صفحه 1:
00 |نگاهی کوتاه بر مفاهيمى جديد |
در سازمانها .
0020| كردآورىترجمه: زيياخواجهنورى |
صفحه 2:
نگاهی کوتاه بر مفاهیمی جدید در
اس
صفحه 3:
هوشمندی کسب و کار - یلاها یی
ی
* موثر بر وضعیت رقابتی و ساختار سازمان
۰ جهت استفاده بهینه از انبوه اطلاعات
* جهت کسب مزیت رقابتی و افزایش بهره وری
۰ موثر در کاهش پیچیدگی اطلاعات و ایجاد چابکی در سازمان
۰ «هت کمک به استفاده منطقی از داده های ایجادشده از سیستمهای
مدیریت مشتری و کسب و کار الکترونیکی
* دارای نگرش بر زنجیره ارزش کل شبکه های مرتبط با سازمان
* چارچوب هوشمندی کسب و کار : زیرساختی ۰ کارکردی ۰ سازمانی » کسب و کاری
» هوشمندی کسب و کار بر سطح کسب و کار تاثیر می گزارد
پس بر رقابت بطور مستقیم تاثیرگزار است
صفحه 4:
هوشمندی کسب و کار - یلاها یی
هدف
* راهنمایی کاربران جهت خودسرویسی بادرنظرگرفتن کارهای تکراری مرتبط با
هرشمندی کسب و کار ( مانند گزارشات مديريت و كارهاى تحليلى ساده )
۰ انجام تحلیل های موقتی گاها دشوار توسط خود افراد ( تا زمانی انجام می شوند که
فعالیتها بشکل تکراری درآیند )
+ حصول اطمینان از دوباره اختراع نکردن چرخ ( ازطریق بازبینی مجدد فعالیتهای مرتبط
با هوشمندی کسب و کار در جهت جلوگیری از دوباره کاری )
صفحه 5:
هوشمندی کسب و کار - یلاها یی
ان ۰
* وجود تخصص و مهارتهای تحلیلی هوشمندی کسب و کار در کارکنان
* بررسی دقیق هزینه های پروژه هوشمندی کسب و کاروسرمایه گزاریهای انجام شده
سرمایه
* به اشتراک گذاری و استفاده های مجدد از روشها » مفاهیم » اطلاعات » و بینش ها
* تمرکز مهارتهای کاری در مرکز هوشمندی کسب و کار و جلوگیری از پراکندگی آن
وی افراد در تلفيق فعایتهای کسب و کار و فناوری اطلاعات بصورت تحلیلی
صفحه 6:
هوشمندی کسب و کار - یلاها یی
الل موث
* وجودمهارتهای :
کسب و کار » فناوری اطلاعات » تحلیلی
* ترسیم و ارزیابی پروفایل افراد ( نمودار اسلاید بعد )
© تطبیق مرکز ارتقای هوشمندی کسب و کار با طرح سازمان
* ایجاد زیرساختهای متناسب برای هوشمندی کسب و کار و در راستا بودن آن با اهداف
راهبردی و رقابتی سازمان
* همگرا کردن تمامی فعالیتها و اهداف سازمانی با آن جهت حداکثر نمودن هم افزایی
* نظارت مداوم بر مرکز هوشمندی کسب و کار
صفحه 7:
هوشمندی کسب و کار — صصمصيناعه/ عویبی)
تهای لاز ت ارتقا کسب
= مهارتهای كسب و کار ge
وا بر برنامه هاو 4
الى eS ارتباط با استراتزئ/
هوشمندی م ۱ las ais ۱۲۱
كسب و كار | - فرايندهاى دكركون سازى__ _ [
0
۱ مديريت تغيير
۱ ذخیره سازی
| نگهداری ۱ شناسايى دآده تطيل \
i يكيارجه سازى داده ها // استخراج داده كاوش و تشريح N
7 .
1 مهارتهای 2 يس Dt ae
صفحه 8:
هوشمندی کسب و کار - یاه یی
oi
* افزایش نرخ بازگشت سرمایه
* افزایش ارزش افزوده
* افزایش درآمد
* بهینه سازی فرایندها و استفاده از فرصتهای بازار
© کمک به جلب و حفظ مشتری و موثر در مدیریت مشتریان
* انسجام در سیستمهای کاربردی و قابلیت پیام دهی آنها به یکدیگر
* سازماندهی فعالیتهای پیچیده حول محور هوشمندی کسب و کار و هم افزایی تزایدی نتایج
کی داصله
صفحه 9:
هوشمندی کسب و کار - یلاها یی
یکپارچه سازی اطلاعاتی حوزه های مختلف کسب و کار
or
ع6
۳
سم مب
ممم كن © ۲۳
a
ابرنامه های کاربردی 690 : راهبردی » Gable « تحلیلی » استاندارد »
سس سس ۳
بستر 01 » داده کاوی » مبتنی بر فناوری اطلاعات و مشئری گرایی.
فناوری اطلاعات
کارکردی
زیرساختی
صفحه 10:
هوشمندی کسب و کار - یفاص حصبی)
تاثیرات هوشمندی کسب و کار در چهارسطح
a روندهای اصلی : جهانی سازی ۰ مجازی سازی و شفافیت ۰ | | کب وگل
| عملکرد ۰ اطلاعات درونی و بیرونی » فرهنگ انواع 0
کاربران » متدولوزى 00 ٠ مهارتها و قسمت 60 0
Epos oc 6071 « Meee: otc}
aa | وكاربركرا 2 |راهبردىء عملياتىء ت ۳
بستر 91 داده کاوی ابزار های 1 ۰ مبتنی بر
فناوری اطلاعات و مشتری گرایی
TE سرور پویا انبار داده 00-9
ayy | LE an a Och ” فينج
فناوری استخراح نت۳۳2
۱ با
واسطهای یکپارچگی ae las
: زمان واقعى در زمان مناسب
= مم م م As | a:
Senge ا[
صفحه 11:
هوشمندی رقابتی - حجسیلاصه Cowpetiive
* مفهومی جدید در مباحث اقتصادی و مدیریتی
* انگیزه ای برای تغییر تفکر و ساختار سازمانی
* دپارتمان هوشمندی رقابتی برای بالا بردن هوش سازمان
* بوجودآمده از تحولات محیط كسب وكاردراثرانقلابهاى سه كانه :
اینترنت » دیجیتالی » کارآفرینی
۰ شکاف دیجیتالی بعنوان عاملی مهم در آفرینش هوشمندی رقابتی
: نتایج مهم استقرار هوشمندی رقابتی
تخور درتنطیم برنامه ریزی لستر #زیک ۰ صلیات ۰ اتغاد سیاستهای کواه مدت
مدلهای تصمیم گیری » تشکیل جلسات و بسیاری حوزه های دیگر
صفحه 12:
هوشمندی رقابتی - عسبیلاصه) :0
* عوامل موثر :
* قدرت پردازش و ذخیره اطلاعات حجیم
* تغییرات اساسی در قانون عرضه و تقاضا و اصل کمیابی بدلیل
قابلیت تولیدانبوه و تکثیر مجدد کالاهای اقتصادی با کمترین هزینه ممکن
* کاهش هزینه های تولیدی دراثر افزایش بهره وری وقدرت رقابت
* کاهش موانع ورود به بازار و هزینه های مبادلات
* تغییر ساختار سازمانها بسوی ساختار شبکه ای
* کاهش وزن اقتصاد در کشورهای توسعه یافته و حرکت بسوی اقتصاد بی
دزد ( در برابر وزن دانش )
صفحه 13:
هوشمندی رقابتی - سیلاعها Cowpetive
: عوامل موثر ٠»
* اصل نوآوری بعنوان محور رقابت
* جانشینی عدم تعادل و توازن در اقتصاد بجای اصل تعادل و توازن
* تغییر سریع مدلها و باورهای ذهنی
»* سرعت در گرفتن علایم بازار و درک تغییرات بازار
* پویایی . یادگیری مستمر در سازمان
* کنترل مستمر محیط سیاسی و اقتصادی سازمان
* مدیریت دانایی بعنوان رکن اصلی
6
صفحه 14:
هوشمندی رقابتی - یاعدا Cowpetive
: عوامل موثر ٠»
* بکارگیری تکنولوژی های نوین
* نیروهای زیده و متخصص
* سرعت عمل بالا
۰ جایگزینی مدیریت کارآفرین بجای مدیریت متعارف
* درک درستی از رقبا
* بروز بودن سیستم های اطلاعاتی و اطلاعات » و سرعت در چرخش
اطلاعات
ap
صفحه 15:
08 - سیستم مدیریتمحتو|
۰ جهت مدیریت نظارت. و ارائه اطلاعات شامل :
- جمع آوری
- نشر محتوا
* ذخیره محتوا به صورت جزئی یا کلی با حفظ ارتباطات بین اجزاء
کمک به کنترل بازبینی محتوا
صفحه 16:
سیستم مدیریت محتوا - 006
6 چیست؟
8 تر کیییلستاز :
۰ پایگاه داده حجیم
© سیستم مدیریت اطلاعات و اسناد
۰ و ساير امکانات و بخشهای نرم افزاری
که برای این موارد استفاده می شود:
۰ ذخیره و بازیابی
۰ مقادیر عظیم اطلاعات زنده
سیستم مدیریت محتوای مبتنی بر وب شما را قادر می سازد که:
۶ یک شمای واحد و یکنواخت در کل شبکه ایجاد کنید
۰ امکان نشر و به روزرسانی محتوا را با استفاده از ابزار ساده و در عين حال قدرتمند
مبتنی بر مرورگر به تولید کنندگان محتوا می دهد
۰ در کنار سایر برنامه های کاربردی امکان ارائه اطلاعات از طریق وب را می دهد
aa
صفحه 17:
سیستم مدیریت محتوا - OG
چه کسانی به سیستم مدیریت محتوا نیاز دارند ؟
* وبلاگنویسان و صاحبان نشریات الکترونیکی برای بهروز رسانی مداوم» و ارائه
اطلاعات زیاد و همچنین به منظور ارتباط دو طرفه با بازدیدکنندگان و خوانندگان
مطالب
* سایتهای تجاری» آموزشی و اطلاعرسانی با هدف ارائه اطلاعات خدمات و
سرویسهای خاصی, نظیر فروشگاه الکترونیک» انواع فرمهای دریافت اطلاعات» و...
* سازمانهایی با حجم انبوه اطلاعات
a
صفحه 18:
وص 0( وب() - معرفی
* بعنوان بستری جهت انجام تحلیل های پیچیده
* برای پاسخ به سوالاتی نظیر ۴-!() » شبیه سازیهای مهم نظیر
* معرفی محصولی جدید به بازار » تعين سودآورترین محصولات
۱۲ درى براى انجام عمليات بيجيده جهت دست يابى به نتايج مهم در كوا هر 077
* مورداستفاده بعنوان بستر براى Gxpert Gpstew » DGG
* بعنوان بسترى براى باسخكويى به سوالات ايجادشده درنتيجه پاسخگویی به هرسوال » و
جستجوهای پیچیده در نتیجه عملیات مسهبسبب برروى آن
* کمک به ایجاد درک » دانش و نگرش مفهومی در مدیران
»کمک به حل مسایل نیمه ساختاريافته
*کمک به تست فرضیات در مدیران میانی و سطح بالا
*کمک به ساخت و ایجاد مدل و تست بر روی آن
«بعنوان بستری برای کنترل فرآیند تصمیم گیری مدیریتی
صفحه 19:
ص واه (1) wi — Outs
5 دارای معماری انعطاف پذیر
* بستری برای داده کاوی (000)) و استفاده از نتایج برای شبکه های عصبی و هوش
مصنوعی
Outa Oaeknsr برای 01
* ذسبت معکوس با حجم عصماصسه() ۰ه() بدلیل حجم زیاد یکپارچه سازی منابع داده ها
* بالاترین برای کاربردهای پشتیبانی و مهندسی عملیات بالاترین
* حداکثر برای سازمانهای تولیدی بعنوان اولین استفاده کنندگان 000)
* نسبت مستقیم با میزان هوشمندی پرس و جو ( سص9 )
06
صفحه 20:
Data Oarehouse — عولملموفقیت
* توجیه منطقی و محکم درسطح سازمان
* آموزش مناسب کارکنان
* قانع نمودن مدیران
+ اطمینان از کیفیت و یکپارچگی اطلاعات و منابع اطلاعاتی
۰ حفظ امنیت برای داده ها
* تعریف چشم انداز کوچکتر برای شروع کار
* درگیر نمودن کاربر نهایی در اين امر
* برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت درست
* ایجاد مدل مناسب برای داده ها و تست استرس
* انتخاب درست ابزار و تکنولوژی
صفحه 21:
Oot Ours — عولملریسک
* نیاز به عملیات مهندسی مجدد
* لزوم حمایت کافی مدیریت ارشد
* لزوم همکاری پرسنل سازمان
© کمبود متخصص AD
* لزوم بررسی و تجدید زیرساخت و ساختار 4
* لزوم ایجاد هماهنگی تکنولوژیکی 00 با زیرساخت 27۳
* احتمال وابستگی به فروشنده محصول
* لزوم ایجاد ظرفیت کافی و امکانات سخت افزاری مناسب برای ذخیره سازیهای عظیم داده
ها
* ناهماهنگی های بین منابع داده » نظير دادهاى ودحوصحد21 ازنظر ساختار »
واحدهای اندازه گیری » نام گذاری و ....
eq
صفحه 22:
" مديريت دانش - وجووصب هه <1) عب لجاسه-)
صفحه 23:
* مدیریت دانش - معرفی
* عوامل نامعلومی که باعث رشد و افزایش ارزش کالا و خدمات می شوند
مبتنی بردانش میباشند.
* دانش برخلاف محصولات جدید و کارایی » می تواند موجب مزیت پایدار
باشد .
.+ های مادی . ارزش سرمایه ای دانش با استفاده ای که از
آن می شود افزایش می یابد
۰ فناوری اطلاعات وسیله ای برای کسب و تبادل دانش است
۰ بزودی دیگر شرکتها نمی توانند انتظار داشته باشند که تولیدات و خدمات که
قبلا باعث موفقیت آنها شده بود در آینده نیز زمینه ساز ادامه حیات آنها گردد .
صفحه 24:
* مدیریت دانش - معرفی
* شرکتها بطور روزافزون برپایه دانسته های خود از یکدیگر فاصله می
كيرند
۰ جستجوكرى دانش بخش مهم فعاليت مديران را تشكيل ميدهد و حدود 00)©
درصد كار مديران صرف جستجو براى كسب دانش و باسخ به درخواست آن
مى شود .
۰ مدیران 0/0 دانش خود را از طریق تلفن و گفتگوی رودررو بدست آورده
و تتها 9/0 را با مراجعه به اسناد و مدارک بدست می آورند .
» مدیران به بصیرت بیش از اطلاعات نیاز دارند
صفحه 25:
* مدیریت دانش
* دلایل طرح مدیریت دانش :
- رقابت جهانی
کت کیفیت خواهی - ناکارآیی مفاهیم مدیریتی عرضه شده برای جلب
مشتری
- نیت کوچک سازی سازمانها
- ناتوانی اطلاعات در ایجاد رفتار»عقاید » هم افزایی های خلاق و فرآیندهای
نوين
- نیاز به مدیریت ارزش افزوده اطلاعات و دانش در شرکتها
- تاثیر دانش آفرینی در توان پایایی سازمانها
- تاثیر مستقیم در تصمیم گیریهای سازمانی
كت
صفحه 26:
* مدیریت دانش
* خواص دانش :
- ایجاد قابلیت قضاوت
- عملی تر بودن در مقایسه با اطلاعات و داده
- ایجاد سرعت عمل بدلیل ایجاد دسترسی سریع به تخصص موردنیاز
- سازماندهی شده براساس باورها و ارزشها
- ایجاد مزیت رقابتی پایدار
- ایجاد همگرایی در تولید ؛ خدمات و افکار
- بعنوان دارایی سازمان » با روند افزایشی بدلیل استفاده شدن از آن
- تاثیر در اقتصاد متغیر سازمانی
- نهفته در آذهان وغیرقابل بیان بطور جزیی یا کلی
- شامل مفاهیم قالبمند و آشکار
صفحه 27:
* مدیریت دانش
* راهبردهای انتقال دانش :
- انتقال خلق الساعه دانش : عامل کسب موفقیت برای سازمان » علاوه بر
انتقال ساختمند شامل راهیردهای التقال خاق الساعه نیز می باشد
- تاکید برروی نقش مسیولان و ماموران ویژه در تحقیقات و آموزش و
ایجاد انگیزه در آنان
- استفاده از 2
- انتقال افراد صاحب دانش از مرکزی به مرکز دیگر
- ایجاد امکان جذب دانش به اين افراد و شرکت در خلق دانشی نو
- ایجاد فرصت کافی به این افراد برای انتقال دانش از راههای ممکن
- ایجاد اعتماد چند جانبه » وجوه و زبان و فرهنگ مشترک
- شناسایی ارزشهای ارتباطات الکترونیکی و رودررو
- سازگاری روش انتقال با فرهنگ سازمان
صفحه 28:
مدیریت دانش
راهبردهای انتقال دانش :
نمایشگاههای دانش و عرصه های آزاد مبادلات
- تسهیل دسترسی های تصادفی
دانش مشهود با مکتوب نمودن و پایگاههای اطلاعاتی » و دانش نامشهود با
روابط انسانی ( از ارشد )
- نیاز به تحلیل گری
ایجاد مجموعه ای از وظایف و مهارتها در زمینه دریافت » توزیع و استفاده
از دانش
ایجاد شان و احترام برای افراد صاحب دانش
شناسایی افراد تیزهوش و کنجکاو و دانش طلب بدلیل دارا بودن توانایی
خلق » تسهیم و استفاده از دانش
۱
صفحه 29:
* مدیریت دانش
* کاربردهای فناوری اطلاعاتی :
- افزایش قابلیت دسترسی به دانش و تسریع در انتقال
- تسهیل درایجاد امکان استخراج دانش از ذهن افراد
- تسهیل درامکان مبادله اطلاعات و تجارب در داخل و خارج سازمان
- تسهیل کاربردهای دانش مبتنی بر شبکه های جهانی
- ارتباط دادن کاربردهای مبتنی بر مباحثه به لوتوس نوتز( اینترانت )
- ارتباط دادن کاربردهای مبتنی بر متن به وب و اینترنت ( ارتباط با بیرون سازمان و دست
یابی به مطالب و اطلاعات گوناگون )
- تسهیل در ارتباط سامانه های مدیریت پایگاههای اطلاعاتی » ابزار سندیاب و شبکه های
ارتباطی بطور یکپارچه
: ابزار. فناوری اطلاعات در مدیریت دانش ٠
شبکه » رم افزار و سخت افزار : سرویسهای تحت وب مانند ویدیو کنفراس -
صفحه 30:
مدیریت دانش
ابزار فناوری دانش در مدیریت دانش :
انباره و مخازن » مانند اینترنت » لوتوس نوتز و وب
Orce سبی3) ابزاری برای عرضه دانش هدفمند برطبق سفارش کاربر
سامانه های ببسرلبت) مانند هوور
پایگاههای اطلاعاتی ویژه
هوش مصنوعی ( برای مدیریت حوزه های محدود دانش » مسایل خاص ۰ مسایل
تجاری ) شامل :
سامانه های هوشمند » استدلال مبتنی بر موارد 0963 شبکه های عصبی
سامانه های کاردان ۰ سازمان يافته براساس مجموعه ای از قوانین و نیازمند به
استدلالهای پیچیده
محیطهای دانش متمرکز
صفحه 31:
* مدیریت دانش
* عوامل موثر در توفیق طرح دانش :
- فرهنگ دانش محور
- زیربنای سازمانی و فی
- حمایت مدیریت ارشد
- پیوند ارزشمند صنعت و اقتصاد
- فرایندگرایی
- وضوح نگرش و بیان
- ابزارهای انگیزشی مهم
- سطوحی از ساختار دانش
- راههای چندگانه انتقال دانش
- ترکیب فوق العاده مهارتهای فنی » اقتصادی و انسانی
صفحه 32:
* مدیریت دانش
* محورهای برنامه دانش :
- فناورى
- كيفيت » مهندسى مجدد » بهترين روشها
- يادكيرى سازمانى
- تصمیم گیری
- حسابداری
صفحه 33:
کتاب مدیریت دانش
wuw.beressbevs.cow 0
wuw.ehe.cow «OD
6. مدص ص وس سس