صفحه 1:
Influence Maps
0
MGtc Is
صفحه 2:
عنوان
مراحل استفاده
موضوع
صفحه 3:
کشف جایگاه قدرت در پروژه ها
(معروف به تحلیل شبکه اجتماعی )
در طول یک پروٍه افراد بسیاری بر آن تأثیر می گذارند. تعدادی از این تأثیرگذاران به راحتی قابل شناسایی
هستند؛ ولی دسته ای دیگر علامت به خصوصی نداشته و به راحتی قابل تشخیص نیستند. اگر توانایی لازم برای
شناخت افراد تأثیرگذار در طول پروئه را یه دست نیاورید. در این صورت با مقاومت غیرمنتظره ی افراد در
عابر بروقة رونه رو متكمويد. در بركى از موارد لين عقاومت ها منجر به بلتكست مره
به ویژه 2 زمان راه اندازی پروثه های بزرگ یا در شرایط افزایش تعداد افراد
يار ديده شده است.
كمان می شود که افراد درون سازمان هاء بسیار راحت و با علاقه با یکدیگر همکاری میکنند. ولی حتی در آنجا
pee oe هم گروهی یا دیگر افراه همگی میتوانند بر شما تأثیرگذار بوده و مجموعه شرایط خاصی را ایجاد
در خارج از سازمان نیز افراد. دارای مجموعه ای از علایق و انگیژه ها هستند. در آنجا نیز حتى اكر شما به
دنبال انجام کاری نباشید, بايد اين تأثیرگذاران خارجی و درجه اهمیت هریک از آنها را بشناسید.
نيز شدة اند اين
اثیرگذار بر پروژه هاء
تقشه برداری (نگاشت) نفوز
آیا میدانید چه کسانی بر پروته شما تأثیرگذار هستند؟ آیا شما ماهبت. جهت و قدرت این اثرگذاران را
ميشناسيد؟ هميشه استفاده از زنجيره اى از دستورها منجر به بيش برد اهداف نمیشود: برای اينکه واقعا به
موفقيت برسيد بايد تلاش خود را در جايى متمركز كنيد كه بيشترين تأثيركذاران ير روند كار در آنجا حضور
دارند و اين یعنی تلاش براى شناخت اين افراد.
نقشه برداری نفوذ به معنای کشف ذینفعان واقعی پروژه (اين ذینفعان فقط شامل افراد مشخص نمى-شود) و
روابط میان آنها میباشد. نقشه برداری نفوذ به شما کمک میکند تا با جذب افراد تأثیرگذار بر پروژه, منابع و
حمایت لازم را برای دستیابی به اهدافتان بدست بیاورید.
راهنمایت,
در واقع "نقشه نفوذ" شکل توسعه یافته مفهوم "تحلیل ذینفعان" است. یک پروژه موفق نیازمند شناسایی
ذینفعان کلیدی gees روابط میان آنها میباشد. از آنجا که اين افراد قدرت کافی برای حمایت از اقدامات
شما یا آسیب زدن به آنها را دارند. بنابراین مدیریت ذینفعان یکی از مهم ترین اقدامات مدیریت پروژه
محسوب فى نود
صفحه 4:
عناصر یک نقشه نفوذ ۳ .
نقشه نفوذ یک مدل بصری برای نملیش افرادی است که بر پروژه تأثیر داشته و در مورد آن تصمیم گیری می
کنند. اين نقشه نشان میدهد که میتوان با شناخت چگونگی ارتباط ذینفعان با یکدیگر, بر جریان روابط میان آنها
تأثیر گذاشت. به خاطر داشته باشید, افرادی که بیشترین تأثیر را بر پروژه دارند به ندرت به تنهایی عمل
میکنند. به اين معنا که آز مدیران اجرایی سطح بالا گرفته تا سایر افرادی که در سطوح پایینتر سلسله مراتب
اختیارات قرار دارند. همگی تحت هدایت مشاوران خود هستند. بنابراین باید سعی كنيد تا اين مشاوران را
شناخته و از نحوه فعالیت آنها آگاه شوید. اين کار برای دستیابی به موفقیت پروژه بسیار ضروری است. برای
تهیه یک نقشه نفوذ, 3 نکته زیر را در نظر دازشته باشید :
*اهمیت يا وزن قدرت هر یک از ذینقعان [با توجه به اندازه دایره ذینفعان)
*روابط میان ذینفعان (با توجه به خطوط یا پیکانهای میان ذینفعان)
*میزان نفوذ بیشتر یک فرد نسبت به سایر افراد (براساس ضخامت خطوط رسم شده ميان ذينفعان)
نقشه نفوذ تکمیل شده, با نفوذترین افراد را با دایره های بزرگ نمایش میدهد. خطوط يا پیکان رسم شده به.
سمت سایر ذینفعان نشان دهنده میزان و قدرت نفوذ آنها میباشد.
نمونه کاربردی
فرض کنید. شما ساختار جدیدی را با هدف تشویق کارکنان به افزايش کار در قالب تیم های عملیاتی هم عرض
در واحدهای کسب و کار, پيشنهاد داده اید. اين کار تغیبری بزرگ به حساب می آید, بنابراین شما تمایل دارید تا
پیش از اجیرای آن. از پشتیبانی شرکت نسیت به این طرح برخوردار شوید. بنابراین مشخص ترین ذینفعان
Slane
*مدیر اجرایی
مدير عالت
“مدير بازاويايى
عير نوست pees
“مدير متايع انسانی
صفحه 5:
اما سایر ذینفعان چه کسانی هستند؟ کدامیک دارای فدرت و نفوذ بیشتری خواهند بود؟
پراساس این بررسی ها نتايج زير يه دست مى أيد:
*كل تيم منابع انسانى - نه فقط مدير منابع انسانى- در سازمان از اهميت برخوردار هستند به ويزه «كار
كروهى» كه براى تغييرات به كار كرفته شده اند.
“مدير اجرايى شركت 15 سال يا مدير توسعه محضول همكارى مى كرده اسث. اين مدير براى اقدامات
راهبردی مدیر توسعه محصول, ارزش زیادی قائل است.
*هیئت مدیره با یکی از کارشناسان قدیمی یعنی مدیر توسغه محصول, ارتباط نزدیکی دارند. برای مثال مدير
اجرایی؛ sly adnan ایده های مدیر توسعه محصول ارزش قائل شده و هرگز به اقدامات وی اعتراض نکرده
*مدیر مالی و مدیر منابع اتسانی. سابقه کشمکش با یکدیگر را داشته اند. علت این است که مدیر مالی
ارزش کمی برای اقدامات راهبردی منابع انسانی قاثل بوده است. همچنین مدیر مالی هیچ گاه تمایل به
اختصاص منابع مالی به پروژه های منابع انسانی نداشته است. برای انجام تعبیرات لازم به منابع مالی نیاز
است؛ بتابراین حتماً باید رضایت مدیر مالی جلب شود.
اگر دقیق تر نگاه کنید, می توانید سایر افراد موّثر بر طرح ساماندهی شرکت را شناسایی کنید. هیچ دو فردی
از نفوذ و قدرت مشابه و یکسان برخوردار نخواهند بود.
متناسب با این نقشه ی تفوذ میتوان به راحتی اهمیت نقش مدیر توسعه محصولات را در موفقیت اجرای طرح
ساماندهى مشاهده كرد. علاوه بر اين بايد براى كسب حمايت مدير مالى و مدير منلبع انسانی, اترژی بیشتری
an aig tae ee Slee Sate eee اك
مدير مالى بيكترين تاثير را بر تقييرات سازماى داشته باقند؛ ولى يس أز رسم اين نقشه مشخص سد كه
لدوم اين برداشث در جنين مثالى درست نبوده است.
تفوذ افراد. عاملى ايستا و ثابت تیست. بلکه مانند سایر شرایط تصمیم گیری با پروژه. در طول زمان تفیبر می
کند. با رسیم نقنشه نفوذ در فواصل زمانی مشخص میتوان تفاوت تقییر تفوذ را به تصویر كشيده و درک
بهتری از مسیر تصمیم گیری ها در سازمان داشت. با داشتن چنین اطلاعاتی می توانید به راحتی با ساده کردن
مسیر فرایند تضمیم گیری: اتربخشی بیشتری در پروژه داشته باشید.
صفحه 6:
اما سایر ذینفعان چه کسانی هستند؟ کدامیک دارای فدرت و نفوذ بیشتری خواهند بود؟
پراساس این بررسی ها نتايج زير يه دست مى أيد:
*كل تيم منابع انسانى - نه فقط مدير منابع انسانى- در سازمان از اهميت برخوردار هستند به ويزه «كار
كروهى» كه براى تغييرات به كار كرفته شده اند.
“مدير اجرايى شركت 15 سال يا مدير توسعه محضول همكارى مى كرده اسث. اين مدير براى اقدامات
راهبردی مدیر توسعه محصول, ارزش زیادی قائل است.
*هیئت مدیره با یکی از کارشناسان قدیمی یعنی مدیر توسغه محصول, ارتباط نزدیکی دارند. برای مثال مدير
اجرایی؛ sly adnan ایده های مدیر توسعه محصول ارزش قائل شده و هرگز به اقدامات وی اعتراض نکرده
*مدیر مالی و مدیر منابع اتسانی. سابقه کشمکش با یکدیگر را داشته اند. علت این است که مدیر مالی
ارزش کمی برای اقدامات راهبردی منابع انسانی قاثل بوده است. همچنین مدیر مالی هیچ گاه تمایل به
اختصاص منابع مالی به پروژه های منابع انسانی نداشته است. برای انجام تعبیرات لازم به منابع مالی نیاز
است؛ بتابراین حتماً باید رضایت مدیر مالی جلب شود.
اگر دقیق تر نگاه کنید, می توانید سایر افراد موّثر بر طرح ساماندهی شرکت را شناسایی کنید. هیچ دو فردی
از نفوذ و قدرت مشابه و یکسان برخوردار نخواهند بود.
متناسب با این نقشه ی تفوذ میتوان به راحتی اهمیت نقش مدیر توسعه محصولات را در موفقیت اجرای طرح
ساماندهى مشاهده كرد. علاوه بر اين بايد براى كسب حمايت مدير مالى و مدير منلبع انسانی, اترژی بیشتری
an aig tae ee Slee Sate eee اك
مدير مالى بيكترين تاثير را بر تقييرات سازماى داشته باقند؛ ولى يس أز رسم اين نقشه مشخص سد كه
لدوم اين برداشث در جنين مثالى درست نبوده است.
تفوذ افراد. عاملى ايستا و ثابت تیست. بلکه مانند سایر شرایط تصمیم گیری با پروژه. در طول زمان تفیبر می
کند. با رسیم نقنشه نفوذ در فواصل زمانی مشخص میتوان تفاوت تقییر تفوذ را به تصویر كشيده و درک
بهتری از مسیر تصمیم گیری ها در سازمان داشت. با داشتن چنین اطلاعاتی می توانید به راحتی با ساده کردن
مسیر فرایند تضمیم گیری: اتربخشی بیشتری در پروژه داشته باشید.
صفحه 7:
ایجاد یک نقشه نفوذ
برای ایجاد یک تقشه نفوذ, گام های زیر را طی کنید:
گام نخست؛ از تحلیل ذینفعان استفاده کنید.
این تحلیل به شناسایی. اولویت بندی و شناخت. کامل ذینفعان کلیدی کمک بسزایی میب"
گام دوم؛ در مورد هریک از ذینفعان سوالات زیر را از خود بپرسید.
*اين فرد بر چه کسانی تفوذ دارد؟ چه کسانی بر او تفوذ دارند؟
*قدرت نفود و چه قدر است؟ .
*تاریخچه ارتباط او با سای افراد چیست؟ چه قدر اين عامل بر اندازه نفوذ تأثیر گذار است؟
*نقشه سلسله مراتب در اندازه نفوذ چیست؟
گام سوم؛ اهمیت هر یک از عوامل نفوذ را با استفاده از اندازه و جایگاه دوایر, در نقشه نشان دهید.
دایره های بزز کتر نشان دهنده افیاذی با بیشترین تفوذ هستند. در صورت امکان نتیچه را در یک برگه و با
اولویت بندی یادداشت کنید. در SVL برگه تآ
نفود را قرار دهید.
گام چهارم؛ با استفاده از پیکانه,ذینفعان را به یکدیگر وصل کنید.
اثیرگذاران با بیشترین نفوذ و در انتهای برگه تأثیرگذاران با کمترین
جهت پیکان, راستای تأثیر نفوذ را نشان میدهد. (بسته به نوع جریان های تفوذ میان ذینفعان. اين خطوط
میتوانند دوطرفه باشند)
مرحله پنجم : از خطوط ضخیمتر برای نشان دادن قدرت نفوذ افراد استفاده کنید.
در چنین نمونه ای, می توانید مشخص کنید که چه کسی این سلسله مراتب را در نقشه نفوذ ثبت کرده است,
سپس به دقت بررسی کنید که آیا اين جریانات نقوذ واقعاً مبتنی بر ادعای افراد هست یا خیر.
صفحه 8:
یادداشت
در بسیاری از شرایط, فردی که اقدام به ثبت پروژه یا انجام خریدی میکند. معمولاً فردی با نفوذ زیاد در شبکه
روابط نیست. برای مثال یک مدیر تدارکات (به افتضای شغلش) ممکن است همیشه پيشنهادات بخش فناوری
اطلاعات را بپذیرد و اجرا کند.
گام ششم؛ پس از تهیه نقشه, آن را به دقت بررسی کرده و افراد با بیشترین نفوذ را شناسایی کنید.
برأی ایجاد ارتباط بهتر با آنها و نیز توانایی نفوذ بر آنها. یک برنامه مدیریت ذینفعان تهیه کنید.
گام هفتم؛ روابط نفوذی موجود را در یک مبنای مشخص رسم کنید.
این کار باعث می شود تا از پویایی تصمیم گیری های پروژه. شناخت بیشتری داشته باشید.
صفحه 9:
صفحه 10:
نیروی کا
4 a
لاا
0
کرد کرد
صفحه 11:
برای کسب اطلاعات بیشتر به
وبسایت امجیتولر مراجعه
ایید..:
۱۸۵۲ Is