سایرورزشی

والیبال

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۴۴ اسلاید آموزش تکنیک پنجه و ساعد و سرویس ساده به همراه تمرینات مربوط به آنها

ZAHRA

صفحه 1:

صفحه 2:
أ ۳ 4 با ورزش 9

صفحه 3:
تولد والیبال والیبال ورزش مورد علاقه سربازها در جنگ جهانی دوم بود. ورزش والیبال که در ابتدا مینتونت ‎(Mintonette)‏ نامیده می‌شد در سال ۱۸۹۵ - یعنی چهار سال پس از تولد بسکتبال - توسط فردی بنام ویلیام جی. مورگان ابداع شد. مورگان متولد سال ۱۸۷۰ در شهر نیوبورک بود که پس از تحصیل در کالج جوانان مسیحی مسئولیت تهیه برنامه‌های ورزشی برای سلامتی و تندرستی مردان به او واگذار شده بود.او این بازی را با ترکیب بازی‌های بسکتبال, تنیس و هندبال ایجاد کرد و هدفش طراحی ورزشی بود که برای افرادی که تمایل به تحرک کمتری دارند. مناسب باشد.قوانین بازی در ابتدا بسیار ساده بود چرا که بیشتر از آن که شبیه ورزش باشد. یک تفریج محسوب می‌شد اما به تدریج پس از آن که این ورزش در کشورهای دیگر - به خصوص فیلیپین - نیز علاقه‌مندانی یافت. لزوم تدوین قوانین رسمی برای آن احساس شد.تور اولیه‌ای که برای این بازی در نظر گرفته شده بود با ایده از تنیس. ۲ متر انتخاب شد و با توپ بسکتبال شبیه به بازی هندبال انجام می‌شد. اين ورزش تا سال ۱۹۰۰ توپ مخصوصی برای خود نداشت و با هر توپی - از جمله توب بسکتبال - آن را بازی می‌کردنت

صفحه 4:
تحت تأثیر محبوبیت فراوان بسکتبال در بین عامه, مورگان تصمیم گرفت برای دانشجویان خود ورزشی را به وجود آورد که بازی از روی تور انجام گیرد و لذت بخش باشد. مورگان با استفاده از توبی توپ بسکتبال که به دلیل سبکی وزت به دست‌ها آسیب تمی‌رساند. بازی را شروع کرد. با وجود این که به طور آهسته و کند از ۷۰۱۷۰۲۰۸۵ آغاز شد ولی طولی نکشید که در کلیه شهرهای ماساچوست و نیوانگلند عمومیت یافت. در اسپرینگ فیلد. د" اچو 9 صو مور ‎ee‏ ت. آهالستیگ با مشاهده بازی. مینتونت را به والیبال تغییر نام داد. زیرا قصد اساسی از بازی کردن. فرستادن و برگشت دادت (رد و بدل کردن) توپ از روی تور است که کلمه والیبال. در معناء این نيت را مشخص می‌سازد. با اينکه والیبال در آغاز ورزشی سالنی بود و در محل‌های سرپوشيده انجام می‌شد و اساسا برای فعالیت‌های سرگرم کننده پیشه‌وران و تجار اختصاص يافته بود ولى كمكم به زمينهاى روباز كشيده شد و به عنوان یکی از فعالیت‌های جالب توجه تابستانی در آمد و به شدّت پیگیری می‌شد.

صفحه 5:
* در آغاز بری بازیوالیبالقوانین خاصی تدوین نشده بود. هر فرد و در هر کشوری به میل دك ركونىها طریق مختلف با توب بازی می‌کرد.رفتهرفتهوالیبال در مناطق و نواحی مختلف جهان گسترش مىيافت.كمكم قوانينى براى اين بازی وضع شد و روش‌ها و حرکات تکنیکی جایگزین حرکات قبلی گردید. در سال ۱۹۰۰ پذیرفته شد که امتیازات هر ست بازی ۲۱ پوئن (امتیاز) باشد. در سال 1417 سیستم چرخش به تصویب رسید. در سال ۱۹۱۷ پذیرفته شذ که هر ست بازی ۵ اتیاز اشد. در سال ۱۹۱۸ تعدادبیکنان هر طرف زمین ۶ نفر پيشنهاد شد. که مورد قبول عامهقرار گرفت. در ‎cams ONL‏ که ما گر تون هط خر قرف ال 1۹۳ ندزهزمینبازی ۱۸:۹ متر تعيين شد.يه مرور در سالهاى بعد. قوانين فراوانى براى اين بازى وضع شد و در بسيارى از قوانين قبلى نيز تغييراتى حاصل كشت. هماكنون نيز هر جهار سال يك بار در كنكره جهانى واليبال تفيبراتى در قوانين بازى به تصويب مى رسد. از جديدترين و مهمترين قوانين مانند تغيير روش امتيازكيرى به رالى. سقف امتياز 3 براى ستهاى اول دوم. سوم و جهارم و امتياز براى ست بنجم و افزودن بازيكن آزاد.بذيرش واليبال از سوی دیگر کشورها اویرایش اولین كشور خارجى كه واليبال را پذیرفت. كشور كانادا و به سال ‎1٠+‏ يود. اساسا نبيضت ...9,80 (سازمان جوانان مسيحى) در معرفى اين ورزش به ديكر كشورهاى جهان و كسترش آن. سهم فراوانی دارد.

صفحه 6:
* بازی والیبال در پایان سال ۱۹۰۰ به هندوستان و در سال‌های ۱۹۰۵ به کوباء ۱۹۰۹ به پورتوریکو. ۱۹۱۰ به فیلیپین. ۱۹۱۲ به اورگونه. ۱۹۱۳ به چین و ۱۹۱۷ به ژاپن و به تدریج از سال ۱۹۱۴ به بعد توسط سربازان آمریکایی و مستشاران و اشخاص دیگر به کشورهای اروپایی از قبیل فرانسه. چکسلواکی. لهستان. شوروی, بلغارستان معرفی شد و گسترش یافت.پذیرش این ورزش در اروپا در ابتدا کند بود. فرانسه. چکسلواکی و لهستان سه کشوری بودند که قبل از دیگران اقدام به تشکیل فدراسیون ملی والیبال در کشور خود نمودند. شوروی که در سال ۱۹۲۳ اقدام به تأسیس انجمن ملی والیبال نمود. برای پیشرفت و دگرگونی آن فعالیت زیادی به عمل آورد. شوروی از کشورهایی است که در پیشرفت تکنیک و تاکتیک والیبال و تنظیم قوانین در جهان سهم به سزایی دارد و همواره از قدرت‌های بزتر این ورزش بوده‌است. کشورهای فرانسه؛ چکسلواکی و لهستان پس از تشکیل فدراسیون ملی مصمم شدند که با کمک کشورهای دیگر فدراسیون جهانی والیبال را تأسیس نمایند و در سال ۱۹۳۶ به هنگام بازی‌های المپیک در برلین آلمان در این زمینه فعالیت زیادی نمودند ولی با آغاز جنگ جهانی دوم و طغیان آن در اروپا اقدامات آنان متوقف شد. به طور کلی تغییرات و پیشرفت والیبال را می‌توان به سه دوره تقسیم نمود. دوره اول از سال آغاز تا سال 1۹۱۸, دوره دوم از سال ۱۹۱۹ تا سال ۱۹۴۶ و دوره سوم از سال ۱۹۴۷ به بعد كه تغییرات و پیشرفت اساسی والیبال در دوره سوم صورت پذیرفته است.

صفحه 7:
۶ پس از جتف جهانی دوم:فتلیتهای فزلینبزای حرعت جدید بهوالیبال مجدق ‎UN he lly SB GET‏ قله زوم بين تیمهای ملی فرانسه و چکسلواکی در پاریس برگزارگردید. و در آوریل ۹۴۷ کنگرهای با شرکت نمایندگان چهارده جهان در باريس بركزار و موافقت شد که فدراسیون بین‌المللیولیبال (۳.1۰۷/8) در پاریس تشکیل شود و پل لیبود فرانسوی به راز سراسر این فدراسیون حدود ۲۱۷ کشور عضو دارد (سال ۲۰۰۷) و بیش از ۲۰۰ میلیون نفر از مردم عنوان اولين رئيس انتخاب شود امرو: جهان واليبال بازى مىكنند. اولين رئيس فدراسيون جهانى واليبال يل ليبود تا سال 144 (يعنى 1797 سال) رياست را برعيهده داشت.بس از تأسيس فدراسيون جهانى واليبال. كميتههاى مختلفى در داخل آن به وجود آمد و برنامه مسابقات رسمى جهانى تنظيم و آغاز شد. در سال ‎۱۹۴٩‏ اولین دوره مسابقات جهانی والیبال برای مردان در پراگ و در سال ۱۹۵۲ دومین دوره مسابقات جهانی مردان و اولين دوره مسابقات جهانى زنان در مسكو بركزار شد. برنامه اين مسابقات بطور منظم هر جهار سال يك بار تاكتون در كشورهاى معتلف انجام شده‌است. در سال ۱۹۶۴ مسابقاتوالبالمردان و زنان بهبنامهبزی‌های لمپیک 1۹۶۴ توکیو اضافه شد.علاوه بر مسابقات قهرمانی جهان و لمپیک. مسابقات واليبال مردان و نان در سراسر جهان با عنون‌های جام جهانی. لیگ جهانی,قهرمانی اروياء يان آمريكن. قهرمانى آسياء بازى هاى آسيايى. واليبال ساحلى؛ يونيور سياد. قهرمانى آفر را آهنهاى جهان. قهرمانى ناشنوايان. قهرمانى معلولين. بارالمبيك معلولين. قهرمانى كشورهاى عربى. جهار نيم برتر. جايزه يزرك. اردها و تورنمنتهاى جهانى و دوستانه و غيره در كرودهاى سنى نوجوانان. جوانان و بزركسالان بطور منظم انجام مى شود. در تاريخجه واليبال جهان بايد كشور زاين را بهعنوان دگرگون کننده تکنیک‌ها,تاکتک‌ها و آمادگی جسمانی در والبال معرفینمود ارتش‌های جهان, گاندپریزنان, (دگرگون كننده در سرويس. ساعد. انواع تاسخها. توب كيرى و انواع آبشارهاى سرعتى با باسهاى كوتاه الف و ب واتر بدنسازی

صفحه 8:
زمین بازی ابعاد زمين والیبالطول زمین ۸ و عرض آن ‎٩‏ متر می‌باشد و فارغ از هر گونه برجستگی یا فرورفتگی است. زمین توسط خطوطی به عرض ۵ سانتیمتر علامت گذاری می‌شود. این اندازهگیری از گوشه زمین است. خطى به عرض ۵ سانتیمتر مین خطوط کناری در زیر تور کشیده شده‌است و زمین را به دو قسمت مساوی تقسیم می‌کند و به اسم خط مرکزی شناخته می‌شود. خطوطی به طول ‎٩‏ و عرض ۵ سانتیمتر در ۳ متری خط مرکزی بطور موازی کشیده فنتماننتا وريه لوا خضل راان جلاع قد من كنوه مه ‎Sk Spa i rt ay at‏ در هر قسمت زمین, منطقه سرویس توسط دو خطوط به طول 18 و عرض ۵ سانتیمتر مشخص شده و در پیست سانتیمتری خط پلیان و عمود بر آن قرار گرفته است. یکی از این خطوط در امتداد خط کناری و دیگری در ۳ متری سمت چپ خط کناری راست قرارگرفته‌است. حداقل درجه حرارت زمین سرپوشیده ۱۰ درجه‌است.

صفحه 9:
تور طول تور ‎۵/٩‏ و عرض آن ۱ متر است. و از سوراخ‌های مربع شکلی به ضلع ۱۰ سانتیمتر تشکیل شده‌است. پارچه‌ای از جنس کتانی به ضخامت ۵ سانتیمتر به لبه بالایی تور دوخته شده‌است. ارتفاع تور از مرکز زمین ۲.۴۳ متر است. تعیین ارتفاع تور برای خردسالان و نوجوانان به عهده مجمع ملی گذاشته می‌شود. هر دو انتهای تور از زمین به یک فاصله هستند و نباید حتی ۲ سانتیمتر بالاتر از ندازه مقر باشند.پارچه‌ای از جنس کتانی که عرض آن ۵ سانتیمتر بوده و سفید رنگ می‌باشد. در کناره‌های تور و عمود پر لبه‌های آن کشیده می‌شود. تور برای بانوان ۲/۳۳ است

صفحه 10:
كوب توب به شكل كروى (كرد) واز جنس جرم است. توبهاى لاستيكى يا مادهاى از اين دست نيز مى توانند شبه كار برده شوند. قسمت رویی توپ به اسه رنك زرد. آبى و سفيد است. ویژگی‌های آن عبارتند از:پیرامون: ۶۵ تا ۶۷ سانتیمتر وزن: ۲۶۰ نا ۲۸۰ گرم فشار داخل توپ. ۰.۳ تا ۰.۳۲۵ (کیلوگرم بر سانتیمتر مربع) است.

صفحه 11:
* هر تیم شامل ۶ بازیکن می‌شود. ۱ سه بازیکن در خط جلو و سه بازیکن در خط عقب قرار می‌گيرند. هر تیم دارای ۶ تعویض است و هر بازیکن می‌تواند ۲ بار تعویض شود. یعنی هر بازیکن می‌تواند یک بار داخل و یک بار خارج شود. زمانی که توپ سرو می‌شود. سه بازيكن خط جلو بايد در جلوى بازيكنان خط عقب قرار كيرند. بازيكن از قطاع دايره سمت راست خط عقب با يكد دست سرو مى زند. زمانی که توپ در زمین وارد می‌شود. بازیکنان می‌توانند برای پرتاب توپ به هر نقطه‌ای حرکت کنند. حتى اجازه دارند که برای جلوگیری از تماس توپ با زمین, به خارج از زمین بروند. دو تیم ۶ نفری با یکدیگر روبرو می‌شوند. داور در بالای تور قرار گرفته و ناظر بر اجرای مسابقه بوده و سوتی در دست دارد. سرداور نیز مقابل او قرارمی‌گیرد. در اینجا تیمی که سرویس را دریافت می‌کند, منتظر توپ می‌شود. بازیکنان در وضعیت آماده‌باش بوده و دست‌ها. انگشتان, بازوها و پاها در حالات مطلوب قرار می‌گيرند. بازیکنان در مرکز زمین بازیکنان فرم 1۷ را تشکیل می‌دهند.معمولا ضربه ی اول متعلق به پاسور نمی باشد و ‎lad odd edi at‏ عن انا وه وت هب۱

صفحه 12:

صفحه 13:
آموزش ينجه م امصر يا فرم ن و دست ( * توپ را مطابق شکل جلوى صورت نكه داريد. فرد ايستاده توب را به سمت يار نشسته رها كرده واو با ينجه.توب را بر مى كرداند. اين تمرين را جند بار تكرار كنيد

صفحه 14:
* فرد ایستاده در بالای خرک مطبق توپ را به سمت پایین رها کرده و فرد نشسته توپ را با دستها کاملا کشیده و پنجه به طرف او می فرستد. ie ۱۱۱۸۵ ۳

صفحه 15:
< آیامی توانید ۰۰۵ و ۲۰ با ۳۰ مرتبه توپ را به طور متوالی به بالا پنجه بزنید.

صفحه 16:
پاس هوایی ( پنجه زدن) < ۰۱ پاها به اندازه عرض شانه باز و زانو ها کمی خمیده و دستها در مقابل صورت قرار می گیرد. ۲ شروع کشش بدن به سمت بالا توسط پاها صورت می گیرد. ‎plod‏ بدن را تا نوک انگشتان پا به بالا بکشیده. فرم صحیح نگه داشتن دست. بازو و انگشتان جهت پنجه زدن مطابق شکل باشد.(دستها جلوی صورت در بالای ابروها) [4

صفحه 17:
پاس هوایی با پرش * شروع حرکت با نوسان دستها از عقب به جلو می باشد ۲ . توپ در اوج پرش باانگشتان تماس پیدا می کند. * پس از ارسال توپ دستها را کاملا به دنبال آن بکشید. 9

صفحه 18:
تمرین پاس پنجه از پشت ( همراه با قوس بالاتنه به عقب ( * ۱- پاها را به حالت خمیده از زانو و فرم صحیح نگهداری بدن را جهت دریافت توپ حفظ كنيد * ۲- در لحظه دریافت توپ بدن عقب تراز توب قرار دارد. ۳- بالاتنه در لحظه رها شدن توب به سمت عقب متمايل شده و توب را به عقب مى sf 9

صفحه 19:
آيا مى توانید ۵. ۲۰۰ یا ۳۰ مرتبه پشت سر هم توپ را با پنجه به دیوار بزنید.

صفحه 20:
بالا بردن قدرت در عضلات درگیر در پنجه زدن ‎El )‏ 5 تان ددرت وا پاها) * مدیسین بال را در حالی به زانو زاویه داده ایم با پنجه به سوی یکدیگر پرتاپ می کنیم.

صفحه 21:
تمرین جهت تصحیح پاس های پهلو * در حالی به سمت دیوار ی تور قرار دارد نفرات در كنار يكديكر با فاصله ایستاده و بدون چرخش توپ را به سمت یکدیگر پاس می دهند . جهت آسان کردن تمرین یک بازیکن توپ را می گیرد.

صفحه 22:
تصحیح پاس دادن از بالای سر به عقب و بالا بردن قابلیت عکس العمل * بازیکن شماره ا: توپ را به طرف ديوار پرتاپ می کند. بازیکن شماره ۲: سریع به زیر توپ دویده و آن را با پنجه از بالای سمت عقب می فرستد و حرکت ادامه م, ناند.

صفحه 23:
تصحیح پنجه زدن از بالای سر به عقب با * به شكل مثلثى بايستيد. توبى را كه دريافت كرده ايد ابتدا به بالا فرستاده و بعد از يك جرخش سريع به دور خود نوب رااز بالاى سر به عقب براى همبازى خود باس دهيد. بازيكنان زبده بدون اينكه دو بار توب را با ينجه بزنند اين تمرين را انجام دهند.

صفحه 24:
تمرین جهت بالا بردن دقت * با قدرت توب را به زمین زده و سپس به سرعت در زیر توپ قرار گرفته و با پنجه توپ را به داخا سبد. ۱ حلقه ) بسکتاا سندا: ند

صفحه 25:
تمرین برای تصحیح پاس های کوتاه و بازیکن شماره ا: توپ را با قوس زیاد به بازیکن شماره (۲) پاس می دهد. بازیکن شماره ۲: توپ را با قوس کم (نیم قوس) به او بر می گرداند.

صفحه 26:
سرویس ساده ساده ترین نوع سرویس در والیبال است اگر چه نام آن سرویس ساده است اما برای انجام صحیح آن نیز نیازمند داشتن مهارتهای خاصی میباشید. برای زدن این سرویس به نکات زیر توجه کنید: * درصورتیکه راست دست هستید. پای چپ خود را در جلو قرار دهید و در صورتیکه چپ دست هستیدعکس آنرا انجام دهید. * باخم کردن مفصل زانو ها به ایجاد تعادل بیشتر کمک کنید. * شما بايد فاصله پرتاب توپ را طوری کنید که که بین اجرای ضربه و رها شدن توپ همزمانی بوجود آید. * قسمت بالاتنه بدن خود را به سمت جلو متمایل کنید و سپس درصورتیکه دستهایتان کاملا کشیده است به توپ ضربه وارد کنید. * به ياد داشته باشید که ضربه را به زیر توپ و متمایل به پشت آن بزنید تا به سمت بالا و * درهنگام اجرای سرویس از انتقال وزن بدن از پای عقب به بای

صفحه 27:
تمرینات سرویس ساده: فراگیران ابتدا در پشت خط انتهائی زمین با رعایت فاصله موردنیاز مستقر می‌شوند (چنانچه تعداد نفرات أ بسون قوبية زياد باشند استفاده از ساير خطوط زمين براى تمرين بدون توب بلامانع است). آنكاه با فرمان مربى نحوه اجراء سرويس ساده تمرين مى شود و در اين حالت مربى به اصلاح حركات تمام فراكيران مى يردازد. ۲. با توپ: تعدادی از فراگیران در پشت خط انتهانی مستقر می‌شوند و در مقابل هر یک از آنها به فاصله تقریبی ۵ متر گروه دیگری از فراگیران قرار می‌گيرند. مربی از فراگیران می‌خواهد که سرویس ساده را تمرین کنند. آنگاه به اصلاح حرکت آنان می‌پردازد. فراگیران باید توجه کنند که نفرات مقابل آنها به‌عنوان یک هدف معیار محسوب می‌شوند. تصویر زیر به خوبی نحوه صحیح تمرین را نشان می‌دهد. وقتی اطمینان حاصل شود که فراگیران تمرین را به‌صورت صحیح انجام می‌دهند. به دستور مربی فاصلهٌ بین فراگیران زیاد و زیادتر می‌شود و در نهایت هر دو گروه در دو انتهای زمین مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند و در واقع ساده را از محل قانونی به اجراء درمیآورند.

صفحه 28:
خطاهای کی سرویس در والیبال و رت دارید که به توپ ضربه بزنید در غیر اینصورت خطا گرفته شده و یک امتیاز به حریف تان. داده ميشود. “” یکی از خطاهای دیگر قرار نگرفتن در منطقه سرویس است 7 هنگامیکه پای سرویس زننده روی خط قرار بگیرد درصورتیکه ضربه سرویس را با دو دست خود ات ۲ موقعی که وقتی ضربه میزنید توپ را رها تكنيد

صفحه 29:
* معمولاً هنگامی که توپ. پائین‌تر از ناحیه کمر قرار می‌گیرد و در حال نزدیک شدن به زمین است. فن ساعد کارآئی بیشتری پیدا می‌کند. همچنین وقتی که توپ در اثر یک ضربه محکم با سرعت زیاد هدایت می‌شود. می‌توان با اجراء تکنیک ساعد آن را به خوبی مهار کرده. سپس با وارد کردن نیروئی مناسب آن را به محل دلخواه ارسال نمود. * در آغاز پیدایش والیبال. توپ‌هائی که پائینتر از حد کمر بازیکنان قرار می‌گرفت. با قسمت کف هر دو دست دریافت و ارسال می‌گردید. به مرور زمان و افزایش سرعت توپ این روش نیز کارآئی خود را از دست داد. زیرا سرعت توپ دست‌های دریافت کننده را از یکدیگر جدا می‌کرد و در نتیجه مانع ارسال توب به محل دلخواه می‌گردید. سرانجام ژاپنی‌ها فنی را ابداع کردند که توانست جوابگوی همه نارسائی‌های مورد نظر باشد ولی چون چنین دریافتی معمولا با مکث همراه بود و علاوه بر آن سرعت توپ باعث جدا شدن دست‌ها می‌شد. اين شيوه دوام چندانی نیافت. سپس اهل فن روش دیگری را ابداع کردند که موجب شد مکث توپ در داخل دست‌ها کاهش یابد. با اين روش توپ‌هائی که در سطح پا داشت با پشت دست‌ها دریافت و ارسال می‌شد. بدن قرار

صفحه 30:
آموزش تکنیک ساعد؛: در این بخش از تکنیک به‌دلیل شباهت زیاد آن با فن پنجه. سعی می‌شود از شرح وضعیت‌های مشابه این فنون صرف‌نظر شود و تا جای امکان تنها به نکاتی توجه گردد که مخصوص فن ساعد باشد. بنابراین لازم است در هنگام تمرین فنون ساعد, تذکرات لازم در این‌باره از سوی مربیان به فراگیران داده شود. برای یادگیری این فن باید به این موارد توجه شود: چهار انگشت دست عادت در داخل دست دیگر قرار داده می‌شود. آنگاه شست‌ها به هم نزدیک شده و در امتداد هم وضعیت ساعد را به‌وجود می‌آورند 2 برای ایجاد سطح وسیع در ناحیه ساعد. کافی است دست‌ها را از ناحیه مچ به‌طرف پائین بکشید. 2 - در کلیه حالات. ساعد و بازوی فراگیر در امتداد یکدیگر قرار دارند و هیچ‌گاه دست‌ها از ناحیه مفصل آرنج خم نمی‌شوند (دست‌ها کاملاًراست و کشیده هستند) - در هنگام دریافت توپ. چنانچه فراگیر شکم و شانه‌های خود را به سمت داخل بکشد. شرایط آسان‌تری برای دریافت او به‌وجود می‌آید. محل اصلی دریافت توپ کاملاً روی ساعد فراگیر می‌باشد. این محل تقریباً به قطر دو انكشت بالاتر از مج دست‌ها است بالاتنه هم به سمت جلو متمایل است و پشت فراگیر کاملاً صاف و سر به سمت بالا قرار دارد. - فاصله پاها نسبت به هم اندکی بیش از اندازه عرض شانه‌ها می‌باشد. در دریافت و ارسال توپ در وضعیت روی سر بالاتنه تقريباً عمود بر پاها می‌باشد.

صفحه 31:
وضعیت استقرار پاها هنگام زدن تکنیک * به‌طور کلی با اتخاذ سه روش می‌توان نسبت به دریافت و ارسال توب با ساعد اقدام كرد. البته لازم به يادآورى است كه اين شيودها براى اجراء فن پنجه نیز مناسب می‌باشد. بدیهی است فراگیران برحسب عادت خود (راست دست و چپ دست بودن) شیوه مناسب را اتخاذ می‌کنند. این روش‌ها عبارت است از: - پای چپ جلو و پای راست عقب - پای راست جلو و پای چپ عقب - هر دو پا موازی.

صفحه 32:
* دریافت توپ با ساعد: معمولاً توبهائى كه داراى سرعت هستند و در ناحيه كمر و بائينتر از آن قرار دارند با ساعد دريافت مى شوند. وقتى توب در ميدان ديد فراكير قرار كرفت. دستها در جهت مسير توب در وضعيت آماده مىباشند. در واقع مرحله دريافت با توقف کوتاه توب در دست‌ها همراه است كه اين امر موجب كاهش سرعت توب شده. در نتيجه به افزايش كنترل آن کمک می‌کند. در اين حالت وزن. بيشتر روى ياى عقبى متمركز مى شود و زواياى اهرمهاى بدن كمتر شده. مركز ثقل به زمين نزديك تر مى كرد * ارسال توپ با ساعد: پس از دریافت توپ بلافاصله مرحله ارسال شروع می‌شود. در این مرحله فراگیر در نظر دارد توپ دریافتی را به‌طرف هدف معین ارسال كند. معمولاً ارسال توپ با هدایت دست‌ها به سمت جلو انجام می‌شود. لازم به ذکر است که هدایت دست‌ها پس از جدا شدن توپ از ساعد نیز ادامه داشته. تا حدامکان به دنبال توپ کشیده می‌شود. انتقال وزن بدن از پای عقب به پای جلو در هدایت توپ به هدف موردنظر کمک قابل توجهی می‌کند. در اين وضعیت برخلاف مرحله دريافت. زواياى اهرمهاى بدن بيشتر (بازتر) شده. مركز ثقل بدن نيز به سمت بالا هدايت مىشود * اجراء ساعد در بالای سر: چنانچه بخواهیم توپ به‌صورت ساعد در بالای سر دریافت و يا ارسال شود باید نکات زیر مورد توجه قرار گیرد: - در این حالت بالاتنه تقریباً عمود بر اهرم‌های پا است. - زاویه دست‌ها نسبت به بدن تقریباً ‎٩۰‏ درجه است. - کلیه اصول دریافت و ارسال توپ نیز در این حالت رعایت می‌شود

صفحه 33:

صفحه 34:
در شرایط بازی اجراء این فن نسبت به سایر فنون ساعد کم تر مشاهده می‌شود. ولی چنانچه بخواهیم توپ به صورت ساعد به سمت پشت ارسال شود. لازم است نکات زیر مورد توجه قرار گیرد * در این حالت زاویه بالاتنه نسبت به پاها پیش از ‎٩۰‏ درجه می‌باشد. * زاویه دست‌ها نیز نسبت به بدن از ‎٩۰‏ درجه بیشتر بوده. در حالات مختلف این زاویه گاهی به ۱۸۰ درجه می‌رسد. * دست‌ها در مسیر توپ هدایت می‌شوند و ارسال‌کننده می‌تواند از بالای سر مسیر حرکت توپ را مشاهده نماید

صفحه 35:
تمریناتی برای تکنیک ساعد فراگیران در دو گروه جداگانه در دو سوی تور مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. مربی از آنان می‌خواهد ابتدا توب را با ساعد دريافت كنند و سپس با فن پنجه آن را برای یار مقابل از روی تور ارسال نمایند. هر فراكيرى يس از انجام اين تمرين در حالت دو. به انتهای صف گروه خود رفته. برای حرکت بعدی آماده مىشود. اجراء اين تمرين در تكرارهاى متوالى براى كسب مهارت بيشتر فراكيران ادامه مى يابد فراكيران در حالى كه در یک صف و در مقابل مربی ایستاده‌اند. سعی می‌کنند توپی را که برای آنها پرتاب می‌شود با تکنیک ساعد به سمت هدف موردنظر (حلقق بسکتبال) ارسال نمایند و سپس به دنبال توپ رفته. آن را در سبد توپ‌ها قرار دهند (چنانچه در محل تمرین حلقه بسکتبال وجود نداشت. می‌توان با مشخص کردن یک هدف بر روی دیوار و پا با استفاده از حلقغْ متحرک تمرین را انجام داد). فراگیران باید پس از انجام تمرین به انتهای صف رفته. برای حرکت بعد آماده شوند. برای تحرک بیشتر مربی توپ را به نقاط مختلف زمین پرتاب می‌کند تا فراگیران با سرعت بیشتر حرکت كرده. توپ را با فن ساعد به هدف مورد نظر ارسال نمایند

صفحه 36:
بدون توب * فراگیران در داخل زمین والیبال قرار می‌گیرند و در حالت ثابت وضعیت دست‌ها را همراه سایر اهرم‌های بدن به نما یش می‌گذارند. آنگاه آموزگار یکایک فراگیران را کنترل و حرکات آنها را اصلاح مى كند. مى توان به فراگیران آموزش داد که با سه شماره سریعاً دست‌ها را در وضعیت ساعد قرار دهند (تصویر زیر). < شماره ۱. جلو آوردن دست‌هاء شماره ۲. قرار دادن یک دست در داخل دست دیگر. شماره ۳ نزدیک کردن شست‌ها به هم. فراگیران به شکلی در زمین مستقر می‌شوند که بتوانند بدون برخورد با یکدیگر حرکات بدون توپ را انجام دهند. از فراگیران خواسته می‌شود برای دریافت توپ فرضی به سمت جلو. عقب. راست و چپ حرکت کنند. در اين حالت ‎Byrd‏ حرکت و وضعیت دست‌های آنان از سوی آموزگار کنترل و اصلاح می‌شود ‎

صفحه 37:
با توب * تمرین یک نفره سپس در وضعیت ساعد آن را دریافت نمایند از فرگیران خواسته می‌شود که هر کدام توب خود را به ها پرتاب کرد این تعرین با یک با زمین خوردن توپ انجام می‌شود.آنگه از فراگیران خواسته می‌شود که همین حرکت را در جهات مختلف انجام دهند چنانچه حرکات موردنظر ه‌وسیله فراگیران بدون اشکال صورت گرفت. از نان خواسته می‌شود که توب را بدونبرخورد با زمين بدطور متوالی در وضعیت عمومی دریافت و ارسال نمایند ( تمرین دو نفره فراگیران دوبه دو به فاصله تقریبی ۴ متر در مقابل یکدیگر در داخل زمین مستقر می‌شوند. در این تعرین یکی از فراگیران مجری و دیگری به‌عنوان هدف با پرتاب کردن توب بازیکن مقابل را در انجام تعرین کمک می‌کند. پس از چندین بار تکرار و اصلاح حرکات جای بازیکنان تعويض می‌شود. در پایانتمرین بازیکن پرتاب کننده توب. تغيير جا مى دهد و در اين حالت بازيكن دريافت كننده. توب را به محل جديد أوضاق مئكتف تمرین سه نفره و گروهی تمرینات سه نفره و گروهی را که در مبحث فن پنجه ارائه شد با فن ساعد تركيب كرده. از فراگیران می‌خواهند. ضربه (ساعد و پنجه) به بازیکن مقابل و.. ارسال کنند.

صفحه 38:
* در این تمرین بیشتر فشارها بر مفصل مچ پا و زانو و عضلات ران و... وارد می‌شود. همچنین در اثرجابه‌جائی فراگیران که در اسرع وقت انجام می‌گیرد. احتمال کشیدگی عضلات پا وجود دارد. بنابراين لازم است قبل از تمرين فنون خصوصاً نواحی مذ‌کور کاملاً گرم شود. - اغلب دیده می‌شود که برخی از فراگیران در هنگام دریافت توپ با ساعد از جمع کردن برخی از انگشتان (انگشت نشانه) خودداری می‌کنند. این امر خصوصاً در اين مقطع از آموزش احتمال آسیب‌دیدگی انگشت را فراهم می‌سازد. که باید تذکرات لازم در این مورد. به فراگیران داده شود. - سعی شود در هنگام (پنجه, ساعد ‎(ong‏ فراگیران در مقابل هم و در امنداد یکدیگر قرار گیرند تا بتوانند حرکات یکدیگر را زیر نظر داشته باشند. از قرار دادن فراگیران در يشت سر هم جداً خودداری شود زیرا در هنگام جابه‌جائی امکان برخورد شدید بین آنها وجود دارد.

صفحه 39:
* ارنج در والیبال یعنی: ترتیب ایستادن بازیکنان درزمین یا چیدمان اولیه بازیکنان برای شروع هر ست . یابهتربگوئيم ایستادن بازیکنان درزمین متناسب باتوانایی افراد ویاتاکتیکهای تیمی که دارای اشکال متنوعی است همانطور که میدانید درزمین والیبال شش بازیکن قرارمی گیرند که به ترتیب از شماره اتا ۶ نسبت به محل ایستادن آنها شماره گذاری می شوند(مناطق شش گانه زمین) توجه داشته باشید : شماره گذاری مناطق هیچ ربطی به شماره پیراهن بازیکنان ندارد . مربی باید قبل از شروع هرست ارنج را نوشته و به میز قوانين ارنج بايد در طول بازى مناطق شش گانه زمین دوبه دوباهم قطر محسوب میشوند یعنی: منطقه ۱ بامنطقه ۴ منطقه ۲ بامنطقه ۵ منطقه ۳ بامنطقه ۶ درتمام طول بازی (درهرگیم ) قطرها باهم هماهنگ جابجا میشوند .برای هرگیم میتوان ارنج جداگانه طراحی کرد

صفحه 40:
‎-١‏ بازیکنان مناطق ۲و ۴ نباید از بازیکن منطقه ۳ عبورکنند مثلا بازیکن منطقه ۲ مابین بازیکنان منطقه ۳ و۴ بایستد و بلعکس سر کته مهم ‎ ‏بازیکنان مناطق او ۵نباید از بازیکن منطقه ع عبور مثلا بازیکن منطقه ۵ مابین بازیکنان منطقه ۱و۶ بایستد و بلعکس ‎ ‎ ‎ ‏نکته بسیار مهم : تنها در یک حالت استثنا بازیکن منطقه ۱ می توامند از بازیکن منطقه ۶ عبورکند .آنهم زمان زدن سرویس می باشد که در شکل نشان داده شده است . ‏۳- بازیکنان مناطق و ۴ نباید از بازیکن پشت سر خود ( منطقه ۱و ۵) عبور کنند مثلا بازیکن منطقه ۲ عقب تر از بازیکن منطقه ۱ بایستد و بلعکس ‎ ‎ ‎ ‏۳ عقب تر از بازیکن منطقه ۶ بایستد و بلعکس

صفحه 41:
چرخش بازیکنان : * بعد از هر رالی که مالکیت توپ عوض شود تیمی که سرویس کننده می شود قبل از سرویس باید بازیکنانش تغییر جا بدهند به اين تغییر جا چرخش می گویند .جهت چرخش دروالیبال درست موافق حرکت عقربه های ساعت می باشد . توجه کنید : بازیکنی که در منطقه ۶ بوده به منطقه ۵ می رود . بازیکن منطقه ۵ بوده به منطقه ۴ می رود . بازیکن منطقه ۴ بوده به منطقه ۳ مى رود . بازیکن منطقه ۳ بوده به منطقه ۲ می رود . بازیکن منطقه ۲ بوده به منطقه ۱ می رود. بازیکن منطقه ابوده به منطقه ۶ می رود.

صفحه 42:
پستهای بازیکنان : در بازی والیبال بازیکنانی که در منطقه ۵-۶-۱ بازی می کنند ( در عقب زمین ) بازیکنان دفاع و بازیکنان مناطق ۲و ۴ اسپوکر و بازیکن منطقه ۲ پاسور تیم محسوب می شوند

صفحه 43:
انواع ارنجها * انواع ارنجها معمولابراساس تعدادپاسورواسپکرها مشخص میگردند: سیستم ۶-۶یعنی هربازیکنی که به محل پاس (منطقه ۳) رسید نقش پاسورراایفامی کند. سیستم ۳- ۲ یعنی ۲ پاسورو ۲ اسپکر سیستم ۲- ۴ یعنی ۲ پاسورو۴ اسپکر سیستم ۱- ۵ یعنی درزمین یک پاسورو۵ اسپکروجود دارد درسیستم های بالا سیستم ۱ -۵ کار آمدترین ومهمترین نوع سیستم است که نیاز به تمرین وهماهنگی زیاد بیشترین کاربرد را دارد بازیکنان؛ لازمه اجرای مطلوب آن است.چون این سیستم

صفحه 44:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
24,000 تومان