صفحه 1:
صفحه 2:
موضوع کنفرانس: نظربه سیستم اجتماعی
صفحه 3:
سازمان به عنوان سیستم اجتماعی:
a طور کلی.نظریه سیسیتمها شالوده پا کالبدی برای همه رشته علمی
محسوب می شود.هر رشته علمی .به فراخور سطح تحلیل خاص خود.
+ اصطلاح .گوشت؛پوست این کالبد را فراهم م۱ ۳۳۰
پدیده های مورد مطالعه . مدل آفرینی یا نظریه پردازی کند . بنابراین
در مطالعه سازمان با رویکرد سیستمی ۰ علاوه بر ویژگیهای مشترک
سیستمهای باز باید خصایص ویژه سیستمهای اجتماعی را نیز در نظر
Sas
صفحه 4:
سیستم اجتماعی: متشکل از فعالیتهای ساختمند افراد انسانی
است که با یکدیگرکنش متقلبل و بوسیله رولبط اجتماعی با هم
پیوند دارند.
صفحه 5:
مفروضات سیستم اجتماعی:
۱- سیستم اجتماعی . سیستمی باز است
1-57 اجتماعى را مردم (افراد انسانى )تشكيل ميدهد
۲-سیستم اجتماعی از اجزاء ویژگیها و فعالیتهای وابسته به هم که به کل سیستم کمک
93 آن کمک می گیرد: تشکیل شده است
۴- سیستم اجتماعی هدفدار است.
۵-سیستم اجتماعی دارای ساختار است.
۶-سیستم اجتماعی هنجارمند است.
صفحه 6:
مفروضات سیستم اجتماعی:
۷سیستم اجتماعی دارای ضمانت اجرایی است.
لشللة اجتماعی سپاسی است.
٩-سیستم اجتماعی فرهنگ متمایزی دارد.
۰-سیستم اجتماعی مفهومی ونسبی است.
۱-همه سازمانهای رسمی سیستمهای اجتماعی محسوب میشوند ولی همه
سیستمهای اجتماعی سازمان رسمی محسوب نمی شوند.
صفحه 7:
مدیریت به عنوان فرایند اجتماعی:
در چارچوب نظری مدیریت به عنوان فرایند اجتماعی و زمینه آن (سازمان) به
منزله سیستم اجتماعی تلقی میشود
9 مدیریت از ۲ نظر قابل ملاحظه است
۱-ساختار: بصورت سلسله مراتبی از روابط رئیس و مرئوس در یک سیستم
اجتماعی است
۲-کارکرد : سلسله مراتب روابط.جایگاه تخصیص و ترکیب مناصب و تسهیلات به
سر ase بحشیدن به اهداف سازمان است.
"-عملکرد: فرایند مدیریت در وضیعتهایی که کنش و واکنش های متقابل میان
۳ کنند,صورت عمل به خود میگیرد.
صفحه 8:
وجوه تحلیلی سیتم اجتماعی:
هر سیستم اجتماعی یا سازمان پدیده اجتماعی - روانی _است وداری ۲ بعد
ميباشد
۱-بعد هنجاری: وجه اجتماعی سیستم است واز خرده سیستم . نهادهاو غيره
تشکیل شده است که داری ساختار رسمی و قانونی است و به منضور تحقق
هدفهای گوناگون ورفع نیازها بوجود آمده است.
۲-بعد شخصی : وجه روانی سیستم است که بعد فدی هم نامیده ميشود كه
9 همتاست و از ویژگی شخصی متمایزی برخورداراست.
صفحه 9:
۳-انتظارات
صفحه 10:
١-فرد
۲ شخصیت
ش آمادگیها
۳-نیازها- پیش
صفحه 11:
رفتار مشهود سیستم اجتماغی
سازمانی (سازمان)
A ويه
UL - شخصیتها ی افراد
( یمد شخصی )
شکل ۷-۴ : مدل سستم اجتماعی
صفحه 12:
یکانگی فرد و سازمان:
200 وی با انتظارات سازمان رفتار کندگنته میسو 5 ۳۱
5 است و اگر مطلبق انگیزه خود رفتار کند » رفتارش همسار. ۰ ۳
در حالت مطلوب رفتار فرد باید همزمان ۰ سازگار و همساز باشد.
دو نیرو یی که در سازمان به حل لین مشکل کمک می کند .شخصی کردن
نقش و سازمانی (اجتماعی )کردن شخصیت نامیده میشوند.
صفحه 13:
تعارض فردی و سازمانی:
ققدان تولفی و بگانگی میان ابعاد هتجاری و شخصی رفتار ,غالبا تعارضها و کشمک ۱
و 2 که بر عملکرد سازمان اثر می گذارند.
پراساس مدل دو بعدی مورد بحث به ۳ منبع اصلی تعارضها می توان اشاره کرد :
۲ ارس نقش شخصیت: هنگامی بروز می کند که الگوی انتظارات نقش با الکوی انکره د۳
در
فردی که ایفا میکند توافق نداشته باشد
۲ ارضهای نقش: هنگامی بروز می کند که ایفا کننده نقش معینی ملزم باشد که در لن وا 2۰
ارات سازمنی متضاد و ناهمخولنی پاسخ دهد. این تعارضها زاییده موقمیت سازمانی ۱ و
شخصیت دارنده نقش ربطی ندارد.
۷ ضهاى شخصيت: در لثر نیازها و انگیزه های متضاد فردی ایجاد می شوند و به شحصت و
بستگی دارند.عدم تعادل شخصیتی موجب می شود که فرد با نقش خود یا با سازمانی که در آن کار
مى كند.اختلاف بيدا كتد.
صفحه 14:
ملاک های ر
ر سازمانی:
سازمانها برای تن تاسیس شده اند که بعنوان موثرترین و کارسازترین واحد های
اجتماعى دفهای خود را در حد انثظار جامعه تحقق بخفند. از لین رو تسام ۰ ۰
ازمانی غالبا در جهت ترویج و تشویق رفتارهایی است که از لحاظ سازمان.اثربخش و
١ 01 ار احاظ کارکنان رضایت بخش و پاداش دهنده باشد.
صفحه 15:
مهمترین ملاکهای سنجش رفتار در سازمان ها عبا
| و ملاک اثربخشی .معمولاً رفتاری است که مورد ارزشیابی قرار می ۳ ۳
۲- کارایی:رابطه ای است میان رفتار سازمانی با نیزها و مقاصد فردی قرار میگیرد.
۲ وشایت: رابطه میان انتظارات سازمانی و نیازهای فردی اشاره می کند.
۴- روحیه: انگیزه به کار .موجب رهایی انرئی وآغاز فعالیت در جهت نیل به هدفهای
رای مي شود.کار تحت شرلیط مناسب به دستاورد معینی منتهی شود و حأن ۰ ۱۳9 ۱۳
همراه قدرشناسی وپاداش باشد در انجام دهنده کار رضایت به وجود می آید که روحبه یا
آمادگی برای ادامه فعالیت حاصل می شود و انگیزش مجدد موجب آغاز کار وتداوم فعالیت
0 گلازمان میگردد.
صفحه 16:
(آمادگی برای
ادامذ فعاليت)
شکل ۷۸
صفحه 17:
ee مد بریت:
اگرچه رهبری و مدیریت را دو اصطلاح مترادف به کار می برند ولی در سیستم اجتماعی
می توان تمایزی قائل شد که مدیریت با بعد هنجاری رابطه دارد و رهبری با بعد شخه
کار دارد.
صفحه 18:
در چارچوب سیستم اجتماعی ۳ سبک مدیریت یا رهبری متمایز قابل تشخیص است
| سیک هنجار مدار: باتکیه بربعد هنجاری به انتظارات سازمان اهمیت میدهد
۳ سبک فر مدار: باتکیه بربعد شخصی .انگیزه و نیازهای فردی کارکنان سازمان را مور
توجه قرار میدهد.
۳- سبک موقعیت مدار:سبک متغیری است که با توجه به موقعیت وشرایط . به تناوب به
هریک ازبعدهنجاری وشخصی تاکید ميکند.
صفحه 19:
انتظارات سازماتی وس هنجار مداز
ey سیکهای مدیریت و رهبری
صفحه 20:
LL