صفحه 1:
نظریه های مکتب کلاسیک در مدیریت
كرد ورندكان :
استاد:
صفحه 2:
رئوس مطالب
”تثورى اداری فابول
”اتقسيم بندى وظايف در سازمان
/عناصر تثورى اداری فایول
#اصول تثورى اداری فابول
کاربرد در سازمان های امروزی
sly نظریهفایول با بروكراسى وبر
تلوری مدیریت علمی تیلور
#امعرفى و ديدكاه تيلور
#ويزكى هاى مديريت علمى
كاريرد در سازمان های امروزی
مزایا
ایب
#تفاوت تثوری تلور با دو تئوری قبلِ
نتقادهای کلی بر نظریه مدیریت کلاسیک
#نتیجه گیری
eke
elie’
مراحل توسعه مدیریت
7دیدگاههایقبل از کلاسیک
۷تثوری کلاسیک مدیریت
اصول بنیادی
لامهمترين نظریات مدیریتی در دوره ی کلاسیک
تشورى بروكراسى وبر
#تعريف بروكراسى
“ويؤتى هاى مدل ايدهآل بروكراسى وبر
لاسه نوع يايكاه قدرت
"کاربرد در سازمان های امروزی
#امزايا
wale
صفحه 3:
7۳۳۳ 8 8
تثوری: یک توضیح برای " چطور یا چرا " رخ دادن چیزی.
v
مدیریت: فرآیندی که طی آن تصمیمگیری در سازمانها صورت میپذیر.
۲ سازمان: از نقطه نظر علم مدیریت تشکیلات اداره امور يك كروه انسانى. (رسمی؛ غیر رسمی)
سازمان رسمی: عبارت است از اختیارات مقامات و روابط آنها با کارکنان برحسب مقررات و
قواعد وضع شده.
۷ سازمان غیر رسمی: از گروهها و افرادی به وجود میآید که در درون یک سازمان رسمی دارای روابط
شخصی و اجتماعی بین خود هستند.
صفحه 4:
طبقه بندی های افکار مدیریت توسط رابینز
صفحه 5:
Ewin fle مركا تارسك
صفحه 6:
o
۰ م
ت از لاه ی پل از الاب
صفحه 7:
مات نییعت ز قوب من بل زا ae
صفحه 8:
20 رن Mil (fil ern Sb مس
صفحه 9:
دیدگاههای قبل از کلاسیک
تمامی مسائل مدیریتی مطرح از ابتدای تاریخ بشر تا سال 18۱۰ در این قسمت طبقهبندی میشود.
تاتلی نظیر نیتتیمهای ادازین و مدپزیتی اتوموی هل مسري هاء لیرنبان بانتان: و هواردی نظیر ناخت.
تخت جمشید ایران. اهرام ثلائه مصر, دیوار چین در این حوزه طبقهبندی میشود.
شخصیتهای زير از تأثيركذارترين افراد دوره قبل از كلاسيك هستند؛ .۰
pale بابيج. مخترع ماشينحساب مكانيكى و اولين شخصى است كه به تأثير محيط در سازمان اشاره
کرده.
og کسی که اولین مطالعات مربوط به تأثیر محیط کاری بر عملکرد کارکنان توسط وی انجام
گرفته است.
آدام اسمیت . که به پدر علم اقتصاد مشهور است و برای
اولین بار موضوع تقسیم کار در سازمان را مطرح نمود.
پیتر دراکر نیز از بزرگترین نظریهپردلزان مدیریت است.
صفحه 10:
تثورى کلاسبکت مد بر بت
” آغاز مكتب كلاسيك را در سيستمهاى توليدى و تاسيس كارخانه هايى مى دانند كه
در قرن هجدهم در انكلستان به صورت سازمانهاى ييجيده اقتصادی به وجود آمدند
وردرنتيجها رشبه:علهى مديروت توليد شد .
” مهمترين افكار مكتب كلاسيك از حدود سال ۱۹۱۰ آغاز و تا سالهای۱۹۳۰تفکر
حاكم بوده است و به ۳ دسته کلی تقسیم میشوند:
۱- نظریه بروکراسی وبر
۲- نظریه مدیریت اداری هنری فابول
۳- نظریه مدیریت علمی فردریک تبلو
صفحه 11:
محوربت تئوری کلاسبک مدیر بت
تحوریت نظریههای مدیریت کلاسیک
ates
aie ee دستیابی به حداکثر کارایی در سازمان میباشد.
کلاسیکها به سازمان رسمی توجه داشتند و وجود
سازمان غیر رسمی را مضر میدانستند.
كلاسيكها انسان را هم رديف با ساير عناصر توليد 52 تثورى
مىدانستند و براى آن هويت مستقل قائل نبودند. انسان و سازمان كلا 5
دیدگاههای کلاسیک شامل یک نگرش صرفاً مکانیکی به ف
سازمان و افراد بوده است.
مدل کلاسیک بر این فرض استوار است که نگرش مدیران
مدیران
در عقلایی و عینی است و در
همیشه تصمیمهایی را اتخاذ میکنند که به نفع سازمان
i
صفحه 12:
اصول بنیادی در تئوری کلاسیت
% مردم و سازمان ها طبق اصول
اقتصادی عقلایی عمل می
وجود یک بهترین راه
مدق ازموجودیت سازمال, تاین
هدفهای اقتصادی و وابسته به تولید
است.
”" تنها يكك راه به عنوان بهترين راه 7
سازماندهى براى توليد وجود دارد و
صفحه 13:
مهمترين نظريات مديريتى در دوره ى كلاسيك 5
26 >
وبر و فایول و مدیریت
بوروکراسی اداری
2 وظایف مدیران
اصول چهارده
كانه مديريت
اداری
=
سس
ay
صفحه 14:
تئوری برو کراسی وبر
«ماکس وبر» (۱۷۷/6۵6۲:1864-1920 (Max جامعهشناس, حقوقدان و تاریخشناس
آلملنی, در کتاب معروف خود " نظریه سازمانهای اجتماعی و اقتصادی " نشان داد که چگونه
مدیریت میتواند کارآمدتر و منسجمتر عمل نماید.
آنچه را که وي باور داشت يك «سازمان آرمانی» یا «محض» با ويژگيهاي "عقلائیت"» غيرشخصي
مبتني بر اصول نظم و دستور. اختیار قانوني و منطق بود.
۷ 7
Bureaucracy THEORY
صفحه 15:
تعریف برو کراسی (دیوان سالاری)
عبارت بروكراسي از دو کلمه برو ل۲6۵۱لاثابه معنی دفتر و كراسي 2۲3۲۷ به معنی
حکومت تشکیل شده است. ۱
تعبیر كلي وبر از بروكراسي شکل سازمانی اداره عقلايي امور است .
تصمیمات درون بروكراسي مطابق با قوانین؛ رویه ها و خط مشي های موجود اتخاذ
مي شود .
صفحه 16:
بخ 4 4 با
ویژگی های مدل ایده آل برو کراسی وبر
تخصصی شدن کارها در حد عالی( تقسیم کار ): مشاغل به خوبی تعریف می شوند و کار کنان در
انجام آنها بسیار مهارت می یابند .
ساختار قدرت مبتنی بر سلسله مراتب: اختیار و مسئولیت برای هر منصب به خوبی تعریف می شود و هر
مقامی به مقام بالاتر از خود گزارش می دهد.
اصول و قواعد شکل یافته رفتار ( حاکمیت. قوانین و مقررات و غیر شخصی بودن اداره امور):
دستورالعمل های مکتوب : رفتار و تصمیمها را هدایت می کند و سوابق پرونده ها به طور مکتوب
نگهداری می گردد.
جدایی اعضای دستگاه اداری از مالکیت سازمان یا وسایل تولید.
ضبط و نگهداری سوابق تصمیمات.اقدامات ومقررات اداری.
استخدام کار کنان بر اساس توانایی و دانش فنی.
ایجاد سیستم منطقی حقوق و مزایاء
صفحه 17:
سه نوع پایگاه قدرت
وبر در نظام بوروكراسى سه نوع يايكاه قدرت تشخیص داده و معتقد بود که
اجرای یک نظام بروکراتیک باید بر پایه قدرت قابل قبول جامعه و مردم باشد.
پایگاههای قدرت عبارتند از:
قدرت سنتی: پذیرش افراد واجد اختیار از سنت و رسم ناشی مي شود
قدرت کاریزما : پذیرش از وفاداري و اعتماد به توانايي های رهبری سرچشمه مي
كيرد
” قدرت منطقى قانونى: يذيرش ازمقام يا اختياركه توسط مقررات و دستور العمل هاى
سازمان مشخص شده. ناشى مي شود.
وبر تنها قدرت مشروع را در سازمان قدرت قانونى مى شناسه.
صفحه 18:
کاربرد در سازمان های آمروزی
۲ بیمارستان ها و دانشگاه ها.
سازمان های تولید کننده در مقیاس انبوه و سازمان های دولتی . ۱
۳ شرکتهای بزرگ و گسترده ای که در بازارهای متنوع و محیط هاى نسبتاً بايدار
صفحه 19:
مزايا
۱- عقلایی بودن, SCIENTIFIC MANAGEMENT THEORY
۲-قایت پیشگویی و یت Advantages & Disadvantages
۳- وجود مقررات حقوقی برای امور. 9
۴- قدرت مقام ومنصب به جای قدرت فرد.
۵- وظیفه معین برای هریکک از کار کنان دستگاه. /
۶- نگهداری و بایگانی سازمان یافته اسناد و مدارک 1 فك
۷- حذف نفوذ اشخاص و پارتی بازی در واگذاری مشاغل.
۸- سهولت انجام امور بدلیل اهداف روشن و پستهای سازمانی سلسله مراتبی.
صفحه 20:
معایب
-١ خودمحوری و ایجاد امپراتوری.
۲- نادیده گرفتن سازمان هاى غير رسمى.
عدم بروز ابتكار و خلاقيت اعضاى سازمان.
با كردش جرخ سازمان ها درعمل تطبيق نمى كند.
ه- كندشدن كارها بدليل مقررات زائدوسلسله مراتب طولانى.
۶- جمود شخصی ]1۲۳06۲50۳۱311 ( به انسان به عنوان یک شیلی بی روح و عامل
als
نگریسته می شود و نه به عنوان انسانی با احساس )
۷- خشکی و انعطاف ناپذیری سازمانی ( استاندارد کردن و دستورالعمل های روزمره و
تکراری ؛ هماهنگی و سا زگاری با محیط را مشکل می کند )
۸- صدمه به روابط خریدارو مشتری و مدیریت و کارکنان به دلیل رفتار انعطاف اپذیر
-٩ گسترش ترس و محافظه کاری در سازمان به دلیل تکیه محض به مقررات و آییننامهها
۰- مقررات چنان اجرا می شود که گاهی فراموش می شود مقررات وسیله است نه هدف
صفحه 21:
ذر اذا
۲ فایول. صنعتگر برچسته فرانسوی. یکی از اولین مبلفین تلوری
بود که به عنوان " پدر تلوری مدیریت " معرفی
” فايول و ييروانش مدافع اين ايده بودند كه مديريت يك وظيفه
جهانشمول
است که باید در قللب فرآیندهای مختلفی که مدیرعمل می کند.
تعریف شود.
7" رویکرد مدیریت اجرایی بر غلبه نگاه مدیران ارشد در کل سازمان
تاکید دارف و مدعی است مدیرینت, یک خرفة است. و قابل آموزش
می باشد.
صفحه 22:
تقسیم بندی 9ظایف در سازمان
© وظایف فني ( تولید )
” وظايف تجاري (خريد و فروش و داد و ستد ) 8
۲ وظایف حسابداری (نگهداری حساب ها و آمار ها ) 1 ie
۱
يكل
” وظايف مالي (بكاركيري روشهاى صحيح سرمايه كناري أل م3 A 1
۳ وظایف امنيتي (محافظت از دارايي هاي سازمان و
اشخاص)
” وظايف مدير( برنامه ريزيء سازماندهي. هماهنگي.
هدایت و رهبري » کنترل و نظارت )
صفحه 23:
عناصر تئوری اداری فایول
فایول مدیریت را در قالب پنج عنصر عمده تعریف می کند:
برنامه ریزی: تهیه طرح کلی کارها و روش های انجام آنها . برای رسیدن به هدف سازمان:
سازماندهی: ایجاد ساختاررسمی إعمال اختيارات که ازطریق آن باید واحدهای تقسیم کار تنظیم و
تعریف و هماهنگ شوند.
فرماندهی: اتخاذ تصمیم ۰ صدور ُوامر و صدور دستورهای مشخص و معین.
هماهنگی: ایجاد انطباق و سازش در عملیات قسمت های مختلف سازمان .
کنترل: حصول اطمینان از اینکه همه چیز طبق برنامه پیش میرود.
صفحه 24:
۶ اصل تئوری اداری فا
۱- تقسیم کار: جهت کارایی بیشتر کارها را به وظایف
تخصصی تقسیم نموده و مسوولیتها رابه افراد مشخصی
واگذار نمایید.
۲- اختیار و مسوّولیت: : اختیار و مسئولیت باید با هم
متاسب باهنند.
۳- انضباط: پایبندی به قوانین و مقررات حاکم بر سازمان
صفحه 25:
ادامه - ۱۱۶ تئوری اداری فا
۴- وحدت فرماندهی: هر فرد فقط از یک نفر دستور می گیرد و پاسخگوی یک نفر
= ین
۵ - وحدت هدف وجهت: تمام فعالیت ها ی دسته جمعی در راستای تحقق هدف
های اساسی سازمان باشد.
۶- هضم نفع شخصی در نفع جمعی: باید منافع جمعی رجحان داشته باشند.
صفحه 26:
اذدامه - ۱۱۶ در اداری فا
۷- دستمزد پرسنل: جبران خدمت باید مناسب باشد وتا آنجا که ممکن !
رضایت پرسنل و هم رضایت شرکت فراهم گردد.
رد
۸ - تمرکز و عدم تمرکز:توازن بین تمرکز فعالیتها و عدم تمرکز آنها.
4— سلسله مراتب: سلسله سرپرستان که از اختیار نهایی به پایین ترین سطح به صورت
ره
صفحه 27:
ادامه- ۱۴ اصل تئوری اداری فایول ۱
۰- نظم: سازمان باید مکان منظمی برای هر فرد فراهم
کند. . یک جایگاه برای هر فرد وهرفرد در ARE
خودش:
۱- برابری: وجود اصول و نظم عادلانه و منصفانه افزایش
مشارکت کارکنان را به همراه دارد.
۲- امنیت شغلی: کارمندان باید ضمانت کاری داشته
باشند تا کار به بهترین نحو اجرا شود.
صفحه 28:
ادامه- ۱۴ اصل تئوری اداری فایول
۳- ابتکار: مدیران بلید برای تلاشهای کارمندان به نفع سازمان» ارزش قلیل باشند و آن
را جهت دهند.
۴- روحیه جمعی: اين اصل نیاز به کار تیمی و حفظ رولبط متقلبل شخصی را مورد
تأکید قرار می دهد.
صفحه 29:
آموزش و پرورش
تقسیم کار: مدیر" معاون " امور مالی.
وحدت فرماندهی: صدور بخشنامه ها.
7 نظم: قرار گیری هر فرد در شغل مربوط به خود پراساس تخصص ومدارج تحصیلی خود.
" میت شغلى كاركتانة يمه وبازنشستكى.
انضباط: رعايت دقيق قوانين وضع شده در مدرسه: يونيفرم كردن لباسهاى دانش آموزان
" عدالت و مساوات: برخورد یکسان و عادلانه معلم و مدیر
صفحه 30:
این مکتب برخلاف تلوری بورو کراسی که تاکید برسازمان دارد؛ به مدبریت به عنوان یک
عنصراساسی سازمان توجه دارد.
صفحه 31:
ow
مدیریت علمی منسوب به فردریک وینسلورتیلوربوده است که مشهور به پدرعلم
مدیریت می باشد.مکتب کلاسیک به نام همین نظریه آمیخته شده و به همین
دلیل گاهی آین رامکتب تیلور یاتیلوریسم نیزمی نامند. مدیریت علمی تیلور در
سال ۱۹۱۱ بوجود آمد و از آن به بعد قدرت تولید نیروی کار صدها برابر شد.
مدیریت علمی عبارتست ازتجزیه وتحلیل دقیق داده ها وستانده ها وهزینه ها.
فلسفه مدیریت علمی برعقلایی بودن علم استوار است وهدف نهایی آن پرورش
هریک از کار کنان برای رسیدن به حدا کثرظرفیت تولیدی است-
صفحه 32:
معرفی و دیدگاه تیلور
ر اعتقاد داشت که در سازمان فقط مدیران باید به فکر خلاقیت باشند.
۴ برای انجام هر کار « یک راه به عنوان بهترین راه وجود دارد که یافتن آن از طریق
مطالعه علمی کار شامل حرکت سنجی و زمان سنجی و تعیین استانداردها
حاصل می شود.
بايد تناسب صحیحی بین کارگر و شغل وجود داشته باشد.
” كاركران با برداخت مالى داراى انكيزه مى شوند.
صفحه 33:
ویژگی های مدیریت علمی
* علم به جای تجربه
* هماهنگی به جای افترای
* همکاری گروهی به جای فردگرایی
* حداکثرتولیدبه جای محدودیت تولید
* پرورش کارکنان درجهت كسب حداكثركارايى و
پیشرفت فردی
صفحه 34:
کاربرد در سازمان های امروزء
کارخانه های تولیدی بزرگ :
* تقسيم كارو تخصصی کردن وظایف. برای مثال تویوتا و فورد از لین روش استفاده کرده اند.
(فورد از مدیریت علمی در بخش تولید انبوه به صورت تقسیم کار و تخصصی کردن وظایف
استفاده كرده. با استفاده از کنترل سلسله مراثبی قوی هر یک از کارکنان خط توليد به
انجام یک کار تکراری و مشخص اختصاص یافته اند)
7 انتخاب بهترین روش برای انجام کارها در هر بخش از طریق کارسنجی. زمان سنجی.. .
آموزش و پرورش :
© استفاده از روش های علمی به منظور تعیین بازده آموزش و پرورش. روشهای آموزش
پرورش, ملاکهای گزینش معلمان.
” استفاده مؤثر از روشها" فنون و موارد استاندارد برای تولید بازده آموزشی استاندارد
توسط معلمان.
۲" ایجاد ساختارعلمی حاکم برمحتوای آموزشی.
صفحه 35:
زايا
” بهبود وضع عمومى واحدها و دستكاههاى صنعتى
(البته طولى نكشيد كه بهبود وضع سازمانهای غیرصنعتی نیزموردتوجه قرارگرفت)
5 95 نز 2 5 تفن ندز 5 v
مدیران رافادرساخت که باطرح ریزی های منظم وتجزیه وتحلیل مداوم درتشکیل
سازمان و بهبود روشهاء میزان کارایی سازمان های خود را به اندازه قابل ملاحظه ای
افزایش دهند. ——
صفحه 36:
صرفاً به انگیزه های مادی توجه داردوبه نقش افراد و روابط آنهابایکدیگرکمتر پرداخته
است.
دراین مکتب اصولاساختمان وترکیب سازمان رسمی مورد توجه می باشد وبه کارکنان به
برت ابزارووسیله ای برای تولید نگریسته می شود که رفتاروکردار آنهابه آ
کنترل وهدایت است: ۱۱
7 محدودیتهای اعتقاد به وجود یک بهترین راه انجام کار eo
۳ افراط بیش از حد در امکان استفاده از علم ۸ ee
صفحه 37:
تغفاوت تئوری تبلور با دو تئوری قبل
مدیریت علمی برتجزیه وتحلیل فیزیکی کارتکیه دارد درحالیکه دونظریه دیگر بر ساختار و فرآیند سازمان
تاکید دارند.
نظریه بورو کراسی در مقام مقایسه با دو نظریه دیگر مکتب کلاسیک مبتتی پر دید گاه کلان بوده و در سطح
جامعه مطرح است و به این لحاظ آثار سیاسی و اجتماعی این مدل عمدتا مورد بحث و بررسی نظریه
پردازان آن قرار گرفته است.
تیلور عمدتا در سطح عملیاتی و از پایین سلسله مراتب به بالا حرکت کرد در حالیکه فایول در سطح
سرپرستی اجرایی متمر کز شد و از بالا به سمت پایین سازمان کار کرد.
نظریه مدیریت علمی رابطه انسان با ماشین رامورد بحث قرار می دهد و هدفش بهبود روش های اجرایی
شغل از طریق استاندارد کردن عملیات تکراری است؛ در حالی که نظریه های اداری و بورو کراسی بر
ساختار سازمان و روابط فرد با سازمان و فرد با مدیریت تأ کید دارند
صفحه 38:
bo کلاسیک
Sead ©
از ان اصول مدیریت کلاسیک به شکل رتالیستی قلبل اجرا نیست و دربرخی
موارد اصول پیشنهادی درحالت تضاد با یکدیگر قرار گرفته اند .
به مد
7 بی توجهی مدیربت کلاسیک به نقش بارزعواملی نظیر فرهنگ, تمدن. مسائل
اقتصادی-اجتماعی. عوامل سیاسی. تعداد کارگران و خواستهای آنها.
7 این نوع مدیریت. افراد سازمانی به ویئه کارگران را ابزارهای اقتصادی فرض می کند
که از طریق عامل اقتصادی ودادن حقوق و دستمزد میتوان ابزارها را نسبت د
سازمان وفادار نگاه داشت که قطعا اینگونه نیست .
صفحه 39:
نتیجه گیری
اصول مکتب کلاسیک در اطراف این پرسش که چگینه می توان یک ساختار مطلوب
بوجود آورد؟ گرد آمده است.
عمومیت داشتن لین اصول در هر سازمان مورد قبول ولقع شده است. ساختار سازمانی با
جمع کردن عناصری خارج از عنصر انسانی (عناصر مادی. کار,وظیفهمفهوم ها (ug در
يك جا تشکیل يافته و آنگاه با وارد کردن عنصر انسانی به این ساختار رفتار او مانند یک
ماشین پیش بینی شده است.
ب کلاسیک بر تقسیم کار و تخصص . سلسله مرلتب اداری. پاداش بیشتر برای تولي
بيشتر. بهبود روشهای انجام هر کاره تجزیه و ساده کردن, تاکید زیادی دارد.
این تلوری زمینه ساز پیشرفت اقتصادی سرمایه داری شد» اما در عمل نتوانست عدالت
اجتماعی را برای طبقات کارگران و کارمندان فراهم کند. .
peat aS 2 aly = 5
ازاینرو Sb تكوريها و دكترين های مکتب روابط انسانی در مدیریت و یا به
تعبیری نئو کلاسیک به وجود آمد.
صفحه 40:
منابع و ماخذ
تلوری سازمان . ساختار و طرح سازمانی ؛ استیفن پی رابینز ؛ ترجمه الولنی و دانایی فرد ؛ انتشارات
صفار
کتاب مدیریت عمومی نوشته سید مهدی الوانی ؛ نشر نی
کتاب تلوری و طراحی سازمان ۲ جلدی : ریچارد ال دفت ؛ ترجمه پارسائیان و اعرلبی ؛ انتشارات
دفتر پژوهشهای فرهنگی
کتاب مبانی فلسفی تئوریهای سازمان ؛ حسن میرزایی اهرنجانی ؛ انتشارلت سمت
Essays, UK. (November 2018). Three Schools Of Thought Of
Classical Management Theory Business Essay. Retrieved from
https://www.ukessays.com/essays/business/three-schools-of-
thought-of-classical-management-theory-business-essay.php?vref=1
Kitana, A. (2016). Overview of the managerial thoughts and
theories from the history: classical management theory to modern
management theory. Indian Journal of Management Science, 6(1),
.16
Mahmood, Z., Basharat, M., & Bashir, Z. (2012). Review of
Classical Management Theories. International journal of social
ciences & education, 2(1).
tro, S. A. (2004). New age or age old: Classical management
~ 4 4