پزشکی و سلامت بیماری‌ها

نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان ۲

taqziye_dar_pishgiri_az_saratan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان ۲”

نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان ۲

اسلاید 1: نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان

اسلاید 2: وضعيت سلامتی در جهان در حال گذر است مرگ و مير ناشی از بيماری های غير واگير از مرگ و مير بيماری های واگير پِيشی گرفته است .عادات غذايی به سرعت در حال تغيير است و فعاليت بدنی کاهش يافته است.کشور ها با افزايش سن جمعيت مواجه هستند.

اسلاید 3:

اسلاید 4: بعد از بیماری های قلبی عروقی سرطان به عنوان دومین عامل مرگ ومیر در کشورهای توسعه یافته مطرح است.در صورت عدم کنترل در سال های آینده سرطان اولین عامل مرگ و میر خواهد بود.

اسلاید 5: حدود 20 میلیون نفر در جهان مبتلا به سرطان هستند و پیش بینی می شود این رقم به 30 میلیون نفر در 20 سال آینده برسد.سالانه 7/1 میلیون نفر در جهان در اثر ابتلا به سرطان جان خود را از دست می دهند.عادات غذایی غلط علت 30 درصد کل سرطان ها در کشورهای غربی و حدود 20 درصد سرطان ها در کشور های در حال توسعه هستند.

اسلاید 6: شیوع سرطان درایرانبر اساس آمار ثبت سرطان در کشور ، 52 % سرطان ها در مردان و کمتر از 48% در زنان دیده می شود.سرطان معده رتبه نخست در مردان و رتبه سوم در زنان را دارد.سرطان سینه در زنان رتبه نخست فراوانی را دارد و23% از کل سرطان ها را تشکیل می دهد.

اسلاید 7: بر پایه گزارش کشوری ثبت موارد سرطانی در سال ۱۳۸۴ که در برگیرنده اطلاعات جمع آوری شده از مراکز پاتولوژی ۴۱ دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور ایران است: تعداد کل ۵۵ هزار و ۸۵۳ مورد سرطان جدید ثبت شده که ۳۱ هزار و ۳۵۵ مورد مربوط به مردان و ۲۴ هزار و ۴۹۸ مورد در زنان اتفاق افتاده است. بنابراین نسبت جنسی بروز سرطان در سال ۱۳۸۴، برابر ۱۲۸ است، یعنی در مقابل هر ۱۰۰ بیمار زن، ۱۲۸ بیمار مرد وجود داشته است.

اسلاید 8:

اسلاید 9:

اسلاید 10:

اسلاید 11: 1) باعث كاهش عمر مفيد انسان مي‌شود.2) باعث نقص عملكرد فردي و اجتماعي بيمار مي‌شود.3) باعث ايجاد فشار رواني بر روي بيمار و اطرافيان وي مي‌شود.4) باعث تحميل بار مالي اضافي و زايد بر خانواده و سيستم‌هاي بهداشتي و درماني كشور مي‌شود. چرا سرطان مهم است؟به همين علت سرطانها از الويت‌هاي مهم مسايل بهداشتي جوامع است كه امر آموزش به جهت پيشگيري از آنها از ضرورت‌هاي اساسي بشمار مي‌رود.

اسلاید 12: سرطان نوعی بيماری است که در آن سلول‌ها توانايی تقسيم و رشد عادی خود را از دست می ‌دهند و اين موضوع منجر به تخريب بافت‌های سالم می‌شود. از اجتماع اين سلول‌های سرطانی و تخريب سلول‌های بافت‌های سالم توده‌ای به نام تومور ايجاد می‌شود. اگر تومور به لايه‌‌ای محدود ختم شود و به ساير بافت‌ها و ارگانها سرايت نکند تومور خوش ‌خيم (غيرسرطانی‌) است. اگر تومور گسترده شده يا به طور بالقوه قابليت پخش شدن و احاطه کردن ساير بافتها و ارگانها را داشته باشد بدخيم يا سرطانی ناميده می‌شود.

اسلاید 13: رشد سرطانی يا بدخيمی زمانی اتفاق می‌افتد که:برخی از سلول‌ها به طور غيرقابل کنترل شروع به تکثير کنند.2) بخش‌ هايی که به طور طبيعی عهده‌ دار دفاع از بدن هستند مانند سيستم ايمنی بدن قادر به پيشگيری از اين تقسيم بی ‌رويه نباشند.

اسلاید 14: علائم اوليه سرطان علائم هفت گانه زير هر چند در بيماريهاي غير سرطاني هم پيدا مي شود ولي وجود و پيدايش آنها را بايد شديدا خطرناك تصور كرد:تغييرات طولاني در نظم و دفع مدفوع يا ادرار هر زخم سطحي كه بعد از 10 روز بهبود نيابد.هرنوع خونريزي و هرنوع ترشح غير طبيعي از سوراخهاي طبيعي بدنپيدايش هر توده اي در بدن سوء هضم و اشكال در فرو بردن لقمه تغييرات واضح در شكل و رنگ خالي كه قبلا وجود داشته سرفه هاي مكرر و مزاحم و كلفت شدن صدا.

اسلاید 15: تقريباً يك‌سوم سرطانها بالقوه قابل پيشگيري هستند، به شرط آنكه بيماري خيلي زود و بموقع تشخيص داده شود و معالجات روزمره انجام و پيگيري شود. مانند: سرطان روده معده و روده بزرگ، سرطان ريه، سرطان پوست.

اسلاید 16:

اسلاید 17: درصد تاثيرگذاري عوامل محيطي زمينه ساز انواع سرطان‌ها40- 30 درصد سوء تغذيه و عدم تعادل در خورد و خوراك و بدخوري‌ها 30 درصد كشيدن سيگار 10 درصد انواع ويروس‌ها و يا بيماري‌هاي عفوني4 درصد وجود تركيبات مضر و زيان‌آور در محيط كار3 درصد مصرف الكل3 درصد تاثير اشعه‌ها (مثل اشعه ماوراء بنفش)2 درصد آلودگي‌هاي محيط زيست1 درصد افزودني‌هاي مختلف به مواد غذايي مصرفي 1 درصد عوارض درماني اعم از داروهاي مختلف يا اشعه درمانيبله، اشتباه نكرده‌ايد، نوع تغذيه و سوء تغذيه، به طور متوسط، موجب بروز 35 درصد انواع سرطان‌ها شده است و طبق آمارهاي ارائه شده از طرف كشورهاي مختلف، اين مسأ‌له تائيد شده و به اثبات رسيده است. برگرفته از سایت تغذیه و رژیم درمانی دکتر مظهری

اسلاید 18: اصولا مواد غذايي مصرفي، در هر فردي، به موازات وظايف متعددي كه به انجام مي‌رسانند، ممكن است: الف- داراي عوامل بيماري‌زاي حاد و مزمن باشند ب- مملو از تركيبات پيشگيري و مهار كننده بيماري‌ها باشند برگرفته از سایت تغذیه و رژیم درمانی دکتر مظهری

اسلاید 19: تعدادي از منابع غذايي گياهي شناخته شده، از بروز سرطان ممانعت به عمل مي‌آورند؛ مثلا انواع سبزيجات، به ويژه هويج، گوجه‌فرنگي، سبزيجات سبز و زرد، كلم‌ها، سير و به طور كلي تمام سبزيجات خام (به صورت سالاد) يا پخته (در انواع خورش‌ها و بوراني‌ها) و يا از منابع غذايي حيواني، آبزيان و به خصوص ماهي‌هاي پر چرب حاوي اسيدهاي چرب امگا- 3 و ... برگرفته از سایت تغذیه و رژیم درمانی دکتر مظهری

اسلاید 20: تركيبات ثانويه موجود در منابع گياهي (شامل پلي‌فنول، فلاوونوئيد، فلاون، آنتي سيان كاته‌شين يا كاته چين، تانين، لوتئين و ويتامين‌هاي A, E, C، بتاكاروتن، اسيدفوليك و همين‌طور ريز مغذي‌هايي مثل سلنيوم، روي، منيزيم)، علاوه بر وظايف مهمي كه در فعاليت‌هاي زيست شيميايي بدن به عهده دارند، به عنوان عوامل آنتي اكسيدان‌ها، راديكال‌هاي آزاد را خنثي كرده و از صدمه زدن آنها به ديواره سلول‌ها و تغيير اطلاعات ژنتيكي DNA پيشگيري مي‌نمايند. برگرفته از سایت تغذیه و رژیم درمانی دکتر مظهری

اسلاید 21: بعضی از عوامل موجود در مواد غذایی نیز خاصیت ضد سرطانی دارند.این گروه باعث کاهش صدمه به DNA می شوند مثل:وانیلین موجود در وانیلسینامالدهید (cinnamaldehyde)دارچینپپتید گلوتاتیونویتامین E با عملکرد آنتی اکسیدانی

اسلاید 22:          اثرات مشتقاتانواع سبزيجاتاثر مهاري بر تشكيل توموراثر آنتي اكسيدانيتقويت سيستم ايمنيحاوي فيتواستروژن1- كلم سبز+6+5++2ندارد2- سير+6+3+1+13- كلم بروكلي+5+5+2+14- گوجه فرنگي+5+4+2ندارد5- سويا+5+3+2+26- غلات+5+3+1+17- هويج+4+3+2نداردجدول تعدادي از سبزيجات با اثرات متفاوت  برگرفته از سایت تغذیه و رژیم درمانی دکتر مظهری

اسلاید 23: در مقابل غذاهاي مفيد و بازدارنده از بروز و گسترش بيماري‌ها، غذاهايي تهيه و مصرف مي‌گردند كه عامل ايجاد و گسترش انواع سرطان‌ها به حساب آورده مي‌شوند. 1) از قبيل گوشت قرمز تازه و فرآوري شده پرچرب، روغن‌هاي نباتي جامد، چربي‌هاي حيواني كه جهت سرخ كردن و به دفعات و در مدت‌هاي طولاني، تحت تاثير حرارت بالا قرار مي‌گيرند. برگرفته از سایت تغذیه و رژیم درمانی دکتر مظهری2) غذاها ممکن است حاوی موتاژن هایی مانند آفلاتوکسین تولید شده توسط کپک ها و یا نیتروز آمین تولید شده توسط غذاهای حاوی نیتریت و یا نیترات باشند که در مرحله آغازین سرطان نقش دارند.

اسلاید 24: عوامل غذایی تعادل انرژینتایج گوناگونی از مطالعات مختلف در این زمینه به دست آمده است.مهم ترین شاخص تعادل بین انرژی دریافتی و انرژی مصرفی سرعت رشد و اندازه بدن است که می تواند در بررسی ها مورد ارزیابی قرار گیرد.

اسلاید 25: رشد سریع قبل از بلوغ و بلوغ زود هنگام در افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه موثر شناخته شده اند.چاقی دوران بزرگسالی با انواع سرطان ها به ویژه کولون،کلیه،پانکراس،اندومتر و کیسه صفرا مرتبط شناخته شده است.در مورد سرطان سینه چاقی بعد از یائسگی در افزایش شیوع این سرطان موثر شناخته شده است.

اسلاید 26: تاثیر چاقی در افزایش شیوع انواع سرطان احتمالابه دلیل تغییر متابولیسم و سطح هورمون هایی مثل هورمون های استروییدی،انسولین،فاکتور رشد شبه انسولین و... باشد که بر تکثیر و تمایز سلولی اثر می گذارد.پیشگیری از افزایش وزن در دوران بزرگسالی عامل مهمی در پیشگیری از ابتلا به بعضی از سرطان ها است.در یک مطالعه دوره های کاهش وزن به میزان 10 کیلو و یا بیشتر در کاهش خطر ابتلا به سرطان به ویژه سینه موثر شناخته شده است.

اسلاید 27: چربی هامصرف زیاد چربی (حیوانی) در افزایش خطر بروز سرطان های سینه،کولون و اندومتر موثر شناخته شده است.مصرف زیاد چربی حیوانی با افزایش خطر سرطان پروستات همراه است.در مورد سرطان کولون تاثیر گوشت قرمز بیشتر از چربی است که می تواند به دلیل سایر ترکیبات گوشت مثل آهن هم و یا ترکیبات ناشی از پخت باشد.سرطان سینه:نوع چربی دریافتی در این زمینه موثر است در بسیاری از مطالعات دریافت از روغن زیتون در کاهش خطر بروز سرطان سینه موثر شناخته شده است.

اسلاید 28: چاي چاي ماده اي است كه 3/2 جمعيت كره زمين از آن استفاده مي كنند كه داراي تركيباتي بنام پلي فنل مي باشد. اثرات ضد سرطاني چاي در ارتباط با تومورهاي متاستاز دهنده به دستگاه گوارش ، غدد سینه، كبد ، ريه ، پوست و ... شناخته شده است.

اسلاید 29: گوشت قرمز گوشت قرمز در افزایش خطر بروز بسیاری از سرطان ها بویژه کولون،رکتوم،پروستات موثر شناخته شده است.رژیم غذایی غنی از گوشت قرمز باعث افزایش خطر سرطان روده واحتمالا سینه ، پانکراس ، پروستات و کلیه می شود.

اسلاید 30: از مصرف گوشت هاهي و مرغ سوخته شده خودداري كنيد و مصرف گوشت كباب شده بر روي شعله مستقيم آتش را محدود كنيد.مصرف زياد گوشت و ماهي كباب شده شانس ابتلا به سرطان معده و مصرف زياد گوشت برشته و سرخ شده شانس ابتلا به سرطانهاي روده بزرگ و راست روده را افزايش مي دهد. سوزاندن زغال و چوب باعث ايجاد مواد سرطانزا ميشود. بهترين روش پخت مواد غذائي آب پز كردن ، بخار پز كردن مي باشد.

اسلاید 31: سويا و فرآورده‌هاي آن سويا با تعدادي ماده موثر خود، سرطان‌هايي را كه تحت تاثير هورمون‌ها قرار دارند، (مثل سرطان‌هاي سینه و پروستات) مهار مي‌كند و عمل بازدارندگي در روند رشد آنها دارد. سويا داراي تعداد قابل توجهي پروتئاز مي‌باشد و قادر است روند سير و تكامل سرطان‌هاي دهان، مري، روده، كبد و پانكراس را مهار نمايد يا حتي از بين ببرد.

اسلاید 32: علاوه بر پروتئاز، سويا با داشتن تركيباتي به نام فيتواسترين و ساپونين از تقسيم غيرعادي سلول جلوگيري مي‌نمايد و قادر به تقويت سيستم ايمني بدن در برابر سلول‌هاي سرطاني مي‌باشد. همچنين روند رشد سرطان‌هاي دهانه رحم و پوست را كند مي‌نمايد و به تعويق مي‌اندازد و در مواردي حتي سلول‌هاي سرطاني شده روده را درمان مي‌نمايد. لذا استفاده از سويا و فرآورده‌هاي آن از قبيل شير سويا، پنير سويا در برنامه غذايي روزمره و در حد متعادل توصيه مي‌گردد.

اسلاید 33: آبزيان و غذاهاي دريايي پروفسور بلاك بورن از دانشگاه‌ هاروارد و پرفسور كارمالي از دانشگاه روت گرز مصرف آبزيان را در هر روز به مقدار 30 گرم و در هفته به مقدار يك يا دو وعده (210- 180 گرم) جهت كاهش احتمال بروز بيماري‌هاي قلبي- عروقي و همچنين پيشگيري از گسترش و سير تكاملي انواع سرطان‌ها، از جمله سرطان سینه توصيه مي‌نمايند.

اسلاید 34: البته محصولات دريايي، به خصوص ماهي‌هاي چرب وقتي موثر واقع مي‌گردند كه به صورت بخارپز، آبپز، فرپز و يا كباب كرده و به طور تماس غيرمستقيم با منبع حرارت تهيه و طبخ شده باشند و يا آنكه با روغن‌هاي حيواني يا نباتي جامد يا مايع نامناسب به مدت طولاني و يا حرارت بالا سرخ نشده باشند. در اين صورت اين مواد غذايي نه تنها حاوي تركيبات ضد سرطاني مي‌باشند، بلكه از عوامل پيشگيري كننده از بيماري هاي قلبي- عروقي به حساب مي‌آيند.

اسلاید 35: ماهي نه تنها داراي تركيبات ارزنده‌اي به صورت پروتئين‌هاي با ارزش بيولوژيكي بالا، روغن‌هاي امگا- 3 و مواد معدني متعددي از جمله يد و ويتامين‌هاي گروه B است، بلكه حاوي ويتامين D به ميزان قابل توجهي نيز مي‌باشد. به اثبات رسيده كه ويتامين D نيز از عوامل پيشگيري كننده از سرطان محسوب مي‌شود و به خصوص در خانم‌هاي بالاي پنجاه سال، نياز به ويتامين‌ D3 افزون‌تر است. از جمله ماهي‌‌هاي داراي ويتامين D به ميزان قابل توجه، مي‌توان به مارماهي، ساردين، ماهي تن و ماهي ازون برون اشاره نمود.

اسلاید 36: ادویه کاری مطالعات مختلف محققان نشان می دهد ماده کورکومین که موجب رنگ زرد روشن در ادویه کاری است، می تواند به کوچک شدن سلول های سرطان سینه کمک کند. کاری، Curry ادویه ای است که به طور معمول در آشپزی هندی کاربرد دارد و از ترکیب چند پودر یا ادویه دیگر است. با پیشرفت ارتباطات و آگاهی مردم از فرهنگ و تمدن دیگر کشورها در اکثر کشورها از این ادویه در تهیه غذاهای مختلف و در پخت غذاهایی که نیاز به ادویه خاص ندارند، استفاده می کنند. پودر کاری اگرچه به صورت یک ادویه مجزا فروخته می شود، ولی ترکیبات آن در کشورها و ملل مختلف، متفاوت است؛ اما به طور کلی می توان گفت: مخلوطی از زردچوبه، دارچین، سیر، هل، زیره، فلفل و گشنیز است. اما عنصر اصلی پودر کاری در تمام کشورها زردچوبه است که موجب رنگ زرد آن می شود.

اسلاید 37: لبنیاتدر بعضی مطالعات کاهش خطر بعضی از سرطان ها مثل کولورکتال(تاثیر کلسیم و ویتامین د) و سینه (لبنیات کم چربی) مشاهده شده است.مصرف شیر در کاهش شیوع سرطان معده موثر شناخته شده است.

اسلاید 38: ماست به دلیل محتوی پروبیوتیکی در کاهش خطر سرطان موثر است.این باکتری ها در روده باعث:پاک سازی عوامل سرطان زامهار باکتری های مولد مواد سرطان زافعال کردن سیستم ایمنیکاهش PH رودهحلالیت اسیدهای صفراوی و ترشح موکوس

اسلاید 39: کلسیم ارتباط معکوس با سرطان کولورکتال و آدنومارتباط مثبت با سرطان پروستات دوز مناسب برای پیشگیری از انواع سرطان به خوبی مشخص نیست اما بعضی مطالعات افزایش خطر سرطان پروستات را با افزایش دریافت کلسیم نشان داده اند به ویژه مقادیر بیشتر از 1500 میلی گرم در روزدر مراحل پیشرفته سرطان پروستات

اسلاید 40: سبزی و میوههریک از ترکیبات موجود در سبزی ها و میوه ها در کاهش خطر ابتلا به نوع خاصی از سرطان موثرند.گوجه فرنگی و مواد غذایی حاوی لیکوپن در کاهش خطر سرطان پروستاتسبزی های خانواده کلم در کاهش انواع سرطان مثل پروستات،کیسه صفرا،ریهمیوه های غنی از فولات کاهش سرطان کولون ، مرکبات کاهش سرطان ریهمصرف 400 گرم میوه و سبزی در روز با 20% کاهش سرطان همراه بوده است

اسلاید 41: انواع مركبات و خواص درماني و اثر تقويتي آن بر روي سيستم ايمني بدنپرتقال، گريپ فروت، ليموترش، ليموشيرين، نارنگي، نارنج و تورنج، حاوي تركيباتی مي‌باشند كه از بين آنها به فلاوونوئيد‌ها ، ليمونوئيدها ، ترپن و كومارين اشاره مي‌گردد كه از جمله تركيبات خنثي كننده عوامل سرطانزا مي‌باشند. خانواده مركبات، بيش از 55 نوع ماده موثر ضد سرطان را در اختيار مصرف كنندگان قرار مي‌دهند؛ از جمله ويتامين C، به شرط آنكه ميوه‌جات به صورت تازه و طبيعي مصرف گردند و آب آنها گرفته نشود، زيرا تفاله‌اي كه بعد از آب گرفتن دور ريخته مي‌شود، نه تنها تركيبات و الياف بسيار موثري را در اختيار بدن قرار مي‌دهد، بلكه در طول آبگيري و نگهداري آن تا زمان مصرف ولو به مدت كوتاه، قسمت زيادي از تركيبات آنها اكسيده شده، از بين مي‌رود.

اسلاید 42: فیبر کاهش سرطان کولون: افزایش حجم و کاهش زمان ماندگاری مواد سرطان زاترکیب با مواد سرطان زا و دفعتغییر فلور میکروبی کولونکاهش PH پیش ساز تولید اسید های چرب کوتاه زنجیر که منبع مناسبی برای سلول های اپیتلیال کولون هستند.

اسلاید 43: فولاتمطالعات اپیدمیولوژی ارتباط دریافت ناکافی فولات و افزایش خطر سرطان های کولورکتال و سینه را نشان داده اند.مصرف طولانی مدت مکمل های حاوی اسیدفولیک 70-20%خطر سرطان کولون را کاهش میدهد.

اسلاید 44: ویتامینC وE خاصیت آنتی اکسیدانی تاثیر بر رادیکال های آزاد و کاهش آسیب DNAویتامین ث مهمترین آنتی اکسیدان محلول در آبآلفا توکوفرول مهمترین آنتی اکسیدان محلول در چربیدر بسیاری از مطالعات استفاده طولانی مدت از ویتامین E در کاهش خطر سرطان کیسه صفرا موثر بوده است.منابع غني ويتامينC عبارتند از: فلفل‌هاي دلمه‌اي سبز و قرمز و زرد، توت فرنگي، خربزه، كلم، گريپ فروت، كيوي، پرتقال، ليموترش و شیرین

اسلاید 45: سلنیومموثر در عملکرد سلنیوم پراکسیداز عامل مقابله کننده با استرس اکسیداتیوکاهش خطر سرطان پروستاتمکمل یاری ترکیب سلنیوم و ویتامین در پیشگیری از سرطان پروستات موثر بوده است.

اسلاید 46: توصیه هارژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزی ها 5 واحد یا بیشتر بویژه سبزی های سبز ،هویج،پیاز،گوجه فرنگی و سیر(به نظر می رسد تاثیر سیر از طریق ممانعت از رشد باکتری های نامناسب در روده بزرگ است)مصرف غلات و حبوبات کاملافزایش مصرف فیبر به 35-25 گرم در روزکاهش مواد غذایی نشاسته ایکاهش مصرف شکر و قندهای تصفیه شدهمحدود کردن مصرف گوشت قرمز به کمتر از 80 گرم در روز

اسلاید 47: کاهش مصرف چربی به ویژه چربی های حیوانی،روغن های گیاهی اشباع و مارگارین های غنی از امگا-6 وجایگزین کردن منابع تک غیر اشباع مثل روغن زیتون ، کانولا، بادام زمینی و منابع امگا -3 مثل مغزها، دانه ها، ماهی ،...پرهیز از مصرف غذاهای دودی ، نمک سود شده که ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان معده شوند.از مصرف غذاهاي كپك زده خودداري كنيد و مواد غذائي را طوري نگهداري كنيد كه با كپك آلوده نشوند. سمهاي كپكي در بروز سرطان اوليه كبد نقش دارند

اسلاید 48: مواد غذائي فاسد شدني را اگر فورا مصرف نمي كنيد بايد به حالت يخ زده نگهداري كنيد.مواد افزودني مجاز و آلاينده هاي غذائي اگر در سطح مجاز و تحت كنترل دقيق باشند زيان آور نيستند. ولي مصرف آنها در غلضتهاي بالا بخصوص در كشورهاي در حال توسعه كه كنترل دقيق در اين موارد انجام نمي شود خطرناك است . بعضي از مواد آلاينده كشاورزي جزء مواد سرطانزا هستند.مصرف نمك را به كمتر از 6 گرم در روز محدود كنيد. از ادويه گياهي براي طعم دادن به غذا استفاده كنيد. رژيم غذائي پر نمك احتمال بروز سرطان را زياد مي كند . در مورد كودكان مصرف نمك كمتر از 3 گرم به ازاي هر 1000 كيلوكالري توصيه مي شود.

اسلاید 49: انجام فعالیت بدنی منظم:1 ساعت پیاده روی با شدت متوسط در روز و یا 1 ساعت فعالیت شدید در هفته می تواند در پیشگیری از سرطان های روده ، سینه و ریه موثر باشد.

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید