44 صفحه
529 بازدید
02 بهمن 1400

صفحه 1:

صفحه 2:
Sree ener

صفحه 3:
مفاهيم ونظريه هاى مديريت علمى »مديريت اذارى " ا لا لا ا لك اك .يردازى درسازمان ومديريت راتشكيل مى دهند انظريه هاى جديد عمدتا به مفاهيم علوم رفتارى " ناظربوده ورفتارفردى عكروههاى غيررسمى روابط متقابل فرد وسازمان وجنبه هاى تكنولوذى .ومحيط سازمان را نيز مورد توجه قرار مى.دهد

صفحه 4:
ا ا الى وساختاررسمى را به ترتيب ناديده كرفته اند درحالى كه نظريه رفتارى ضمن تركيب.وتلفيق انها »اصولى ما خوذ از ‎EB)‏ ا ا ‎a ee ee ee‏ .بدان مئ افزايد ‎ees‏ ل لير ا رر ۰ ‎

صفحه 5:
نظریه های رفتاری (از دهه 1950) ري و رفتار فردئ** ‎١‏ 0 ‏ا‎ eter رفتار گبروهین*: 9 سر مت رم رم لیر < كروهى؛مشكل كشايى 3 0 ساختار تک 25 اح

صفحه 6:
5-5-6 نظریه هکری:: " جطظربه ال :۲ 9 نظريه هم سازئ** " 0 ‏ار ا‎ urea نظریه مکگرگور::: » نظرية لدثير اكيس دلقتو زب و كدسه -

صفحه 7:
‎es‏ رترب رنرد) رد رن © یر لد رد سر ‎eh‏ ‏وهمیاری همه اعضاءتازمان درنیل به یک هدف ‎Seo‏ ‏او سازمان رسمی را به مثابه نظام فعالیت های دو * إنفريا بيشتر كة آكاهانة هماهنك مى شوند »مى داند

صفحه 8:
: از نظر بارنارد * + سه عنصر اصلی سازمان عباریت است * افك ۰ 20 J تمايلاعضا به مكار ‎ ***‏ #" 0 ‏ا‎ ١ ‏دست جمع بسپارند.در حفیفت تفویض از پایین به بالا ست‎

صفحه 9:
نظریه تعادل نظريه اى در خصوص انكيزش وكار " . است به زعم بارنارید تعادل میان امتیازات * حاصله ازکار وفعالیت دریک سازمان تاثيرعمده اى در تصميم كيرى "افراد به ادامه کار درسازمان دارد "" ح"حاح"ح"حآحاحآححاح"ححآححاححآحح"ح ‏ ححح"حح" سس سح سس سس

صفحه 10:
۳-0 rere ‏آثربخشی و کارآیی‎ بارنارد بين اين دو مفهوم تفاوت قائل است و اثربخشى را تحقق وحصول اهداف همكارى مى داندكه ‎nee le)‏ ا ۳ ۱۳۰ ۱ ۱ OWE SCPE ‏ال ا‎ ICS ‏که ماهیتا امری شخصی است‎

صفحه 11:
وظيفه اصلى مديران از نظر بارنارد: ‎Ree ie‏ م جلب همکاری اعضا همجنين وى نقش مثبت كربوههاى غير رسمى واجتناب نابذيرى ‎PISS ES EY Mee wob ATP eee B ele ones‏

صفحه 12:
اصول مدیریت آموزشی نظریه هم سازی - وايت بى وكريس آزكريس در باره رابطه متقابل ‎ees‏ كه نظریه پردازی کرده اند. فرض براين است كه ميان نيازهاى شخصيت بالغ والزامات سازمانى عدم تجانس وناسازكارى اساسى واجتناب ناپذیر وجوددارد.

صفحه 13:
اگر این تحلیل درست باشد عدم تجانس وناسازگاری دراين * :جهارحالت افزايش مى يابد با ل الا 0 ا ا ا الي لثربخشى ‎eS re Ee Oe Ee ee ee‏ ‎A ig Sa ls‏ قل فر در » _س_«س«س٠“»ح]]وُظ.نّ»ئؤ»ؤ7ؤ:5:5:ةؤ5ؤشؤوؤ5ر5صٍ”“5ْ“١(“١_“ب“#"#إئآ_ظ_ظآ٠لآ"بب>©5ج>.‏ 1 حح"ححآحآححح سح حس ي سس ۳

صفحه 14:
فرآیند سازمانی کردن وشخصی کردن وياد ی سازمانی » دن وتلاش فرد با الكوهاى شخصى براى تاثيركذارى 0 . برسازمان شخصی کردن 0 بسیاری از مسائل سازمان از تعارض و اصطکاک میان این « دوفرآیند است که این ناسازگاری ازطریق فرآیند هم آمیزی وامتزاج فرد وسازمان حل مى شود واكراين همسازى حاضل

صفحه 15:
سلسله مراتب نيازها 00 0 ادن ارات رال ارا را ا این نظریه کارمدیرء برای تدازک وپیش بینی خشنودسازی * کارکنان و همچنین رفع موانع ارضای نیازها برطرف سازی ا ا .سازمانى را ضمن تامين اهداف سازمان در مى كند

صفحه 16:
2 ‎Sc)‏ ار( تدوین کرد ‏این نظریه ها هرکدام راهبرد وشیوه مدیریتی متفاوتی 9 پیشنهاد می کنند =

صفحه 17:
نظریه انگیزش - بهداشت فردریک هرزبرگ با توسعه اندیشه ونظریه مازلو یک نظريه " ‎Soyer yes rene res‏ وی رضایت ونارضایتی شغلی,را ناشی از دو دسته عوامل « سا( كه عواملى كه را بهداشتى) بوعواملى كه مَوَجت رضايت شغلى مى شوند (عوامل انكيزشى) "

صفحه 18:
در حقیقت عوامل بهداشتی پاسخگوی نیاز های سطح پایین * سلسله مراتب مازلوو عوامل انكيزشى جوابكوى نيلز هاى سطح بالای آن به شمار می آید عواملی نظیر :خط مشی ها ومدیریت سازمان نظارت * وسريرستئ »شرايط كار »روابط ميان كاركنان »حقوق ‎Ne)‏ 21 اسم حكن عواملى مثل بيشرفت وموفقيت درانجام كارءقدردانى برائ " حسن انجام كار»افزايش مسوليت ورشد حرفه اى عوامل د

صفحه 19:
اصول مدیریت آموزشی فصل پنجم ساختار ومدیریت ***نظريه كربوه هاى متداخل ونظام هاى مديريت ا ل 0 سازمان ها »اولا راجع به ساختار سازمانی مدل گروه های متداخل نظریه عضورابط یا (سنجاق اتصال )را مطرح کرد.وثانیا تاثیرنظام های مدیریتی آنهارا برنگرش ورفتارکارکنان مورد مطالعه قرارداد وچهارنظام مدیریتی پدید آورد.

صفحه 20:
بر کل وه کرت بای مروضات زیر شک ۶ : گرفته است اولا »کار ومسولیت گروهی .انگیزش اعضای سازمان را « , اق الیش سی دسد ار .رادرجهت اهداف گروهی وسازمانی هدایت کرد تالا , هرعضو متعلق به دو گروه به عنوان * .عضورابطءنقش موثرى ايفا مى كند

صفحه 21:
مدل ليكريت داراى مزنيت هاى: حل مشكل برخورد ميان " ‎ew aD Tew ESS‏ ل ال و لا ال ‎Lee STE Sree ee TE‏ های گروه های ذیتفع از لحاظ توزیع قدرت وپاداش بوامتیازات کماکان باقی است

صفحه 22:
مدل نظام های مدیریتی لیکرگ شامل چهار سیستم است که » از امرانه تا مشارکت جویانه دامنه دارد * سیستم یکبدار لوویژگی‌ه9نتاز مان‌یوروکر 0 کاسیکلینت ,سیستم دو :از اولی‌ک متربورو کر لتیکلستر « . سیستم سه:ک مترحمایتی‌ومشارکتی‌لسّد « . سيستم جهارءايده آل ليكرت است " _س_«س«س٠“»ح]]وُظ.نّ»ئؤ»ؤ7ؤ:5:5:ةؤ5ؤشؤوؤ5ر5صٍ”“5ْ“١(“١_“ب“#"#إئآ_ظ_ظآ٠لآ"بب>©5ج>.‏ 1 حح"ححآحآححح سح حس ي سس ۳

صفحه 23:
0 ES Dee weer Sean ‏ا ات ا‎ SID) EAE ee ere arene :سازيمانى مركب از سه كروه كلى اززمتغيرها استفاده مى كند ‎00١‏ :متغیر كر 0

صفحه 24:
متغيرهاى على متغيرهاى مستقلى كه برهردوكروه متغيرهاى ميانجى " : وبازده »موثر واقع مى شوند.وعبارتند از مفروضات مدیردرباره زیردستان »اهداف سازمان 0 ار . نگرش مدیریت به تغییر»نیاز ها وخواسته های اعضای سازمان ‎pei Cee 4 5 0‏ ) ار ی ‏برلئنيلبه مديريتسيستم جهار مديرانبايد تلاشكنند+” " ‎Seo ewes‏

صفحه 25:
متغيزهاى ميانجى معرف حالت درونى وسلامت سازمان بوده »وتحت " 00 ‎eS‏ ا ا ا ار نءستران برزیرستان شرد شود آثال شسبت به اسان ‎Gh) aoe elas‏ عدا تر دى الاك نيك رتلاار و ‎reste Ne EET e SES‏ ا 0 ‏واطمینان آنها نسبت به ‎eo Se ee Oe Ee‏ آنان وحدی ازارتباطات آزادانه در همه جهات سازمان جریان می یابد

صفحه 26:
‎ae)‏ فت متغیر های وابسته ومعرف دستاوردها وموثفیت های * . سازمان ببه شمار مى روند : در مدارس شامل 9 سطوح عملکرد ورشد معلمان ودانش آموزان نرخهای * تارکین کار ومردودین +روابط مدرسه و اجتماع »نگرش های دانش آموزان نسبت به مدرسه وسطح رضایت شغلی ان 5 باشد لا

صفحه 27:
رفتار اجتماعى وفرآيند مديريت این مدل توسط گتزلز وگوبا در دهه 0 2 05 رفتار در موقعيتهاى سازمانى براى مديران آموزشى ارائه .كرديد دراين مدل مديريت به عنوان فرايند اجتماعى و زمينه ان به " 00 00 طبق اين مدل تردن زر هر ‎J‏ 9 رادر وضعیت هاى اجتماعى »تحت تاثير دو وجه ا ا 0 00

صفحه 28:
تصمیم گیری درسازمان 1 renee ie هربرت سايمون برمبناى مدل بوروكراسى ءسازمان ها " راساختاررهای تصمیم گیری عقلانی دانسته وبعد تازه ای به آن را دارای تخصص هشتند ازنظرشايمون»تصميم كيرى زمانى عقلانى اتتت-كه.بهترين. « گزینه برای نیل به هدف انتخاب شود

صفحه 29:
CSD Pe a eS SSeS een era) ‏اطلاعات»جستجوى كزينه هاوييش بينى عواقب مدوذيت‎ ‏برد‎ بتابر این مسائل ومشکلات سازمانی »عمدتا درحد قانع كننده " .حل مى شواند نه دريحد مطلوب مارچ وسایمون باتوجه به اهمیت تصمیم ل 0 ا ار ‎PEDIC‏ ار سازمانی فرض میکنتدوبر همین پابهبه نظریبه تملال ی ‎A os shes lf‏

صفحه 30:
‎eer cere eee TOE‏ در ‎ISS‏ در را « ار ‏تسار رازه لکلا کر بر ایرد سره - ‏ی رحسبوضامندی‌ه ومتافم. او سنجیدم می‌شود ‏وجود تعادل سازمانى به معناى فقدان تضاد وكشمكش "

صفحه 31:
كروة هاوسازمان ام رن شبه سیستمی ,پدیده های گروه وسازمان ربا با توجه به .يوياييهاى درونى آنها مورد توجه قرار مى دهد انديشه كلى مدل آن است كه رفتار درهركروه يا سازمان " ‎Tee‏ ل ا سر الك 0-0 Lee ene me نگرش‌ها::+ 9

صفحه 32:
در هرگروه دونوع متمایز از عناصر گفته شده هست * ‎Tere)‏ Se SB Sere Tees ete wen eS ae) ‏حرررت دارد‎ A, 0 220 ‏لا ل اا ا‎ pyeey ‏.سازمان يا كروه را يديد مى أورد‎ مجموعه فعاليت ها تعاملات ونكرش هاى نويديدكه ازدرون سيستم " ,خارجی به وجود می آید سیستم داخلی نام دارد: سیستم داخلی در همان سازمان غیررسمی است ‏ » سیستم داخلی بای اعضا گروه يا سازمان نتایج سه گانه زیر را * بوجود مى أورد :بهره ورى -رضايت -رشدروانى

صفحه 33:
ار رت

صفحه 34:
رهبرى در سازمان Lee eye cece yep eter ye) شبکه مدیریت * رهبری اقتضایی * رهیری موقعیتی * رهبری تحولی *

صفحه 35:
0 اين مدل توسط بليك وموتن ارائه شده است وبردوبعد توجه " 52000000 ا ل ‎Le eee Te‏ كنندو ازشبك رهبرى خود مطلع شوند .ودر صوريت لززيوم . سبك خود را اصلاح كنند "

صفحه 36:
رهبری اقتضایی PRE eB ret eC) " ‏این نظریه براين اعتفاداست که دربعضی مواقع رهبران‎ SEES ‏را‎ s aS se eer) ‏شرایطی وجوددارد که احتمال دارد ر هیران وظیفه مدار‎ ‏اثربخثن.تر عمل كنند‎ . * ‏سه متغبر تعیین میکنند که درچه موقعیت هایی هریک‎ ‏:ازاين دونوع سبى رهبرى اثربخش تر است‎ ا سس و

صفحه 37:
فيدلر از مطالعات انجام شده براساس. اين " نظريه نتيجه كرفت كه رهبران وظيفه مدار دروضعیتهای خیلی مطلوب یا خیلی نامطلوب »عملكزد بهترى دارند ورهبران رابطه مدار هنكامى عملكرد موثرى دارند كه كه وضعيت ازلحاظ مطلوبيت متوسط است

صفحه 38:
رهبری موقعیتی این نظریه راتوسط هرسی وبلانچارد آن ربا پدید آوردند * اين نظرريه بيان مى كند كه سبى رهبرى زمانى اثربخش « است كه با سطح بلوغ ورشديافتكى زيرريدستان متناسب .باشد له ميان رشديافتكى زيردست »رفتار وظيفه " ‎eee Sree Sr ee ees‏

صفحه 39:
رهبرى تحولى براى شرح اين مفهوم برنارريدبس ازمقايسه دو نوع " ‎ai‏ ى تبادلى ( دادوستدى ) وتحولى استفاده كرده eS Tee oe! ‏رابه‎ a ‏ره كه‎ :انكيزانند براى كار وتلاش بيشتر بر ارتقا سطح آكاهى زير دستان " واداشتن زيردستان به فراتررفتن ازمنافع فردى به خاطرتيم " ارتقاى سطوح نيازهاى زيردستان به نياز هاى مرتبه بالاتر "

صفحه 40:
جو وفرهنگ سازمانی جو وفرهنگ » کننده محیط کار است

صفحه 41:
جوسازمانی جو یلیم سازیمانی به کیفیت درونی یک سازمان اشاره * دارد به شکلی که اعضا سازمان این کیفیت را درک وتجزیه می کنند ها رهبری وریفتارگروهی رامورد توجه قراردادند براى ارزيابى جو سازمان يرسشنامه هاى مختلفى وجود " ۳

صفحه 42:
فرهنك سازمانى باوره‌ها وارزشهای مشترکی که رفتار اعضای یک سازمان ۷ لاله ‎ee‏ ‏.آورند ازمنظر ادكارشاين فرهنك سازمانى شامل نظام * كنشها »اززيشها وباورهايى كه دردرون يك سازمانشكل ‎CCD BYOB SEE es‏ كن

صفحه 43:
ازنظر ادگارشاین فرهنگ سازیمانی درپاسخ به دو چالش * 0 ‎ers cay‏ q ee ge ‏مختلف منفاوت است‎ .

صفحه 44:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
25,000 تومان