صفحه 1:
صفحه 2:
el eerie ee ade.
" ورزش کودکان و جوانان
صفحه 3:
امروزه سن وررود كودكان به ورزش كاهش يافته است براى مثال در
دوى ماراتن كودكان “6 ساله شركت مى كنند
صفحه 4:
|
* 1 تغيير قوانين رشته هاى ورزشى در جهت تسهيل در اجرا و كاهش
خطر اسیب
* 2 افزايش شركت بانوان در حيطه ورزش
* 3 شركت بيشتر كودكان در ورزشهاى غير سنتى مثل دوجرخه سوارى
ا ا ا ا eS ee
ورزشهايى
STE 2 زا اه a2
ورزشی
* 5 بهبود عملکرد تحصیلی امادگی جسمانی و عزت نفس کودکان با
شركت در ورزش
یز Dae ethan Wala We aia
های مختلف ورزشی در کودکان افزایش یافته است
صفحه 5:
Re ی eR PPI ASN MTN L
تفريح كردن 4
# © بهبود سطح مهارت
* 9 با دوستان بودن
© 6 عضوى ان تيم بودن
© © تجربه هيجان
مرح :
صفحه 6:
جدول ۶-۱۵ مهم
lade را بازی می کنم.
۱- برای تفریح كردن
۲- برای بهبود مهارتهایم
(- روی فرم ماندن
ین عوامل دهگانه مربوط به: من بهترین ورزش مدرسهای مورد
د
4- جيزى كه خوب مى توائم انجام دهم
6- به خاطر هیجان رقابت
- برای تعرین کردن
۷- برای بازی کردن به عنوان عضوی از تیم
۸- به خاطر چالش رقابت
4- برای یاد گیری مهارتها
۰-برای برنده شدن
مرها ۲۰۰۰ پسر و ۲۹۰۰ دختن کلاسهای که بهترین ورزش مدرسه را آتخاب گردند
پاسخهای فوق از میان ۲۵ پاسخ بودند که بر اساس مقیاسی ۵ امتیازی درجه بندی شده بودند:
متع: انجمن کفش ورزشی (۱۹۹۰) با کسب اجازه مورد استفاده قرار گرفت.
صفحه 7:
*دلايل< (بهبود مهارت-ازمون توانايهاى كودكان نسبت به
همدیگر-هیجان بازیو پیشرفت فردی)از تاثیرگزارترین عوامل
لذت شرکت کودکان در ورزش می باشد
عوامل اجتمایی مثل عضوی از تیم بودن-با دوستان بودن-کسب
SOD NSB S Ee ENC لاس
كمترين اثر را در لذت بردن كودكان از ورزش را دارد
* هدف اصلی کودکان از شرکت در ورزش شادی و بردن
از ورزش مى باشد
صفحه 8:
1 ا را زر
* افراد در زمینه های مختلف برانگیخته می شوند که موفق شوند
مثل ورزشی(جسمانی)دانشگاهی(شناختی)یا روابط
انسانی(اجتمایی)
Aree Dee CeNe | |
استمرار شركت كردن در ان موقعيت برانكيخته مى شوند به اين
تربيت به اين ترتيباين نظريه بيش بينى مى كند افرادى كه در
كفايت ادراك شده در سطح يايينى باشند به شركت كردن ادامه
نخواهند داد
00 ا ا 5 Neh
EERE rere nie
Sea
صفحه 9:
کح کف مرت ی موی با ا
جدول 0-١16 مهم ترين دلايل يازده كانه كنار كذاشتن يكك بازى توسط كود
علاقهام را از دسث دادم
احساس تفریح نداشتم
بسیار زیاد وفت گیر بود
عربى؛ معلم ضعيقى بود
فشار بسیار زیادی وارد میشد (اذیت شدن».
قعالبت غیر ورزشی میشواستم.
ورزشی طاقت فرسا بود
برای پیروز شدن, قشار بسیار زیادی وارد میشد.
eat We 2۳ سس
ول ۷7 dy eet FEST ورزتی Gash با تب سرت آی 17
کرده اند. پاسخهای با ای ۲۳ جوا بحري جد یز یماس که تیاس 1۵
صفحه 10:
rene Pee meer ی
© يريداختن به ورزشهاى تفريحى ورقابتى به طور معنى دارى
در رشد جسمانى-اجتماعى-عاطفى و شناختى كودكان دخالت
دارد .اما اين شركت كودكان در وريزش از نظر يزشكى و
روانسناختى بحث برانكين است.
* استرس زياد علاقه به ورزش را كم مى كند و موجب كناره
ee ل اك
* استرس شركت در تيمهاى وريزشى كمتر ان استرس
ازمونهاى كتبى در مدارس است
صفحه 11:
«
* در موريد اين فرض كه فعاليت طى دوران كودكى باعث
افزايش ات كودى -افزايش سلامتى و امادكى جسمانى
ايش فعاليت اودر بزركسالى مى شود
صفحه 12:
به عقيده بوميا(©©0©9)براى هر رشته ورزشى يك محدوده
سنى كلى و عمومى وجود دارد كه ورزشكاران بايد توسعه و
رشد مهارتهاى اصلى يك رشته ورزشى را در ان سن
شروع ا EN er ene
ora 0
صفحه 13:
* در ورزشهایی که نیازمند حرکات ماهرانه وتبحر در مهارتهای
حركتى هو ميزان بالى انعطاف يذيرى است مثل
زيمناستيك لازم است كه وريشكاران تخصصى شدن را از
سنين يايين ترى شروع كنند
© تخصصى شدن بايد زمانى انجام شود كه ويزشكاران عملا
بتوانند جوابكوى نيازهاى زياد تمرينات باشند
صفحه 14:
re een
* افزبایش قدربت کودکان بیشتر حاصل سازگاری عصبی -
عضلانی می باشد
+ در تمرين يذيرى كودكان تفاوت جنسى مشاهده نمى شود
ل يك ا ا ا ا ا ا ات
كمتر از حداكثر((0© تا (6©)0درصد حداكثر مقاومتى كه
ل ل ا
* كودك بايد وزنه را © تا © بار تكرار كند
© بهتر است از تمرينات تحمل وزن بدن استفاده شود
D Reet ا لك ل
صفحه 15:
ی ای ای تا ره
* تحقیقات تغییرات حداکثر. اکسیژن مصرفی کودکان در اثر
تمرینات هوازی را کم تا متوسط نشان داده است
* پيشنهاد می شود
صفحه 16:
|
Sieh d ۳
rane y eS) |
»تا اب بدن را از دست ندهند احساس تشنكى نمى كنند
Te ۱
* كارايى كم متابوليكى و ۳
نسیت به بزرگسالان
صفحه 17:
nb A ی
Fea rey Ie Cree 2
كردن كودكان و نوجوانان در ورزش وارد است
* -در ديدكى كودكان مسن تر وسنكينتر بيشتر دجار اسيب جسمانى
می شوند
ا 1 1ت
پایین مهارت و تمرین انها می باشد
ا ا ا ال ۱۳
يايانى بيشتر است
* -در مطالعه اى كه در اكادمى امريكايى طب اطفال در رشته
ال ل ل ۱
توب ضربه مى زدند در توجه تمركز و حافظه |)© درصد از
ESB aT ا ا ل ا ره
صفحه 18:
-دختران در اسيب ديدكى جسمانى نسبت به يسريان مستعدترند
-در ورزشهای سرعتی و برخوردی میزان اسیب دیدگی بالاست
-عدم استفاده از وسايل ايمنى در ورزش ميزان اسيب ديدكى را
بالا برده است
) عدم اگاهی از اهمیت استفاده از وسایل حفاظتی
9 راحت نبودن
90 LUO
هزینه بالا
صفحه 19:
* اسیب ناشی از. استفاده بیش از حد:
* شکستگی فشاری
* ۵ التهاب تاندون و اقیل
صفحه 20:
۱
از حد رخ می دهد کودکان کم سن و سال باید در طول سنین
Daigiae cacy I SS
عوض بايد تشويق شوند كه به ورزشهاى متعددى بيردازند و
حتی در یک ورزش در وضعیتهای مختلف فعالیت کنند به
اين شيوه احتمال كمترى وجود دارد كه يى قسمت از بدن را
مورد استفاده بيش از حد قرار دهند
# کودکانی که مجبوربه شرکت در فعالیتهای ورزشی شده اند
در مقایسه با انها بی که خودشان به ورزش بپردازند میزان
nee تجربه كرده اند
صفحه 21:
صفحه 22:
ورزش نوجوانان
همسان سازى نوجوانان بر اساس
20
مراحل رشد
۱
در تركيب بدن را مشخص نمى كند
#کاهش وزن و رسيدن به وزن مورد نظر داراى اثارى نا مطلوب بر سلامتى
نوجوانان است
صفحه 23:
۱ ter een
(براساس مقیاس تانر)ممکن است
* 0 به دليل جرم با سرعت بيشتر انها و درنتيجه برخورد شديدتر
oe
»0 ضعیف شدن صفحات نمو و متافبز مجاور ان در دوره هایی
است كه سرعت نمو به حداكثر مى رسد
* ©تاخير نمو طولى عضلات نسبت به نمو طولى استخوانها در
دوره جهش نمو باعث كاهش انعطاف يذيرى عضلانى
ومخصوصا در عضلات دو مفصلى و صدماتى مثل التهاب زوايد
استخوانی و سندرمهای استفاده بیش از حد میگردد
ون
صفحه 24:
9۹ ee
* واكنش در دورره يس از بلوغ مشابه به واكنش بزركسالان است
با
و حداكثر برونده قلب افزايش و ضربان قلب زير بيشينه براى
مقدار معينى تمرين كاهش مى يابد
0 ا ل oe me 2
مى يابد
* اين افزايش احتمالا مربوط به ررشد بيشتر توده عضلانى در يسران
است
© جرم عضلانى بر اقتصادى بودن دويدن و حداكثر توان هوازى اثر
می کذاراد
صفحه 25:
*تمرين هوازى شديد در زنان باعث امنوره و
زنان بسيار فعال مى شود
صفحه 26:
٠
نبازهای غذایی ورزشکاربان کم سن وسال همان نیاز *
کودکان فعال می باشد
صفحه 27:
02ت
جدول 6١-ه مهم ترين دلايل يازده كانه کتار گذا
حلاقهام را از دست دادم
احساس تقریح نداشتم.
بسیار زیاد وقت گیر بود
مربی؛ معلم ضحیقی بود.
فشار بسیار زیادی وارد میشد (اذیت شدن»
قمالیت یر ورزشی میخواستم.
از آن خسته شده بودم.
تیاز به زمان مطالعة بیشحری داشتم.
عربى تبعيض قائل مى شد.
ورزشى طاقت فرسا يود
برای پیروز شدت. فشار بسیار زیادی وارد میشد.
نمونه: ۲۷۰۰ پسر و ۳۱۰۰ دختر که گفتند احیرا یکت رشته ورزهی وهای 7
کرده اند. پاسخهای بالا از بین ۳۰ جواب درجه بندی شده براساس یک مقیاس
منبع: انجمن کقش ورزشی(۱۹۹۰): با کسب اجاژه مورد استفاده قرار گرفت.
صفحه 28:
Roce Tepe OOD Ty as
در اثر راهنمايهاى غلط مثل »
ae
۳ ener
تمرین در سونا 0 *
2
بدون مایعات کافی بدن سلولها-بازده ادرار - حجم خون ومکانیزمهای *
عرق كردن نمى تواند خوب عمل كند
يك كاهش © درصدى از وزن مايعات بدن مى تواند باعث كاهشس ©
عملکرد جسمانی شود
کاهش 0 درصدی بروز علایمی از گرمازدگی را باعث می شود *
فص
کاهش (6) درصدی می تواند به اقتاب زدگی و ضعف گردش خون *
منجر شود
صفحه 29:
و0
0
جوان در كنترل شرايط استرس زا را بيان مى كنند
* -استرس رقابتى بسيار زياد مى تواند به ييامد هاى ريفتارى
eel ار ل ل
به استرس به عنوان یک حالت هیجانی ناخوشا ند نگاه می
شود
© يسر(©©019) يك مدل جهار مرحله اى استرس را تدوين
كرد اين جهار مرحله عبارتند ان:
- |) موقعيت
- © ارزيابى
- © باسخ هيجانى
- 6 پیامد ان
صفحه 30:
ارزيابى
فردنوانابى خود را در برآورده ساختن
يازهاى أبن موقعيت ارزشبابى AS og
یامدها(تاج) |
کار گذاشتن یک رشته و نلاش جهن فعلیت در
رشه &
| کار Kw ps ورزش
ors)
| ارزبلى انطبوع منجر به استرس فيزبولوزيكى و
اختى مى شود
صفحه 31:
conn A ی
Ne Nh 2 ا ال 6 ere Se
بیشتر از شکست رخ دهد در راستا ی اين موضوع افزایش
مان رفت كر كن انا عاد بل تسر
افزايش شايستكى ادراك شده شان قرار مى كيريد و هنكامى
که با ل ل اا ا احساس ترس می کنند
© © تمريين مهارت و موجب كاهش فشار روانى كودكان مى
sss
صفحه 32:
Pree ere ee errr trek
oe ee eee nna eS eee tad
LSE Were Ey esse
pee TES tesa B ES SS STE nae tere
خود را به بهترین نحو انجام دهند و خود.محدودیتها را بهتر تشخیص
دهند
صفحه 33:
و
ل ا ا ات ا ل 00
و2020 تجارب يك فرديايك تيم در يك فصل
د
—_
صفحه 34:
هس 0
* در بسيارى از موارد مرربيكرى كودكان را كسانى به عهده
دارند كه فاقد امادكى رسمى لازم جهت مربيكرى هستند
* مربيان داوطلب فوق مهمترين دليل دركيرى انها در اين
شغل عارك است انز :
صفحه 35:
ore 8 ی ی
[۱ ORTON S Let CCIE SNOB OYS 6 K( Es
ورزشی جوانان می با شد
مر
قانونی سازمانهای خاص را فراهم کند
صفحه 36:
© © بيشرفتهاى فناورى به اموزش دهندكان اجازه مى دهد تا
به مربيان مستعدترى براى جوانان دست يابند
۶ (۱۱ SOD ne ry
rene Ree eT Ooo
ت خطر
-دانش رشد و نمو
Bee wee eee
FRAP Bec eas ECS
مربیگری
-مهارتها
تاکتیکها و راهبردها
-اموزش و اجرا
-امادكى و بيشرفت شغلى
صفحه 37:
۱- مربی باید فلسفه صحیحی از پیروزی داشته باشد:
الف - پیروزی همه چبز پست و تنها چیزهم نپست.
بازى تبايد به عنوان شكست نكريسته شود.
إلج- ببروزى مترادف موفقيت نيست.
د- كود كان بايد بفهمند نلاش براى انجام كارى به بهترين نحو موفقبت تلقی می شود.
؟- واكنشهاى مرييان به رفتارهاى مطلوب:
الف -در اراله تفويتى مثبت؛ سخاوتمند باشيد.
ب- اننظارات واقعى از عملكرد داشته
ج- رفتارهای مطلوب را هر چه سریعتر نفویت کنید,
د- تلا شها را بهتعداد تایج عملگرد AS cay
۳- واكتشهاى مربيان به اشتباهات:
صفحه 38:
جدول ۱۵ - ۱۱ دستورالعملهاییبرای افزایش تجربه ورزشی جوانان
۱- مربی بابد فلسفه صحیحی از پیروزی داشته باشد:
الف - پیروزی همه چبز بست و تنها چیزهم نپست.
ب- واكذار كردن نتبجه بازی نید به عنوان شکست نگریسته شود.
لج- پیروژی مترادف موفقیت ثبست.
د- کودکان باید بفهمند نلاش برای انجام کاری به بهترین نحوه موفقیت تلفی می شود.
۳- واکشهای مرییان به رفتارهای مطلوب:
الف - در ارائه تقویتی مثبت» سخاوتمند باشید,
ب- انتظارات واقعی از عملکرد داشته
ج- رفتارهای مطلوب را هر چه سرب
د- تلا شها را به تعداد ثتايج سا رت ده
؟- واكتشهاى مربيان يه اشتباهاتة
الف - نشويق كنيد.
صفحه 39:
حق شرکت در محبط های امن و سالم
حق هر کودک برای مشارکت در رهبری بم گیری درباره شرکت در فعالیت ورزشو
کردن بهعنوان کودک نهبهعنوان
> آماده شدن مناسب جهت شرکت در ورزش
اری جهت نلاش برای موففیت
صفحه 40:
جدول ۱-۱۵ توصیههایی در ارنباط با حمابت و اجرای برنامههای ورزشی جولنان
کودکان» در طول مالهاى أولية زندكيشان بابد در معرض دامنة وسیعی از فرصتهای ورزشی B
ند
جوانان در صورت امگان؛ بابد به ورزشهابى هدايت شوئد که بتانسيلى براى استفاده از آن در طول عمر
داش باشند.
برای پرداختن به ورزش در اوابل دورف کودکی: بابد بر آموزش نسبت به رفابت؛ تأکید بیشتری شود
برنامههای ورزشی باید برنامههای خود را ارزیای مجدد کند و برنامههای مصفانه ای راک نیازهای WS
جوتان را بر طرف خواهد کرد نهادینه کند.
مرییان باید نرغیب شوند نا مسئولیت پذیری؛ استفلال و رهبری را به ورزشکاران جوان خود آموزش دهندا
به طوری که برای زندگی روزانه خود آمادهثر باشند
سازمانهای ورزشی می نود برای عضویت باندهاه و خشونت چاره انديشى كتند به این وسبله فرصتهایی
eal slay Gly کنند تا به عضویت در یک گروه پیش اجتماعی درآبند و به دنل آن از این عضریت
بهره مند شوند.
سازمانهای ورزشی بابد برای افزایش شمار زنان و مریان اند که برنمههای ورزشی جوانان: تعهد بدهند.
صفحه 41:
گسترده که از بخش عمومی/ خصوصی شهر ت کیپ میشود
هماهنگی: نگهداری» و ارزشیایی برنامه جامع ورزشی شهرداری تأمس شود
سازمانهای ورزشی بابد برنمههایی آموزشی برای US مریان تبم های ورزشی جوانان
نقش والدین شرکت کنند گان در فعالیتهای ورزشی جوائا
ارة نش والدين 5 “
سازمانهای ور
استفاده از بازخورد متتاسب و جنبههای ملبت و احتمالا متفی در ورزش؛ آموزش
we 2 جوانان در امریکا: یک ر
4+ jpped ol http://www indiana edu=p
i¢ Corporation of Newyork, 437 Madison Ave., New York, NY 10022
aed GATT) PVN-PY #55 & بيأوزيد
ورزش (۱۹۹۷),
صفحه 42:
از توجه شما سپاس گزارم
حمید زاهدی
كروه اموزشى تربيت بدنى استان
كت