پزشکی و سلامت

نقش ورزش در پیشگیری از بیماری ها

naghshe_varzesh_dar_pishgiri_az_bimariha

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نقش ورزش در پیشگیری از بیماری ها”

نقش ورزش در پیشگیری از بیماری ها

اسلاید 1: تربیت بدنی 2 موضوع پروژه : نقش ورزش در پیشگیری از بیماری ها   استاد : سرکار خانم حبیبی نژادتهیه کننده : مونا بلهری91/09/24  رشته مهندسی فناوری اطلاعات

اسلاید 2:

اسلاید 3: فهرست مطالب بررسی نقش ورزش در پیشگیری از بیماری هاسلامتی قلبکاهش کلسترول خون کاهش عوارض پس از زایمانجلوگیری از سرطانبه تأخیر انداختن سالمندیپیشگیری از چاقیتاثیر ورزش بر حافظهپيشگيري از پوكي استخوان درمان آرتروزارتباطات اجتماعي افراد معلولاثرات مثبت بر سیستم گوارشی

اسلاید 4: مقدمه زندگی امروز ما ماشینی شده وهمین امر باعث تنبلی افراد شده استورزش یکی از ارکان اصلی زندگی است در برنامه روزانه افراد حداقل 15 تا 20 دقیقه ورزش و حرکات ورزشی گنجانده شود فعالیت بدنی می تواند کیفیت زندگی را در تمام سنین برای همگان بهبود بخشدعدم فعالیت یا زندگی بی تحرک ، یکی از 10 علت اصلی مرگ و میر ناتوانی در کل جهان است

اسلاید 5: ورزشکار بودن افراد در گذشته تاثیر چندانی در کاهش حملات قلبی ندارد و مداوم بودن آن در این رابطه سودمند می باشد .ورزش درپیشگیری از بیماریهای قلبی ، عروقی ، فشارخون ، چاقی و دیابت کاهش چربی خون ، پوکی استخوان ، افزایش شادابی ، ایجاد خلق و خوی بهتر ، رشد اتکاء به نفس و عزت نفس افراد قابل توجه است .خطر ابتلای به دیابت نوع 2 را تا 50 درصد کاهش می دهد.وزن بدن را تنظیم کرده .کمک می کند تا استخوانها ، عضلات و مفاصل سالمی داشته باشیم .

اسلاید 6: پندارهای غلط در مورد فعالیت بدنیداشتن فعالیت بدنی هزینه ی بالایی دارد. نیاز به وسیله ، کفش و لباس مخصوص دارد.سرم خیلی شلوغ است فعالیت بدنی وقت زیادی می گیرد.

اسلاید 7: در زیر به بررسی نقش ورزش در پیشگیری از بیماری ها می پردازیم نقش ورزش در سلامتی قلب از دیر باز به ورزش به عنوان یک روش درمانی و یکی از شیوه های پیشگیری از بروز بیماریها ، خصوصاَ بیماریهای قلبی ، عروقی توجه شده است .یکی از مهمترین عوامل خطر ساز برای بروز بیماریهای قلبی - عروقی، کم تحرکی و عدم فعالیت فیزیکی مناسب است .ورزش می تواند احتمال بروز حملات قلبی را ۴-۲ برابر کاهش دهد .لازم به یاد آوری است که ورزش و فعالیت فیزیکی مناسب در کسانی که دچار سکته قلبی و یا تنگی عروق کرونر شده اند می تواند از بروز سکته مجدد و تشدید تنگی عروق پیشگیری نماید که البته در این موارد لازم است با مشورت و راهنمائی پزشک معالج میزان و نوع فعالیت فیزیکی مشخص گردد .

اسلاید 8: افزایش حجم گردش خون موثر بدن و جلوگیری از ترومبوز (لخته شدن خون) در سیاهرگ عمقی پافعالیت بدنی و تحریک زیاد باعث افزایش حجم گردش خون موثر و جلوگیری از رکود خون در سیاهرگ عمقی پا می‌گردد و جریان خون را در کل عروق بدن افزایش می‌دهد، از جمله بازگشت خون را زیاد می‌کند. بدین طریق احتمال ترومبوز یالخته شدن خون در سیاهرگ عمقی پا، که خود می‌تواند منشاء لخته‌های آزاد خون(آمبولی) و گیر افتادن در رگ‌های دیگر بدن از جمله عروق مغز و قلب باشد، کاهش می‌یابد.

اسلاید 9: نقش ورزش درکاهش کلسترول خونکلسترول ماده‌ای است که در بدن ساخته و یافت می‌شود. اگر مقدار آن زیاد شود(به علت مصرف برخی مواد غذائی) ازدیاد پلاک‌های کلسترول بد در عروق خونی به‌خصوص عروق نازک و مغز و قلب باعث ایجاد سکته خواهد شد.می‌توان با رعایت رژیم غذائی مناسب و در عین حال ورزش کلسترول خون را پائین آورد.

اسلاید 10: زنان و فعالیت بدنیبیماری قلبی ، فشار خون بالا و سکته های مغزی باعث یک سوم مرگ و میر زنان در سراسر جهان هستند. بودن فعالیت بدنی منظم و تغذیه ی کافی اصلی ترین و اثرگذارترین راه تنظیم چاقی خفیف تا متوسط و حفظ وزن ایده آل در زنان است.دیابت 70 میلیون زن را در سراسر جهان مبتلا کرده است. این میزان در سال 2025 به 2 برابر افزایش میابد.فعالیت بدنی می تواند تا حد زیادی به پیشگیری و درمان استئوپروز کمک کند. میزان افسردگی زنان نسبت به مردان چه در کشورهای توسعه یافته و چه درحال توسعه دو برابر است. فعالیت بدنی به عزت نفس ، اعتماد و اطمینان و بهبود مناسبات اجتماعی و وضعیت روانی کمک می کند.

اسلاید 11: کاهش عوارض پس از زایمان با ورزشورزش در کاهش عوارض پس از زایمان بسیار موثر است و حتی آمارها نشان داده که ورزش باعث پایین آمدن سزارین نیز شده است.در پیش‌گیری از بیماری پوکی استخوان نیز که شیوع آن در خانم‌ها بیش‌تر از آقایان است، ورزش قطعاً تاثیرات بسیار نتیجه‌بخشی برای بانوان به همراه دارد.

اسلاید 12: نقش ورزش در جلوگیری از سرطان سینهدانشمندان بوستون در آمریکا روی این مسأله کار کردند که آیا ورزش می تواند درصد زنده ماندن زنان مبتلا به سرطان سینه را افزایش دهد یا خیر؟ بیشترین فایده، زمانی مشاهده شد که بیماران سه الی پنج ساعت در هفته ورزش می کردند. در مقایسه با زنان غیر فعال، این زنان در عرض چهار سال، 50 درصد کاهش مرگ و میر داشته اند،

اسلاید 13: به تأخیر انداختن پدیده‌ی سالمندی یا پیر شدنبه ازای هر 10 سال افزایش سن در بزرگسالی، میزان مصرف انرژی پایه حدود 2 تا 3 درصد کاهش می‌یابد، که گفته می‌شود به دلیل از دست دادن توده‌ی عضلانی بدن و افزایش بافت چربی است. این تغییرات در ترکیب بدن را می‌توان با ورزش کاهش داد. بدین ترتیب پدیده ی سالمندی را به تأخیر می‌اندازد.

اسلاید 14: نقش ورزش در بیماران مبتلا به آلزایمربیماری آلزایمر باعث از بین رفتن کامل حافظه شده و رفته رفته سبب جنون می شود و در مراحل پیشرفته بیماری شخص مبتلا توان راه رفتن و حرکت را از دست می دهد و زمین گیر می شود.ورزش به سلامت جسمانی و روانی افراد مبتلا به آلزایمر کمک می کند.

اسلاید 15: تأثیر ورزش در پیشگیری از چاقی و درمان آنکل انرژی مصرفی روزانه را به سه قسمت تقسیم می کنیم : مصرف انرژی در حالت استراحت، مصرف انرژی بعد از صرف غذا و مصرف انرژی بعد از فعالیت بدنیورزش از دو طریق موجب مصرف انرژی در بدن می شود : یکی افزایش میزان سوخت در زمان ورزش و دیگری افزایش مقدار مصرف انرژی در زمان استراحت بعد از خاتمه ورزشیکی دیگر از فواید ورزش افزایش ظرفیت تنفس عضلات است، یعنی افراد ورزشکار دیرتر از سایرین خسته می شوند.

اسلاید 16: اهمیت ورزش در جلوگیری از بیماری های عصبیورزش از اضطراب و افسردگی می‌کاهد، اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد .در سنین کودکی و نوجوانی روش سالمی برای آزاد کردن انرژی‌های اندوخته شده است و این خود بسیار لذت‌بخش و آرامش‌دهنده است. شرکت در فعالیت‌های ورزشی به اجتماعی شدن و کسب مهارت و کفایت و همچنین دوست‌یابی و ارتباط سالم با همسالان کمک می‌کند

اسلاید 17: نقش ورزش در پیشگیری و درمان بیماری های رواني یک دسته از بیماریهای انسان، بیماریهای روانی است که مربوط به کارکرد مغز میباشد .فعالیت عضلانی در فشارهای عاطفی موجب میشود مقداری از واکنش فیزیولوژیکی ناشی از هیجان، از بین برود.ورزش ، طراوت و شادابي را به ارمغان آورده و افسردگي را از بين مي‌برد.ورزش ، احساس آرامش و راحتي روح را افزايش داده و انسان را در مقابل فشارهاي رواني و اضطراب مقاوم مي‌كند.ورزش ، موجب تقويت قواي ذهني و حافظه مي‌شود.

اسلاید 18: تاثیر تمرینات یوگا بر سلامتیانجام تمرینات یوگا می‌تواند اضطراب، تنش و عصبانیت را کاهش داده و عزت‌نفس را افزایش دهد.

اسلاید 19: فرضیاتی در تبیین تأثیرات ورزش :فرضیه کته‌کولامین‌ها : کته کولامین‌ها گروهی از مواد شیمیایی مانند نوراپی‌نفرین، اپی‌نفرین و دوپامین هستند که به عنوان انتقال دهنده شیمیایی عمل می‌کنند. انجام تمرینات ورزشی به طور منظم می‌تواند از طریق افزایش ترشح انتقال دهنده‌های شیمیایی، موجب تقویت حافظه و تغییرات خلقی شود. فرضیه اندورفینها: اندورفین‌ها دسته‌ای از مواد شیمیایی هستند که از نرونهای مغز ترشح می‌شوند و آثار ضد درد و آرام‌بخش دارند . تمرینات ورزشی و بویژه دویدن می‌توانند موجب افزایش اندورفین‌ها شوند.

اسلاید 20: تاثیر ورزش بر حافظه تحقیقات نشان دادند که آهسته دویدن ( Jogging )، راهپیمایی، دوچرخه‌سواری و حرکات موزون نیز مانند راه رفتن سریع موجب بهبود حافظه و زمان واکنش مخصوصاً در سالمندان می‌شوند. تمرینات ورزشی علاوه بر افزایش جریان خون در مغز، میزان تولید مولکول BDNF را هم افزایش می‌دهند. BDNF نوعی فاکتور رشد است که نرون‌های مغز را در مقابل آسیب و صدمه مقاوم می‌کند و به بقای آنها کمک می‌کند. این مولکول همچنین می‌تواند از تباهی سلولها در اثر بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون جلوگیری کند.

اسلاید 21: نقش ورزش در پيشگيري از پوكي استخوان ورزش سبب افزايش قدرت استخوان‏ها و كند كردن روند پيشرفت پوكي استخوان مي‏شود و همچنين قدرت عضلات را افزايش مي‏دهد كه اين امر كمك مي‏كند تا مفاصل حفظ شده و حركات به آساني انجام شود و انعطاف‏پذيري تاندون‏ها و ليگامان‏ها نيز بهتر شود. در نتيجه از زمين خوردن جلوگيري مي‏كند.پياده‏روي بهترين جايگزين براي انواع ورزش‏ها بخصوص جلوگيري از پوكياستخوان و زمين خوردن خواهد بود.

اسلاید 22: اثر ورزش در درمان آرتروزعوامل موثر در ايجاد آرتروز عبارتند از : سن، جنس، نژاد، محيط جغرافيايي، تراكم استخواني ، چاقي، افزايش اوره خون، افزايش كلسترول خون، فشارخون بالا، ضربه و بيماري هاي زمينه ساز مثل ديابت و غيره. عللي كه باعث مي شود ورزش در كاهش علائم و نشانه هاي آرتروزي موثر باشد عبارتند از : ۱- تصحيح ضعف عضلات ناشي از عدم استفاده آنها و نگهداري آمادگي عضلات اسكلتي. ۲- افزايش قدرت عضلات اطراف مفصل كه باعث حمايت مفصل از آسيب مي شود. ۳- بهبود تغذيه با افزايش انتقال مواد به داخل مفصل، به وسيله بهبود فعاليت پمپي ، در اثر انجام ورزش هاي با تحمل وزن. ۴-تحرك موثر غضروف مفصلي به وسيله ايجاد فشار توليد شده ناشي از ورزش هاي با تحمل وزن.

اسلاید 23: نقش ورزش در زندگي و ارتباطات اجتماعي افراد معلول درگيري افراد معلول در ورزش و فعاليت فيزيكي منجر به پيشرفت ميزان سلامتي جسماني و فكري مي شود . ورزش به مثابه يک فعاليت درمانی - تفريحی، علاوه بر پر کردن اوقات فراغت، می تواند جنبه های متفاوت جسمانی ، روانی و اجتماعی را در فرد معلول تقويت نمايد و آثار و عوارض ثانويه اين عارضه را کاهش يا درمان کند.

اسلاید 24: جلوگيری از زخم های بستر و فشاریتسهيل در عمل دفعکاهش پوکی استخوانبهبود قدرت عضلات سالمحفظ دامنه حرکتی مفاصلبهبود انعطاف پذيریتاثير در روند اجتماعی شدن فرد و ورود او به جامعه جلوگيری از تشکيل سنگ های مثانه و کليه توسعه و پيشرفت در روند توان بخشیبهبود استقامت قلبی- تنفسی حفظ دامنه حرکتی قفسه سينه به منظور تنفس بهترپيشگيری از بروز تغيير شکل مفاصلتثبيت فشار خونبهبود تعادلکاهش ميزان سختی ( اسپاستی سيتی عضلات پر کردن اوقات فراغتتقويت روحيه افرادکاهش آثار منفی روانی از جمله اضطراب ، استرس . سازگاری بيشتر با مشکلات کاهش عوارض ثانويه مربوط به معلوليت بطور کلی . اثرات ورزش برای معلولین :

اسلاید 25: انواع ورزش های معلولین:شنا بسکتبال روی ويلچر تنيس روی ميز تيرانداری با کمان ويلچر رانی دو و ميدانی

اسلاید 26: تأثیر مثبت در بیماران دیابتی و کاهش مقاومت به انسولینورزش با کاهش بافت چربی و افزایش میزان سوخت و ساز بدن مقاومت به انسولین را کاهش داده و باعث بهبود عملکرد گیرنده‌های انسولین شده و سطح گلوکز خون را کاهش می‌‌دهد.حتی در بیماران دیابتی نوع یک که در بدن آن‌ها انسولین وجود ندارد یا به میزان کافی ترشح نمی‌شود، ورزش با افزایش میزان متابولیسم و مصرف انرژی، سطح گلوکز یا قند خون را کاهش می دهد و بدین ترتیب نیاز به انسولین تزریقی یا رعایت رژیم‌های بسیار سخت و محدود از قند و انرژی را در این افراد کمتر می کند.

اسلاید 27: اثرات مثبت بر سیستم گوارشیشناخته شده‌ترین اثرات ورزش در سیستم گوارشی بدن، افزایش حرکات روده و جلوگیری از یبوست مزمن است.

اسلاید 28: تأثیر ورزش در پیشگیری از سرطان سرطان تنها یک اتفاق لحضه‌ای نیست بلکه فرایندی از انواع تغییرات سلولی است که باعث می‌شود سلول بیشتر و بیشتر خود مختار شود. جایگاه ورزش در درمان بیماران سرطانی و چگونگی انجام ورزش توسط این بیماراننحوه و میزان ورزش در بیماران سرطانی به چند عامل بستگی دارد: • نوع سرطان • نوع درمان(رادیوتراپی – شیمی درمانی و یا درمانهای هورمونی) • مرحله درمان ( فعال یا نگه دارنده) • اطلاعات و وضعیت پزشکی بیمار • توانایی فیزیکی بیماربرنامه ورزشی پیاده روی با سهولت کاربرد

اسلاید 29: متأسفانه در بعضی از مواقع ممکن است ورزش عامل سرطان باشد: 1. دوپینگ و استفاده از مواد نیروزا مثل مصرف استروئیدهای آنابولیک در ورزشکاران باعث افزایش تومورهای کبدی می‌شود. 2. ورزشکارانی که تمرینات خود را در زیر نور آفتاب انجام می‌دهند به علت قرار گرفتن زیاد زیر نور آفتاب مستعد به سرطانهای پوستی هستند استفاده از پمادهای ضد آفتاب و تمرین در مواقع که آفتاب نیست بهتر است. 3. ورزش در هوای آلوده به دود سیگار سبب می‌شود که کارسینوژنهای بیشتری در تماس با سلولهای ریوی قرار گیرند. 4. استفاده از مکمل های غیر استاندارد هم می‌تواند تحدیدی برای ورزشکاران باشد.

اسلاید 30: راههایی که ورزش از طرق آن سبب کاهش بیماری ها و سرطان در انسان می‌شوند را به 10 گروه تقسیم می‌کنیم 1 : بهبود وضعیت سیستم ایمنی 2 : نقش ورزش در کاهش استرس 3 : نقش ورزش در کاهش افسردگی 4 :نقش ورزش در تصحیح شیوه زندگی 5 : نقش ورزش در بازسازی و توانمندسازی منابع بدن 6 : نقش ورزش در تغذیه صحیح و تناسب بدنی7 :نقش ورزش در افزایش تحرک روده و کولون8 : نقش ورزش در کاهش عوارض داروها 9 : نقش ورزش در بازسازی بافتهای فرسوده و آسیب دیده بدن10: نقش ورزش در کاهش ابتلا به سرطان پروستات

اسلاید 31: چگونه ورزش کنیم تا در پیشگیری از بیماری‌ها و سرطان مؤثر باشد در انجام ورزش باید به نکات زیر توجه کرد:فراوانی – شدت – زمان – نوع – کیفیت (گرم کردن و سرد کردن) – اصول پایه تمرینفراوانی ورزش :ورزش به دفعات 3 تا 5 بار در هفته ( 3 تا 5 روز در هفته) مناسب می‌باشد کمتر از 3 بار اثر بخشی ورزش را کاهش می‌دهد و بیش از 5 بار هم فواید بیشتری را برای فرد به ارمغان نمی‌آورد.اجزای یک جلسه برنامه ورزشی :گرم کردن ( حدود 5 تا 10 دقیقه)  فاز محرک یا استقامتی(حدود 20 تا 60 دقیقه)  فعالیت های تفریحی( دلخواه) سرد کردن ( حدود 5 تا 10 دقیقه)

اسلاید 32: بحث و نتیجه گیریاثرات مفید ورزش بر بدن انسان افزایش حداکثر جذب اکسیژن در بدن. افزایش کارآیی قلب از طریق حجم خون پمپ شده در یک ضربان. کاهش تعداد ضربان قلب و کاهش فشار خون. کاهش عوارض و احتمال مرگ و میر ناشی از نارسایی های قلبی. کاهش مقاومت عروقی برای عبور دادن جریان خون. افزایش توانایی بدن در مصرف اسیدهای چرب آزاد به عنوان سوبسترا در هنگام فعالیت. افزایش تولید لیپوپروتئینهای سنگین (HDL) که برای بدن مفید هستند. افزایش و بهبود تحمل بدن در هنگام تمرین. کاهش و یا از بین بردن چاقی و افزایش قدرت عضلانی. افزایش تولید اندروفین ها که مخدرهای درونی هستند. افزایش تولید عرق به هنگام فعالیت که در نتیجه تحمل بدن در برابر گرما بالا می‌رود. جلوگیری از استئوپروز یا پوکی استخوان در صورت انجام تمرینات تحمل وزن. افزایش تحمل گلوکز در بدن. افزایش تحمل کار بدنی و کاهش تنگی نفس در بیماران مبتلا به انسداد مزمن ریه.

اسلاید 33: منابع و ماخذ رستمی ، احمد ، طباطبایی ، عفت السادات ، (۱۳۷۰) فیزیولوژی عمومی پزشکی، انتشارات دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی.سبکتکین، امیر. حاج میر فتاح ، فاطمه، (۱۳۶۸). مبانی آمادگی جسمانی، انتشارات کمیته ملی المپیک چاپ اول .گایتون، آرتور،(۱۳۷۹ ). فیزیولوژی پزشکی. نیاورانی، احمد رضا. انتشارات سماط،.جلد۱گایتون، آرتور، (۱۳۷۹). فیزیولوژی پزشکی، نیاورانی، احمد رضا. انتشارات سماط، جلد۲ویلمور ،جک اچ – کاستیل، دیوید ال (۱۳۷۸). فیزیولوژی ورزش و فعالیت بدنی – معینی ، ضیاء . رحمانی نیا ، فرهاد .ژاله دوست ، بهروز (۱۳۷۸) راهنمای آمادگی جسمانی برای زندگی سالم ، انتشارات پیام نور.

اسلاید 34: با تشکر

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید