کسب و کار مدیریت و رهبری

نقشه‌های نفوذ Influence Maps

Influence-Maps

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نقشه‌های نفوذ Influence Maps”

نقشه‌های نفوذ Influence Maps

اسلاید 1: نقشه‌های نفوذInfluence Maps

اسلاید 2: عنواننقشه‌های نفوذنوعابزارمراحل استفادهتجزیه و تحلیلموضوعارتباطات و مهارت ها / مدیریت پروژه / زنجیره تامین / استراتژیسطحگروهی / سازمانیپیچیدگیمتوسط

اسلاید 3: کشف جایگاه قدرت در پروژه ها(معروف به تحلیل شبکه اجتماعی )در طول یک پروژه افراد بسیاری بر آن تأثیر می گذارند. تعدادی از این تأثیرگذاران به راحتی قابل شناسایی هستند؛ ولی دسته ای دیگر علامت به خصوصی نداشته و به راحتی قابل تشخیص نیستند. اگر توانایی لازم برای شناخت افراد تأثیرگذار در طول پروژه را به دست نیاورید، در این صورت با مقاومت غیرمنتظره ی افراد در برابر پروژه روبه رو میشوید. در برخی از موارد این مقاومت ها منجر به شکست پروژه نیز شده اند. این حالت به ویژه در زمان راه اندازی پروژه های بزرگ یا در شرایط افزایش تعداد افراد تأثیرگذار بر پروژه ها، بسیار دیده شده است.گمان می شود که افراد درون سازمان ها، بسیار راحت و با علاقه با یکدیگر همکاری میکنند. ولی حتی در آنجا نیز، مدیر، هم گروهی یا دیگر افراد، همگی میتوانند بر شما تأثیرگذار بوده و مجموعه شرایط خاصی را ایجاد کنند.در خارج از سازمان نیز افراد، دارای مجموعه ای از علایق و انگیزه ها هستند. در آنجا نیز حتی اگر شما به دنبال انجام کاری نباشید، باید این تأثیرگذاران خارجی و درجه اهمیت هریک از آنها را بشناسید.نقشه برداری (نگاشت) نفوذ آیا میدانید چه کسانی بر پروژه شما تأثیرگذار هستند؟ آیا شما ماهیت، جهت و قدرت این اثرگذاران را میشناسید؟ همیشه استفاده از زنجیره ای از دستورها منجر به پیش بردن اهداف نمیشود: برای اینکه واقعا به موفقیت برسید باید تلاش خود را در جایی متمرکز کنید که بیشترین تأثیرگذاران بر روند کار در آنجا حضور دارند و این یعنی تلاش برای شناخت این افراد.نقشه برداری نفوذ به معنای کشف ذینفعان واقعی پروژه (این ذینفعان فقط شامل افراد مشخص نمی-شود) و روابط میان آنها میباشد. نقشه برداری نفوذ به شما کمک میکند تا با جذب افراد تأثیرگذار بر پروژه، منابع و حمایت لازم را برای دستیابی به اهدافتان بدست بیاورید.راهنماییدر واقع نقشه نفوذ شکل توسعه یافته مفهوم تحلیل ذینفعان است. یک پروژه موفق نیازمند شناسایی ذینفعان کلیدی و مدیریت روابط میان آنها میباشد. از آنجا که این افراد قدرت کافی برای حمایت از اقدامات شما یا آسیب زدن به آنها را دارند، بنابراین مدیریت ذینفعان یکی از مهم ترین اقدامات مدیریت پروژه محسوب می شود.

اسلاید 4: عناصر یک نقشه نفوذنقشه نفوذ یک مدل بصری برای نمایش افرادی است که بر پروژه تأثیر داشته و در مورد آن تصمیم گیری می کنند. این نقشه نشان میدهد که میتوان با شناخت چگونگی ارتباط ذینفعان با یکدیگر، بر جریان روابط میان آنها تأثیر گذاشت. به خاطر داشته باشید، افرادی که بیشترین تأثیر را بر پروژه دارند به ندرت به تنهایی عمل میکنند. به این معنا که از مدیران اجرایی سطح بالا گرفته تا سایر افرادی که در سطوح پایینتر سلسله مراتب اختیارات قرار دارند، همگی تحت هدایت مشاوران خود هستند. بنابراین باید سعی کنید تا این مشاوران را شناخته و از نحوه فعالیت آنها آگاه شوید. این کار برای دستیابی به موفقیت پروژه بسیار ضروری است. برای تهیه یک نقشه نفوذ، 3 نکته زیر را در نظر داشته باشید :•اهمیت یا وزن قدرت هر یک از ذینفعان (با توجه به اندازه دایره ذینفعان)•روابط میان ذینفعان (با توجه به خطوط یا پیکانهای میان ذینفعان)•میزان نفوذ بیشتر یک فرد نسبت به سایر افراد (براساس ضخامت خطوط رسم شده میان ذینفعان)نقشه نفوذ تکمیل شده، با نفوذترین افراد را با دایره های بزرگ نمایش میدهد. خطوط یا پیکان رسم شده به سمت سایر ذینفعان نشان دهنده میزان و قدرت نفوذ آنها میباشد.نمونه کاربردیفرض کنید، شما ساختار جدیدی را با هدف تشویق کارکنان به افزایش کار در قالب تیم های عملیاتی هم عرض در واحدهای کسب و کار، پیشنهاد داده اید. این کار تغییری بزرگ به حساب می آید، بنابراین شما تمایل دارید تا پیش از اجرای آن، از پشتیبانی شرکت نسبت به این طرح برخوردار شوید. بنابراین مشخص ترین ذینفعان عبارتند از :•مدیر اجرایی •مدیر مالی •مدیر بازاریابی •مدیر توسعه محصول •مدیر منابع انسانی

اسلاید 5: اما سایر ذینفعان چه کسانی هستند؟ کدامیک دارای قدرت و نفوذ بیشتری خواهند بود؟براساس این بررسی ها، نتایج زیر به دست می آید:•کل تیم منابع انسانی - نه فقط مدیر منابع انسانی- در سازمان از اهمیت برخوردار هستند به ویژه «کار گروهی» که برای تغییرات به کار گرفته شده اند.•مدیر اجرایی شرکت 15 سال با مدیر توسعه محصول همکاری می کرده است. این مدیر برای اقدامات راهبردی مدیر توسعه محصول، ارزش زیادی قائل است.•هیئت مدیره با یکی از کارشناسان قدیمی یعنی مدیر توسعه محصول، ارتباط نزدیکی دارند. برای مثال مدیر اجرایی، همیشه برای ایده های مدیر توسعه محصول ارزش قائل شده و هرگز به اقدامات وی اعتراض نکرده است.•مدیر مالی و مدیر منابع انسانی، سابقه کشمکش با یکدیگر را داشته اند. علت این است که مدیر مالی ارزش کمی برای اقدامات راهبردی منابع انسانی قائل بوده است. همچنین مدیر مالی هیچ گاه تمایل به اختصاص منابع مالی به پروژه های منابع انسانی نداشته است. برای انجام تغییرات لازم به منابع مالی نیاز است؛ بنابراین حتماً باید رضایت مدیر مالی جلب شود.اگر دقیق تر نگاه کنید، می توانید سایر افراد مؤثر بر طرح ساماندهی شرکت را شناسایی کنید. هیچ دو فردی از نفوذ و قدرت مشابه و یکسان برخوردار نخواهند بود. متناسب با این نقشه ی نفوذ میتوان به راحتی اهمیت نقش مدیر توسعه محصولات را در موفقیت اجرای طرح ساماندهی مشاهده کرد. علاوه بر این باید برای کسب حمایت مدیر مالی و مدیر منابع انسانی، انرژی بیشتری نسبت به سایر مدیران صرف شود. قبل از استفاده از نقشه نفوذ این طور به نظر میرسید که مدیر اجرایی و مدیر مالی بیشترین تأثیر را بر تغییرات سازمانی داشته باشند؛ ولی پس از رسم این نقشه مشخص شد که لزوماً این برداشت در چنین مثالی درست نبوده است.یادداشتنفوذ افراد، عاملی ایستا و ثابت نیست. بلکه مانند سایر شرایط تصمیم گیری یا پروژه، در طول زمان تغییر می کند. با ترسیم نقشه نفوذ در فواصل زمانی مشخص، میتوان تفاوت تغییر نفوذ را به تصویر کشیده و درک بهتری از مسیر تصمیم گیری ها در سازمان داشت. با داشتن چنین اطلاعاتی می توانید به راحتی با ساده کردن مسیر فرایند تصمیم گیری، اثربخشی بیشتری در پروژه داشته باشید.

اسلاید 6: اما سایر ذینفعان چه کسانی هستند؟ کدامیک دارای قدرت و نفوذ بیشتری خواهند بود؟براساس این بررسی ها، نتایج زیر به دست می آید:•کل تیم منابع انسانی - نه فقط مدیر منابع انسانی- در سازمان از اهمیت برخوردار هستند به ویژه «کار گروهی» که برای تغییرات به کار گرفته شده اند.•مدیر اجرایی شرکت 15 سال با مدیر توسعه محصول همکاری می کرده است. این مدیر برای اقدامات راهبردی مدیر توسعه محصول، ارزش زیادی قائل است.•هیئت مدیره با یکی از کارشناسان قدیمی یعنی مدیر توسعه محصول، ارتباط نزدیکی دارند. برای مثال مدیر اجرایی، همیشه برای ایده های مدیر توسعه محصول ارزش قائل شده و هرگز به اقدامات وی اعتراض نکرده است.•مدیر مالی و مدیر منابع انسانی، سابقه کشمکش با یکدیگر را داشته اند. علت این است که مدیر مالی ارزش کمی برای اقدامات راهبردی منابع انسانی قائل بوده است. همچنین مدیر مالی هیچ گاه تمایل به اختصاص منابع مالی به پروژه های منابع انسانی نداشته است. برای انجام تغییرات لازم به منابع مالی نیاز است؛ بنابراین حتماً باید رضایت مدیر مالی جلب شود.اگر دقیق تر نگاه کنید، می توانید سایر افراد مؤثر بر طرح ساماندهی شرکت را شناسایی کنید. هیچ دو فردی از نفوذ و قدرت مشابه و یکسان برخوردار نخواهند بود. متناسب با این نقشه ی نفوذ میتوان به راحتی اهمیت نقش مدیر توسعه محصولات را در موفقیت اجرای طرح ساماندهی مشاهده کرد. علاوه بر این باید برای کسب حمایت مدیر مالی و مدیر منابع انسانی، انرژی بیشتری نسبت به سایر مدیران صرف شود. قبل از استفاده از نقشه نفوذ این طور به نظر میرسید که مدیر اجرایی و مدیر مالی بیشترین تأثیر را بر تغییرات سازمانی داشته باشند؛ ولی پس از رسم این نقشه مشخص شد که لزوماً این برداشت در چنین مثالی درست نبوده است.یادداشتنفوذ افراد، عاملی ایستا و ثابت نیست. بلکه مانند سایر شرایط تصمیم گیری یا پروژه، در طول زمان تغییر می کند. با ترسیم نقشه نفوذ در فواصل زمانی مشخص، میتوان تفاوت تغییر نفوذ را به تصویر کشیده و درک بهتری از مسیر تصمیم گیری ها در سازمان داشت. با داشتن چنین اطلاعاتی می توانید به راحتی با ساده کردن مسیر فرایند تصمیم گیری، اثربخشی بیشتری در پروژه داشته باشید.

اسلاید 7: ایجاد یک نقشه نفوذبرای ایجاد یک نقشه نفوذ، گام های زیر را طی کنید:گام نخست؛ از تحلیل ذینفعان استفاده کنید. این تحلیل به شناسایی، اولویت بندی و شناخت کامل ذینفعان کلیدی کمک بسزایی می¬کند.گام دوم؛ در مورد هریک از ذینفعان سوالات زیر را از خود بپرسید.•این فرد بر چه کسانی نفوذ دارد؟ چه کسانی بر او نفوذ دارند؟•قدرت نفوذ او چه قدر است؟•تاریخچه ارتباط او با سایر افراد چیست؟ چه قدر این عامل بر اندازه نفوذ تأثیر گذار است؟•نقشه سلسله مراتب در اندازه نفوذ چیست؟گام سوم؛ اهمیت هر یک از عوامل نفوذ را با استفاده از اندازه و جایگاه دوایر، در نقشه نشان دهید.دایره های بزرگتر نشان دهنده افرادی با بیشترین نفوذ هستند. در صورت امکان نتیجه را در یک برگه و با اولویت بندی یادداشت کنید. در بالای برگه تأثیرگذاران با بیشترین نفوذ و در انتهای برگه تأثیرگذاران با کمترین نفوذ را قرار دهید.گام چهارم؛ با استفاده از پیکانها، ذینفعان را به یکدیگر وصل کنید. جهت پیکان، راستای تأثیر نفوذ را نشان میدهد. (بسته به نوع جریان های نفوذ میان ذینفعان، این خطوط میتوانند دوطرفه باشند)مرحله پنجم : از خطوط ضخیمتر برای نشان دادن قدرت نفوذ افراد استفاده کنید.در چنین نمونه ای، می توانید مشخص کنید که چه کسی این سلسله مراتب را در نقشه نفوذ ثبت کرده است، سپس به دقت بررسی کنید که آیا این جریانات نفوذ واقعاً مبتنی بر ادعای افراد هست یا خیر.

اسلاید 8: یادداشتدر بسیاری از شرایط، فردی که اقدام به ثبت پروژه یا انجام خریدی میکند، معمولاً فردی با نفوذ زیاد در شبکه روابط نیست. برای مثال یک مدیر تدارکات (به اقتضای شغلش) ممکن است همیشه پیشنهادات بخش فناوری اطلاعات را بپذیرد و اجرا کند.گام ششم؛ پس از تهیه نقشه، آن را به دقت بررسی کرده و افراد با بیشترین نفوذ را شناسایی کنید. برای ایجاد ارتباط بهتر با آنها و نیز توانایی نفوذ بر آنها، یک برنامه مدیریت ذینفعان تهیه کنید.گام هفتم؛ روابط نفوذی موجود را در یک مبنای مشخص رسم کنید. این کار باعث می شود تا از پویایی تصمیم گیری های پروژه، شناخت بیشتری داشته باشید.

اسلاید 9: ابزارهای مرتبطنگاشت ذینفعان Stakeholder Mappingتحلیل ذینفعانStakeholder Analysis مزایااین بینش، به شما در درک کانونهای قدرت شرکت کمک میکند.کاربردهایکی از مهم ترین مدلهای بصری برای نمایش تأثیر افراد کلیدی و روابط آنها بر روند پروژه یا تصمیمات، نقشه های نفوذ هستند. نقشه برداری نفوذ به شما کمک میکند تا با جذب افراد تأثیرگذار بر پروژه، منابع و حمایت لازم را برای دستیابی به اهدافتان بدست بیاورید.معمولاً این تکنیک به طور مستقیم در پروژه های کوچک به کار میرودگاهی نیاز میشود تا برای پروژه های بزرگتری که افراد خارج از سازمان را درگیر می کنند، از این تکنیک استفاده شود. معایب

اسلاید 10: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 11: برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان