علوم انسانی و علوم اجتماعی علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

نقش اقدام پژوهی و رویکرد در افزایش کیفیت آموزشی و کاهش اتلاف آموزشی

afzayeshe_keyfiate_amoozeshi_c1p2

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نقش اقدام پژوهی و رویکرد در افزایش کیفیت آموزشی و کاهش اتلاف آموزشی”

نقش اقدام پژوهی و رویکرد در افزایش کیفیت آموزشی و کاهش اتلاف آموزشی

اسلاید 1: نقش اقدام پژوهی و رويکرد در افزايش کيفيت آموزشی و کاهش اتلاف آموزشیکارگروه تخصصی اجلاس رووسای مناطق آموزش و پرورش

اسلاید 2: سرفصل مباحثاقدام پژوهی و معلم پژوهنده برکدام مفروضات علمی و فلسفی استواراست؟دارای چه ظرفيتی برای افزايش کيفيت آموزشی و کاهش اتلاف آموزشی است؟و سرانجام برای نهادينه سازی آن در سطح مدرسه چه بايد کرد ؟

اسلاید 3: رويکرد اقدام پژوهی و معلم پژوهنده بر کدام مفروضات و ديدگاهها استوار است ؟

اسلاید 4: معلم پژوهندهمعلم پژوهنده از حيث اخلاقی و شغلی خود را متعهد و مسوول به فراهم سازی شرايط مناسب برای نيل به پيشرفت تحصيلی برای همه دانش آموزان می داند.پيشرفت تحصيلی برای همه دانش آموزان، روشن ترين تعريف و مقصد برای مجموعه کوششهای ناظر بر اقدام پژوهی و معلم پژوهنده است.گزارش يونسکو(1998) اشاره به اين دارد که صرف آموزش روشهای تدريس به معلمان برای مقابله با افت تحصيلی کفايت نمی کند ، معلمان بايد همراه با آموزشهای شغلی بياموزند و متعهد شوند که در قبال پيشرفت تحصيلی دانش آموزان برای همه دانش آموزان مسوولند و گر نه می توانند هر گونه شکست تحصيلی را به عوامل خارج از مديريت خود ( هوش ،استعداد ، خانواده و ... ....) نسبت دهند ..

اسلاید 5: معلم پژوهندهپيشرفت تحصيلی برای همه دانش آموزان يعنی افزايش کيفيت آموزشی و کاهش افت تحصيلی/ يعنی نيل به مدارس اثربخش و مدارس عاری از شکست تحصيلی

اسلاید 6: آيا نيل به مدارس بدون شکست تحصيلی ممکن است؟هم نظريه های يادگيری وهم تجربه های جهانی ( در چارچوب مدارس اثربخش)تاييد کننده امکان دستيابی به مدارس بدون اتلاف و شکست هستند.در تجربه های جهانی ، گزارش 2006 يونسکو از کيفيت آموزش درجهان حاکی از موفقيت تعداد زيادی کشور در از بين بردن مردودی در سطح مدارس خود می باشد.مفهوم مدرسه اثربخش در جهان بازگو کننده مدرسه ای است که برای حذف ابعاد اتلاف آموزشی تلاش می کند .در نظريه های يادگيری هم ، بر امکان حذف شکست و مردودی در مدارس تاکيد شده است ؟شايد بتوان نظريه يادگيری در حد تسلط بلوم نظريه پرداز بزرگ تعليم و تربيت را برجسته ترين و مرتبط ترين نظريه دراين زمينه دانست .

اسلاید 7: همه دانش آموزان می توانند یاد بگیرندرويکرد معتبری درآموزش مطرح است مبنی بر اينکه اكثر دانش‌آموزان مي‌توانند آنچه را مدرسه بايد به آنان بياموزد ياد بگيرند، تحت عنوان «يادگيري در حد تسلط[1]» گسترش يافته است. در حال حاضر ترجمان‌هاي گوناگوني از روش يادگيري در حد تسلط وجود دارد. همة اين موارد اين انديشه را اساس كار مي‌دانند كه اگر روش تدريس هشيارانه و با نظم لازم باشد، و اگر هنگام برخورد با مشكلات به موقع به كمك دانش‌آموز بشتابيم و اگر به دانش‌آموز وقت لازم براي يادگيري مطلب را در حد تسلط بدهيم، هم‌چنين اگر نوعي ملاك روشن براي سنجش آنچه يادگيري در حد تسلط مي‌دانيم وجود داشته باشد،‌آن‌گاه اكثريت دانش‌آموزان خواهند توانست به سطح بالايي از يادگيري نايل آيند.[1]ـ Mastery Learning

اسلاید 8: همه دانش آموزان می توانند یاد بگیرندنظرية يادگيري آموزشگاهي كه كوششي در اين زمينه است، تعداد كمي متغير را كه سبب ايجاد قسمت بزرگي از تفاوت‌هاي افراد در يادگيري آموزشگاهي مي‌شود،‌ معرفي مي‌كند؛ سه متغير وابسته به هم كه اگر با دقت لازم به آنها توجه شود، آموزشگاه‌ها قادر خواهند شد به سمت يك نظام آموزشي خالي از اشتباه قدم بردارند. اين سه متغير عبارتند:

اسلاید 9: همه دانش آموزان می توانند یاد بگیرندالف)ميزان تسلط دانش‌آموز بر پيش‌‌نيازهاي مربوط به يادگيري مورد نظرب) ميزان انگيزشي كه دانش‌آموز براي يادگيري دارد (يا مي‌تواند داشته باشد) پ) ميزان تناسب روش آموزشي با شرايط و ويژگي‌هاي دانش‌آموز به‌ طور مشخص،‌ اين نظريه دربرگيرندة ويژگي‌هاي دانش‌آموز، آموزش و بازده‌هاي يادگيري است.

اسلاید 10: متغيرهاي مهم نظرية يادگيري آموزشگاهي

اسلاید 11: همه دانش آموزان می توانند یاد بگیرندبسياري از معلمان با درك مفاهيم موجود در اين موضوع توانسته‌اند با طراحي و اجراي تدريس اثربخش، پيشرفت تحصيلي مناسب‌تري را براي دانش‌آموزان خود فراهم آورند (بلوم، ترجمه سيف، 1363).اقدام برای تدريس متناسب با مسير يادگيری در حد تسلط منوط به به رشد حرفه ای معلم است و معلم حرفه ای و فکور بر بستر اقدام پژوهی شکل می گيرد.

اسلاید 12: پذيرش اين باور ، اساس رويکرد معلم پژوهنده معلم اثربخش ، يادگيری اثربخش و مدرسه اثربخش است پذيرش اين باور که همه دانش آموزان می توانند ياد بگيرند و همه معلمان می توانند با برنامه ريزی تدریس ،تفاوتهای آموزشی و تحصيلی را کم کنند و همه دانش آموزان ( یا تقريبا همه دانش آموزان ) را به درجه در حد تسلط یادگیری برسانند مبنای تحقق تدريس و مدرسه اثربخش است .معلم پژوهنده فعاليت خود را مبتنی بر اين باور می سازد .اگر دانش آموزی ، ضعف آموزشی دارد ،حتما مشکلی وجود دارد که بايد حل شود . و من می توانم به حل مشکل کمک کنم .

اسلاید 13: معلم پژوهنده و مدرسه اثربخشمعلم پژوهنده ، یادگيری اثربخش را محقق می سازد ، و يادگيری اثربخش ، مدرسه اثربخش را بوجود می آورد .اثر بخشي مدارس به ميزان كوششي سنجيده مي شود كه براي تحقق يادگيري در حد تسلط براي همه دانش آموزان در همه طبقات اجتماعی بعمل مي آيد .(روز و فلوريان ، 1996 Rouse & Florian).( همه پروری بجای نخبه پروری ) در واقع در مدارس اثربخش ، دستيابي به يادگيري اثر بخش بعنوان كليد تحول در مدرسه مطرح مي باشد

اسلاید 14: معلم پژوهنده و مدرسه اثربخش انجمن مدارس اثربخش (2004 ) پيش بايسته هاي نيل به مدارس اثر بخش را موارد زير ذكر مي كند : 1 ) معلم فردي فکور است که دائما با اقدام پژوهی عمل خود را بهبود مي بخشد .2 ) همه دانش آموزان مي توانند ياد بگيرند و به مدرسه مي آيند كه در اين جهت هدايت شوند .3 ) مدارس در مقابل وضعيت پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مسووليت دارند .4 ) تحولات مدرسه بايد مشاركتي ، پژوهش محور و مبتني برداده ها و اطلاعات باشد.

اسلاید 15: معلم پژوهنده و مدرسه اثربخشدرمدارس اثربخش بيشترين فعاليتها برعهده معلمان پژوهنده است.آنها عملا پذيرفته اند که بايد کار خود را بر عملياتي نمودن مفهوم يادگيري متمركز کنند و تعهد دارند كه يادگيري با كيفيت بالا را بعنوان مهمترين هدف و وظيفه خود دنبال نمايند .(روزن .Rosen ، 2005 )چنين مقاصدي است که مدرسه را اثربخش مي سازد.

اسلاید 16: معلم پژوهنده و مدرسه اثربخشانجمن اولياي دانش آموزان در كانبراي استراليا( 2004 ) نيز مدارس اثربخش را با 8 ويژگي مشخص ساخته است:1 ) رهبري آموزشي2 )معلمان حرفه اي و فکور 3 ) داشتن فلسفه اي روشن و مثبت از يادگيري و انتظارات بالا برای يادگيری4 ) استقرار نظام ارزشيابي مبتني بر بازخورد براي دانش آموزان 5 )محيط برانگيزاننده يادگيري 6 ) برنامه درسي فراگير 7 )مشاركت اوليا و جامعه 8) كفايت منابع و بهره گيري مناسب از آنها

اسلاید 17: به اين ترتيب معلمان پژوهنده در مقابل پديده های نامطلوب آموزشی احساس مسووليت می نمايند آمار مردودی و ترک تحصيلحدود 700هزار مردودی تا پايان اول متوسطه سال86-87(پيامدهای مالی حدود 490 ميليارد تومان دولت و 245 ميليارد خانواده ها جمعا 735ميليارد - هر دانش آموز700 دولت + 350 خانواده = 10500000 هزار تومان). تکراری تقريبا بيهوده ، نااميد کننده و محرکی برای خروج از نظام آموزشی: بر اساس گزارش يونسکو دهها مطالعه نشان داده که تکرار پايه بر خلاف باورهای عمومی کمکی به رشد پايه های علمی دانش آموزان نمی کند . بلکه تاثيری منفی در سازگاری اجتماعی و عزت نفس آنان دارد .

اسلاید 18: به اين ترتيب معلمان پژوهنده در مقابل پديده های نامطلوب آموزشی احساس مسووليت می نمايندمحصولاتی آموزشی آسيب ديده / مبتلا به بيماری فرهنگ سکوت (پائولوفرير)/فردی که در مسير تحصيل بجای علم درماندگی را آموخته است /.و لشگری برای افزايش آسيب های اجتماعی

اسلاید 19: موضوع فشار رواني و پيامدهاي آن را در كلاس‌هاي طبقه‌بندي شدهكديور (1372)، موضوع فشار رواني و پيامدهاي آن را در كلاس‌هاي طبقه‌بندي شده مورد مطالعه قرار داد. نتايج اين تحقيق بيانگر اين است كه طبقه‌بندي دانش‌آموزان در مدارس و استفاده از برچسب‌هاي «توانا» و «ناتوان» آنها را در تبيين «مناسب» از رويدادهاي زندگي خود دچار اشكال كرده است. يعني دانش‌آموزان با قرارگرفتن در برابر شرايط غير قابل كنترل به مرور به اين نتيجه رسيده‌اند كه در كنترل موفقيت و شكست‌هاي خود نقشي نداشته‌اند. اين نتايج با يافته‌هاي تحقيقات متعددي كه در اين زمينه به عمل آمده، هماهنگ است.

اسلاید 20: مفهوم «درماندگي آموخته شده[1]» شدهاين موضوع نيز تا حدودي توسط پژوهشگران به تصوير كشيده شده است. درماندگی آموخته شده معرف منفي‌ترين حالت درك از خود است. این مفهوم در حوزة تعليم و تربيت به يادگيرندگاني اشاره مي‌كند كه كوشش را با پيشرفت مرتبط نمي‌دانند. آنها يادگيرندگاني هستند كه فكر مي‌كنند هر كاري انجام دهند به موفقيت دست نمي‌يابند. اين موضوع كه پيامدهاي رفتار مستقل از رفتار فرد هستند ابتدا به وسيلة سليگ‌من[2] (1975) مورد پژوهش قرار گرفت. سليگ‌من مفهوم درماندگي آموخته‌شده را به عنوان حالت ويژه‌اي كه اغلب در نتيجه اعتقاد فرد مبني بر اينكه رويدادها در كنترل او نيستند، در او ايجاد مي‌شود، تعريف كرد. [1]ـ Learned helplessness[2]ـ Seligman

اسلاید 21: تأثير ناكامي بر رفتار پژوهش ديگري در اين زمينه به تأثير ناكامي بر رفتار يك اردك ماهي مي‌پردازد. يك اردك‌ماهي را در آكواريمي قرار دادند كه تعداد زيادي ماهي كپور در اطراف آن شناور بودند. وقتي اردك ماهي به وفور ذخيرة غذايي در اطراف خود عادت كرد، ميان او و ماهي‌هاي ديگر يك ديوار شيشه‌اي قرار دادند. وقتي اردك ماهي گرسنه شد سعي كرد خود را به ماهيهاي كپور برساند ولي مدام سرش به ديوار شيشه‌اي برخورد كرد. در وهلة اول نياز او به غذا شدت يافت و اردك ماهي سخت‌تر از پيش تلاش كرد به ماهيهاي كپور دست يابد. ولي بالاخره، شكست مكرر در وصول به هدف به اندازة كافي موجب ناكامي او گرديد، به طوري كه ديگر براي خوردن ماهي‌ها كوششي نكرد. در واقع وقتي ديوارة شيشه‌اي را برداشتند و ماهي‌هاي كپور دوباره در اطراف اردك ماهي شروع به شنا كردند، ديگر هيچ فعاليت هدف‌نگري از طرف اردك‌ماهي صورت نگرفت. بالاخره اردك ماهي در حالي‌كه در ميان وفور خوراكي قرار داشت از شدت گرسنگي جان سپرد (هرسي و بلانچارد، ترجمه علاقه بند، 1377، ص 28).

اسلاید 22: معلمان پژوهنده در مقابل پديده های نامطلوب آموزشی احساس مسووليت می نمايندبر اساس مطالعات مردودی بار اول تا 50 درصد و مردودی بار دوم تا 90 درصد احتمال ترک تحصيل را افزايش می دهد .اما لشگر ترک تحصيل شده با ويژگيهای خاص روانی و اجتماعی خود چه پيامدهايي برای جامعه ما دارند بايد موضوع يک جلسه مستقل ديگری باشد.ديگر آنکه پراکندگی آسيب يا اتلافهای آموزشی عمدتا در ميان خانواده های محروم و ضعيف جامعه است ، جاييکه اغلب تنها آموزش فرصتی برای ارتقاء طبقاتی آنها محسوب می شود و اين با آرمانهای والای انقلاب اسلامی و شعار عدالت گستری همخوانی ندارد .

اسلاید 23: معلمان پژوهنده در مقابل پديده های نامطلوب آموزشی احساس مسووليت می نمايندحدود 300 هزار ترک تحصيل تا پايان راهنماييکيفيت در مطالعات رياضيات و علوم و سواد خواندنکيفيت آموزشی از حيث نمراتپيامدهای اجتماعی / کارايي بيرونی ( خروجی با حداقل سواد و مهارت برای زيستن در دنيای کنونی )و ...........و چشم انداز والای بيست ساله کشور /که نيل به آن در گرو بهبود آموزش و پرورش است ./ رسيدن به چشم انداز تنها از مسير آموزش و پرورش ممکن است .

اسلاید 24: اقدام پژوهی و معلمان پژوهندهمعلم حرفه ای است که می تواند نظام آموزشی کشور را از آسيب و اتلاف آموزشی برهاند . و مفهوم معلم پژوهنده و رويکرد اقدام پژوهی تمامی شرايط و ملزومات را برای تحقق معلم پژوهنده در خود دارد .به اين ترتيب معلم حرفه ای با اقدام پژوهی پیوند خورده است . ..و معلمان يا پژوهنده هستند ، يا معلم نيستند .معلم اگر پژوهنده نباشد ، نمی تواند عملا وظايف معلمی را انجام دهد.

اسلاید 25: مفروضات اقدام پژوهي (ويژگيهاي اقدام پژوهي)اقدام پژوهي را منتسب به کورت لوين و طرح آن را از سال 1944 توسط وي مي دانند . وي معتقد بود که اگر پژوهش اجتماعي صرفا منجر به توليد دانش گردد بدون آنکه در چرخه فعا ليتهاي اجتماعي بهبودي و تغيير ايجاد کند به مقصود خود نرسيده است . از ديدگاه وي هدف پژوهش تنها شناخت جهان و تفسير آن نيست بلکه تغيير آن نيز مي باشد . وي اقدام پژوهي را عاملي نيرومند براي نيل به اين هدف مهم مي دانست .

اسلاید 26: مفروضات اقدام پژوهي (ويژگيهاي اقدام پژوهي)معلم پژوهشگر[1] (پژوهنده ) از مفهوم وسيع تر اقدام پژوهي[2] سرچشمه مي گيرد . اقدام پژوهي در برگيرنده طيف وسيعي از رويکردها و عمل ها است که که از سنت ها ، فلسفه ها ، و نيات سياسي متفاوتي ناشي مي شود .( ريزن و براد بيوراي[3] ،2001) [1] teacher researcher[2] . Action Research[3] . Reason & Bradbury

اسلاید 27: مفروضات اقدام پژوهياقدام پژوهي بيانگر جنبشي وسيع با منابع متعددي است . واد سورث[1](2002)حدود 40 منبع براي اقدام پژوهي شناسايي کرده است. اما توانمند سازی مردم در جامعه و سازمانها برای بهبود و تغيير ، وجه مشترک همه رويکردها در اقدام پژوهی است .رهايي از موقعيتهای نامطلوب با تکيه بر توان مردمی عصاره مفهوم اقدام پژوهی است . . [1] . Wadsworth

اسلاید 28: مفروضات اقدام پژوهي (ويژگيهاي اقدام پژوهي)تعجب نکنيد که اگر گفته شود جنبش اقدام پژوهي در زبان ها، تخصص هاو موقعيت ها طيفي از اهداف را بخود اختصاص داده است . اما با اين همه تنوع : اقدام پژوهي اغلب بااين مفهوم کليدي تعريف مي شود که عمل بدون تفکر و تفکر بدون عمل راه به جايي نمي برند .با عمل بدون تفکر به يادگيري و رشد نائل نمي شويم و با تفکر بدون عمل قادر به تغيير محيط نخواهيم شد . ,( هوگز و ديگران،2004)

اسلاید 29: مفروضات اقدام پژوهي (ويژگيهاي اقدام پژوهي)بسياری از مطالعات نشان داده که بهبود دانش ، نگرش و رفتار حرفه ای معلم ، معجزه آساترين دارويي است که می تواند اتلاف آموزشی را از بين برد . مجهز ساختن معلم به ابزاری که بتواند عملکرد خود را دائما بهبود بخشد . و اقدام پژوهی اين ظرفيت را در خود دارا می باشد .

اسلاید 30: مفروضات اقدام پژوهي ( تبار شناسي مفهوم اقدام پژوهي)اقدام پژوهي از بستر تحقيقات کيفي متولد شده است .اما پژوهشهاي کيفي در مقايسه با پژوهشهاي کمي چه تفاوتهايي دارند. پژوهشهاي کمي ريشه در ديدگاه اثبات گرا( (positivismدارد که با اين فرض حرکت مي کند :جلوه هاي محيط اجتماعي واقعيتي مستقل از بسترهاي طبيعي خود و ديدگاههاي پژوهشگران هستند که در طي زمان وموقعيتها نسبتا ثابت و قابل مطالعه هستند . پژوهشگر اثباتگرا ، دانش را از طريق گردآوري داده هاي عددي و رفتارهاي قابل مشاهده نمونه ها و سپس عرضه اين داده ها به تحليل عددي فراهم مي آورد .

اسلاید 31: مفروضات اقدام پژوهي ( تبار شناسي مفهوم اقدام پژوهي)پوزيتيويسم يك مبناي معرفت شناختي از روشهاي كمي براي تحقيقات آموزشي فراهم مي سازد . در حاليكه بسياري از سوالات مربوط به آموزش و پرورش در قالب روشهاي كمي قابل سنجش نيستند . ))هال،(1991 .

اسلاید 32: تبار شناسي مفهوم اقدام پژوهيتحقيقات کيفي ريشه در ديدگاه فرا اثبات گرا ( post positivism) دارد .در اين ديدگاه فرض بر اين است که جلوه هاي اجتماعي با تفسيرهاي فردي ساخته و پرداخته مي شوند و اين تفسيرها بشدت وابسته به موقعيت هايي هستند که آنها را احاطه کرده است .پژوهشگر فرا اثبات گرا دانش را از طريق درک پيچيدگيهاي محيطي و با استفاده از ابزار کيفي و انجام مطالعات جدي و عمقي بدست مي آورد و مرتب آن را اصلاح مي کند . پژوهشگران فرا اثبات گرا پديده ها را در بستر طبيعي آنها و با مشارکت عوامل درگير در آنها مطالعه مي کنند .

اسلاید 33: مفروضات اقدام پژوهي پژوهش کيفي انواع گوناگوني دارد که اقدام پژوهي يک مورد از آنها است . مردم نگاري ( حضور در ميان مردم ) ، مورد پژوهي ، تحليل محتوا برخي ديگر از شيوه هاي پژوهش بشيوه کيفي هستند .

اسلاید 34: مفروضات اقدام پژوهي استرينگربعنوان يک نظريه پرداز بزرگ در حوزه اقدام پژوهي در مقدمه کتاب تحقيق عملي خود مي گويد وقتي که نتوانستم عليرغم دانش اندوزي بسيار در حوزه تحقيات کلاسيک و آماري آموزشي بعنوان يک معلم ،عمل آموزشي خود را بهبود بخشم به دنياي اقدام پژوهي قدم گذاردم وبه اين ترتيب توانستم دنياي پيچيده دانش آموزان را بخوبي درک ودر مسير بهبودي عمل آموزشي قدمهاي اساسي بردارم .

اسلاید 35: مفروضات اقدام پژوهي رويکرد معلم پژوهنده بر اين مفهوم کليدي استوار است که رويدادهاي درون کلاس موقعيت هايي منحصر بفرد تلقي مي شوند که با تکيه صرف بر پژوهشهاي کلاسيک و دانشگاهي قابل تبيين نيستند .اليوت آيزنر[1] که براي تدريس ماهيت هنري قائل است در يکي از آثار خود ، حقيقت تدريس را مستلزم برخورد ماجراجويانه معلم با موقعيت هاي حادث شده در کلاس درس مي داند . او يافته هاي پژوهش علمي را از حيث قدرت تعميم و بکارگيري در موقعيت هاي خاص کلاس درس ، به غايت مساله دار دانسته آنها را فاقد کارکرد تجويزي ارزيابي مي کند . از ديدگاه آيزنر برای ادراک و تفسير معلم از وقايع کلاس درس که مبتني بر ژرفانگري اوست و همچنين راه حلهاي بر گرفته از نبوغ ، بصيرت ، خلاقيت ، و تخيل وی در تدريس بايد جايگاه ويژه اي در نظر گرفت. [1] .Eliot Eisner

اسلاید 36: مفروضات اقدام پژوهي عمل تدريس با روش عقلانيت تکنيکي که مسايل شغلي را از نوع مسايل عادي و با راه حلي نسبتا مشخص تعريف مي کند سازگار نيست .مهرمحمدي اين موضوع را تحت عنوان پژوهندگي و ادراک هنرمندانه مطرح مي کند و معلمي را شغلي مي داند که در آن معلم ناچار به استفاده از ادراک هنرمندانه خود است و از اين رو گاهي از قواعد موجود با جسارت عدول مي کند يا آنها را تعديل مي کند عقلانيت عملي را بجاي عقلانيت تکنيکي مطرح مي سازد

اسلاید 37: مفروضات اقدام پژوهي (ويژگيهاي اقدام پژوهي)معلم پژوهنده معلمی است که در راستای حل مسائل و مشکلات تدريس فکورانه و هنرمندانه با عنايت به روش اقدام پژوهی عمل می کند .معلم پژوهنده[1] يا كارگزار فكور[2] كسي است كه جسارت عدول از قواعد يا رويه‌هاي شناخته شدة حرفة معلمي را دارا بوده يا دست كم از توان و قابليّت تعديل آنها به تناسب شرايط و موقعيت خاص و ويژة كلاس درس خود برخوردار است. بر اين اساس قلمرو تعليم و تربيت و تكليف عاملان و كارگزاران آن بسيار پيچيده‌تر از آن است كه به سادگي تحت انقياد قانونمندي‌هاي عام يا روابط علت و معلولي تعميم‌پذير درآيد. [1] teacher Researcher[2] reflective practitioner

اسلاید 38: مفروضات اقدام پژوهي (ويژگيهاي اقدام پژوهي)به این ترتیب هدف اصلی اقدام پژوهی بهبود عمل است .بينش بدون عمل ، رويايي بيش نيست ، عمل بدون بينش تنها هدر دادن زمان است . بينش با عمل است که مي تواند جهان را تغيير دهد (بارکر ، 1990 به نقل از شعباني ورکي و ديگران ،ص 137 ،1381 ).

اسلاید 39: عمل و پژوهشپيوند واژه هاي «عمل» و «پژوهش» مشخصة اصلي اقدام پژوهی را روشن و‌برجسته مي‌سازد. اين مشخصه يا ويژگي عبارت است از آزمون و بررسي انديشه‌ها در عمل به مثابة وسيله و ابزاري كه به بهبود شرايط اجتماعي و افزايش دانش مي‌انجامد ( هاتن و همكاران،1997).تركيب يا پيوند بين پژوهش و عمل از ويژگي‌هايي است كه در اغلب تعاريف اقدام‌پژوهي مشهود و بارز است مك نيف و همكاران (1382) هم با توجه و تأكيد بر اين پيوند ، عبارتي را به نقل از استفان كميس و رابين مك تا گارت (1982) بيان كرده‌اند. «آنها مي‌گويند با پيوند دو اصطلاح اقدام و پژوهش، چهرة اصلي اين روش نمايان مي‌شود . آزمون نظر در حين عمل ، به عنـوان وسيلـه‌اي براي بهبـود كـار و ابـزاري براي ارتقاء سطح دانش ... » آن‌ها نتيجه مي‌گيرند كه «اين تعريف بر اهميت اقدام تأكيد دارد . ما با اين نظر موافقيم كه اقدام باعث به جريان افتادن پژوهش مي‌شود و نيروي برانگيز اننده‌اي به حساب مي‌آيد . اقدام پژوهان اغلب نسبت به آنچه انجام مي‌دهند متعهد و علاقه‌مند هستند » ( مك نيف و همكاران، 1382، ص 28).

اسلاید 40:

اسلاید 41: حرکت بين نظريه و عمل

اسلاید 42: حرکت بين نظريه و عمل

اسلاید 43: چگونگي انجام و مراحل اقدام پژوهي

اسلاید 44: مراحل اقدام پژوهي

اسلاید 45: چگونگي انجام و مراحل اقدام پژوهي

اسلاید 46: عمل و پژوهشاز ديدگاه وايتهد اقدام پژوهي با اين سوال اساسي آغاز مي شود که چگونه مي توانم کارم را بهبود بخشم ؟ در اين نقش معلمان و مديرا ن خود به توليد بومي ترين دانش براي حل مسائل محيط کار خود اقدام مي کنند.

اسلاید 47: اقدام پژوهي همرا ه با ساير عناصر در خدمت يادگيري دانش آموزان قرار می گیرد .پژوهش در عمل توسعه حرفه اي معلمتوسعه برنامه ريزيدرسی توسعه مدرسهمنبعhttp://cd.enb.gov.nk يادگيري اثربخش

اسلاید 48: چه اقداماتی برای نهادينه سازی مورد نياز است ؟در سطوح مدرسه ، منطقه ، سازمان و ستاد در سطح ستاد : تمهيد مقدمات برای تحول در تربيت معلم بر حسب مفهوم معلم پژوهندهتقويت برنامه معلم پژوهنده و دوره آموزشی اقدام پژوهی حسب دو دهه تجربهتقويت محرکهای موجود برای افزايش حضور معلمان در دوره اقدام پژوهی و برنامه معلم پژوهنده (در انتخاب معلمان نمونه و ... )تقويت منابع موجود پيرامون اقدام پژوهیطراحی و اجرای برنامه های تربيت اقدام پژوه

اسلاید 49: چه اقداماتی برای نهادينه سازی مورد نياز است ؟در سطح سازمان: تمهيد لازم برای حمايت ازبرنامه معلمان پژوهنده در سطح منطقه :تمهيد لازم برای فعاليت معلمان پژوهنده در سطح مدارساختصاص امتياز به کوششهای مدارس در اهتمام به رويکرد معلم پژوهنده در برنامه های ارزيابی عملکرد مدارسبرنامه ريزی برای حضور بيشتر معلمان دوره راهنمايي و متوسطه

اسلاید 50: چه اقداماتی برای نهادينه سازی مورد نياز است ؟تمهيد تعامل مدارس هم دوره و همجوار در زمينه اقدام پژوهی و همچنين در سطح منطقهدر سطح مدرسه :حمايت مديران از فعاليت معلمان پژوهنده

15,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید