صفحه 1:
صفحه 2:
بسم الله الرحمن الرحيم
صفحه 3:
هميشه بهار»اخلاق و سبک زندگی اسلامی
احمد حسین شریفی
دفتر نشر معارف
جاب ©0
قم
999
صفحه 4:
تصویر کتاب
صفحه 5:
مدرس
محمد سرگلزائی
دکترای الهیات ادیان و عرفان
:تدریس در
دلنشكام هایعمیک اربردیو آزاد -4
بای
مرلکز آموزش عتیدتیوزارتدفاع-6
از سال 900 تا کنون
کانا لقلگرلم -8(وو_موم6)
صفحه 6:
فصل اول
و سبک زندگی
صفحه 7:
تعريف ادب
ادب يعنى ظرافت ها و زيبائى
.هاى يى رفتار
و در مورد رفتارهای شنیع و
.زشت كار برد ندار د
ادب دروغ و ادب خيانت تركيب
.نادر ستی است
صفحه 8:
تفاوت آداب و اخلاق
أدلببر لخلاقاخلاق به)
تناسبشرليط زمانو مكان
قابلتغيير لست
مثل آداب غذا خوردن و
.ميهمانى
صفحه 9:
آدلبفاظر بهل©
رفتارهاوبيرونىو
ظاهروإستو لخلاق
ناظر به صفائدرونى
صفحه 10:
آداب در هر جامعه ای نشانه ای
از باور ها و ارزش های آن
.جامعه است
آداب اسلامی نیز نماد ظاهری
مسلمانی است که با باور ها و
.ارزش های اسلامی سازگارند
صفحه 11:
برنامه غربیان جهت تغییر سبک زندگی اسلامی
جذلبف شاندادنو گریز ناپذیر -)
جلوم دادنسبکنندگیغربی
ناکارلمد نشاندادنوتضعیف:6
فرهنگهایغیر غربی
دعوتبه جایگرینک ردنآدلب 6
غربويه جاءآدلباسلامى
صفحه 12:
اظهار آداب و ابراز شعائر
اسلامی و بزرگذاشت و
محافظت از آنها از وظایف
دینی و اجتماعی مسلمانان
است.(نهی پیامبرص از
تشبه به کفار)
صفحه 13:
فقه و اخلاق
آداب اسلامی در علم فقه و
علم اخلاق منعکس شده
Cul,
واجبات و محرمات»
مستحبات و مکروهات در
فقه انعکاس بافته است
صفحه 14:
برای اسلامی شدن زندگی
کافی نیست که فقط به احکام
فقهی بسنده کنیم بلکه باید به
ارزش ها و توصیه ها و
آداب اخلاقی نیز توجه
نماییم
صفحه 15:
. نقش آداب در 3
۲ , اداب در تربیت
کم و قاب بد ب و
رفتار» مسیر تر 1
۱ ير تربيث
بسيار كوتاه و هموا
زر
2
.ميشود
صفحه 16:
مهمترین عوامل ادب گریزی
جهلنسبتبه آدلبو کم و کیفه)
gil
عدم توجه به آثار پایبندویه -6
آدلب
مخافآزادءپنداشتنا لزلم به آدلب.©
غیرمنطقیی ودنپ ارم لیاز آدلبو 6۴
بیحوصلگیو رلحتطلبیلفراد
صفحه 17:
تعریف سبک زندگی
سیستمی است که چارچوب رفتار
بیرونی افراد و جامعه را در حوزه
های مختلفی مثل معاشرت» اوقات
فراغت»تفریح » مصرف. آرایش»
طرز خوردن وخوابیدن و لباس
پوشیدن» معماری» دکوراسیون منزل
و امثال آن مشخص میکند و موجب
,تمایز هویت فرد یا جامعه میگردد
صفحه 18:
ویژگی های سبک زندگی
سبکنندگیت رکیبیاز صورت)
و معناست
در سبکزندگیمجموعه نظام 0۰
معیشتیو نظام لعقادیو فرهنگیو
.سسیاسیتناسبدارا ند
۳ ۰ تیا ۵ an ۵
صفحه 19:
سبكؤندكىقابليتليجاد و تغيير -6©
Je \ دار د
سبکنندگیلازمه حیاتلجتماعی-6
.لنسانلست
سبکنندگیهویتساز لستو 0۰
باعشمگرلییی | ولگرایییسینلفراد
,وجولمع. میگردد
صفحه 20:
مهم ترین عوامل ایجاد تقویت و تضعیف
سبک زندگی
عامانو فرهیختگانجامعه -)
رسانه هایصوتیو 0
تصویری
مدلها و مد ها -6
نخبگانورزشی» هنروو Pe
فرهنگی
صفحه 21:
سبک زندگی دینی
دین با ارائه جهان بینی و ایدئولوژی
ویژه زیربنای زیست دین دارانه را
میسازد و درمرحله بعد با ارائه
آداب و دستورالعمل های خاص
برای همه ابعاد زندگی انسان نوع
خاصی از زندگی دینی را برای
,پیروان خود شکل می دهد
صفحه 22:
تغییر و تحول در سبک
زندگی افراد و جوامع
هرچند دشوار است اما با
برنامه ریزی دقیق و درست
به صورت آرام آرام امری
.شدنی است
صفحه 23:
فصل ©
مباحث بنيادين
صفحه 24:
توحید مهمترین زیر بنای سبک زندگی اسلامی
توحید مهمترین باور اسلامی است
که باید خود را در همه ابعاد
زندگی یک مسلمان نشان دهد لذا
نظامهای اجتماعی» اقتصادی
سیاسی »فرهنگی و نظامی و پیرو
آن سبک زندگی یک موحد با افراد
.و جوامع غیر موحد متفاوت است
صفحه 25:
اصالت روح در سبک زندگی اسلامی
در انسان شناسی اسلامی حقبقت و
هویت اصلی انسان روح جاودانه
او است لُذا سبک زندگی اسلامی
در راسئای Glia ابدی انسان
است.اما اين به معنی بی توجهی
.به جسم نيست
صفحه 26:
نقش اختیار در سبک زندگی
با توجه به هدف مندی زندگی
انسان که قرب الهی است و
آزادی و اختیار انسان» سخن
از ایجاد و تحول سبک
,زندگی منطقی است
صفحه 27:
نقش عمل در سبک زندگی
در انسان شناسی قرآنی
سعادت و شقاوت انسان
معلول اعمال اختیاری او
است و نتیجه هر کار خير
و شری به خود او میرسد
.نه ديكران
صفحه 28:
قرب الهی هدف نهائی انسان
نهائی انسان را قرب الهی یا
لقاء الله میداند و قرب الهی
یعنی ارتقای مراتب وجودی
انسان از طریق کسب اخلاق و
صفات الهی
صفحه 29:
نقش عبادت در رسیدن به قرب الهی
تنها راه رسیدن به هدف نهائی و
لقاء الله
عبادت به معناى عام جهت
كيرى الهى همه حركات و
سكنات و اعمال و نيات در
.مسير رضايت خداوند است
صفحه 30:
نوع نگاه به دنیا
سبک زندگی ما در دنیا به نوع
,نگاهمان به دنیا بستگی دارد
اگر دنیا را محل خوشگذرانی و کام
جوئی بدانیم یک جور زندگی
یکنیم و اگر آنرا مزرعه آخرت
بدانیم سبک زندگی دیگری خواهیم
.داشت
صفحه 31:
لایه های وجودی انسان
انسان دارای سه لایه وجودی مرتبط
با یکدیگر زیر است که بر سبک
,زندگی او اثر میگذارد
لایه اندیشه و معرفتو آگاهی)
لایه گرلیشها وکششه و انگیزم -0
هاودرونی
لایه لعمالو رفتار ظاهری
صفحه 32:
فصل سوم
در اوقات فراغت
صفحه 33:
تعریف اوقات فراغت
اوقات فراغت به معنای زمان
ها و فرصت هائی است که
فرد در استراحت و آسایش
از کار رسمی و شغل اصلی
.خود به سر میبرد
صفحه 34:
اسلام و اوقات فراغت
از نظر اسلام اوقات فراغت به
معنای زمان های آزادی از قیود و
محدودیتهای اخلاقی و قانونی و
اوقات بی مسئولیتی و بیکاری
نیست زیرا اسان تا زمانی که از
عقل و اختیار و آگاهی برخوردار
است دارای مسئولیت میباشد
صفحه 35:
ویژگی های اوقات فراغت
فراختاز کار رسمیروزلن0
لمكانيردالختنبه كارهاومورد-©
علاقه
لختیاریو دلبخولهويودننوع-9©
.فعاإبتو زمازو ميزانانجام آن
صفحه 36:
نداشتنانگیزه و نفع P=
ی قاشن
جكونكىك ذران Ch)
فراغتقابع نوع تربيتو
شخصيتو هویتاجتماعی
.لفراد لست
صفحه 37:
اهمیت اوقات فراغت در دنیای معاصر
اوقاتفرلغتاز نظر-4)
فرهنگ 1 yig پنفر صت
برلیثرهنگسازیو ترویچ
فرهنگمورد قبولخود در
.ميانمردم. لست
صفحه 38:
از نظر لقتصادیاوقاته
فراختو لبزارها و ملزومات
و ۰ i: "4 5 از
بهترينلبزارها جهتاشتغا ل
.زائیمیباشد
صفحه 39:
اوقاتف راختلختصاص-6
به قشر خاص سنخاصیا
زمانخاصوندارد و به
لصطلاح همه زمانها و لفراد
سر ۱ شاملمیشو 4
صفحه 40:
از نظر لخاهیلگر -@
AY درستیساماندهی
نشود »میئولند بزرگ
ترينتهديد برلءىلخلاقو
.آدلببه شمار sh ge
صفحه 41:
کارکردهای اوقات فراغت
رفع خستكىاز كارهاى-)
روزمره
با لاب ردنبازدم کار-6
جلوگیریاز اسردگی
روحیو خستگیهایجسمی
صفحه 42:
کمکبه بهیود رولبطع
لجتماعی
پیشگیرءاز آسیبهایلجتماعی6
رونقلقتصادم©
فرصتىيراءة قويتايمانو -م”
عبادتميشتر
صفحه 43:
چگونگی گذران اوقات فراغت
چگونگی گذران اوقات فراغت و
مدیریت آن ارتباط تنگاتنگی با
امکانات و سطح زندگی مادی مردم
دارد لذا نباید انتظار داشت در آیات و
روایاث به صورت جزئی و مصداقی
به همه موارد اوقات فراغت و
.چگونگی گذران آن اشاره شده باشد
صفحه 44:
فاذا فرغت فانصب
اسلام از ما میخواهد هیچ
فرصتی را برای تعالی از
دست ندهیم و هرگاه از کار
مهمی فارغ شديم بلافاصله به
.كار مهم ديكرى بيردازيم
صفحه 45:
gi AoE i Pe St Bia
بر اساس فرهنگ دینی »نباید
حتی لحظه ای از اوقات عمر
خود را به بطالت بگذرانیم چرا
که بر اساس روایات از
,چگونه گذراندن عمر است
صفحه 46:
مهمترین مصادیق گذران اوقات فراغت در
فرهنگ اسلامی
ةن
تفریج
ورزش
لسبسواری
شندج
صفحه 47:
تیرلندازی6
مسافرتو گردشگری
دیدار با خویشاوندان-2»
لنجام عبادلتویژه -6
حسابرسىاز نفس-©
صفحه 48:
تفریح و سرگرمی
هر انسانی ءمتتاسب با سن و موقعیت
اجتماعی اش » نیازمند اوقاتی برای تفریح
,و سرگرمی است
ثفریح برای تجدید نیرو و زدودن یکنواختی
از زندگی امری لازم و ضروری و از
مهمترین اصول بهداشت جسم و روان
است.بهترین سرگرمی ها در اسلام»تربیت
اسب» تیراندازی ءشنا و همراه با خانواده
.بودن است
صفحه 49:
گردشگری و سفر
اسلام سیر و سفر در زمین را موجب
فهم و درک بهتر حقایق هستی
,میداند
مسافرت و دیدن آثار باستانی و نشانه
های بر جای مانده از گنشتگان را
موجب عبرت و تفکر بیشتر در
.سرنوشت خود می داند
صفحه 50:
ارتباط با خویشاوندان(صله رحم)
اسلام به منظور حفظ بنیان های
اجتماعی و تقویت روابط خویشاوندی
تاکید زیادی بر ارتباط با خویشاوندان
يا صله رحم دارد و برکات مادی و
معنوی فراوانی برای آن برشمرده
,فراغت است
صفحه 51:
محاسبه نفس
یکی از امور شایسته ای که
در اوقات فراغت باید به آن
بپردازیم» حسابرسی به
اعمال روزانه ويا اعمال
صفحه 52:
امام على ع
ما احق الانسان ان تكون له
ساعه لا يشغله عنها شاغل
اكتسب لها و عليها فى ليلها
.و نهارها
صفحه 53:
چقدر شایسته است انسان زمانی را در
اختیار داشته باشد که از مشغولیت های
زندگی چیزی او را سرگرم
نسازدهساعتی که از خودش حسابرسی
کند و در باره آنچه در شبانه روز برای
خود به دست آورده یا از کف داده
Col »بیندیشد
غرالحکم و دررالکلم حدیث شماره
,وججج
صفحه 54:
فصل چهارم
سبک زندگی
اسلامی در شادی
و نشاط
صفحه 55:
*
شاد
ی و سر از
.و i
ليوا اق قّ اهدا 5
.ارزوها o_o
صفحه 56:
انواع شادی و نشاط
تفاوت های واژگانی مطرح شده
از سوی برخی از نویسندگان
در باره شادی» نشاط و
شادکامی صرفا سلیقه ای و
,قراردادی است
صفحه 57:
واژه شادی هم برای شادی
های کودکانه استفاده می
شو دهم برای شادی های
غريزى و هم براى شادى
gl, متعالى
صفحه 58:
شادی در قرآن
قرآن کریم نیز واژه های
سرور و فرح را هم برای
سرور و شادی های ممدوح
به کار برده است و هم
,سرای شادی های مذموم
صفحه 59:
شادی عاقلانه و جاهلانه
شادی از لوازم ادراک محبوب و ادراک
,صفات و آثار اوست
اگر محبوب از امور مثعالی باشد» شادی
حاصل شده از ادراک آن نیز از جنود عقل
است و اگر محبوب از امور پست و غير
خدانی باشد »شادی حاصل شده از آن نیز
.از جنود جهل خواهد بود
صفحه 60:
فطری بودن شادی
صرف نظر از نوع و كيفيت
شادى »همه آدميان فطرتا خواهان
,شادی و شادمانی اند
اين مسئله را می توان با مراجعه به
حالات» خواسته ها و آرزو های
,درونی خود مشاهده کرد
صفحه 61:
شادی و باورها
سبک و کیفیت شادی هر کسی به باورها و
.ارزش های پذیرفته شده او بستگی دارد
بر اساس جهان بینی مادی »شادی های
معنوی و شادی انس با خدا و مناجات با او
معنا ندارد. همانطور که بر اساس جهان
بینی الهی منحصر دانستن شادی در امور
.مادی و دنیوی نادرست است
صفحه 62:
جایگاه شادی در اسلدم
شادی و سرور جایگاه ویژه ای در سبک
,زندگی اسلامی دارد
از مسلمانان خواسته شده است که در کنار
اوقات عبادت و کار و معاشرت با
مردم»زمانی را نیز برای بهره مندی از
لذت ها اختصاص دهند
اين خود نشان دهنده آن است که اسلام به
.همه ابعاد زندگی انسان توجه دارد
صفحه 63:
شادی و گناه
با توجه به روایاتی که در باب ارزش
شاد كردن مومن وارد شده است اولا
بطلان انديشه اى كه دين و دين داری
را معادل حزن و اندوه میداند آشکار
ميشودء ثانیا دانسته میشود که
ابزارهای شادی آفرین باید گناه آلود
نباشد»زیرا مومن از گناه شادمان
.نخواهد شد
صفحه 64:
شادی حلال و حرام
قاعده کلی در سبک زندگی اسلامی در
باره شادی و نشاط این است که هر
نوع شادى و شادی آفرینی که در مسیر
تقرب به خدا و رضایت الهی باشد»
ارزشمند است و هرنوع شادی یا شادی
آفرینی که موجب دوری از خدا و یا
منجر به خشم الهی شود ناپسند و ترک
,کردنی اشت
صفحه 65:
مصادیق شادی های حلال و پسندیده
شوخویا شرلیط آن-)
شادویه هنگام شادیولیا OAL
شادیاز دیدار برادرانلیمانی9
شادويه هنگام ترکلنتهایگنام)
abi
شادواز لنجام كار نيك.©
شادیلطاعتاز خدا-6
شلاءعفى ON. od la
صفحه 66:
شرایط ش ۰
در ث ۰ ۰ شوخی در اسلام
شوخونبايد از مرز
9 2
مرز صدالقتو q-
یقت حقیقتعور کرد
Sates نباید با تمسخر
al al Bo باشد 1
شو ۰ نا 53 اه
ی ۳ امحرم زنظر لسلام -©
زياد شوخیک ردنهم در لسلام -6۶
۳ ius
7
صفحه 67:
مصادیق شادی های مذموم در اسلام
,شادوبر برلبر مصییتدیدم -)
.شادواز كرفتاروديكران©
,رشادوی] ثرونو مقاب-
شادیاز ر wal گناه و شدی6
.هاولهوى
صفحه 68:
فصل ©
سبک زندگی
اسلامی در روابط
دختر و پسر
صفحه 69:
مهار و کنترل چشم
مهار و کنترل چشم از دیدنی
های تحریک کننده نتایج
مطلوبی همچون از بین بردن
زمینه شهوت » تمرکز فکر و
آسودگی خاطر » چشیدن طعم
ایمان و ایمنی از هلاکت را به
.همراه دارد
صفحه 70:
شاخص های گفتگو با نامحرم در
سبک زندگی اسلامی
لستفادم از محتو لیب سندیدم-)
پرهیز از شوخیو فروتنی6
در گفتگ
لکتفا به حد ضرورتدر-9
صحبتب | ن امحرم
صفحه 71:
حریم گرفتن از نامحرم
حریم گرفتن از نامحرم و
پرهیز از خلوت کردن با او
به سلامت حضور در
موقعیتی که نامحرم در آن
.قرار دارد می انجامد
صفحه 72:
پوشش در سبک زندگی اسلامی
در موضوع پوشش و
آرایش» رعایت پوشش کامل
و پرهیز از خود آرائی و
Pa daca Ev tl aa
زندگی اسلامی است
صفحه 73:
تماس جسمی با نامحرم
در تعالیم اسلامی » به دلیل
جنبه تحریک کنندگی تماس
بدنی »هرگونه لمس جسمانی
.نامحرم ممنوع گردیده است
صفحه 74:
مفهوم ارتباط دختر و
منظور List a gas Dey
نسبتا طولانی و مداوم دو جنس
مخالف است که با اهدافی همچون
شناخت یکدیگر برای ازدواج ءتامین
نیاز عاطفی و غریزی» همکاری»
مددرسانی »کنجکاوی» چشم و هم
چشمی و... برقرار میشود و معمولا با
.ابراز عواطف همراه است
صفحه 75:
انگیزه های ارثباط
نياز به تامينمحبت)
Ces ais
نیاز غریزویه جنسمخافسه
ارتقای خصین لجتماعی-
لنكيزم هاودو ستانه-4۸
همسركزينى-©
صفحه 76:
ارتباط با جنس مخالف می تواند
تا حدى به شناخت مستقیم افکار
و احساسات و رفتارها و
خصوصیات دیگر طرف مقابل
و نيز تامين نياز عاطفی او
.بيانجامد
صفحه 77:
آسیب های احتمالی روابط دختر و پسر
رفتار تصنعی-)
دلبستگی-6
لضطر Onl
فقدانتمرکز و تشویشفکری6
لحتمالهو لستفاد طرففمقابل-6
صفحه 78:
لحتما (قطم. یکجانبه -0
ارتباط
بروز لسردگی-م»
بدبینویه جنسمخالفه6
كاهشاحماد -©
تزازلزندگیشترک-0)
صفحه 79:
1 we
بر اساس تعالیم اسلامی؛
روابط دوستانه دختر و پسر
خارج از چارچوبهای
شناخته شده شر عى رو ١
نيست و مصداق فعل حرام
.است
صفحه 80:
فصل ٩
سبک زندگی
اسلامی در مهار
غریزه جنسی
صفحه 81:
نیروی الهی خلقت
توانائی جنسی و نیروی شهوت»
از نیروهای الهی خلقت است
که میئواند در تشکیل خانواده و
ادامه نسل انسان و تامین لذت
حلال و ارزشمند برای آدمی
,موثر باشد
صفحه 82:
ازدواج و نیاز جنسی
از دیدگاه اسلام » ارضای صحیح
نیاز جنسی تنها از راه ازدواج
مشروعيت مى يابد و تامين اين
نياز از مسيرهاى ديكر نوعى
تعدى و تجاوز از حقوق خود به
,شمار مى آيد
صفحه 83:
روشهای مهار غریزه جنسی
روشتحمیلبه نفس)
روشتذکر و یاد آوریه
روشتغییر موقعیته
P-le suis)
روش استعاذم-.©
روشتقویتب پنش-6
صفحه 84:
تحميل به نفس
كاربرد روش تحميل به نفس براى
مهار غريزه جنسى جنين است كه
فرد به رغم میل جنسی» اعضا و
جوارح خود را نسبت به جاذبه های
شهوانی مهار کرده و بدین
ترتیب »گرایش های نفسانی خود را
,تحت کنترل میگیرد
صفحه 85:
روش تحميل به نفس
مناسکعبادی)
پرهیز از شنیدنموسیقیهای
تحريككنندم
برهيز از غذلهاىمحركه6©
رعایسبکنندگی!سامیدر نگام -6
و گفتگ بانامحرم
صفحه 86:
تدکر
چون انسان طبعا دچار غفلت و
فراموشی می شود.برای هموار
ساختن مسير تربيت اوء بايد با
ياد آورى امورى كه بيشتر آنها
راميدانسته » از او غفلت زدائى
»
,میشود
صفحه 87:
روش تذکر و یاد آوری
پاد خدا -)
ياد نعمتطىا لهى ©
یاد مرگه
یاد معاد و عذلبهایا اهی-
صفحه 88:
تغییر موقعیت
در روش تغییر موقعیت بر آنیم
تا به منظور ایجاد حالات و
رفتار های مطلوب در انسان »
روابط او را با موقعیت های
زمانی » مکانی و اجتماعی
,دستخوش تغییر سازیم
صفحه 89:
روش تغییر موقعیت
ترکمجلسگناب)
لجتناباز خلوتگ زینی 6
شامخرم
لتخاذ موقعيتمناسب©
ازمصادیق روش تغییر موقعیت در
کناره گیری از آلودگی های جنسی
.محسوب میشوند
صفحه 90:
روش دعا
درخولستهسر شایسته -4
درخواس حفظ عفشح
از جمله نمونه هاى روش دعا
.براى حفظ ياكدامنى است
صفحه 91:
روش استعاذه(يناه جو (cot
به كمك روش استعاذه يا يناه بردن به
خداوند از شر فريب شياطين جن و
انس» می توان در سخت ترين
موقعیت ها خود را از چنگال
گرایش های درونی ننسانی و جلوه
.های بیرونی شیطانی رهانید
صفحه 92:
تقویث بینش
بر اساس روش تقویت بینش»
تقویت آ گاهی های فرد در ابعاد
مختلفی که در پی می آید» مانع
بروز رفتارهای ناشایست در
.زمينه های غریزی می گردد
صفحه 93:
روش تقویث بینش
باور به حضور در محضر-)
خداوند
آگاهیدر مورد پیامد های-0
شهوترلنی
کنترل ف کر و خیال.
.موجب مهار غریزه جنسی میشود
صفحه 94:
آداب و سبك
زندگی اسلامی
در علم آموزی
صفحه 95:
”
معدمه
میزان تعالی علمی و معنوی
دانشجو را باید در تصحیح
ارتباطات روزانه او با کادر
اداری و آموزشی دانشگاه و
دیگر دانشجویان و اسائید و
,مربیان ملاحظه کرد
صفحه 96:
جایگاه دانش و دانش اندوزی در اسلام
یکی از امتیازات اسلام
نسبت به ساير اديان
موجودهاهمیت آن به علم
,و علم اندوزی است
صفحه 97:
محتوای نخستین آیات نازل
شده بر پیأمبر اسلام ص و
توصیه ها و سيره آن
حضرت و وجود صدها
روايت در اين موضوع گواه
.اين مدعا مى باشد
صفحه 98:
جستجوی دانش در سبک زندگی اسلامی
جستجوی دانش از نگاه اسلام یک وظیفه
واجب دینی برای همه مسلمانان است که
»اولا اختصاصی به زمانی خاصی ندارد
ثانیا مخصوص مکان یا مکانهای خاصی
»نيست
ثالثا محدوديت خاصى از جهت معلم
.ندارد
صفحه 99:
یعنی حتی اگر علم و حکمت
در دست کفار و منافقان هم
باشد» اسلام به پیروان خود
توصیه می کند که برای
,فراگیری آن بکوشند
صفحه 100:
جستجوی دانش و تعالی معنوی
علم به دلیل آنکه کمال است از نظر
.هستی شناختی مطلقا ارزش است
اما ارزشمندی آن از نظر اخلاقی
وابسته به هدف تحصیل است. زیرا
از نظر اخلاقی ارزش کارها وابسته
به هدف غائی فاعل از انجام آنها
5
Cal,
صفحه 101:
دانش و مسئولیت های اجتماعی
براساس آموزه های اسلامی دانشمندان
و عالمان دارای مسئولیت های
اجتماعی متعددی هستند که از آن جمله
:می توان به این موارد اشاره کرد
مبارزم با بدعتظ و بیدارسازی
لندیشه ها و هیشیار سازیلجتماعی
صفحه 102:
Coad
دور ریت ی
و پرلکندنروح لمی
- قوقمادیو Oe
۰
محرومان ۳4 9
صفحه 103:
فروتنى در برابر استاد
یکی از مهمترین ویژگی های
اهل دانش تواضع و فروتنی
است
جویندگان دانش و دانشمندان
واقعی اهل تواضع و فروتتی
ل كذ
صفحه 104:
تواضع دربرابر اهل دانش از
شاخصه ها 3 آداب ويزه دين
داران و عدم فروتتی
دربرابر اهل دانش از نشانه
ها و آداب ويزه دنيا داران
.معرفى شده است
صفحه 105:
افزون براین در متون دینی
توصیه های ویژه ای نسبت به
تواضع جویندگان دانش در
برابر استادان و معلمان و
همچنین تواضع استادان در
برابر جستجوگران دانش و
,آگاهی وارد شده است
صفحه 106:
یکی از بارز ترین آداب
و الگوهای رفتاری در
تعامل دانشجو با استاد
صفحه 107:
تواضع و نقد
تو اضع دربرابر استاد منافاتی
با نگاه نقادانه به مطالب
استاد و پرسشگری از او و
نپذیرفتن استدلالی دیدگاه او
hai, د
صفحه 108:
گوش دادن فعال
یکی از آداب اسلامی برخورد
دانشجو پا استاد گوش دادن فعالانه
.به مطالب او است
اين كار هم موجب یادگیری بهتر
ميشود و هم باعث ميشود استاد با
اشتیاق بیشتری اطلاعات خود را در
.اختیار دانشجویان قرار دهد
صفحه 109:
پرسش و پرسشگری
پرسش و پرسشگری هرچند
دارای ارزش ذاتی نیست اما
جایگاهی ویژه در آموزه های
اسلامی دارد» حتی در مواردی
.از نظر شرعی واجب است
صفحه 110:
هرچند اگر از روی ریا و
مچ گیری باشد اخلاقا خوب
نیست اما اگربه منظور کشف
حقیقت باشد بسیار ارزشمند
بوده و حتی برای آن ثواب
اخروی نیز درنظر گرفته شده
.است
صفحه 111:
یادداشت برداری از مطالب استاد
از آداب دیگر اخلاقی در محضر
استاد » حفظ و نكار: re” مطالب و
سخنان اوست كه موجب فهم بهتر
.و تقويت قلم دانشجو ميكردد
استعن بيمينك
قیدوالعلم باالكتاب
صفحه 112:
فصل 6
سبک
زندگی اسلامی
درارتباط با دیگران
صفحه 113:
فواید زیست اجتماعی
علی رغم اجتماع گریزی برخی از معنویت
گرایان»انسان افزون بر آنکه مدنی بالطبع
(طبیعتا اجتماعی) است. از معاشرت و زیستن
با دیگران بهره های فراوانی می برد که برخی
:از آنها عبارتند از
لصلبقا و ادلمه حیاتاو مرهونزیستاجتماعی)
.لست
دلشتنت و تصوروولقعم بينانه از -.©
خود و دیگران
صفحه 114:
لمكانتخلقيه فضايلىجون-©
jac اغلنصافلحسان,» لیثار » لنفاقصدقه
»تولضع مانتداریصدلقتعفتصرل
.حت
دورعاز رذليلمجونظام حق- 6
كشييخودخولهوت كبر»خيانتندروغ»
بیحیائی رشومبییند و
...باری خییدتحساددتریا و
صفحه 115:
ارزش معاشرت با دیگران
ارزش معاشرت با دیگران ارزشی ابزاری
است
یعنی اگر در خدمت توسعه کمال و تهذیب
ارزشمند است. به همین دلیل در قرآن و
روايات از معاشرت با دين
ستیزان»منافقان»چاپلو سان “درو غكويانءفاسة
ان»بخیلان و افراد نادان پرهیز داده شده
.است
صفحه 116:
2
شعر
از صحبت دوستى برنجم
كاخلاق بدم حسن نمايد
عيبم »هنر و كمال كويد
خارم »كل و ياسمن نمايد
كو دشمن شوخ جشم چالاک
تا عيب مرا به من نمايد
صفحه 117:
انواع معاشرت
معاشرتهایانسانین رولبطیکه ما -)
.با ديكرانبه عنولنهم نوع داريم
معاشرتهاواجتماعى:روابطىكه ALY
ديكرانبه عنولنهمسايه يا هم شهرى
. برقرار ميكنيم
معاشرتهایآئینین رولبطیک ه بده
,دیگر هم ک یشانخود داریم
صفحه 118:
معاشرتهاودوستانه: رولبطی6
که با لفراد خاصییه عنولن
,دوستداریم
:معاشرتهایخانوادگی- 0
ارتباطاطی که با سایر اعضای
خانواده ( پدر »مادر»برادر»خواهر
و...) داريم
صفحه 119:
احسان به همسایه
اسلام تاکید ویژه ای در باره حسن
معاشرت با همسایگان و تکریم و
احسان آنان دارد. قرآن کریم احسان به
همسایه را از مصادیق توحید عملی
میداند
در متون اسلامی صدها روایت در باره
ضرورت تکریم و احسان به همسایه
.وارد شده است
صفحه 120:
قاعده زرین اخلاق
بر اساس تعالیم دینی» معیار کلی
و عام نحوه معاشرت با دیگران
اين است كه " هرچه برای خود
می پسندیم برای دیگران نیز
بپسندیم و هرچه برای خود نمی
*پسندیم برای خود نیز نپسندیم
صفحه 121:
این توصیه را می توان به
عنوان بهترین معپار برای
تشخیص درستی یا نادارستی
رفتارهای خود در همه
انواع پنج گانه معاشرت به
,کار گرفت
صفحه 122:
مدارا و محبت
مدارا با ديكران از لوازم فطرت الهى
است. لازمه محبت به خدا » محبت به
خلق خداست و لازمه محبت به خلق
,خدا » مدارا با آنان است
افزون بر اين »مدارا با مردم از مهم
.ترين اصول زندكى اجتماعی است
صفحه 123:
با توجه به تتوع سلایق و علایق و
انديشه های مردمان نباید انتظار داشت
که همگان بر اساس خواسته های ما
رفتار کنند. به همین دلیل » بهترین راه
برخورد درست با مردم در موارد
اختلافی » مدارا است. البته مدارا با
مردم به معنای مدارا با انحرافات و کچ
,رویها و گناهان نیست
صفحه 124:
خدمت به خلق
از مهم ترین آداب اجتماعی مورد
تاکید اسلام» اهتمام به امور خلق
است
اين مسئله تا جائى اهميت دارد که
عده ای به غلط گمان کرده اند که
."طریقت به جز خدمت خلق نیست
صفحه 125:
عده ای نیز گمان کرده اند که امور
خلق منحصر در امور مادی و
رفاهی است» در حالی که سودمندی
خادمان هدایت و معنویت و اخلاق
مردم »که در جهت تعلیم و ترویج
معارف الهی و گسترش علمی و
عملی توحید تلادش میکنند بیش از
.دیگران است
صفحه 126:
آداب معاشرت آئینی
آداب معاشرت آئینی در اسلام تا جائی
اهميت دارد كه كفته شده است ”
كسى كه صبح كند و به امور
مسلمانان اهتمام نورزد مسلمان
نیست" و برای کسی که در رفع نياز
های هم کیشان خود تلاش میکند»
پاداش های اخروی فراوانی وعده
.داده شده است
صفحه 127:
کوشش برای صلح و آشتی
در زندگی اجتماعی ممکن است
كدورت هائى ميان افراد يديد
آيد. در جنين شرايطى ادب
اسلامى و انسانى اقتضا ميكند
كه افراد ديكر در جهت آشتى
.ميان آنان اقدام كنند
صفحه 128:
چنین کاری از خواسته های
اسلام است. این عمل » افزون
بر اينكه به سلامت زندگی
اجتماعی کمک میکند» پاداش
اخروى أن نيز به مراتب برتر
از پاداش نماز و روزه و صدقه
,دانسته شده است
صفحه 129:
آمر به معروف و نهی از منکر
از مهم ترین ویژگی های سبک زندگی
اسلامی "آمر به معروف و نهی از
,منکر " است
اهتمام به اين مسئله نشان دهنده آن است
که که انسان » خوبی ها و فضایل را
تنها برای خود نمی خواهد و پرهیز
.از زشتی ها را اختصاصی نمی داند
صفحه 130:
اسلام آمر به معروف و نهی
ميان مومنان و دغدغه مندی
آنان نسبت به سرنوشت
.ديكران مى داند
صفحه 131:
ویژگی های امر به معروف و نهی از منکر
امر به معروف و نهی از منکر از وظایف
همه مسلماناناز زنو مرد و کوچکو -4
.بزركمشموللينحكم لند
,در همه زمانه قابللجرلسته
,نسیتبه همه لفراد جامعه قابللجراسته
همه لحكام فردوو لجتماعیرا در بر
.ميكيرد
صفحه 132: