علوم پایه شیمی

نظریات پیدایش حیات

nzriat-mansha-hyat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نظریات پیدایش حیات”

نظریات پیدایش حیات

اسلاید 1: نظریاتی در باره‌ی منشاء حیات بر روی زمین

اسلاید 2: حدود سه میلیارد سال پیش بر اثر حادثه‌ای که هنوز دقیقاً علت آن را نمی‌دانیم، اولین نشانه‌های حیات بر روی زمین آغاز شد. اما ابتدایی ترین نوع حیات چگونه بر روی سیاره‌ی ما به وجود آمده است؟از نظر علمی، حدود سه میلیارد سال پیش بر اثر حادثه‌ای که هنوز دقیقاً علت آن را نمی‌دانیم، اولین نشانه‌های حیات بر روی زمین آغاز شد و در طی سه میلیارد سال، تکامل از آغازین‌ترین میکروب‌ها موجوداتی با آرایه‌های خیره‌کننده از پیچیدگی و زیبایی را خلق کرده است؛ اما ابتدایی‌ترین نوع حیات چگونه بر روی سیاره‌ی ما به وجود آمده است؟ در جواب این سؤال دانشمندان هفت نظریه‌ی علمی را مطرح کرده‌اند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

اسلاید 3: پدیده پان اسپرمیاآیا زندگی بر روی زمین آغاز شده است! نظریه‌ای وجود دارد که می‌گوید شاید زندگی از نقطه‌ی دیگری در فضا به زمین آمده باشد، مفهومی که به عنوان پان اسپرمیا شناخته می‌شود. سیاره‌ی همسایه‌ی ما یعنی مریخ هر روز شاهد بمبارانی از شهاب سنگ‌ها است و شاید در روزهای نخستین نیز زمین وضعیتی نزدیک به امروز مریخ داشته است.برخی از دانشمندان این فرضیه را مطرح کرده‌اند که شاید ارگانیزم‌های زنده و میکروب‌ها به وسیله‌ی شهاب سنگ‌ها از منظومه‌ای دیگر به زمین آمده باشند که در این صورت همه‌ی ما مهاجرانی از جهان‌های دیگریم. اما در صورتی که این فرضیه درست باشد سؤال بزرگتری را مطرح می‌کند که در منظومه‌ی دیگر زندگی چگونه آغاز شده است.

اسلاید 4: پدیده پان اسپرمیا شاید حیات از خود سیاره زمین آغاز نشده است و از مکانی دیگر در فضا وارد سیاره زمین شده باشد. این نظریه با نام پان اسپرمیا شناخته می‌شود. برای مثال، کره مریخ به طور مداوم در معرض تاثیرات مخرب کیهانی قرار داشته و بمبارانی از شهاب‌سنگ‌ها بر سطح آن روی می‌دهد. علاوه بر این، تعدادی از سنگ‌های مریخی بر روی زمین نیز یافت شده‌اند که در پی آن منشا انسان را سیاره مریخ معرفی می‌کنند! بر اساس مفهوم پان اسپرمیا ، میکروب‌های اولیه جهان به کمک سیارک‌ها و یا شهاب‌سنگ‌ها به زمین آورده شده و شرایط شکل‌گیری حیات را در زمین فراهم ساخته‌اند.صخره‌ها به دلیل اثرات کهکشانی به طور منظم از سطح سیاره مریخ محو می‌شوند و تعدادی از شهاب‌ سنگ‌های مریخی نیز  بر روی این سیاره یافت شده‌اند که به عقیده دانشمندان حامل میکروب‌هایی از سیاره زمین بوده‌اند؛ بنابراین، تمام ما دارای منشا مریخی هستیم. برخی دیگر از دانشمندان معتقدند ممکن است ستاره‌های دنباله دار از سامانه‌های ستاره‌ای به وجود آورنده حیات بر روی سیاره زمین باشند.

اسلاید 5: آغازیان سادهاین احتمال وجود دارد به جای اینکه حیات از مولکول‌های پیچیده همچون RNA آغاز شده باشد، با مولکول‌های کوچکتری که در چرخه واکنش‌ها با یکدیگر تعامل داشته‌اند و در محفظه‌هایی شبیه به غشای سلولی قرار داشته‌اند، آغاز شده باشد و مولکول‌های پیچیده‌ای که نسبت به مولکول‌های کوچک‌تر در واکنش‌ها عملکرد بهتری داشتند، در طول زمان تکامل یافته‌اند. سناریوهای مربوط به این موضوع مدل‌های Simple Beginnings” (دگرگونی در ابتدا) نامیده شده است که با نظریه مدل (gene-first) مربوط به دنیای RNA در تضاد است.

اسلاید 6: شروعی سرددر سه میلیارد سال پیش احتمالاً زمین پوشیده از اقیانوس‌هایی یخ زده بوده است. خورشید در آن زمان، یک سوم درخشانی کمتری از زمان حاضر داشته و به همین دلیل سطح اقیانوس‌ها را لایه‌ای ضخیم از یخ فرا گرفته بوده است. این لایه‌ی چندین متری از یخ می‌توانسته ترکیبات آلی را در زیر آب از اثرات مخرب نور ماورا بنفش و امواج کیهانی محافظت کند، همچنین این سرما به این ملکول‌ها برای ماندگاری طولانی‌تر کمک کرده است که شانس به وجود آمدن واکنش‌های کلیدی برای شروع حیات را بالا می‌برد.دانشمندان معتقدند که در حدود 3 میلیارد سال پیش، یخ‌ها تمامی اقیانوس‌های زمین را پوشانده بودند؛ چرا که گرمای خورشید در آن زمان، یک سوم وضعیت کنونی بوده است. این لایه عظیم از یخ که چند صد متر ضخامت داشت، قادر بود از مولکول‌ها و مواد ابتدایی حیات در برابر اشعه ماورای بنفش و تابش‌‌های کیهانی محافظت کند. از طرف دیگر، سرمای بسیار زیاد محیط منجر به عمر طولانی‌تر این مولکول‌ها گردیده و واکنش‌های کلیدی منشا حیات بر روی زمین را رقم زده است.

32,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید