صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
تاملی برنقش زنان درعرصه دفا
درطول تاریخ همواره تعداد زنان
I aS dg » awl 09) jylo lo ,o
هنكام بروز جنگ و دفاع یک 1۰ Le...
ا ا ry
بود . بلکه حمایت و پشتیبانی از نیروها , تحربض
ل رز
ا رت رت
مسئوليت 0 1 حفظ سنگرها
Crore Teg ا و
اضطرارى ٠ تأثيرى مستقيم بر روحيه ى رزمندكان و حتى
سرنوشت جنك خواهد داشث. اين رسالت و وظيفه ى
٩ ROLY PROCES or CeeTy
صفحه 4:
و دوم و aes ale
کر رز
براى بيشبرد جنك را فراوان در
صدر اسلام , زنان را برأى انجام امور مهم در
a IRE. ST
نمود. زنان ايران با ياداورى رفتار و سيره
ا ا ا DEN
ار ا ا اق اا ا ل
طول دفاع مقدس عمل می نمودند.
صفحه 5:
حضور زنان ایران در دق ۶ ۳
جهت بررسین نمود ؛ 1- حضور نظامی
ve Semen er Caneel ape 0
Serevent Sapte CC eC aeir ems) Ct
نظامی شامل؛ 1- حضور د
مناطق بمباران شده ی
شامل؛ 1- پشتیبانی ۱۳۵
ا ا ا ا 0
مداوای مجروحان , تهيه أذوقه , تخليه 76
امداد سس 0
رزمندگان می باشد.
صفحه 6:
1 Renee ae... Oe eres
گاه که دشمن به حریم ملتی هجوم آورد و زبانی جز زور
کر es
کت و ات
DE rod از VOC DCO ا ا AC)
پرتو جهاد و فداکاری به نام شهادت , آوازه ی دیگری در شهر اولیاء
۹
صفحه 7:
به همين جهت زنان كشور ما ؛ در مناطق جنكى
ا ا
امدادگر , و ... به صورت داوطلبانه به
. تا دين خود را ادا كرده باشند.
مناطق مرزی و هم چنین بمبارا
می نمود که زنان به صورت ۰ -
Sud) plaso plic.riiS lay توص PSG
Eup Shee Carve Su tsye
ل ال ران لس
با وجود این که چهل يا پنجاه سال داشت خیلی
ل ا ا ا ا
جوبدستى جند سرباز عراقى را انداخته است.» (2
I NET لاا رت م
oo elail Ly... 9 ا ا 2 ا 0 0500002
صفحه 8:
صالح سس اه
خصوص آن روزها می گوید :« در
50
Wee A 9 سم مك
پیروی از حضرت فاطمه ی
۱ b uls ها
ay,
صفحه 9:
۳ ee ا nv) oe pee)
صحنه هاى مبارزه و جهاد در راه خدا را ن<
ا 0 ا
ایران. با ایمان و توکل به ا رد ا
سختى ها را راحت تر تحمل كرده و همواره با معبود
PS Se Meme eed
صفحه 10:
2 Reb Pl mmr ES TRACE RO) Oc ase)
CORT DS Mee a mC ere Bed
۱ erro l tes Se eS oee ReICLEy)
برگردند یا با شهادت. آنچه که برای ایشان
۱ Gil, w ylil 29
5 ۱ OTe
بالله و رسوله و تجاهدون فى سبيل الله با موالكم و اذ
ا ار
| و جان در راه خدا جهاد کنید 0 تى)
ی ESA, (CA Cee
0
oS alls امنيت به همت بانوان تأفين مى نشد
00 ل ا wate LS]
كردند. جه بسيار خانواده هايى يس از
2006 ا ا . Ybiulri js
we aes a0 Rare Pe CnC eee Le aE OLE ee)
و Ce Re tee RO Cae erred Boe
Peep vec] EMME ل
صفحه 11:
۴ زنان و 1
از عوامل تقويت كننده روحيه ى 5
پشتیبانی فرهنگی آن ها از جبهه ها
عرصه های مختلف اجتماعی در
1 ۱
SUF cus lol 9 curio JLT
عنوان مادران . همسران يا خوهران ار
Gi. SET
آن ها و بیان خاطرات , حقانیت آن ها را به
جهانیان برسانند. ۲
دستور های الهي کرده بودند که از پاره های جگر
خود گذشتند و آن ها را روانه میدان جنگ کردند و
مى دانستند در يس اين همه سختى ها و رنج ها اجر
و مزد خوبى نهفته است. زيرا رسول اكرم (ص)
9 ل اا ا 10 لاما ا ل ا
صفحه 12:
i
پرستاری .مداوای مجروحان , تدارکات و امداد ره -2
این وادی مقدس می توان معیار همنشینی با دیگران را شنای
۳ ae ل ame acca AED)
از aar reir ve
[epee eC Rote eT Se ermeLey
RCS bear perenne poner بع دص
ا ال ا ف
5 ا ل ا
00-0 فى سبيل الله كه عاشقانه به ضيا
7 لل ا ا aR gen Pewee
قامتان شكسته بال پرداختند.» (6)دختری 18 ساله ایی که
خود را رها کرده و راهی مناطق جنگی شده , چه هدفی
الم ا الو ا eres vere re
+ 0 ا ا ا a
ne | REPRESEN TSI ارم لو
(Puce Fine SE pC ery Cu] Blew Evrae are Conan ul seer
آموزان نیز در سنگر مدرسه علاوه بر درس خواندن به تهیه و تأمین
وسايل مورد نياز رزمندكان مشغول بودند . امام سجاد(ع) مى فرمايئد؛
صفحه 13:
۰ «بار خدایا ! به وقتی که جنگجو در میدان جنگ است و مرز
sl RCo RIE Tg prem Ree ان
“Tle ees 1 ee
SCARE Jovy Meee TES ene ees
را به ود با دشن ددا زد ء يا در حضور أو دم
era ene eee a ا ا
را هم سنك آن عنايت كن و عمل او را باذ
ذكر است؛ با توجه به :۳1۰۹
Rr OS eS Ln oa rd
ا ا ا ا ۲
eet ا ا ال ا ا
از وجود حضرت زهرا (س) بود , مسأله ی ولایت در عرستا
شد. اكر تاريخ عارى از وجود حضرت زينب كبرى (س) بود , كربا
زک
nee) ced ken. r Roth pereneeey ۱
معلوم بود. اگر مادران , همسران و خواهران و دختران شهدا در بین ما
ar verve) CORO Se nee reg RO] ered ee ea eC ed 0
Rep ren! ron Cre eile ec SO nce mor ae nec)
TRESS Ene TE ی
صفحه 14:
تم
اگر از همه مسائل .9۳۱
B11 EC) ا )9 را 1
پراهمیت مادران و همسران آنها صحبنی به میان
ل ا ل 0 0
جنك اصولا يى فعاليت مردانه و خشن محسوب فى كرد
ل ل ا ١ اك 0
0
ا ات ل ل ا 0
0
خلقیات جنگی زنان و همسران رزمندگان نقش اصلی را ایفا
مینمایند.
صفحه 15:
سیر تحولی و رشد
year Teer Ree nel ce ane
جنكٌ و صنعت بيشتر بود و به علت ك
اك ی alae
نشان داده است كه زنان در امور يشت
امكان oll Pie. ar U9x 4S rilor905 lal
مردان به تنهایی از عهده کلیه امور جنگ بر آیند. اه
ا
J ا Srey
٠. برون مرزى از انها استفاده نمیشود, به امور خدفات حدق
در داخل ارتشها مشغولند. علاوه بر ان در نيروهاى يليس و
نيروهاى راهنمايى و رانندكى يا حتى در كروههاى تروريستى
زنان فعاليت بيشترى را از خود نشان دادهاند.
صفحه 16:
۱
کشته شدا و
eas ۱
زنان در غیاب مردان امور تولید زراعی و تولید
1
(eee arrcee fescas tan)
ما براى صلح خانه را ترك مىكنيم و نمى'
تابودی بکشاند.
۱ olFa19 51 Ki 59 ols yuas
ی ror | Eta pre Seas a) SSCS Care Te array) Orr a)
Lo. ١ اعتباركافى داده شده اما در طول تاريخ به دلايل متعددى
(۳ ROL In ops er ee Ser gesy Store Neate pey
4 00 ree tees cohen eae eee oy rer
(ice. cet IIR GP eae SSIES Pepe Pe iPr Pe
ی را NESTE a eS peeves Iesrcoray eerary bees
۱3 ريشه دعوت و حركت زنان به انجام دادن اين قبيل فعاليتها به بش الكو راز
Ce الا ل الا الإ se eres igen] Peers
زهرا سلاماللدعليه و حضرت زینب سلامللهعلیه بر میگردد که بر اساس ایدئولوژی
peeve [pe Ey Pca er ree ees es es ras
صفحه 17:
FCS re) Cee Fane eee)
Pots Beye EOE) Foren aa
Pye ere Panes Pee ee | Ps de Paneer Pa ere
ery eee arin en rerrpeeemres rome ares
جمله زنانی بودند که در منطقه عملیاتی باقی ماندند و به
PER ese eee) eel ene Pee
۳۳5 SOOTY Fir ee pl ae eee) Pe eer erdn Peres
به اسارت گرفتند. یک شیرزن سوسنگردی با Fei... سس 0
3 ۱۱9 0 77 ae nn ken eemege nie eee er
= ۳97 7 ۱ etrycg eri rv pm resem pee iene me
Segre ام اذأ تا ااام ep enero ere
rel el peer Beene Pe ا با و بر اين غقيدة بودن
آخرین نفس نباید پشت به دشمن کرد. شیرزنان سلحشور ایرانی خاطره مجاهدات :
a> p40 b OUT 2535 0255 Ly pllel pre amlas obj sleyISI9 و ا
میرفتند و آرزوی شهادت داشنند. در حالات مرحومه فهیمه بابائبانپور: همسر
صادفزاده, گفته اند که وقتی امام خمینی از فهیمه برای جاری ساختن صبقه عقد درخواست
وکالت کردند, فهیمه با کلامی رسا به امام عرض کرد: جواب مثبت من مشروط است!
۱ x oes [Ova Or Sk ا
شهادت هر دوى ما در اين دنيا و قبول شفاعن ما در آخرث.» همين روحية شهادت طَلبِى
است كه امام خمينى را به بيروزى مطمئن مى سازد و مى فَرِجَارِدا 0ذذ ٠ ا
محترم را مى بينم كه با عزم و اراده قاطع در راه هدف ما حاضر به همه طور زحمت Sh
شهادت هستنده مطمئن میشوم که این راه به پیروزی منتهی ی شود FE
بعضی از خانمها فقسم میدهند که شما دعا کنبد که ما شهید بشویم من دعا میکنم که آنها
ثواب شهادت را ببرند و بيروز بشوند.» 5
ا ا 0
صفحه 18:
oo PSPC) acres eee |
Dre eat eye roy eve ee] ee eTe eRe eas] Ween
PS ا Shere) rd
هم برای امدادگری راهی بیمارستان شدند. ما به بیمارستان
ةا er nee eT a Sed
IGT PRIS co eset et
Sere ۱ ie)
DE eer pear ert ee ces nen ews Reali
Bede oie res Die Pe ee nese k oy
ميآورديم ويا شستشو را كنار شط انجام ميداديم. اين باعث شد كه آب,
000 ا al Dara) Bt Ped
«جنكى شروع شده بود كه به اتفاق جند نفر از خواهران يرستار داوطلباته به
000 ernst byt CNBC SERV EC nC ORNS Lec ae TORO Cy wc)
(EVEREST ISIE Sour epe ne eels eyes Remeron
مشغول شدیم. بعد که حالش بهتر شد. و از وضعش پرس و جو کردیم فهمیدیم این
۷
5 ۱۱۳ ۱ رسیده و اظهار داشته که میخواهم در یک مرکز درمات
و
دسته بندى ميكرده است. از بس كه دستش داخل آب بوده. خون به دستش نرسيده
ی (ES oo 0 RU PRCEI PO DSP RPE WR ae
(tc > 20 ee eee ares
صفحه 19:
خواهر 18 ساله ای که خانه و کاشانه خود را
Seer peat Pape arec tire mart neers
Se ern ا
Poe Oe ea ere Ce ESA
Cann sy eee ras 1
را ل ا 1
ی ار رت
زمانی که See ۰ ۱۲
می بردیم.»
۱
جبهه بسيار يررنك بود و ما در أ
صفحه 20:
۱ Perr eronk Sart eae
CEC nive art S spy etrcee mete ace eres cere
جبهه اعزام شدیم. وقتی به ماهشهر رسیدیم, بعضی همانجا ماندند
خط مقدم شدم. آن زمان خط مقدم خرمشهر و آبادان بود
بوديم و جون ايشان و همسر كراميشان قبلاً به ما آموزش
شده بود همراهشان به لبنان هم برويم. خرمشهر كه سقود
عقب كشيديم و در بيمارستان ولى عصر (عج) مستقر
1 5 < شده بودء از ما نيز خواستند نا شهر را ترك كنيم. ما
2 001 ا a Sere entre acted
Trane er tear Set Sees) Oey eer per ne eee SPY
بار عمل شده و احتمالاً آخر هم قطع خواهد شد...»
٩
به عنوان دیدهبان به طرف بهمن شیر رفته بود. او با اطلاعات موثر و مفیدی که
tr oo) bc anOre Cpe asnine gee) ۱ ۱
حالی دیدم که پیکر شهیدی را با خود حمل میکرد. معلوم شد که از یک عملیات موو
چریکی بازمیگردد.» 3 ۹
خواهر نوشين نجار نيز ادامه ميدهد: « كوتيها را ير از شن ميكرديم و در نقاط حساس ۹
خرمشهر ميجيديم. شبها روى بشت بام مسجد جامع با اسلحه ام نگهیاتی میدادیم و هر چند
ساعت یکبار پست خودمان را عوض میکردیم.»
اام
خواهر شهناز حاجی شاه, از نظر اخلاق, شجاعت اینار و تقوا و طهارت الگوی ما بود.
و
3
0
صفحه 21:
ae ع تون 0 به أرزويش سید و جا
ا ال رار ا
eer ا ل 0
eRe لان را ل را
مادر شهيدان شهناز. حسين و مح
Sear aren
دفن نمود.
ا ا ل ال
میگذشت, وقتی جنازه شوهرش را آوردند. خودش او را کفن
ar carerel sorte rirrg pre aru) cert) ۱
صفحه 22:
۰ خانم خدامرادی یکی | ۲ ۱۳۳
“a Sea EN) به یادماندة
ريد
وی در این مورد
NO PC ere eee ear es ry
ا E PORTER
يسرانهاى را به خاى و حون كك 00
صفحه 23:
SiS 45> & Ll د
۰ فاطمه ناهیدی آن روزها دختری بیست
پس از فارغ التحصیلی در رشته مامایو
محروم, ميكوشيد تا در اين عرصه ان
در يكى از همين سفرهاء در شهر بم» خبر
عازم جبهه شد. خیلی زود ثأم او در سیاهه اولین
0
اس را
۳ 0 ماه در اسارت به سر بردند. در دوران اسار
7 روز تمام اعتصاب غذا كردند تا آنان را ie
es) ا atch a لت ie
هم باورشان نمیشد که آنان بتوانند ت ge
اسرا بودند؛ با حجابشان, کلامشان و استقامتشان.
صفحه 24:
nae نقش به سزایی در ترویج ارزشها او رت
دارند. انتشار نامههای خانواده are ار
يادبود و... 0
و
ل اماه ls
۳۲۲ أمام صادق (علیهالسلام) فرموده است: «اگر موی as
8 ۱۳ ۲ مصیتها دارد. بداند. آرژه میکند که ل ال
«غلامرضا! خيلى دلمان برایت تنگ شده, ولی چه کنیم که اسلاه را بيد
و بیشتر از تو دوست داریم. چه کنیم که ما حسن ل بي ا لسار
ogy, از تو دوست دارب" فس
7 ا ا ل
ا ا ان 10] C)
صفحه 25:
۰ گذشته از اين» زنان در عرصه هنر و ادییات نیز نفش آفرین دا
كاشانى در سرودن حماسه رم آووان ES ETS Pe Pe
eee roe eaeewer ee yn a ا ا 0
داشتهاند. مثنوی «کربلا در کربلا» از خانم مهری حسینی یکی از این نموت
لو بع fr Soper ESOT pe EON
Per eer eae beac)
Been ere en see
Beeler eer oe ae ie od
نا بكويم از عزيري ب فرار
تا ببويم اندكى ۱۳
عطر عشق پاي مردی معنوی
داده بودی همسرت را اين خبر
بر نخواهی گشت هرگز از سفر
ل ا 0
0
PO tes OO DOr 1 7 ا 0 0
ا ارات لبوا ا لبوا ووو ا اا 1
زنان جوانى كه در هشت سال دفاع مقدس يا به دنيا نيامده بودند و يا كودكى بيش"
اكنون سراينده و نويسنده آن ووزهايند. كه خونء اثرى در فرهنك مردم ميكذارد كه ظَبْح جيزى
نميتواند جاى آن را بكيرد. مؤسسه روابت فتح: بكى ان مؤسسات ادا 08 | 075
چون فرزانه مردى (كتاب شهيد حسن بافری)» مریم برادران (کتاب شهید همت)» فاطمه
SO anON Peat EPS ا
نخواهد شد. و اين فرهنك Pap نک ۷۳ 5۱
نخواهد داشت.
راهی ست راه عشق که هیچش کناره نیست
جز آن كه جان بسبارند جاره نيسث
3 0 00000
PSI oe PVE FROWNED PDS ا 0
nani S Sle" ulglil>" op)
صفحه 26:
آيا به راستى مىتوان براى جانبازان زن ن
0 از همچون مرد جاند
به او هم چنان مینگرد که به یک مرد جانباز؟
ور ار راز
سهمشان در اجتماع به فراموشی سرد ا
Kove ee cae As ee ROCs TL ROR
انقلاب و سالهاى دفاع مقدس به فيض جانباري
CR ate eres) erg
os Beles eee vino isl meeejerd cece
rea) ere ا زر PSII
“اذ ا ا ا الل TA
است که از ا ا
ااا اال 11
اما تعداد جانبازان زن هم يتأن ثابت مانده استث. در طيْقا Sy aR
هم چنین زنانی قراردادند که به عنوان "همسر جانباز " ۰ ۳۱
ااام اا ا م
نخاعى و به ويزه جانبازان اعصاب و روان (دجار موج كرفتكى) يرستارى م ىكنند.
peng ile breseareercge gecere Peel bcs Sey eee BRC] 00
نيافتهءاست, إين كروه از زنان بس از سالها كه از بايان جنك مى كذرد همجنان
يادكارهاى جنك را در خانه دارند و ايثاركرانه به تيماردارى اين زخميان جنك
مشغولند:
صفحه 27:
-
همسران» مادران و خواهران جانبازان, هر ۱
en ene eel melee a ا Cre ko 4
ree reap) prety erecta) Beppe ier) ey ۱
نمی گذارند که گرمی کاشانه مهرشان در تلاطم توو
ul
۱
ا ا 2 ل
ا 0 ا
قراركرفتند.
ue 0 0
همسران "شهدا" شايد بيش از سايرين بر كردن جامعه و بازمان
ا ا ا
1
مادری Peele eee
ی
08٠يسر ولاث! هزار و19١١ دختر مجرد و هزار و 67١ بسر 619 ۰
لالادختر متاهل را سريرستى كردهاند.
ا )ا الا لالد ب ب اميه ري ا
رسمی آن همچنان ادامه داشته باشد. تجربه لاف | ۵ ۱۳۱
SES RR ee rrerareerenren etl ieee رن با
Ried eR I agi Ors reve) را
۱
صفحه 28:
٩ سسکا
ا ا 0000
yi jl os Peer eee re merece eed
Cre ee oer Reem eae ead
۳
۱
ip rery Cenc mee-rme a ewte 00 جزو وظايف (
شوند از جمله عوامل عم مت 9 8 ی رک
0
vt tyres Ree onO] rea ranrO Cs eva ۱
اجتماع, خصوصاً در عرصه ی دفاع؛ ایقاگر نقشی اساسی, می باشند.»:
ی
« فردوسی » شاعر حماسه سرای ایران, در« شاهنامه» از زنی دلاور به نام
نام می برد که در مرز ایران, برای جلوگیری از ورود سهراب: به مار و ne
وه 1
ميارزه مى سيارد.
* يس زنان از ديربازء در تبردها و مسايل نظامى و دقاعى كدر ١ا | 7 01 سا
رت و ارا 1 1 7
Briere م lt] er veCLEd
زنان فداكار با حضور مؤثر و كسترده ى خويش در بخش هاى كوناكون سهم خود را در دقاع
crc ا ا ا الو ا
ا ا ا يه
دادند فعالیت کرده و از هر راهى به جبهه ها كمك مى نمودند.جنك توانسته بود در زنان اين
صفحه 29:
به دتبال تجربه ی سال های قبل و بعد از انقلاب, جنگ میدان بزرگی
طریق بتوانند توانمندی ها و استعداهای خداداری ۰2 ۱۰0۱
مقام معظم رهبری در مورد نقش ارزشمند زنان در دفاع مقدس می فرمایند:
« يك مرحله ى ديكر هم در مبارزه زنان ما وجود دارد و آن مرحله ى بعد از بير
re aod ا ل
aarp ا 0
Ure yes perresun nea mearsis ic reese ons Pare et i
pre teree ecses 0
Creer re bred BeBe eee SE Cease G) Teed
US ees rom igre arlene serra ieee
]4] 3 اجتماعى نقش مؤثرى ايا نمودتد. به فرمودة
3 زنان هم دوش مردان در تلاش سازندگی «
نداشتند.»
ee CIO I se ere On reese A ا ا
« از دامن زن مرد به معراج می رود.»یعتی زنان نقش اساسی در تربیت میدان
ee soir ne sree Cr ey eater eR Cy ۱
بزرگی نخواهند رسید.» 3
امام خمینی(ره) در تجلیل از زنان و نقش موتر آنان در دفاع مقدس اشاره می فره
ec م ااا ااا
care
PeCeo evi es ev belo ree ec gee er secarve Pre Ieee] bela) corey Renta eos Ree
fo Speed) Ob oy beetyeey Ot ese FU Pen Onion AUS VE Car Ye Serta DO) ESOa Eve ipevee Sea eyVar eC)
» هستيم.
٩ eee See Ne) es ES ened
۱ year) Cac e ane] Pes [ere WO A voir Ve arr ce cS) Pearmen Sty) Beare Pet)
ی تیمی از پیکره ی آين جامعه همواره مورد تأیید رهبر و بنیان گذار انقلاب اسلامی بوده است.
صفحه 30:
٩
بانوان عصر بيامبرٍ اسلام حضرت محمد(ص) به خصوص حضرث فاطمةا
ae ples Wr egy 0 د
فعالیت ها و مقاومت زنان در شهرهای جنگ زده و کلیه ی زنان کشور در
جبهه, پشتیبانی از قوای صلح و نیروهای نظامی همه براساس رهنمودهای
بوده است, ايقاى جتين نقشى در امور يشت جبهه هاى جنك و صحنة ى
ل 0531011
امام خمینی(ره) در وصیت نامه ی سیاسی الهی خود می فره
« ... ما مقتخريم كه بانوان و زنان بير و جوان و خرد و كلان در :
نظامی حاضر و هم دوش مردان یا بهتر از آنان در راه تعا لام
ا ۱۳ لام و كشور اسلامى
است شرکت و از محرومیت هایی که توطئه د؛ و ناآشتایی دوستان از احکام |
EPO meray ores re eee و متعهدانه خود را رهانده و
TRAE ee ere ل
آورده بودند. خارج تموده اند.
آنان كه توان جنك ندارند در خدمت يشت جبهه به نحو ارزشمندى كه دل ملث رأ آز للا
الم ل ا اح Fae rere ovr
دارتد.»
4 ١ و ی
Soar pe ae
4
بس زنان, به عنوان بخشى از جامعه ى انسانى. مسلماً در هريك از صحنه هاى مختلف اجتماع,
۱
۱
اه انداخته يا يه دعا و نيايش يرداخته و هنكام بازكشت نيز به استقبال آن ها شتافته و از كشته
شدكان تجليل كرده و كانون 5
صفحه 31:
| تن
ثير دفاع مقدس بر نگرشها و ار 5
ا م ا 50 . تنها يك رويداد سبرى شد
نيست ٠ بلكه وافعيتى اجتماعى اسث كه تمام حوزه ها اعم از اقتصادى ,
7
ا 00
ا 0
CE ay icpen ene cee eer ane
ارزشهاى فرامادى و معنوى بود ؛ ارزشهايى كه تحميلى و |
mee 1010000 د 9
00 ee ore rd
خویش را به تمایش گذارند.
ST, SURG cheer ine rary جنك هشت ساله ايران تجربة به يان الات
شريك بودند , ناديده كرفتن نقش آنها در تاريخ خونبار و برافتخار دقاع مقدس , كا
۱ ل اا DME One e En]
شيرزتان ميهن اسلامى است كه هم بر جنك تأثير كذاشتند و هم در ابل
5 1۱ ecoes eycoeva pees rele ceed ros et oe tare ene
7 ١ اما امروز تسلى كه در جنك حماسه آفريد و حضورى مستقيم و غير مستفيم ذَاشَن
۹
را در خويش بروريد , آرام آرام به لحاظ تاريخى صحنه را ترك مى كند و جه بسأ بسيارى أز
ناكفته ها و ناشنيده ها در خصوص آرمان مدافعان , براى نسلهاى آتى در هاله اى از ابهام باقى بقائد
؛ در حالى كه , با اتمام جنك , نفس دفاع مقدس بايان نبافته . بلكه ضرورت شناخت جنبه هآق لوو
متعالى أن , ظرائف و زواياى بتهان آن و نيز تأثير و تأثرات آن بر اقشار مختلف به ويزه زنآن
ا ا ار رو و
تأثرات دفاغ مقدس بر تكرشهاى زنان در ايعاد . ل را
صفحه 32:
ah
giro 9 SMS! 1)ارزشهای
1-1-خودشناسی
كذ(
OI Te en ke Noreen ere eS ya nee 0 7
7
نمونه در نظام ارزشى بس از انقلاب به ويزه دز ذوران دفاع.
دگرگون شد وزبان eT
حضور و اثبات مى باشد ؛ بنابرآين ٠ با تحرك ٠ وبوبايى ,و وآ
كه قرنها زن را موجودى ضعيف , بزدل ٠ منفعل و شى 6 =
مقدس قرصت شتاسايى هويت و شخصيت زن 1 در جربان آزموتى
تواناييها ؛ لياقتها .شايستكيهاى خود را بشتاسد و به و
باسدارى از حرمت خويش ارج نهد.
قدرت شكرف زنان ايرانى كه به سبب همين خودشناسى و خودباورى حاصل آمده بوذ »
تغيير و تعيين مسير رويدادهاى اجتماعى نظير دفاع مقدس نقش مهمى را ايا كند و لز
reac ye cee cy ger peer aera eS wees 00
در تحولات و تغييرات نظام ارزشى به سوى معنويت , باز تعريف شد.
foes Frere [roe ewes ey a
از جمله خصایصی که , در طول ادوار مختلف . به زنان نسبت داده شده است , ترس :
آنها مى باشد. اما حضور زنان در صحنه های دوران مقاومت این تفکر قالبی را در هم شکست.
i, ete Cee Hee 00 e eh ae Big 3
بوم چنان صلابت و شجاعتی نشان دادند که مردان ۳ a
OREN ورك ا ا ۱۳ ED 1۳ am
با دست خالی به «کندن سنگر , پرکردن کيسة شن و جابهجایی آن , محافظت از مهمات , اسارت
وک
Fea gre te Var need ee ge ee ree ۱
کر
در غسالخانهها شهدا (خواهران شهيد را) م شستند , كفن
پوش می کردند و به خاک 29
صفحه 33:
reed rere [pcr oon pepe (gee noes ree) BO) Cee Sars On eee Oe
aE ery ye pore Po er enero eee g Pee Sener
FETT peeee wai ts cae) Perey EOS ere)
تاريخ جنك ؛ تاريخ بايدارى زنانى است كه در يك روز موشكباران همة اعضاى خا
دست دادند ء ولی همچنان تسلیم ناپذیر ایستاده بودتد.
1-3-ابتار و فداکاری
0000
Le
BER ۳ eed perc cone ae
Sui Se SS eer rer ere re
اهدا كردند , جرا كه هيج جيز ديكرى نداشتند تا به جبهه هاى جَنكٌ يآرى رسانتد.
از اين بزركتر كه زنان اين سرزمين ٠ همسر و فرزند PUSAN a RI ٠ ی ی
deeae و و سر
STAR PS ve gC re me Par pe et gene gre A
رسانى و يشتيبانى جبهه ها ؛ تمام حقوق يك مَأه خود رأ به جبهه ها كمك كردند و وة
پرسیدند که مخارج اين ماه فرزندتان چه می شود , با شگفتی باسح دادند : در کجا و
و
۹
1-4صير جميل
٠ es De rena vere Sars Peres Pt] OP es oe pena ng von
زنانی که در شهادت همسر, خم بر ابرو نیاوردند ء صبر مادرانی که چهار فرزند خویش زا در
SO Oe nel eer gee ener + mrs
Tires) cre, vee pot BO Ep va FO PSN I
شریک زندگیشان تانبه شماری کردند و صبر زنانی که بر زحم زبانها , طعنها و تمسحرهای
دشمنان و تحریک متافقان سکوت پيشه کردند و صبر مادران و همسرانی که دراسارت عزیزانشان
توکل کردند و صبر دختراتی که سالهای جوانی و زیبایی خویش را دز رنج انتظار پزمردند و صبر
0 ee eae edie eee
Per pe eg Fre] ee verry Flee ee reper vee ire, Papp Onan Tpies
FEO SFE APT FL و eee وات ااا eT
NR Fv Sr PPP DN RPS | AR Or ار
nee INP EPC 9 ا ارد ا Barrer Pars Fees POV JOP
۱ ery ere SEN Bert
صفحه 34:
1-5-مدیریت احساس
زنان در طول دوران دفاع مقدس عالمانه , بین احساسات رفیق زنانه و ما
بذيرى و ايثار و فداكارى در قبال حفظ ارزشهاى دينى و ياسدارى از كيان اس
ل رت
افتخارات ات ملم و وسار ألا د ۳ 5
هيجانها و آسيبهاى روحى و روانى ناشى از جنك بهره كرفتئد
Ca es 1111 21111111111
ا 0
زنان ميهن اسلامى در دوران دقاع مقدس ثابت كردد
اجتماعى كه ؛ معمولاً . در هر کشوری در زمان
اا ب ایمان
0 ا ا ا
آرمانهاى عزيزانشان , 9
1-6-اطمينان دادن به امداد الهى
ees ا ا
ی
1
كرده بود و ملت ايران با كمترين امكانات دفاعى , فقط با توكل به نيروى
ees | ار 101700770 ke
و
ata ny 0[ الهی ioe. ag
eer roe Pe ام ااا ۱
ا Eye Pepe lier ses eves Fire o) ie reereaes
سكينه را در قلب مادران مىيروراند و بارقة اميد به بيروزى در جشمانشان مى درخشيد.
(سوره حج , آيه 38).
صفحه 35:
1-7-اخلاص در عمل
تنان در جنك »به اقتذاى رهبر خويش و به تاشت أرشو ا 0 0000
براى mae) ا ا ا ا RO
وجواهرالات ٠... رايا كدف seg 0000000
ON ee con cee td ا 0
زنان بسیاری نیز با اخلاص تمام مجالس دعا , نیایش , زیارت عاشورا :
ren erner ts ris eae eran aan
روحية خالصانه . كمكهاى مردمى را جمع آورى و بستهبندى مى كرزل
فعالیتها گاهی مردان را شگفت زده می کرد. به روایت 00
SURI eycgee Fe rrerne oarcd eee
برکت بود.
ora ee ee en ere ee neg Re arves زا را 00
. ضمن آنکه بانوانی که عزیزانشان را ترغیب ۵۱ تور در جبهه ها 00 ,
furry Vicor erroenee Mpgcecermee Rees 0
دولتی نمی اندیشند و تتها خلوص نیت eigenen ms
foe ees Pees
و
را در باور بسيارى از مردان و زنان جامعه ايجاد كرد. جنك ١ 7 ae
آرمانى (حسين حسين شعار ماست - شهادت افتخار ماست) رآ
corre orgie ene ge vee esate OPPS ey 00 1 شهادت و نوشیدن شهد
ا ا ار ا . ص 342). به واسطه همين روحية
شهادتطلبی , حدود 6291 نفر از شهداى دفاع مقدس زئان مؤمن و عفيق بودند كه با شهادت
اا Se SR
eaae ath ل IAPS SR re rege in ار
برمضمون . غسل عاشقانة شهادت و برهيز از دلبستكيها و دل مشغوليهاى دنيا معطوف كرد ,
نان آرزو داشتند شجره نامه اى خونين داشته باشند با شاخ و بركى از جهاد و شهادت كه ريشه
در عشق و ایمان دارد , با الهامی از پهلوی شکسته حضرت زهرا (س) و صحرای سرخ کربلا و
(air ee vad esters |v
صفحه 36:
1-9-شهادت بذیری
ا REE Spe ور
شهادت طلبی و شهادت پدیری را در اذهان زنان و مردان زنده کرد و آنان زا مشتاقانه به
عاشفان رهسبار ساخت و جنك , بهترين زمان و جبهه ٠ بهترين مكان براى برواز به
جنين فضابى , كه سرشار از معنويت و عرفان بود , زنان و مادران ؛ با اذعان و باوز عا
۳ ever eae ee rege
Cs Poe ves ns] Per Al ا FO POO AP
119 42 9 2355 Si Ly > Qlia 9 Calg 42 oS wha. Sab
STEELE LA Eee Peep Pn OR
دانش آموختكان مكتب دفاع مقدس ء با شنيدن خبر شهادت عزيزشال
لو ور ورور ۳0
شهادت در راه خدا » چیز دیگری سزاوار غزیزشان نبوده است: ۵
كردند كاش بسران ۷۳۳۱۳۳۳۹ 1۳۶
مادرانی که , جون کوهی مقاوم , هگا به جاک سیاری قززند شهیوتان درحالی که 2ل
م و args 1
1 و
۱
مهاجرانى را كه برجمى از تعهد بر دوش ؛ نن بوشى از تقوا بر قامت و يبشانىبند اخلاص ل
رتك ب عوابا ابرط و ات و ووو ۳۳۲5۳۳ 1
وجه دیگر شهادت پذیری زنان ء مسئولیت خطیر آنها در تربیت یادگاران شهید اس ۵ ۱
۱
وسح رو ESS eS gs
1-10-همکاری و مسئولیت پذیری
کر
آيندة جامعه و سهيم شدن در سرنوشت كشور و با روحية جمع كرايى و توجه به صالخ ملى و تمع ,
تكليف خود را در شرايط بحرانى باز شناختند و با همدردى در مشكلات هتوكنان شهرهاة ررق ١
per Ts PTE OE FP ا ات ااا
تقدى , به يارى أنها شتافتند. جنين احساس مسئوليتى موجب شد كه ee Ea جنق 5
PEP HN ON واوا يباو ار ار وسار ب رب ا
برآيند. زنان فهيم كشورمان براى اداى تكليف و انجام وظيفه » مشكلات خانواده هاى ررمندكان اسلام را
عرو عور ERNE
صفحه 37:
‘ee. 7
2)رزشهاى خانوادكق
۰ -1-ازدواج ساده و هدفمند
ازدواج این سنت حسنه نیز از فضای معنوی حاکم بر جامعه متا
۱
معنويت جنك ؛ در ميان اكثر قريب به اتفاق خانواده ها
en eae case Ce Se sed
دفاع مقدس نه معيارهاى مادى و دنيابى و نه طبقة.
لوو 7
ا ۱
پیرایگی ازدواجها و نیز تقوا و ایمان دخترا
شمار ازدواجها را در شرايط تابه سامان اقتصادى كشور و مشكلات مالى خانواده ها قز
بود. آنان به تأسی به فاطمه زهرا(س) بزرگ بانوی عالم خلقت , ازدواج ساده ای را
POs) ere Ie ep eve ا :
wk ال
| ازدواج د خود را طلاق دادن زشتیها , بلشتر we
داند و می ال عقد نمی ۱ ۲۱۱۱۱ ۱ ۳
بديهاى فكر باشد و سبيدى لباس تو نمى تواتد كناه ما را مستتر كند , تنها و تنها آنجه ما را به رآأه
سحاو ساي ور اراي ال ور ا i,
توست.» (شاهدان دانشكاه . ص 168 , . قسمتى از وصيت نامة شهيد فاطمه قزوينى , دانشجوى رلته
اقتصاد كه جند يار در جبهه حضور يافته بود و يى سوم از درآمد خود را هر ماه به جبهه ها اختصاص مى
Oo] eRe EY ل ال ا 0
صفحه 38:
Ply eal Pesaro
ازدواج ازا
۱ ا PES]
زیباترین و ارزندهترین ازدواجها محسوب می شد , به سبب ,
0
211100 حفظ دین و تاموس به خطر افکندند ااا
1
آرزوى سهيم شدن در ثواب همسر جانبازشان و به يشتوانه اه
Duper peas ante eee ec et ee eel dy
قدمگاه زندگی خود شمردند. دختران با درایتی که علی
ae Seer peewee,
آرمانهای اسلامی و انقلابی از تمام زیایبها و
پوش
تمایلات خود در خصوص لمر 2 Bei oa
RG: Ji. RRS رت
همراهی او سپری کنند . با ده ما ۱۳۱
وو a ار تن
SIRE es ار رل ی ار
ا لا ا
ييام انقلاب , شهارة 67 .ص78 . مصاحة | كلد (AE
oe i Eee een nes
ازدواجهايى را احساسى , اجبارى ٠ تحميلى و از روق تاجارق ٠ 11 دا
لو ا ار ان
TE SPE Sages ern hr sree الا ی
Re oo Gyn. Sea Ie i Carretera eRe reer
NEY
صفحه 39:
۱۶ ۳۳ nrc eep er peor]
و
۰ rere. ICC Sn evans Wreaters ued ene Car isre 1 sere
eae serye ee ren nel seamen
DO aera nel cere eae aeem oy
۳9۱ ۰ لحظه اطلاع از مجروح شدن و جانبازی وی مرور م نی
TED RIES Pata reo Pars ieee ee Pw Serer eee
بلکه بر آن افتخار و مباهات کرده و با روحية قوی و ارادة پولاد ,
کردند. زنانی که به همسر جانبازشان در عین جراحت و ز:
۱
كردند , افتخار نمودند و با او أرزوى شهادت را يارها درگاه حق
ag ااا ا اروم
Pant err Eee Pa ذا ا م ا
ال بر جنگ ناجوانمردانه و تابرایز
2-4-تربيت سربازان كمنام
م2521
ااام اناا
ارزشى دفاع مقدس , شريف ترين و باعظمتترين نقش خود را , كه تربيت نسل و نة
می باشد , جهت پرورش اسطوره های مقاومت و غبور مردان جنگ و زاهدان شب و خط شکنا
ل 0[ ۷
are orn Cnere Sree sere st ir fes MagrEe ee aL Siew eae (gr Pea} ۱
مورت يس بوووو Ge CG ORE
ا NR nee که ۱ ۲ ۱
0
عاشقانه تارنجکها را در دستان خویش فشردند و در نهایت تکه های بدن آنها از گلهایی که دز
Op npecswrego\ nae Speen Fe 0 ۱
esse arom rower rey Neca Cet tary) [eeke Sel pre EP ETP ۰
ay 0[
صفحه 40:
2-5-ساده زیستی و قناعت
هرچند در یک نگاه سطحی , جنگ به دلیل مشکلات و سختبهایش
٩ eric Renae rer ernie ae ene
SCA enone Fe للا اا ل Sy coil ©
مقدس تجلی می یابد. در جنگ ایران ۰ ۱۳ ۳۳ ۲
Peres ee ree ped cee
Ss 1 J EER
صبر واز خودگذشتگی [A
تجمل گرایی و مدپرستی, ... قناعت و کم:
ا ال راد ۳
عمومى به صورت جيره بندى توزيع مى كز
جبهه . در مصرف روزانه خود و خانواذة صرفه 01 aD)
en
زنان دفاع مقدس در دوران حساس جنگی با یبا مجدود SS
ES را ات اک
+ كم اس ا ٠ كمبود سوخت , ... را تح pers
ا اا الا ا
ا ا
ار
و دنياكرايى يرداخته و با دورى از دل مشغوليهاى زندكى روزمره و آمور'
ا agin Peer ee RCS ere Cr دفاع از دين و
کشور همت گماردند و این شیوه را در وضعی ۱ 1 ۱ ۱۳ ۱۳
اك ا BIBS ee, ISSA را ی
صفحه 41:
3)ارزشهاى سياسى
51100
* تعبير و تفسير دفاع مقدس از اسلام و جنك <
۱ در دلها می
ROT SS ا ۰
TeICR ARR Par Wicana > ار
PNR Bee ie Var yeere pcg ey rope are] aed (aren (freee
نماز عشق خواندند. چنین نگرشی به مسئله جنگ , موجب نث
و مردان . خود را در مکتب ائمه اطهار(ع) و نایب برحق امام.
Se er eae Ree eee ced
: و مريدى و مرادى و عاث
CO) 10) normec rere) ام مال زر
ov re) EP PP gt cme 05 ان
خروشان عاشقان اهل بیت(ع) صف اد ۰ و کاروان به کاروا ۳۲
252510
صفحه 42:
ne CeCee ar rus Serr eC ee RCI es BEEN Od و
موجى از عشق و بيروى محض از ولايت مطلقة فقيه بود كه زنان و مردا,
یکپارچه آن را باور داشتند ملت ایران با ایمان به درایت , شجاعت و آیند:
Con ee ee eanernr ony را
وصیت نامه های خویش به ولایت مداری و پشتیبانی از ولی فقیه و پیره
ا ا
تهديد نظام اسلامى و توطئه مناة ا اد
دفاع از ارزشها و ولایت فقیه تشان دادند و
1 9
فرمان امام (ره) را در مورد ب
حماسه ها آفريدند.
3-2-تقویت روحیه رزمندگان
7[ 1 1 م اا زمندگان :
روي و
يلار را ا 0100
پیروزی و تصرت می کردند. آنها با تگارش نامه های ۲.۱ ۱۳ ,
ee 3(
سيدالشهدا را براى يدران . يسران و برادران دينى خويلش 01/15 و
زنان توانمند دفاع مقدس در لحظات وداع با همسر . اسواز ١ 0007 00000
و
pe eica e ا Se es ااا 0
حماسة چنگ را نمی سرودند و دررخانه ها چنگ را را el
chee lo AS. Sars ics
oe Pep ee ee ees زار
صفحه 43:
صفحه 44:
خی ۳۹
- القرآن الکریم.
* - حاجيلرى , عبدالرضا. «تغيير ارزشها بس از بيروزى انقا
دفتر معارف , 1380.
DOr ee CE Cnn eer a oe
)0( . 1376
ogo ee eee
ا 01
177
اا 0
1362.
* - مجلات «زن روز» - «جهان زنان» - «پیام انقلاب».
"۱ ACEP rey eet nON Be | tree
.1374 , بانوان استان خوزستان
ee ese caer ل ا ا on
Bs y/-) pees Pr re) C5] eo] OW Fic PPO eee res recente phe eee Fe
صفحه 45:
خاى, خون,. حماسه. مجموعه شعر ۱
grin Eseger 2000
oe بررسی ادبیات منظوم دفاع مقدس, دکتر
3
eCeaey اه
نقش زنان مسلمان در صدر اسلام.
نقش دفاعی زنان در جهان.
ET pvr yer cae rece OD)
ears D) 0
Pere Rorer) Nene ache ec SCR MCT ree FLT
روحانيت). مركز ار
مثنوی کربلا در کربلاء مهری حسینی, نشر پردیسان, 1381.
رحمانيان/زهرا/ نقش نی ,رزمی زنان در
کر ۳
ل |
۱ ا ا ge Ly Tee)
1381
http://banovan-2.blogfa.com
صفحه 46: