صفحه 1:
صفحه 2:
نفش اقدام پژوهی و رویکرد در افزایش
کیفیت آموزشی و کاهش اتلاف آموزشی
کارگروه تخصصی
اجلاس رووسای مناطق آموزش و پرورش
صفحه 3:
سرفصل مباحت
* اقدام پژوهی و معلم پژوهنده برکدام مفروضات علمی و
فلسفی استواراست؟
٠ دارای چه ظرفیتی برای افزایش کیفیت آموزشی و کاهش
اتلاف آموزشی است؟
* و سرانجام برای نهادینه سازی آن در سطح مدرسه چه
بايد كرد ؟
صفحه 4:
۰ رویکرد اقدام پژوهی و معلم پژوهنده بر کدام
صفحه 5:
معلم پژوهنده
معلم پژوهنده از حیث اخلاقی و شغلی خود را متعهد و مسوول به فراهم سازی
شرایط مناسب برای نیل به پیشرفت تحصیلی برای همه دانش
آموزان می داند.
پیشرفت تحصیلی برای همه دانش آموزان» روشن ترین تعریف و مقصد برای
مجموعه کوششهای ناظر بر اقدام پژوهی و معلم پژوهنده است,
گزارش یونسکو(1960) اشاره به اين دارد که صرف آموزش روشهای
تدریس به معلمان برای مقابله با افت تحصیلی کفایت نمی کند » معلمان بايد
همراه با آموزشهای شغلی بیاموزند و متعهد شوند که در قبال پیشرفت تحصیلی
دانش آموزان برای همه دانش آموزان مسوولند و گر نه می توانند هر گونه
شكدت تعصيلى را ةيعوا eT Te ماه
خانواده و
صفحه 6:
معلم پژوهنده
ای همه دانش آموزان یعنی
* پیشرفت تحصیلی برای انش آموز
فزایش کیفیت آموزشی و کاهش افت تحصیلی
يعنى نيل به مدارس اثربخش و مدارس
از شکست تحصیلی
صفحه 7:
آيا نيل به مدارس بدون شکست تحصیلی ممکن
است؟
هم نظریه های یادگیری وهم تجریه های جهانی ( در چارچوب مدارس اثربخش)ت
a ل ا ل ی )تايد
در تجربه هاى جهانى » كزارش ©00© يونسكو از كيفيت آموزش درجهان حاكى
أن موفقيت تعداد زيادى كشور در از بين بردن مردودى در سطح مدارس خود مى
مفهوم مدرسه اثربخش در جهان بازكو كننده مدرسه اى است كه براى
حذف ابعاد اتلاف آموزشى تلاش مى كند .
در نظریه های یادگیری هم » بر امکان حذف شکست و مردودی در مدارس تاکید
شده است ؟
شاید بتوان نظریه یادگیری در حد تسلط بلوم نظریه پرداز بزرگ تعلیم و تربیت را
برجسته ترین و مرتبط ترین نظریه دراین زمینه دانست .
صفحه 8:
همه دانش آموزان می توانند یاد بگیرند
* رویکرد معتبری درآموزش مطرح است مبنی بر اینکه اکثر
داشآموزان ميتوانند أنجه را مدرسه بايد به أنان بياموزد ياد
كردم ee ee oe ae
است. در حال حاضر ترجمانهاي گوناگوني از روش یاد ree
حد تسلط وجود دارد. همة این موارد این اندیشه را اسا
دانند که1 روش تدریس هشیارانه و با نظم لازم ال
مگ خورد با مشکلات به قع به att i ts as 1
tel play oy Seb hg ری بدهیم»
ي سنج شآنچه يادگيري در حد
Me ss 3 ae 5 که اکفریت دانشآموز ان شو[هند
توانست به سطح بالايي از يادگيري نایل آیند.
Ovstery bearcicgy -]0[ *
صفحه 9:
همه دانش آموزان می توانند یاد بگیرند
٠» نظرية يادكيري آموزشكاهي كه كوششي در اين زمينه
استء تعداد كمي متغيرٍ را كه سبب ايجاد قسمت بزرگي از
تفاوتهاي افراد در يادگيري آموزشگاهي ميشود» معرفي
ميكند؛ سه متغير وابسته به هم كه اكر با دقت لازم به
آنها توجه شود آموزشگاهها قادر خواهند شد به سمت يك
نظام آموزشي خالي از اشتباه قدم بردارند. اين سه متغير
عبارتند:
صفحه 10:
همه دانش آموزان می توانند یاد بگیرند
٠ الف)میزان تسلط دانشآموز بر پیشنيازهاي مربوط به
يادگيري مورد نظر
۰ ب) میزان انگيزشي كه دان شآموز براي يادكيري دارد (يا
ميتواند داشته باشد)
٠ پ) میزان تناسب روش آموزشي با شرایط و ويژگيهاي
دانشآموز,
به طور مشخص. این نظریه دربرگيرندة ويژگيهاي
دانشآموز» آموزش و بازدههاي يادگيري است.
صفحه 11:
متغيرهاي مهم نظرية يادگيري آموزشگاهي
در شکل زیر متغیرهای مهم نظری؛ یادگیری آموزشگاهی نشان داده شده است:
ویزگیهای دانش آموز بازدههای یادگیری
رقتارهاى ورودى شتلختي سطع وتوع
eShop
ویژگیهای ورودی عاطنی بازدههای عاطفی
متفیرهای اصلی در نظریذ یادگیری آموزشگاهی
صفحه 12:
همه دانش آموزان می توانند یاد بگیرند
بسياري از. معلمان با درك مفاهیم موجود در این موضوع
توانستهاند با طرياحي و اجراي تدریس اثربخش» پیشرفت
تحصيلي مناسبتري را براي دانشآموزان خود فراهم
آورند (بلوم» ترجمه سیف 4969).
اقدام برای تدریس متناسب با مسیر. یادگیری در حد تسلط
منوط به به رشد حرفه ای معلم است و معلم حرفه ای و
فکور بر بستر اقدام پژوهی شکل می گیرد.
صفحه 13:
پذیرش این باور ۰ اساس رویکرد معلم پژوهنده
معلم اثربخش » بادگیری اثربخش و مدرسه
اثربخش است
پذیرش این باور که همه دانشآموزان می توانند یاد بگیرند و همه
معلمان می توانند با برنامه ریزی تدر یس تفاوتها ی آمو زشی و
تحصیلی را کم کنند و همه دانش آموزان ( يا تقریبا همه داش
آمو زان ) را به درجه در حد تسلط یادگیری برسانند مبنای تحقق
تدریس و مدرسه آثربخش است .
* معلم پژوهنده فعالیت خود را مبتنی بر اين باور می سازد .
اگر دانش آموزی » ضعف آموزشی دارد ءحتما مشکلی وجود دارد
كه بايد حل شود .
. و من می توانم به حل مشکل کمک کنم ٠
صفحه 14:
معلم پژوهنده و مدرسه اثربخش
* معلم پژوهنده ۰ یادگیری اثربخش را محفق می سازد » و
یادگیری اثربخش ۰ مدرسه اثربخش را بوجود می آورید .
iil بخشي مدارس به میزان كوششي سنجیده مي شود که
براي تحقق يادگيري در حد تسلط براي همه دانش آموزان
در همه طبقات اجتماعی بعمل مي آید .(روز و فلوریان »
59 ۳۰۰ 6 عصه؟)).( همه پروری بجای نخبه
پروری )
در واقع در مدارس آثربخش » دستيابي به يادگيري اثر
بخش بعنوان کلید تحول در مدرسه مطرح مي باشد
صفحه 15:
معلم پژوهنده و مدرسه آثربخش
۰ انجمن مدارس اثربخش (2004 ) پیش بایسته هاي نیل به
مدارس اثر بخش را موارد زير ذکر مي کند :
1 ) معلم فردي فکور است که دائما با اقدام
پژوهی عمل خود را بهبود مي بخشد .
2 ) همه دانش آموزان مي توانند یاد بگیرند و
به مدرسه مي ایند که در این جهت هدایت
شوند -
3 ) مدارس در مقابل وضعیت پیشرفت
تحصيلي دانش آموزان مسوولیت دارند .
4 ) تحولات مدرسه باید مشاركتي » پژوهش
محور و مبتني برداده ها و اطلاعات باشد.
صفحه 16:
معلم پژوهنده و مدرسه اثربخش
۷درمدارس اثربخش بیشترین فعالیتها برعهده معلمان
پژوهنده است.آنها عملا پذیرفته اند که باید کار خود را بر
عملياتي نمودن مفهوم يادگيري متمرکز کنند و تعهد دارند
که يادگيري با کیفیت بالا را بعنوان مهمترین هدف و
وظیفه خود دنبال نمایند .(روزن Rozen « COOS. (
چنین مقاصدي است که مدرسه را اثربخش مي سازد.
صفحه 17:
معلم پژوهنده و مدرسه اثربخش
انجمن اولياي دانش آموزان در كانبراي استرالیا( 000006 ) نیز مدارس اثربخش
:را با 6 ويژگي مشخص ساخته است
رهبریآموزشی( 4
معلمانحرفه لهو فکور( 6
داشتنف لسفه ايروشنو مثبتاز یادگیریو انتظارلتبا لاب رلی ی الگیری( 6
لستقرار نظام ارزشيابيبتنيبر بازخورد برلیدانشآموزان( 6
محیط برانگیزلننده یادگیرول ©
برنامه درسیف رلگیر ( 6
مشارکتاولیا و جامعه( 2
©) كفايت منابع و بهره گيري مناسب از آنها
صفحه 18:
به این ترتیب معلمان پژوهنده در مقابل پدیده های
نامطلوب آموزشی احساس مسوولیت می نمایند
آمار مردودی و ترك تحصيل
-©© حدود (22000هزار مردودى تا يايان اول متوسطه سال ٠
م ورييامدهاى مالی حدود 42260 میلیارد تومان دولت و CS
میلیارد خانواده ها جمعا 260 میلیارد - هر دانش آموز 2)00>
دولت + 0060 خانواده < 1060(000000) هزار تومان).
۰ تکراری تقریبا ببهوده ؛ نالمید کننده و محرکی برای خروج از نظام
آموزشی: بر اساس گزارش بونسکو دهها مطالعه نشان داده که
تکرار پایه بر خلاف باورهای عمومی کمکی به رشد پایه های
علمی دانش آموزان نمی کند . بلکه تاثیری منفی در سازگاری
اجتماعی و عزت نفس آنان دارد .
صفحه 19:
به این ترتیب معلمان پژوهنده در مقابل پدیده های
نامطلوب آموزشی احساس مسوولیت می نمایند
. محصولاتی آموزشی آسیب دیده / مبتلا به بیمارری فررهنگ
سکوت (پائولوفریر)/فردی که در مسیر تحصیل بجای ale
درماندگی را آموخته است /.
* و لشگری برای افزایش آسیب های اجتماعی
صفحه 20:
موضوع فشار رواني و پيامدهاي آن را در
كلاسهاي طبقهبندي شده
* کدیور pa ge (IPC) ¢ فشار رواني و پيامدهاي آن را
در کلاس.هاي طبقهبندي شده مورد مطالعه قرار داد. نتایج
این تحقیق بیانگر این است که طبقهبندي دانشآموزان در
مدارس و استفاده از برچسبهاي «توانا» و «ناتوان» آنها
را در تبیین «مناسب» از رويدادهاي زندگي خود دچار
اشكال كريده است . يعني دانشآموزان با قرارگرفتن در
برابر شرايط غير قابل كنترل به مرور به اين نتيجه
رسيدهاند كه در كنترل موفقيت و شكستهاي خود نقشي
نداشتهاند . اين نتایج با يافتههاي تحقيقات متعددي كه در اين
زمينه به عمل آمده» هماهنگ است.
صفحه 21:
» شده[)آمفهی م «در ماندگي آموخته شده
8 إين ٠ موضو نيز تا حدودي, توسط پژوهشگران به تصویر تیه شده
است. در اموخته شده معرف منفيترين درك از خود
است. این مفهوم در حوزة تعلیم و تربیت به يادگيرندگاني اشاره
ميكند كه كوشش شرا با بوشرفت مرتبط نميدائئد” آنها يادگيرندگاني
Shard 1 و انجام دهند به موفقيت دست
نميیابند. ایسن موضوع یامد رفثار مستقل از رفتار فرد
كك ره سم ۹( vx (Or پژوهش قرار
كرفت آموختهشده را به عنوان
Pe aC OT oe ee ED
كلاد اس ار موود اتعريف كرد.
١ ][- مم0
صفحه 22:
تأثیر ناكامي بر رفتار
٠ بزوهش ديكري در اين زمينه به تأثير ناكامي بر رفتار يك اردك ماهي
مييردازد. يك أردكماهي را در آكواريمي قرار ذادند كه تعداد زيادي ماهي
كيور در اطراف لن شناور بودند. وقني اردك ماهي به وفور ذخيرة غذايي در
اطراف خود عادت کرد ميان او و ماهيهاي ديكر يك ديوار شيشهاي قرار
دادند. وقتي اردك ماهي كرسنه شد سعي كرد خود را به ماهيهاي كيور برساند
ولي مدام سرش به ديوار شيشهاي برخورد كرد. در وهلة اول نياز او به غذا
شدت یافت و اردك ماهي سختتر از پیش تلاش کرد به ماهيهاي كيور دست
يابد. ولي بالاخره؛ شكست مكرر در وصول به هدف به اندازة كافي موجب
ناكامي او and به طوري . دیگر براي ae كوششي ana
واقع وقتي ديوارة شيشهاي را برداشتنيد و بور دوباره در اطراف
ردك ذاه شرع يمه كنا كز hn هی Tag Rate ah طرف
اردكماهمي صورت نكرفت. بالاخره اردك ماهي در حاليكه در ميان وفور
خوراكي قرار داشت از شدت گرسنگي جان سپرد (هرسي و بلانچارد؛ ترجمه
علاقه بند» 419727۲ ص (CO
صفحه 23:
معلمان پژو هنده در مقابل پدیده های نامطلوب
آموزشی احساس مسوولیت می نمایند
بر اسان مطالعات مردودی بار اول تا 000 درصد و مردودی بار دوم تا
OD درصد احتمال ترک تحصیل را افزایش می دهد .
اما لشگر ترک تحصیل شده با ویژگیهای خاص روانی و اجتماعی خود جه
پيامدهايي برای جامعه ما دارند باید موضوع یک جلسه مستقل دیگری باشد.
دیگر آنکه پراکندگی آسیب یا اتلافهای آموزشی عمدتا در
ميان خانواده های محریوم و ضعیف جامعه است » جاییکه
اغلب تنها آموزش فرصتی برای ارتقاء طبقاتی آنها
محسوب می شود و این با آرمانهای والای انقلاب اسلامی و
شعار عدالت گستری همخوانی ندارد .
صفحه 24:
معلمان پژوهنده در مقابل پدیده های نامطلوب
آموزشی احساس مسوولیت می نمایند
حدود 0000 هزار ترک تحصیل تا پایان راهنمايي
کیفیت در مطالعات ریاضیات و علوم و سواد خواندن
کیفیت آموزشی از حیث نمرات
پیامدهای اجتماعی / كارايي بیرونی ( خروجی با حداقل
سواد و مهارت برای زیستن در دنیای کنونی )
و چشم انداز والای بیست ساله کشور /که نیل به آن در كرو
بهبود آموزش و پرورش است ./ رسیدن به چشم انداز تنها
از مسی رآموزش و پرورش ممکن است .
صفحه 25:
اقدام پژوهی و معلمان پژوهنده
معلم حرفه ای است که می تواند نظام آموزشی کشور را از
آسیب و اتلاف آموزشی برهاند . و مفهوم معلم پژوهنده و
رویکرد اقدام پژوهی تمامی شرایط و ملزومات را برای
تحقق معلم پژوهنده در خود دارد .
به این ترتیب معلم حرفه ای با اقدام پژوهی پیوند خورده است .
..و معلمان یا پژوهنده هستند » یا معلم نیستند .
معلم اگر پژوهنده نباشد » نمی تواند عملا وظایف معلمی را انجام دهد.
صفحه 26:
پزوهيافنام مفروجلت
آويژگيهاي اقدام پژوهي
اقدام پژوهي را منتسب به کورت لوین و طرح آن را از
سال CORP توسط وي مي دانند .
وي معنقد بود که اگر پژوهش اجتماعي صرفا منجر به
تولید دانش گردد بدون آنکه در چرخه فعا ليتهاي اجتماعي
بهبودي و تغییر ایجاد کند به مقصود خود نرسیده است . از
دیدگاه وي هدف پژوهش تنها شناخت جهان و تفسیر آن
نیست بلکه تغییر آن نیز مي باشد . وي اقدام پژوهي را
عاملي نيرومند براي نيل به اين هدف مهم مي دانست .
صفحه 27:
QO00000 ۱۲۱۲ ۲
[لويژگيهاي اقدام پژوهي
٠ معلم بؤيوهشكر[!)] (يزوهنده ) ان مفهوم وسيع تن اقدام
بزوهي[2] سرجشمه مي كيرد . اقدام بزوهي در بركيرنده
طيفه وسيعي از رويكردها و عمل ها است كه كه از سنت
ها » فلسفه ها » و نيات سياسي متفاوتي ناشي مي شود .
( ييزن و براد بيوراي[[2] .800000)
teucker researcher [CI]
[C] . ®otiod Reseack *
له & Reva . ]9[ *
صفحه 28:
لالالالانا ۱ ۱۱۱۱
اقدام پژوهي بیانگر جنبشي وسیع با منابع متعددي است .
واد سور ث[00009(]0)حدود 00 منبع براي اقدام
بزوهي شناسايي كرده است.
اما توانمند سازى مردم در جامعه و سازمانها براى بهبود و
تغيير » وجه مشترك همه رويكردها در اقدام يزوهى
است .رهايي از موقعيتهاى نامطلوب با تكيه بر توان
مردمی عصاره مفهوم اقدام پژوهی است .
۰ 0 . ۷سبرطی()
صفحه 29:
QO00000 oO000 o0000
[اويژگيهاي اقدام پژوهي]
۰ تعجب نکنید که اگر گفته شود جنبش اقدام پژوهي در زبان
cle تخصص هاو موقعیت ها طيفي از اهداف را بخود
اختصاص داده است . اما با اين همه تنوع :
۰ اقدام پژوهي اغلب بااین مفهوم كليدي تعریف مي شود که
عمل بدون تفکر و تفکر بدون عمل راه به جايي نمي
برند .با عمل بدون تفکر به يادگيري و رشد نائل نمي شویم
و با تفكر بدون عمل قادر به تغيير محیط نخواهیم شد . ,
(CODE «aha » Ss )
صفحه 30:
QO00000 ۱۲۱۲ ۲
[اويذكيهاي اقدام بزوهي]]
بسیاری از مطالعات نشان داده که بهبود دانش » نگرش و
رفتار حرفه ای معلم » معجزه آساترین دارويي است که می
تواند اتلاف آموزشی را از بین برد .
مجهز ساختن معلم به ابزاری که بتواند عملکرد خود را
دائما بهبود بخشد . و اقدام پژوهی این ظرفیت را در خود
دارا می باشد .
صفحه 31:
QO000 ۲۱۱۱۲۱۲۱۱ ۲۲۲
0 تبار شاسی۱۱ 11۲۲ 111111
. اقدام پژوهي از بستر تحقیقات كيفي متولد شده است ٠
٠ اما پژوهشهاي كيفي در مقایسه با پژوهشهاي کمي چه تفاوتهايي
دارند. يزوهشهاي كمي ريشه در ديدكاه اثبات كرا ( (محنةعمددارد
كه با اين فرض حركت مي كند جارد es fa ی
مستقل از بسترهاي طبيعي خود و ديدكاههآي يزوهشكران هستند كه
در زمان وموقعيتها نسبتا ثابت و قابل مطالعه هستند .
طي زا 0
رفتارهاي قابل مشاهده نمونه ها و سپس عرضه آین داده ها به تحلیل
عددي فراهم مي آورد .
صفحه 32:
QO00000 ۱۲۱۱۱۲۲ ۷۵
O000 O0000 ۱۲۱۲7۱۲۲ ۱۱۲۱۱ ۲ 0
۰ پوزیتیویسم يك مبناي معرفت شناختي از روشهاي کمي
براي تحقیقات آموزشي فراهم مي سازد . در حالیکه
بسياري از سوالات مربوط به آموزش و پرورش در قالب
روشهاي کمي قابل سنجش نیستند . ))هال»(19690 .
صفحه 33:
۱۱۱۱۱۱۸
۰ تحقیقات كيفي ريشه در دیدگاه فرا اثبات گرا
( مس بسس) دارد ,در اين دیدگاه فرض بر اين است که جلوه
هاي اجتماعي با تفسيرهاي فردي ساخته و پرداخته مي شوند و اين
تفسیرها بشدت وابسته به موقعیت هايي هستند که آنها را احاطه
کرده است پژوهشگر فرا اثبات گرا دانش را از طریق درک
پيچيدگيهاي محيطي و با استفاده از ابزار كيفي و انجام مطالعات
جدي و عمقي بدست مي آورد و مرتب آن را اصلاح مي کند .
پژوهشگران فرا اثبات گرا پدیده ها را در بستر طبيعي آنها و با
مشارکت عوامل درگیر در آنها مطالعه مي کنند .
صفحه 34:
QO000 O0000 O000000
* پژوهش كيفي انواع گوناگوني دارد که اقدام پژوهي یک
مورد از آنها است . مردم نگاري ( حضور در میان مردم )
» مورد پژوهي . تحلیل محتوا برخي دیگر از شیوه هاي
صفحه 35:
QUO0000 ت۱۱
۰ استرینگربنوان یک نظریه پرداز بزرگ در حوزه اقدام
پژوهي در مقدمه کتاب تحقیق عملي خود مي كويد وقتي كه
نتوانستم علیرغم دانش اندوزي بسیار. در حوزه تحقيات
کلاسیک و آماري آموزشي بعنوان یک معلم »عمل آموزشي
خود را بهبود بخشم به دنياي اقدام پژوهي قدم گذاردم وبه
این ترتیب توانستم دنياي پیچیده دانش آموزان را بخوبي
درک ودر مسیر بهبودي عمل آموزشي قدمهاي اساسي
بردارم ۱
صفحه 36:
QOO0000 00000 o0000
رویکرد معلم پژوهنده بر این مفهوم كليدي استوار است که رويدادهاي درون
کلاس موقعیت هايي منحصر بفرد تلقي مي شوند كه با تكيه صرف بر
بزوهشهاي كلاسيك و دانشكاهي قابل تبيين نيستند .
الیوت آیزنر[] که براي تدریس ماهیت هنري قائل است در يكي از آثار خود »
حقیقت تدریس را مستلزم برخورد ماجراجویانه معلم با موقعیت هاي حادث شده
در كلاس درس مي داند . او يافته هاي پژوهش علمي را از حیث قدرت تعمیم
و بكارگيري در موقعیت هاي خاص کلاس درس ۰ به غایت مساله دار دانسته
آنها را فاقد کارکرد تجويزي ارزيابي مي کند .
از دیدگاه آیزنر برای ادراک و تفسیر معلم از وقایع کلاس درس که مبتني بر
ژرفانگري اوست و همچنین راه حلهاي بر گرفته از نبوغ ؛ بصیرت »
خلاقیت » و تخیل وی در تدریس باید جایگاه ویژه اي در نظر گرفت.
[0] سح ۳
صفحه 37:
۱۱۱۱۱ ۱ OO000 oO000
۷ عمل تدریس با روش عقلانیت تکنيكي که مسایل شغلي را از نوع
مسایل عادي و با راه حلي نسبتا مشخص تعریف مي کند سازگار
۷مهرمحمدي این موضوع را تحت عنوان پژوهندگي و ادراک
هترمندانه مطرح مي کند و معلمي را شغلي مي داند که در آن معلم
ناچار به استفاده از ادراک هنرمندانه خود است و از اين رو گاهي
از قواعد موجود با جسارت عدول مي کند یا آنها را تعدیل مي کند
عقلانیت عملي را بجاي عقلانیت تكنيکي مطرح مي سازد
صفحه 38:
QO00000 O0000 O0000
اويژگيهاي اقدام پژوهي
معلم پژوهنده معلمی است که در راستای حل مسائل و مشکلات تدریس
فکورانه و هنرمندانه با عنایت به روش اقدام پژوهی عمل می کند .
معلم پژوهنده[0] یا کارگزار فکور[1 است که جسارت عدول از قواعد
۳
تعدیل آنها به تناسب شرایط و موقعیت خاص و ويژة کلاس درس خود
برخوردار است.
بر این اساس قلمرو تعلیم و تربیت و تکلیف عاملان و کارگزاران آن بسیار
پیچیدهتر از آن است که به سادگي تحت انقیاد قانونمنديهاي عام یا روابط علت
و معلولي تعممپذیر درآید.
او( لت [ز
مس مفطلا [0] ۰
صفحه 39:
QO00000 C0000 O0000
اويژگيهاي اقدام پژوهي
, به این ترتیب هدف اصلی اقدام پژوهی بهبود عمل است ۰
بینش بدون عمل » رويايي بیش نیست » عمل بدون بینش *
تنها هدر دادن زمان است . بینش با عمل است که مي تواند
جهان را تغییر دهد (بارکر ۰ 990 به نقل از شعباني
.) 960۰ 6 وركي و ديكران عص
صفحه 40:
عمل و پژوهش
پیوند واه هاي «عمل» و «پژوهش» مشخصة اصلي اقدام پژوهی را روشن
وبرجسته ميسازد. این مشخصه یا ويژگي عبارت است از آزمون و بررسي
اندیشهها در عمل به مثابة وسیله و ابزاري که به بهبود شرایط اجتماعي و
افزایش دانش ميانجامد ( هاتن و همكاران»76 © 0©6).
تركيب يا بيوند بين يزوهش و عمل از ويزكيهايي است كه در اغلب تعاريف
اقدامپژوهي مشهود و بارز است مك نیف و همکارآن (4963) هی توجه
تأكيد بر اين ييوند » عبارتي را به نقل از استفان کمیس و رابین مك تا
(1906) بیان کردهاند. «انها با پیوند دو اصطلاح اقدام و پژوهش:
چهرة اصلي این روش نمایان . آزمون نظر در حین ae به عنوان
وسيلهاي براي بهبود کار و ابزاري براي ارتقاء سطح دانش ... » آنها نتيجه
لیرد که «اين تعریف بر اهمیت اقدام تأکید دارد . ما با این نظر موافقیم كه
اقدام باعث به جريان افتادن يزوهش ميشود و نيروي برالكيز انندهاي به
حساب ميآيد . اقدام يزوهان أغلب نسبت به آنجه انجام ميدهند متعهد و
علاقهمند هستند » ( مك نيف و همكاران» 00 ما
صفحه 41:
صفحه 42:
Sp ow alps 9 عل
planning
the changes
evaluation
creating
a model
THEORY
reflection
صفحه 43:
Q000 O00 OO000 0 O00
THEORY
Model
Development
project
مب
mes EMPIRIAT OT"
صفحه 44:
پژوهياقام 11111 1 انجام چگونگي
Planning جب
۷
59
Action
2
Vv
Evaluation
ww
2
Reflection
ye
صفحه 45:
مرا
حل اقدا
م يز
يز
و
هي
و
teary
-
صفحه 46:
QOQ000 O0000 0 OOU00 O0000 O0000
reflect
plan
reflect
plan
reflect
i
? plan
n~—
7
صفحه 47:
عمل و پژوهش
۰ از دیدگاه وایتهد اقدام پژوهي با اين سوال اساسي آغاز مي
شود که چگونه مي توانم کارم را بهبود بخشم ؟
۰ در اين نقش معلمان و مدیرا ن خود به تولید بومي
ترین دانش براي حل مسائل محیط کار خود اقدام مي
صفحه 48:
اقدام پژوهي همرا ه با سایر عناصر
در خدمت يادگيري دانش آموزان قرار می گیرد .
پژوهش در عمل
توسعه حرفه اي معلم توسعه برنامه ريزي
۳
توسعه مدرسه
attp://cd.enb.gov.nkgio
صفحه 49:
چه اقداماتی برای نهادینه سازی مورد نیاز است ؟
* در سطوح مدرسه » متطقه » سازمان و ستاد
۰ در سطح ستاد *
* تمهید مقدمات برای تحول در تربیت معلم بر حسب مفهوم ales
پژوهنده
۰ تقویت برنامه معلم پژوهنده و دوره آموزشی اقدام پژوهی حسب دو
دهه تجربه
٠ تقویت محرکهای موجود برای افزایش حضور معلمان در دوره اقدام
پژوهی و برنامه معلم پژوهنده (در انتخاب معلمان نمونه و ... )
٠ تقویت منابع موجود پیرامون اقدام پژوهی
* طراحی و اجرای برنامه های تربیت اقدام پژوه
صفحه 50:
چه اقداماتی برای نهادینه سازی مورد نیاز است ؟
» در سطح سازمان:
٠ تمهید لازم برای حمایت ازبرنامه معلمان پژوهنده
* در سطح منطقه :
* تمهید لازم برای فعالیت معلمان پژوهنده در سطح مدارس
٠ اختصاص امتیاز به کوششهای مدارس در اهتمام به رویکرد
معلم پژوهنده در برنامه های ارزیابی عملکرد مدارس
* برنامه ریزی برای حضور بیشتر معلمان دوره راهنمايي و
متوسطه
صفحه 51:
چه اقداماتی برای نهادینه سازی مورد نیاز است ؟
* تمهید تعامل مدارس هم دوره و همجوار در زمینه اقدام
پژوهی و همچنین در سطح منطقه
٠ در سطح مدرسه :
حمايت مديران از فعاليت معلمان يزوهنده