صفحه 1:
نظر a سازمان: LOGO
مدرن»نمادین-تفسیری 3
يست مدرن
Organization Theory
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
مدرنیسم ريشه در روشنفکری فلسفه اروپایی قرن
هفدهم و هجدهم دارد که منتسب به دکارت,لاک و کانت
روشنفکری که غالبا بعنوان (عصر خرد) توصیف wo
شد,در پی جایگزینی علوم عقلی بجای فئودالیسم و
موهوم پرستی بود.
نگاه مدرنیست بر این باور است که "واقعیت عینی و
فیزیکی" مورد بحث ما است و در نتیجه هر نگاهی,
دیدگاهی از یک چیز (پدیده) اما دیدگاهی متفاوت از آن
تيده (خواه فیل باشد خواه سازمان) است.
صفحه 5:
رل لت در
نظریه پردازان مدرنیست سازمان معتقدند که دانش کامل به معنای
فهم چگونگی و چرایی نحوه عمل سازمان ها و چگونگی تاثیرپذیری
کارکرد آنها از شرایط مختلف محیطی است.
آنها شیوه های تشخیص مسائل سازمانی را طراحی کردند تا مدیریت
را به طرق کارآمدتر و اثربخش تر اعمال کنند که مزیت رقابتی و
سودآوری را ایجاد کند.
بطور خاص از نظر مدرنیست.سازمانهای اثربخش قادرند فشارهای
داخلی و خارجی را متوازن سازندقابلیت های محوری را شکل
دهند و کارایی و انطباق با تغییر را افزايش دهند.
صفحه 6:
نیست شکل
را
ى
امروز:
Hh 0
مان
1 سيستم ها
تقلرية ; 1
ae : اجتما
1 نطرية سیستم sb
a wel
شایی
Face اقعضا
3-نظرر
صفحه 7:
صفحه 8:
درسال 49600 توسط لودوینگ فون برتالتفی آلمانی که متخصص
فیزیولوژی موجودات زنده بودمطرح شد.
هدف برتالانفى از اين تئوريء تبیین همه پدیده هاي علمی» هم در علوم
طبيعى و هم در علوم اجتماعى از اتم و مولكول و ياخته كرفته تا اندامك:
افراد» كروه ها و جوامعء بود. او براي تعميم يذيري اين تبيين» همه اين يديده
ها را سیستم نامید» آنگاه در پی قوانین و اصولی برآمد كه بتواند همه اين
سیستم ها را تبیین کند. اين تئوري می تواند براي هر چيزي که علم می تواند
آن را مورد مطالعه قرار دهد» به کار برده شود.
یکی از حامیان پرشور برتالانفی کنت بولدینگ بود. او علوم را به عنوان
سلسله مراتب سیستم ها مفهوم سازي کرد. سلسله مراتب سیستم ها از دیدگاه
بولدينك براي تعيين مفاهيم اصلی نتوري سیستم ها به طور گسترده اي
اسبتفاده می شود.
صفحه 9:
ها از دیدگاه بولدینگ as
ee مشخصه ها تمونه ها
Dale Ue» an (a Te Soe
* سیستم های مه پندی شاخص هد کالوک ها
* وونل های چوخه ای aa
= حركات ساده و دم © ناشين ها ساده
* سل با حالات تور © esas Jace se pls
Jas or * خود كتوق * ترموستات
> باخورد * هوموستاسيس
* انتقال اطلاعات * انیت
*- باز (زندم) * خود تکهدارنده he
* تيديل مواد * رودخته
aim gale * اتش (us)
8 ونيى © تقسيم كار ياخته هلا we
۷- انسان © غود مشيارى ue
* ظرقیت توی.جذب و تقسیر ادها ی
* احساس كثر زمان
۸- انسان اجتماعی * نم ارزخی عبت
> من > دولت ها
خ-_متعالى تقاف Fe oe * مافبزیک: زا شنامی
صفحه 10:
این سلسله مراتب سیستم ها بر اساس سطوح پیچیدگی و جامعیت
سازماندهی می شود. با ساده ترین سیستم آغاز و به طرف پیچیدگی بیشتر
بر اساس سطوح متوالی بعدي در سلسله مراتب حرکت می کند.
درون سلسله مراتب» همه سیستم هاي سطوح پایین تر در سیستم هاي
سطوح بالاتر جاي می گیرد یا هر سیستم سطح بالاتر حاوي سیستم هاي
سطح پایینتر است.
صفحه 11:
بدین ترتیب به موازات حرکت شما به سمت سطوح بالاتر در سلسله مراتب؛
هر سطح» مشخصه هاي سطوح پایین تر را در بردارد؛ اما سیستم هاي سطح
بالاتر مشخصه های منحصر بفردی دارند که نمی توانند در سیستم های سطوح
پایین متجلی شود.
اين امر دلالت بر آن دارد که تئوری سیستم های سطح پایین تر می توانند در
سیستم های سطح بالاتر بکار برده شوند؛ اما عکس آن صادق نیست. به این
دلیل است که می توان از تئوری هاي مطرح شده در علوم طبیعی برای کمک
به تبیین سازمان ها استفاده کرد. ولی بر عکس آن امکان ندارد.
صفحه 12:
از سطح 6 به بالا همه سیستم ها پوبا هستند؛ یعنی اجزای متحرکی داشته و
دلالت بر نوعی تغییرات دارند. در سلسله مراتب بولدینگ از سطوح 0 به بالا
سيستم ها به واسطه توانایی تولید و استفاده از بازخور برای اصلاح انحرافات
از حالات مطلوب از قبل تعیین شده, دارای نوعی ظرفیت کنترل هستند. سطح
“6 ۰ ایده مهم سیستم باز را معرفی می کند. سیستم باز نوعی مدل مفهومی
ایجاد می کند که برای نظریه های سازماندهی مدرنیست بنیادی است,
لت > 32ت
شکل ۲-۱ : ديدكاه سيستمهاى باز از سازمان
صفحه 13:
در تنوری سازمان مدرن؛ دیدگاه مدیربت عالی معمولاً در قالب رابطه
سازمان با محیطش مفهوم سازی می شود. مدیریت میانی عموماً در پیوند
فعالیت های داخلی سازمان خصوصاً تبدیل چشم انداز استراتژیک مدیریت
عالی به فعالیت های هماهنگ شده میان واحدهای سازمان تعریف می شود.
نگاه سرپرستی معادل با مسائل روزانه مدیریت کارگران درون یک واحد
است. بدین ترتیب دیدگاه های سطوح متفاوت مدیریت می تواند به عنوان
سطوح تحلیل توصیف شده به عنوان محیط سازمان و واحد ارتباط داده شود.
صفحه 14:
نظرية سیستم های اجتماعی.-فن
صفحه 15:
نطریه سیستم های اجتهاعی-فذی
در دهة (OOD 4683 ای جدید نسبت به ابعاد انسانی کار»منجر به شکل
گیری نظریه سیستم های اجتماعی-فنی شد.
موسسه تاویستاک.در انگلستان-که روابط انسانی را مد نظر قرار میداد-اين
ایده را پیشنهاد کرد که رفتار انسان و فناوری به هم مرتبط می شود و اينکه
هر تغییری در فن آوریروابط اجتماعی.نگرش ها و احساسات نسبت به کار
را تحت تأثیر قرار خواهد داد و اين امر به نوبة خود فن آوری را متأثر می
سازد.بنابراین به گفتة پژوهشگران تاویستاک مدیران باید بهترین تناسب بين
سیستم های فنی و اجتماعی را شناسایی و نوعی تعادل بین آنها حفظ کنند که
ممکن است به معنای بهینگی یک یا هردو سیستم فرعی باشد.
صفحه 16:
نظرية سیستم های اجتماعی-فنی
يه سیستم های اجتماعی-فنی»حاصل پژوهش دو پژوهشگر موسسة
تاویستاک»اریک تریست و کن بام فورث بود که تأثیر فن آوری بر بهره
وری»انگیزش,روحیه و استرس در معادن زغال سنگ بریتانیا در اوائل دهة
0 را بررسی کردند.
فرد امری.دیگر پژوهشگر موسسه تاویستاک»نظرية سیستم های اجتماعی-
فنی را در قالب مقاله ها و کتاب هایی مفهوم سازی کرد.
او اثر سیستم های فنی و اجتماعی بر نیازهای روانی افراد را مفهوم سازی
کرد و پیشنهاد داد که سیستم های تولید باید باز طراحی شوند تا کار تیمی.به
کارگیری مهارت های مختلف و خود مدیریتی را میسر سازند.
صفحه 17:
صفحه 18:
a a
أ
Sa
صفحه 19:
نظرية اقتضایی در دهة (1960) ظهور کرد.مورخین اين نظریه معتقدند که
مناسبترین راه»طراحی و مدیریت سازمان براساس ویژگی های وضعیتی
است که سازمان خود را در آن می یابد.
به عبارت دیگرءطرح سازمانی مشروط به بسیاری از عوامل از جمله
محیطاهدافنهفن آوری و افزاد است و سازمان های اثر بخشسازمان هایی
هستند که در آنها اين عناصر متنوع»همسازی می شوند.
نظریه پردازان اقتضایی تلاش می کنند تا اقتضائات کلیدی در هر وضعیت را
شناسایی کنند و تلاش می کنند تا بهترین تناسب بین آنها را تعیین کننده در
واقع نظرية اقتضایی براساس معیار عقلانیت و کارایی فنی ارزشیابی می
۲ 2 سس | |
صفحه 20:
نظریه اقتضایی از منطق نظریه
مدرن پیروی می کند
استفاده از راه های
مختلف ly
سازماندهی موفق
صفحه 21:
صفحه 22:
منطق نمادین-تفسیر گرایی براین باور استوار گردید که واقعیت های سازمآن
به موازاتی که افراد با هم تعامل و مذاکره کرده و تجربة خود را معنا می
بخشند.به صورت اجتماعی ساخته می شوند و نظریه پردازان نمادین-
تفسیری؛چگونگی معنا بخشی و ابلاغ معنا در وضعیت های خاص را
مطالعه میکنند.
آنها معتقد بودند چون معناءدرون تعاملات و نمادها و مصنوعات مستتر است
و ممکن است بوسیل افراد مختلف»متفاوت تفسیر شودباید به تفاسیر چندگانه
و نقشی که بستر در شکل دهی تفسیر وضعیت ها و رویدادها بوسیلة افرادی
که آنها را تجربه می کنند ایفا می کند.بپردازیم.
بنابراین نظریه پردازان نمادین-تفسیری بر شعور متعارف و فهم های تجربی
تأکید دارند و غالبا بر فهم ها و تفاسیر خود به موازات مطالعه سوژه های
بخود تأمل می کنند.
صفحه 23:
بطور خاصءآنها موارد زير را مطالعه می کنند:
-چگونه افراد از طریق تفسیر سخنان»داستان ها؛شعائرنمادها؛کنش
هاتعاسلات وغیرمسانی را در سازسان خاق سی کنند.
-چگونه افراد و گروههای مختلف معانی چند گانه ای را تولید می کنند و آنها
را از درون بسترهای فرهنگی خود تفسیر می کنند.
-چگونه تفاسیر چندگانة افراد و خرده فرهنگ ها با ساخت اجتماعی واقعیت
سازمانی در هم می آمیزد.
تأثیر مهم نگاه نمادین-تفسیری عبارتند از:
|)-نظرية ساخت اجتماعى
©نظرية وضع واقعيت
ونهادینه سازی
#انعکاس گری
صفحه 24:
صفحه 25:
در سال 6060و اندیشمند به نام برگر و لاکمن کتابی به نام ساخت
اجتماعی واقعیت را نوشتند. و اینگونه بیان کردند که جهان اجتماعی تجلی
تفسیر رخدادهایی است که در اطراف شما رخ داده است و در فضای بین
الاذهانی (,هرعزطه -ع) شکل می گیرد و واقعیت سازماندهی می شود.
وقتی واقعیت شکل گرفت حالت عینی به خود می گیرد (رگه مشترک
مدرنیست ها و تفسیریون) و به اين فرآیند. فرآیند ساخت اجتماعی واقعیت می
گویند.
که شامل صمرحله است: . برون سازی8. شی گونه سازی 9. درونی
سازی
واقعیت نوعی حالت ثبات و بی ثباتی دارد چون ساخته انسان هاست. محبط را
انسان ها بر اساس تحلیل هایی که انجام می دهند» خلق می کنند.
سازمان هم یک جهان اجتماعی است که انسان ها در آثر رویدادهایی که
2s ات اس سفن جره ١ انا هآ
صفحه 26:
صفحه 27:
5 رايت ayy
کارل ویک با طرح نظریه معنابخشی» نظریه ساخت اجتماعی واقعیت را به
حوزه سازمان وارد کرد. اعضای سازمان به طور مستمر سازمان را تجربه
می کنند و نقشه شناختی در ذهنشان شکل می گیرد که تمام اتفاقات سازمان
را بر اساس آن نقشه معنا می دهند و در طول زمان» اين نقشه شناختی
تکمیل می شود.
صفحه 28:
7776۲
براساس نظریه کارل ویک :
-وقتی ازمفاهیمی همچون سازمان استفاده می کنید پدیده ای راکه درپی
مطالعه ان هستید خلق میکنید.
-درمفهوم محیط ,سازمان ها وضعیتهایی را ایجاد می کنند تا به آن واکنش
نشان دهند(افراداجتماع سازنده محیط هستند)
حوقتی درمورد یک سوژه باتوجه به سازمان صحبت میکنیم سوژه مورد
مطالعه رابه شی تبدیل می کنیم (تجسم بخشی یا شی گونه کردن )
a فرهنگ. واسترالوی و سازمان رامتسازایم که البته اندکی
تفاوت میان مخلوق و واقعیت وجود دارد .
sty
صفحه 29:
پیثریرگروتوماس لاکمن دو جامعه شناس آلمائی این ایده را که ((واقعیت
بصورت اجتماعی ساخته می شود)) را مورد بحث قرار دادند و کتاب
ساخت اجتماعی واقعیت را تحریرکردند که بسیار اثر گذار بود.
براساس اعتقاد پیتربرگروتوماس لاکمن
-نظم اجتماعی اتسان ازطریق مذاکرات بین فردی وادراکات ضمنی ایجاد
می شود.
-نظم ایجاد شده برتجربه وبيشينه مشترک استواراست.
-آنچه .کته نظم اجتماعتن. رامیسازدحداقل توافق بیین نجوه اتراق Sig
هاومعانی آنهانت .
-اعضای یک جامعه ازطریق تفسیر»الگوهای معنا را جدای ازفعالیتهای خود
درجهان میسازند وآنگاه فرض میکنند الگوهایی که وضع کرده اند جدای از
تفاسیری که تولید کرده اند وجود دارد.
صفحه 30:
اما واقعیت این است که :
4تحلیل است که محیط را به نحوی شکل میدهدکه سازمان به آن واکنش
نشان میدهد.
صتصمیم گیرندگان نیزازطریق جمع آوری اطلاعات محیطی راخلق
میکنند که به آن واکنش نشان میدهند.
پس واقعیت محیط بصورت اجتماعی ساخته میشود.
صفحه 31: