صفحه 1:
صفحه 2:
۷
nN دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور
عنوان : هدایت و رهبری
fe at eaee BS) ) |
لت
ياييز و٠
صفحه 3:
منيع : كتاب مبانى سازمان و مديريت
دکتر طاهره فیضی
فصل 0 : هدايت
صفحه 4:
Go)
i رت
تعريف رهبرى : عبارت است از فرآيند نفوذ در ديكران و بر انكيفتن. آنان براى
همكارى با يكديكر در مهت تحقق هدفهاى سازمانى .
تفاوتهاى مديريت با رهبرى
00
براى تأثير كذارى نيازمند قدرت قانونى
۱
eC eC ا eC اه
دارند.
yd)
مى تواند بر ديكران تأثير بكذارد بدون
آنكه قدرت تأثير كذارى آن از اختيار
رسمی ناشی شده باشد.
۳ OCS ie] ca lV
صفحه 5:
مدیریت
نت تور ESE
0ت (نمونه ها)
تشکرا انگیزش تااكنات برنامه ريزى سارماندهى
گروههای .. ایباد جو 0"
مؤثر همایتی بررسی محصولات
مطالعه
گزارشات
0 نامه نگاری
صفحه 6:
۱ - نظریه های خصوصیات فردی
نظريه هاى ظ - نظريه هاى رفتار رهبرى
(هبرى ۶
نلا - نظريه موقعيتى و اقتضایی
ae - نظریه جایگزینهای رهبری
صفحه 7:
نظريه هاى خصوصيات فردى
کسانی می توانند رهبر شوند که خصوصیات زیر را داشته باشند:
هوش
ا ل لات لك
م. انكيزه هاى توفيق طلبى و نيل به هدف
ع. انسانكرائى
صفحه 8:
۴ نظریه های رفتاری
در این نظریه به جای آنکه مشخص کنند چه کسانی
رهبران مؤثرى هستند (نظريه خصوصيات فردى) »
كوشش كردند تا معين كنند رهبران مؤّثر جه مى
صفحه 9:
تحقيقات دانشكاه ايالتى اوهايو :
رفتار ساخت دهى كه شامل ترسيم مشخص روابط ميان رهبر و ييروان
است.
رفتار مراعات كه هدف آن پرورش و حفظ روایط انساتی است .
ساخت دهی زیاد ساخت دهی کم
مراعات زياد ۱
مراعات
050000 ساخت دهی کم
مراعات کم تست
كم
ons كم
سافت دمی
صفحه 10:
. شبكه مديريت : نتايج حاصل از مطالعات دانشكاه ميشيكان نشان داد كه سبك رهبرى
دو بعدى بوده و ينج حالت ف (ا بيان مى كلد :
2020 1 ا ا ا ا (H))
PEN) Na CME RTE TNT erty
ب) سبك 1-١ : مديريت بى خاصيت كه كمترين تلاش را براى اجراى كار و توجه به كاركنان را
eS)
م) سبک ۵-۵ : مدیریت میانه رو که با ايجاد توازن ميان روحيه افراد و کار در آنان امکان پذیر
می شود .
۱
تولید حداکثر می شود
ه) سبك 9-9 : مديريت كروهى كه موفقيت در كار حاصل توجه حداكثر به توليد و كاركنان و
-af 7
صفحه 11:
* = دانشكاه ميشيكان
۴ شبکه مدیریت
ee كروهى)
اقتدا( اطاعت
د
زياد
مدیریح میانه را۵-۵
توجه به تولید
1-9 ey
مدیریت لب انب ها
ab)
توجه به انسان
صفحه 12:
7 لت eyo R yy)
در اين نظريه ها اعتقاد بر اين است كه سبك رهبرى بايد با موقعيتى كه رهبر با آن مواجه است.
. هماهنگ باشد
رهبری رئیس مدار
(هبری کارمند مدار
SL=f(L,F,S)
سس رز
یرو (هیزی.
موقعيتها و تصميمهاى رهبرى : ييوستار رهبرى
اا ل
مدیر تصمیم را می قبولاند
م. مدير انديشه ها را معرفی و سئوالات را مطرم می کند
ء. مديريك تصميم موقتى مى كيرد و انتظار دارد اين تصميم تغيير كند
ه. مدیر مسئله ۱ مطرح می کند . پیشنهادات را می پذیرد و تصمیم می گیرد
+ مدیر محدودیتها را تعیین می کند و از گروهها می خواهد که تصمیم بکیرند
مدیر به زیر دستان اجازه می دهد که در چارچوب محدودیتهای تعیین شده
توسط بالا دستها اقدام كنند
صفحه 13:
3 نظريه اقتضائى فيدلر
در اين نظريه به جاى تغيير سبك رهبرى براى تطبيق با موقعيت سازمان . موقعيت سازمانى براى
سازگاری با سبک رهبری تغییر می کند.
-- لفه مداز
رس
م ا ين
كم كم قل كل كم كم كل رك سافتار وظیفه
کم [یاد كت كل كم obj کم abj 55-0
دستاوردهای الکوی فیدلر
صفحه 14:
wp نظريه جرخه زندكى
در اين نظريه معتقد بر اين است كه اثر بخشى رهبران به اعمال ييروان
بستكى دارد.
* مراحل بلوغ
۱ TREC WAT CRED ECT Ty
بپذیرند.
۱ ل ye ne ا ا SBE SE I)
CLERC VAST SM IT MIBECCTTCC SEE DIES) WANE) ORO) PEK TO)
5
۱ CHW)
Mos
صفحه 15:
لياد
نت
متوسط
a
0
متوسط
yen
بلوغ پیروان
ذيلا
بلوغ ۴
صفحه 16:
۴ نظریه جایگزینهای رهبری
WA Wale UR aR TL een NC Se) el) زر ۱
و عملكرد زير دستان برترى داشته باشند.
لكات
۱
تا
جايكزينهاى رهبرى:
أكيهاى زير دستان
( ا
ويزكيهاى سازمان
عكس العملهاى كاركنان. زهي
صفحه 17:
* ويزكيهاى سازمانى كه ممكن است بتواند جايكزين رهبرى شود شامل :
0 رب LOZ Ee)
مقررات و روش ها
Lo] و ا م
11101101
OES LD ا
صفحه 18:
نوجه و حضور کرمتان
7 ۱0[
52000 ل
تو خشنود باشى و ما رستكار
صفحه 19:
gbb
9
لد ين