صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
لا يَحْملٌ هذًا الْعَلَمَ إلا |
نامام علی(علیه السلام)
این پرچم را جز افراد بیناء با استقامت
و آگاه به موارد حق به دوش نمبکشند.
صفحه 5:
** نيروى مسلح و سياست
*** -کلیات: بیان مساله, اهمیت و ضرورت بررسی,
مفهوم شناسی, پیشینه تحقیق, سوال پژوهش, هدف
تحقیق
*- بحث نظری: جایگاه آن در قانون اساسی, دیدگاهها
وانديشه امام خمینی و امام خامنه ای, دیدگاههای نخبگان
و نیروهای مسلح
بحث تاریخی و الگوی عملی: نقش نیروی مسلح
در تحولات سیاسی اجتماعی بعد از انقلاب اسلامی
** -تحلیل وضعیت و ارزیابی
* جمع بندی و نتیجه گیری
صفحه 6:
هدف درس: زشنا ساختن و1 جوبان با سازمان و دوش نیروهای x
و ره أن با سياس )
صفحه 7:
Me متا
در نظام جمهوری اسلامی ابران موضوع نیروهای مسلح از نظر اعتقادی نیز مورد
توجه قرار گرفته است. زیرا مبنای حکومت ایران اعتقادات اسلامی است و یکی از
تفاوتهای اساسی حکومت اسلامیبا سایر نظامهای سیاسی. امور نظامی آّن است.
دیدگاه اسلام درخصوص دفاع و جهاد. زیربنای ساختار نیروهای مسلح جمهوری
اسلامی است.
پراساس عقاید اسلام. امور نظامی منحصر به ارگان و یا افراد خاصی نیست. بلکه عموم
مردم وظیفه دایند برای حفظ و حراست از اسلام و مرزهای حکومت اسلامی بکوشند.
در حللی که در غللب کشورها لین امربه عنوان شغل برای گروهی از مردمیابا دیدی
آرمانیتر, به عنوان یک اسر ملی و با انگیزه میهن پرستی و وطندوستی قلمداد
میشود. در اسلام از منظری بالاتر و والاتر به عنوان وظیفه الهی محسوب میگردد.
صفحه 8:
نیروهای مسلح «به ستاد فرماندهی کل قوا؛ ار دش»
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامسی و
وزارت دفاع و سازمانهای وابسته. اطلاق میشود».
صفحه 9:
الف) سیاست (9)) : برخی مشتق از واه یونانی و
می داندد که دارای دو نوع معنی است :
1- شهر , شهرها و شهر دولت
2- دز , دولت و جامعه سیاسی
معنی اصطلاحی : در هر دو صورت به معنی علم حکومت
بر شهر يا علم اداره شهرها خواهد بود.
ب) سياست ( 57؟): برخی معتقدند اقتباس از کلمه
به معنای خط مشی, تدبیر , طرح » نقشه » رویه ,
برنامه و مصلحت اندیشی است. gly as دیگر ,بط طرح
کلی و رئوس مطالب برای اقدام يا برنامه و نظر و عمل
سیاسی است. در زبان فارسی کلمه سیاست به معنی
حکم راندن , ریاست, اداره و تدبیر نمودن نیز است.
بنابراین در فارسی هم به معنای حکومت و برنامه و یا
تصدی و نیز تدبیر امور مردم و مملکت آمده است.در
بعضی از تعاریف سیاست را هنر و در بعض دگر فن اداره
ee ae yee ng eee ae
صفحه 10:
؛وظایف نیروهای مسلح در قانون اساسی جمهوری اسلاهگ
** 1- ياسداري از استقلال و تماميت ارضي كشورء كه برعهده ارتش
است.
* 2- ياسذاري از انقلاب و نظام جمهوري اسلامي ايران كه بر عهذه
سپاه پاسداران ميباشد.
1۱ 7 errr ews eer ee
و ياسداري از دستاوردهاي انقلاب اسلامي: كه بر عهده ناجاست.
* ملاحظات:
- ممنوعیت بیگانگان در ارنش و نيروي انتظامي.
- ممنوعیت استقرار پایگاه نظامي خارجي.
** - استفاده از امكانات نيروهاي مسلح در زمان صلح.
صفحه 11:
sl مسلح جمهوری اسلامي ایران مسئول حفظ
See ae لامي؛ مسب ستاوردهای انقلاب
f ست و نظام اس لامي) دسستاوردهاي انقلب
مقابله بأً مهاجمان خارجي و نیز دفع خطرهاي داخلي
و خارجي ميباشند.
بنابراین, در git جمهوري اسلامي بالاصاله حفظ
elk ales os 23 ستاوردهای 7 یرت اهامی بدسیدم
سامت اگرچه پشتوانه مردمي
vail I بودن “foe م ایران, بسیج تودههاي ميليوني را
ع مل مصونيت ز ادن در سه دهه گذشته نموده
OW
صفحه 12:
5 دولت موّظف است به منظور تقویت بنیه دفاعي کشور و
ارتقاي توان بازدارندگي نيروهاي مسلح و حفاظت از تماميت
ارضي و امنیت کشور و آمادگي در برابر تهدیدات و حفاظت از
منافع ملي, انقلاب اسلامي ایران و منابع حياتي کشور و
هوشمندسازي سيستمهاي دفاعي, اقدامات لازم را براي
تحقق موارد مذکور به عمل آورد:
- تقویت موّلفههاي بنیه دفاعي.
*- ارتقاء فناوريهاي نوین و هوشمند و سيستمهاي اطلاعاتي
در به كارگيري سامانههاي دفاعي.
3*7 بهينهسازي و بهبود ساختارهاي چابك و پاسخگو در دفاع
ملي.
4 ارتقاء حضور و سهم نيروهاي مردمي در استقرار امنیت و
21
صفحه 13:
* 5- نوسازي و بازسازي و بهبود صنایع دفاعي.
** 6- ارتقاء ابتکارعمل و توان مقابله موثر در برابر تهدیدها و
حفاظت از مناقع ملي, منایع حياتي و انقلاب اسلامي ایران.
7%- ارتقاء سطح آموزش, تحقیقات, فناوري در بخش دفاع و
گسترش همکاريها با مراکز علمي دانشگاهي. -
*** - حضور و استقرار متناسب با تهدیدها در حوزههاي آبي
oak
**- ارتقاء منزلت اجتماعي و معیشت کارکنان نيروهاي مسلح.
*- رعایت اصول پدافند غیرعامل در طراحي و اجراي
طرحهاي حساس و مهم.
صفحه 14:
نیروهای مسلح و هوبت
نیروهای مسلح میتوانند برای گسترش و تعمیسق روح و فرهنگ ایرانی در تار و پود سازمانهای
نظامی اعم از ارتش. سپاه پاسداران. نیروی انتظامی و وزارت دفاع. اهداف زير را تحقق بخشند:
الف) کمک به روند جامعهپذیری اعضا.
ب) آشنایی
ج) برانگیختن حس احترام به تاریخ گذشته و تجلیل آنها.
د) اقناع حس کنجکاوی و توانایی برای فهم مبانی و موْلفههای زندگی جمعی.
ه) پزورش روحیه حفظ میراث فرهنگی؛ هنری و تابیخ
و) توسعه هوشٌ
زايش اعتماد به نفس:
ز) ایجاد حس افتخار و غرور ملی.
ج) تقویت معرفت دینی, معنویت و بصیرت انقلابی.
ط) ارتقاء آمادگی برای دفاع همهجانبه از انقلاب و نظام اسلامی.
روح حاکم بر نیروهای مسلح. نفی و طرد خودباختگی. حفظ عزت و استقلالخواهی. ایستادگی
و پایداری. مقابله با ترفندهای نوین دشمنان ایران اسلامی. آمادگی فداکاری برای نظام اسلامی و
وفاداری به ملت و رهبری است. ۲
جلوههای لین نگاه هویتی را در مراسم صبحگاه. کلاسها و همایشها و کارگاههای آموزشی. اردوها و
رزمایشات و امثالهم می توان استنباط کرد.
صفحه 15:
سازمان نیروهای مسلح به مثابه یک نهاد اجتماعی خاص:
موضوع جامعه شناسی نظامی را تشکیل می دهد.
همچنین بررسی تا اجتماعی و رفتار نیروهای مسلح و
وت ی را انسانی درونی آنها از موضوعات و مساتلی
است که جامعه شناسی نظامی به آن توجه می
lugs ll xan. وَاصَمَاضق تيروهاى مستلح بن اناس
قانون و نيز نقش هاء ساختارها و عملكرد از ديكر حوزه هاى
جامعه شناسى نظامى است.
تق براي بن ساخقار سازمانى» ساختار اجتماعى نبروهاى مسلح
نيز نقش و عملكرد نظاميان در يويش تصميم
تياس ان وار د مهم مظالفة رشتته کی هه ساره ای
است.
صفحه 16:
لستقرار جمهورولساهیو طولحیت-وطته هایحنگهاخلی -1
کسودنا عملیاتهایتروویستیو حفظامنینتاخلی
جنك قحميليو حماسه 8 سللهفاع مقدس -2
حضور آمريكا در منطقه و تجاوز به لفغانستازو عرلق -3
جنگنسیلبتی ریم صهیونیستودر حمله بسه لبتانو غزم -4
جنگنسیلبتیگ روهکنسروویستی تسکفیریهاعشدر سوریه و -5
صفحه 17:
امام علی(ع) درعهدنامه مالک اشتر فرمود:
فالجنود باذن الله حصون الرعيه و زين الولاة و عزالدین؛ و سبل الامن و لیس تقوم
الرعیه الا بهم OY acl)
پاهیان به اذن خداوند. دژهای محکم مردم و پاسداشت امت و زی
و عزت دین و افزار |
للف) دفاع از مکتب: « در تشکیل و تجهیز نیروهای دفاعی کشور توجه بر آن است که
ایمان به مکتب اساس و ضابطه باشد (مقدمه قانون اساسی).
ب) دفاع از میهن : میهن اسلامی شامل همه سرزمین های اسلامی می شود و حفظ و
مراقبت از ن در مقلبل هجوم دشمن بر همه از جمله نیروهای مسلح بر اساس آیه
قرآنی «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه» لازم است.
ج) حفظ امنیت: حفظ امنیت و مقابله با شورشهای داخلی و سرکوب توطنه عوامل
خارجی بر اساس کلام ule «فیامن المظلومون من عبادک.
ت اند که مردم بدون یاری آنان آسایس نخواهند یافت.
صفحه 18:
۳ ry
1- آمادگی نظامی: بر اساس آیه واعدوا لهم مااستطعتم من
قوه آمادگی از لحاظ تسلیحات و توانمندی های نظامی
لازم است.
2- آمادگی فکری: بر اساس آیه ود الذین کفروا لو تغفلون
عن اسلحتکم و امتعتکم (نساء-102) کافران انتظار دارند که شما از اسلحه و
امکانات خود غغلت کنید..وضع أقتصادی, فرهنگی و جغرافیایی و
توانمندی های دشمن مورد رصد و توجه قرار گیرد.
3 3 آماذگی اقتصادی: بر اساس al و ما تنفقوا من شى فى
سبیل الله یوف الیکم (انفال- 60) هر جه در راه خدا(و تقوبت بنیه دفاعی)
انفاق كنيد يه صورت كامل به شما بازگردانده خواهد شد توان اقتصادی جامعه
تقویت گردد. ِ
4- آمادگی روحی: بر اساس آیه قل هل تربصون بنا الا احدی
الحسنيين( توبه 54)(به دشمنان) بكو آيا غير ان يكى از دو نيكى براى ما انتظار مى
كشيد.لازم است امادكى روحى از را معارف اسلامى ايجاد شود.
صفحه 19:
'* انواع تهاجم های دشمن
تسهاجم نظامی-1
تسهاجمسیاسی2
تسهاجملقتصادی-3
تسهاجمفرهنگی-4
افواع جهاد
جهاد لکپاجهاد بسا دشمرهرهنی -1
۳-جهاد اصفر(جهاد با دشمن بیرونی)
- جهاد کبیر
- جهاد قلبى
- جهاد زبانی(امر به معروف و نهی از منکر)
- جهاد قلمى
- جهاد با مال
- جهاد نظامی در مقابل دشمن با اهداى جان
صفحه 20:
1- هوشیاری فرهنگی:
ش ناختف رهنگنقلا باسلامی-
-مکتبی بودن (خودسازی,ساده زیستی, روحیه شهادت طلبی, نه ظالم , نه
مظلوم)
تبعیتاز ولاینقفقیه 7
مردمیب ودنبسیجیب ودند
هوشیار ین ظامی2:
آموزشنظامی-
برخوردارعاز نیروعلنسانوک افیو کارلمد -
به کارگیرعت کنولوژعب یشرفته نظامی-
آمادگیروجیو رزمیب راعدفاع -
هوشیاریسیاسی:3:
آشناییب | اهمیسژئوپلتیکایراندر منطقه -
| آشناییب | ن قشایراندرامنیتمنطقه -
آشنايويا لهمينايرازيه عنوانام لقراىانقلابإسلامى
دشم رشساسي.
صفحه 21:
4- هوشیاری اطلاعاتی و امنیتی
- شناخت سازمانهای اطلاعاتی
- آشنایی با شیوه های اطلاعاتی دشمن
- آشنایی با روشهای مصونیت بخشی امنیتی به سازمان و فرد
** مهم ترین خلا فکری و معنوی که سبب نفوذ دشمن در نیروهای مسلح مى
شود:
نفوذ انديشه های بیگانه و التقاطی در سیستم فکری قوای مسلح
رخنه فرصت طلبان و افراد ظاهرالصلاح به اسم اسلام
جدایی اسلام نیروهای مسلح از اسلام روحانیت خط امام
< جدایی نیروهای مسلح از اسلام فقاهتی و ناب محمدی(ص)
< گروه گرایی و تحزب
- عدم اتكاف نه -مودم و از:دست:دادن این:پشتوانه: عظیم
از دست دادن روحيه انقلابى ياسدارى از انقلاب اسلامى
ترديد در اطاعت از ولى فقيه
عدم تلاش برای حفظ تزکیه, تصفيه و تهذيب نفس قواى مسلح
صفحه 22:
+ جوامتع.انضانی بزای حفظ بخگومت: . استقلال وإتمافيت
ارضی و تامین امنیت خود ناگزیر از فراهم نمودن نیروی
نظامی هستند. استقلال و امنیت هر کشور و دولت اعم از
داخلی و خارجی نیز در پرتو قدرت و توان نظامی تامین می
گردد. مقابله با مهاجمان خارجی يا کسانی که در داخل
کشور با نقض قوانین, امنیت اجتماعی را مختل
می کنند, جز با توان نظامی حل نمی شود.
# از این رو کشورهای مختلف بدین منظور تشکیل و سازماندهی
نیروهای مسلح خود را در راستای دفع خطرهای خارجی و
داخلی طراحی می کنند و با تشکیل سازمانها و نهادهای
نظامی خاص , افراد کارآمد و توانا را به استخدام در می آورند.
صفحه 23:
در نظام جمهوری اسلامی ایران. موضوع نیروهای مسلح از نظر
اعنقادی نیز مورد توجه قرار گرفته است ؛ زیرا مبنای حکومت ایران .
اعتقادات اسلامی است و یکی از تفاوتهای اساسی حکومت اسلامی با
سای تظامهای سياسئ: امون نظامق أن است .
دیدگاه اسلام نسبت به دفاع و جهاد. زیرینای ساختار نیروهای مسلح
جمهوری اسلامی ایران است . بر اساس عقاید اسلام , آمور نظامی
منحصر به ارگان و یا افراد خاصی نیست. بلکه عموم مردم وظیفه دارند
برای حفظ و حراست از اسلام و مرزهای حکومت اسلامی بکوشند.
در حالی که در غالب کشورها این امر به عنوان شقل برای گروهی
از مردم یا با دیدی آرمانی تر, به عنوان یک امر ملی و با انگیزه میهن
پرستی و وطن دوستی تلقی می 29 در اسلام از منظری بالاتر و والاتر
به عنوان یک وظیفه الهی محسوب می گردد. قرآن مجید, ارزش والای
جهاد: قضّلَ الله المجاهدین عَلی القاعدین امیرا عظیما. (نساء: 95) و
خداوند. مجاهدان را بر نشستگان , با پاداش عظیمی برثری بخشیده
است .
صفحه 24:
پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی DPS
به استقلال کشور باید به عنوان یک ضرورت اجتتاب ناپذیر توجه نمود.
حفظ و حراست از حدود و ثغور مرزها؛ ضامن استقلال کشور است .
استقلال یکی از اهداف متعالی جمهوری اسلامی است ۱۵۸ و دولت موظف
است همه امکانات خود را برای تقویت بنیه دفاع ملی و برای حفظ
استقلال و تمامیت ارضی کشور.. به کار برد.۱۵۹ در مقابل؛ هیچ
فرد یا گروه یا مقامی حق ندارد به استقلال و تمامیت ارضی کشور
خدشه ای وارد کند.۱۶۰ بنابراین » استقلال اصل مقدسی به شمار
می رود که برای حفظ آن ؛ بی هیچ مضایقه ای باید عمل کرد. قانون اساسی »
پاسداری از استقلال و تمامیّت ارضی کشور را بر عهده ارتش قرار داده تا بر
اساس ضوابط مقرّر انجام وظیفه نمایند.
صفحه 25:
2 - 1. پاسداری از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران
انقلاب اسلامی ایران از مشارکت و مبارزه ایثارگرانه و همه
چانبه مردم شکل گرفت و حرگت کرد و به تمر نشست . یکی از
ays es lar cls aud هعگاری و متميازى كروهها وافتشان حسف و مر
من به انقلا يود که با توابانها و امكانات محدوم فيلك آل رورى
انقلاب : ور را برای جهادی که ممکن يود در بيش باشدء آماده کردند:
تفتباری از آنها دز مباررات مسلحاتة جربان انقلاب ند شهادت رسندندو
بسیازی دیگر در زتروری اقلاب و اشتفرار بظام : تتشترین فساعجها رآ
نمودند و بعد از پیروزی , سپاه پاسداران آنقلاب اسلامی را تشکیل
دادند.
قانون اساسي جمهوری اسلامی ایران , «نگهبانی از انقلاب اسلامی
و دستاوردهای ن را به عهده این نهاد مردمی و انقلایی گذاشته است»"
saline ous mee انقلاب اشلامی ۲ نظام نقدش جفهوری اشلاش الستع .
بنابراین دفاع از این نظام نیز بر عهده سپاه پاسداران می باشد. دفاع از
آنتلاب و دستاوردهای لن به طور مسلم محدود به دفاع از مرزها و دشمنان
خارجی تفت :یله دفاع از.انقلاب هم دز مرزها وندر داحل عشامل alas
اماد ظاتید اه تاسیه: فزگت في استر
صفحه 26:
3 1. ممنوعیت عضویت بیگانگان در ارتش و نیروی انتظامی
نیروهای مسلح , در مقام دفاع از حاکمیت ملی و استقلال و
وعدت و تعامثت ارضی , در مقایل بیگانگان قرار دارد. انجام
وظیفه توسط این نیروها, بیش از آنکه انتخاب یک شغل باشد. متکیْ
برعشی وعلاقه به أنهو حاى :ف متهن و سرناكين :در راء ,حفط تمقدسات
كشو راسيت :تمن معد كه مردم وى كشور هم از نظر تتارقه طولاني
سكونت و هم از نظر وابستگیهای آبا و اجدادی ,به سرزمین خود علاقه
مند می شوند و برای حفظ لن در صحنه های نبرد و در دفاع از
استقلال و تمامیت ارضی کشور و دین و مذهب خود جان می بازند.
بدون شک , وابستگیهای مذکور در وجود بیگانگان یافت نمی شود.
علاوه بر آن , حضور آنان در نیروهای مسلح ممکن است به eA
دشمن و به ضرر كشور باشد به همین دلیل , قاتون اساسی , عضویت
بیگانگان در ارتش و نیروی انتظامی را ممنوع کرده و می
هیچ فرد خارجی به عضویت در ارتش و نیروهای انتظامی کشور پذیرفته
نمی شود .
صفحه 27:
4 1. ممنوعیت استقرار پایگاه نظامی خارجی
رسال عاص رم رچسس هط اهر مووهاسه مازبه سیر رسیده
است . اما اشکال جدیدی از سلطه جایگزین لن شده است که
خطرش نه تها دست کمی از خطر استعمار در گذشتهندارد. بلکه بسیار
خطرناک تر از ان است . کشورهای بزرك هم بيشه سعی می کنند در
کشورهات دیگر براق كسترين cools» ules افتصادی ۲
. پایگاههای Se al داشته باشند. پایگاه نظامی یک
ی . جزئی از خاکمیت نظامی ن در کشور مستقر
بوده و در نتیجه , تجاوز آشکار به حاکمیت ملی کشور مذکور می باشد
با َوَجة بة شارعةتخشور تتظامیان آمریکا.قر آیران: وم وقفزت, مقم
جهرافیایی بزجسجه ایران در میطقه: همکن است:دراینده بر کشورهای
استعمارگر و زورگو. خواستار elt abl نظامی در ایران باشند. از اين
رو تدوین کنندگان و تصویب کنندگان قانون به لن توجه کرده و استقرار
هر نه نانگاهنطاهی در کسور را ممنوع سانبه اند هه
دلیلز در قأتون آنده ابید
استقرار هر گونه پایگاه نظامی خارجی در کشور هر چند به عنوان استفاده
glial قير تمنو مت فد
صفحه 28:
5 1. استفاده از امکانات نیروهای مسلح در زمان صلح
تتروهات مسلعبة دلفل اهميت امور نظادة:: دازای-تجویرات نشرفه
و توان فنی بالایی هستند. معمولاً در کشورهای مختلف , صنعت نظامی از
پیشرفته ترین صنایع آن کشور می باشد و بهترین متخصصین بویژه در زمینه های
oa Ge wis lj Gate's aus در-رمان صلم ايین وان و اتتتداد. قابل
استفاوه در آمور غیر نظامی است ۰
از لین رو: با رعایت جنبه های منطقی و حفظ توان و هدف اصلی از
نیروهای نظامی که همانا آمادگی رزمی است , می توان از اين توانْ
ذر زفینه,های تولیدی:و عمرانی بهزه: جشت و به قفین دلیل قانون در آين بارة
می بید:
دولت باید در زمان صلح از افراد و تجهیزات فني ارتش در کارهای امدادی .
آموزشی , تولیدی و د سازند رعایت موازین عدل
اسلامی استفاده کند, در حدّی که به آمادگی رزمی ارتش آسیبی وارد نیاید:
ماده ده اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز, انجام خدمات
امدادی , آموزشی , تولیدی و جهاد سازندگی را به درخواست دولت در
زهان صلح به عنوان:یکی از ماءموریتهای سپاه نیش:بینی نموده است -
صفحه 29:
1-6. منع بهره برداری شخصی از امکانات ارتش
سابقه تاریخی این موضوع را باید در پیشینه تاریخی قبل از
انقلاب پی جست . در رژیم پهلوی , برای جذب آمرا و فرماندهان ارتش
شاهنشاهی از روشهای مادي صرف و ایجاد تمایزات کاذب اقدام می
گردید. نه همین دلنل 2 افسران وتفرضاندهان تظامی,نة زاحتی. از Sibel
آرتش که با هزینه ملت و برای استفاده در امور نظامی فراهم شده بود, به
صورت شخصی استفاده می کردند.
حتی از سربازان تحت عنوان گماشته به صورت خدمتکار در
منزل خود استفاده می کردند و عده ای از جوانان ایران که به نام خدمت به
کشور به خدمت نظام. اعزام می شدند. در عمل به عنوان خدمتکار
شخصی به منازل افسران ارشد. معرفی می شدند. مفهوم خدمت
وظیفه به نوعی بهره کشی از فرزندان مردم ایران تبدیل شده بود. این
آمر به نحوی یاداور نوعی برده داری و بربریت تاریخی بود. به همین دلیل و
ور جلوگیری از سوء استفاده اين چنینی در آینده در قانون آمده است :
نوع بهره بردارىم از وسايل و امكانات ارتش و استفاده شخصی از
افراد آنها به صورت كماشته , راننده شخصى و نظاير اينها. ممنوع
است .
صفحه 30:
هی مس (زبه ستاد فرماندهی کل قواء ارسس ۲
5 فرماندهى كل قواء ارتش , سپاه ان امی و
نیروی انتظامی و وزارت دفاع و سازمانهای وابسته . اطلاق می شود.)) "7
1 2. ستاد فرماندهی کل قوا
ستاد فرماندهی کل قوا ((به مجموعه سازمان ستاد فرماندهی کل قوا و
سازمانها و دفاتر پیوسته و وابسته و قسمتهایی که بنابر امر فرماندهی معظم کل قواء
پشتیبانی آنهابه ستاد فرماندهی کل قواء محول شده است , اطلاق می
گردد.)) ((ستاد فرماندهی کل قواء ستاد فرماندهی معظم کل قوا در نیروهای مسلح
بوده و معظم له را در اداره امور نیروهای مسلح , پاری می نماید.))
ستاد فرماندهی کل قوا در طول ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران : ستاد
کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. ستاد نیروی انتظامی و در رده بالاتر از آنهاست و بر
ماءعمورنث و قرامین و تداببر ابلاغی مقام ماتدهی JS 158
انجام وظيقه می کند.
فرماندهى كل نيروهاى مسلح جمهورى اسلامى ايران با مقام معظم رهبرى است .
فرمادهان درو سا و مدیران در تمام سلسله مراتب در حدود اخثارات مصوب سا ۳
رف معظم له , فرماندهی , ریاست و یا مدیریت خواهند داشت ؛ امّا چنانچه مقام
معظم فرماندهی کل قواء تمام با قسمتی از اختیارات خود را به شخص دیگری تفویض فرماین
دستورات آن شخص در حدود اختیارات تفويض شده لازم الاجراء خواهد بود.
صفحه 31:
دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا, دفتر عمومی
حفاظت اطلاعات فرماندهی کل قوا. سازمان عقیدتی سیاسی و
حفاظت اطلاعات ارتش , نمایندگی ولی فقیه و حفاظت اطلاعات
در سپاه , عقیدتی سیاسی و حفاظت اطلاعات در نیروی انتظامی
و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به عنوان
بخشی از ستاد فرماندهی کل قواء ارتش جمهوری اسلامی
ایران , سپاه پاسداران انقلاب اسلامی , نیروی انتظامی و وزارت
دفاع و يشتيبانى نيروهاى مسلح هستند
مراتب مستقل و متمركز مستقيما تحت امر مقام معظم
رهبرى و در كنار نيروهاى مسلح انجام وظيفه مى نمايند.
نيروهاى مسلح جمهورى اسلامى ايران از بالاترين مقام تا يايين
ترين رده به وسیله فرماندهان, رؤسا يا مديران كهاز طرف
مقام معظم فرماندهى كل قواء فرماندهى يا رياست يا
مدیریت دارند مانند حلقه های زنجیر به هم پیوسته بوده که در
اصطلاح ol را سلسله مراتب گویند.
صفحه 32:
2-2. ارتش جمهوری اسلامی ایران
ارتش جمهوری اسلامی ایران ((به مجموعه ستاد مشترک , نیروی زمینی , تیروی هوایی , نیروی دریایی
و سازمانهای وابسته به آنها اطلاق می گردد.))
1 2 - 2. ویژگیهای ارتش جمهوری اسلامی ایران
بثابر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران :
ارتش جمهوری اسلامی ایران باید ارتشی اسلامی باشد که ارتشی مکتبی و مردمي است و باید افرادی
شایسته را به خدمت بپذیرد که به اهداف انقلاب اسلامی , مق من و در راه تحقق آن فداکار باشند.
2-2-2. ماموریت و وظایف ارتش جمهوری اسلامی ایران
بتابر ماده هفت قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران , مصوب 7/ 7 / 1366, مجلس شورای اسلامی و
اصلاحات بعدی آن , وظایف و ماءموریتهای آن عبارت اند از:
آمادگی و مقابله در برایر هر گونه تجاوز نظامی علیه استقلال , تمامیت
ارضی , نظام جمهوری اسلامی ایران و منافع کشوز؛
2. همکاری با نیروی انتظامی و سپاه پاسداران در مقابله با اشرار؛ یاغیان , قاچاقچیان ؛
تجزیه طلبان و جریانات براندازی در مواقع ضروری بنا به دستور؛
3. آمادگی برای همکاری با سپاه باسداران در کمک به ملل مسلمان و
غیر معارض باً اسلام در دقاع از خود در برابر تهدید و تجاوز نظامی بتا به
درخواست آتان و بنا به دستور؛
صفحه 33:
2-2 ماموریت و وظایف ارتش جمهوری اسلامی ایران
4 در اختیار قرار دادن افرادی که در استخدام ارتش هستند و تجهیزات قنی خود بنا به
درخواست دولت در اجرای اصل 147 قانون اساسی و با رعایت کامل موازین عدل
اسلامی در حدی که به آمادگی رزمی ارتش آسیبی وارد نشود؛
5 سازماندهی , آموزش ؛ تجهیز و گسترش نیروهای زمینی , هوایی و دریایی متناسب با
امکانات و تهدیدات ؛ برای انجام ماءموریتهای محوله ؛
6 تلاش پیوسته برای حاکمیت کامل فرهنگ و ضوابط اسلامی در سازمانهای وابسته به آنها؛
دفاع مسلحانه از کشور و نظام جمهوری اسلامی در چارچوب
7 آماده ساختن مردم برا
قانون خدمت وظيفه عمومى ؛
8. كمك به سباه باسداران انقلاب اسلامى در آموزش و سازماندهى بنا به دستور؛
9. أقدامات لازم در جهت نيل به خودكقايى در كليه زميفه ها از قبيل ضنعتى ,
آموزشی , تدارکائی ؛ اطلاعاتی , روشها و سازماندهی ؛
0. اقدام لازم برای کسب اطلاع از اوضاع رویدادها و تحولات سیاسی , نظامی آشکا,
. اقدام لازم برای لع از اوضاع » رویدادها و تحوا اسی ؛ نظامی آشکار و
نمان متطقه و جهان و ارزبایی مستمر تهدیدات و توان رزمی دشمتان بالقعل و
7 نلاش مداوم و مستمر در جهت حفظ و صیانت ارتش و سازمانهای وابسته به آنها در
زمینه های امتیتی ؛
2. ایجاد تسهیلات لازم برای همکاری سپاه پاسداران با ارتش در مواقع ضروری که شورای
عالی امنیت ملی ؛ تعیین می تماید.
صفحه 34:
3 2. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 هش , عده ای از نیروهای انقلابی
برای دفاع مسحانه از آنقلاب اسلامی و تداوم آن a صورت خود جوش و مردمی
جمع شدند و به مقابله با ضد انقلاب و پس مانده های رژیم شاه برخاستند. در همین
زمان چند نفر از این افراد در قم به ملاقات حضرت امام خمینی (ره ) رفتند. امام
خمینی (ره ) در این دیدار دستور تشکیل یک تیروی مساح مكتبي مستقل از دولت
موقت را صادر کردند. این دستور عملاً قرمان تشکیل سپاه پاسداران انقلاب
اسلامی بود. در پی اين فرمان es وهی از بنیانگذاران سپاه , اساستامه ای را در
تُه ماده و تُه تبصره تهیه کرده , به تصویب شورای انقلاب رساندند و سپس احکام
شورای قرماندهی سپاه از سوی شورای انقلاب صادر شد و در دوم اردیبهشت 1358 ,
این تهاد انقلابی و مردمی با انتشار بیانیه ای به طور رسمی اعلام موجودیت کرد.
سپاه پاسداران به عنوان یک نهاد انقلابي خودجوش, آن چنان موجودیتی پیدا کرده
بود كه هيج كس نمی توانست آن را نادیده بگیرد. علاوه بر اين . جذب این نیروی
آنقلابی در سازمان و تشکیلات در هم ریخته و در حال بازسازی ارتش نبز
به دليل تفاوتهای فکری و نهادی , غیر ممکن به نظر می رسید. بدین جهت بود كه
پیب قانون اساسی با درک مراتب پایداری , حراست و
حفاظت از انقلاب اسلامی و دستاوردهاي مهم آن بر موجودیّت سیاسی و واقعیت
اجتماعی آن صحّه گذاشت و بر تاسیس آن به عنوان یکی از نیروهای مسلح
قانونی در اصل 150 قانون اساسی, مهر تایید نهاد.
صفحه 35:
3-1 -2. تعریف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مجموعه ستاد کل , حوزه نمایندگی ولی
فقیه در سپاه , سازمان حفاظت اطلاعات سپاه . نیروی زمینی , هوایی» دربایی و
مقاومت بسیج و قدس و سازمانهای وابسته به آنها اطلاق می گردد.
3-2 2. هدف از تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
تاه پاسطاران اسان امن که دنعسحین زورهای پی زوریف ان اسلا
تشکیل شد. برای ادامه نقش خود در نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن پابرجا می
قابق, خدود وظايفة و قلموو مسئوليت ابن شاه دز زانطه با وظایت و قلمرو مستتولیت:
نيروهاى مسلح ديكر با تاءكيد بر همكارى و هماهنكى برادرانه ميان أنها بوسيله
قانون تعيين مى شود.
باتوجه به اصل فوق تا کنون دو قانون درباره سپاه پاسداران به تصویب رسیده
است. اول , اساسنامه سپاه پاسداران است . دوم , قانون مقررّات استخدامی سپاه
پاسداران انقلاب اسلامی که در تاریخ 21/7/1370 به تصویب مجلس شورای اسلامی
رسیده و در تاریخ 26/8/1370 از طرف ستاد فرماندهی کل قوا جهت اجرا ابلاغ
1
شده است .
صفحه 36:
3-3 2. وظایف و ماءموریتهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در چارچوب هدف مهم سپاه پاسداران که نگهبانی از
انقلاب و دستاورهای لن است ۰ وظ ایف و ماعموریتهای فراوأنی به اين نهاد انقلابی
محول شده است . مهم ترین آنها عبارت اند از:
الف . ماءموريت نظامى : مقصود از ماءموريت نظامى , مجموعه ماءموریتهایی هستند که
سپاه در قالب یک ارتش منظم انجام می دهد. اين ماءموریت از آبتدای انقلاب تا کنون بسیار
وم ومد نوده اشنم کم ار چیه آنها سروب ض انسلات و ولبستتگان»رژيم شاه
Stas ضد انقلاب , خنثی کردن کودتا, سرکوب گروهها و آفراد تجزیه طلب قومی و
منطقه ای , گروههای برانداز مسلحانه , مقابله با تجاوز رژیم بعث صدام و... است.
ب:: ماءموزیتهای انتظامی :به دلیل تاامتی اوایل انقلاب به: وسیله افاد و گروههاي ضد
انقلاب و عدم توانایی نیروهای انتظامی یعنی شهریانی و ژاندارمری , مسئولان انقلاب
اسلامى , اين و و ماءموریت را به سپاه پاسدآران انقلاب اسلامی واگذاشتند. از آن
زمان تاکنون , این نیروی انقلابی و مردمی توانسته است تمام افراد. گروهها و
گروهکهای صدانقلاب را سرکوب کرده , نظم و امنيت را به كشور بازگرداند و هم آکنون
همه مردم ایران در نقاط دوردست تا مرکز کشور از اين جهت احساس امنیت و آرامش
خاطر دآرند.
صفحه 37:
3-3 2. وظایف و ماءموریتهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
ج . ماموریتهای اطلاعاتی سپاه : پس از پییوزی انقلاب اسلامی و انحلال سازمان
آطلاعات و آمنبت کشور (ساواک ). ايران عملً فاد نبروی اطلاعانی بود. ار یک سو. افراد و
نبروهای اطلاعات سابق قابل الکا و اطمینان نبودند و از سوی دیگر, هنوز هیچ سازمان
اطلاعاتی نیز تشکیل نشده بود. به همین دلیل . ماءموریت اطلاعات به سپاه
واگذار شد و تا زمان تشکیل وزارت اطلاعات و تجمع وظایف اطلاعاتی و امنیتی در این
وزارتخانه , سپاه اين وظیفه مهم را انجام می داد و سپس این ماءموریت به وزارتخانه جدید وا
شد.
وشافوریت فز مکی رشن بآ آغان ستغیل سرادم كس ابوظانمى كه اين نهد معدي بزاح جود
به رسفيت مي شناسد. دفاغ فرهنگی و تبليغاتى از انقلاب اسلامى و ارزشهاى أن است ؛ زيرا
تگهبانی از القلاب وذستایرنهای آن صرفا متجدور به مسال تطامی « ابیظامی و
امنیتی نیست , بلکه دفاع همه جانبه از جمله دفاغ در مقابل تهاجم فرهنگی است "
علاوه بو این , در حال حاضر تهدیدات را به سه دسته تهدیدات سخت (نظامی ] تهدیدات
نیمه سخت (امنیتی ) و تهدیدات نرم (فرهنگی - تبلیفاتی) تقسیم می کنند. بدیهن است با توجه به
این گونه تهدیدات (فرهنگی), دفاع در مقابل آن نیز لازم و ضروری است و از این رو, یکی
از وظايف ذاتى سياه , دفاع فرهنگی و تبلیغاتی از انقلاب و دسناوردهای لن در داخل و خارج از
کشور است : زیرا راه مهم مقابله با Sad clase : دفاع با روشهای فرهگي و تلیغاتی اس
صفحه 38:
2-3-3. وظایف و ماءموریتهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
اینک سپاه پاسداران چه در حوزه فرماندهی و چه در حوزه نمایندگی رهبری بر اساس
ابلاغيه ها وتداشر و رهتمودهاق مقام رهیزی کارهای فرهنگی, انخام می دهد این اهر
نشان می دهد که وظیفه سپاه , صرفاً دفاعى نظامى , انتظامى ويا امنيتى نيست , بلكه دفاع
lies س0 هم از جمله وظایف و ماءموریتهای اين نهد مقدس آست ۰
سار (perce به دلیل پروز مشکلات متعدد در سازمان بسیج ملّی د
اوايل انقلاب ٠ مجلس :سراف اسلامی در تاريخ 19/11/1559 فانون ادقام سازتان بیج سل
ا
تاربخ سويت [ن : سارمان سح على .. تحت عنوان ((قاحد شيج مستصيفين از در نتهاه
پاسداران انقلاب اسلامی ادام شد و مسئولیت ادایه و فرماندهی تن به سپاه واگذار گردید
علاوه پر این کلیه اعتبارات و امکاناتی که از طرف سازمانهای دولتی و غیر دولتی و افراد که در
اختیار آن بود. در اختبار سپاه پاسداران قرار گرا
به موجب تصويب لایحه قانونی تشکیل سازمان بسیج ملّی مورخه 24/4/1359 این
سارجان دارای مطایفهه اعبارات ریادی بود 185 علاوه gala چم هچب قواسن:مصونب
6 هش , 13/0 و 1375, وظایف دیگری نیز به این سازمان افزوده شد.186 بدین
ترتیب . بسیج دارای وظایف و ماءموریتهای زیادی است که این ماءموربتها شامل ماءموریت
فرهنگی , سیاسی , اجتماعی و تظامی است . بسیج یکی از ماءموریتهای سپاه است و سیاه
پاسداران از لن در جهت حفظ و با 2 از کشور و ان قلاب اسلامی و دستاوردهای آن
التتفادهمی کته هنت مالفا در مقابل جنگ تحمیلی صدام , نشان دهنده
اس دن
روزت د لزه وجود لان دو قرو در كتاز تكديكن راف وفك ال انقلات 5 تادر تقاف أن Eales
صفحه 39:
4 2. نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
قبل از پیروزی انقلاب اسلامی دو نیروی شهربانی و ژاندارمری
تسئول حفط اموت قبطم دن شهرها: زوستاها و مرزها بودندیس از
ييروزى انقلاب اسلامى , بنابر اقتضاى زمان نهادى برخاسته از مردم در
معلات مختلف شهرها تحت عنوان ((کمیته انقلاب اسلامی))
كرفت . از اين زمان تا سال 1369, این سه نیرو مسئول برقراری
و Lied Lal Sones pape Gus sl انش که بهعلت
تعدّد نیروهای امنیتی بین اين سه نیرو (شهربانی , ژاندارمری و کمیته )
به وجود آمد, تصميم كرفته شد كه اين نيروها بأ هم ادغام شوند و یک نیروی
جدید تشکیل شود.
سرانجام در تاریخ 9/5/1369 هش , قانون نیروی انتظامی از تصویب
نهايى مجلس ذشت و وزارت کشور را موف کرد که ظرف مدت
یک سال نیروهای انتظامی موجود را ادغام کند و سازمانی تحت عنوان
سح ای پوت ات اد ایک نس
> مى اد ه قضائیه ,
ل ا alee تعالیت هي کرو دز
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ادغام شدند و از طریق وزارت کشورٌ
و نیروی انتظامی تحت امر اين نیرو قرار گرفتند.
صفحه 40:
4 - 2. نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
به موحي EAL ek, BENE hl هون Gling, SSG HCN Sal انس
كه در تابعيت قرماتدهى كل قوا و وأبسته به وزارت كشور مى باشد. فرمانده نیروی
انتطامی از طرف:ه زمانده کل قوا فنص وب مف 1
هتدف انتشكيل 'تيززوى انتظافى.» استفزار: نظم :و امنيت gers, cull ously
فردى و نكهبانى و ياسدارى از دستاوردهاى انقلاب اسلامى در جارجوب اين قانون در
و كشور جمهورى اسلامى آيران است .
1. 4 2 ماغمورینت و ونظایف نیرز انتظاحی جمهوری انیلامی آبران
بر اساس ماده چهار اين قانون وظایف نیروی انتظامی عبارت اند از:
1 استقرار نظم و آمنیت و تاءمین آسایش عمومی و فردی ؛
2. مقابله و مبارزه قاطع و مستمر با هر گونه خرابکاری
شورش و عوامل وخركتهايى مه مخل امنيت کشور باشد با همگاری وزایت اطلاعات .
3. تاءمین امنیت برای برگزاری اجتماعات , تشکلها, راهپیماییها و فعالیتهای قانونی و
مچاز و ممانعت و جلوگیری از هر گونه تشکل و راهپیمایی و اجتماع غیر مجاز و
مقابله با اغتشاش , بی نظمی و فعالیت غیر مجاز؛
4. اقدام لازم در زمینه کست اخبار و اطلاعات در محدوده وظایف محوله و
همکاری با سایر سازمانها و یگانهای اطلاعاتی کشور در حدود وظایف آنها.
صفحه 41:
1 2-4 ماعموریت فوظایف تبروی اعظامی جمهوری اسلامن ایزان
5 حراست از ام از اماکن , تاعسیسات , تجهیزات و تسهیلات طبقه بندی شده
غير حفظ حریم آنها به استثثای موارد حسأس و حیاتی به تشخیص
شورای عالی امنیت ملی که به عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواهد بود.
6 حفاظت ا و شخصیتهای دا و خارجی در سراسر کشور
به اسختای Sly Js لب 2 و تاءسیسات نظامی , مگر در مواردی که بتابهک oe
تشختض شوزای عالی اعفب تهلی ال اتقلاب و با دشتاوردهای آن دز
معرض خطر باشد کهیه عهده سياه باسداران انقلاب اسلامى خواهد بود.
و نظارت بر نگهداری و مصرف ز مواد
3 oe
شخصی (ناريه ) با
۷ هفاهگی ورارتتاطلاعات پرازز ظرتهای عصوت سورای اسر
8 انجام وظایفی که بر طبق قانون به عنوان ضابط قوه قضائیه به عهده
ways انتظ امن م جول سندج yl cal جمله اینهوازدعبارت اند اردمیازرهتبا
مواد مخدر, میارزه با قاچاق , مبارزه با منکرات و فساد, پیشگیری از وقوع
جرائم , کشف جرائم , بازرسی و تحقیق , حفظ آثار و دلایل جرم , د ى
متهمین و مجرمین و جلوگیری از فرار و اختفا آنها و اجرا و ابلاغ احکام قضایی ١
7 جمع افرع سلاح و مهمات و تجهیزات و صدور پروانه
و انخام امون مووظریه تانقیجی ,هویب و کقتف:غلعن چزانم::
صفحه 42:
1 4 2. ماءموریت و وظایف نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
0. مراقبت و کنترل مرزهای جمهوری اسلامی ایران , اجرای معاهدات و پروتکلهای مصوبه
مرزی و استیفای حقوق دولت و اتباع مرزتشین جمهوری اسلامی ایران در مرزها و
محدوده انحصاری اقتصادی دریاها.
11 إجراف قواتین و معزرات:مرتوظ یه گدرنامه (یهجز گدزنامه شیانسن, و خدت) و
ورود و آقامت اتباع خارجی با هماهنگی وزارت اطلاعات
2. اجرای قوانین و مقریات راهنمایی و رانندگی و امور توزین و حفظ حریم راههای
2
3. اجرای قوانین و مقررات وظیفه عمومی .
14 حظارتبتر آماکن عفوین و انجام:سانز آموز مزبوظ به آماکن عجکون پزانر معزرات
مصوب .
5. همکاری با سایر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در مواقع لزوم و بنابه
دستور.
6 . همکاری با دبیرخانه پلیس بين الملل (اينتريل ).
Legs am 17 وراساهها ساردانها موستازجدو سرعنهای دون وجانسه بهدولت..
بانكها و شهرداريها در حدود قوانين و مقررّات مربوط.
صفحه 43:
1 4 2. ماءموریت و وظایف نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
18 همکاری با سازمانهای ذی ربط در جهت ایجاد و توسعه زمینه های فرهنگی لازم به
منظور کاهش جرائم و تخلفات و تسهیل وظایف محوله .
9 . انجام امور امدادی و مردم یاری در مواقع ضروری , ضمن هماهنگی با مراجع ذی وبط.
0 سازماندهی , تجهیز, آموزش یگانهای انتظامی و آماده کردن آنها جهت
اجرای ماءموریتهای محوله .
1. تاءمین و حفاظت تاسیسات , سربازخانه ها و قرارگاههای مربوط.
2. تاءمین نیازهای پزشکی پرستل و اداره بیمارستانها و درمانگاههای مربوط.
3, تهیه طرح نیازمتدیهای الجستيكى و اقدام در جحت تهيع و au افلام و خدماتى كه از
سوی فرمانههی کل نیروهای مسلح به عهده تبروی اتتظامی واگذار می گردد. همچتین ,
اقدام جهت خرید املاک و اد تاسیسات موید نباز برابز طرحهای: مصوب:
4. تلاش مداوم و مستمر در چهت حفظ و صیانت سازمان در زمینه های امنیتی .
25 لاش مداوم و مستمر در جهت حاکمیت کامل فرهنگ و ضوابط اسلامی در نیروی
صفحه 44:
مسائل و مطالب مربوط به نیروهای مسلح در قانون
اساسی , قوانین عادی و آیین نامه های انضباطی به دو
دسته تقسیم می شوند:
دسته ال شامل مطالب اختصاصی هر یک از
آنهاست. برای مثال , مسائل و مطالب مربوط به
اتش جمهورى انتلامى , ننتياة تاسداران ٠ انیروی انتظافى
و وزارت دفاع و يشتيبانى نيروهاى مسلح ‘ ساختار
سازماتي .. وظايف و اختيارات , ماءموريتها و ساساة
مراتب فرماندهى آنها و رابطه أنها با ستاد
فرماندهى كل قواء در قانون به صورت جداگانه
مشخص شده است .
eee بر اين ى برخی مسائل و مطالب مربوط به
ىق مساح كلى اشتتتة و احتضاض بة ,همه آنها ندارد کة ذر
Le | bese از آنها با عنوان اصول و کلیات مربوظ به تیروهای
ok. می شود.
صفحه 45:
3. اين اصول و کلیّات عبارت اند از:
3ج ویژگیهای کلی و اساسی نیروهای مسلح
3-1-1 اسلامی بودن : در تشکیل و
تیروهای مسلح , اساس و ضابطه "مکتب اسلام است :
به نحوى كه بر همه شئون و ابعاد آن , ضوابط و
مقررات شرع حاکم باشد, نیروهای مسلح , رسالت
د در راه خدا را بر عهده داشته , پیروی از
اصول اخلاقی اسلام و احترام به شخصیت انسانی افرآد را
وظیفه خود می دانند.
صفحه 46:
3. اين اصول و کلیّات عبارت اند از:
بلج هو aaliyah cau bull Gaal sigs تلع
1-2 -3. ولایی بودن : نیروهای مساح تحت فرمان فرماندهي کل
قوا بوده , اضل وحدت فرمانندهی دز تنامن رده های لن حاکم است
و نيل به فرماندهی در تمامی رده ها پراساس Seal و کارآیی صورت
wo گیرد. دستور فرمانده در صورتی که مغایر با دستورات مسلم شرع ,
فرمانهای فرماندهی کل و حاکمیت نظام و قوانین جمهوری اسلامی
ایران نباشد. لازم الاجرا است . کارکنان نیروهای مسلح در حط سياس
مقام رهبری بوده , عضویت و وابستگی آنان در تشکلهای سياشي با توجه
به فرمان مقنام زهبری:مطلفآ همتوع اسشت :195 فترماندهی کل
نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مقام ولایت فقیه يا رهبری است . همه
فرماندهان : رو سا و مذیران موظف اند از ولی اسر اطاعت و پیروق
تمایتد و هیچ قرمانده : مدیر با فردی از تیروهای مسلح:حق ندازد خلاف
دستویات ٍ فرامین و تدابیر مقام ولایت دستوری صادر کند یا از چنین دستوری
عت ۰
صفحه 47:
1-3 3. مردمی بودن : نیروهای مسلح , همواره در کنار مردم و در
جهت مصالح و آرمانهای امت اسلامی , انجام وظیفه می کنند
و در زمان صلح نیز به درخواست دولت , افراد و تجهیزات فنی خود
زا در جدی که به آمادگی ززهی آنها آسبی وارد تهايد:'دز جهت"خدمت
به مردم در زمینه کارهای امدادی , آموزشی , تولید و جهاد
سازندكى به كار مى گيرند.
* 4 1 3. خودكفايى : نيروهاى مسلح جمهورى اسلامى ايران با
بهره گیری از تمامی توان خود در جهت رسیدن به خودكفايى
در کلیه مينة ها از قبیل شآزماندهی.. آموزشی., تدارکاتی ,
اطلاعاتی و صنعتی می کوشند. تحریم جمهوری اسلامی ایران از
سوی دشمنان اسلام از یک سو و کمکهای تسلیحاتی , مالی ,
اقعتصادى واطلاعاتن انها بة تزيم بععث عراق دهشت
سال دفاع مقدس از سوی دیگر, ضرورت خودکفایی در عرصه
pole و فنون و تجهیز نظامی را هر چه بیش تر نمایان ساخت .
صفحه 48:
5 1- 3. انضباط: انضباط دارای دو جنبه است : جنبه معنوی و جنبه
ظاهری . جنبه معنوی انضباط بر اثر ایمان و اعتقاد به خدا و مبانی دین gue
اسلام و انجام فرائض vip و پای بند بودن بة احکنام و آرزشهای اخلاق
اتقلاشیب احساش تسوت ععلوی,در قیال تظاغ جنهوزی اسلافی .
متهن و ملت ایتازگر ایزان : فانون:و وظانف محوله:.. اعتقاد.به متتطهی او
عادلابه ببودن فعغزات و اعتفاد به فرماندهان:: رؤ ساء مدیزان و همکاران در
بعرسيل تدييومى آیدریه گینهای کهجعی اگرتجمام نظاربهاتیزداشته شو ite
معنوی انضباط همچنان پابرجا و برقرارمی ماند. جنبه معنوی انضباط, پایه و
اساس تربیت نیروهای مسلح مکتبی , فداکار و وظیفه شناس را
تشکیل می دهد. جنبه ظاهری انضباط با حفظ احترامات و آراستگی ظاهری "
دقت در اجرای قوانین و مقررات و دستورات , تحقق می یابد.
1-6 -3. سادگی : در نیروهای مسلح در تمامی زمینه هاء اعم از طرح
ریزیهای ستادی , اعمال مدیریت , به کارگیری سیستمها و روشها, گزینش فتاورى
و صدور دستورالعملها, باید اصل سادگی رعایت شود و تشکیلات غیرضروری
وتشریفات بی مورد. حذف و روشهای پکنواخت سازی مورد توجه قرار گیرد.
صفحه 49:
۰۱-۷ ۳. اقتدار: نیروهای مسلح باید از چنان آمادگی » تحرکث و
اقتداری برخوردار باشند که بتوانند جا بهره گیری از تمامی امکانات جمهوری
اسلامی » جرئت تعرض را از دشمنان آشکار و پنهان سلب نمایند.
۰۱-۸ ۳. تدافعی بودن : نبروهای مسلح با بهره گیری از تمامی توان خود.
دشمن را از تعرض بازداشته » در برابر ه رگونه تجاوز به انقلاب اسلامی و
کشور ايران . دفاع مسی کنند و متجاوز را تنبیه و سر کوب می
نمایند و در عین اعستقاد به اصل عدم تعرض . ملل مسلمان یا
مستضعف غیرمعارض با اسلام را برای دفاع از خود. باری می کنند.
صفحه 50: