پزشکی و سلامت بیماری‌ها

نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان

naghshe_taghzie_dar_pishgiri_saratan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان”

نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان

اسلاید 1: نقش تغذیه در پیشگیری از سرطاندکترسید مرتضی صفویمتخصص تغذیهدانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

اسلاید 2: وضعيت سلامتی در جهان در حال گذر است مرگ و مير ناشی از بيماری های غير واگيراز مرگ و مير بيماری های واگير پِيشی گرفته است .عادات غذايی به سرعت در حال تغيير است و فعاليت بدنی کاهش يافته است.کشور ها با افزايش سن جمعيت مواجه هستند.

اسلاید 3: مرگ و مير در جهان به تفکيک علت،سال 2001بيماری های غير واگير:59%سوانح و حوادث9/1% بيماری های واگير دار،مرگ و مير مادری و پری ناتال و کمبود های تغذيه ای 32/5% کل مرگ ها:5655400000

اسلاید 4: بيماری های غير واگير بيشترين تاثير را بر روی کشورهای با درآمد پايين و متوسط می گذارند77% از کل مرگ های ناشي از بيماری های غير واگيردرکشور های در حال توسعه اتفاق می افتد 85% از بار جهانی ناشی از بيماری های غير واگير توسط کشورهای با درآمد پاِِيين و متوسط توليد می شود.

اسلاید 5: ادامهبعد از بیماری های قلبی عروقی سرطان به عنوان دومین عامل مرگ ومیر در کشورهای توسعه یافته مطرح است.در صورت عدم کنترل در سال های آینده اولین عامل مرگ و میر خواهد بود.

اسلاید 6: ادامهحدود 20 میلیون نفر در جهان مبتلا به سرطان هستند و پیش بینی می شود این رقم به 30 میلیون نفر در 20 سال آینده برسد.سالانه 7/1 میلیون نفر در جهان در اثر ابتلا به سرطان جان خود را از دست می دهند.عادات غذایی غلط علت 30 درصد کل سرطان ها در کشورهای غربی و حدود 20 درصد سرطان ها در کشور های در حال توسعه هستند.

اسلاید 7: شیوع سرطان درایرانبر اساس آمار ثبت سرطان در کشور 52 % سرطان ها در مردان و کمتر از 48% در زنان دیده می شود.سرطان معده رتبه نخست در مردان و رتبه سوم در زنان را دارد.سرطان سینه در زنان رتبه نخست فراوانی را دارد و23%از کل سرطان ها را تشکیل می دهد.

اسلاید 8: سرطانسرطان ها غالبا ناشی از تکثیر کنترل نشده بافت ها هستند.سرطان عمدتا در نتیجه قرار گرفتن فرد در معرض عوامل سرطان زا ایجاد می شود.شیوه زندگی ،استعمال دخانیات،رژیم غذایی و فعالیت بدنی نقش مهمتری را نسبت به عوامل ژنتیکی در ایجاد سرطان به عهده دارند. سرطان های شایع در کشورهای توسعه یافته شامل: ریه ، کولون ،پستان ،پروستا ت ودر کشورهای در حال توسعه:معده ،کبد ،مری

اسلاید 9: غذا و سرطانآنچه می خوریم می تواند نقش مهمی دربروز سرطان توسط عوامل سرطان زا داشته باشد.مواد غذایی ممکن است منجر به پیشرفت و یا مهار سرطان شوند.غذا ها ممکن است حاوی موتاژن هایی مانند آفلاتوکسین تولید شده توسط کپک ها و یا نیتروز آمین تولید شده توسط غذاهای حاوی نیتریت و یا نیترات باشند که در مرحله آغازین سرطان نقش دارند.

اسلاید 10: عوامل غذائی ضد سرطانبعضی از عوامل غذایی موجود در مواد غذایی نیز خاصیت ضد سرطانی دارند.این گروه باعث کاهش صدمه به DNA می شوند مثل:وانیلین موجود در وانیلسینامالدهید (cinnamaldehyde)دارچین

اسلاید 11: مواد ضد سرطانبعضی از ترکیبات باعث غیر فعال شدن مواد سرطان زا می شوند:پپتید گلوتاتیونویتامین E با عملکرد آنتی اکسیدانی

اسلاید 12: توجهمکانیسم های چگونگی تاثیر مواد غذایی در پیشرفت سرطان به درستی مشخص نشده اند اما عوامل زیادی در این زمینه نقش دارند مثل کلیه عوامل موثر بر وضعیت سیستم ایمنی .

اسلاید 13: عوامل غذایی تعادل انرژی :نتایج گوناگونی از مطالعات مختلف در این زمینه به دست آمده است.مهم ترین شاخص تعادل بین انرژی دریافتی و انرژی مصرفی سرعت رشد و سایز بدن است که می تواند در بررسی ها مورد ارزیابی قرار گیرد.افزایش سریع قد در دهه اخیر در جوامع کوتاه قد با افزایش شیوع سرطان سینه و کولون همراه شده است.

اسلاید 14: ادامهرشد سریع قبل از بلوغ و بلوغ زود هنگام در افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه موثر شناخته شده اند.چاقی دوران بزرگسالی با انواع سرطان ها به ویژه کولون،کلیه،پانکراس،اندومتر و کیسه صفرا مرتبط شناخته شده است.در مورد سرطان پستان چاقی بعداز یائسگی در افزایش شیوع این سرطان موثر شناخته شده است.

اسلاید 15: ادامهتاثیر چاقی در افزایش شیوع انواع سرطان احتمالابه دلیل تغییر متابولیسم و سطح هورمون هایی مثل هورمون های استروییدی،انسولین،فاکتور رشد شبه انسولین و... باشد که بر تکثیر و تمایز سلولی اثر می گذارد.پیشگیری از افزایش وزن در دوران بزرگسالی عامل مهمی در پیشگیری از ابتلا به بعضی از سرطان ها است.در یک مطالعه دوره های کاهش وزن به میزان 10 کیلو ویا بیشتر در کاهش خطر ابتلا به سرطان به ویژه پستان موثر شناخته شده است.

اسلاید 16: چربی هامصرف زیاد چربی (حیوانی)در افزایش خطر بروز سرطان های پستان،کولون،پروستات و اندومترموثر شناخته شده است.مصرف زیاد چربی حیوانی با افزایش خطر سرطان پروستات همراه است.در مورد سرطان کولون تاثیر گوشت قرمز بیشتر از چربی است که می تواند به دلیل سایر ترکیبات گوشت مثل آهن هم و یا ترکیبات ناشی از پخت باشد.

اسلاید 17: ادامهسرطان سینه:نوع چربی دریافتی در این زمینه موثر است در بسیاری از مطالعات دریافت از روغن زیتون در کاهش خطر بروز سرطان سینه موثر شناخته شده است.سرطان پروستات:در بسیاری از مطالعات چربی های اشباع در این زمینه موثر شناخته شده اند.

اسلاید 18: کربوهیدرات بررسی های مختلف نشان داده اند رژیم غذایی با بار گلیسمی بالاباعث افزایش خطر ابتلا به سرطان کلورکتال می شود.در یک بررسی در ایتالیا در مورد سرطان سینه این ارتباط مشاهده نشد ولی در مورد سرطان پانکراس،رحم و کولورکتال این ارتباط مشاهده شد.

اسلاید 19: پروتئینارتباط مشخصی در این زمینه مشاهده نشده است ولی بعضی از مطالعات بیان می کنند که مقادیر زیاد اسید های آمینه ضروری همراه با دریافت زیاد انرژی در افزایش سرعت رشد که از عوامل خطر موثر در بروز سرطان اند موثرند.

اسلاید 20: گوشت قرمز گوشت قرمز در افزایش خطر بروز بسیاری از سرطان ها بویژه کولون،رکتوم،پروستات موثر شناخته شده است.رزیم غذایی غنی از گوشت قرمز باعث افزایش خطر سرطان روده واحتمالاپستان،پانکراس،پروستات وکلیه می شود.

اسلاید 21: لبنیاتدر بعضی مطالعات کاهش خطربعضی از سرطان ها مثل کولورکتال(تاثیر کلسیم و ویتامین د) و پستان(لبنیات کم چربی) مشاهده شده است.در بعضی از مطالعات افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات مشاهده است.مصرف شیر در کاهش شیوع سرطان معده موثر شناخته شده است.

اسلاید 22: ادامهماست به دلیل محتوی پروبیوتیکی در کاهش خطر سرطان موثر است.این باکتری ها در روده باعث:پاک سازی عوامل سرطان زامهار باکتری های مولد مواد سرطان زافعال کردن سیستم ایمنیکاهش PH رودهحلالیت اسیدهای صفراوی و ترشح موکوس

اسلاید 23: سبزی ها و میوه ها

اسلاید 24: سبزی و میوههریک از ترکیبات موجود در سبزی ها و میوه ها در کاهش خطر ابتلا به نوع خاصی از سرطان موثرند.گوجه فرنگی و مواد غذایی حاوی لیکوپن در کاهش خطر سرطان پروستاتسبزی های خانواده کلم در کاهش انواع سرطان مثل پروستات،کیسه صفرا،ریهمیوه های غنی از فولات کاهش سرطان کولونمرکبات کاهش سرطان ریهمصرف 400 گرم میوه و سبزی در روزبا 20% کاهش سرطان همراه بوده است

اسلاید 25: فیبر کاهش سرطان کولون: افزایش حجم و کاهش زمان ماندگاری مواد سرطان زاترکیب با مواد سرطان زا و دفعتغییر فلور میکروبی کولونکاهش PH پش ساز تولید اسید های چرب کوتاه زنجیرکه منبع مناسبی برای سلول های اپیتلیال کولون هستند.

اسلاید 26: ادامهدر بعضی بررسی ها به تاثیر فیبر در کاهش خطر سرطان سینه با تاثیر بر چرخه کبدی روده ای استروژن اشاره شده است.

اسلاید 27: کلسیم ارتباط معکوس با سرطان کولورکتال و آدنومارتباط مثبت با سرطان پروستات دوز مناسب برای پیشگیری از انواع سرطان به خوبی مشخص نیست اما بعضی مطالعات افزایش خطر سرطان پروستات را با افزایش دریافت کلسیم نشان داده اند به ویژه مقادیر بیشتر از 1500 میلی گرم در روزدر مراحل پیشرفته سرطان پروستات

اسلاید 28: فولاتمطالعات اپیدمیولوژی ارتباط دریافت ناکافی فولات و افزایش خطر سرطان های کولورکتال و سینه را نشان داده اند.مصرف طولانی مدت مکمل های حاوی اسیدفولیک 70-20%خطر سرطان کولون را کاهش میدهد.

اسلاید 29: ویتامینC وEخاصیت آنتی اکسیدانی تاثیر بر رادیکال های آزاد و کاهش آسیب DNAویتامین ث مهمترین آنتی اکسیدان محلول در آبآلفا توکوفرول مهمترین آنتی اکسیدان محلول در چربیدر بسیاری از مطالعات استفاده طولانی مدت از ویتامین E در کاهش خطر سرطان کیسه صفرا موثر بوده است.

اسلاید 30: سلنیومموثر در عملکرد سلنیوم پراکسیداز عامل مقابله کننده با استرس اکسیداتیوکاهش خطر پروستاتمکمل یاری ترکیب سلنیوم و ویتامین در پیشگیری از سرطان پروستات موثر بوده است.

اسلاید 31: توصیه هارژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزی ها 5 واحد یا بیشتر بویژه سبزی های سبز ،هویج،پیاز،گوجه فرنگی و سیر(به نظر می رسد تاثیر سیر از طریق ممانعت از رشد باکتری های نامناسب در روده بزرگ است)مصرف غلات و حبوبات کاملافزایش مصرف فیبربه 35-25 گرم در روزکاهش مواد غذایی نشاسته ایی کاهش مصرف شکرو قندهای تصفیه شدهمحدود کردن مصرف گوشت قرمز به کمتر از 80 گرم در روز

اسلاید 32: ادامهکاهش مصرف چربی به ویژه چربی های حیوانی،روغن های گیاهی اشباع و مارگارین های غنی از امگا-6 وجایگزین کردن منابع تک غیر اشباع مثل روغن زیتون،کانولا،بادام زمینی و منابع امگا -3 مثل مغزها،دانه ها،ماهی،...پرهیز از مصرف غذاهای دودی،نمک سود شده که ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان معده شوند.

اسلاید 33: ادامهانجام فعالیت بدنی منظم:1 ساعت پیاده روی با شدت متوسط در روز ویا 1 ساعت فعالیت شدید در هفته می تواند در پیشگیری از سرطان های روده،پستان و ریه موثر باشد.

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید