vaghti_islam_kamel_shod

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “وقتی اسلام کامل شد”

وقتی اسلام کامل شد

اسلاید 1: 1

اسلاید 2: 2وقتی اسلام کامل شددرس یازدهم

اسلاید 3: مقدمهرسول اعظم صلی الله علیه وآله و سلم هرگاه گروهی را برای مأموریتی به جایی می فرستادند،یکی از آنان را سرپرست گروه می کرد تا دچار تفرقه و سردرگمی نشوند.در جنگ هایی که خود حضور نداشت نیز چندین نفر را به ترتیب برای فرماندهی مشخصمی کرد تا اگر یکی از آنها آسیب دید، نفر دیگر فرماندهی را به عهده بگیرد.هرگاه شهر مدینه را ترک می کرد، شخص قابل اعتماد و امینی را به جای خود به عنوان جانشینو حاکم تعیین می کرد.پیامبر خدا که در کارهای کوچک و گذرا مسلمانان را بدون راهبر و امام رها نمی کرد، حال آیاممکن است وقتی که باید برای همیشه آنها را ترک کند، امت بزرگ اسلامی را بدون رهبر رها نماید و جانشینی انتخاب نکند؟فعّالیّت کلاسی

اسلاید 4: مهم ترین پیاممکه لبریز از جمعیت است. حدود یکصد هزار نفر.همه مسلمانان می خواهند افتخار حضور در آخرین سفر حج پیامبر خدا را داشته باشند.مسلمانان از مدینه، یمن، عراق و هرجای دیگر، خودشان را برای حج به مکه رسانده اند. ایندستور پیامبر خدا است که هرکس توانایی دارد، خودش را به مراسم حج برساند.پیامبر اکرم نیز خانواده اش را به همراه خود به مکه آورده است.در هنگام انجام مناسک حج، چشمه او گوش ها همه متوجه پیامبر خداست. همه می خواهنداعمال حج را از خود پیامبر بیاموزند.فضای مکه تاکنون چنین حال و هوایی را به خود ندیده است. با این حال پیامبر خدا نگران است. نگران پیام مهمی که می خواهد از سوی خداوند به مردم برساند…مناسک حج تمام می شود و مسلمانان سایر شهرها از مکه خارج می شوند. چند روزی دربیابان های خشک و سوزان راه می روند تا به غدیر خُم می رسند. جایی که مسیر شهرها از هم جدامی شود. دیگر باید کم کم از محبوب قلبشان خداحافظی کنند. مسلمانانی که مسیرشان جدا می شود باچشمانی اشک بار برای همیشه با رسول خدا وداع می کنند.فعّالیّت کلاسی

اسلاید 5: مهم ترین پیامآنها هنوز از حضرت چندان دور نشده اند که جبرئیل امین نازل می شود:امّا این چه خبری است که این قدر اهمیّت دارد؟پیامبر خدا بیست و سه سال با هر سختی و مشقتی تلاش کرد تا دین خدا را بدون هیچ کم و کاستی به مردم برساند. در راه انجام رسالتش نزدیک ترین عزیزان و یارانش را از دست داد، شکنجه ها و تنهایی ها را تحمل کرد، محاصره شد، و بارها و بارها جهاد کرد و مجروح شد. حالا این چه پیامی است که اگر آن را به مردم نرساند، زحمت های تمام این سال هایش به هدر می رود؟اَیُّهَا الرَّسولُ اى پیامبر، بَلّغ ما اُنْزِلَ اِلَیْکَ مِن رَبِّک آَنچه را که از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، [به مردم ] برسان!وَ اِنْ لَم تَفعَل اگر چنین نکنى،فَما بَلَّغتَ رِسالَتَه و رسالت او را انجام نداده اى!وَ اللّٰهُ یَعصِمُکَ مِنَ النّاسِ خداوند تو را از [خطرات احتمالی] مردم نگاه می دارد اِنَّ اللّٰهَ لا یَهدِی القَومَ الکافِرینَ آری خداوند، کافران را هدایت نمى کند.

اسلاید 6: مهم ترین پیاماین همان خبر مهمّی است که مدت هاست ایشان را نگران کرده است. او نگران بود مبادا عده ای از مردم از سر لجاجت، از این دستور خدا سرپیچی کنند و گمراه شوند. اما اکنون که فرشته وحی دستور ابلاغ پیام را در این مکان به ایشان می رساند، دیگر نگرانی اش برطرف می شود. دیگر وقت ابلاغ پیام خدا فرا رسیده است. رسول خدا دستور می دهند همه کاروانیان از شترها پیاده شوند! صبر می کنیم تا کسانی که عقب ترند به ما برسند. به آنان که جلو رفته اند نیز بگویید همه برگردند!مسلمانان با تعجب به یکدیگر نگاه می کنند. یعنی چه اتفاقی افتاده است که پیامبر خدا در این وضعیت کاروان را متوقف کرده اند؟همه می دانند که مسئله ی مهمی پیش آمده است، ولی کسی نمی داند چه موضوعی؟ عده ای ازحضرت سوال می کنند: ای رسول خدا، چه اتفاقی افتاده است؟رسول خدا می فرماید: بعد از اقامه نماز ظهر صحبت می کنم.نزدیک ظهر است و هوا بسیار گرم!زیر آفتاب سوزان حجاز، عده ای عباهایشان را به سر کشیده اند و عده ای دیگر به سایه ی شترهاپناه برده اند. هنگام نماز فرا می رسد و پیامبر خدا به نماز می ایستد. مسلمانان نیز همگی به ایشان اقتدا می کنندو نماز را به جماعت می خوانند. نماز تمام می شود و رسول خدا بدون اینکه با کسی صحبت کند، روی مکان بلندی می ایستد.

اسلاید 7: مهم ترین پیامسکوت همه جا را فرا می گیرد و چشم های هزاران مسلمان به لب های پیامبر دوخته می شود … سرانجام انتظار ها به پایان می رسد و رسول اکرم با ستایش خدا سخن را آغاز می کند:ای مردم، مرگ برای هر انسانی حتمی است و من نیز مانند دیگر انسان ها خواهم مرد. … «بدانید که من و شما همگی در برابر خداوند و دین او مسئولیم. من به وظیفه ی خود عمل کردم وپیام های خدا را به شما رساندم و شما را راهنمایی کردم.ای مردم، خداوند به من خبر داده است که مرگم نزدیک است. او مرا به سوی خویش دعوت کرده است و من خیلی زود به سوی او خواهم شتافت. پس با شما وداع می کنم و برایتان وصیت مهمی دارم.ای مردم، من از میان شما می روم و دو چیز گرانبها را در میان شما باقی می گذارم که تا وقتی به آن دو پناه ببرید گمراه نخواهید شد. یکی کتاب خدا و دیگری عترت و اهل بیتم؛ این دو هرگز از هم جدا نخواهند شد تا آن هنگام که در کنار چشمه ی کوثر به من ملحق شوند؛ پس خوب مراقب باشید که بعد از من چگونه با این دو رفتار می کنیدسخن پیامبر که به اینجا می رسد، علی بن ابی طالب علیه السلام را نزد خویش فرا می خواند.دست او را می گیرد و می فرماید:ای مردم، تا کنون سرپرستی و رهبری شما به عهدهی من بوده است. آیا من از سوی خدا رهبر و صاحب اختیار شما نبوده ام؟ آیا من ولیّ و راهبر شما نبوده ام؟

اسلاید 8: مهم ترین پیامهمه جواب می دهند: بله ای رسول خدا، تو پیشوا، ولیّ و صاحب اختیار ما بوده ای. در این هنگام پیامبر رحمت، دست علی علیه السلام را بالا می آورد و با صدایی بلند و رسا می فرماید:آگاه باشید، هرکس که من ولیّ و صاحب اختیار او بوده ام، هم اکنون این علی سرپرست و ولیّ اوست. خداوندا؛ هرکس ولایت علی را پذیرفت، تو نیز او را تحت سرپرستی و ولایت خویش قرار بده،خدایا، یاران علی را یاری کن و با دشمنان علی دشمن باش. رسول اکرم در پایان سخنانشان می فرماید: آیا این پیام خداوند را به شما رساندم؟ مردم می گویند: بله ای رسول خدا.پس حاضران، این پیام را به غایبان نیز برسانند.سخنان ایشان که تمام می شود، مسلمانان گروه گروه پیش می آیند و این افتخار بزرگ را به امیرمؤمنان تبریک می گویند. اصحاب پیامبر پیشاپیش بقیّه ی مسلمانان، ولایت حضرت علی علیه السّلام را به ایشان تبریک می گویند و او را مولای خود می نامند.فعّالیّت کلاسی

اسلاید 9: مهم ترین پیامدیگر نشانه ای از نگرانی در چهره پیامبر خدا دیده نمی شود. او این پیام مهم الهی را در حضور ده ها هزار نفر برای مردم بیان کرده است تا برای هیچ کس تردیدی در جانشینی حضرت علی علیه السلام باقی نماند. هنوزجمعیت از اطراف علی علیه السلام پراکنده نشده اند که فرشته وحی، آیه ی دیگری را برای پیامبر می آورد:این واقعه را دانشمندان مسلمان در کتاب های مهم حدیثی و تاریخی خود ذکر کرده اند، به گونه ای که برای هیچ مسلمانی ( چه شیعه و چه سنی) تردیدی در اصل این ماجرا و سخنان پیامبر اکرم وجود نداشته و ندارد.....اَلیَو مَ امروز،یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم کافران از [نابودی] دین شما مأیوس شدند.فَلا تَخشَوهُم پس از ایشان مترسید.و اخشَون وِ از [مخالفت] با من بترسید!الیَومَ اَکْمَلتُ لَکُم دینَکُم امروز، دین شما را کامل کردموَ اَتمَمتُ عَلَیکُم نِعمَتی و نعمت خود را بر شما تمام کردم وَ رَضیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دینًا و اسلام را به عنوان آیین [جاودان] شما برگزیدم.

اسلاید 10: تنها انتخابدر ماجرای غدیر انتخاب حضرت علی علیه السلام برای جانشینی پیامبر اکرم توسط خود خداوند انجام شد و جبرئیل امین نیز آن را به اطلاع پیامبر خدا رساند. حالا اگر این انتخاب توسط خداوند بزرگ انجام نمی گرفت، و قرار بود پیامبر خودش کسی را برای این کار مهم انتخاب کند، چه کسی شایستگی این جانشینی را داشت؟بی تردید شایسته ترین فرد برای رهبری و هدایت مردم کسی بود که آگاه ترین مردم به قرآن و احکام الهی باشد و تمام احکام الهی را از رسول خدا فرا گرفته باشد و این فرد به جز امیرالمؤمنین علی ابن ابی طالب علیه السلام شخص دیگری نبود.جانشینی حضرت علی علیه السلام در روز غدیر موجب ناامیدی کامل مشرکان و منافقان شد.آنها تصور می کردند چون پیامبر خدا پسری ندارد، کسی بعد از او کارهایش را ادامه نخواهد داد و با وفاتش دین اسلام نیز به فراموشی سپرده خواهد شد. اما جانشینی امیرمؤمنان به جای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در غدیر خم، تمام آرزوهای پوچ آنان را بر باد داد. با این انتخاب راه هدایت و صراط مستقیم خداوند برای همه مردم روشن شد.

اسلاید 11: فعّالیّت کلاسیبه کمک دوستان خود نمونه های دیگری بیابید که انسان ها برای بعد از خود نماینده، جانشین و سرپرست انتخاب می کنند و درباره ی آن در کلاس گفت وگو کنید.

اسلاید 12: فعّالیّت کلاسیبه نظر شما چرا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نگران ابلاغ پیام مهم خداوند به مردم بود؟چون اگر این کار را انجام نمی دادند ممکن بود دیگران بعد از فوت ایشان بر سر جانشینی و مخالفت با یکدیگر به جدل بپردازند و باعث ایجاد مشکل شوند.

اسلاید 13: فعّالیّت کلاسیبه نظر شما دلیل این همه تأکید خداوند و پیامبر اکرم بر انتخاب امیرالمؤمنین به عنوان جانشین و امام بعد از خود چه بود؟

اسلاید 14: خودت را امتحان کن1- توضیح دهید به چه دلیل اگر پیامبر اکرم این پیام را ابلاغ نمی کرد، گویا که هیچ کاری انجام نداده بود؟چون مشرکان بعد از فوت پیامبر باعث فراموشی دین اسلام در بین مردم می شدند و تمام ایشان را درباره ی تبلیغ دین بر باد می دادند.2- چرا در روز غدیر خم کافران و منافقان از نابودی اسلام ناامید شدند؟جانشینی حضرت علی علیه السلام در روز غدیر موجب ناامیدی کامل مشرکان و منافقان شد.آنها تصور می کردند چون پیامبر خدا پسری ندارد، کسی بعد از او کارهایش را ادامه نخواهد داد و با وفاتش دین اسلام نیز به فراموشی سپرده خواهد شد. اما جانشینی امیرمؤمنان به جای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در غدیر خم، تمام آرزوهای پوچ آنان را بر باد داد.3- چرا بعد از پیامبر خدا تنها امیرالمؤمنین علیه السلام شایسته ی رهبری بر مسلمانان بودند؟بی تردید شایسته ترین فرد برای رهبری و هدایت مردم امیرالمؤمنین (ع) بود چرا که آگاه ترین مردم به قرآن و احکامالهی به حساب می آمد و تمام احکام الهی را از رسول خدا فرا گرفته بود.

اسلاید 15:

اسلاید 16: پایان

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان