اصالت افزایش می یابد
* _ "خود" مفهومی نسبی است. چیزی به نام خود خاص و ثابت وجود ندارد. ما مرتب در حال تغییر
هستیم.
صفحه 43:
روان درملنی وجودی رویکرد فلسفی در مورد مردم و
بودن یا وجود داشتن مرتبط است. که به جای استفاده از فنون با مضامین زندگی
سر و کار دارد. لین مضامین شامل زندگی و مرگ آزادی. مسئولیت در موره خود و
eal So پیدا كردن معنا در زندكى و کنار آمدن با اخسانی بی معنایی است.
صفحه 44:
Miwelt
بودن در اين دنيا
فرق انسلن ها با ديكر كونه هاى جانورى اين است كه مى توانند بر خودشان و
ديكران آكاه باشند..بلس و بينسوانكر از اصطلاح يا بودن در اين دنيا
استفاده كرده اند. كه عبارت است از انديشيدن در مورد رويدادها و معنا
بخشيدن به آنه برخى اين مفهوم را بودن براى بودن نيز مطرح كرده اند.منظور
آنها اين است كه انسانها مى توانند در مورد بسيارى از امور تصميم بكيرند و
بسیلری از امور را انتخاب کنند.آنها از عبارت دازاین گزینی استفاده می کنند.
معنایش هم این است که شخص مسئول وجود خویش است.
عن كسم
رولومى براى توصیف معنای کامل انسانیت از عبارت « من هستم » استفاده می
کند. به نظر می این تجربه شدید «من هستم؛ پیش شرط حل مشکلات بیماران
است و این یک تجربه شخصی است و به رابطه بیملران با درمانگر و جامعه ربطی
ندارد.
صفحه 45:
و
مار
انا
ere)
یکیا دارد
صفحه 46:
مقابله با اضطراب طبیعی به
۱
5
صفحه 47:
رویکرد وجودی کمک کرده است که انسان دوباره کانون توجه قرار گیرد. امتیاز لین رویکرد لین است که
برداشت تازه ای از مرگبه عنوان نیروی مثبت.نه تصوری مخوف ارلئه داده است. وجودنگرهابه برداشت.
تازه ای از اضطراب. گناه.ناکامی.تنهایی و بیگانگی خدمت کرده اند.
دیدگاه وجودی چارچوبی را برای آگاه شدن از مسائل همگلنی انسان تامین می کند.یکی از خدمات عمده
روبکرد وجودی:تاکید لّن بر کیفیت انسانی رابطه درملنی است.این جنبه, احتمال ماشینی کردن روان
درمانی و از این رو انسانیت زدایی کردن آن را کاهش می دهد.
رویکرد وجودی از لین نظر که به فن گرلیش ندارد با اغلب درمانهای دیگر تفاوت دارد.مداخله های
درمانگران وجودی بر مبنای دیدگاههای فلسفی درباره ماهیت وجود انسان استوار است. درمانگران
وجودی آزادند تا هر فنی را که مناسب می دانند. از گرایش های درمانی دیگر استفاده کنند
- اسمیت در رابطهبا فنون درملنی خاطر نشان می سازد که رویکرد وجودیبه خاطر تاکید نکردن
روی فنون شهرت دارد. درمانگر بلید.به قدر کافی.به عمق برسد و نسبتبه زندگی خود گشوده باشد تا
خطر کند و در آبهای گل آلود درمانجویان برود. بدون آنکه غرق شود. او معتقد است درمانگرانی که حضور
ملموس دایند. در حالیکه درمانجویان آنها عمیق ترین مسائل خود را کاوش می کنند. وجود خود را نیز در
معرض تغییر قرار می دهند. استفاده از خود محور درمان است.
صفحه 48:
صفحه 49:
همه انسان ها تراش های ذاتی به رشد و
.ود کوقا ی دار
آشفتگی های هیجانی عمدتاً توسط خود فرد تحمیل
میشوند و از we مداوم افکار و باورهای غیر منطقی در
د خود به وجود می آیند.
Curls
صفحه 50:
بر اساس این مکتب افراد باید
یادبگیرند که خود را بدونتوجه
بهکامل نبودنشان قبولکنند و
مى توانندسرزن ش كردن ديكرانرا
ی رح
ار ار كك
سه ”بايد“ ما را در زندكى عقب نگه میدارد:
من بايد عالى باشم؛ ۱
توبايد بامن خوب برخورد كنى؛
دنیا باید به من آسان بگیرد. -
صفحه 51:
صفحه 52:
FEU A peers CCC INL Fu EM | Ea CaReCeNT FSS ROP SU]
By Pee ny a ee ee Cee IRUS)
صفحه 53:
Activating Event Beliefs Consequences شخصیت
ابتدا رویدادی اتفاتق میافتد و فرایند تحلیل و اقدام را فعال میکند (۸0)
ما ن رویداد را بر اساس باورهایمان دربارمی آن رویداد. خودمان و جهان اطرافمان.
تقسیر میکنیم (8)
تفسیر ما در نهایت. هیجاناتی را برمیانگیزد و ما را به رفتارهای مشخصی ترغیب
میکند ())
صفحه 54:
صفحه 55:
به مراجعان کمک کنیم تا یاد بگیرند
به مراجعان کمک کنیم تا افکار و
بای ی
ل 0
2
كلتق
صفحه 56:
صفحه 57:
صفحه 58:
شناخت درمانی
Cognitive Therapy
صفحه 59:
صفحه 60:
صفحه 61:
همهی افکار و ذهنیتهای ما در یک سطح نبستند
کاملا ساده و
آگاهانه
طرحواره های مهم فرد با تحريف هاى
طرحواره يا اسكيما = «شناختی مرتبط هستند
صفحه 62:
نمونه تحریف های شناختی(سوگیری منفی درباره خود و پیش بینی آینده)
عي >
صفحه 63:
سه گانه شناختی در افسرد گی
نگاه منفی به
جهان
نگاه منفی به
خود
نگاه منفی به
آینده
صفحه 64:
ely pees Pl el Se ef Gl, Ss توسیف ای گره توردگی استفاده م ی کند و تق
درمانگر و فرد را تلاش بای تشخیص این سیستم و در هم شکستن باورهای تادرست و ساعتار تکار امد آن میداند.
یه که سس
آمسو:
صفحه 65:
صفحه 66:
صفحه 67:
صفحه 68:
مشکل رابطهای, همواره بخشی از زندگی کنونی ما است. ما میتوانیم
از خیلی چیزها آزاد شویم. اما هرگز نمیتوانیم بدون حداقل یک
رابطهی شخصی رضایتبخش, شادمانه زندگی کنیم
رویدادهای دردناک گذشته, در آنچه امروز هستیم نقش مهمی
دارند؛ اما مرور دوبارهی آنها. کمک چندانی به نیاز امروز ما (بهبود
رابطهی فعلیمان) نمیکند
ما برای تأمین نیازهای اساسی, بايد يك يا جند تصویر را در دنیای کیفی
خود بهبود دهیم. دنیای کیفی بخشی از دنیای ماست که از میهمترین
«چیزهایی که میدانیم و میشناسیم تشکیل شده است
| مااز لحظهی تولد تا مرگ. مشغول «رفتار کردن» هستیم. رفتار
از چهار بخش جداییناپذیر تشکیل شده os) Total Behavior)
است: عمل, فكر. احساس و فیزیولوژی _
رفتارها هميشه باید در قالب فعل با مصدر بیان شوند آو حتماً خودمان
فاعل جملهها باشیم]. به جای من افسرده شدهام یا دچار افسردگی هستم.
a من انتخاب کردهام افسرده باشم: من افسردگی میکنم؛ یا خودم را
اس lead oS
صفحه 69:
صفحه 70:
ما سر سا
ریب طرافیان داشته باشد. تارضایتی
RIES Te TO on eee ye ae ene om NT)
٩ ا
صفحه 71:
پیداکردن راه
وت سر
برای ارضای
58
صفحه 72:
صفحه 73:
صفحه 74:
ابزارى براى تركيب
صفحه 75:
منابع
* پروچاسگاجیمز او:نورگراسجان سی۱۳۹۰] نظریه های رواندرصانی, ترجعه یحیی سیدمحصدی ؛تهران بر شد
* _کریجرالد(۱۳۸۹] نظریه و کاربست مشاوره و رواندرمانی؛ ترجصه یحیی سید محصدی. تهران:ارسباران
* نوابی نژاد شکوه:سبانی راهنعایی و مشاورهش
https://ravanrahnama.ir/rollo-may taisy ylgy cul *
https://motamem.0org asia cul *