صفحه 1:
تور در صعصارص
Light In Architecture
صفحه 2:
الله نور السموات و الارض
خداوند روشنایی آسمانها و زمین است
صفحه 3:
مقدمه با نتيجه گیری!!؟...
نسویشفافتریین نسر متریین سا ترینو ار زلنترینصواد ساختاریمو جود در.
تسونید کیفیتها ولشیایمور دیاز محیط انسانیاستجیز ولسنکسه لمکان
تیش زو ها
د وتصو رو حاانتر ولنیمستفیرر | فسرلهم مسیساز د
نور نه تنها نقش مهمی درایزش گذاری بر عناصر معماری دارد بنکه
یکی از عوامل مهم تعیین کننده فضا نیز محسوب می شود نوردر
.دگر گونی ماهیت فضایی وکالبدی تاثیری بسیار دارد
انیسه فسعاسیتهایر و زمر ه وبازنمانینند گی
صفحه 4:
chy gal
نور از نظر فیز یکی عبارت است از انرژی تشعشعی که بین طول موجهای
مشخص واقع شده است .
.از سوی دیگر تظاهر دید از انرزى تشعشعى
صفحه 5:
صفحه 6:
صفحه 7:
هماهنگی بین نور طبیعی و ساختگی
= 5
صفحه 8:
نور و بینایی
ادر اک بینایی تابع ۴ عامل است
Loko
جایجسم مورد مشاهده. 2
شدتننور .3
ونگ4
صفحه 9:
:اهمیت نور
نور عاملی فعال در معرفی فضاست همچنین نور قادر است از لحاظ بصر یبه فضا
وسعت ببخشد نور اولين شرط براى أدراك بينابى است.دي تاويكى مطلق ما نه فضا
را می توانیم و نه فرم و رنگ را اما نور تنها ضرورت
یکی نیست بلکه آرزش روانشناختی آن یکی il مهمترین عوامل زندگی
در همه زمینه هاست انچه که باعث می شود اشکال بیشتر با کمتر موود توجه قرار
بگیرند نحوه تظاهر انها در برابر نور است
صفحه 10:
:تا ثیرنور در طبیعصت ۰
.کوج کردن با لقاج حیوانات بستگی به نور دارد"
هلندی ها و ژاپنی ها پرندگان خود را در پاییز هر سال در معرض نور
بپشتری قرار می دهند تا پرندگان آواز خوان را به خواندن و پرندگان مانند
مرغ ومرغابى را ادار نما بند
صفحه 11:
:نور در طبیعت
نور طبیعی که حاصل انرژی حبات بخش درونی است به عنوان یکی از منابع وجود هبات
برروی زمین محسوب می گرددعلاوه برآن نورمی تواند با رنک هاوجنوه های متفاوت
خودباعث تفییر چهره یک مکان شودزیرا نوردر هریک از فصول سال درآب و هواهای
متفاوت و يا در هر زمانی از طول روز دارای چهره ای مخصوص به خود میباشد ضمنا هر
مکانی دار ای نور خاصی است که تنها به انجا تصلی دارد
تأثیرات روانی نور طبیعی
افزایش ترشح برخی هورمون ها خواهد شد که ۱1
آن بروز حالت شادابی و توان غنبه بر | |
مشکلات و نهایتا کاهش میزان استرس های
روانی در زندگی روزمره خواهد بود
صفحه 12:
۳ so
sang 9 Se:
برای انسان ریعنوان وسیله ای برا
.ی محاسبه ی زمان محسوب می شد
از دوران ماقبل از تاريخ همواره اجسام
نور انی که تجسمی از یک شیی زنده را درذهن
بیدار می کردند توسط بشر مورا
واهتر ام قرارگرفته ومشتاقانه برایشان جشن
می گیرفتند آنها راعبادات کرده می پرستید
از این توجه بیش از به مضونور درافلب
فرهنگ های اوئیه بشری ودر جوامعی با آداب
ورسوم ومقایدمذهبی متفاوت همچنان در
طول زمان مشاهده می شودبر خی از جوامع
نور خورشید به خاطر روشن نمودن عالم که
صفحه 13:
استفاده از نور طبیعی در معماری سنتی ایران
صفحه 14:
نسو ویر هایعموصوو طفقیدیواوها .2
.
ae :
20
0 5
0 5
ی
صفحه 15:
تمرکزو تاکید برروی سوزه به وسیله نور
صفحه 16:
صفحه 17:
پراکنده کردن وعبور فیر مستفیم نور
صفحه 18:
ایجاد بافت به وسیله نور ورودی از پنجره مشبک
صفحه 19:
عبورنور به صورت روهانی
صفحه 20:
تا بت ند
ی 4 سمت مفه
صفحه 21:
زيبابى در انعكاس نور
صفحه 22:
:نوردرمعماری مدرن
دردوران مدرنیسم .معمار ی پنجره ها
را از محدودیت ساز ه ای جدا کرده وبه
آنها این اجازه راداده است که آزادانه
در هر اندازه ای ساخته شوند.امادر عوض
اینکه نتیجه آن در آزادی نورمعماری
7۳ A
شفاف را بوجود آورده است دنيايى از
نور وتنها نور. نوربه جای همه چیز
دیگر و خالی اف تار یکی این دنیای
سر اسر نور.معماری مرگ فضای می دهد
همانطوو که تار یکی مطلق اینگونه
است نور به تنهایی نمی تواند
تووباشد حتما باید درکنار تار یکی باشد تا
معنا وفهم پیدا کند.تار یکی ذاتاً قسمتی
صفحه 23:
: تادانو آندو
نور سر چشمه وجود همه هستی است با
روشن كردن سطح اجسام نور به آنها
پیر آمون و یک محیط مرنی را اهدا می کند و
جمع شدن سابه در بشت أنها به اجسام عمق
می دهد اجسام تنها در مرزهای روشنایی و
تار یکی است که معنی بیدا می کند وشکل
خودرا به دست اورده و نشان می
دهند .روابط داخلیشان کشف می شود
صفحه 24:
:تادانو آندودرباره نور درمعماری می گو یبد
من بسيار عميق به نقش نور طبيعى نظر
مى افكنم نورى كه مى توائد
درهرنقطه از محیط ساخته شده ما
بوسیله مجاورت بی واسطه وشایان
توجهی از مکان وزمان با ما صحبت
کند من نوی را به فضای داخلی
معماری هدایت می کنم به طوری که
آن نور فضا را بوسيئة عمق مشخص
وتعريف كند وفضاهايى بسيار مهيج
وتحر یک کننده بوجود بیاورد
صفحه 25:
:لوبى كان سال (1969)
وقتى من به معمارى فكرمى كنم .آثرا به
موسيقى ارجاع مى دهم من وقتى به يك
طرح نگاه می کنم آنرا یک سمفونی از
روابط فضایی که از نور وساختمان تشکیل
. یافته شده است
نور سازنده ماده است وماده هم سایه سا
. است پس سایه متعلق به نور است
من باورندارم فضایی که تنها به گونه ای
ساختگی روشن می شود ارزش آن را داشته
باشد که به آن اتاق بگوییم
صفحه 26:
:لو کوربوز به
معماری بازی هنر مندانه دقیق
وخیره کننده مجموعه ای از
اجسام ساخته شده درز نوربه
که فرمها را درمقابل ما نمایان
می سازند
صفحه 27:
:هاندیش کرامر
نباید بناهای تار یضی را بانور پردازی مزین کرد چرا که به هنر معماری خدشه
وارد می شود درواقع باید همواره این موضوع را درنظر قرارداد که چنین
شهری با نوروروشنایی شهری تفاوت عمده وفاحش دارد .
:مور یس لا بيدوس
انسانها مانند پشه هستند هر کجا نووی باشد به سمت آنها هجوم می برند بدون
اینکه بدانند چر ا؟چه بخواهیم چه نخواهیم به سمت روشنایی می رویم نورها
را به خود جذب می کند نورجزنی از ذات زندگی بوده ودربسیاری از فرهنگ
الرزور بأشور فين به عنوان عنصر خدایی محسوب می شده و آن را ارچ می
اد۵ اند .
صفحه 28:
نور پردازی اماکن قدیمی
صفحه 29:
: به طورکطی هر اتاق به ۲نوع نورپردازی نیازمند است
et or, Ge lank gut Gal Sh a ple Ges
6 نسووبرد آزیکسانون
5 نسووبرد وی دکو رطتیو-
صفحه 30:
نور پردازی ونور مناسب
نور پردازی به طور کلی بهتر است به گونه
أى باشد كه صفحه های مختلف ر وا غابى را
,برای شرابط متفاوت بهره برداری
بانور پردازی می توان فضا را تفکیک کرد
.وبخشهایی از آن را مورد تاکید قرارداد
با نوز پردازی می توان فضاهای اصلی
وفرعی وسرویسها وا میتوان با نورهای
مختلف از هم تفکیک کرد
صفحه 31:
:حل وابستگی شدید وضع روشنایی درون به محیط بیرون .۰
۰ . 1- شسيشه لور | بسه تسرقیبیدر نسظر بسکیریيم کسه بسه طور gl
مستقیم در معر ضتسایشنسور قسرار نسگیرد
۰ لستفاده از پسنجر ه هایپنگی2
eS استفاده از بسرده
صفحه 32:
:در نور پردازی طبیعی ga عامل در نظر گرفته میشود ۰
مملکرد فسضا - 1 ۰
کسنترلست 2 ۰
صفحه 33:
:تور پردازی طبیعی ۰
:سه امکان ار تباط بصری بین داخل و خارجخ ۰
. از طرییر و زونه ها فسقط نسور بسه دخلرده دارد-1 ۰
عالویه بسر ورود نسور ریاف دید بسه بسیرونیساز بساشد -2 ۰
.هم نور بسسه اخلسوايد هملمكازديد از هر طرفوجود دارد -3 ٠
صفحه 34:
صفحه 35:
صفحه 36:
صفحه 37:
صفحه 38:
: معماری موفقیت آمیز
معماری موفقیت آمیز
مستلزم ترکیب همزمان نکات
گوناگون محیط ز بست است
که شامل عوامل اقلیمی
بیولوژ یکی روانی و
مشاضهداتی می باشد.معمار
باید طر هی قابل اجرا و
پاسخگو به نکات فوق تصیه
نماید عدم توجه به نکات
مذكور كل طرج را با شكست
کامل مواجه می سازد 1
صفحه 39:
Lig:
ake:
- یکسانبسا عنولن سسکو تونور Gea sie yeas»
آوند بسنجامیناي نسور وز دومعماوی تسو چمه سکتر شسهرلم پسور سیهیمی-
پسیریینا . مسحمد کسرییم. شسیو د هایسعماویا برطنی تسدوینضلامحسین-
مسعماویان
کسروت تسد بوییک زسیبلییشسنا ختیدر مستناوی تسر جمه سکتر جهانشای -
پساکزاد ومهندسمبدلز ضا حملیون
مجله مسعمار شسماوه های ۳۱-۳۰-۲۳ -