مدیریت و رهبری

نقش‌های گروه بلبین Belbin’s Team Roles

Belbins-Team-Roles

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نقش‌های گروه بلبین Belbin’s Team Roles”

نقش‌های گروه بلبین Belbin’s Team Roles

اسلاید 1: نقش‌های گروه بلبینBelbins Team Roles

اسلاید 2: عنواننقش‌های گروه بلبیننوعابزارمراحل استفادهتجزیه و تحلیل / طراحی / اجرا / بازنگری موضوعارتباطات و مهارت ها / رهبری و مدیریت / مدیریت پروژهسطحفردی / گروهیپیچیدگیمتوسط

اسلاید 3: فهم نقشهای مختلف گروه چگونه در عملکرد تیم بهبود ایجاد می‌کندعملکرد تیم هنگامی در بهترین حالت خود خواهد بود که هر یک از اعضای تیم به روشنی مسئولیت خود را بدانند. این موضوع به این دلیل مهم است، که شما باید به طور طبیعی این حس را داشته باشید، که هر نقشی در راستای رسیدن به اهداف تیم تمام توان خود را به خوبی به به‌کار بندد.اما اغلب، علی‌رغم مسئولیت‌ها و نقش‌های شفاف تیم مقداری از عملکرد بهینه خود پایین‌تر قرار می‌گیرد.این موضوع چقدر در تیمی که شما با آن کار می‌کنید اتفاق می‌افتد؟ شاید برخی اعضای تیم میزان کاری را که شما از آنها انتظار دارید به طور کامل محقق نمی‌کنند. شاید برخی اعضای تیم آنقدری که لازم است منعطف نیست و به این دلیل امور در یک شکاف سقوط می‌کند. شاید برخی افراد که تخصص آنها برای شما ارزشمند است در فهم تصویر کلان‌تر دچار مشکل می‌شوند و بنابر این در انجام کارها یا مراحلی که دیگران انتظار دارند به غلط می‌افتند. یا شاید یکی از اعضای تیم به خاطر عدم موافقت با رویکرد عضو دیگری دچار ناامیدی شود.دکتر مریت بلبین سالهای متمادی بر کار گروهی مطالعه کرد، و به وضوح مشاهده کرد که افراد تیم تمایل دارند که نقش‎های دیگر گروه را بر عهده بگیرند. او نقش گروه را چنین تعریف کرد «گرایش به رفتار، کمک و ارتباط با دیگران در یک مسیر خاص» و نه نقش را که بر بستر آنها تیم به موفقیت نایل می‌شود را معرفی کرد.شکل دادن تیمی متوازن‌تر:بلبین بیان کرد که، با درک نقش خود در یک تیم خاص، شما می‌توانید قوتهای خود را توسعه داده و ضعفهای خود را به عنوان یک عضو تیم مدیریت کنید و تعامل خود را با تیم بهبود بخشید.رهبران و توسعه‌دهندگان تیم معمولا از مدل بلبین برای ایجاد تعادل و توازن بیشتر در تیم استفاده می‌کنند. در صورتی که همه افراد رفتارها یا نقشهای مشابهی در تیم داشته باشند، توازن تیم می‌تواند به‌هم خواهد خورد.اگر اعضای تیم ضعفهای مشابهی داشته باشند، تیم به عنوان یک کل نیز ممکن است همین ضعف را داشته باشد. اگر نقاط قوت اعضای تیم مشابه هم باشد ممکن است بین آنها در انجام فعالیتها و مسئولیتهایی که آنها ذاتا متمایل به انجام آن هستند، رقابت ایجاد شود (به جای همکاری). بنابر این شما می‌توانید از این مدل برای تیم خود در راستای پوشش نقشهای کلیدی و مدیریت تنشهای رفتاری بالقوه و ضعفهای اعضای تیم کمک بگیرید.

اسلاید 4: آشنایی با مدل نقشهای گروه بلبین:بلبین نه نقش مختلف را در تیم شناسایی کرده و آنها را در سه گروه دسته‌بندی می‌کند که عبارتند از: نقشهای عملیات محور، فرد محور، اندیشه محور. هر نقش در گروه با ویژگیهای رفتاری و نقاط قوت فردی رایجی ارتباط پیدا می‌کند.بلبین همچنین نقاط ضعف شخصیتی را که همراه هریک از نقشها است بیان می‌کند. او نقاط ضعفهای موجود در شخصیت نقشهای مختلف را ضعفهای مجاز می‌نامد؛ هرچند برای هر ضعف رفتاری آگاهی‌هایی در حوزه‌های مرتبط و بهبود بالقوه‌ای وجود دارد.نه نقش گروه عبارتند از:نقشهای عملیات محور:شکل دهنده :(SH )شکل‌دهنده‌ها افرادی هستند که تیم را برای بهبود به چالش می‌کشند. آنها غالبا پویا و برون‌گرا هستند که از شبیه‌سازی دیگران لذت می‌برند، پرسش‌گرند و بهترین راه حل را برای مسائل پیدا می‌کنند. آنها کسانی هستند که همه‌چیز را وارسی می‌کنند تا از اینکه همه قابلیتها مورد توجه قرار می‌گیرند و اینکه تیم دچار تنبلی نشده است اطمینان حاصل کنند.شکل‌دهنده‌ها موانع را به عنوان چالشهای موجود می‌بینند و تمایل دارند که شجاعانه به آن حمله کنند در حالی که دیگران احساس گریز از آن را دارند.ضعف بالقوه آنها نیز این است که آنها منطقی بوده و استدلال‎محور هستند و ممکن است احساسات افراد را نادیده بگیرند.مجریان (IMP)مجریان کسانی هستند که کارها را اجرایی می‌کنند. آنها تیم را به سمت تبدیل کردن ایده‌ها به فعالیتها و برنامه‌های عملیاتی سوق می‌دهند. آنها نوعا محافظه‌کارند، افرادی منظم هستند که سیستماتیک و اثربخش کار می‌کنند و به خوبی سازماندهی می‌گردند. اینها افرادی هستند که شما برای انجام کارها می‌توانید روی آنها حساب کنید.در نقطه مقابل، مجریان ممکن است غیر منعطف بوده و در مقابل تغییر مقاومت نشان دهند.تمام کننده‌ها – تکمیل‌کننده‌ها) (CFتمام کننده‌ها – تکمیل‌کننده‌ها افرادی هستند که می‌خواهند پروژه‌ها کاملا کامل و تمام شوند. آنها از اینکه هیچ خطا یا نقصی در کار وجود ندارد مطمئن می‌شوند و به کوچکترین جزئیات کار نیز توجه می‌کنند. آنها به شدت به زمانهای پایان کار دقت دارند و تیم را مجبور می‌کنند تا کارها را به موقع تکمیل کنند. آنها به صفت ایده‎آل‌گرا توصیف می‌شوند که منظم، وظیفه‌شناس و علاقه‌مندند.علی‌رغم این موارد مثبت ممکن است افراد تمام کننده و تکمیل‌کننده نگرانی‌های بی موردی داشته باشند و به سختی کارها را به دیگران تفویض نمایند.

اسلاید 5: نقشهای فرد محور:هماهنگ‌کننده ( :(COهماهنگ‌کننده‌ها افرادی هستند که نقش سنتی رهبران تیمی را انجام می‌دهند و مانند رؤسا رفتار می‌کنند. آنها تیم را به سوی آنچه از اهداف درک می‌کنند هدایت و راهنمایی می‌کنند. آنها عموما شنوندگان بسیار خوبی هستند و ذاتا قابلیت شناخت میزان ارزشی که هریک از اعضای تیم برای تیم ایجاد کرده‌اند را دارند. آنها افراد آرام و خوش‌ذاتی هستند که کارها را به صورت بسیار اثربخش تفویض می‌نمایند.ضعف بالقوه آنها نیز این است که ممکن است کارها را بیش از حد تفویض کنند و این موضوع باعث از دست در رفتن کارها و انحراف آنها شود.کارگروهی کنندگان( (TW:کارگروهی کنندگان افرادی هستند که ارائه کننده پشتیبانی و ایجاد کننده اطمینان از این هستند که گروه در حال کار با یکدیگر هستند. این افراد نقش مذاکره‌کنده را در میان تیم پر می‌کنند و افرادی منعطف، سیاستمدار (دیپلماتیک)، حساس و باهوش هستند. اینها باعث می‌شود آنها افراد مشهور شوند که در جایگاه خود بسیار توانمنذ هستند و پیوستگی تیم را اولویت قرار می‌دهند و به افراد کمک می‌کنند تا بتوانند تیم را همراهی کنند.ضعف این افراد می‌تواند گرایش آنها به غیر رسمی بودن و حفظ جایگاه‌های غیرقطعی خودشان در مباحثات و فرایند تصمیم‌گیری باشد.جویندگان منابع(RI ):جویندگان منابع افرادی نوآور و کنجکاو هستند. آنها گزینه‌های در دسترس را بررسی کرده، تماسها را توسعه داده و برای کسب منابع از طرف تیم مذاکره می‌کنند. آنها اعضایی علاقه‌مند در تیم هستند که ذینفعان خارجی را شناسایی کرده و با آنها کار می‌کنند تا کمک آنها را برای اجرای اهداف تیم جذب نمایند. آنها معمولا برونگرا هستند به این معنا که دیگران اغلب پذیرای آنها و ایده‌هایشان هستند.در طرف مقابل هم این نکته قرار دارد که آنها ممکن است انگیزه خود را به سرعت از دست بدهند. و آنها معمولا افرادی ایده‌آل‌گرا هستند.نقشهای اندیشه‌محور:روینده (PL ) :روینده‌ها افرادی خلاق و نوآور هستند که با ایده‌ها و رویکردهای نو می‌آیند. آنها به ستایش شدن علاقه ‌مندند اما برخورد با انتقاد براآنها واقعا سخت است. روینده‌ها اغلب درون‌گرا هستند و ترجیح می‌دهند جدا از تیم کار کنند.به این دلیل که ایده‌های آنها بسیار درخشان است، ممکن است برخی اوقات غیر عملی باشد. آنها همچنین ممکن است ارتباطات ضعیفی داشته باشند و از پارامترها و شرایطی که برایشان تعریف می‌شود صرف‌نظر نمایند.

اسلاید 6: رصدگر یا ارزیاب ( :(MEرصدگران و ارزیابان بهترین گزینه برای تحلیل و ارزیابی ایده‌هایی هستند که دیگران (معمولا روینده‌ها) ارائه می‌کنند. اینها افرادی زیرک و هدف‌گرا هستند که به دقت جوانب مثبت و منفی همه گزینه‌ها را قبل از گرفتن یک تصمیم می‌سنجند.رصدگران و ارزیابان متفکران کلیدی هستند و تفکری بسیار راهبردی دارند. آنها اغلب به صورت غیروابسته و غیرهیجانی به نظر می‌رسند. آنها غالبا محرکهای ضعیفی هستند و بیشتر به رویدادها عکس‌العمل نشان می‌دهند تا محرک و باعث آنها باشند.متخصص ( (SPمتخصصان افرادی هستند که دانش تخصصی برای انجام کارها را در اختیار دارند. آنها به خاطر قابلیتها و مهارتهای خود به خود افتخار می‌کنند و سعی دارند تا وضعیت تخصصی خود را حفظ نمایند. کار آنها در تیم مانند خبره‌ای در یک حوزه خاص است و آنها خود را کاملا به رشته تخصصی خود انطباق می‌دهند. این موضوع ممکن است سطح و افق دید آنها را محدود کند و باعث شیفتگی آنها نسبت به مسائل تکنیکال و فنی به جای داشتن تصویری بزرگتر شود.نحوه استفاده از ابزارمدل نقشهای گروه بلبین می‌تواند به شیوه‌های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. شما می‌توانید قبل از شروع پروژه برای طراحی تیمی متوازن و متعادل از آن بهره ببرید، می‌توانید در تیمی که وجود دارد تفاوتهای فردی افراد را شناخته و آنها را مدیریت کنید و می‌توانید از آن برای رشد و ارتقاء خود به عنوان یک عضو تیم استفاده نمایید.ابزار زیر به شما کمک خواهد کرد تا با استفاده از مدل نقشهای مدیریتی بلبین به تحلیل اعضای تیم بپردازید و نقاط قوت و ضعف بالقوه را بررسی نمایید.از مدل بلبین برای تحلیل تیم و راهنمایی گرفتن برای توسعه نقاط قوت تیم و مدیریت نقاط ضعف آن بهره ببرید:1-در یک بازه زمانی افرادی تیم خود را نظاره و پایش نمایید و ببینید چگونه رفتار می‌کنند، چگونه در تیم مشارکت و تعامل دارند.2-حال، اسامی اعضای تیم را فهرست کنید و برای هر عضو قوتها و ویژگیهای شخصی کلیدی‌ای را که مشاهده کرده‌اید یادداشت کنید. (شاید مایل باشید نقاط ضعفی را هم که دیده‌اید به آن اضافه کنید.)3-نقاط قوت و ضعف هر یک از افرادی را که فهرست کرده‌اید با توضیحاتی که بلبین در مدل نقشهای گروه خود ارائه کرده مقایسه کنید و نقشی را که بیشترین تناسب با فرد را دارد جلوی آن یادداشت کنید.

اسلاید 7: 4-بعد از اینکه این کار را برای همه افراد انجام دادید به سؤالات زیر توجه کنید:•کدام‌یک از نقشهای گروه در تیم شما مغفول مانده است؟ بر اساس پاسخ این سؤال از خوتان بپرسید که تیم کدام‌یک از قابلیتهای کلیدی خود را از دست داده است؟•آیا نقشی وجود دارد که تعداد زیادی از افراد تیم در آن سهم داشته باشند؟نکته: نقشهای شایع در گروهدر میان افرادی که کار یکسانی انجام می‌دهند، تعداد کمی از نقشها شایع است. برای مثال در یک مجموعه پژوهشی نقشهای متخصص و روینده ممکن است شایع باشد. گروهی از مشاوران کسب و کار را اغلب کارگروهی کنندگان و شکل‌دهنده‌ها تشکیل می‌دهند. چنین تیمهایی ممکن است نامتوازن باشند چرا که ممکن است رویکردها و دیدگاه‌های مهمی را در خود نداشته باشند.اگر تیم نامتوازن باشد، اول ضعفهایی از تیم بروز پیدا می‌کند که به صورت طبیعی بوسیله اعضای گروه پوشش داده نمی‌شود. سپس برخی زمینه‌های بالقوه اختلاف مشاهده می‌شود. برای مثال تعداد زیادی شکل دهنده ممکن است باعث تضعیف تیم شوند چرا که هر کدام می‌خواهند تیم را به سمتی پیش ببرند.5-بعد از اینکه ضعفهای بالقوه، زمینه‌های اختلاف و قوتهای از دست رفته را شناختید، به گزینه‌هایی که می‌توانید با آنها این موارد را تغییر داده و بهبود بخشید بپردازید. برخی از این موارد عبارتند از:•چه موردی را می‌توان با انطباق هدفمند یکی از اعضای حاضر تیم به نقشهای دیگر جبران نمود. این کار با عزم و آگاهی اغلب قابل انجام است.•چگونه یک یا چند نفر از اعضای گروه می‌توانند نحوه کارکردن خود را بهبود دهند تا از اختلافا ت و برخوردهای احتمالی که ممکن است بر اساس ویژگیهای ذاتی آنها بروز کند جلوگیری نمایند.•تیم نیازمند چه مهارتهایی است تا بتواند نقاط ضعف خود را پوشش دهد.

اسلاید 8: ابزارهای مرتبطچارت تخصیص وظایف به نیروی انسانی Deployment Chart تخصیص فعالیت Task Allocationتشکیل، آشوب ، تثبیت ، اجرا Forming ،Storming ،Norming ،Performing مزایابلبین بیان کرد که، با درک نقش خود در یک تیم خاص، شما می‌توانید قوتهای خود را توسعه داده و ضعفهای خود را به عنوان یک عضو تیم مدیریت کنید و تعامل خود را با تیم بهبود بخشید.رهبران و توسعه‌دهندگان تیم معمولا از مدل بلبین برای ایجاد تعادل و توازن بیشتر در تیم استفاده می‌کنند. در صورتی که همه افراد رفتارها یا نقشهای مشابهی در تیم داشته باشند، توازن تیم می‌تواند به‌هم خواهد خورد.

اسلاید 9: کاربردهااین مدل به مدیران تیم در تعریف بهینه نقش‌های گروه برای عملکرد مناسب اعضا کمک می‌کند.بلبین بیان کرد که، با درک نقش خود در یک تیم خاص، شما می‌توانید قوتهای خود را توسعه داده و ضعفهای خود را به عنوان یک عضو تیم مدیریت کنید و تعامل خود را با تیم بهبود بخشید.رهبران و توسعه‌دهندگان تیم معمولا از مدل بلبین برای ایجاد تعادل و توازن بیشتر در تیم استفاده می‌کنند. در صورتی که همه افراد رفتارها یا نقشهای مشابهی در تیم داشته باشند، توازن تیم می‌تواند به‌هم خواهد خورد.شما می‌توانید از این مدل برای تیم خود در راستای پوشش نقشهای کلیدی و مدیریت تنشهای رفتاری بالقوه و ضعفهای اعضای تیم کمک بگیرید.معایبعلی‌رغم اینکه بلبین بیان می‌کند که افراد مایل هستند تا با نقش خاصی در تیم تطابق پیدا کنند، به یاد داشته باشید که رفتار شما و نحوه تعاملتان با افراد در تیم بسیار بسته به شرایط است. این موضوع نه تنها به شیوه کاری ذاتی شماست بلکه به روابط داخلی شما با دیگران و کارهایی که انجام می‌دهید ارتباط دارد.شما و کسانی که با آنها کار می‌کنید ممکن است رفتارهای متفاوتی در تیمهای مختلف یا در صورت تغییر در اعضا و کار تیم از خود بروز دهند.آگاه باشید که رویکردهای متفاوتی می‌تواند به کار گرفته شود. برخی از آنها این مدل را تکمیل می‌کنند و برخی با این مدل اختلاف و تضاد دارند. لذا به هر منظور که از این مدل استفاده می‌کنید کاملا به آن اعتماد و اطمینان نکنید و نتایج حاصل از آن را با محک حس و خبرگی بیازمایید.به خاطر داشته باشید که هنگام سازماندهی تیم خود بیش از حد به این رویکرد اتکا نکنید. این مدل فقط یکی از عوامل متعددی است که در رسیدن یک تیم به حداکثر عملکرد خود مؤثر است.می‌توان گفت فقط دانستن نقشهای گروه بلبین می‌تواند هماهنگی بیشتری را برای تیم شما به ارمغان بیاورد. اینکه اعضای تیم یاد بگیرند که رویکردهای متفاوتی وجود دارد که در پیش‌آمدهای مختلف اهمیت دارند و هیچ‌یک از این رویکردها همیشه بهترین نیستند، هماهنگی آنها را افزایش خواهد داد.

اسلاید 10: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 11: برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان