کسب و کار مدیریت و رهبری

نظریه های سازمان و مدیریت در جهان امروز (خلاقیت و نوآوری)

nazariyehaye_sazman_va_modiriyat_dar_jahane_rmeoz

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نظریه های سازمان و مدیریت در جهان امروز (خلاقیت و نوآوری)”

نظریه های سازمان و مدیریت در جهان امروز (خلاقیت و نوآوری)

اسلاید 1: به نام آنکه جان را فکرت آموخت نظریه های سازمان و مدیریت در جهان امروزخلاقیت و نوآوری استاد گرانمایه : جناب آقای دکتر حیدری تفرشیپژوهشگر : آنیتا مظفری دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن 1388

اسلاید 2: تغییر و تحول در دهه اخیر و افزایش روزافزون رقابت ،پیچیدگی ، پویایی و عدم اطمینان از شرایط محیطی ، باعث شده تا سازمانهای بزرگ نتوانند با شرکت های کوچک که از انعطاف پذیری ، سرعت و نوآوری بالایی برخوردارند ، رقابت کنند . امروزه ثبات در محیط کار ، جای خود را به بی ثباتی و عدم اطمینان داده اند . تحولات و دگرگونی های نظام های اجتماعی و اقتصادی عصر حاضر ، ریشه در پیشرفت و تغییرات بوجود آمده در علم و تکنولوژی دارند و این امر به نوبه خود منجر به تغییر علائق و ذائقه ها شده است .

اسلاید 3: بدون تردید سازمان های عصر حاضر با تحولات و تهدیدات گسترده بین المللی روبرو هستند از این رو تضمین و تداوم حیات و بقای آنها نیازمند یافتن راه حل ها و روش های جدید مقابله با مشکلات است که ارتباط زیادی با نوآوری ، ابداع ، خلق محصولات ، فرایند ها و روش های جدید دارد . در چنین شرایطی حیات و بقای سازمان ها در کشور در گرو تحول اساسی در شرایطی است که افراد خلاق و نوآور را هر چه بیشتر پرورش دهد ( کاووسی ، چاوش باشی،1387) .

اسلاید 4: تعریف خلاقیت Creationخلاقیت را به صورت های گوناگون و متعددی تعریف کرده اند اما در همه این تعاریف دو مفهوم تازگی و نو بودن به همراه ارزشمندی و مناسب بودن مشترک می باشد (آمابلی ، 1990). گیلفورد خلاقیت را مجموعه ای از توانایی ها و خصیصه ها در فرد می دانند که موجب تفکر خلاق می شود اما عده ای دیگر مانند مرنیک ، بیشتر بر فرایند ایجاد خلاقیت تأکید دارند

اسلاید 5: تعریف نوآوریInovation نوآوری فرایند اخذ ایده خلاق و تبدیل آن به محصول ، خدمات و روش های جدیدعملیات است . نوآوری یعنی یک عقیده یا نظریه تازه که برای ارائه یک محصول ، فرایند یا نوع خدمت به کار برده می شود (رابینز ، 1998) .نوآوری به کار گیری ایده های نوین ناشی از خلاقیت است که می تواند یک محصول جدید ، خدمت جدید یا راه حل جدید درانجام کارها باشد ( رضائیان ، 1367 ).

اسلاید 6: تفاوت نوآوری و خلاقیت :

اسلاید 7: تفاوت اختراع و نوآوری:

اسلاید 8: تفاوت تغییر سازمانی و نوآوری سازمانی

اسلاید 9: دلایل سرمایه گذاری در نوآوری: جلوگیری از سکون و رخوت به دست آوردن مزیت رقابتیخلق فرصت جهت رشدایجاد فرهنگ نوآوریجذب و حفظ نوآوران

اسلاید 10: انواع نوآوری در سازمان ها : فلت نوآوری را در دو نوع کلی معرفی می کند نوآوری در محصولات یا تغییر در محصولات و خدمات یک شرکت نوآوری در فرایند یعنی تغییر در شیوه ای که محصولات و یا خدمات تولید و یا ارائه می شوند .

اسلاید 11: ویژگی های افراد خلاق :مدیران آموزشی برای شناسایی افراد خلاق باید به این ویژگی ها توجه داشته باشند :توجه انتقادی و موشکافانه دارند وقتی امور بدیهی را زیر سؤال می برند . به دنبال کشف ارتباط موجود یا احتمالی بین افکار و تجارب گوناگون هستند . به دنبال یافتن دلایل امور و دارای آزادی فکر هستند . به صورت فی البداهه از توانای های فکری و احساسی بهره گیری می نمایند .به قیود پایبند نبوده و دارای استقلال فکری هستند . انعطاف پذیری فکری و عملی دارند . دارای ایده جدی و عزم راسخ هستند . تمرکز ذهنی دارند ( بارون ، 1981 : 122 ) .

اسلاید 12: راه های تقویت خلاقیت و نوآوری :ایجاد فضاهای خلاق و به کارگیری سیستم مدیریت استعداد اختصاص وقت برای خلاقیت ایجاد واحد مخصوص خلاقیت برقراری سیستم پیشنهاداتایجاد شرایط پذیرش تغییر در سازمان تقویت نظرات و عقاید جدید ایجاد زمینه روابط متقابل اعضاء در سازمان صبر و شکیبایی در برابر شکست ارزش قائل شدن برای افراد خلاق و سخت کوش ( رضائیان ، 1373 : 51-29 )

اسلاید 13: ویژگی های مدرسه خلاق و نوآور: نلسون و کوئیک برای سازمان های خلاق پنج ویژگی به شرح زیر ارائه نمودند : از آنجا که مدرسه نیز یک سازمان آموزشی محسوب می شود بنابراین ویژگی های زیر را می توان به ویژگی های یک مدرسه خلاق و نوآور تعمیم داد : تصمیم گیری مشارکتی را تعمیم می دهند . رهبران سازمان ، تفکر خلاق را تشویق می نمایند .ساختار سازمانی دارای انعطاف پذیری است .در سازمان هایی که برای عقاید خلاق ارزش قائل هستند افراد خلاق بسیار موفق اند و عقاید کارکنان با عقاید رهبران سازمان گره می خورد .به پرورش خلاقیت باور و یقین دارند و زمینه آموزش حل مشکل به روش خلاق را ایجاد می نمایند ( نلسون و کوئیک ، 1994 : 305 ) .

اسلاید 14: توانایی های اصلی برای اداره نوآوری : یک مدیر آموزشی برای اداره نوآوری باید از توانایی های زیر برخوردار باشد : شناخت : آشنایی با محیط برای شروع فرایند تغییر سازگار شدن : ایجاد یک تناسب مفید بین استراتژیها و تغییر مورد نظر اکتساب و شناسایی : توانایی شناخت محدودیت های تکنولوژی سازمان ایجاد : توانایی ایجاد تغییرات درونی و بیرونی انتخاب : انتخاب بهترین پاسخ به تغییرات محیطی اجرا کردن : اجرای برنامه ها و پروژه های تغییر آموزش و یادگیری : کسب تجربه از فرایندهای نوآوری بهبود سازمانی : ایجاد تغییر در ساختار فرایند ها و ساختارهای موجود

اسلاید 15: اجزای ضروری برای نوآوری سازمانی : برای اینکه یک سازمان آموزشی به سازمانی نوآور تبدیل شود باید اجزاء زیر را در خود بوجود آورد و در صورت نبود هر کدام از اجزاء زیر ممکن است روند نوآوری سازمانی مختل و یا با مشکلاتی روبرو شود . این اجزاء عبارتند از :دیدگاه مشترک مدیریت و کارمندان نسبت به نوآوریساختار مناسب و متناسب بین بخش های ارگانیک و مکانیک ساختارافراد کلیدی که نوآوری را تسهیل کنند کار تیمی مؤثر توسعه و تداوم پیشرفت فردیارتباطات گسترده و همه جانبه مشارکت زیاد در نوآوریتوجه به مشتریجو خلاقسازمان یادگیرنده ( مبوتیر ، 2001 : 314 به نقل از چاوشی ) .

اسلاید 16: پایه های نوآوری : پایه ها و اساس نوآوری شامل هفت بخش به شرح زیر است . تیم [1]توانمند سازی[2]فرهنگ [3]استراتژی[4]مشارکت [5]نظارت[6]ساختار[7] [1].Team [2]. Empowerment [3].Culture [4]. Strategy [5]. Co-operation [6]. Monitoring [7]. Structure

اسلاید 17:

اسلاید 18:

اسلاید 19: فرایند نوآوری : از نظر لیندهولم و هولم گرین فرایند نوآوری شامل پنج مرحله است : گام اول : خلق ایده ایده هایی که می توانند در تولید محصول جدید ، کاهش هزینه ها ، روش های جدید توزیع محصول و ... مؤثر باشند . گام دوم : انتخاب و گزینش ایده این مرحله اولین آزمایش بعد از خلق ایده است که ایده های بهتر انتخاب و ایده های نامناسب ، از دور خارج می شوند .

اسلاید 20: گام سوم : الگوسازیدر این مرحله ایده هاو مفاهیم در موقعیت های واقعی برای بررسی نقاط قوت و ضعف شان مورد آزمایش قرار میذ گیرند .گام چهارم : تنظیم نهایی با استراتژی سازمان : در این گام برنامه تجاری نوآوری از لحاظ تطبیق و هماهنگی با استراتژی ، سازمان مورد آزمون قرار می گیرند . گام پنجم : اقدام و اجرا : آخرین مرحله عملیاتی نمودن و کاربردی نمودن ایده ، و فروش محصول در بازار است ( لیندهولم گرین ، 2008 : 46 به نقل از چاوشی ) .

اسلاید 21: موانع خلاقیت : به طور کلی موانع عمده خلاقیت بر دو نوع اند : موانع فردی و موانع بیرونی در زیر به آنها اشاره می شودموانع فردی : این موانع که از درون فرد نشأت می گیرند عبارتند از : ترس از شکست ، روی گردانی از ابهامات ، عادت ، عدم اعتماد به نفس و عدم انعطاف پذیری.موانع بیرونی : این موانع که بیشتر از محیط نشأت می گیرند ، عبارتند از : قوانین ، شغل ، آداب و رسوم ، ترس از عدم استقبال اجتماعی و مطابقت یا ترس از متفاوت بودن :

اسلاید 22: دلایل عمده شکست نوآوری : عدم وجود فرهنگی که نوآوری را پشتیبانی کند . عدم ایجاد مالکیت در سازمان نداشتن فرایندی که توسط همه قابل درک باشد .عدم تخصیص منابع به فرایند عدم تطابق بین پروژه ها و استراتژی سازمان عدم صرف زمان کافی جهت برنامه ریزیعدم تعریف تنوع کافی در نوآوریعدم آموزش و هدایت تیم نوآوری نداشتن ابزار و معیارهایی برای اندازه گیری پیشرفت نداشتن یک سیستم مدیریت ایده

اسلاید 23: پیشنهادات اجرایی برای ایجاد خلاقیت و نوآوری در سازمان های آموزشی : بستر سازی فرهنگی مهندسی مجدد ساختارهای و فرایندها در نظام آموزشی به کارگیری مدیران آموزشی که در درجه اول به خلاقیت و نوآوری باور داشته باشند و آن را بپذیرند .به کارگیری مدیران آموزشی که توانایی ایجاد شرایط بروز خلاقیت و نوآوی را در سازمان های آموزشی مهیا سازند یعنی با ایجاد الف : فرهنگ سازمانی مناسب : یعنی نوعی از فرهنگ که خلاقیت و نوآوری را تشویق کند . ب: ساختار متناسب یا ساختار منعطف که زمینه های نوآوری را به وجود آورد .

اسلاید 24: ت: استراتژی مطلوب : برای ایجاد و حفظ نوآوری از نوع حمایتی ث: استقرار سیستم ارزیابی ، پاداش دهی ، تشویق تفکر خلاق و نوآوری .ج : آموزش کارکنان : کارکنان باید به نحوی آموزش ببینند که نوآوری در آنها ایجاد شود . پیتر سنگه معتقد است : وظیفه مدیر ایجاد شرایطی است که همه افراد بتوانند به سمت خلاقیت بروند و خلاصه اینکه نوآوری را تبدیل به فرهنگ نمایند . ح : افراد خلاق را شناسایی نمایند . خ : به این امر باور داشته باشند که خلاقیت قابل پرورش است .

اسلاید 25: د: زمینه های آموزش حل مشکل به شیوه خلاق را ایجاد نمایند . ذ : از تکنولوژی مدرن برای ایجاد نوآوری سازمانی بهره لازم را ببرند . ر: توانایی کار کردن با تیم های خلاقیت و نوآوری را داشته باشد .ه : این باور در آنها بوجود آید که نوآوری در دوران معاصر به عنوان یک دیدگاه استراتژیک تلقی شود و برای سازمان مزیت رقابتی به همراه دارد . و اینکه خلاقیت و نوآوری همچون خون سازمان است و اگر سیستمی خون خود را از دست بدهد و یا احیاناً این خون از قدرت و توان لازم برخوردار نباشد ، سیستم خود به خود بلااستفاده شده و از رده خارج می شود .

اسلاید 26: منابع و مآخذ : - آقایی فیشانی ، تیمور(1377 ). خلاقیت و نوآوری در انسان ها و سازمان ها ، تهران : انتشارات ترمه .- بوهم ، دیوید؛ مترجم : مرضیه کیقبادی ، عقیل ملکی فر(1381). درباره خلاقیت. تهران :نشر ساقی . - پیکارجو ، کامبیز ؛ علی اصغری ، فرزانه (1387) . کارآفرینی سازمانی و سازمان های کارآفرین ، پژوهش نامه نوآوری و کارآفرینی ، شماره 20 ، پژهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام .ص65-90 . - چاوش باشی ، فرزانه (1387) . نوآوری و ایجاد آن در سازمان ها ، پژوهش نامه نوآوری و کارآفرینی ، شماره 20 ، پژهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام .ص92 - 102 .- سعیدی کیا ، مهدی (1384) . اصول و مبانی کارآفرینی . تهران : انتشارات کیا.- کاووسی ، اسماعیل ؛ چاوش باشی ، فرزانه (1387) . مدل های ایجاد نوآوری در سازمان ها ، پژوهش نامه نوآوری و کارآفرینی ، شماره 20 ، پژهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام .ص42- 63 . - گلستان هاشمی ، مهدی (1383) . اصول و مبانی کارآفرینی . اصفهان : جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان . منابع انگلیسی-LindholmT,M Holmgren, J(2008).the seven circles of innovation: aninnovation management model. , Education+ Training, Vol.50 No.6, pp.46

اسلاید 27: با سپاس فراوان از توجه شما

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید