پزشکی و سلامت بیماری‌ها

نکاتی در باب حجامت

nokati_dar_morede_hejamat-tabaye

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نکاتی در باب حجامت”

نکاتی در باب حجامت

اسلاید 1: www.tabaye.ir

اسلاید 2: نکاتی در باب حجامت

اسلاید 3: حجامت و انتقال خون: بنا بر تحقیقات علمی، ثابت شده که محتویات خون حجامت با خون سـیـاهـرگی(که در انتقال خون از شخص گرفته می شود) متفاوت است و به زبان ساده، غلظت بیشتری دارد.لذا انتقال خون نمی تواند جایگزینی برای انجام حجامت باشد.

اسلاید 4: بر خلاف تصوّر عمومی، حجامت، درد چندانی ندارد؛ چرا که عمل بادکش باعث بی حسّی نسبی موضع حجامت می شود.اگر حجامت با خراشهای ظریف و طبق اصــول علمی انجام شود، تقریباً هیچگاه جای آن روی پوست باقی نمی ماند(حتّی در بیماران دیابتی). میزان خون خروجی: مقدار خونی که از محلّ حجامت خارج می شود؛ بسته به مزاج و وضعیت جسمانی حجامت شونده، فصل و حتّی روز حجامت، متفاوت است و کم یا زیاد بودن آن تاثیر چندانی بر روند درمانی بیمار نمی گذارد.

اسلاید 5: تعداد دفعات خونگیری:این تعداد در هر فرد متفاوت است و به طور متوسط 6- 5 بار است؛ تعیین کردن این دفعات از قبل – مثلاً سه بار خونگیری در هر بار حجامت – کاری غیر علمی است. خونگیری معمولاً باید تا قطع خود به خود خونریزی یا روشن شدن رنگ خون ادامه پیدا کند.

اسلاید 6: حجامت در ماه رمضان:انجام حجامت در این ماه مبارک- و سایر ایّام روزه داری- به جهت امکان ایجاد ضعف در فرد، کراهت دارد؛ ضمن اینکه انجام حجامت با شکم گرسنه، باعث درمان بیماری هم نمی شود.در این ایّام، در صورت ضرورت، بهتر است حجامت بعد از افطار انجام شود. اگر حجامت طبق ضوابط علمی مربوط انجام شود تقریباً هیچ عارضه ای ندارد. انجام حجامت منحصر به بیماران نیست و افراد سالم نیز، از آن بهره خواهند برد.

اسلاید 7: ممنوعیّت حجامت:به جز افراد معدودی که غلبه شدید بلغم دارند، سایرین منع خاصی در مورد حجامت ندارند.برخی معتقدند زنان باردار تا پایان ماه چهارم حاملگی(تشکیل کامل جنین) نباید حجامت کنند.افراد دچار مشکلات انعقادی مثل کمبود شدید پلاکت و هموفیلی نیز به دلیل احتمال ایجاد خـونـریـزی شـدید بـهتر است حـجامت نـکنند.کم خونی، تنها در صورتی که از انواع شدید آن باشد مانع انجام حجامت است.مصرف آسپرین، وارفارین، دی پریدامول و سایر رقیق کننده های خون، مانع انجام حجامت نیست.

اسلاید 8: فاصله زمانی بین انجام حجامت ها: این فاصله به عوامل متعدّدی بستگی دارد که از آن جمله می توان به سنّ، جنس، مزاج، نوع تغذیه و نوع بیماری شخص و نیز، فصل انجام حجامت اشاره نمود.این زمانبندی برای هر شخص، به طور جداگانه و توسّط پزشک او مشخّص می گردد.

اسلاید 9: حجامت اطفال: به تجربه ثابت شده حجامت کودکان دارای این اثرات می باشد:درمـان زردی( یرقان) نوزادان؛افزایش توان سیستم ایمنی و قدرت دفاعی و کاهش موارد ابتلا به عفونت های گوش و گلو و ریه و سرما خوردگی؛افزایش قد و وزن و جهش رشدی در کودک و نوجوان؛افزایش اشتها؛کاهش رفتارهای عصبی، تندخویی، پرخاشگری، لجبازی و به طور کلی اختلالات رفتاری به خصوص در نوجوانان؛

اسلاید 10: حجامت اطفال: به تجربه ثابت شده حجامت کودکان دارای این اثرات می باشد:ارتقای ضریب هوشی، قدرت حافظه و توان یادگیری؛تحریک خونسازی و رفع کم خونی؛تعدیل تمایلات نامطلوب جنسی نـوجوانان؛تنظیم قاعدگی دختران نوجوان و کاهش درد و ناراحتی عادت ماهیانه ایشان؛افزایش قدرت بدنی، رشد بیشتر عضلات و افزایش کارایی جسمی کودک در ورزش و بازی و فعّالیت بدنی؛ درمان آکنه(جوش غرور) و بسیاری موارد دیگر.

اسلاید 11: با توجّه به این آثار مثبت و این که حجامت اطفال به ندرت باعث عارضه ای می شود؛ باید پرسید، چرا در تزریق واکسن و یا خوراندن داروهای شیمیایی به کودک دلبندمان، با آن همه عوارض جانبی و مخرّب، شک و تردید نمی کنیم؛ اما برای حجامت وی که دستور دینی ما و زمینه ساز سلامت و درمان بیماری های کودک است؛ دچار تردید و دودلی می شویم؟!

اسلاید 12: سن مناسب برای انجام حجامت:- در روایات، سنّ شروع حجامت کودک از 4 ماهگی ذکر شده ولی در موارد ضروری(مثل درمان زردی) می توان نوزاد چندروزه را نیز حجامت کرد.- برای سنّ پایان حجامت، برخلاف نظر بعضی حکما ازجمله ابن سینا و جرجانی، محدودیت خاصّی وجود ندارد و باید بر اساس وضعیت فرد اقدام شود.

اسلاید 13: نکته پایانی:در مراکز معتبر درمانی، برای انجام حجامت، از وسایل استریل و یکبار مصرف استفاده می شود؛ به همین دلیل، مراجعین محترم می توانند با خیالی آسوده نسبت به عدم انتقال بیماری هایی مانند هپاتیت و ایدز، به این سنّت الهی و اسلامی اقدام فرمایند.Shiateb.com

19,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید