صفحه 1:
صفحه 2:
موضو ع:نظرییه های جدید رو انشناسی شخصیت
استاد مربوطه:جتاب آقای نقوی
اجرا:فاطمه بنى اسديور
صفحه 3:
: روانشناسى شخ 0
1 TPs)
از ريشه لاتين (2©150112) كه به )562502211157(
معنى «نقاب و ماسك» است كرفته شده است و اشاره به
ماسک ونقابی دارد که بازیگران یونان و روم قدیم بر چهره
میگذاشتند واین تعبیر تلویحا به اين موضوع اشاره دارد که
»شخصیت هر فرد ماسکی است که او بر چهره خود
مىزند تا وجه تمايز (تفاوت) او از ديكران باشد«.
صفحه 4:
شخصيت يك «مفهوم انتزاعى» استء يعنى آن جيزى
Pac wag tt BSC Sri Diy 20 ل
از طریق ترکیب رفتار (36127101) » افکار
dx « (Motivation) 455) (Thoughts)
ری ۳
تفاوت. (101666161106) كل افراد (انتتانها) از همديكن
eee لا ا 0
(ex evo=gve-s 0
صفحه 5:
* از طرف دیگر. «شخصیت» یک موضوع پیچیده است ولی
از زمانهای قدیم برای شناخت آن کوششهای فراوانی شده
است که برخی از آنها «غیر عملی» » بعضی دیگر
« خرافاتى» و تعداد كمى «علمى و معتبر» هستند.
صفحه 6:
YEU SY از
سوال اصلى در مطالعه شخصيت (26150122111377) و نظريههاى
شخصيت اين است كه شخصيت جيست؟ با وجود مطالعات و تحقيقات
زياد به دليل بيجيدكى شخصيت كه ناشى از بيجيدكى آن كرفته است
که میتوان آنها را در هشترویکرد اصلی روانکاوی »تیپ شناسی»
رفتاری »یادگیری اجتماعی تحلیل عاملی » شناختی »انسان گرایی و
toe D ED) ل
رویکردها که رسمی هستند یک رویکرد شخصی نسبت به انسان
Pe 0 gee Pet Oey pK entOaE ery)
مطالعه و تحقیق دراين باره » آن را به یک نظریه رسمی تبدیل کنیم
صفحه 7:
وجوه اشتراک و افتراق نظریههای شخصیت
ی
ناخودآگاه داده شده است و پیروان آن معتقدند که آدمی از
OF ON یو ae
آنها درشعور باطن یا ناخودآگاه هستند. در نظریههای
ديكر » ناخوداكاه موزد انكار استء ياكم اهميت است و يا
اين که تاثیرش فقط در افراد نابهنجار مورد قبول است. در
اين نظزيهها خود آكَاه حاكم بر رفتار آدمى دانسته شده
است.
صفحه 8:
ا ل ا ا ل 1ك
آسپرت متعلق به دسته دوم است. نظریههایی هستند که
اهميت فراوان به تاريخ زندكى و به دوران كودكى مىدهند
و هر كس را ينده و اسير ككذشته خود مييندارند و
نظریههای دیگر آدمی را از قید گذشته آزاد ساخته» حال و
آینده و گرایش به سوی غایت و غرض را در رفتار او
موثر مىدانندء يا اين كه جكونكى هر عمل راوابسته به
eee ane) ل ee ۱
pene PO: Wo kOe ee Wa me Knee wg Tees)
صفحه 9:
رویکردها در نظریههای رسمی:
صفحه 10:
رويكرد رواتكاوى:
" نخستين رويكريد درباره شخصيت در وايسين سالهاى قرين
نوزده توسط فرويد مطرح شد. نظريه يردازهاى فرويد
چنان با اهمیت و گسترده بود که نه تنها در روانشناسی بلکه
در فرهنگ .جامعه نیز نفوذ پیدا کرد» بگونهای که آن را
يك انقلاب شبيه آنجه داروين با نظريه تكامل ارائه كرد
دانستهاند
صفحه 11:
رويكردتيب شناسى:
" صاحب نظران قديمىترين طبقه بندى تيب شناختى را به
بقراط وجالینوس از حکمای یونان باستان نسبت دادهاند.
es ae he eee ا 9
وسودا تضور مىكرد و براى هر يك از آنها ويزكّىهايى
را تصور موكرد .
صفحه 12:
7 SEB زر
" رويكرد رفتارى كه در كارهاى بى.اف.اسكينر _
(8.1'.5112261) و به تبعيت از بنيان كذار آن
SNe Seay a GS لكات رست زر سان
صوريت«اصلى رفتاركرايى افراطى كه هر نوع نيرو يا
فرآیند منتسب به درون و ناهوشیار را نامربوط دانسته و
بشدت رد مىكند و در عوض توجه خودرا با رفتار عينى
SUE وی اك اين رساترس ۳
صفحه 13:
رويكرة يَادكيرى اجتماعى”
" رويكرد يادكيرى اجتماعى كه بيشتر در آلبريت بندورا و
pye nr ا eS SES Soni
اسكينر است. آنها نيزروان كاوى را رد و بر رفتار عينى
ا ا ا ا ل يم
متغيرهاى شناختى درونى نيز اعتقاد دارند» جيزى كه در
نظام اسکینر مطلقا جایی ندارد.
صفحه 14:
رويكرد تحليل عاملى:
* رویکرد تحلیل عاملی که بیشتر در کارهای آلپورت »
er We 1 سه
شخصیت شامل مجموعهای از صفتها یا کیفیات متمایز
ی
عاملی (نوعی روش آماری پیشرفته) مشخص نمود.
صفحه 15:
۹
# رویکرد شناختی در شخصیت بر شیوههایی که مردم توسط
ا 0 خودشان میپردازنده تاکید
مىورزد. اينكه آنها جكونه ادراك مىكنندءارزيابى
nto ا ESE ا ا
صفحه 16:
رويكرد انسان كرايى:
و ۱
وكارل راجرز منعكس شده است . اين رويكرد و نظريه
يردازان آن برفضايل و آرزوهاى انسان » اراده آزاد آكاهانه
وخود شکوفایی تاکید دارند.
صفحه 17:
رویکرد حیطه محدود :
* نظریه پردازان شخصیت عموما دستیابی به جامعیت یا
کامل بودن را به عنوان یکی از هدفهای اصلی نظریه
TED SS ۷
موجود رذا نمىتوان بدرستى جامع دانست و به علاوه داشتن
جنين هدفى مىتواند غير واقع بينانه باشد. برخى روان
شناسان ييشنهاد مىكنند كه براى رسيدن به ديك كاملتريى
از شخصيت نياز داريم كه تعدادى نظريه جداكانه وضع
دا
محدود و باريك شخصيت تاكيد ورزد.
صفحه 18:
گوناگونی در رویکردها به شخصیت:
ا شخصیت غالبا با یکدیگر همسو
نیستند و در جهت مخالف یا اصلاح نظریه قبلی بوجود
آمدهاند؛ اما اين ساده انكارى خواهد بود كه تصور كنيم تنها
oemnroe es ey ل ل كا
b's eee) ا ا ال مم
Sore TIS) ل ۳
یادآور میشود که شخصیت موضو ع پیچیده ای است؛در
شکل گیری آنها شرایطی تاریخی و زندگی شخصی نظریه
يريداز تاثي داشته است وعلم روانشناسى علم جوانى است و
يوان شناسى شخصيت از أن هم جوانتر است .
صفحه 19:
عوامل موثر بر نظرزيات شخصيت :
" نظريههاى جديد مربوط به شخصيت ناكّهان بروز وظهور
نکردهاند» بلکه از تحقیقات دانشمندان سلف ازبقراط و
افلاطون و جالينوس تا ابن سينا و جان لاك و هابس و
crew ee ل By eer
a ECT e eee Bear) ۱
تاثير مسلم داشتهاند» عبارتند از:
صفحه 20:
" مطالعات و تحقيقات درمَانكاهى (كلينيكى) كه در سده كذشته
با شارکو و پیرژانه فرانسوی ESD eee
يونك و مكدوكال ادامه يافتند.
ا ال ا ال ل SES
پیشروان آن بودهاند
" روان شئاسى تجربى و بيشرفتهاى آن
و
* نظریات یادگیربی
صفحه 21:
0
فايده نظريههاى مربوط به شخصيت بخصوص در اين
EE Cate Sve Beene Scie eer
گوشهها يا جنبههای محدودی از شخصیت را مورد
مطالعه و بررسى قرار مىدهندء اين نظريات درباريه
nec ee wor P np) 7 ل 0
چگونگی تشکیل و تحول شخصیت به بحث و تحقبق
میپردازند.
صفحه 22:
* فایده دیگر نظریهها این است که نشان میدهند» مطالعه و
Se Er و
زمینهها و فرضهایی را که در تحقیق شخصیت مهم
هستندءمعلوم مىدارند.
" فايده ديكر نظريههاى شخصيت اين است كه افكار تازهاى
ED ES Swe Mer CeCe Sash ween
wanen (fret ا ا ا A OTo
ca DE
صفحه 23:
* - روانشانسي رشد / دکتر حسن احدي / نيك چهرمحسني /
للك
" ©- موفقيت نامحدود« 0»
* روابط عمومي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در
دانشگاه ها. برررسي نگرش دانشجویان درباره ازدواج.چاپ
6
8 <نقش ما در تربیت» دکتر علي قائمي: ناشر
انتشاراتاميري جاب نهم شهریور 19729)
" بهشت خانواده . جلد دوم سید جواد مصطفوي چاپ
هفتن 497260 انتشارات هاتف مشهد
صفحه 24: