صفحه 1:
صفحه 2:
قال على (ع):
5 لآنها ٠ 55 سرك الشبهه ae)
Cre eae RD
ks فقدعاءهم 3 CES البقين-
ا ا ٠. الضلال
شبهه را ازاين رو شبهه ناميدند كه به حق شباهت دارد .
ار ۱
Pp ewe OC ecade| ere) ۱
صفحه 3:
نقد و ۳
معنوبت مدرن
با تأکید بر رویکردهای
روشنگکری دینی معاصر
صفحه 4:
Kyo Cd gare 1 OSU 0 59 po
ّن چه بررسی و نقادی لین رویکرد را ضروری می نماید. یکی رهیافت علمی
است که همواره ما را به ارزیابی و وزن کشی اندیشه های نو می خواند.
۲. دیگری نفوذ و رواج پارهای عرفانهای واردلتی در چند سالةٌ اخير است كه عمدتاً
بدون تأکید بر شریعت و چه بسابا نفی و طرد لّن ۰ طیفی از افراد جامعه را در
سطوح مختلف تحت تأثیر آموزههای خود قرار داده است. نظريَةٌ معنویّت مدرن
(همان گونه که خواهد آمد» بستری مناسب برای رشد و نمای اين گونه عرفانهاست
و به نحوی مبانی فلسفی و روان شناختی این طیف از رویکردهای معنوی را مهندسی
و تئوریزه مینماید.
صفحه 5:
۲ معنویت مدرن در راستای پاسخ به نسبت میان عقل و دین و جمع
سنت و تجدد شکل گرفته است.(رهیافت معنوبت بر آیند ادراک دو
ضرورت است؛ ضرورت مدرن بودن و ضرورت فرارفتن از مادیت و توجه
به ساحتهای برتر وجود انسان. معنویان لازمه دینداری در عصر مدرن را
سازواری دین با مقلفههای اجتناب ناپذیر آن میدانند)
۲ معنویت را خاستگاه و نقطة عزیمتی دیگر نیز هست و آن کاهش درد
و رنج است. از این بعد معنویت رنک وبوی روان شناختی بيدا مى نمايد؛
روانشناسیای که ناظر به بهداشت روانی و زندگی بهتر و بی
غدغه تراست.
صفحه 6:
چیستی معنه بت مدرن
معنویّت نوهاي مواجهه با جهان هستي است که در آن شخص روي هم
رفته با رضایت باطن زندگي ميکند و دستخوش اضطراب دفره و
نوميدي غي شود.
صفحه 7:
مؤلفههاى رضايت باطن
5 لمثل رنجهاىسيرينىو درون إنسازرا .1
آزار ندهدا
.شاد( آدمی لفسردد و بين شاط نباشه) .2
۳ امید(به (به زندگی_-دنییی خود آمیدوار بوده و نسبت
به آینده خوشبین باشد).
صفحه 8:
صفحه 9:
۱ اصول محرفتی
۲ اصول عاطفی - نفسانی
۳ اصول ارادی - رفتاری
8 اصول روشی
صفحه 10:
صفحه 11:
لوال ا
pee ee eas CTS Coe ا ا ا ل
كه مشتمل بر اعتقادات بيشمارى استء براى انسان امروزى قابل قبول نمى باشد .
ree ل ا ا sre
تف تعبد وقدآيت زدايى إل اتباخاصض1
م را ی
نام تعبد سر وکار داریم . انسان معنوی شخصی است استدلالی که زیر بار
0 nS) een eee Cy Lie le Se eee ETE
ee ae eee eee ees te iia bee
. خود می آورد 0 mene ir tee een
صفحه 12:
SC ane al
معنای بی اعتمادی به تاریخ آن است که انسان مدرن باور نموده است که در
سخن قطعی تمی توان گفت . بی اعتمادی به تاریخ یعنی این که 2
ee nom elec تاریخ
+ نفی ویژگیهای «محلی»:
ادیان تاریخی هر کدام در یک مقطع خاص تاریخی و در یک موقعیّت خاص جغرافیایی
ودر يك اوضاع و احوال خاص فرهنكى و عرفي ieee eel ee
تعاليم امور اعتقادى) ۳ عملى ) الهاار Gl SOB ey
۱ مان و مكانى زيست مىكنند »
سعادت بخش ل ا
صفحه 13:
ایمان ناواقع گرا:
”2 عقلانیت مدرن:
این جایی و اکنونی زیستن:
صفحه 14:
صفحه 15:
نقض غرض
درمعنویّت مدرنء چه بسا انسان با اموري
ذهني» خيالي و حاصل از احساسات» سر
و كار بيدا نمايد كه هيج بهرهاي از حقیقت
و واقعيت ندارند و بديهي است كه وقتي
باوري با واقع مطابقت نداشت خود منشأ
درد ورنج است.
صفحه 16:
میان صدق (ب)يكک (ustPivctiva)As> 33 5 5 9b 4
(retirocrattyy) آن تفاوت است. بدین معنا که هر باور
معقول و موجهىء لزوما
صادق نيست. در نظريّه معنويّت به اين نكته به نيكى
توجه شده است.
منتها نواندیشان معنوي » معقوليت صرف را در
گزارههای معنوي کافی دانسته و معتقدند توجیه» ما
1
صفحه 17:
الف)نقد انمان ناواقع کروانه
از صدق بنیاز مسازد.. حال
پرسش آن است که دل بستن
و اعتقاد به گزارههای صرفاً
بسیاری از آنها در عالم واقع»
كاذب و نادرست باشد» آیا
دست كم روح حقيقت
صفحه 18:
۳.لوازم این ایمان
9-0.معنویّت نوین عنصر نقد و
شك را در ایمان دخیل ميداند.
9-بر اساس اين رويكرد
دینداری در عصر های مختلف در
هر عصرى مضمونى بيدا مدكند.
صفحه 19:
7
ب) نقد نعبد گریزی و فداست زذایی
۱.عدم تلازم مدرنیته با
استدلال ۱ |
انسان مدرن هميشه اهل استدلال نیست
زيرا وى نيز در امور عاطفى و ارادى و
۱
۱
صفحه 20:
صفحه 21:
0
-1-
ین مزلفه بیان oh آزمونبزيري «نيري Ps ae Sosy
بوزيتواستي وسيل ) و بر اين باور وس کم ورستی یا اورصق و نيز 6ارآمري و
يا ذامارآمري يق اكزاره waren pat gen AG oo? of o
تفصین نقر شره «سش.
صفحه 22:
JY و در ابجاد رضایت باطن
صفحه 23:
=
1 3) وامداری معنویت نسبت به دب
معنويّت را ميتوان در بعد ويزكيهاي اخلاقي و عاطفي - نفساني»
صائب و بر حق دانست . حقیقت طلبي» جمال جويي ۰ خيرخواهي »
صداقت .» وحدت رفتار وكفتار » فارغ بودن از ۳
بسياري از آموزه هاي اخلاقي معنویان همه و همه مقبول و مطلوبند
و همین بُعد از معنویت است که چه در مقام نظر و چه در حيطة
عمل جاذبهاي در افكنده و ذهنها و جانها را به سوي خويش رهنمون
ا د ا ا on ا wer ee
دين نيست؟ آيا دعوت به اين اصول اخلاقي ابتدا از لسان افرادي جز
انبياي عظام و اولياي کرام ادیان الهي به گوش رسیده است ؟
صفحه 24:
ه)عر فانهاى بدلى
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28: