صفحه 1:
صفحه 2:
مقدمه
شركتهاى امروزى براى رقابت در سطح جهانى و براى باقى ماندن در محيطى
كه اصطلاحاً به «كلاس جهانى» معروف استء بيش از ييش به كيفيت و
بهرهوری متکی هستند و مدیریت کیفیت جامع*, كوششى است در اين جهت.
یکی از ابزارهای مهم و مورد نیاز برای استقرار موفق نظام مدیریت کیفیت
جامع فراگیر. سیستم هزینهیابی کیفیت است.
صفحه 3:
* امروزه قیمت و کیفیت از مهمترین مزيتهاي رقابتي در صنایع به شمار میأیند. از اين رو
بررسي رابطه بين اين دو مزيت رقابتي در سالهاي اخير به ويه در صنايع بيشرو و كشورهاي
صنعنی ستلار مود بحت وده اسن اين كه بذى كيفيت جه تاليرة ابر OY gets Cle
تا رای در واه رايا و در رای رن ی و ار
بحث هزينهيابي کیفیت را جايگاهي ویژه بخشیده است.
olen: کیت از مایت یب هيربي اس که حیوایه وصییت و ملک سركت رار
ابغاد مختلف مانند حسابداري بهاي تمام شده (حسابداري صنعتي), کنترل کیفبت, تعمبرات و
نگهداري, زنجیره تامین, مدیریت تولید, انبارها, ايمني و بهداشت, آموزش و بهسازي و موارد
دیگر نشان دهد و با تهیه ترازنامه کیفیت در شرکت و مقایسه روند هزينههاي کیفیت میتوان
هزینه کیفیت در شرکت را کنترل و بهبود بخشید.
صفحه 4:
aS ويدار ير روى صفاهيم هزتنهيابي
یت در زمان» ae مهم و
ز اهمیت , بی رد رد . بر
8 كيفيت د به تبك ند و اغلب”
se 1 ۳ الاب ری بر جور مل, yt 3 خي از
* هزينههاي کیفیت نباید تنها در مورد فعاليتهاي عملياتي و توليدي 0 گرفته شوند بلکه
فعاليتهاي خدماتي و پشتيباني نیز تاثیر عمدهاي در افزایش یا کاهش هزينههاي کیفیت دارند.
بنابراین باید هزينههاي مربوط نیز در هزينههاي کیفیت مورد سنجش و ارزيابي قرار گیرند
٠ " کاهش هزينههاي کیفیت در چارچوب برنامههاي استراتژيك سازمانها قرار دارد.
صفحه 5:
هدفها و مزایای سیستم هزینهیابی
5 2
رل بیان مالیا یی نو وس را ی رسد ی مقاوير ول و تا
2 بی بردن به یت هزیهای پیشگیرانه و تصمیمگیری در ری را کر ات
آني " و
)3 کنترل هزینههای a شون ce در جهت کنترل و برنامهریزی و بودجه,
(4 استتفاده از aa, عنوان شاخعص حععلکود
(5 ایجاد انگیزش در كاركان ae rol olf U رای اس ار کت اه
صفحه 6:
عوامل مور بر سیستم هزینهیابی
5 2 -
۰( عوامل انسانی: این عوامل شامل آموزش کافی. کارکنان با تجربه, نظارت
و رضایتمندی کارکنان است.
۴ عوامل ماشینی؛ این عوامل شامل قطعات مرغوب, سرعت مناسب, ابزار
اندازهگیری مناسب و ماشینآلات نو و پیشرفته است.
3 عوامل طراحی؛ شامل طراحی مناسب قطعات و ترتیب صحیح خط تولید.
(4 عوامل ales لروعات وقطعات ساعل تا مواد و قطعات از یک منبع.
محل و جابهجایی صحیح. مشخصات صحیح و محل نگهداری مناسب.
صفحه 7:
طراحی و استقرا
حی و ستگر رز (Cow
گرداوری و گزا رشگری
*بهطور کلی هزينههاي کمفیت.. eee
5 ری تا
(4 تجزیه و تحلیل دادهها, و
(5 كزارش هزيتههاى كيفيت كه اشكال آن در شرکتهی مختلف؛ متفاوت
صفحه 8:
هزینه های کیفیت
محصول یا خدمات متحمل میشوند و شامل مخارح مربوط به پیشگیری از بروز عیب.فقاليهای ارزیابی و خسارنهای ناشی از شکستهای دای و خارجی
میشود. هزینههای کیفیت همچنین شامل هزیتههای تأمین و تضمین کیفیت رضایتبخش و هزینههای زیانهای ناشی از عدم کیغیت مطلوب میشود
.یکی از روشها در هزینهیایی کیفیت.استفاده از مدل طبقهبندی«پیشگیری-ارزیابی-شکست»است؛ این مدل, مدلی است که به وسیله آن سازمانها هزینههای کیفیت
خود را دستهبندى ميكنند.عناصر هزينههاى اين مدل به صورت زیر تعریف شدهاند:
1)هرینه پیشگیری:شامل تمام هزینههایی است که برای رسیدگی,پیشگیری و کاهش ريسك در عدم مطابقت كالابا درخواست مشتريان يا معيوب يودن
مود
مانند:مهندسی کیفیت و آموزش,طراحی توسعه تجهیزات,برنامهریزی کیفیت همراه با دیگر وطایف,بیمه عرضهکننده,نگهداری و درجهبندی تجهیزات تولید و بازرسی.
2)هزینه ارزیابی:شامل هزینههایی است که برای ارزیابی مدیران به منظور دستیایی به خواستههای کیفیتی صرف میشوند؛مانند هزینه تصمیمات گرفتهشده و
کنترلهایی که در هریک از مراحل حلقه کیفیت انجام میشوند
مانند: بازرسی اجزایی که برای عرضهكنده است.(بازرسی داخل کشور),بازرسی درون فرایندی,بازرسی بعد از فرآیند و آزمایش(بازرسی خروجی),کنترل
تولید,کنترل کیفیت.
3)هزينه شکست:شامل هزینههای ناشی اززیان په خاطر منطبق نبودن محصولات باشرایط یا نیازهای مشتریان است وبه دو دسته داحلی وخارجی تقسیم میشوند.
هزینه شکست داخلی:عبارت است از هریک از هزینههایی
كه در يك سازمان به علت بروز عدم تطابقها يا عيوب,در هر يك از مراحل حلقه كيفيت به وجود مبآيند
مانئد: هزينه ضايعات.هزينه بازرسی,هزینه ضایعات مواد
هزينه شكست خارجى:عبارت از هزينههابى است كه بس از تحويل محصول به مشتری یا مصرفکننده,بر اثر يروز عدم تطابقها يا شكستها به جود مبآيند
مانند:هزینه نقصیابی مشکل,هزینه مسئولیت محصول,جبران در مورد استرداد هزينه مواد.هزينه ضمانت.و هزينه زيان معروفيت.
“صرف
صفحه 9:
هزینههای کل کیفیت:جمع کل
هزینههای بالاست
*برای هزینههای کیفیت در شرکتها مقدار بهینهای تعریف نشده است و هیچیک
از شرکتهایی که در این زمینه کار کردهاند.اعداد و ارقامی را در مورد مقدار
بهینه هزینههای کیفیت منتشر ننمودهاند؛ولی هرچه محصول و صنعت پیچیدهتر
باشد, مجموع هزینههای کیفیت در آن بیشتر میشود و بالعکس و نیز معمولا در
تمامی صنایع.هزینههای شکست بیشترین و هزینههای پیشگیرانه کمترین سهم
را در هزینههای کیفیت شرکتها به خود اختصاص دادهاند.
صفحه 10:
ee ee ee ae
کیفیت 2 يروزه 22۳235
گوناگونی وجود دارد که رایج
garde sia? ool cass. به. قرار.
تن صوت رات هو با همه هت ددرت جهت پیشگیری از وقوع
ایرادات در محصولات وخدمات این های طراحی سیستم کیفیت,
هزینه های آموزش, و هزینه eluate ees
ب) هزينه هاى ارزیابی کیفیت: شامل کلیه هزینه های کنترلی از قبیل ار و
آزمون مواد ورودی ب ط, مواد حٍ بن توا ومحخص 4 ىه
ارزیابی و ممیزی سیستم کیفیت, ارزیابی پیمانکاران می گردد. فعالیتهای ci برای حصول
اطميان ار اجراى طركهات مشخض شةه در BS Ge yee aie bias
صفحه 11:
"پ) هزینه های شکست درون سازمانی: هزینه های شکست درواقع هزینه
a ee اک
هایی که در داخل سازمان ایجاد می شوند از قبیل هزینه های ضایعات و دورریز, هزینه
های اصلا دواد و فظقاك تاقد کیقی هرته های فروس محصول بافست کمتر مره ها
متروک شدن اقلام انبار شده. هزینه های تورم نیروی کار کنترل و ارزیابی کیفیت, و هزینه
sla مشا در داخل سازمان ب رت مستقیم پرداخت ی شوند.
ت) همزینه های شکست برون سازمانی: هزینه های شکست برونی شامل آن دسته
از هزینه هایی است که پس خروج محصول به شرکت به دلیل برآورده نشده احتیاجات
مشتریان به شرکت وارد می آید. برخی از این هزینه ها عبارتند از هزینه های قطعات و مواد
گارانتی یا ضمانت کیفیت کالا, هزینه های بازگرداندن محصول, هزینه های تعمیر محصول
دردست مشتریان, هزینه های از دست دادن مشتریان
صفحه 12:
"هرچه سازمان هزینه بیشتری بر روی پیشگیری و ارزیابی لحاظ نماید.مقدار شکست داخلی و
خارجی آن کاهش مییاید؛ اما بین نحوه هزینه کردن و کاهش متقابل لین هزینهها ارتباط خطی
وجود ندارد و در یک نقطه اين دو منحنی به نقطه بهینه خود میرسند و از آن به بعد تأثیر
معکوس خواهد داشت.این روند در مورد شرکتهای با فرآیندهای سنتی و شرکتهای با
فرآیندهای در حال توسعه متفاوت میباشد.در زیر به توضیح این روند در دو نوع شرکت مذکور
میپردازیم .
صفحه 13:
شرکتهای با فرآیندهای سنتی
" در این شرکتهاءامکان رسیدن به کیفیت 100 درصد و انطباق کامل محصول با مشخصههای موردنظر از
طریق اعمال فقالیتهای ارزیابی و پیشگیرانه وجود ندارد و در هر صورت درصدی عدم انطباق برای
محصول در مقایسه با آنچه باید مطابق آن باشد,وجود خواهد داشت.نمودار(1)رابطه بین میزان هزینههای
صرفشده برای هزینههای ارزیابی و پیشگیرانه را با هزینههای شکست داخلی و خارجی نشان میدهد.
" نمودار 1.مدل اقتصادی هزینههای کیفیت در شرکتهای با فرآیند سنتی همانطور که در نمودار(1)ملاحظه
میشود,زمانی که هزینههای ارزیابی و پیشگیرانه اقزایش یابد.هزینههای شکست و در نتیجه مجموع کل
هزینههای کیفیت کاهش مییابند؛اما این کاهش دائمی نبوده و در یک نقطه به صورت معکوس عمل میکند
و باعث افزایش هزینهها میگردد و در نهایت میتوان گفت شرکتهای با فرآیند سنتی نمیتوانند به انطباق
0 درصد کیفی برسند.
صفحه 14:
سر کتهای با فرایید در حال توسعه
"در این شرکتها,رسیدن به کیفیت 100 درصد مطابق با آنچه مورد نیاز است,امکانپذیر
میباشد.اگرچه در قسمتهای انتهایی نموداربروند افزایش هزینههای ارزیابی و پیشگیرانه نسبت
به ابتدای آن بسیار سریعتر است,اما نهایتا منجر به رسیدن به کیفیت انطباق صددرصد شده و
sles شكس راعلا د اريك به صقر ميري 15 رو که رسای
كيفيت در نقطه بهينه.معادل هزينههاى ارزيابى و يبشكيرانه خواهد بود.تمودار زير رابطه بين
هزینههای ارزیابی و پیشگیرانه را با هزینههای شکست داخلی و خارجی نشان می دهد:
* نمودار 2.مدل اقتصادی هزینههای کیفیت در شرکتهای با فرآیند در حال توسعه همانطور که در
تمودار(2)مشاهدة میشو آفرايش در هریوهای ارریایی و پیشگیرلنه شبت کاهش در فزنههای
شكلت داخلق و خارجى شد و نايتا ستجرايه ضفر شدن أنها در نقطه بوينة كشته اس
لان در نش زر بر rapped eC IAN ba alee رلك
يافت.
صفحه 15:
PAF Jao
آگر چه مدلهاي ارائه شده درباره هزینه يابي کیفیت تاکنون دستخوش تغييراتي شده اند. اما مطالعات انجام شده در مورد آنها نمایانگر
ماهیت همساني است که همه آنها در ارزيابي هزینه هاي کیفیت دارند.اگرچه این بدین معنا نیست که روشهاي موجود ارائه شده همگي در
اجرا, نتایج يكساني داشته اند.
به هر حال اولين روشي كه در هزينه يابي كيفيت ارائه شده است همان روش جوران است که امروزه به روش سنتي معروف شده است.
* در اين روش هزینه هاي کیفیت به چهار بخش که به اختصار در زیر آورده شده است, تقسیم ميشوند:
الف - هزینه هاي شکست داخلي: هزینه هايي که براي ارزيابي ,تصحیح و یا جايگزيني محصول قبل از اینکه محصول به دست مشتري برسد
را شامل مي شود.
وت هزیته اي است که براي ارزيابي .تصحیح و یا جايگزيني بعد از اینکه محصول به دست مشتري رسید, صورت مي
ب - هزيته ارزيابي: هزيته مربوط به ستجش يا مميزي محصولات با خدمات به منظور اطمينان از استانداردهاي كيفي در اين دسته مي
ت - هزينه هاي بيشكيري: هزينه اي است كه براي بيشكيري از وقوع ضايعات كالاها و يا جلوكيري ازتوليد محصولات با كيفيت بد بايد يرداخت
شود.
آنچه مسلم است, هزینه کردن در سطح پيشگيري همواره مقرون به صرفه تر از سطح ارزيايي و شکست خواهد بود
مدل جوران بر اين نكته مهم تاكيد دارد که هزینه هاي کیفیت براي محصولات در دست مشتریان بسیار زیاد و غير قابل مقایسه با هزینه هاي
کیفیت در سطوح بالاتر است.
صفحه 16:
مدل هزینه يابي فرايندي
”اين مدل در سال 1979 توسط کرازبي پيشنهاد شد.اين مدل در حقیقت هزیينههاي کیفیت را
ناشي از فعاليتهاي كيفي ميداند. منظور از فعاليتهاي كيفي تمام فعاليتهايي است که در جهت
بهبود کیفیت محصولات,خدمات و فرآیند ها انجام ميشود.
كرازبي فعاليتهاي كيفي را به دو دسته تقسیم بندي کرد:
-1 فعاليتهايي که براي بار اول انجام ميشوند تا سطح كيفي محصولات ,خدمات و قرایندها به
سطح کیفیت مورد نظر برسد.
-2 كرازبي دسته دوم را فعاليتهايي مي داند که در جهت رفع نقصها, دوباره کاریها و .... بعد از
حصول سطح کیفیت ضعیف ودر جهت بهبود انجام مي شود.
كرازبي هزينههاي ناشي از اقدامات دسته اول را (606) 00۳0۲0۲۳۱۵۳066 0۴ 05 يا
هزينههاي انطباق مي خواند و هزينههاي ناشي از اقدامات Cost Of Nonel, p92 aiws
Conformance (conc)i يا هزینه هاي عدم انطباق نامگذاري کرده است.
شایان ذکر است در مطالعات بعدي که در سال 2006 توسط آندرا شیفاتروا محقق کیفیت
انكام شد. ارتیاطي معنا دار که به اختصار در تمودار 1 نشان داده شده است. بين دو مدل
كرازيي و جوران نمایش داده شده است.
صفحه 17:
مدل كوه بخ
مدل کوه يخي توسط «پلانکت» و «دیل» در سال 1995 ارائه شد. اين مدل در حقيقت هزينة
های کی ماش يى 5و9 يد در نظر كن كرد كه تدم ور كان اول فقط رعش کووکي نا
به عبارت دیگر فقط قله کوه را مي بیند, غافل از اين نکته که بخش اعظمي از کوه & در زیر
اقنانوس قرار كزفته است طيق مدل ارائه شده مهندسان يفيت هريئة هاى كارائتي اهرينه
های ساعات اسافي کازاشي ار اصعف كيفيت و فرجه دويارة كاريها راابه طور سم
مشاهدة تركف ار طورتيكه بكس اصلن هينه هاريه اصورت نامشهو ار جمله هري اكات
مشتریان, هزينههاي بهبود برنامه هاي كيفي, کنترل فرایند , وفاداري مشتري,ارزيابي کیفیت
و..... از دید کارشناسان کیفیت مخفي است .
"این مدل بر لین بکنه اساسي تاکید ميکنه کم اصولا آنچه درمعواه هرینه يايي کیفیت اهمیت
دارد, فراموش نکردن هزينههاي پنهان است.
صفحه 18:
BSC روش
روش (856 6۵0 SCORE 8۸۱۵۱۱620) پيشنهاد مي کند که مدیران اطلاعاتي در خصوص عوامل هزینه زا در امر
کیفیت را از چهار منظر, را به طور هماهنگ در یک کارت یادداشت کنند و به تحلیل آنها بپردازند. اين چهار منظر عبارتند از :
1 منظر مشتري 2) منظر فرايندهاي داخلي کسب و کار 3) منظر رشد. نوآوري و يادگيري سازماني 4) منظر مالي.
كارتهاي امتیاز دهي متوازن ماهتا براي توصیف و ارزيابي عملکرد گذشته و در جهت عملي ساختن استراتژي و ماموريتهاي
سازمان به وجود آمده است, ولي به خاطر ماهبت و نقش كنترلي که در تعبین عملکرد ها آیفا کرده است. بعضا در مواردي
براي هزینه يابي کیفیت نیز به کار گرفته شده است.
فرایند هزینه يابي کیفیت توسط کارتهاي امتباز دهي متوازن یک فرایند كيفي است. بدین گونه که از نظرات ذي نفعان
سازمان براي اندازه گيري میزان و نوع تاثير گذاري هزینه هاي عدم مرغوبیت استفاده مي شود. يعتي از دیدگاه مالي
سهامداران باید پاسخ دهند کدام یک از هزینه هاي عدم مرغوبیت بار مالي بيشتري به سازمان وارد مي کند. همچنین مشتریان
باید از دیدگاه خود هزینه هاي كيفي را که بیشترین تاثیررا در کاربرد محصول دارند. مشخص کنند. در ادامه از منظر فرایند
کسب و کار باید ارتباط بین هزینه هاي کیفیت و مزیت رقايتي مشخص شود ونیز معلوم شود که صرف این هزينههاي كيني
چه اتباطي با يدگيري و رشد در ستازمان خواهد داشت.
بعد از جمع آوري این اطلاعات با قرار دادن آنها در کنار هم و ارزيابي و بررسي اطلاعات گردآوري شده بر اساس چهار منظر
ذکر شده,علاوه بر اینکه تخميني از عملکرد صرف هزینه هاي كيفي به دست مي آید. مي توان میزان اين هزینه ها را نیز تا
a> زيادي معین کرد.
صفحه 19:
" همانطور که اشاره شد استفاده از روش اخیر در هزینه يابي کیفیت بسته به نوع صنعت و دیدگاه مدیریت
کیفیت است اگرچه مطالعات انجام شده نشان دهنده استفاده بسیار ناچیز از اين روش بوده است.
مطالعات عملي در متن صنعت به محققان اثبات کرده است که این کیفیت نیست كه عامل هزینه است,
بلكه aio كيف 1 همواره مو: ایجاد بار مالي شده |
ا دک Ac nee ere ا gn الت اك
محققان به اين نتيجه رسيده اند كه هر آنجه براي كيفيت هزينه شود در حقيقت افزودن به دارايي
هاستءتا جايي كه برخي محققان براي کیفیت ترازنامه را در نظر گرفته اند وهزینه هاي تطابق را در
سمت راست ترازنامه در نظر گرفته اند. (يعني آنها را از جنس دارايي دانستهاند.) اگرچه رويكردهاي
حسابداري صنعتي به مقوله هزینه هاي کیفیت به خاطر وجود جنبه هاي پنهان بسیار (وجود نداشتن
سرفصل حسابها به صورت آشکار) هرگز نتوانسته اند به خودي خود روشي مستقل در ارزيابي هزینه
هاي کیفیت محسوب شوند.
* از آنجا که کاهش هزینه هاي کیفیت یک امر نسبي است و هرگز در هیچ موسسه اي دیده نشده است که
این هزینه ها به صفر برسد, محققان به این نتیجه رسیده اند که بهتر است با اين مسئله با رويكردي
مقایسه اي برخورد و از روشهاي 86۳6۱۳۱۵۲۷۱۳9 استفاده کنند.
صفحه 20:
مقایسه و ارزيابي روشهاي هزینه
پیش از این مهمترین روشهاي هزينهيايي کیفیت را بیان کردیم. پاسخ به اين سوال که هر یک
mI aR eeE Le te E ترا
ميزاني آزسطوح کیفیت مناسب هستند. مطلبي است که بسياري از مدیران و صاحبان صنایع
به دنبال آن هستند.بدین منظور مورد کاوي که توسط محققان دانشگاه مك گیل انجام شده
است رامي توان پاسخي به این سوال دائست که در ادامه به طور کامل شرح داده شندم
است .
“به منظور مقایسه و ارزيايي روشهاي هزینه يابي کیفیت از چهار شرکت مختلف در صنایع
متفاوت دعوت Ls Gel gk بر ايكن غورد كاري شرکت we
شرکت 5 که در زسیته ارتباطات فعالیت مي کند به قاطر تولید محصولات الکتروزی همواره
رسیدن به سطح كيفي 26۲66 2670 (نقص صفر) را سر لوحه کار خود قرار داده و هزینه
sh كيفي را در دو قالب هزینه هاي تطابق و هزینه هاي عدم تطابق در محاسبات رسمي
شرکت دخیل کرده است و براي ارائه رسمي این هرینه ها از مدل ۴ ۳۵ اسفاده مي کند.
صفحه 21:
* شرکت 8 نیز یک شرکت الکترونیک است که فلسفه «نقص صفر» را سرلوحه اقدامات خود قرار داده, اگر چه
برنامه هاي آموزشي گسترده اي در جهت کیفیت در سطح سازمان پیاده کرده است. ولي از مدلي به عنوان یک
مدل رسمي براي محاسبات استفاده نمي کندو بیشتر به کاهش هزینه هاي انطباق توجه دارد.
۰ شرکت C محصولاتي در زمینه صنایع هوايي تولید مي کند. به خاطر حساسیت بالاي تجهیزات توليدي احتیاج به
سطح کیفیت نقص صفر دارد و براي کاهش هزینه هاي کیفیت از اقدامات سازماني و روش بهبود مستمر
اشاده یکت لين تتاركت پر درل رسمی برای هریت های کقیی اتگاه تکرده است و رنامه كاى كزيل Gl
كيغي خودرا معطوف به ارزيابي هزينه هاي عدم اتطباق كردة است.
شركت 0 يى شركت توليد لوازم خائكي است كه با سطح مشخصي از معيوبي فعاليت مي كند. اين شركت
مدل رسمي براي معاسيه هزينة هاي كيفيت ارلله نداده, ولي راهكار ارائه شذه توسط مديران. كافش هزيرة
هاي شكست به صورت مستقيم است.
خلاصه وضعیت این چهار شرکت در زمینه هزینه يابي کیفیت در جدول شماره 1 ارائه شده است.
نتايج مورد كاوي بالا نشان مي دهد هر چه موسسات, بیشتر در جهت شناسايي هزینه هاي ناآشکار کیفیت
بكو سند و با استفاذه از مدلياة رستمر سعي در مشخص كردن و يه حنسات أوردن لبن هريته ها در قالف هرينه
هاي رسمي و با سرافصل مشخص بکنندهمواره کاهش هزیته هاي كيفي بسیار چشمگیر تر بوده اسنت.
هر چند نباید از نقش موثر رویکرد كيفي موسسه(در این مثال نقص صفرا به آساني گذشت,چرا که شركنهاي
08 هیچیک از مدلي به طور رسمي استفاده نكرده اند. ولي شركت 0 از آنجا كه رويكردي متفاوت بآ
استراتژي 56/۵6 2۵70 اتخاذ کرده است. از نظر کاهش هزینه هاي كيفي شركز نتوانسته است به جايكاء دو
شركت دركر دست ياب
صفحه 22:
استفاده
از 6۴۱16۲۱۱۱۵۴۱۱۱۱۵ در
lee: تجمين هزيبوهاي كيفيت, ات
كيفي به حالت كمي و مقداري بدل شود.کمي شدن این هزینه علاوه بر اينکه
باعث ميشود هزینه هاي پنهان کیفیت راحت تر شناخته شود. شاخص بسیار
محکمي است جهت مقایسه و بهبود.در راستاي کمي شدن هر چه بیشتر
تمامي هزینه ها محققان دانشگاه «آربوس» دانمارک دسته بندي جديدي از
هزینه هاي کیفیت ارائه کرده اند. تحقیقات نشان داده است, در صورتي که
كليه هزينه هاي كيفي سازمان بر اساس این مدل گرد آوري شود(جدول2)
همه موارد ضعف كيفي پوشش داده شده است.
صفحه 23:
ار
ly Set,
ee es ایش, sashes
Ae ee وه
ata pe ease eS قلته این i leek
hess baa sane Saal Sonal A ee et
pe a aa
ید 3 پرونی میتواند
Rae sees 7
اد
اده کرد:
صفحه 24: