صفحه 1:
صفحه 2:
وزارت صنعت و معدن
استاث:
صفحه 3:
مقدمه
بخش صنعت. معدن و تجارت ایران با دارا بودن بیشترین سهم اقتصادی کشور دارای
تعامل گسترده ای با سایر بخش های اجتماعیء اقتصادی و سیاسی جامعه ایران است و
میتواند یکی از موثر ترین پیشران های اقتصادی کشور باشد.بنا براین آشنایی با وضع
موجود. برنامه ها و سیاست های این بخش می تواند تصویر روشنی از وضعیت و توان آینده
اقتصادی اپران در اختیار مخاطب قرار دهد.
i
صفحه 4:
بخش صنعت,. معدن و تجارت نه تنها میتواند سهم بالایی در ساماندهی معیشت
جامعه داشته باشد. بلکه میتواند اقتدار و کارامدی کشور را برای دستیابی به
امنیت. عدالت. رفاه. آزادی. استقلال و عزت ملی تقویت نماید.
| ارتباط گسترده این بخش با بخش های مختلف مانند حوزه پولی و بانکی, بورس,
تولید. توزیع. اشتغال, واردات. صادرات. ارتباط بین مصرف کننده و تولید کننده و
بسیاری بخش های دیگر و میزان اثر گذاری و اثر + ری از این بخش ها زگ
اهمیت بالای شناخت صنعت. معدن و تجارت کشور است.
صفحه 5:
تاریخچه:
" ساختار سیاست گذاری و مدیریت بخش تولید و بازرگانی در ایران در طول تاریخ با
تغییرات و تحولات بسیاری رو برو بوده است. از سال ۱۲۸۵ هجری خورشیدی که
وزارت تجارت در ایران تاسیس شد تا سال ۱۳۹۰ که وزارت صنعت. معدن و تجارت به
شکل کنونی خود درآمد. بارها دو حوزه تولید و بازر گانی در کنار هم و به صوزت مجزا در
ساختار اقتصادی کشور نقش ایفا نموده اند. برای نمونه در سال ۱۳۱۶ هجرى +
وزارت بازرگانی و وزارت صنایع و معادن وجود داشته اند که در سال ۱۳۳۰ با اد
وزارت بازر گانی. پيشه و هنر تاسیس شد.
صفحه 6:
پس از آن در سال ۱۳۳۴ مجددا وزارت خانه های صنایع و معادن و بازر گانی از هم
جدا شدند که این موضوع بارها و بنابر مصالح ّن زمان اتفاق افتاده است. مطمثناً در
کنار هم بودن بخش های ساخت و بازر گانی اثر گذاری بیشتری بر بهبود فرایندهای
تولید. توزیع و تجارت هر کشوری خواهد داشت. این موضوع نیز از انگیزه های
اصلی شکل گیری وزارت صنعت. معدن وتجارت در مقطع فعلی بوده است. ye
صفحه 7:
صنعت. معدن و تحارت در یک نگاه:
در حال حاضر متولی بخش ساخت و بازرگانی در ایران وزارت صنعت. معدن و تجارت است که از لحاظ ساختار
سازمانی به سه بخش اصلی تقسیم می شود.
آا حوزه ستادی, حوزه سازمان های تابعه و حوزه سازمان های استانی که در ۳۱ استان کشور مستقر هستند. راهبری هر
سه بخش صنعت. معدن و بازرگانی کشور از وظائف اصلی در حوزه های ستادی. سازمانی و |
» برنامه ریزی عملیاتی. نظارت. پایش وضعیت و رسید
بخش ستادی عمدتا مسئولیت سیاست گذاری. پ
مسائل کلان هر سه بخش صنعت. معدن و بازر گانی را بر عهده دارد.
سازمان های تابعه نیز مسئولیت توسعه و اجرای سیاست ها و برنامه های حاکمیتی در حوزه ماموریت خود را بر عهده
دارند كه اين اقدامات با مشارکت بخش خصوصی و یا به صورت مستقل توسط این سازمان ها انجام مى شود.
صفحه 8:
وظایف وزارت صنعت. معدن و تحارت
تدوین و ابلاغ راهبردهای توسعه صنعتى. معدنی و تجاری کشور و تعیین اهداف. سیاست هاء |
برنامه هاء استاندردهاء نظامهاء آیین نامه ها و ضوابط کلی بخش های صنعت. معدن و تجارت هماهنگ
باسیاست های کلان کشور با جلب مشارکت تشکلها و سازمانهای غير دولتی و مردم نهاد مرتبط و
نظارت براجرا و تحقق آنها.
تعيين سیاستهای توسعه صادرات غیرنفتی. محصولات صنعتی. فرآورده های معدنی و خدماکتر فنی و
مهندسی و تجاری و تنظیم و اجرای مقررات by po به حمایت های صادراتی.
مدیریت و تسهیل فرایند تولید و تجارت داخلی و خارجی.
برنامه ریزی . هدایت. و حمایت از ایجاد و توسعه زیرساخت ها و واحدهای صنعتی. معدنی و تجاری و
شهر کهای صنعتی مشترک با کشورهای هدف براساس راهبردهای توسعه صنعتی, معدنی و تجاری
کشور و متناسب با توازن منطقه ای, آمایش سرزمین و ملاحظات زیست محیطی
صفحه 9:
تنظیم و توسعه روابط تجاری . صنعتی و معدنی و تهیه یادداشت های تفاهم و موافقت نامه های مرتبط و انعقاد و
اجرای قراردادها با سایر کشورها و نهادها و سازمانهای تخصصی و مجامع منطقه ای و بین المللی ذیربط با
هماهنگی وزارت امور خارجه و در چارچوب سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و قوانین مربوط.
7 مدیریت الحاق جمهوری اسلامی ایران به سازمان جهانی تجارت .
| قبول عضویت و نمایندگی دولت جمهوری اسلامی ایران در نهادها و سازمانهای تخصصی و مجامع منطقه ای و بین
المللی مربوط به امور صنعت. معدن و تجارت در چارچوب قوانین.
| مديريت رويدادهاى تجارى «صنعتی و معدنی اعم از اعزام و يذيرش هيات ها و كميسيون هاء بركزارى ولثيركت
در نمايشكاه ها و همايش هاى داخلى و خارجى وتعيين و اعزام رايزن هاى مورد نياز به منظور توسعه صادرات “قد
و جذب سرمايه و فناورى.
!| برنامه ریزی. هدایت و حمایت از توسعه و جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی برای توسعه صنعت. معدن .
تجارت و انتقال فناوری و همچنین سرمایه گذاری برای ایجاد و توسعه صنایع مبتنی بر فناوری های پیشرفته و
خطر پذیر در موارد ضروری و در مناطق کمتر توسعه یافت
| برنامه ریزی و ایجاد شرایط لازم برای حفظ. صیانت و افزایش ظرفیت های تولیدی واحدهای صنعتی و معدنی و
بازسازی . نوسازی و گسترش فعالیت آذ
صفحه 10:
صفحه 11:
> چشم انداز ایران در بخش صنعت. معدن و تحارت
در سال ۱۴۰۴
* دارای جایگاه اول صنعتی, معدنی و تجاری در منطقه
* دارای اقتصاد متنوع با سهم غالب بخش غیرنفتی و غیردولتی ye
* رقاب پذیر و منطبق با استانداردهای بین المللی
* توسعه پافته براساس فن آوری های پیشرفته
* متنوع در تولیدات صادراتی
* دارای توازن تجاری در صادرات غیرنفتی و واردات
صفحه 12:
سازمانهای تابعه
۲ وزارت بازر گلنی از وزارتخانههای دولت ایران و مسئول توسعه و بهبود امکانات بازر گانی ایران, و تنظیم قانونها
و سیاستهای کشور برای رسیدن به این هدف بود.
1 در سال ۱۳۵۳ «وزارت بازر گانی از وزارت اقتصاد تفکیک و مستقل و با اهداف مشخص شروع به فعالیت کرد.
در ۱۶ تیر ۱۳۵۳ قانون تشکیل این وزارتخانه به تصویب مجلس شورای ملی, و در ۲۶ تیر همان سال به
تصويب مجلس سناى آن زمان رسيد. م
ل در سال ۱۳۵۹ دوباره تشکیلات وزارت بازر گانی با تغییراتی به تصویب سازمان امور اداری و استخدامع/ کشور
رسید که شامل ٩ معاونت بود.تشکیلات وزارت بازرگانی که از سال ۱۳۵۹ بدون تغییر باقیمانده بود در
۷ با جهت گیری تصویب بخش کارشناسی و تخصصی, کوچکسازی و واگذاری امور خدماتی و پشتیبانی
بخش غیردولتی در مسیر تحول قرار گرفت. تشکیلات وزارت بازرگانی با اصلاحاتی در دی ماه ۱۳۸۳ با چها
معاونت و هشت موسسه و شر کت وابسته به سازمان مدیریت و برنامهریزی رسید.
صفحه 13:
وزارت صنایع و معادن ایران
| وزارت صنایع و معادن ایران وزارتخانهای بود که مسئولیت پیشبرد سیاستها و برنامهریزیهای دولت در
بخشهای صنعتی و معدنی کشور را بر عهده داشت. این وزارتخانه در سال ۱۳۷۹ پس از ادغام «وزارت
صنایع» و «وزرات معادن و فلزات» تشکیل شد.در سال ۱۳۹۰ اين وزار تخانه با وزارت بازر گاني a
گردید. و با ادغام اين 192 وزارت صنعت. معدن و تجارت تشکیل شد.
صفحه 14:
ممنون از همراهی شما