صفحه 1:
۱۱ Ow

صفحه 2:
هجرت پیامبر از مکه به مدینه

صفحه 3:
هجرت حضرت محمد (ص ) که گاهی به خلاصه هجرت نیز خوانده هي ۱9 ‎Oo al‏ حضرت محمد (ص ) پیامبر اسلا و همراهانش از ‎ ‏شهر مکه به شرب است که در سال ۶۲۲ میلاا ‎ ‏الاول سال ۱۴ بعثت صورت گرفت. اپن واقعه منجر به ایجاد اولین حکومت اسلامی در یثرب (که بعدا مدينة الثبی با به‌خلاصه مدینه نامیده ‏شد) شد عاعش راشای ما ی ‎Pca‏ ‎eo f‏ ن در ‎ ‏سال ‎1 Z ‏ر این سال گرفته شده است.‎

صفحه 4:
ا ا رت ل خزرجيان و بنى نظير به يارى قبيله اوس مى يرداختند. ‎rw aes‏ ا ل ‎OS eer‏ 0 ‎ere rer reece recon re‏ جستند. گویند عبدالله بن ابی از اشراف قبیله خزرج پادر مبانه "گرد و 21 تش بس اعلام نمود.

صفحه 5:
افراد اين دو قبيله كه به مراتب آكاه تر از سران خود بودند بدنبال فردى بودند را | هیچ علتی نداشت و تنها روسای ناسا زگارشان اتش جنگ را روشن می كردند. در ميان اعراب نبرد قبايلى به اراده روساى قبايل بستكى داشت و ‎cra ey‏ ا ا ا ‎Pee ie eC‏ خزرج دقيقا در جنين فصلى از تاريخ نبردهاى قبايلى اتفاق افتاد.

صفحه 6:
یک ملاقات تاربخی در اينجا بود كه در آن ملاقات تاريخى . خزرجيان فرد مورد | يبامبر اسلام در حال عبور از عقبه به جماعتى از خزرجيان بر خورد كرد: اى برادران ! شما اهل كجا هستيد؟ ما خزرجی هستیم , از اهالی بثرب . از موالى يهود؟ آیا دوست دارید با هم سخن بگوئیم ؟ آه ! بسيار علاقمنديم . بفرماييد.

صفحه 7:
ييامبر اسلام نخستين آيات رحمت و محبت و انسانيت را ير آنان خواند و در قلبت ها نقوذ کرد چنین گفته شده است که این دسته از خزرجیان که با فرهنگ مذهبى يهود و تورات ‎eo Bar Or pee rst] cord)‏ م آنان با خود كفتند: اين همان پیامبری است که یهود ما را از ظهور او می ترساند!! خزرجی ها در همان جلسه , اسلام ‎Ses Sy |‏ سس« 0

صفحه 8:
شايد از بركت دين توء اختلاف از ميان ما رخت بر بندد و ما به صلح ‎cL‏ ال 0 ‎Se ie rete) fe) en eA‏ 1 ‎meee erent Se ee Lele‏ ا 6 شش نفر بود. اين شش نفر در یثرب به تبلیغ اسلام پرداختند. ‎PUNO We Ste SIE SY Src eC Tis‏ ‎eee I bea‏ ل ا ا ال ‎Bet‏ بيعت سال بعد را ببعت عقبه ثانيه كويند.

صفحه 9:
ا | مورخان اسلامی مفاد بيعت خزرجى ها را با پیامبر چنین آورده اند که : به ‎eee elo rae Sr SITS Ie OSE Re See eo‏ نزنيم و كناه نكنيم . يبامبر در ياسخ مى كفت : اكر به اين قرارها وفادار ب۰پبپبپ»ا ا ا ا 0 خزرجی ها در تبلیغ اسلام در یثرب کوشیدند و مقدم سفیر پیامبر را کل ‎Bor‏ ‏۱ ‏اسلام تمایل نشان دادند و فقط خانواده های معدودی بر عقاید خویش پایدار ماندند.

صفحه 10:
‎n= Moola)‏ و سه نفر از روسا و دوزن به اتفاق مصعب بن عمير به مكه رفتند و با ييامبر بيعت كردند. در اين بيعت بود كه خزرجى ها متعهد به حمايت از ييامبر شدند. ييامبر دوازده نفر را به عنوان نقيب معين كرد كه زعامت قوم را بر قرزا داف رام سر انجام كرفت . كويند عباس بن عبدالمطلب در جريان اين مذاكرات قرار.داشته و.يا در آن,شتزكتًا كرده است . سر انجام , ‎reer eae)‏ 1 پیشتزی وارد آوردند. فشار پسیار شدید بود و این بار دیگر نیازی به هجرت به حبشه نبود. بثرب پایگاه امنی برای مسلمانان پشمار می رفت .

صفحه 11:
اپس از با زگشتن ۷۵ نفر از اصحاب «بیعت دوم عقبه » به مدینه و انار رز ار ‎Po me‏ » و «خزرج » با ‎Ege man CEP EY 9 CIRC Ps)‏ ۱ نان ‎Cal alia a Gis 3! Shc sl ies‏ كسد و ‎[Dope rOCU ON WP CONTE StS Orn SHI b 1)‏ کت ار | ‎Renee yes Keir,‏ م ا ل 0 روك ناز رق ‎een acre en ery rca‏ محل امنى قرار داده است »

صفحه 12:
‎a enti Be Mee ee)‏ ا ا الست دستور پیامیر هجرت دسته دسته مسلمانان به یشرب آغاز شد. ‎tene Ce ere Cer)‏ ۱ در بثرب , مهاجران مورد پذیرائی قرار گرفتند و افراد قبائل اوس و خزرج مسلمانان مهاجر را به خانه هاى خود مى بردند و بدين سان ((انصار)) و ‏((مهاجرين )) يديدار شدند.

صفحه 13:
0 ا | تاتيذك ار كلا تا زار مشک ننک 005 لاه نيز يك بار به حبشه هجرت كرده بود. بس از اين رخصت همسرش ام سلمه را(كه بعدها به همسرىرسول خدا(ص)درآمد) با فرزندش سلمه برداشت و به سمتیثرب حرکت کرد .

صفحه 14:
اجتماع دردار الندوه ات ا ۱ ل ال 1 که خانهای را برای مشورت در اداره کارها و حل مشکلات و پیش آمدها اص 0 ۳ شورای مکه ) نامیدند.

صفحه 15:
| are Bee ered CaP Ce aoe ‏قطعی درباره محمد(ص)به شور و ان هم این بود‎ 552 5 0 ON irr Mel DUS O CHS) eee or Peres Feo Dene eo eC) eT) ‏براى مشورت در اين كار جهل نفر از بزركان‎ 0 ۰۰۰ ا ا 20 لكت ا ا 0 مىخواهد و جون از او يرسيد: تو كيستى؟جواب داد: من ييرمردى از اهل نجد هستم كه وقتى از اجتماع شما با خبر شدم براى هم فكرى و مشورت با ‎nu esac CDI ew)‏ سس ‎eerie)‏ ا ‎aa‏ 9 نجدی به مجلس صادر گردید.

صفحه 16:
‎Nees ee Dee)‏ ا ا رك صورت درامده و خود را به مجلس رسانده بود. ‏(و اگر شیطان واقعی هم نبوده شخصی بوده که پیشنهادات شیطانی او در روايت وى را به عنوان شيطان ان محفل معرفى نموده است)إدر اين مجلس ييشنهاداتى براى كشتن ييامبر (ص) مطرح شد : ‏۱ ‏برساندادر آن وقتبنی هاشم اگر خونبهای او را خواستند به جای یک م مىيردازيم!

صفحه 17:
ديكرى كفت: من فكر ديكرى كردهام و آن اين است كه او را در خانهاى زندانی کنیم و همچنان غذای او را بدهیم باشد تا در همانخانه مرگش فرا رسد ا ا 0 ‎Ses‏ ا 0 00 eine BRS SNC Fe) Tee ‏ل‎ me ee ne eel S ‏حتی از بنی هاشم یک مرد را انتخاب کنید و هر کدام شمشیری به دست‎ 1۱ ‏ا يا‎ ‏اشركت جويند‎

صفحه 18:
‎Ieee cn en ier nee enon)‏ م هاشم نیز که خود در قتل او شرکت داشتهاند نمی‌توانند مطالبه خونش را بكنند و بناجار به كرفتن خونبها راضى مىشوند و در آن صورت به جای یک خونبها سه خونبها می‌دهید! ‏كفتند: آرى ده خونبها خواهيم داد!اين سخن را كفته و همككى راى پیرمرد را تصویب نموده گفتند: بهترین رای همین است. و بدین پا ‎SCI‏ ‎Wl el 5‏ 5 تحص راف اين كار بر گزيدند.

صفحه 19:
از ان ‎es ges,‏ و سر زر کر را آيه«و اذ يمكر بك الذين كفروا ليثبتوى او يقتلوى او يخرجوك و يمكرون و يمكر الله و الله خير الماكرين» ‎)١(‏ به اطلاع آن ا ا ل ‎eae Ne eae‏ خود را برای مهاجرت به بثرب از پیش آماده کرده و مقدمات ا ا 205 ‎sts! er oui Se‏ 720552 نبا نیز پیش بینی شده بود. ۱ Jlofl mT

صفحه 20:
١ 4 Ma ‏توطته قريش و ابثار على عليه السلام‎ | ee Op ree eee) Fe os Pee eae ere Fear ee a ES CC) ‏ا ا ل ب‎ Pe) Ber ‏ل ا ا ا را ا‎ 0 ‏ل ا ا ل‎ ee ao) ‏ا ل ا ا‎ ‏ا‎ Fea ee re are ee dee Pan cee ante OSC = ‏شد و تعقیب آغاز گردید. تاریخ شاهد است که دشمنان تا دروازه غار ثور‎ ۱ homes ‏يبش‎

صفحه 21:
يبغمبر به فرمان خداء على(ع)را براى اين كار انتخاب كرد و راستى هم كسى جز علی(ع)نمی‌توانست این ماموریتخطیر را انجام دهد و تا این حد به خدا و ييغمبرش ايمان داشته و در اين راه فداكار باشد. در روايات امده كه وقتى رسول خدا(ص)جربان را به علی گزارش داد و به او فرمود: تو امشب باید در بستر من بخوابی تا من از شهر مکه خارج شوم تنها سوالی که علی(ع)از رسول خدا کرد اين بود که پرسید: اگر من این کار را یکتم جان شما سالم می‌ماند؟ رسول خدا(صفرمود: آری. Pe Rone oy cas Oc ‏ا‎ Se <P ea) 6 <p Ee Ee ns See Seer ed eI NiOr ee ‏ا ا‎

صفحه 22:
اس ار ار ۱ ذكر كرده و بيشتر آنها كويند اين آيه شريفه كه خدا فرمود: «و من الناس من يشرى نفسه ببس ریا اد را ‎Pr Pen elas‏ میان شما دو تن ارتباط برادری برقرار کردم و عمر یکی را درازتر از دیگری قرار دادم ‎eee ROI CS‏ ا ل ا 6 لك ا ‎en‏ ا آن دو وحی کرد: چرا مانند علی بن ابیطالب نیودید که میان او و محمد برادری برقرار کردم و علی به جای او در بسترش خوابید و جان خود را فدای محمد کرد, اکنون هر دو به زمین فرود آیید و او را از دشمن Rega

صفحه 23:
۱ ee Aer te eee O Ne ۱ SEDC ree rer eee) ‏مردم مكه نزد رسول خدا(ص)به امانت كذارده بودند و امير‎ 0 0 صاحبانش بازكردانده و سيس جند تن از زنان را هم كه در مكه 0 ‏ا‎ COS CLE ‏پثرب منتقل کند.‎

صفحه 24:
موضوع دیگری را که پیغمبر خدا پیش بینی کرد. مسیری بود که براى رفتن به يثرب انتخاب نمود. زيرا بخوبى معلوم بود كه جون ‎el a P-a he en)‏ ا ‎SP rr erry.‏ ‎ya PRCT ORE NON CD LI ee]‏ 19 رسول خدا(ص)بايد راهى را انتخاب كند و به ترتيبى خارج شود كه دشمتان نتوانند أو راءييذا كرده و يه.مكه يا زكرزذانتد. براى اين منظور هم شبى كه از مكه خارج شد به جاى آنكه راه معمولی یثرب را دز پیش گیرد و اساسا به سمتشمال غربی مکه و,ناخَية يتب برود, راه جنوب غربى را در ييش كرفت و.خود را به غار معروف به«غار ثور» رسانيد و سه روز در ان غار ماند آن گاه به سوی مدینه حرکت کرد.

صفحه 25:
در این میان ابو بکر نیز از ماجرا مطلع شد و خود را به پیغمیر رساند و با آن ‎nO gees Cre ee‏ ا خدا(ص|همان شب او را ازماجرا مطلع کرده به همراه خود به غار یرد. این هشام می‌نویسد: ساعتی که رسول خدا(ص)خواست تصمیم خود را در هجرت از مکه عملی سازد به خانه ابو بکر آمد و او را برداشته از در کوچکی که در پشتخانه ابو بکر بود. به سوی غار ثور حرکت کردند غار ‎So)‏ 1 رسبدند و هر دو وارد غار شدند. ابو بكر به فرزندش عبد الله دستور داد در مكه بماند و اخبار مكه و قريش را هر شب به اطلاع او در همان غار برساند و از آن سو غلام خود عامر بن فهيره را مامور كرد تا كوسفندان او را به عنوان جرانيدن به آن حدود ببرد SUSE oes ‏ا ا‎ ee renee

صفحه 26:
امار ‎eee etm CS ENP‏ برای ایتکه رد پای عبد این ابی بکر هم که شبها به غار می‌آمد از بین برود و اثر پایی از او رت گوسفندان ل 0 ۱ نسیتبه رسول خدا(ص)و آینده درخشان او داشت ایو بكر داراى آن ايمان ا ا 7 ‎Ul tewsp‏ راز ۱ ‎ec‏ ل قرآنی رسول خدا(ص) بدو كفت: «لا تحزن ان لا رز ‎[myn‏

صفحه 27:
و با مقایسه اين آیه با آیه«و من الناس من یشری نفسه. .. »صدق كفتار ما بخوبى روشن مىشود. و به هر صورت هنكامى كه قريش در اطراف خانه نشسته و خود را براى قتل آن حضرت ‎ne)‏ ا ا ا خارج شد و شروع کرد به خواندن سوره یس- تا 00 ا ا ل ل 0ك ‎SIC eee ICS‏ ا ا تا الم ‎peor ales‏ ا ا ‎evel‏ أن ‎owed‏ ا 1

صفحه 28:
گفت: خداوند ناامید و ناکامتان کرد به خدا محمد رفت و بر سر همه شما خاک ریخت. مشرکین بلند شده از دیوار سر کشیدند و ‎Pea Resor Ne] ee CS‏ 1 محمد است که در جای خود خفته و اين هم برد مخصوص او ارس 9 ای ۱۳

صفحه 29:
مش وکین قرش چه کردند؟ در نت شب را تایه صبح پشت دیوار خانه پاس دادند و از آنجا ا ا ال ا ل خدا(ص)مانند آتشى از درونشان شعله مىكشيد كاه كاهى سنگ روی بستر پیغمبر می‌انداختند و علی(ع) آن سنگها را بر سر و صورت و سينه خريدارى مىكرد أما حركتى كه موجب ترديد آنها شود و یا بفهمند که دیگری به جای محمد(ص)خوابیده است نمى كردند.

صفحه 30:
ل ا | حمله به خانه ریختند ناگهان علی بن ابیطالب را دیدند که از میان بستر رسول خدل(ص/بیرون آمد و از جا برخاست, و بر روی آنها فریاد زد و گفت: چه خبر است؟

صفحه 31:
مشر کین به جای خود خشک شده با کمال تعجب پرسبدند: محمد كجاست؟ ا ال ا ‎YD Ye eee‏ بيرون کردن از شهر تهدید نکردید؟او هم به پای خود از شهر ‎ero‏ ل اينان كه در برابر عملى انجام شده و كارى از دست رفته قرار كرفته بودند ابتدا ابو لهب را به باد كتك كرفته به او كفتند: تو ‎tine‏ و 00 یکسره کنیم سپس با سرعتبه این طرف و آن طرف و کوه و ater RINUe UE pe swear CONT CT Sr)

صفحه 32:
و در پارهای از روایات آمده که در میان قریش مردی بود ملقب به‌«ابو کرز» که از قبیله خزاعه بود و در شناختن رد پای افراد مهارتى بسزا داشت از اين رو جند نفر به دنبال او رفته و از وى خواستند رد پای محمد را بیابد. ایو کرز اثر قدمهای رسول خدا(ص)را از در خانه آن حضرت نشان داد و به دنبال آن همچنان پیش رفتند تا جایی که ابو بکر به آن حضرت ملحق شده ‎ere] ETC)‏ ا ل ل ا 0 ‏ا‎ Ones (CRIP E AYE)

صفحه 33:

صفحه 34:
0 is (eco sr ores) FOES ‏ل‎ cme eed by Pee eee CE | 39 2 Cay 0S pyle ly ‏ل‎ Ions ‏کیوترهایی را فرستاد تا آنجا تخم بگذارند و به هر ترتیبی بود وقتی‎ ۱ ‏رو همان جا ایستاد و گفت:‎ | res ren coer eceles ay eee er eee oS | ‏دیگر نمی‌دانم در اینجا یا به زمین فرو رفتهاند و یا به آسمان صعود‎ ‏کردهاندا‎

صفحه 35:
مشركين دوباره در بيابان يراكنده شدند و هر كدام براى ييدا كردن رسول خدا(ص)به سويى رفتند و برخى در حوالى غار به جستجو پرداختند. اینجا بود که ابو بکر ترسید و مضطرب شد و چنانکه ‎Reson er eno) rar sree ect es‏ ‎(Ete‏ ” »محزون مباش که خدا با ماست و در پارهای از روایات است که با اين حال مطمئن نشدء در اين وقتيكى از مشركين رو به روى 9 نشست تابوال کند پیغمبر به ابو بکر فرمود: اگر اينها ما را می‌دیدند این مرد این گونه برابر غار برای بول کردن نمی‌نشست. و در ‎Pie ee eee one Try)‏ ۷

صفحه 36:
| ‏ا‎ eae ‏غار بود - و بدو فرمود: اگر اينها داخل غار شدند ما سوار بر این کشتی‎ ‏بر‎ ‏در اين مدت جند نفر بودند كه از محل اختفاى رسول خدا(ص)مطلع بودند‎ ‏و برای آن حضرت و ابو بکر غذا میآوردند و اخبار مکه را به اطلاع آن‎ ‏حضرت می‌رساندند. یکی علی(ع)بود که مطابق چند حدیث هر روزه‎ ‏بدانجا مى]مد:ؤاسه شتر و دليل راه به منظور هجرت به مدينه براى آن‎ ‏حضرت و ابو بکر و غلام او تهیه کرد و دیگری غلام ابو بکر عامر بن‎ ا ا ‎Fora‏

صفحه 37:
معجزهای از رسول خدا در علم کلام در جای خود خدا > که دیگرا ال اا HS ‏ان‎ eludes Ag ts Pee eel oneal Slee sy ee معجزاتی که در طول راه مدینه از آن حضرت دیده شد. دا. ند «ام معبد » است كه مورخين و اها

صفحه 38:
كفتهاند: همجنان كه رسول خدا(ص»و همراهان به سوى مدينه مىرفتند ‎re lees‏ ال ل ‎prance ee‏ به جانب آن خيمه كج كردند و جون بدانجا رسيدند زنى را در آن خيمه ديدند كه با اثاثيه اندكى كه داشت در ميان ان خيمه نشسته و كوسفند لاغرى هم در يشت ع آن خه نس است. ‎See e= CPC ro)‏ ا ل ‎SE Isr ee renee oar Pre caer eer ey‏ خیمه ندارم و گنه هیچ گونه مضایقهای از پذیرایی شما نداشتم و ‎mer Src) (87>) Kea Eee Pre Peete er‏ 0 ‎0

صفحه 39:
و 1۱ به چراگاه برود. رسول خدا(ص)فرمود: آیا شیر دارد؟ ام معبد: اين كوسفند ضعيفتر از آن است كه شيرى داشته ياشد! Be ares Rear Une Rete air | ence we esr (8 nce) ‏زبان جاری کرد و درباره گوسفندان ام معید دعا کرد و سپس دستی بر پستان‎ ‏گوسفند کشید و ظرفی طلبید,و شروع به دوشیدن شیر کرد تا آن قدر که آن‎ 1 EEE eee ‏ا‎ ree ee ‏رل سر از رل ۱ زن گذارد و پول آن‎ | a ad

صفحه 40:
در سا ار 7« فرسخ ا ۱ 3 1 رسول خدا(ص)پی ريزى كرده است در آنجا وجود دارد و اطراف آن را باغهابى سرسبز فرا گرفته. کاروانهایی که سابقا از راه مکه به مدینه می]آمدند از آنجا می‌گذشتند و سر راه آنها بود. رسوؤل خدا(ص)فاصله راه مكه تا يثرب را ييمود و بيشتر شبها راه می‌رفتند تا هم از دشمن محفوظ مانده و هم از گرمای طاقت فرسای 1۳ CRU EE SES COU eee eee ea pe

صفحه 41:
‎)rG)) 8‏ ا ‎ere‏ ا ۱[ خود را ندیده بودند. وقتی شنیدند آن حضرت به سوى يثرب حركت كرده به اشتیاق دیدار پیغمبر خود هر روز صبح از خانهها بیرون آمده و تا 0 راز ‎۱7 ‏و‎ SED) 1 s PSM Cnt D CH Carener re Se pe IC LIC) Fees ‏هنوز در جای بلندی نشسته و سمت مکه را می‌نگریست ناگهان چشمش‎ | lee etear el ‎ESS eS ren a) ee Dee ‏ا‎ ‎ ‎ren enews | cle aha an)‏ 0 رك

صفحه 42:
حدس او به خطا نرفته بود و مسافران تازه وارد همان رسول خدا(ص)و همراهان بودند. مردم كه اين صدا را شنيدند دسته دسته بيرون ريختند و به طرف ا ۱ ‎(ee) pe‏ را ۱ ooo Carrere areca en jeer eur Caton relay) ‏هدم- که از قبیله بنی عمرو بن عوف بود - وارد شده و در‎ ‏أنجا منزل كرد و ابو بكر نيز در خانه مرد ديكرىمنزل كرد.‎

صفحه 43:
ورود علی(ع) جنانکه گفته شد طبق قول مشهور سه روز از ورود رسول خدا(صبه قباء گذشته بود که علی(ع) ‎Ce BSS ede) ced BTS (a pee‏ | حرکت کرد. ‎Eee‏ اين جند روزه طبق دستور رسول خدا(ص)امانتهاى ببس ۱ 0 one-man Ur nr PCon | es eres omnes 1 (pe) ean Pen eeS ES Lea) ۱ ‏إقاطلله و ار‎ (١ ‏مورخین چند زن و مرد دیگر نیز که از ماجرا مطلع شدند بدانها ملحق شده‎ 00 rear mtr Ce DEE Neri P eS RES ‏این راه چه فداکاریها و گذشتی از خود نشان داد تا جایی که هفت تن از‎ Beye es ee errr. ea oes Re PES OP oe ‏رتمک ربا کر اند‎ Su ci

صفحه 44:
‎PT SLE)‏ ل ا ‎Ee‏ علی(ع) آنها را دیدار کرده و از قصدشان با خبر شد شمشیر خود را به دست گرفته یک تنه به جنكشان آمد و با شجاعت عجيبى كه از خود نشان داد يك تن از ایشان را با شمشیر دو نیم کرده آن شش تن دیگر را فراری داد و به همراهان خود دستور داد كاروان را حركت دهند و جون به مدينه وارد ‎e eis) eee‏ ۱ «الذين 0 قعودا و علی جنوبهم. .. » تا آخر(سوره آل عمران. آیات ۱۹۵ - ۱ ان او و همراهانش نازلن گردیده است. ‏رسول خدا(ص) در اين چند روزی که در محله قباء بود شالوده مسجد آنجا را ریخت و بتای نخستین مسجد را در مدینه بی‌ریزی کرد و ۱

صفحه 45:
زرد هنگامی که رسول خدا(ص)از قباء حرکت کرد روسای قبایلی که خانههاشان سر راه ا ا ‎ener rere) rent‏ بح نان راد سا تا سک ین ‎AEH eM es‏ ‎Oe) Dar Ter ed‏ | راردا کرد ی سل سرد کر کار رات ار ار ار سر رز ری ار ۱۳ 1 ars emp Cos) Kens Me nun) ‏عبور کرد و در هر یک از محلههای مزبور بزرگانشان سر راه بر آن حضرت‎ ‏گرفته و تقاطلای رون او را داشتند و رسول خدا(ص)همان جواب را میداد‎ ‏تا جون به محله بنى مالك ب بن عار ره وجاك ات ماس رل‎ | Reiser

صفحه 46:
0 1 ا ل ل ‎On‏ ‏عفراء بود آنجارا از او خريدارى كرده و مسجد مدينه را در همانجا بنا کردند. ا 1 ‎ew‏ که خواهد آمد. ا ‎een‏ ‎Ree NS Seelam cea Ca nr een‏ مصادف با روز جمعه بود. و آنها نيز قبلا مسجدى براى خود بنا كرده بودند پیغمبر خدا نخستین نماز جمعه را در ميان آنها خواند و بدين ترتيب نخستين | ‏ا ل‎ pyres

صفحه 47:
سه‌شنبه ۲۶ صفر ۱ قمری/۹ سپتامبر ۶۲۲: ترک مکه و اقامت سه‌روزه در غار ثور در نزدیکی مکه دوشنبه ۱ ربیع‌الاول ۱ قمری/۱۳ سیتامبر ۶۲۲: ترك ناحية مكه و سفر به ناحية یثرب ۸ ‏۱قمری/۲۰ سپتامبر ۶۲۲: ورود به قباء در نزدیکی مدینه‎ Jeo جمعه ۱۲ رییع‌الاول ۱ قمری/۲۴ سپتامبر ۶۲۲ ورود به مدینه برای نماز جمعه و بازگشت مجدد به قباء دوشنبه ۲۲ رییع‌الاول ۱ قمری/۴ اکتبر ۶۲۲ انتقال به مدینه

صفحه 48:
آیا آیه‌ای به هنگام هجرت پیامبر اکرم به مدینه یا در بين راه بر حضرت رسول اکرم نازل شده است : در مورد هجرت. برخى از آيات مانند آيات ‎"80-٠‏ سورة انفال به ‎Cece)‏ ا ال ا ا مفسران یعد از هجرت ا ل ‎ere‏ ‏رس وك ل ل اي ار ريك ‎EENES Pat Se 0‏ 0 دار الكتب الاسلامية.) اما برخى از آياتى كه به عقيده عدّهاى در بين راه مدينه و مكه نازل شدهائد عبارتند از:

صفحه 49:
‎١‏ رار نا هاه نا وت حا كار لبن عجالل روایت هذه كد كنت ‎oe SA eT)‏ ل رت ‏تردید هلاگ می‌شوند." پس‌این آیه نازل شد. برخی از این حدیث چنین استتباط ‎ ‎2 Sere a Reece ‏كرددائك كلااين أيه دفر عجرت نازل شده ‎Ow‏ ‏داز خاک رای یرب ار ی الق فرفر كليل ل ‎fe Soe‏ ‎tee a Cera)‏ ۱! ‎ol‏ ا ‎eee ere ren‏ ‎eee es ual‏ كه سبل اكزلارة سوى مدينه هجرت مى كرد ايستادة ‎ema yy‏ را را ‎Rees. 7‏ ارت با رن مطفین را سر ار رت ‎ ‏از ورود ‎ ‎ ‏ببامير اكرم به مدينه نازل شد.(رك: التقان, سيوطىء ج ‎٠‏ نوع دوم (شناخت آيات ‏سفرى و حضرى).)

صفحه 50:
ببامبر ‎٠١‏ سال در مدينه ماند و در نهايت يس از شصت و سه سال در ‎١4‏ صفر سال يازده ‎ae)‏ ا ‎Be eee ei‏ ‎RE re Pere pel ity eel pee‏ ‎eet Ce Set) Bet Sete Dey ocd‏ 1 سال اول شجوت: غزوه ابواء - روياروى با قريش بود كه جنكى رخ ندادو منجر به ان با قبيله بنى ضمر شد. رال زر ار و 5 ابلاغ حکم ز کات نطر و ادای اولین نماز عید فطر - غزوه بواط و بدر صغری- غزوه بدر کیری که به رویارویی مسلمانان با سپاه قریش در کنار چاهای بدر انجامید واولین ا ل 0

صفحه 51:
وا شد و به علت 1 اب ‎or‏ ‏در ان تک بو دا ار دست لحانیان شد مربوط به این سال است. ضمن اینکه ابنان» دونفر دیگر ‎Pe ee nea rH rer Cie ae eee)‏ ‎Re eae ae)‏ ۱۱ ‎ie BSE Ure COPD S eee rer) ne Coen ee‏ 0 اين افراد به دعوت رئیس قبیله بنی عامراز پیامبر اکرم برای تبلیغ اسلام بر 1 1۱ كك کص زمر زا سا ار ار

صفحه 52:
‎ier mechs mee ae eon) )‏ ۱۳ قریظه اتفاق افتاد و به شکست آنان انجامید.بعد از اين ماجرا پیامبر بهودیان بنی قریظه ا ‎SDE el oC ne eRe al‏ ۱ شكنان نسبت به آنان اجرا شد و مردان بنى قريظه به قتل رسيدند و زنان أنها به اسارت در آمدند و اموالشان توقیف شد. ‏۱ ‏مصطلق روی داد. پیامیر در هریک از سفرها و جنگها یکی از زنان خود را با خود همراه ‎eC ee pee nT Sie ee nee)‏ | منزل کردند .کجاوه عايشه خالی بود وبعد از مدتی با صفوان بن معطل بر پیامبر وارد شد. این غیبت او حرف وحدیثهایی را بر سر زبانها انداخت واتهاماتی را متوجه او نمود در حاليكة خود عايشه مدعى بود براى حاجتى از سياه فاصله كرفته بود وجون بركشت الس ور را ۱ ناراحت شد و او را نزد بدرش ايوبكر فرستاد تا آنكه وحى الهى نازل كرديد و عايشه رااز هر اتهامى مبرى كرد .

صفحه 53:
ا مجرت صلح حدیبیه که به نامهای بیعت رضوان یا شجره نیز شهرت دارد در اين سال بين مخالفان ييامبر و رسول خدا بسته شد. مسلمانان به همراه يبامبر براى اداى فريضه حج راهى مكه شدند . سران ا ا ل 0 شهر شده و اعلام آمادگی برای جنگیدن نمودند اما پیامبر گفت برای حج آمده. بين اینان برای مذاکره توافق شد و در نهایت امر پیمان متار که ‎re<:‏ ۱۳| ۱ > ee eee re rrr eo ‏روم و حبشه در.اين سال انجام كرفت.‎ - غزوه خيبر كه از بين بردن مركز توطئه عليه حكومت اسلامى ييامبر از ‎ee SE te dee ee ae‏

صفحه 54:
را ۱ ب اب ‎ele Penne ace oF Sey eee CCITE MUST IES 2‏ 1۱ حاضر شد و اداى شهادتين نموده واسلام آورد. بيامبر براى اينكه خونريزى نشود شرایطی را برای امان دادن به مردم اعلام کرد و مکه در نهایت آرامش و با اندک دفاع ا ‎anepre‏ )10 ادك ‎aren rsa‏ ا ‎[per‏ ‏بر رس ا غسانی نیروی فراوانی برای دفاع آماده میکند ودر نهایت این جنگ بی آنکه برنده یا ۱

صفحه 55:
سال نهم هحرت : غزوه تبوک مهمترین حادثه اين سال است از آثرو که حضرت علی,در آن شرکت نداشت و اين از بایت احساس خطرى بود كه ييامير از جانب منافقان و يرخى اعراب بدوى ميكرد و على را شايسته ترين فرد براى مقابله با آنان یافت. با شهادت برخی از بازرگانان نیطی ل ا ‎Ce nes pened ee‏ و همراه سياهى عازم سرحدات شام شد و اثرى از دشمن نديد و ده روزهم توقف نمود.

صفحه 56:
سال ذهم هجرت : مهمترين رويذاد اين سال كه تاثير مستقيم بر ‎Pes ECE > er oB\U‏ ا پیامبر در باز گشت از حجه الوداع در منطقه ای بنام خم متوقف مبشود تا فرمان الهی را به اجرا در آورد وحضرت علی رابه ولابت و امامت بعد از خود بر مى كزيند. ظهور پیامبران دروغین چون مسیلمه کذاب و طلیحه در همین سال رت سال باز دهم هحورتا: وثات پیامبر در اين سال بود . همچنین جريان سقیفه بنی ساعده که بعد از فوت ييامبر پیش آمد )1 ا ‎UCU ir Ope ge‏ ل ۲۱ ین سل اس

صفحه 57:
| با مشورت علی (ع) در سال شانزدهم هجری صورت گرفته ‎Fe Rone Cw ener by op hw con‏ Pech ‏دار‎

صفحه 58:
Sab رامين اشرف - عليرضا ايزدى رشته تربيت بدنى اردیبهشت 60

رایگان