علوم انسانی و علوم اجتماعیالهیات، دین و معنویت

نقش حضرت مهدی (عج) در دوران غیبت

صفحه 1:
‎jail‏ امام عصر 3995 فبت

صفحه 2:
صد ها سال است دست جامعة بشرى از دامن پرتوهای ظاهری آخرین پیشوای آسمانی کوتاه است *برخی این پرسش را مطرح کردند که امامی که غایب است چه فایده‌ای دارد؟

صفحه 3:
: ‏سوال جدی أهل سنّت در این رابطه : قاضی عبد الجبار معتزلی‎ P ‎P‏ اگر امام ظاهر نشود تا به وسیله او نقص‌ها جبران شود جه فائده‌ای بر او مترتب است بسان آن که اصلاً حجنی بر روی زمین نباشد!» ‏“ تفتازانى : «مسأله اختفاى امام از مردم؛ به اين كيفيت كه تنها اسمى أن اودر ميان ياشد جذاً بعيد است و امامت او در خفاء امری بیهوده است! شرح مقاصد ‎ ‏ازانی.ج ۵ص ۳۱۲

صفحه 4:
“« خاستكاه اين سؤال در شيعه : كسب معرفت بیشتر و إطلاع از جكونكى بهره مندى از إمام غائب * در أهل سنّت : نوع نكاه و إعتقاد آنان به إمام با غائب بودن سا زكارى ندارد

صفحه 5:
«فوائد امام دودسته هستند - فواندی که مترتب بر حضورو ظهور امام است - فوائدی که مترتب بر وجود امام است

صفحه 6:
< اگر نقش و جایگه امام درست فهمیده نشود و تنها منصب‌های ظاهری و اجتماعی مانند رهبری جامعه. ایجاد امنیت, تشکیل نیروی نظامی برای دفاع از مرزها و غیره نقش امام دانسته شود. این شبهه مطرح می‌شود که امام غایب چه سودی دارد؟ وجود داشتن یا نداشتن امام غایب چه فرقی می‌کند؟ اگر امام غایب اصلاً وجود اشته باشد چه ضرری می‌رسد؟ چون اهل سنت چنین برداشتی از مقام امامت دارند و آن را تنها مقامی سیاسی و اجتماعی می‌دانند این شبهه را مطرح می‌کنند. اما اگر نقش امام را درست درک کنند هرگز چنین شبهه‌ای برای آنها مطرح نخواهد شد. ابراى ذانستن نقش امام غايب ابتدا بايد دانست امام جه نقشی در جامعه و جهان هستى دارد. در مرحله بعد انديشيد كه جه ميزان از اين نقشها با وقوع غيبت منتفى مى ششود.

صفحه 7:
‎VP‏ نقش‌های تکوینی: ‏کار وچه ملمانزهره فد هن ما است و همه چه کار وچ اثر وجود و شخص امام است و ‎ce 0‏ فت ‎(ep‏ ‏< ۲. علت غائی خلقت ( امنیت بخش ساکنان زمین ۳ نقش‌های تشریعی: 0 “" اثر مقام و شخصیت امام است و تتها کسانی از این فواند بهره می: < ساي “؟. هدايت علمى و حفظ دين امید بخشی * > موجب خود سازی ۱ فریاد رسی (جامعه و فرد)

صفحه 8:
نقش‌های تکوینی

صفحه 9:
شیخ صدوق» عیون اخبار الرضا(علیه السلام)» ج ۰۱ ص ۲۶۲.رسول گرامی اسلام(صلی الله ‎sie) eee‏ ترجمه: : محمد بن فضيل گوید: : به امام رضالاًعرض كردم: وس دون امام بانی ما : نه؛ گفتم: برای ما از حضرت صادق] روایت شده که زمین بدون امام باقی نباشد ین که خدای تعالی بر اهل زمین یا بر بندگآن خشم گیرد؛ فرمود: ن» باقی نماند؛ در صورت نورد ترجمه: امام صادق فرمود: خدا ما را ... گنجینهدار میان آسمان و زمینش نمود و از بر کت وجود ما درختان بارور گردند و میوهها برسند و نهرها جاری شوند و از برکت ما باران از آسمان ببارد و گیاه از زمین بروید.

صفحه 10:
0000-0 عبد ل ركز لت الل سا رورس لت ارس راکرس خدا پرستش نمی گشت. SIN CHE SIG Sy pe tse

صفحه 11:
۳. امنبت بخش اهل زمین 7 > ترجمه: و اگر خداوند مردم را به [سزایی] ستمشان موّاخذه می‌کرد. جنبندهای بر روی زمین باقی نمی‌کذاشت. لیکن [کیفر] نان را تا وقتی معین بز پس می‌انازده و چون اجلشان فرا رسده ساعتی آن را پس و پیش نمی‌توانند افکنند. < أيه دوم: فاطر : 245 ولو ال سن پما کسَئوا ما ‎Qo lay‏ £5 5 20 ی ترا اللة كان بعباده ‎ee‏ ‏ترجمه: و اكر خدا مردم را به [سزايى] آنجه انجام دادهاند مؤاخذه مىكردء هيج جنبندهای را بر پشت ‏زمين باقى نمىكذاشت ولى تا مذتى معيّن مهلتشان مى دهده و جون اجلشان فرا رسد خدا به [كار] بند گانش بیناست. ‎> ‎ ‎۳ a ‏یه سوم:ما کال ال‎ ‏ص 484 ع4 و‎ 2 pp ll lasing > ail Ry SEL Stl bes ist Shas ai Js ‎Be‏ 0 ات الوصیء و بیع له روج الا من ‎ ‎ ‎sie 1“ ‎

صفحه 12:
۲ نقش‌های تشربعی

صفحه 13:
۱. هدایت باطنی 1 يذ aasl as ‏ما هدایت می‌کردند.‎ ae ‏ترجمه: و آنان را پیشوایانی قرار دادیم که به‎ 5 2/7 ‏سور انبياء» آي‎ cal > ۲ آیه: سورة سجده آيهُ ۲۴: و * ترجمه: برخی از آنان را پیشوایانی قرار دادیم که به فرمان ما هدایت می‌کردند. * راهنمایی نامحسوس امام “ل علامه طباطبایی: چنان که ظاهر اعمال باطنی دارد رهبر ظاهر باید باطنی هم داشته باشد. (شیعه در اسلام ص ۱۸۳)

صفحه 14:
۴۲ هدایت علمی و حفظ دین ۶ آی اول: سورة نحل آية ۳۴: 5 ‎SE Wal‏ الذکر لتبین للناس ‎Rell IHS‏ ترجمه: و این قرآن را به سوی تو فرود ‎a‏ برای مردم آنچه را به ميوى ايشان نازل شنو است توضيح دهی. [gab31 oll Agl oat ‏ال‎ GUST ‏سورة نحل, آیة ۶۴ و ما أرَلنا ی‎ nal? “7 ترجمه: و ما کتاب را بر تو نازل نکردیم» مگر برای این که آنچه را در آن اختلاف کردهانده برای آنان توضیح os ‏قا‎ Halll a2 ‏ح2: أبي الْتكر آبی‎ 2 31 leaps P .. ‏کان فیتل اد کت کل لب ام لو ات‎ : ان ۳ تین الاو لین و 5 ناویل : علامه طباطبايى: حفظ دين ‎er‏ ی ازور (شیعه در اسلام ص ۱۸۱) * پاسخ به مشکلات علمی: جریان ديدار مقدس اردبیلی (بحار الانوا, ج۵۲ ص ۱۷۴) “ل بیان اعمال دینی, دعاها و استخاره. (صحيفة مهدیه نوشته مجتهد سیستانی)

صفحه 15:
۳ امید بخشی *" حضور در مین مردم باعث دل گرمی است

صفحه 16:
‎oF‏ موجب خود سازی * امام موجب خود سازی است زیرا: > الف) امام شاهد اعمال ماست و اين انكيزهاى براى درست عمل کردن است. ‎pale 2 cle‏ و فل ‎Jolt‏ قسیری اه نَ و سَتْرَدُونَ إلى عالم ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏۶ حدیث: كافي, ج1, صٍ 9 باب عرص 0 عَلَى التي و البق ‏۶ حدیث اول این باب: آيي تصبر للم ال 58{ ‎Jez!‏ ‎Sle all Jats ole‏ اژها و فجازها فاخدژوها و ‎ ‎ ‎

صفحه 17:
*ل ب) توسل به امام: برای بهتر کردن اعمال * از مرحوم آقای بهجت نقل شده است: برای حضور قلب در نماز قبل از نماز لحظاتی متوجه امام عصرلا شوید هر چند به مقدار یک عرض سلام باشد. > 5 -usiesall 5 Aging

صفحه 18:
۵ فریاد رسی (جامعه و فرد) ِ ایفای نقش در موارد لازم: < حدیت: الاجتجاج علی آهل اللچاج 2ص ۰ 19 فمقماه عصر لاد ‎eS‏ و یز ی ور ‎S53) oul‏ و لو « ترجمه: ما در رعایت حال شما کوتاهی میک 00 از خاطر نبردهايم» ار جز اين بود از هر سو گرفتاری به شما رو می‌آورد و دشمنانتان» شما را از ریشه می. الف) جامعه ۳ انار کشور بحرین * فتوای تحریم تنباکو شکستن حکومت نظامی در سال ۵۷ در انقلاب اسلامی ایران ب) فردی < شفا دادن بیماران “به مقصد رساندن گمشدگان کمک مالى به نيازمندان “رفع مشكلات مردم >

صفحه 19:
خورشید پشت ابر ۶ به همین دلیل بيامبرلل امام صادق لو خود امام مهدى [| چگونگی بهره مندی از امام غایب را به استفاده از خورشید پس ابر تشبیه کرده‌اند. یعنی اگر نقش خورشید درست د رک شود ه ركز به ذهن نمی‌رسد که خورشید پس ابر چه فایده‌ای دارد؟ معلوم می‌گردد ابر در این نقش‌ها تأثر قابل توجهی ندارد. تب وتا یم ناس بالحجه الغائب الْمَسْتُور قَالَ كَمَا ‎IG:‏ 7۰ 3

صفحه 20:
وجوه تشبيه ‎.١‏ خورشيدء در منظومة شمسى محور و مركز است. امام زمان(عليه السلام) نيز در منظومة. زندگی انسانها محور و اساس ‎al‏ ‏۲ خورشیده در مجموعهُ هستی دارای فواید بی‌شماری است که فقط یکی از آن‌ها نور فشانی است. ما زمان(عليه السلإم) نيز در نظام آفرينش دارای فواید بی‌شماری است که فقط فوايد اندكى از أن واسته به آشکاری او اس ۳ اب فقط چهره خورشید را بر زمینی‌ها می‌پوشاند؛ ولی ه رگز زمین را تاریکک نمی کند. پرده غیت نیز فقط انسان‌ها را از دیدار مستقیم حضرت محروم می کند و هر گز مانعی بر نورافشانی او بر مردمان نخواهد شد. ۴ ابری شدن از عوارض زمین و زمینان است. نه خورشيد: است. رفتار انسان‌ها ۵ ابن فقط ای کسانی مانع است که زیر آن باشند. اگر کسی بر جاذبه زمين غالب شد و از ابرها بالا رفت؛ دیگر ابر مانع او نخواهد بود. در غیبت نیز اگر کسی بر جاذبه‌های دنبایی چیره و غالب شد وآن سان که شایسته است تعالی یافت؛ ممکن است از پرده غیبت فراتر رفته به ديدار آن خورشيد بنهان نايل شود. .؛ ميان افرادى كه خورشيد را باور كردهاند با افرادی که منکر او دى از فوايد تكوينى امام نيز بين منكر و قائل به امام فرقى كامل دارند. در دوران غيبت نيز معرفت به امام؛ باعث حقیقی تر شدن انتظار می‌شود. 2 فق انسانهاى نابينا از نورافشانى خورشيد محرومند؛ هما نكونه كه فقط انسانهاى كوردل منكر نور وجود پیشوای معصوم و از آن بی‌بهره هستند.

صفحه 21:
۱ الهیات جلد ۴ آیت اه جعفر سبحانی ۲ المهدی آيت الله سید صدرالاین صدر ۳ حکومت جهانی امام مهدی!1 آیت اثه مکارم شیرازی ۴ حكايت غييت على اكبر مهدى يور ۵ ترجمه امقتع ( امامت و غیبت از دیدگاه علم کلام) شیخ ‎iis‏

رایگان