کسب و کار مدیریت و رهبری

نقد سیاست نگاه به بیرون و تبیین نظریه اتکا به ساخت درونی

Naghd_siasat_negah_be_biroon_va_nazariye_eteka_be_sakht_darooni

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نقد سیاست نگاه به بیرون و تبیین نظریه اتکا به ساخت درونی”

نقد سیاست نگاه به بیرون و تبیین نظریه اتکا به ساخت درونی

اسلاید 1: نقد سیاست نگاه به بیرون و تبیین نظریه اتکا به ساخت درونی قدرت برای حل مشکلات کشور

اسلاید 2: یکی از مسائلی که ذهن بسیاری از اندیشمندان را به خود مشغول ساخته این است که راه حل اساسی برای کاهش یا رفع مشکلات کشور بویژه در زمینه اقتصادی چیست ؟ پرسش اساسی این است که محور اصلی فعالیت ها و همت ها با رویکرد نگاه به درون باشد یا نگاه به بیرون؟آیا راه حل مشکلات را باید در درون جامعه ایران جست و جو کرد یا بیرون از جامعه؟استحکام ساخت درونی نظام جمهوری اسلامی و توجه به ابعاد مختلف آن از موضوعاتی است که امام خامنه ای طی سال 91 و 92 حدود پانزده بار بر آن تاکید ورزیده اند. ایشان در هر یک از این موارد بر جنبه ای از جوانب این بحث تاکید می نمایند و به نظر می رسد که این امر یکی از دغدغه های کنونی کشور و از رویکردهای اصلی است که مسوولان باید به آن توجه داشته باشند.

اسلاید 3: مفهوم شناسی قدرت معنای قدرت به شکل های گوناگونی بیان شده که چند نمونه از آنها عبارتند از : 1- توانایی و قابلیت انجام كار خاص، تولید یا تخریب؛ 2- مجموعه منابع و ابزارهای اجبار آمیز و غیر اجبار آمیزی است كه حكومت‌ها برای انجام فعالیت‌های خود از آن‌ها بهره‌مندند و آن‌ها را به كار می برند؛ 3- توانایی یك كشور بر تأثیر گذاشتن بر رفتار دیگر كشورها و یا كنترل رفتار سیاسی كشورها. بنابراین می‌توان گفت قدرت عبارت است از: «توانایی فكری و عملی برای ایجاد شرایط و نتایج مطلوب». شكل‌ها و سطوح این «توانایی» متفاوت است: هم به رابطه كسانی كه می‌خواهند نتایج مطلوب به بار آورند و كسانی كه باید آن نتایج را به بار آورند، اشاره می‌كند و هم انواع مشاركت‌های سیاسی مسالمت آمیز یا غیر مسالمت آمیز افراد، گروه‌ها و احزاب، حكومت‌ها و دولت‌ها را دربر می‌گیرد. قدرت ملی را نیز این گونه تعریف می‌کنند : توانایی، قابلیت و ظرفیت یک کشور، یک ملت برای استفاده از منابع مادی و معنوی خود با هدف اعمال اراده معنوی و تحصیل اهداف و منافع ملی.

اسلاید 4: منابع قدرت دولت هامنابع قدرت در دولت ها از سوی اندیشمندان و صاحبنظران سیاسی معمولا به دو دسته کلی تقسیم می شود:الف- منابع محسوس  ب- منابع نا محسوس

اسلاید 5: منابع محسوس1 - جغرافیا: موقعیت و خصوصیات جغرافیایی در تعیین قدرت ملی نقش ارزنده ای دارد. دولت های بدون ساحل محدودیت های زیادی در کسب و افزایش قدرت دارند. سرزمین های کوهستانی را به آسانی نمی توان تسخیر کرد. بنابر این بر قدرت دولت های دارنده تاثیر دارند.2- وسعت سرزمین: وسعت سبب ازدیاد قدرت دولت است زیرا امکان اشغال نظامی خارجی را تا حد زیادی منتفی می سازد .امکان بهره برداری از محصولات کشاورزی و معادن بیشتر را فراهم می کند.

اسلاید 6: 3- منابع ملی: منظور منابع طبیعی است که هر اندازه زیادتر باشد قدرت دولت را افزایش می دهد و کشور های نیازمند و وابسته را متاثر می سازد.4- توان اقتصادی : قدرت هر دولت به قابلیت اقتصادی آن بستگی زیادی دارد. امروزه میزان صنعتی شدن کشور ها مهمترین معیار قابلیت اقتصادی است ( سطح بالای درآمد سرانه، تولید روزانه یا سالانه فولاد، سطح بالای مهارت های فنی نیروی کار و شاخص مهم توانایی تبدیل صنایع مصرفی به صنایع مولد).5-  توان نظامی: توان نیروهای مسلح هر کشور عنصر اساسی در معادله قدرت است.

اسلاید 7: 6-جمعیت: در شرایط متعادل جمعیت زیاد از منابع قدرت دولت می باشد.7- توان علمی و فناوری: میزان توسعه علم و فناوری در هر کشور از عناصر اساسی قدرت به شمار می آید.

اسلاید 8: منابع نا محسوس قدرت دولت1-کیفیت و کارآمدی رهبری و حکومت : رهبری شایسته می تواند منابع ملی را در راستای افزایش قدرت دولت هدایت کند. 2- اراده تخصیص منابع برای دست یافتن به هدف های ملی3-روحیه انضباط ، لیاقت و کیفیت نیروهای مسلح4- توان بالقوه اتحاد دولت با دولت یا دولت های دیگر همسو5- ارتقای سطح آگاهی سیاسی در میان مردم و حمایت توده‌های مردم از نظام سیاسیهمانگونه که به روشنی قابل درک است عمده منابع قدرت اعم از محسوس یا نا محسوس مربوط به ساخت درونی جوامع و دولت هاست. بنابر این کشوری که در پی قدرتمند شدن و برون رفت از مشکلات است بایستی نگاه ها را از بیرون به داخل معطوف سازد و بیشترین همت خود را برای استحکام ساخت درونی قدرت صرف کند.

اسلاید 9: مفهوم شناسی استحکام درونی در بیانات امام خامنه ایساخت درونی نظام یعنی این که کشور بتواند روی پای خود بایستد و بتواند عزت و سرافرازی خود را در وابستگی به دیگران تعریف نکند. البته نظام جمهوری اسلامی با این معنی از ساخت درونی، نظامی مستحکم است اما هنوز تا رسیدن به استحکام درونی لازم فاصله دارد.“بعضى از كشورها ممكن است توليدات زيرزمينىِ خودشان را، نفت خودشان را، بشكه‌هاى نفت را، منتقل كنند به صاحبان ثروت و علم در دنيا، محصولات آنها را بخرند، يك ظاهرِ پيشرفتى هم ممكن است به‌وجود بيايد امّا اين پيشرفت نيست؛ پيشرفت آن‌وقتى است كه درون‌زا باشد. آن‌وقتى است كه متّكى به استعداد درونى يك ملّت باشد. وزن و اعتبار كشورها و دولتها و ملّتها هم وابسته‌ى به همين درون‌زايى است. اگر چنانچه از درون، يك حركتى، جهشى، رشدى به‌وجود آمد، به يك كشور، به يك ملّت، وزن ميدهد، اعتبار ميدهد، ارزش ميدهد، ابّهت ميدهد؛ امّا اگر چنانچه از درون نبود، ديگران آمدند، [اعتبار به دست نمى‌آيد].

اسلاید 10: بديهى است كه يك كشور همه‌ى فصول و سطوح مورد نيازِ در مسائل علمى و فنّاورى را نميتواند خودش تهيّه كند، بايد از ديگران هم بگيرد. امّا اين گرفتن از ديگران به صورت دست دراز كردن به سوى ديگران نيست؛ به صورت معامله‌ى برابر و پاياپاى [است‌]؛ علم ميدهيد، علم ميگيريد؛ فنّاورى ميدهيد، فنّاورى ميگيريد؛ احترامتان هم در دنيا محفوظ است. بعضى از دوستان گفتند «ديپلماسى علمى»، «ديپلماسى دانشگاهى»؛ بنده هم اعتقاد به اين دارم، تشويق هم كرده‌ام؛ اما توجه داشته باشيد كه طرف مقابل روى اين نكته بخصوص توجه دارد، روى اين نكته برنامه‌ريزى ميكنند. بر روى همين نقطه‌ى «ديپلماسى علمى» برنامه‌ريزى ميكنند و اهداف خودشان را دنبال ميكنند.

اسلاید 11: اگر با توجه، با آگاهى، با بصيرت، كار انجام بگيرد، ما كاملاً موافق هستيم. از پيشرفت علمى ما هم راضى نيستند. بخشى از اين كارهائى كه امروز در زمينه‌ى تحريم و امثال اينها مشاهده ميكنيد، مربوط به همين است كه نميخواهند جامعه‌ى ايرانى به اين اقتدار درونزا دست پيدا كند؛ كه اقتدار علمى، يك اقتدار درونزا است. اگر كسى تصوّر كند كه حالا در فلان كشور پيشرفته، يا فلان كشور اروپايى، يا غربى، يا ثروتمند، يا پرجمعيّت، يا كم‌جمعيّت، مشكلاتى وجود ندارد، خطا است؛ مشكلات همه‌جا هست؛ طبيعت كارِ يك ملّت اين است كه بالاخره در كار او مشكلاتى وجود دارد، مسئولينش بايد آن مشكلات را برطرف بكنند و حركتشان را ادامه بدهند؛ اعتقادمان اين است كه بايد به تقويت ساخت درونى نظام اهمّيّت بدهيم؛ اين اساس كار است. از درون، خودمان را بايد تقويت كنيم. تقويت درونى با انديشه‌ى كامل، با نگاه عاقلانه و خردمندانه چيزى است ممكن؛ چه به‌وسيله‌ى پيشرفت علمى، چه به‌وسيله‌ى ساخت و مديريّت درست اقتصادى؛ اينها كارهايى است كه به نظر ما ممكن است.

اسلاید 12: اهمیت و ضرورت استحکام درونیامام خامنه ای :امام بزرگوار فرهنگ «ما ميتوانيم» را به دهان مردم انداخت و در دل آنها جايگزين كرد؛ اين همان فرهنگ قرآنى است كه فرمود:«و لا تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون ان كنتم مؤمنين». خود ايمان به معناى علو است. ايمان وسيله‌ى علو مادى است، اما فقط اين نيست؛ نفس ايمان علوآور است، عزت‌آور است، يك ملت را رشد ميدهد. خود امام جلو افتاد، رهبرى كرد، آن وقت انگيزه‌ها در مردم بيدار شد. همتها در مردم بيدار شد، استعدادها جوشيدن گرفت؛ و عمل مردم، حضور مردم در صحنه، زمينه‌ى جلب رحمت الهى شد. اين، نكته‌ى بسيار عظيمى است. رحمت الهى گسترده است؛ اما تا انسان ظرف خود را آماده نكند، اين باران رحمت گير او نمى‌آيد.

اسلاید 13: وقتى ادبيات انقلابى امام را ملاحظه ميكنيد، مى‌بينيد تكيه‌ى اصلى بر روى ساخت درونى ملت است؛ احياى روح عزت، نه با تفاخر، نه با غرور، نه با به‌خودبستن، بلكه با استحكام ساخت درونى. آنچه كه ما بايد به آن توجه كنيم، اين است كه اين يك كارِ مقطعى نيست؛ اين يك كارِ مستمر است، يك كارِ ادامه‌دار است. ملت بايد با عوامل ركود و ايستائى مقابله كند. عواملى وجود دارد كه يك انسان پيشرو را، يك ملت پيشرو را متوقف ميكند.بعضى از اين عوامل در درون خود ماست؛ بعضى از اين عوامل، تمهيدات دشمن است. اگر بخواهيم دچار ركود نشويم، دچار ذلت نشويم، دچار عقبگرد نشويم، دچار همان وضعيت دوزخىِ قبل از انقلاب نشويم، بايد حركتمان متوقف نشوداينجاست كه با يك مفهومى به نام «پيشرفت» روبه‌رو ميشويم. بايد دائم پيشرفت كنيم. اين عزت ملى، اين استحكام درونى، اين ساخت مستحكم، بايستى دائم در حال جلو رفتن باشد و ما را به پيشرفت برساند.

اسلاید 14: آنچه براى نظام جمهورى اسلامى حائز اهمّيّت است، استحكام ساخت درونىِ نظام جمهورى اسلامى است، استحكام درونى ملّت ايران است؛ همان چيزى كه از روز اوّل تا امروز توانسته است اين كشور را حفظ كند؛ اتّحاد ملّى، توجّه به آرمانهاى والاى نظام جمهورى اسلامى، توجّه به عزّت ملّى .در جنگ های جهانی اول و دوم، و از كشتار مردم بیگناه پاكستان، افغانستان و عراق، احساس ناراحتی نمی كنند و در آینده هم هرجا كه منافعشان اقتضا كند از كشتار انسانها ابائی نخواهند داشت، بنابراین باید اقتدار درونی خود را در عرصه های گوناگون سیاسی، حكومتی، معیشتی و مردمی افزایش دهیم نميگوييم از اينها استفاده نكنيد، امّا ميگوييم اطمينان نكنيد، اعتماد نكنيد، چشم به آنجا ندوزيد، چشم به داخل بدوزيد. در داخل كشور خيلى امكانات وجود دارد كه اگر چنانچه نگاه ما چه در زمينه‌هاى اقتصادى، چه در زمينه‌هاى فرهنگى، چه در زمينه‌هاى گوناگون ديگر به آنها باشد و اگر بتوانيم از اين نيروهاى داخلى استفاده كنيم، كليد حلّ مشكلات اينجا است؛ يعنى در درون كشور و امكانات داخلى كشور است كه از اينها ميشود خردمندانه بهره‌بردارى كرد.

اسلاید 15:

اسلاید 16: مولفه ها و عناصر استحكام دروني قدرت مولفه هایی است که امام خامنه ای به آنها اشاره دارد : « تكيه‌ى به علم و دانش خود » « تكيه‌ى به ايمان صحيح و راسخ » « توكّل به خداى متعال» « تقویت توليد داخلى» «نگاه خوشبينانه به استعداد بومى كشور» « تكيه‌ى به استعدادهاى درونى و پرورش استعدادها» « تكيه‌ى به ابتكار نيروى انسانى خود»

اسلاید 17: « اتّحاد آحاد مردم » « عمل درست مسئولين كشور» «عزم راسخ در مسئولان كشور و مردم» « همراهى مسئولان و آحاد مردم» « اقتصاد مقاومتی» عناصر استحكام درونی قدرت از نظر امام خامنه ای را به دو دسته :عناصر هميشگى عناصر فصلىعزم راسخ در مسئولان كشور و مردم و متزلزل نشدن در برابر دشمن، جزو عناصر هميشگى است و دو نقطه‌ى اصلى براى پيشرفت فصلى كه در حال حاضر براى كشور اولويت دارد مسئله‌ى اقتصاد و مسئله‌ى علم است.

اسلاید 18: پیامدهای مهم نگاه به بیرونتعدادی از این پیامدها را با الهام از رهنمودهای امام خامنه ای می توان چنین بر شمرد:1-ضربه پذیری و فشار از سوی دشمنخب، امروز شما ملاحظه كنيد، وقتى روى نفتِ ما فشار مى‌آورند، ما دچار مشكل ميشويم، اين ناشى از چيست؟ ناشى از اين است كه ما تكيه‌مان را به نفت از بعد از دوره‌ى جنگ و پايان جنگ تا امروز، نتوانستيم كم كنيم، اگر ما تكيه‌مان را به نفت كم ميكرديم، فشار بر روى نفت اين‌قدر براى ما سخت تمام نميشد. بنابراين به خودمان بايستى مراجعه كنيم، از خودمان بايستى بخواهيم كه گره‌ها را با نيروى اراده حل كنيم.“2-خلع سلاح شدن در برابر مشکلات و فشارهاهرچه می‌توانیم، در درون، خودمان را مقتدر کنیم؛ دل به بیرون نبندیم. آنهائى که دل به بیرون ظرفیت ملت ایران می‌بندند، وقتى با یک چنین مشکلاتى مواجه شوند، خلع سلاح خواهند شد. ظرفیت‌هاى ملت ایران خیلى زیاد است. ما باید بپردازیم به استحکام ساخت درونى اقتدار ملى.

اسلاید 19: مهم ترین پیامدهاى نگاه به درونامیدواری و خوش بینی به آینده درخشان ملت و کشورتحرک و اقتدار دیپلماسی و تقویت مذاکرات هسته ای در کنار آمادگی‌های همه‌جانبهبازدارندگی از فشار و تهاجم دشمنپیشرفت و نیل به نتایج مطلوب همراه با حفظ ارزشهاى والاى دینی و ملی و آرمان های متعالی انقلاب اسلامیاثرگذاری ساخت اقتدار درونی ملت در اوضاع منطقه و جهاناستحکام و غیر قابل نفوذکردن کشور و نا امید شدن دشمنتوجه به نخبگان و جوانان آینده ساز و بهره گیری از ظرفیت بالای آنانتجربه‌ها و درس های بزرگ؛ همچنانکه امام خامنه ای فرموده اند:

اسلاید 20: درست است كه فشارهاى دشمنان براى مردم مشكلاتى را به‌وجود مى‌آورد، اما تجربه‌هاى با ارزشى هم در اختيار مسئولان و در اختيار مردم ميگذارد. درس بزرگى كه ما از اين فشارهاى اقتصادى دريافت كرديم، اين است كه هرچه ميتوانيم، بايد به استحكام ساخت داخلى قدرت بپردازيم؛ هرچه ميتوانيم، در درون، خودمان را مقتدر كنيم؛ دل به بيرون نبنديم....مسائل سياسى هم مسائل مهمى است. من تأييد ميكنم نظرى را كه رئيس جمهور محترم ابراز كردند در زمينه‌ى برخورد حكمت‌آميز با مسائل گوناگون بين‌المللى و مسائل سياسى و مسائل ارتباطات بين‌المللى و اينها. حتماً بايد برخوردِ حكمت‌آميز و عاقلانه باشد. البته ما دشمنانى داريم كه اينها زبان عقلائى هم خيلى سرشان نميشود؛ ليكن آنچه كه ما وظيفه داريم، اين است كه با استحكام، با توجه به اهداف والاى جمهورى اسلامى، بدانيم چه كار داريم ميكنيم؛ اهداف خودمان را بشناسيم.

اسلاید 21:

اسلاید 22: نتیجه گیری و جمع بندیدولت ها و ملت ها برای دستیابی به آرمان ها و نتایج مطلوب خود و حفظ منافع نیازمند قدرتمند شدن در شكل‌ها و سطوح متفاوتی هستند.بهترین و مناسب ترین راه تحصیل اهداف و منافع ملی تکیه بر توانایی ها و ظرفیت های یک کشور و ملت برای استفاده از منابع مادی و معنوی خود می باشد. اگر مسئولان در راه تحقق اهداف و حل مشکلات تنها چاره را در خارج مرزها جستجو کنند ضربه‌ای جبران‌ ناپذیر به دولت و ملت وارد خواهد شد .عمده منابع قدرت اعم از محسوس یا نا محسوس ریشه در ساخت درونی جوامع و دولت ها دارد. چنانکه تجربه تاریخی ملت ها گواه روشنی بر این مدعاست.امام خامنه ای، مدت هاست که راهبردهایی را به تناسب، خطاب به مسئولین و مردم تبیین کرده و مهمترین تهدید کشور را بی توجهی به قابلیت های درونی معرفی نموده اند و راه برون رفت از مسائل و مشکلات را، اتکا به توانمندی های داخلی دانسته اند.

اسلاید 23: از این روست که رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به استحکام درونی قدرت تاکید فرموده و مسئولان را بارها به این مهم دعوت نموده و تذکر داده اند. بنا بر این «نگاه به درون و تکیه بر قدرت داخلی» باید محور حل مشکلات کشور باشد و با تقویت اقتدار درونی باید از آثار و پیامدهای منفی «نگاه به بیرون» جلوگیری کنیم. سکاندار بصیر انقلاب اسلامی فرموده اند: «اگر ملتی به قدرت و تواناییهای خود متکی بود از اخم یا تحریم دشمن متلاطم نمی شود و ما باید دنبال تحقق این هدف باشیم.»

اسلاید 24:

اسلاید 25: 26شادي روح بلند امام و شهيدان و سلامتي رهبر فرزانه انقلاب اسلامي صلوات

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید