نگاهی کوتاه بر مفاهیمی جدید در سازمان ها
اسلاید 1: 1نگاهی کوتاه بر مفاهیمی جدید در سازمانها گردآوری و ترجمه : زیبا خواجه نوری آذر 1384
اسلاید 2: 2هوشمندی کسب و کار- BI هوشمندی رقابتی – CI مدیریت محتوا – CMS Data Warehouse مدیریت دانش – Knowledge Management نگاهی کوتاه بر مفاهیمی جدید در سازمانها
اسلاید 3: 3هوشمندی کسب و کار – Business Intelligenceمعرفی موثر بر وضعیت رقابتی و ساختار سازمان جهت استفاده بهینه از انبوه اطلاعات جهت کسب مزیت رقابتی و افزایش بهره وری موثر در کاهش پیچیدگی اطلاعات و ایجاد چابکی در سازمان جهت کمک به استفاده منطقی از داده های ایجادشده از سیستمهای مدیریت مشتری و کسب و کار الکترونیکی دارای نگرش بر زنجیره ارزش کل شبکه های مرتبط با سازمان چارچوب هوشمندی کسب و کار : زیرساختی ، کارکردی ، سازمانی ، کسب و کاری هوشمندی کسب و کار بر سطح کسب و کار تاثیر می گزارد ، پس بر رقابت بطور مستقیم تاثیرگزار است
اسلاید 4: 4هوشمندی کسب و کار – Business Intelligenceهدف راهنمایی کاربران جهت خودسرویسی بادرنظرگرفتن کارهای تکراری مرتبط با هوشمندی کسب و کار ( مانند گزارشات مدیریت و کارهای تحلیلی ساده ) انجام تحلیل های موقتی گاها دشوار توسط خود افراد ( تا زمانی انجام می شوند که فعالیتها بشکل تکراری درآیند ) حصول اطمینان از دوباره اختراع نکردن چرخ ( ازطریق بازبینی مجدد فعالیتهای مرتبط با هوشمندی کسب و کار در جهت جلوگیری از دوباره کاری )
اسلاید 5: 5هوشمندی کسب و کار – Business Intelligenceعوامل موثر وجود تخصص و مهارتهای تحلیلی هوشمندی کسب و کار در کارکنان بررسی دقیق هزینه های پروژه هوشمندی کسب و کاروسرمایه گزاریهای انجام شده استفاده بهینه و ابزاری از امکانات زیرساختی و کارکردی جهت تحقق نرخ بازگشت سرمایه به اشتراک گذاری و استفاده های مجدد از روشها ، مفاهیم ، اطلاعات ، و بینش ها تمرکز مهارتهای کاری در مرکز هوشمندی کسب و کار و جلوگیری از پراکندگی آن توانایی افراد در تلفیق فعالیتهای کسب و کار و فناوری اطلاعات بصورت تحلیلی
اسلاید 6: 6هوشمندی کسب و کار – Business Intelligenceعوامل موثر وجودمهارتهای : کسب و کار ، فناوری اطلاعات ، تحلیلی ترسیم و ارزیابی پروفایل افراد ( نمودار اسلاید بعد ) تطبیق مرکز ارتقای هوشمندی کسب و کار با طرح سازمان ایجاد زیرساختهای متناسب برای هوشمندی کسب و کار و در راستا بودن آن با اهداف راهبردی و رقابتی سازمان همگرا کردن تمامی فعالیتها و اهداف سازمانی با آن جهت حداکثر نمودن هم افزایی نظارت مداوم بر مرکز هوشمندی کسب و کار
اسلاید 7: 7هوشمندی کسب و کار – Business Intelligenceمهارتهای لازم جهت ارتقای هوشمندی کسب و کار مهارتهای کسب و کار مهارتهای تحلیلی مهارتهای IT الویت بندی انتظارات فرایندهای دگرگون سازی ارتباط با استراتژی سازمانی تشخیص نیازها نتایج حاصل از نظارت مرکز ارتقای هوشمندی کسب و کار شناسایی داده استخراج داده خلاصه سازی تحلیل کاوش و تشریح توسعه گزینه های مختلف تصمیم گیریمدیریت تغییر ذخیره سازی نگهداری یکپارچه سازی داده ها نظارت بر برنامه های هوشمندی کسب و کار
اسلاید 8: 8هوشمندی کسب و کار – Business Intelligenceنتایج افزایش نرخ بازگشت سرمایه افزایش ارزش افزوده افزایش درآمد بهینه سازی فرایندها و استفاده از فرصتهای بازار کمک به جلب و حفظ مشتری و موثر در مدیریت مشتریان انسجام در سیستمهای کاربردی و قابلیت پیام دهی آنها به یکدیگر سازماندهی فعالیتهای پیچیده حول محور هوشمندی کسب و کار و هم افزایی تزایدی نتایج تحلیلی حاصله
اسلاید 9: 9هوشمندی کسب و کار – Business Intelligenceمنابع انسانی فروش و بازاریابی مالی عملیات و تولیدبرنامه های کاربردی BI : راهبردی ، عملیاتی ، تحلیلی ، استاندارد ، معمول ، تک منظوره بستر BI ، داده کاوی ، مبتنی بر فناوری اطلاعات و مشتری گرایی فناوری اطلاعات کارکردیزیرساختی یکپارچه سازی اطلاعاتی حوزه های مختلف کسب و کار
اسلاید 10: 10هوشمندی کسب و کار – Business Intelligenceفناوری استخراج ، انتقال و تبدیل داده روندهای اصلی : جهانی سازی ، مجازی سازی و شفافیت ارزیابی عملکرد ، اطلاعات درونی و بیرونی ، فرهنگ انواع کاربران ، متدولوژی BI ، مهارتها و قسمت BI بستر BI ، داده کاوی ، ابزارهای BI ، مبتنی بر فناوری اطلاعات و مشتری گرایی کارکردیزیرساختی تاثیرات هوشمندی کسب و کار در چهارسطح انبار داده برنامه کاربردیBI ، راهبردی، عملیاتی، تحلیلیاستاندارد ، تک منظوره و کاربرگرا سرور پویای Online واسطهای یکپارچگی ERPCRMSCMسیستمهای موجودزمان واقعی در زمان مناسب کسب و کارسازمان تراکنشی اهرمی سازیاثربخشیکارآمدی رقابت
اسلاید 11: 11هوشمندی رقابتی – Competitive Intelligence مفهومی جدید در مباحث اقتصادی و مدیریتی انگیزه ای برای تغییر تفکر و ساختار سازمانی دپارتمان هوشمندی رقابتی برای بالا بردن هوش سازمان بوجودآمده از تحولات محیط کسب وکاردراثرانقلابهای سه گانه : اینترنت ، دیجیتالی ، کارآفرینی شکاف دیجیتالی بعنوان عاملی مهم در آفرینش هوشمندی رقابتینتایج مهم استقرار هوشمندی رقابتی : تغییردرتنظیم برنامه ریزی استراتژیک ، عملیات ، اتخاذ سیاستهای کوتاه مدت ، مدلهای تصمیم گیری ، تشکیل جلسات و بسیاری حوزه های دیگر
اسلاید 12: 12هوشمندی رقابتی – Competitive Intelligence عوامل موثر : قدرت پردازش و ذخیره اطلاعات حجیم تغییرات اساسی در قانون عرضه و تقاضا و اصل کمیابی بدلیل قابلیت تولیدانبوه و تکثیر مجدد کالاهای اقتصادی با کمترین هزینه ممکن کاهش هزینه های تولیدی دراثر افزایش بهره وری وقدرت رقابت کاهش موانع ورود به بازار و هزینه های مبادلات تغییر ساختار سازمانها بسوی ساختار شبکه ای کاهش وزن اقتصاد در کشورهای توسعه یافته و حرکت بسوی اقتصاد بی وزن ( در برابر وزن دانش )
اسلاید 13: 13هوشمندی رقابتی – Competitive Intelligence عوامل موثر : اصل نوآوری بعنوان محور رقابت جانشینی عدم تعادل و توازن در اقتصاد بجای اصل تعادل و توازن تغییر سریع مدلها و باورهای ذهنی سرعت در گرفتن علایم بازار و درک تغییرات بازار پویایی ، یادگیری مستمر در سازمان کنترل مستمر محیط سیاسی و اقتصادی سازمان مدیریت دانایی بعنوان رکن اصلی
اسلاید 14: 14هوشمندی رقابتی – Competitive Intelligence عوامل موثر : بکارگیری تکنولوژی های نوین نیروهای زبده و متخصص سرعت عمل بالا جایگزینی مدیریت کارآفرین بجای مدیریت متعارف درک درستی از رقبا بروز بودن سیستم های اطلاعاتی و اطلاعات ، و سرعت در چرخش اطلاعات
اسلاید 15: 15CMS - سیستم مدیریت محتوا جهت مدیریت، نظارت، و ارائه اطلاعات شامل : جمع آوری نشر محتوا ذخیره محتوا به صورت جزئی یا کلی با حفظ ارتباطات بین اجزاء کمک به کنترل بازبینی محتوا
اسلاید 16: 16سیستم مدیریت محتوا - CMS CMS چیست؟CMS تر کیبی است از: پایگاه داده حجیم سیستم مدیریت اطلاعات و اسناد و سایر امکانات و بخشهای نرم افزاری که برای این موارد استفاده می شود: ذخیره و بازیابی مقادیر عظیم اطلاعات زنده سیستم مدیریت محتوای مبتنی بر وب شما را قادر می سازد که: یک شمای واحد و یکنواخت در کل شبکه ایجاد کنید امکان نشر و به روزرسانی محتوا را با استفاده از ابزار ساده و در عین حال قدرتمند مبتنی بر مرورگر به تولید کنندگان محتوا می دهد در کنار سایر برنامه های کاربردی امکان ارائه اطلاعات از طریق وب را می دهد
اسلاید 17: 17سیستم مدیریت محتوا - CMS چه کسانی به سیستم مدیریت محتوا نیاز دارند ؟وبلاگنویسان و صاحبان نشریات الکترونیکی برای بهروز رسانی مداوم، و ارائه اطلاعات زیاد، و همچنین به منظور ارتباط دو طرفه با بازدیدکنندگان و خوانندگان مطالب سایتهای تجاری، آموزشی و اطلاعرسانی با هدف ارائه اطلاعات خدمات و سرویسهای خاصی، نظیر فروشگاه الکترونیک، انواع فرمهای دریافت اطلاعات، و... سازمانهایی با حجم انبوه اطلاعات
اسلاید 18: 18Data Warehouse – معرفی بعنوان بستری جهت انجام تحلیل های پیچیده برای پاسخ به سوالاتی نظیر What-If ، شبیه سازیهای مهم نظیر معرفی محصولی جدید به بازار ، تعین سودآورترین محصولات ایجاد بستری برای انجام عملیات پیچیده جهت دست یابی به نتایج مهم در کوتاهترین زمان مورداستفاده بعنوان بستر برای DSS و Expert System بعنوان بستری برای پاسخگویی به سوالات ایجادشده درنتیجه پاسخگویی به هرسوال ، و جستجوهای پیچیده در نتیجه عملیات Aggregation برروی آن کمک به ایجاد درک ، دانش و نگرش مفهومی در مدیران کمک به حل مسایل نیمه ساختاریافتهکمک به تست فرضیات در مدیران میانی و سطح بالاکمک به ساخت و ایجاد مدل و تست بر روی آن بعنوان بستری برای کنترل فرآیند تصمیم گیری مدیریتی
اسلاید 19: 19Data Warehouse – معرفی دارای معماری انعطاف پذیر بستری برای داده کاوی (DM) و استفاده از نتایج برای شبکه های عصبی و هوش مصنوعی ROI برای Data Warehouse نسبت معکوس با حجم Data Warehouse بدلیل حجم زیاد یکپارچه سازی منابع داده ها بالاترین برای کاربردهای پشتیبانی و مهندسی عملیات بالاترین حداکثر برای سازمانهای تولیدی بعنوان اولین استفاده کنندگان DW نسبت مستقیم با میزان هوشمندی پرس و جو ( Query )
اسلاید 20: 20Data Warehouse – عوامل موفقیت توجیه منطقی و محکم درسطح سازمان آموزش مناسب کارکنان قانع نمودن مدیران اطمینان از کیفیت و یکپارچگی اطلاعات و منابع اطلاعاتی حفظ امنیت برای داده ها تعریف چشم انداز کوچکتر برای شروع کار درگیر نمودن کاربر نهایی در این امر برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت درست ایجاد مدل مناسب برای داده ها و تست استرس انتخاب درست ابزار و تکنولوژی
اسلاید 21: 21Data Warehouse – عوامل ریسک نیاز به عملیات مهندسی مجدد لزوم حمایت کافی مدیریت ارشد لزوم همکاری پرسنل سازمان کمبود متخصص IT لزوم بررسی و تجدید زیرساخت و ساختار IT لزوم ایجاد هماهنگی تکنولوژیکی DW با زیرساخت IT احتمال وابستگی به فروشنده محصول لزوم ایجاد ظرفیت کافی و امکانات سخت افزاری مناسب برای ذخیره سازیهای عظیم داده ها ناهماهنگی های بین منابع داده ، نظیر دادهای Transactional ازنظر ساختار ، واحدهای اندازه گیری ، نام گذاری و ....
اسلاید 22: 22 مدیریت دانش – Knowledge Managementداده ها اطلاعات دانش خرد ارزش
اسلاید 23: 23 مدیریت دانش - معرفی عوامل نامعلومی که باعث رشد و افزایش ارزش کالا و خدمات می شوند مبتنی بردانش میباشند. دانش برخلاف محصولات جدید و کارایی ، می تواند موجب مزیت پایدار باشد . بر خلاف سرمایه های مادی ، ارزش سرمایه ای دانش با استفاده ای که از آن می شود افزایش می یابد فناوری اطلاعات وسیله ای برای کسب و تبادل دانش است بزودی دیگر شرکتها نمی توانند انتظار داشته باشند که تولیدات و خدمات که قبلا باعث موفقیت آنها شده بود در آینده نیز زمینه ساز ادامه حیات آنها گردد .
اسلاید 24: 24 مدیریت دانش - معرفی شرکتها بطور روزافزون برپایه دانسته های خود از یکدیگر فاصله می گیرند جستجوگری دانش بخش مهم فعالیت مدیران را تشکیل میدهد و حدود 20 درصد کار مدیران صرف جستجو برای کسب دانش و پاسخ به درخواست آن می شود . مدیران 3/2 دانش خود را از طریق تلفن و گفتگوی رودررو بدست آورده و تنها 3/1 را با مراجعه به اسناد و مدارک بدست می آورند . مدیران به بصیرت بیش از اطلاعات نیاز دارند
اسلاید 25: 25مدیریت دانش دلایل طرح مدیریت دانش :- رقابت جهانی - نهضت کیفیت خواهی – ناکارآیی مفاهیم مدیریتی عرضه شده برای جلب مشتری- نهضت کوچک سازی سازمانها - ناتوانی اطلاعات در ایجاد رفتار،عقاید ، هم افزایی های خلاق و فرآیندهای نوین - نیاز به مدیریت ارزش افزوده اطلاعات و دانش در شرکتها- تاثیر دانش آفرینی در توان پایایی سازمانها- تاثیر مستقیم در تصمیم گیریهای سازمانی
اسلاید 26: 26مدیریت دانش خواص دانش :- ایجاد قابلیت قضاوت - عملی تر بودن در مقایسه با اطلاعات و داده - ایجاد سرعت عمل بدلیل ایجاد دسترسی سریع به تخصص موردنیاز - سازماندهی شده براساس باورها و ارزشها- ایجاد مزیت رقابتی پایدار- ایجاد همگرایی در تولید ، خدمات و افکار- بعنوان دارایی سازمان ، با روند افزایشی بدلیل استفاده شدن از آن - تاثیر در اقتصاد متغیر سازمانی - نهفته در اذهان وغیرقابل بیان بطور جزیی یا کلی - شامل مفاهیم قالبمند و آشکار
اسلاید 27: 27مدیریت دانش راهبردهای انتقال دانش : انتقال خلق الساعه دانش : عامل کسب موفقیت برای سازمان ، علاوه بر انتقال ساختمند شامل راهبردهای انتقال خلق الساعه نیز می باشد تاکید برروی نقش مسیولان و ماموران ویژه در تحقیقات و آموزش ، و ایجاد انگیزه در آنان استفاده از IT انتقال افراد صاحب دانش از مرکزی به مرکز دیگر ایجاد امکان جذب دانش به این افراد و شرکت در خلق دانشی نو ایجاد فرصت کافی به این افراد برای انتقال دانش از راههای ممکن ایجاد اعتماد چند جانبه ، وجوه و زبان و فرهنگ مشترک شناسایی ارزشهای ارتباطات الکترونیکی و رودررو سازگاری روش انتقال با فرهنگ سازمان
اسلاید 28: 28مدیریت دانش راهبردهای انتقال دانش : نمایشگاههای دانش و عرصه های آزاد مبادلات - تسهیل دسترسی های تصادفی دانش مشهود با مکتوب نمودن و پایگاههای اطلاعاتی ، و دانش نامشهود با روابط انسانی ( از ارشد )- نیاز به تحلیل گری ایجاد مجموعه ای از وظایف و مهارتها در زمینه دریافت ، توزیع و استفاده از دانش ایجاد شان و احترام برای افراد صاحب دانش شناسایی افراد تیزهوش و کنجکاو و دانش طلب بدلیل دارا بودن توانایی خلق ، تسهیم و استفاده از دانش ساختار مسطح سازمانی
اسلاید 29: 29مدیریت دانش کاربردهای فناوری اطلاعاتی : - افزایش قابلیت دسترسی به دانش و تسریع در انتقال - تسهیل درایجاد امکان استخراج دانش از ذهن افراد- تسهیل درامکان مبادله اطلاعات و تجارب در داخل و خارج سازمان - تسهیل کاربردهای دانش مبتنی بر شبکه های جهانی - ارتباط دادن کاربردهای مبتنی بر مباحثه به لوتوس نوتز( اینترانت )- ارتباط دادن کاربردهای مبتنی بر متن به وب و اینترنت ( ارتباط با بیرون سازمان و دست یابی به مطالب و اطلاعات گوناگون )تسهیل در ارتباط سامانه های مدیریت پایگاههای اطلاعاتی ، ابزار سندیاب و شبکه های ارتباطی بطور یکپارچهابزار فناوری اطلاعات در مدیریت دانش : - شبکه ، نرم افزار و سخت افزار ، سرویسهای تحت وب مانند ویدیو کنفرانس
اسلاید 30: 30مدیریت دانش ابزار فناوری دانش در مدیریت دانش : انباره و مخازن ، مانند اینترنت ، لوتوس نوتز و وب Grape Vine ابزاری برای عرضه دانش هدفمند برطبق سفارش کاربر سامانه های Sandpoint مانند هوور پایگاههای اطلاعاتی ویژه هوش مصنوعی ( برای مدیریت حوزه های محدود دانش ، مسایل خاص ، مسایل تجاری ) شامل : سامانه های هوشمند ، استدلال مبتنی بر مواردCBR ، شبکه های عصبی سامانه های کاردان ، سازمان یافته براساس مجموعه ای از قوانین و نیازمند به استدلالهای پیچیده محیطهای دانش متمرکز
اسلاید 31: 31مدیریت دانش عوامل موثر در توفیق طرح دانش : - فرهنگ دانش محور - زیربنای سازمانی و فی - حمایت مدیریت ارشد - پیوند ارزشمند صنعت و اقتصاد - فرایندگرایی - وضوح نگرش و بیان - ابزارهای انگیزشی مهم - سطوحی از ساختار دانش - راههای چندگانه انتقال دانش - ترکیب فوق العاده مهارتهای فنی ، اقتصادی و انسانی
اسلاید 32: 32مدیریت دانش محورهای برنامه دانش : - فناوری - کیفیت ، مهندسی مجدد ، بهترین روشها - یادگیری سازمانی - تصمیم گیری - حسابداری
اسلاید 33: 33 منابع 1. کتاب مدیریت دانش 2. www.businessobjects.com 3. www.elite.com 4. www.wipro.co.in 5. www.rsearch.ibm.com 6 . www.developer.com 7. www.informationweek.com 8. www.business-intelligence.co.uk 9. www.datacommand.com 10. www.informationbuilders.com 11. www.datawarehouse.com 12. www.ITtoolbox.com 13. www.techguide.com
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.