صفحه 1:

صفحه 2:
موضوع کنفرانس: نظربه سیستم اجتماعی

صفحه 3:
سازمان به عنوان سیستم اجتماعی: ‎a‏ طور کلی.نظریه سیسیتمها شالوده پا کالبدی برای همه رشته علمی محسوب می شود.هر رشته علمی .به فراخور سطح تحلیل خاص خود. + اصطلاح .گوشت؛پوست این کالبد را فراهم م۱ ۳۳۰ پدیده های مورد مطالعه . مدل آفرینی یا نظریه پردازی کند . بنابراین در مطالعه سازمان با رویکرد سیستمی ۰ علاوه بر ویژگیهای مشترک سیستمهای باز باید خصایص ویژه سیستمهای اجتماعی را نیز در نظر ‎Sas‏

صفحه 4:
سیستم اجتماعی: متشکل از فعالیتهای ساختمند افراد انسانی است که با یکدیگرکنش متقلبل و بوسیله رولبط اجتماعی با هم پیوند دارند.

صفحه 5:
مفروضات سیستم اجتماعی: ۱- سیستم اجتماعی . سیستمی باز است 1-57 اجتماعى را مردم (افراد انسانى )تشكيل ميدهد ۲-سیستم اجتماعی از اجزاء ویژگیها و فعالیتهای وابسته به هم که به کل سیستم کمک 93 آن کمک می گیرد: تشکیل شده است ۴- سیستم اجتماعی هدفدار است. ۵-سیستم اجتماعی دارای ساختار است. ۶-سیستم اجتماعی هنجارمند است.

صفحه 6:
مفروضات سیستم اجتماعی: ۷سیستم اجتماعی دارای ضمانت اجرایی است. لشللة اجتماعی سپاسی است. ٩-سیستم‏ اجتماعی فرهنگ متمایزی دارد. ۰-سیستم اجتماعی مفهومی ونسبی است. ۱-همه سازمان‌های رسمی سیستم‌های اجتماعی محسوب می‌شوند ولی همه سیستم‌های اجتماعی سازمان رسمی محسوب نمی شوند.

صفحه 7:
مدیریت به عنوان فرایند اجتماعی: در چارچوب نظری مدیریت به عنوان فرایند اجتماعی و زمینه آن (سازمان) به منزله سیستم اجتماعی تلقی میشود 9 مدیریت از ۲ نظر قابل ملاحظه است ۱-ساختار: بصورت سلسله مراتبی از روابط رئیس و مرئوس در یک سیستم اجتماعی است ۲-کارکرد : سلسله مراتب روابط.جایگاه تخصیص و ترکیب مناصب و تسهیلات به سر ‎ase‏ بحشیدن به اهداف سازمان است. "-عملکرد: فرایند مدیریت در وضیعتهایی که کنش و واکنش های متقابل میان ۳ کنند,صورت عمل به خود میگیرد.

صفحه 8:
وجوه تحلیلی سیتم اجتماعی: هر سیستم اجتماعی یا سازمان پدیده اجتماعی - روانی _است وداری ۲ بعد ميباشد ۱-بعد هنجاری: وجه اجتماعی سیستم است واز خرده سیستم . نهادهاو غيره تشکیل شده است که داری ساختار رسمی و قانونی است و به منضور تحقق هدفهای گوناگون ورفع نیازها بوجود آمده است. ۲-بعد شخصی : وجه روانی سیستم است که بعد فدی هم نامیده ميشود كه 9 همتاست و از ویژگی شخصی متمایزی برخورداراست.

صفحه 9:
۳-انتظارات

صفحه 10:
١-فرد‏ ۲ شخصیت ش آمادگیها ۳-نیازها- پیش

صفحه 11:
رفتار مشهود سیستم اجتماغی سازمانی (سازمان) ‎A‏ ويه ‎UL -‏ شخصیتها ی افراد ‏( یمد شخصی ) ‏شکل ۷-۴ : مدل سستم اجتماعی

صفحه 12:
یکانگی فرد و سازمان: 200 وی با انتظارات سازمان رفتار کندگنته میسو 5 ۳۱ 5 است و اگر مطلبق انگیزه خود رفتار کند » رفتارش همسار. ۰ ۳ در حالت مطلوب رفتار فرد باید همزمان ۰ سازگار و همساز باشد. دو نیرو یی که در سازمان به حل لین مشکل کمک می کند .شخصی کردن نقش و سازمانی (اجتماعی )کردن شخصیت نامیده میشوند.

صفحه 13:
تعارض فردی و سازمانی: ققدان تولفی و بگانگی میان ابعاد هتجاری و شخصی رفتار ,غالبا تعارضها و کشمک ۱ و 2 که بر عملکرد سازمان اثر می گذارند. پراساس مدل دو بعدی مورد بحث به ۳ منبع اصلی تعارضها می توان اشاره کرد : ۲ ارس نقش شخصیت: هنگامی بروز می کند که الگوی انتظارات نقش با الکوی انکره د۳ در فردی که ایفا میکند توافق نداشته باشد ۲ ارضهای نقش: هنگامی بروز می کند که ایفا کننده نقش معینی ملزم باشد که در لن وا 2۰ ارات سازمنی متضاد و ناهمخولنی پاسخ دهد. این تعارضها زاییده موقمیت سازمانی ۱ و شخصیت دارنده نقش ربطی ندارد. ۷ ضهاى شخصيت: در لثر نیازها و انگیزه های متضاد فردی ایجاد می شوند و به شحصت و بستگی دارند.عدم تعادل شخصیتی موجب می شود که فرد با نقش خود یا با سازمانی که در آن کار مى كند.اختلاف بيدا كتد.

صفحه 14:
ملاک های ر ر سازمانی: سازمانها برای تن تاسیس شده اند که بعنوان موثرترین و کارسازترین واحد های اجتماعى دفهای خود را در حد انثظار جامعه تحقق بخفند. از لین رو تسام ۰ ۰ ازمانی غالبا در جهت ترویج و تشویق رفتارهایی است که از لحاظ سازمان.اثربخش و ‎١‏ 01 ار احاظ کارکنان رضایت بخش و پاداش دهنده باشد. ‎

صفحه 15:
مهمترین ملاکهای سنجش رفتار در سازمان ها عبا | و ملاک اثربخشی .معمولاً رفتاری است که مورد ارزشیابی قرار می ۳ ۳ ۲- کارایی:رابطه ای است میان رفتار سازمانی با نیزها و مقاصد فردی قرار میگیرد. ۲ وشایت: رابطه میان انتظارات سازمانی و نیازهای فردی اشاره می کند. ۴- روحیه: انگیزه به کار .موجب رهایی انرئی وآغاز فعالیت در جهت نیل به هدفهای رای مي شود.کار تحت شرلیط مناسب به دستاورد معینی منتهی شود و حأن ۰ ۱۳9 ۱۳ همراه قدرشناسی وپاداش باشد در انجام دهنده کار رضایت به وجود می آید که روحبه یا آمادگی برای ادامه فعالیت حاصل می شود و انگیزش مجدد موجب آغاز کار وتداوم فعالیت 0 گلازمان میگردد.

صفحه 16:
(آمادگی برای ادامذ فعاليت) شکل ۷۸

صفحه 17:
‎ee‏ مد بریت: ‏اگرچه رهبری و مدیریت را دو اصطلاح مترادف به کار می برند ولی در سیستم اجتماعی می توان تمایزی قائل شد که مدیریت با بعد هنجاری رابطه دارد و رهبری با بعد شخه ‏کار دارد.

صفحه 18:
در چارچوب سیستم اجتماعی ۳ سبک مدیریت یا رهبری متمایز قابل تشخیص است | سیک هنجار مدار: باتکیه بربعد هنجاری به انتظارات سازمان اهمیت میدهد ۳ سبک فر مدار: باتکیه بربعد شخصی .انگیزه و نیازهای فردی کارکنان سازمان را مور توجه قرار میدهد. ۳- سبک موقعیت مدار:سبک متغیری است که با توجه به موقعیت وشرایط . به تناوب به هریک ازبعدهنجاری وشخصی تاکید ميکند.

صفحه 19:
انتظارات سازماتی وس هنجار مداز ‎ey‏ سیکهای مدیریت و رهبری ‎

صفحه 20:
LL

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
15,000 تومان