صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
عن موسى بن جعفر علیهماالسلام, قال:
53 عِلْمِالْقْرَآنِء لَايَكُونُ أشرف مِن pstilale 585
be الابباء و الأَْصیاء و ورَئة الأثبیاء ...و تخن تغرفت
t 8
(pda! ale lb wld? Be oF 5... alell [5s أعْلَم
بحارالانوار, ج48, ص146 / فرج المهموم في تاریخ علماء النجوم.
صفحه 4:
مسلمانان
ثه سعه
در نو
نجوم
صفحه 5:
(عليهالسلام) :
J (ote) ail P ol ee ال میرم
هذه الوم التى فىالسّمَاء مَدَائنُ Fibs oS A tb مَدِية بعمُود [إِلى عَمُود] من
a Feat AIG oll BB Ib OS
جل ص 1018 تفر اقمی, ج ۱۲ می: ۲1٩
أل بطر الشّمَاء أغلمُ ی بطری الأزض مدع ۱۰
صفحه 6:
تا مسفن علیباسلم یت الیش و و شرژ:
سلونی قبل آن فقئونی فلا وی غن شیء بکون یم به
م Ge وَكَاصٍ قال: با آمز نومب آخبزنی گم فی زأسى و
(أمالى! شيخ صدوق), اللص, ص OFF
یبن عفر
صفحه 7:
در مه
صفحه 8:
- اتواستره (ستاره شناس آمریکانی) میگوید :
توذیکه تا" فرص ستارگانی که اکن میچرخنلهدارای: سیاراتن خسفتن که
دارنده موجوداتی عاقلند؛ و لاجرم درکهکشان ما «راه شیری»(کوچکترین
کهکشان عالم) که بین ۲۰۰ تا ۶0۰ میلیارد ستاره وجود دارد . ممکن است بین
۰ تا ۲۶ میلیارد جامعه بشری مانند جامعه ما وجود داشته باشد.
- تعداد کهکشانهای بزرگ عالم را دانشمندان ۳۵۰ میلیارد برآورد کردند که اگر
هر کهکشان دارای حداقل ۲۰۰میلیارد ستاره باشد میتوان برآورد کرد که در
عالم حداقل 0۷/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ جامعه بشری وجود دارد !
- «آگرست» دانشمند روسی درکتاب خود«موجودات سیارات دیگر درروی
زمین» مینویسد: لااقل در * امیلیارد سیاره درکهکشان ماء موجوداتی وجود
داردکه ممکن ات بسیاری از آنان از ما متمدنتر باشند.
-خورشید بهمراه منظومه خود در فاصله حدود ۲۱۰۰۰ تا ۲۸۰۰۰ سال نوری
مرکز کهکشان قرار دارد(حدود ) وهر ۲۵۰ میلیون سال یکبار حول مرکز آن
مرش www.noojum.com
www.nasa.gov
صفحه 9:
زمين از فاصله در ميليون كيلومترى و از ا
ديد دوو يجرا» كارل ساكان (فضانورد و
دانشمندعلومفضایی آمر
Sere.
زمین ذرهای خرد در مقابل
عظمت جهان است.
تعانیشکوهتوعلالنا بحس
خود مهم بينى بى بايان ماء
توهم اينكه ماداراى موقعيتى
ممتاز دريهنه كيتى به
واسطه اين عکس به چالش
Sgt yp ket
میّاره ما لکهای گم شده در
تاریکی کهکشانها است.
صفحه 10:
(۷0۷۵96۲) نام دو کاوشگرفضایی است که در سال
۷ میلادی توسط ناسا برای مطالعه سیارههای
سامانه خورشیدی به فضا پرتاب شد. اين دو کاوشگر
در اصل برای مطالعه سیارات زحل و مشتری
احی شده بودند اما بعد از انجام ماموریت به
سوی فضای بیرونی سامانه خورشیدی حرکت کردند.
در سال ۲۰۱۰ دانشمندان اعلام کردند كه وويجر١ در
مرز سامانه خورشیدی قرار گرفته و در آستانه
خروج از این سامانه قرار دارد. مت دنکلوشگنن
۱ إن )9 I امی هستند که از زمین Los a
ات لوسر نوس جع یچ
صفحه 11:
وویجر ۱» در حا-لورود»
بء مدار اورانوس
10 gov
صفحه 12:
وویجر۲» هنگام ترکزحل
صفحه 13:
ا ا ۷۱
صفحه 14:
حضرت علی(علیه السلام) :
be شتا PN SE ioe al A
- نیع طرّي لام ای خر با من ررض
wt = بل ol تَفقدونی, لا نابرق السّماء pel & بطرّق الأرض
صفحه 15:
عم
رک
2 Mr,
صفحه 16:
لمام سجاد اعلبه لدام : هذه أسقبةٌ سبعيزافهوا لم کلولحد منها ایسع -
میلنیا فیها خایقکثيرة, لامیعلمونلناسله خلآدم و لبلیسام لك و قالب ادا
ولسله لنهم ُطوع لنامتكم
Jats Cth De pate عالملسکه هریکازآنها یسیعتر از
شیای: مات نودرآنها حاکو “lsd که ن_میولنند خداوند آدم وشیطلنی
هم Sle یانه بعد حضرنق رمود بخا قسبکه آنها ما را بسیشتر از
شط لطاع یک نند
-لمام باقر مد بدم: شاید گمانمیک نید که خداوند متعللتنها هميزعا لم
ge ce eee تیچ شتها تیافیبله؟ بخیا
سوگند هزار هزار عاسلمو هزار هزار آدم آفریده لسکه عالمو آدم شسط در آخر
همه قرار دارد.
-لمام صادقعد. سدام: در پسشتعورشید شسمط چهلعورشید موجود لسنکه در
لنعلوب سیر زیادییجود دایند و همچنیردر پشفاه جهزمام كه درلهالفراد
زیادی زند گیمیک نند که آناناز لينکه خلا آدم را خلقکرده لستلباً لطلاهی
شناوتك
ماه تین ها مات فس الل القوقىس # لظ كنس ة اح و فوسو ا
0 ل a jou ite اراسلائو ار ۲۵.ص ۲۵؛ ۵1.ص
صفحه 17:
ine ما ری عم منم نْ ه عرَرَجلْ عالما رهم و لیلج علبهم
(لخصال.ج۲. ص ۲۷۱و ۱۷۲: بحارالناه ۲۷.ص 1۴۱
همانا برایخداوند دوازدههزارعالم است وهرعالمی بزرگتراز هفتآسمان و زمین
است ؛ هیچ کدام ازآن عالمها نمیدانند که خداوند. عالمی دیگر دارد و حجت
.آنها هم (ازسوی خدا) من هستم
حضرت على (uae) :
Pah ill gi es ah
- سَلُونَى عَنْ طرّق السّما 2
-سلوتی قبل آن َفقّدونى, فلا نا بطرو
موسى ابن جعفر (عليهماالسلام)ء قال: یعد مر
شرف من ن علمالتَجُوم» و هُوَ عِلْمُ الْأَنْبِيَاءِ و الْأَوْصَِاءِ وَرَنَةٍ
الْأَنْبِيَاءِ .. .5 SS 55 تغرف هذا الْعِلْمَ ...و Ede OLS
Ae ال »(علبه السلام) sir التاس به
صفحه 18:
نجوم در ایران باستان ازدورترین زمانها آغاز
وتا عصرهخامنشی, اشکانی و ساسانیدر متن
فرهنگ ایران جاری شدند واز آن جا به ساير
فرهنگها وارد شده است.
- چهارطاقیهای بجا مانده ازآتشکدة زرتشتیان,
نشان از رابطه میان ساختمان آنها و طلوع و غروب
اجرام آسمانی دارد.
صفحه 19:
- زیچ : واژهی زیج به مانند بسیاری از اصطلاحات علمی از زبان پهلوی (قارسی
میانه) به زبان عربی راه يافته است. این واژه در زبان پهلوی به صورت زیگ يا زیک
به کار رفته که درآغاز به مجموعه رشتههای موازی تارهای پارچه گفته شد و سپسر
برای جدولهای دارای خطهای موازی (برای تعیین احوال ستارگان) به کار رفت.
در دورهی ساسانی به جدولهای اخترشناسی «زیک» میگفتند که دردورهی اسلامی
به صورت ازیج! خوانده شد.
- بررسی منابع گوناگون نشان میدهد که ایرانیان دستکم ازروزگار اردشیر و شاپور
ساسانی؛ یعنی حدود ۰ میلادی, به نگارش زیج میپرداختند. در همین دوران بود
که آثاراخترشناسی هندیویونانی, بهویژه مجسطیبطلمیوس بهزبانپهلوی باز گردانده
شند وازبررسی این آنازوآمیشتن آنها بادستاوردهای آخترشنامیدانشمندانایرانی» چند
زیج(همگی با نام زیجشاه) در دورههای مختلف فرمانرواییساسانیان را پدید آوردند.
- ازدوران بيشاز اسلام بهجز کتاب «زیج شهریاری یا زیجشاه» سَند مكتوب ديكرى
ورناى كانه اديع
شاه از جمله اولين آثارى است كه به عربى بركردانده شد و مورد قبول
Se Oe A Pa.
صفحه 20:
صفحه 21:
نجوم در اسلام
- یکی از مباحث حائز اهمیت در دانشهای اسلامی دانش نجوم اسلامی
است چراکه اهم مسايل عبادى به اين دانش وابسته است. نخستین علومی
که ساکنان بلاداسلامی به آنها توجه کردند . علوم عملی و بخصوص طب
و کیمیا و نجوم بو که احکام این علوم را بر دیگر علوم ترجيح
میدادند.
د كاززر سس :5ق ؤونان عات و لزاع انراق قوس ماع انان فيان
ch. وجوه واققيديى إيق امورية رزونق ويثة متك فى افزوة. البتفااق
مشورت منجمان براى تعيين زمانهاى سعد و نحس استفاده مىشد؛ ولى
خود اين امر مستلزم سالهاى متمادى تحصيل و مطالعه بوده است. از اين
رو زيجهاى بسيارى در دوران اسلامى نوشته شدهاند.
- يكى از دلايلتوجه ويزه بهدنجوم دردوران اسلامى تعيين تقويم و اوقات
شرعى است كه مستلزم مشاهدات و محاسبات دقيق نجومى است. هندسه
کر وی أبوال قا بو وخ اب: مكاسيات رابطور عمده تسهیا کرد.
صفحه 22:
Engraved scale
showing altitude |@
صفحه 23:
ارتباط احکام شریعت اسلامی با مسائل نجومی
- ارتباط احکام عبادی شریعت اسلامی با برخی از نمودهای آسمانی
- اوقات نمازهای پنجگانه روزانه ازیک شهربه شهردیگر واز یک روز به روزدیگ
تفاوت پیدا میکند. و محاسبه آن مستلزم شناختن عرض جغرافیایی مکان و حرکت
خورشید دردایرذالبروج وشفق وفلق است واز شرایط نماز گزاردن روبه قبله ایستادن
است. ذانستر ن جهت قبله خود مبتنی برحل مسئلهای از مسائل علم نجوم است.
gle) i= و خسوف برای مسلمانان مستلزم آن است که پیش از وقت:
آمادگی برای شناختن زمان این دو حادثه آسمانی را داشته باشند. و ین هم ج از
راه شناختن حرکات خورشید و ماه و استفاده از زیجهای صحیح میسر نمیشود.
روزه گرفتن و افطار نمودن در ماه رمضان. مسلمانان را به محاسبات فلکی
برمیانگیزد. ابتدا وانتهای روزه با رویت هلال است. نه ازروی گاهشماری عرفی و...
- ارتباط بعضی از احکام شریعت اسلامی با مسائل نجومی . سبب زیاد شدن توجه
مسلمانان به شناسایی امور آسمانی و ستارگان شد و علمای دینی را بر آن داشت که
ی این علم را مورد ستایش قرار دهند.
صفحه 24:
- علم نجوم برای مسلمانان مفهوم عمیق مذهبی داشت. زیرا حرکات حیرتانگیز ستارگان
و آفتاب و ماه براى آنان» نشانهٌ آشکار خداوند قادر متعال Lig بود. این موضوع از جمله
دلایل مسلمانان برای اختراع ساعتهای دقیق خورشیدی, آبی و مکانیکی شد.
- جداول دقیق نجومی. مثل: خوارزمی. جدول مأمونی. جدول صائبی. جدول البتانی»
جدول ابنیونس و... . بهدست مسلمانان تنظیم ومدتها بعد مورد استفاد جدول مشهور
اروپایی «آلفونزو» قرار گرفت.
- خانم دکتر زیگرید هونکه(۱۹۱۳-۱۹۹۹م) اذعان داشته است: «تاریخ علم, نام ۵۶0 تفر از
منجمان مسلمان را ثبت کرده است که درهیج تمدنی وجود ندارد.»
ثابت بن قره(۲۱۱-۲۸۸ق) فاصلٌ خورشید را از زمین و همچنین طول سال خورشیدی
را محاسبه کرد.
البتانی( 11-۳۱۷ آق) نیز کار او را تکمیل کرد و تحقیقات جالبی دربارة ظهور ماه جدید.
ماه كرفتكى ودايرةالبروج(دايرة منطَقةالبروج) انجامداد
ابن هیثم(1۳۰ <- ۳۵۶ق) باکمک تجربيات البتانى» توانست قوانينانكسارنور را محاسبه
كند. ابنهيثم به لحاظ علمی وتاریخی يكى ازبزركترين معلم ارويا بوده است.كشف مهم او
این بودکه کرات سماوی- از جمله ثوابت- ازخودشان اشعه نوری دارند وفقط ماهروشنایی
خود را از خورشید میگیرد.
بزهای سال۳۱۵روزهساعت 7)دقیقهو 4 آثانیه)
صفحه 25:
مسیر حرکت ظاهری
سالانه خورشيد نسبت به زمین؛
پر روی کره سماوی است.
دايرةالبروج دايرهاى فر
آسمان است كه ظاهراً 1
ساكنان كره زمين) به نظر مىايد
كه در مدت يى سال
1
ن دایره را طی میکند.
دایره در حقیقت مدار
زمين را به دورکره خورشید با حرکت زمین در مدار خودش, به نظر میرسد
لبروج ۳
ین تا رگان :هکت رم AS
مشخص میکند. خورشید روی داثرةا
صفحه 26:
محمدبنموسی خوارزمی(۱7۱-۲۳۲ق)» زیجی برپایهی زیج فارسی ساخت و جداول مثلثات
جدید را نوشت وبا کمک تنی چند از دانشمندان دیگر « فرهنگ جغرافیایی » را تنظیم کرد.
الکندی(۱۸۵-۲۹۱۶ق) اندازهگیری را به وسیله پرگار متداول کرد. همچنین. وزن مخصوص
اجسام مایع را محاسبه کرد و آزمایشهایی درمورد قانون جاذبه و سقوط اجسام انجام داد.
عبدالرحمن صوفی(۲۹۱-۳۷۱ق) کسی بود که توانست طول و عرض و محل حرکات
ستارگان را به طور دقیق محاسبه نماید وآن را درکاتالوگی ثبت کند.
ابوریحان بیرونی(۳۹۲-6۶۰ق) پنج قرن قبل از کپرنیک (پزشک و ستاره شناس) لهستانی
(۱۵۸۳-۱2۷۳م) و ششقرن قبل از گالیله (۱۵76- ۱1۶۲م) کشف کرد که آفتاب, سبب گردش
شب و روز نیست. بلکه خود زمین است که با چرخیدن به دور محور خود وبا سیارات دیگر که
به دور خورشید حرکت میکنند. باعث پدید آمدن شبانه روز و سال است.
(GEES OPV OLS poe oe جزو منجمین بود. او در ری رصدخانهای احداث نمود و
تقویم جلالی را نیز تنظیم کرد.
خواجه نصی رالد ین طو سی (0۹۷-0۷۲ق» رصدخانة مراغه را ساخت ودانشمندان رابرایتحقیق
در آن رصدخانه جمع کرد.او مثلثات گذشته را تنظیم کرد. کتب مهم او در علم نجوم عبارت
تذكرة نصیریه رسالة معينيه. زیج اپلخانی. مقدمهای برعلم نجوم. و تحریرالمجسطی.
صفحه 27:
نقش مسلمانان در توسعه نجوم و تأثیر آن بر تمدن غربی
نجوم یا ستارهشناسی یکی از دانشهاییاست که مسلمانان در گسترشآن
در جهان نقش بهسزایی داشتهاند.
پرداختن به آسمان. رصد کردن ستارگان و سیارات و کوشش در تبیین چگونگی
oS > این اجرام آسمانی آن. جنبه عملی اين علم است که ریاضیات فاقد آن
السث.
دو بخش ستارهشناسى عبارت است از: احكام نجوم وعلم نجوم
ابوريحان بيرونى و بوزجانى به احكام نجوم زمان خود هيج باورى
نداشتهاند. ولذا نظریههای نجومیشان بر خلاف نظر بطلمیوس شد.
مهم ترین دانستههای نجوم اسلامی از طریق ترجمه مهم ترین کتاب نجومی
بطلمیوس(۰-۱۹۸٩ع) «محسطی)» بهدست آمد
شمار زیجهایی(جدول نجومی) که در جهان اسلام از سده دوم تا دوازده
هجری نوشته شد بهبیش از ۲۲۰ عنوان میرسد.
صفحه 28:
چهرههای ماندگار ریاضیات و نجوم
فرهنگ و تمدّن اسلام و ایران
ابو سعید سحزی(۱۶:-۳۳۰ق)
ریاضیدان و ستارهشناس
نویسنده زیج مأمونی
* ابوریحان بییونی اسطرلابزورقی؛ساخته ابوسعید سجزی را
دیدهاسست؛ اسسطرلاب زورقی براساس نظرية متحرک بودن
زمین(تقریبا ۱۰۰۰سال قبل از گالیله) و اينکه زمین به دورخود
میچرخحد. نه به دورآسمان, بنا شده بود. بدون شک این نظر
سجزی تردیدی جدی بر نظري؛ زمین مرکزی بطلمیوس(۰-۱2۸٩م)
که بعدها گالیله(۱۵12-۱۸۲م) آن را ردکرده. بوده است.
صفحه 29:
چهره ماندگار ریاضیات
و نجوم جهان
شیخالیتیس ابوعلیسیا
تولد:۳۷۰ق
GEYA رحلت:
we
درعلوم مختلف ازجمله جغرافیا؛ فلسفه.حکمت:
منطقء ریاضیات. هندسه . نجوم و رصدهای نجومی. طب و...تسلط داشت.
وی با وجود پرداختن بهکار سیاست در دربار منصور سامانی ودستیابی مقام وزارت
ابوطاهرشمس الدوله دیلمی(۰1:-۱:ق» بیش ازصدها جلدکتاب و رساله نگاشته است.
از میان تالیغات او شفا در فلسفه و قانون در پزشکی شهرتی جهانی یافته است.
درزمينه حركته نيروء خلاه نو حرارت وچگالی تحقیقات ابتکاری داشت . رساله
وی درباره کانیها یا مواد معدنی تا قرن سیزدهم در اروپا مهمترین مرجع علم
زمینشناسی بود .
صفحه 30:
چهرههای ماندگار ریاضیات و نجوم فرهنگ و تمدّن اسلام و ایران
(خواجه نصیرالدین) ابو جعفر محمدبن محمدبن حسن طوسی
(تولد: ۵۷۹ق در توس - رحلت 1۵۳ در بغداد)
فیلسوف؛ متکلم. فقیه, دانشمند» ریاضیدان و منجم ایرانی اسلامی
صفحه 31:
« قریه رادک خواجه نصیر را آنجا برجی بوده است که دوازده دریچه داشته است. در هر برجی که ماه نو
شدی از یکدریچه مینموده است »
در زیر پوشش گنبدی آن که فرو ريخته است» تنها دوازده دریچه دارد که توانایی پیدا نمودن آغاز چهار
برج برهه برج خرچنگ برج ترازوه و برج بز یا آغاز ماههای فروردین» تیر» مهر و دی را دارد که آغاز
موسمهای چهارگانه ما هستند. «جغرافیای حافظ ابرو»
برج رادكان يا برج رادک خواجه نصیرالدین توسی در افق باز ساخته شده است
برج رادکان خواجه نصیرالدین توسی بر دوازده دیوار از یک ۱۲ ضلعی منتظم ساخته شده است که دودیوار
موازی از آن در راستای نصفالنهار است و در همه سال و روزهای آفتابی» زمانی که خورشید به اوج خود
در آسمان میرسد .آفتاب و سایه براین دو دیوار میزان شده و از آنجا میتوان نیمروز نجومی یا اذان ظهر
محلی را پیدا نمود. پس سبب این همه کوشش در ساخت ۱۲ضلعی منتظم براى اين كار است كه اين
پریایی را به برج میدهد و میتوان با رصد آفتاب و سايه بر اين دو دیوار در طول سال و در روزهای آفتایی»
نیمروز نجومی یا اذان ظهر را پیدا نمود.
در دو دیوار دیگر و روبروی هم از ۱۲ ضلعی منتظم» دو در ساخته شده است که این توانایی را به برچ
میدهد که پس از حرکت ۰ درجهای خورشید در افق برج» طلوع آغاز زمستان و غروب آغاز تابستان را
درافق برج پیدا نماید. از آنجا که نور خورشید از دو در میگذرد» ساخت دو در؛ در این راستا به سبب پیدا
سال پایان برج رادکان » برابر کتیبه آن 1۳۰ هجری قمری برابر سال پایان ساخت رصدخانه مراغه است
صفحه 32:
«برج رادکان» در شهرستان چناران(80 کیلومتری مشهد) استان
خراسان رضو:
juli
خواجه
نصير
طوس
ی
غروب آغاز تیرماه و طلوع آغاز دي ماه و
آغاز تابستان مابین دو آغاز زمستان مابین دو
صفحه 33:
|
پلان برج رادک وافق آن, زاویه چرخش طلوع وغروب خورشید
وجاي دره
كم ان lk رت مرو Poe
صفحه 34:
ابوریحان پیرونی
تولد: ۳۹۲ ق
ریاضیدان . اخترشناس . تقویم شناس, انسان شناس, هندشناس. پژوهشگر تاریخ
و جغرافیدان ایرانی
آثار مهم «آثارالباقیه» و «قانون مسعودى»
بیرونی سیزده سال در هند به پژوهش پرداخت . زبان سانسکریت یعنی زبان
قدیم و مقدس هندیان را فرا گرفت و اثر پرارزش خود
«تحقیق ماللهند» را تألیف کرد.
صفحه 35:
نقش مسلمانان در تو سعه نجوم
و تأثیر آن پر تمدن غربی
- بر اساس نوشته خواجهنصیر از ابنسینا. سبار فرب را همچون خللی بر
سطح خورشید دیده است. ايين نوشتة ابنسینا تردیدهای بسیار اساسی در
نظریسه زمینمرکزی بطلمیوس به وجود آورد. زیرا براساس اين نظريه
دیدهشدن زهره بر سطح خورشید. یعنی عبور لن از سطح خورشید غیرممکن
است. از اينجا ایرادی مهم بر نظریه زمینمرکزی بطلمیوس وارد کرد.
- این تردید طوسی از سوی بطروجی اشبیلی(1۱4- ۵۸1 ستارهشناس
مسلمان اندلسی, نیز مطرح شد.
- ابنهیشم(۳۰:-۳۵4ق). ستارهشناس. در کتاب خود. الشک وک علی بطلمیوس.
بهروش او در اثبات ریاضی حرکت سیارات بهدور زمین و الگوی پیچیده
بطلمیوس برای تبیین ظاهری این حرکتها با آنچه در واقعیت دیده میشود
ایرادهای گستردهای گرفت.
صفحه 36:
نقش مسلمانان در توسعه نجوم
و تاثير ان بر تمدن غربى
- امروزه. اثبات شدهاست که کپلر(۸۰-۱۳۰) و کویرنیک(۱۵:۳-۱:۷۳م
پایه گذاران مهم ترین کشف نجومی جهان, با عنوان مدل خورشید
مرکزی منظومه شمسیء در ارلثه آرای خود تحت pt دانشمندان
اسلامی و از همه مهمتر بتانی و خواحه نصیر بودهاند.
- مهم ترین رصدخانهها عبارتند از رصدخانه( پیت الحکمه) در
بغداد. ابوریحان بیرونی در سمرقند و أَلّْ يبك در استانبول
- از مهم تیین زیجهای دوره اسلامی زیج ایلخانی(خواجه نصیر
(Let زبيج جامع (كوشيار كيلانى . قرن چهارم» زیج الغبیگ جا زیج
گورکانی و زیج ابوریحان بیرونی بهنام قانون مسعودی را میتوان
نام برد.
صفحه 37:
تأثیر دانشنجوماسلامی در تمدنغرب
- دانستههای سستارهشناسان اسلامی که تصت تأثسر رصدهای متعدد و تأسیس
رصدخانههای مشهور اسلامی بهدست آمده بود اثری عمیق در تکوین دانشستارهشناسی
غرب گذاشت و سا امروزه میدانیم که آرای ستارهشناسان مسلمان در آثار کوپرنیک
(۸۱:۷۳-۱۵۸۳) و کپلر(۸۱۵۷۱-۱۱۳۰) اثر مستفیم داشتهاست.
- یکی از نخستین کتابهای نجوم اسلامی کسه بهلاتینی ترجمسه شد. کتاب
«جوامععلمنجوم/ نوشتة محمدبن کثیرالدین فرغانی است.
- ستارهشناسان اروپلیی. با تأثیرپذیری از دانشمندان مسلمان توانستند انواع اسطرلابها:
کرههای نجومی و ساعتها را بسازند.
- استفاده از آونگ برای تعیین زمان و ساخت ساعتهای آونگی از طریق مسلمانان و از
راه اسپانیا به غرب رسید.
صفحه 38:
... انه)- نیلسوف. ریاضیدان, منجم و 9 0 eae ees
صفحه 39:
/ 3
الله حسنزاده آملی
ضرت علامه آبت!
نمچ منطقه عملیاتیکربلای ۵
صفحه 40:
مختصری از زندگی نامه علامه حسن زاده آملی. تولد: ۱۳۰۷ شمسی در روستای
ایرای لاریجان شهرستان آمل
- در سن شش سالگی به مکتبخانه رفت و از محضریک معلم روحانی خواندن و
نوشتن را آموخت و تمام قرآنکريم را نیزبه خوبی فراگرفت . در سال ۱۳۲۳ شمسی
به حوزه علمیه آمل رفت.
- از گذشت شش سال از اشتغال به تحصیل در شهر آمل در سال ۱۳۲۹شمسی
به حوزه تهران مهاجرت نمود و از محضر اساتید بزرگ آن زمان ادامه دروس فقه و
اصول و ت منظومه سبزواری, اشارات شیخ بوعلی سینا و اسفار ملاصدرا و
دروس خارج فقه و اصول را تحصیل کرد و اجازه روایت و تصدیق اجتهاد گرفت.
- درمهرماه سال ۱۳۶۲ش مطابق با جمادی الاول سال ۳۸۳اق به شهر مقدس قم
مهاجرت کرد و از استاد اکبر: معلم اخلاق » مكمل نفوس آيتاللهالعظمى سيد محمد
حسيين :ظباظبايى :باحك تفسي المي راق ابة- مدت :هقةه سنال :قر ةروس افلسفى BU fs
استفاده نمود و ضمناً از اساتيد ديكرى جون سيد محمد حسن الهى طباطبايى و
سيد مهدى قاضى تبريزى نيز بهرءها برد و همزمان به تدريس و تأليف يرداخت.
صفحه 41:
علامه حدود ۲۰۰ عنوان کتاب در ریاضیات. نجوم. هیأت. فلسفه اخلاق و... نوشته
است.
از جمله کتابهایش «ولایت تکوینی» است. علامه دراین کتاب می فرماید:
انسان در ترقیات و عروجات خويش به مرحلهاى دست میبازد
که عالم و جهان به منزله بدن وی و موجودات به منزله اعضا و
جوارح وی قرار میگیرد.
همان گونه که نفس مُذّبر بدن, بدون هیچ اشکال و صعوبتی. در
بدن خويش تصرف میکند. انسان به کمال رسیده که مظهراسماء
eee الهی Saal درماده ous تصرف كرذه و تمام احزاء
عالم از وی اطاعت و پیروی مینمایند.
صفحه 42: