صفحه 1:
صفحه 2:
زی در پیش
ضوع.نقش و | ببنت اس ازی در
بو سب یت بسا
: استاد
:دانشجو
صفحه 3:
ضرورت و اهمیت یازی
ازآنجا که بازی اغلب با فعالیتهای بدنی همراه است ارتباط نزدیکی با رشد و تربیت
اندام بچه هاءمهارتهای جنبشی مناسب و آمادگی بدن دارد.
کودکان با فعالیت های جسمانی به مهارتهای حرکتی می رسند که آنها را قادر
می سازد تا از نظر جسمانی »اطمینان ایمنی و اتکابه نفس پیدا کنند از
po ee ee كم
به طور مثال کودکان نماز به اجتماعی شدن دارندو بازی فرصت مناسبی به
آنهامی دهد تا رفتارشان را با دیگران هماهنگ کرده »چیزی را که شاید با
دیده آنها متفاوت است بپذیرند شواهد بسیار دال بر وجود رابطه بین بازی و
رشد شناختی نیز وجود دارد.
صفحه 4:
٠ افزايش مهارت در برنامه ريزى »توانايى حل
Ce man, alias افد كه تور انش ی بر 3
زبانءهمه و همه در بازى كودكان متجلى مى شود براى
يى بردن به ارزش و اهميت بازى بايد بازى كودكان
و نحوه انجام آنرا بشناسیم و هرگز بازی کودکان را
بیهوده تلقی نکنیم چرا که زمان بازی زمان به دست
آوردن دانش و تجربه است. _ رتك a EF NO Ml sa
صفحه 5:
1 1#
صفحه 6:
تعاریف بازی از دیدشگاه صاحب
نظران
فعاليت هاى كه آكاهانه و به قصد حصول نتيجه لنجام نمى شود (جان
ديويى)
فعاليت هاى در جهت تداوم شادمانى(شاند)
بسازی یعضی یکی ساختن واقعیت با خود(ژان پیاژه)
افعالينى فى نفسه أزادءبى هدف سركرم كتندء يا تفريحى (لازاروس).
تمرينى غريزى و بى هدف از اعمالى كه در زندكى آينده نقش اساسى دارند
(كروس)
آزادانه ابراز وجود كردن براى كسب لذت مترتب بر آن(سى شور)
تعريف كلى: به هركونه فعاليت جسمى يا ذهنى هدف دار كفته مى
شسود که به صورت فردی یا گروهی انجبام . می پذیردو
مسوجب کسب لذت و اقناع کسودک میشسود
صفحه 7:
1)بازی جسمی:ازقدیمی ترین نوع بازی هاست,به ابزار مخصوص
نیازمند است,هم به صورت قردی و هم به صورت گروهی انجام می شود.
2)بازی نمایشی:کودک در تقلید از بزرگترها از لباس و وسایل مخصوص
آنها استفاده می کندماننده پسری که کت پدر را برتن کرده ویا دختر بچه
ای که کف ش پاشده دار مادر راپوشیده و به رحمت راه می رود.
صفحه 8:
3)بازی تقلیدی:ک ودک به تقلید نقش های می پردازد که آنها را باور
کرده است معمولاً بهترین شخصیت ها برای شروع ایفای
نقعش,وال دین,برادران,خواهران و دوستان هستند.
4)بازی نمادین:ک ودک نیازها و آرزو های خود را با استفاده از وسایل
نمادین و از طریق بازی بیان می کندبرای مثال کودک بر تکه چوبی سوار
شده واین طرف و آن طرف می رودماننده اینکه سوار بر آسبی شده و آثرا
هدایت مى
5)باری آموزشی:مهمترین وسیله آم وزش ک ودی استفاده از وسایل
مناسب است ماننده مکعب های چوبی که کودک پا جور کردن و دسته بندی
کردن آنها می -تواند با مسائل اساسی اما ساده و آسان ریاضی آشنا شود.
صفحه 9:
بازی های رایانه ای
يکي از سرگرمي هاي کودکان نوجوانان و جوانان وحتي
بزرگسالان در عصرجديدبازي هاي رایانه اي است اين بازي هاي
مهیج و پرکشش ساعت هاافراد رادرمقابل صفحه نمایشگرنگه مي
داردهاوراازدنياي واقعیت به عالم تخیلات فرو مي بردویا چيزي را
به او مي آموزدویااز او مي گیرد.
صفحه 10:
——~ ben
)به عقيده بعضي از يزشكانءاين بازي ها به کودکان كمك مي
كندكه به داروهاي مسكن كمتر احتياج كند
©)باعث هماهنكي جشم ودست ويرورش عضلات و ظرفيت
كودك مي شوند
©)يادكيري را آسان وتوجه بجه هارا جلب مي كند
“©)مفاهيم و مباني رياضيات را آموزش مي دهند
صفحه 11:
معا سب
0)تقویت حس پرخاشگري و خشونت
)ایجاد روحیه انزوا طلبي در کودکان
9)تنبل شدن کودکان و نو جوانان
<)تاثيرمنفي بر روابط خانوادگي
صفحه 12:
ویژگی های باژی دردوره پیش دبستانی
از درون رلنگیخته میشود(1
2
آزادلنه لنتخابمیش ود (3
واقعینگریز اسبله
ne
صفحه 13:
ىن یاز ی درر شداجتماعی کو دگ
یات ودک تا یط روش و و تیا
er و 2
وقایتوامسآموزد و شکسترا به طور واقع وت جریه م2
موجیش کوفایی استعدادهاءن هفته و ب روز خلاقینمل3
.شود
اور ره
Ee ees ere
.همانند سازءعب ابزرگسا لرا میآموزد(6
.همکاری همیاریو مشارکتک ودکت وسعه معیابد(7
قدرتابراز وجود پیدا میکند و از ترس,؟ مروییوخجا ل(ة
.بیهوده رها مشود
صفحه 14:
نقش بازی در رشد دهنی کودک
.در یادگی ریزبانن قع شب سزلی مدا رد(1
“در رشكد ه وش ودکب سیار مور اس2(۲
.با مفاهیم ساختف ضاوشک آشنا میشود (3
.رفتارهایهوشمندلنه کودکت قوینمیشود(4
موقعیناستفاده از قوه تخیلدر کودکبه (5
صفحه 15:
نقش بازی در رشد عاطفی کودکگ
ار اه as كين ارا لسن
,> مایلی ه جنگجوییو سره گر مرا کم مک تیزم
رو كروك ودكرا لفزايش م ی ده 3
رك ساسا تروطت رسي وت ردیدها هر و محچشم کبنه و(4
صفحه 16:
نقش بازي در رشد جسمي کودك
موجبوشد هماهنگدستگاهها و اعضاعم ختلفب درل 1
رو و انرژیب دنرا به بهترینش کلم صر ف مول3
کودکبه تولنمندیهاعف کرعو بدنیخود آگاهول4
.بيدا
صفحه 17:
صفحه 18:
نقش مریی و والدین در بازی کودک
مشاهدم گر باشد(مربی)()
طراح یا سازماندهنده ف ضاوی ازیو مواد آموزشیلازم باشد(مربیع)(0
ارزشگذار باشد(مربی)(9
چنانکه تعداد کودکانب یشتر شود زمانب ازیرا زیاد کند(مربی(4
باید در خانه نقشهمبازیکودکوا بر عهدم گیرند(والی)(6
بلید زمینه شادیو نشاط کودکوا از طریقب ازءف راهم(
آور رند(وا لیم
بازیک ودکانرا جدویگیرند(والین)(2»
در بازیک ودکشرکتک نند و شرلیط لازم برلعيازءىآنها فرلهم(©
Yi رند(والین)
صفحه 19:
صفحه 20:
یازی کودکان
.از مح دود ؟ ردن> ودیدر ه خ گام ب زر ب ره زب م(1
راعمت وقفک ردنب از عاز لمر و نه راستفاده نکنیم(2
را ات ری رت ار کرد
.در بازیک ودکاندخا لتسکنيم اما راهنما و کمککننده خوب مب اشیم(4
.مراف اشيم كه محيط بازعموت سي بجسمى 3 کریم با رولثر: شود (ظ
کارعکتيم که بازعبه صورت جربه لذتب خشدر ذه نک ود کب اقمل6
سکن
عمط لو نب وهی ,باره ودکاردر اریه وج کب م7
به 2 زیرا زندگینها در بازکشک لواقعیبه خود (8
در در محيط هاوباردكروساباركها »اماكنعمومه)اجازه دهيم تا كودكازيا(9
.يكديكرهمبازىشوند و از واردتشدزيه محيط بازوكودكاتييرهيزيم
.محيط وشرليط لازم براعلنجام بازوكودكانفرلهم كنيم[10
صفحه 21:
صفحه 22:
منايع
اسيادىبرنارد:آموزشدر دورانكودكوم حمد حسيننظرطل1
ار Css
ونيتا کولب رنامه آموزشو پرورشدر دوره پیش ز(2
دبستانفرخنده مفیدعسمت
ی ی را ارو ار رل ار ما ربا(
هارلوکا لزلبثب ازی ترجمه وحید رواندوستهرلر(4
قهرمانیجواد: رولنشناسیدر خدمتمعلمانتهران موسسه(5
فرهنگیمنادیطبیعت
مقا:روانش ناسری ازی زارعیانحسین6(83
صفحه 23:
پایان